Prestatie belangrijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:33

vraag me ook af moddie waneer jij voor het laatst in de ring bent geweest en met hoeveel paarden in totaal én op welk niveau?
Niet om l*llig te doen, maar ik kan me wel vinden in de reactie van jasmijn en snap niet waarom je zo negatief bent over de jury's.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:43

superwoman schreef:
vraag me ook af moddie waneer jij voor het laatst in de ring bent geweest en met hoeveel paarden in totaal én op welk niveau?
Niet om l*llig te doen, maar ik kan me wel vinden in de reactie van jasmijn en snap niet waarom je zo negatief bent over de jury's.

Wist je nog niet, dat ik "boscrosser" ben?

Dus om te mogen "oordelen" datgene wat ik zie, moet ik minstens een zo hoog mogelijk niveau hebben in de wedstrijdring :D

Vraag me by the way, wel even af, hoeveel van die wedstrijdruiters op niveau nog überhaupt naar het bos durven met hun "wedstrijdpaard"

Ayasha
Blogger

Re: Prestatie belangrijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:44

Wat noem je op niveau? :') Ik durf nl nog rustig met t peerd t bos in :D

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:45

Modie is niet negatief over jury's, wel over jury's die blijkbaar niet weten wat de regels van de KNHS zijn.

Jamsijn ik geloof niet dat jij begrepen hebt wat Modie nou precies bedoelt. We hebben het niet over paarden met SOMS wat spanning, dat is volkomen normaal, maar paarden met meer spanning dan ontspanning, of een valse krul die bereikt wordt doormiddel van zagen. En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z, maar zulke ruiters horen nieteens thuis in de L. Maar toch zijn dat er genoeg of zelfs hoger.
En dan mag ik toch hopen dat je het ermee eens bent dat er waarschijnlijk iets is misgegaan in de beoordeling van de jury.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 18:53

x_Marr schreef:
Modie is niet negatief over jury's, wel over jury's die blijkbaar niet weten wat de regels van de KNHS zijn.

Jamsijn ik geloof niet dat jij begrepen hebt wat Modie nou precies bedoelt. We hebben het niet over paarden met SOMS wat spanning, dat is volkomen normaal, maar paarden met meer spanning dan ontspanning, of een valse krul die bereikt wordt doormiddel van zagen. En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z, maar zulke ruiters horen nieteens thuis in de L. Maar toch zijn dat er genoeg of zelfs hoger.
En dan mag ik toch hopen dat je het ermee eens bent dat er waarschijnlijk iets is misgegaan in de beoordeling van de jury.

Dat is nu dus precies waar ik heen wilde :j

En jammer genoeg, zie ik zulke "uitvoeringen" meer dan me lief is ;(
En eigenlijk, zowel ten nadele van de ruiter/amazone, als ten nadele van het paard/pony.

Even uitleg: als er "echt" goed wordt gejureerd is dit in het belang van de combinatie.
Goed voor het paard en de ruiter leert ervan.

Alleen dan, kan de ruitersport op een "werkelijk" hoog niveau komen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 18:56

weet je OOK een boskrosser kan heel goed zien waar er wat verkeerd gaat, dat is absoluut zo.

Alleen zal de boscrosser niet weten wat het is om in de ring te moeten rijden met je wedstrijd paard, Hiervoor heeft een boscrosser slechts de informatie mbt het rijden over boscrossen.

Dus het is heel moeilijk om nou te zeggen dat bijvoorbeeld een Moddie het niet ziet, ik denk dat ze het wel goed kan zien, ik denk echter gelijk er achteraan dat Moddie niet weet hoe het in de ring is met je springintveld, ikbenheerenmeester lekker in zn velletje zittende heethoofd :0

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-09 19:05

KiWiKo schreef:
weet je OOK een boskrosser kan heel goed zien waar er wat verkeerd gaat, dat is absoluut zo.

Alleen zal de boscrosser niet weten wat het is om in de ring te moeten rijden met je wedstrijd paard, Hiervoor heeft een boscrosser slechts de informatie mbt het rijden over boscrossen.

Dus het is heel moeilijk om nou te zeggen dat bijvoorbeeld een Moddie het niet ziet, ik denk dat ze het wel goed kan zien, ik denk echter gelijk er achteraan dat Moddie niet weet hoe het in de ring is met je springintveld, ikbenheerenmeester lekker in zn velletje zittende heethoofd :0

Kan je wel zeggen, kikki, dat degene waar ik mee boscros, niet echt een "lauw type'tje" is

In de ring, ben ik ook wel eens geweest :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:08

niet een lauw typetje in het bos is heel wat anders dan een niet lauw typetje in de wedstrijd ring :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:13

modie schreef:
Vraag me by the way, wel even af, hoeveel van die wedstrijdruiters op niveau nog überhaupt naar het bos durven met hun "wedstrijdpaard"

Op een gemiddeld buitenconcours best heel wat te zien, dus als ze eenmaal braaf zijn op concours moet je er toch ook wel mee buiten kunnen.
In het bos is het geen probleem als ze een keer omdraaien als er een eend opvliegt, want je hebt de tijd om ze terug te draaien en ze er weer langs te rijden, op concours heb je gewoon een probleem als je paard besloten heeft dat de bloembak bij F bijt of hij het juryhokje zo eng vindt dat je nog niet eens over de BE-lijn kunt komen. Je moet wel bij C die volte draaien natuurlijk en als het te lang duurt heb je twee verliespunten aan je broek.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:15

Ik geef trouwens eerlijk toe dat ik met mijn eigen paard wel zeven kleuren stront schijt als ik weer eens stoer genoeg ben om naar buiten te gaan. Krijg je vanzelf als je ze aan de hand al op hun rug tegen het asfalt ziet gaan. Wie me uitlacht daag ik uit om zelf een rondje buiten te gaan doen met hem, op eigen risico.
Daar tegenover pak ik dan wel zonder blikken of blozen een net zadelmak paard een rondje mee buiten in zijn uppie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:16

het gemiddelde wedstrijdpaard op hoog niveau is makkelijk buiten te rijden, die zijn qua ambiance zoveel gewend, en staan daarnaast ernstig goed aan de hulpen :)

eeeeeeks. Urielle is black!! wierd :D (wennen he :D )

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:20

Vind het wel weer leuk, maar ik mis mijn ondertitel. Mijn vakje is zo leeg. Misschien wil Eline me wel ondertitel 'Boktwaus' geven ofzo :+

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:08

x_Marr schreef:
En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z,....

Ik knip even lomp, maar wil hier wel even op reageren.
Z is niet een hoog niveau, B tot en met Z2 is basis, pas daarna komt de subtop en daarna de echte top, iemand die Z rijdt doet dus mee op het hoogste niveau in de basis. ;)

Ik vind het niveau in de basis trouwens juist verbeteren, jaren geleden zag ik minder paarden lekker los over de rug "dansen" dan dat ik nu zie.
Misschien heb ik wel de meeste twijfels bij mensen die ooit een keer in het Z hebben gereden! :D
jasmijn78 schreef:
Aan de jury te beoordelen wie op dat moment goed en minder goed is.En als men er dan zo graag wat over wil zeggen; ga dan een jurycursus doen!

Helemaal een duidelijk geschreven stuk, maar deze regels springen er wel uit! :D
Verbeter de wereld, begin bij jezelf! Des te meer goede juryleden er zijn des te minder invloed hebben de mindere.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 00:40

KiWiKo schreef:

Maar dat is niet wat Jasmijn zegt he KiWiKo... :)
Ik heb een springinhetveld-heerenmeesteres-heethoofd-stiekemheelergbangvanalleswatbeweegt mee de ring in en alsnog word ik rustig aangesproken door jasmijn dat mijn oordeel niet goed is. Dat terwijl ze niet langs me stond op die wedstrijden en dus absoluut niet kan weten of het zo al dan niet was.

Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden. :+

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:54

modie schreef:

Dus om te mogen "oordelen" datgene wat ik zie, moet ik minstens een zo hoog mogelijk niveau hebben in de wedstrijdring :D

Nee, dat wist ik nog niet.

je conclusie met "dus".... is nogal negatief en totaal niet wat er stond.
Wat ik wel vind is door het rijden van wedstrijden je zeker een beter totaal beeld krijgt.
Bijv: paardrijden ziet er makkelijk uit en vaak kun je best een hoop fouten zien, tot degene er voor het eerst op gaat zitten is het ineens wel anders...

ja hoor, durf best met mijn wedstrijdpaarden door het bos, ik vind er alleen niet zoveel aan... >;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:54

pharagirlke schreef:
Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden. :+

hoezo?

orsini

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 10:59

ik vind het best een goede vraag;
Als je goed in de ring presteert dan zegt dit naar mijn mening dat je voldoet aan het beeld wat die betreffende juryleden willen zien.
Of dit zegt of je daadwerkelijk goed kan paardrijden is natuurlijk een heel ander iets.
Veel mensen hebben niet meer paarden gereden dan hun eigen paard en zelfs al rijden ze hoog in de sport, als je ze op een ander paard zet dan rijden ze er nog niet zo makkelijk mee weg.
Zelf heb ik ook een voorbeeld: ik heb meerdere paarden getraind en met mijn eigen paard in het Z gestart met hele goede resultaten, echter reed ik nooit zonder zadel. Toen ik zonder zadel ging rijden omdat mijn zadel niet meer paste en ik niet zo snel een nieuwe kon vinden dacht ik echt dat ik NIET kon rijden. Ik kon er niet eens ontspannen rondgalloperen. Dus ben ik dan een goede ruiter omdat ik punten rij in het Z? Of een slechte ruiter omdat ik niet een zonder zadel kon galopperen op dat moment.
Ik denk dat een goede ruiter meer ligt aan de manier waarop hij rijdt, de hulpen aan een paard geeft en het paard nieuwe dingen duidelijk maakt, dan aan de prestaties in de ring. Er wordt nog zoveel getrokken en geplukt....
En...een goede ruiter leert altijd bij......dus wanneer ben je dan echt goed????

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 11:05

orsini schreef:
Veel mensen hebben niet meer paarden gereden dan hun eigen paard en zelfs al rijden ze hoog in de sport, als je ze op een ander paard zet dan rijden ze er nog niet zo makkelijk mee weg.

en dat stoort me.
Ik vind iemand die goed kan rijden op "elk" paard kan wegrijden.
Dat is iig wel mijn doel (en ben nog steeds aan het leren ;) )
Ik zie soms ruiters die echt mazzel hebben dat hun paard die "hulpen" van de ruiter pikt, want die van mij zouden dat iig niet doen :=

Echter zegt het niveau vaak wel wat, maar helaas niet altijd.
Eigenlijk net als het aantal jaren ervaring (met eigen paard/verzorgpaarden of manege). Zegt ook meestal wel iets maar niet altijd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:17

pharagirlke schreef:
Stond je naast me Jasmijn?

Een beetje simpele opmerking... Zelfs al sta ik naast je en kijken we naar hetzelfde, dan kunnen we beide nog twee heel verschillende dingen zien. Het is echt maar welke bril je op hebt, vanuit welke kennis, kunde je kijkt en welk referentiekader je hebt. Vanaf hier is verder niet te beoordelen hoe jouw referentiekader zich verhoudt tot het mijne. Daarvoor zul jij je visie beter moeten onderbouwen dan met alleen maar 'ik zie'.

modie schreef:
Jasmijn heeft overal "verstand" van, volgens mij??

Hmmm... Na 16 jaar volop wedstrijden rijden in de basis en sinds een jaar in de nationale dressuur EN het jaarlijks organiseren van de dressuurwedstrijden van onze eigen vereniging denk ik toch wel iets te weten van dressuur en de reglementen... Maar ik kan het best ook eens mis hebben hoor ;)

modie schreef:
Wanneer heb je voor het laatst het KNHS-proevenboekje eens opgeslagen?

Van het weekend nog... Wat is nu je punt?

superwoman schreef:
modie schreef:

Een ontwijkend antwoord als dit was te verwachten. Ik denk dat Moddie HET voorbeeld is van mensen die zelf nog nooit wat gepresteerd hebben, die gillen dat prestatie niet belangrijk is en niets zegt. Waarschijnlijk is Moddie ooit hevig gedesillusioneerd uit de B ring gekomen, hevig beledigd door het oordeel van de jury, om vervolgens de droom van rondrijden met een hoedje tussen de witte hekjes uit het hoofd te zetten en iedereen die wel succes heeft in het najagen van diezelfde droom afgunstig te veroordelen...

modie schreef:
Dus om te mogen "oordelen" datgene wat ik zie, moet ik minstens een zo hoog mogelijk niveau hebben in de wedstrijdring

Een onderbouwing met inhoudelijke argumenten, geillustreerd met bijvoorbeeld foto's en filmpjes, uitslagen, cijfers etc.... Dat zou al meer inzicht geven. Dan weten we tenminste waar we het over hebben. Met 'ik-zie-ik-zie-wat-jij-niet-ziet alleen zul je de mensen die iets meer verstand van wedstrijdsport hebben niet snel overtuigen. Tot die tijd mag je wat mij betreft oordelen wat je wil, maar kun je niet verwachten dat jou oordeel voor een ander belangrijk, geloofwaardig of aannemelijk is. Je zult hooguit de mensen meekrijgen die net als jij zelf ook nooit wat gepresteerd hebben en hun dressuurcarriere in een vroeg stadium al aan de wilgen hebben gehangen omdat ze niet mee konden komen. En hun gebrek aan kunde om een winstpuntwaardig proefje neer te zetten proberen te verbloemen door maar heel hard te roepen dat er van de KNHS en de juryleden helemaal niets deugt. Echt, het is zo doorzichtig... Een beetje zielig eigenlijk zelfs. Zo weinig relativeringsvermogen en zelfreflectie...

modie schreef:

Mijn paarden lopen graag een rondje bos, polder of strand hoor... Is dat goed genoeg voor je? Als ik jou vertel dat mijn paard ook nog wp-waardige proeven loopt op nationaal niveau, is mijn niveau van rijden dan wel geloofwaardig voor jou? BTW: ik ging met mijn paard als 3-jarige toen hij net 3 weken zadelmak was al naar het strand, dus wat mij betreft zeggen buitenritjes rijden an sich ook niet zo heel veel over iemands dressuurvaardigheden. Het verschil tussen toen en nu is dat we toen alleen maar rechtuit reden, en dat ik nu van het uitgestrekte strand en lange landpaden gebruik maak om bijvoorbeeld mijn series wissels te oefenen, of lekker aan het schakelen ben. Wanneer is iemands niveau uberhaupt wel geloofwaardig voor jou?

x_Marr schreef:
We hebben het niet over paarden met SOMS wat spanning, dat is volkomen normaal, maar paarden met meer spanning dan ontspanning, of een valse krul die bereikt wordt doormiddel van zagen. En dat hoeft dan nieteens over zeer hoog niveau te gaan zoals het Z, maar zulke ruiters horen nieteens thuis in de L. Maar toch zijn dat er genoeg of zelfs hoger.

Ik denk dat in de praktijk toch echt maar heel weinig combi's die vanaf het begin tot het eind spanning op ALLE onderdelen laten zien een wp krijgen. Dat lijkt mij heel sterk. Ik kom er in ieder geval niet mee weg.... En het overkomt mij ook wel eens dat mijn paard thuis super loopt en op wedstrijd ineens halverwege de proef compleet van slag raakt omdat er een mevrouw met een kinderwagen met wapperende parasols en een vijftal schreeuwende verkleedde kinderen door mijn baan waggelt. Dat koste mij toch ook echt mijn winstpunt(en, want tot dat gebeurde liep hij bijna allemaal 7-ens) EN mijn plaatsing. Vorige week liep mijn jonge paard nog een Z proef, en heel soms wil hij wel eens wat achter het bit duiken. Dit gebeurde in de proef ook in 3 onderdelen, en voor die onderdelen had ik allemaal 4-en. Nogmaals: in de regel kan ik mij altijd erg vinden in de beoordelingen van de juryleden die ik krijg. Ik tref wel eens een jury waar ik het echt niet mee eens ben, maar dat is eerder uitzondering dan regel. En verder kan ik over andere ruiters kan ik weinig zeggen. Ik snap ook niet hoe jij dat wel kan doen? Vraag je van al die ruiters over wie jij het nu hebt dat hun coupon op? En ga jij dan na dat jij hun proef hebt gezien kijken wat voor cijfer ze voor welk onderdeel hadden? En welk commentaar er bij stond? En volg jij ruiters dan wekelijks op hun westrijden? Want anders kun jij toch nooit weten hoe/met welke proeven/beoordelingen/punten/prestaties zij in hogere klassen terecht zijn gekomen? Hoe weet jij dat dat de fouten die zij op dat moment laten zien structureel zijn? Of incidenteel? Zolang je dat allemaal niet weet kun je toch van ruiters in het algemeen, die je eens een keer een slechte proef ziet rijden toch niet zeggen dat zij niet in hun klasse thuis horen?

modie schreef:
Kan je wel zeggen, kikki, dat degene waar ik mee boscros, niet echt een "lauw type'tje" is

Tsja, heel veel mensen denken dat het paard dat ze op stal hebben staan het meest ingewikkelde, moeilijkste, lastigste paard van de wereld is. En dat het dus wel extra knap moet zijn dat ze met het paard kunnen doen wat ze ermee doen. Volgens mij ligt de waarheid meer in het feit dat goed paardrijden en goed dressuurrijden gewoon ontzettend moeilijk is. Ieder paard heeft zijn eigen sterke kanten en moeilijkheden. En als iets er bij een ander makkelijk en vanzelfsprekend uitziet wil dat niet meteen zeggen dat diegene dan een makkelijk paard heeft. In principe bestaan er geen 'makkelijke' paarden (geen enkel paard loopt uit zichzelf een heel goed proefje), er bestaat alleen 'goed paardrijden'. En als je goed rijdt ziet het er makkelijk uit.

pharagirlke schreef:
Jurycursus doen is allemaal goed en wel, maar dat houd wel in dat je zelf niet meer mag rijden.

Hieruit blijkt wel weer hoe slecht jij op de hoogte bent van de regels. Je mag namelijk wel gewoon jureren en daarnaast zelf ook actief zijn in de wedstrijdsport. Dat heeft zelf nog de voorkeur ook bij de KNHS (juryleden die namelijk zelf ook actief zijn in de sport kunnen zich beter verplaatsen in de ruiter) Van het weekend werd ik nog gejureerd door een jurylid die de dag daarop zelf in het ZZ-zwaar uitkwam... (als je mij niet gelooft dan kan ik je verwijzen naar de uitslagen...) Verder moet je om jury te worden zelf minimaal M1 dress+wp zijn. En dan mag je max. tot de L jureren. M en Z jury's moeten minimaal Z2 plus wp zijn. Dus ook de KNHS is van mening dat je zelf als ruiter ook een bepaald niveau moet hebben om als jury over andere te mogen oordelen. Dus Phara, even snel een puntje rijden in het M1 (en dat is volgens jou een makkie, want dat lukt zelfs met gespannen en in de krul getrokken paarden, dus dan moet jij het zeker kunnen) en na het doen van een cursusje krijg je van de KNHS je vrijbriefje om officieel te mogen oordelen over anderen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:38

orsini schreef:

Apart, ik ken nl. maar een heel klein deel ruiters wat uitsluitend op hun eigen paard rijdt, en meestal zijn dat juist beginnende ruiters. Eigenlijk alle iets meer ervaren ruiters die ik ken, zeg vanaf pakweg het M, hebben ofwel van zichzelf meerdere paarden in verschillende klassen lopen, ofwel krijgen ze van anderen paarden te rijden, trainen ze paarden van lesklanten bij of rijden ze jonge paarden voor fokkers.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:44

Nee, ik vind niveau niks zeggen.

Laatst bijv. iemand die in het Z rijdt, maar wel enkel een slof aan het paard hangen..
Nee sorry :) wedstrijdniveau zegt imo niks over kwaliteiten ruiter.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 13:54

MissEvil schreef:

Laatst bijv. iemand die in het Z rijdt, maar wel enkel een slof aan het paard hangen..

onderbouwing??!!

Alleen vanwege dit voorbeeld dat je het niveau niks vind zeggen?
Is het rijden met een slof zo verkeerd?
Kan iedereen de Z halen als ze trainen met een slof? :=

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 14:04

superwoman schreef:
MissEvil schreef:

onderbouwing??!!

Alleen vanwege dit voorbeeld dat je het niveau niks vind zeggen?
Is het rijden met een slof zo verkeerd?
Kan iedereen de Z halen als ze trainen met een slof? :=

Onderbouwing? Ok :)

De vraag hier is, of jij vind dat niveau wat zegt. Ik antwoord, dat ik dat niet vind, omdat er dus dit soort gevallen rond lopen.
En als je daar dus op ging oordelen, je zulke dingen zou krijgen zoals jij hierboven neerzet. Ik vind niet dat je iemand kunt beoordelen aan een wedstrijdniveau, maar pas als je die persoon hebt zien rijden (en het liefst op meerdere paarden, van verschillende niveaus).

En dan is het nog een kwestie van, wat vind jij. Ik vind prestaties niet veel zeggen. Doordat je dan een bepaald beeld aan een bepaald niveau gaat plakken, en ik ben van mening, dat dat juist niet de bedoeling is. :)

Je hangt de verkeerde conclusie aan mijn mening :+

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:14

modie schreef:
superwoman schreef:

Kunnen we meteen de vraag stellen, of de verzekering wel zal uitkeren? Denk wel druven, maar ook kunnen is en ander verhaal. Denk dat het risico te groot is.
Modie zie jij mevrouw van Grunsven als voorbij scheuren, met de bereden politie achter der aan?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:16

modie schreef:
x_Marr schreef:

Dat is nu dus precies waar ik heen wilde :j

En jammer genoeg, zie ik zulke "uitvoeringen" meer dan me lief is ;(
En eigenlijk, zowel ten nadele van de ruiter/amazone, als ten nadele van het paard/pony.

Even uitleg: als er "echt" goed wordt gejureerd is dit in het belang van de combinatie.
Goed voor het paard en de ruiter leert ervan.

Alleen dan, kan de ruitersport op een "werkelijk" hoog niveau komen

Komt dat niet mede omdat de show belangrijker is geworden dan de uitvoering? Mede schuldige zijn de toeschouwers, die die show onder steunen.