Tempi en overgangen hoe en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:57

FireScorpion schreef:
Jeetje, wat zijn 'Fabersmid' en 'Professor' strontiritant zeg := het spijt mij zeer heren, maar jullie denken alles geweldig goed te weten met jullie moeilijke en dure woorden, maar ik durf te wedden dat als jullie op een paard gezet worden dat het dan ineens allemaal heel anders blijkt dan jullie denken ;)

Daarnaast zijn jullie erg deligrerend richting de 'gewone' bokker. 'Jip en janneke taal'? pardon? dus wat wij in het dagelijkse leven allemaal gebruiken, is voor jullie jip en janneke taal? Dat vind ik een belediging richting ieder paardrijdende Nederlander.

Leest u nu eens wat er geschreven is, irritant is het niet, het is gewoon elkaar beter verstaan.
Bij voetbal, tennis en welke sport ook is er één taal.
En juist de moeilijke paardensport daar vind men het moeilijk???
Vreemd er zijn meer voetballers als ruiters.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 19:58

Professor schreef:
Shattered schreef:
Een paard is geen robot en geen een paard zal hetzelfde reageren.. Daarom zullen tempo overgangen bij verschillende paarden ook heel anders werken en ook een ander nut en doel hebben.. Pin jezelf niet te veel vast in de theorie.. want aan theorie hangt nog een heel stuk praktijk.

Tempi changes kunnen gebruikt worden voor;
Snelle paarden, slome paarden, jonge paarden, paarden met korte passen, paarden die te weinig de achterhand eronder hebben, paarden die vastzitten in de rug, paarden die problemen hebben met het wijken, schouderbinnenwaarts of travers, paarden die onder het werk uit proberen te komen, paarden die snel afgeleid zijn, paarden die angstig zijn, paarden die problemen hebben met het aannemen van de teugel, paarden die moeite hebben met ontspannen, paarden die hangerig zijn, sterrenkijkers, zwevers.. Voor elk paard heeft het een ander doel en een ander nut..

Dan heeft u nog niet veel begrepen van de zijgangen denk ik.
Elke oefening heeft een bepaalde gymnastieseerende waarde, en temparament en voorwaartsdrang, moet men niet verwisselen met sloom, snel of wat anders.
U haalt hier vele dingen door elkaar.
Leest u maar eens een vakboek dan kunt u misschien meer begrijpen waarom men bepaalde oefeningen doet, en hoe men die toepast.
Hoe kunnen jonge paarden een verzamelde draf???
Daar begint men eerst de overgangen te bevestigen.

Nogmaals meneer, ga nu maar op een echt paard zitten ipv boeken te lezen.. Op boeken kun je niet rijden.. U komt verschrikkelijk warrig over en heb uw tekst 5 keer moeten lezen voordat ik snapte wat uw bedoeling was in de tekst..

Tempi changes kunnen ook worden uitgevoerd in zijgangen. Zeker wel, een paard appuyeert niet vanzelf het juiste tempo. :n Om het paard beter te leren scharen zul je zeker moeten variëren in tempo.. Paarden die moeite hebben met schouderbinnenwaarts maak je losser door kleine, verzamelende tempo wisselingen in de schouderbinnenwaarts, paarden die moeite hebben met travers verzamel je wat meer..

Voorwaartsdrang, och sorry.. Dan noem ik zo toch voortaan sloom of snel? :') Sorry maar deze reactie slaat kant nog wal. Sloom of snel is onder te verdelen in verschillende factoren.. Waaronder impuls..

Hoe weet u dat ik niet begrijp waarom men bepaalde oefeningen doet? en hoe men die toepast? 8)7 Wat heeft dat nu weer te maken met het onderwerp? Beetje zwak..

Hoe men een jong paard een verzamelde draf leert? Dat verschilt van paard tot paard, maar is men daar niet continu mee bezig? Het leren verzamelen? Het ondertreden van het achterbeen? Hoe kun je dat leren? RIJDEN .. Veel rijden..

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:01

Professor schreef:
FireScorpion schreef:
Jeetje, wat zijn 'Fabersmid' en 'Professor' strontiritant zeg := het spijt mij zeer heren, maar jullie denken alles geweldig goed te weten met jullie moeilijke en dure woorden, maar ik durf te wedden dat als jullie op een paard gezet worden dat het dan ineens allemaal heel anders blijkt dan jullie denken ;)

Daarnaast zijn jullie erg deligrerend richting de 'gewone' bokker. 'Jip en janneke taal'? pardon? dus wat wij in het dagelijkse leven allemaal gebruiken, is voor jullie jip en janneke taal? Dat vind ik een belediging richting ieder paardrijdende Nederlander.

Leest u nu eens wat er geschreven is, irritant is het niet, het is gewoon elkaar beter verstaan.

Die vraag kan ik aan u weerkaatsen, Waarom weigert u de taal te spreken die iedereen tegenwoordig spreekt? ;) is dat zo moeilijk?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:03

Shattered waarom als een instructeur vaktaal schrijft, maakt u de veroordeling dat het quotes uit boeken zijn? Ik heb les gehad met de vaktaal van militair en bereden politie. Daar was geen jip en janneke taal bij, alleen vaktaal sterker nog commando's. En niet met boeken, boeken las ik thuis om de theorie en praktijk beter te leren begrijpen. En aan de discussies deel te kunnen nemen. Dat was alleen in vaktaal toegestaan, jip en janneke taal werd genegeerd.
Ik denk dat juist de Professor en zo meer hier meer ervaring bezitten dan u ik samen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:09

[
FireScorpion schreef:

Die vraag kan ik aan u weerkaatsen, Waarom weigert u de taal te spreken die iedereen tegenwoordig spreekt? ;) is dat zo moeilijk?

Heb u nog nooit gesproken, u weet dus niet wie ik spreek.
Hoe zou u een vakboek moeten lezen??

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:15

Professor schreef:
]
FireScorpion schreef:

Heb u nog nooit gesproken, u weet dus niet wie ik spreek.
Hoe zou u een vakboek moeten lezen??

u quote erg warrig, en wederom is uw vraag ook weer warrig.
Dit is het internet natuurlijk weet u niet wie u spreekt. Daarnaast ben ik
een stille meelezer, en bokt heeft veel stille meelezers. ik heb meerdere topic's van u en fabersmit gevolgd,
en daarbij komen jullie allebei erg warrig over en proberen jullie je beter voor te doen
dan 'de gemiddelde bokker'. (tenminste, zo komt dat heel erg over. )

Jullie blijven maar doordrammen met jullie ''vaktermen'' maar ook vaktermen kunnen veranderen heren,
vooral als de moderne ruiter jullie niet meer kunnen volgen. dan is het de taak aan U! om dit te veranderen
en niet aan ons om 'vaktermen' te gaan leren om aan een zogenaamde deskundige discussie mee te doen. :\

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:31

Oordeeld u nu niet en leest u eens in rust de werkelijke paardenboeken, daar staat geen Jip en Janneke taal, maar wel een uitleg in het Nedelands, denk dat u meer volwassen moet denken wat de ander bedoeld, en niet gelijk oordelen.
Op school en in de studie is er ook geen Jip en Janneke taal.
Meestal denken volwassenen dat zij met kinderen zo moeten praten, die verklaren de "oudere" onderzich voor gek, die willen als volwassenruiters behandeld worden en niet als niets begrijpende baby´s.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:39

Professor schreef:
Oordeeld u nu niet en leest u eens in rust de werkelijke paardenboeken, daar staat geen Jip en Janneke taal, maar wel een uitleg in het Nedelands, denk dat u meer volwassen moet denken wat de ander bedoeld, en niet gelijk oordelen.
Op school en in de studie is er ook geen Jip en Janneke taal.
Meestal denken volwassenen dat zij met kinderen zo moeten praten, die verklaren de "oudere" onderzich voor gek, die willen als volwassenruiters behandeld worden en niet als niets begrijpende baby´s.

Daarnaast heb ik genoeg paardenboeken gelezen, maar wat ik bedoel is in de praktijk. ik kan me scheel lezen,
dat maakt mij nog geen goede ruiter. :\
u suggereert hier dat ik niet volwassen denk, maar u bent hier degene die in uw kinderlijke wereldje blijft hangen met het idee dat het universum om u draait, en niet veranderd. Wat is er mis met het woord schakelen, bijvoorbeeld? Dit is toch een duidelijke benaming voor wat je doet? je SCHAKELT tussen verschillende tempi, in dezelfde tempi zelf ook. Ik snap uw probleem daar niet. Maakt het uit wat de benaming is? mensen snappen de bedoeling toch? dat jullie het daar niet mee eens zijn zal heel paardrijdend nederland geen moer kunnen schelen hoor ;)

en nogmaals, ik vind uw 'jip en janneke taal' erg degraderend tegenover vrijwel alle paardrijdende mensen.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:42

Werkelijke paardenboeken? Welke dan, zal ze vast wel eens gelezen hebben.. Zeker als ze populair zijn.. Onderschat uw medemens niet :D.

School en studie is geen bokt dat is maar goed ook, bokt is ontspanning.. :D Waarom ben je meteen een niets begrijpende baby als je de inhoud van uw posts niet zo makkelijk meekrijgt? Dat vind ik toch een .... opmerking :n .. Niet netjes in ieder geval..:n

Waarom spreekt u niet gewoon op een manier die IEDEREEN begrijpt zodat u een BREDER publiek bereikt?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:43

FireScorpion schreef:
een stille meelezer, en bokt heeft veel stille meelezers. ik heb meerdere topic's van u en fabersmit gevolgd,
en daarbij komen jullie allebei erg warrig over en proberen jullie je beter voor te doen

Jullie blijven maar doordrammen met jullie ''vaktermen'' maar ook vaktermen kunnen veranderen heren,
vooral als de moderne ruiter jullie niet meer kunnen volgen. dan is het de taak aan U! om dit te veranderen
en niet aan ons om 'vaktermen' te gaan leren om aan een zogenaamde deskundige discussie mee te doen. :\

U bent een stille meelezer die mij en de professor volgt? Weet niet of dat een eer of juist het tegendeel moet zijn. Waarom moeten de oude het nieuwe leren en niet de nieuwe het oude? Dat de vaktaal die niet veranderd, te moeilijk is te leren, begrijpen en kunnen. Kunnen ik en de Professor niks aan doen. Ik doe tenminste nog de moeite de moderne benamingen te leren begrijpen, maar u de vaktaal niet. Ik ben geen deskundige instructeur zoals de Professor, ik ben hoefsmid. En u bent?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 20:47

FireScorpion schreef:
Daarnaast heb ik genoeg paardenboeken gelezen, maar wat ik bedoel is in de praktijk. ik kan me scheel lezen,
dat maakt mij nog geen goede ruiter. :\
u suggereert hier dat ik niet volwassen denk, maar u bent hier degene die in uw kinderlijke wereldje blijft hangen met het idee dat het universum om u draait, en niet veranderd. Wat is er mis met het woord schakelen, bijvoorbeeld? Dit is toch een duidelijke benaming voor wat je doet? je SCHAKELT tussen verschillende tempi, in dezelfde tempi zelf ook. Ik snap uw probleem daar niet. Maakt het uit wat de benaming is? mensen snappen de bedoeling toch? dat jullie het daar niet mee eens zijn zal heel paardrijdend nederland geen moer kunnen schelen hoor ;)

en nogmaals, ik vind uw 'jip en janneke taal' erg degraderend tegenover vrijwel alle paardrijdende mensen.

Dan vraag ik me af welke boeken u gelezen heeft, black beauty? Met de moderne benaming worden verschillende vaktermen bedoel, tempi en overgangen lekker duidelijk niet waar? U woordgebruik voor dat het niemand wat kan schelen is niet al te netjes. U vindt het degraderend, maar u bent ons aan het degraderen?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:48

Shattered schreef:
Werkelijke paardenboeken? Welke dan, zal ze vast wel eens gelezen hebben.. Zeker als ze populair zijn.. Onderschat uw medemens niet :D.

School en studie is geen bokt dat is maar goed ook, bokt is ontspanning.. :D Waarom ben je meteen een niets begrijpende baby als je de inhoud van uw posts niet zo makkelijk meekrijgt? Dat vind ik toch een .... opmerking :n .. Niet netjes in ieder geval..:n

Waarom spreekt u niet gewoon op een manier die IEDEREEN begrijpt zodat u een BREDER publiek bereikt?

Het staat u toch vrij om aan een discussie mee te doen, u hoeft toch niet zich in deze discussie te mengen wanneer het u te warrig is, en te moeilijk te lezen.
En ik ben hier geen popiejopie, en wil ook niet de pauseclown zijn.
Een brederpubliek hoef ik niet, diegene die geintresseerd is in de diskussie doet mee en diegenen die dat niet wil houdt zich erbuiten, ben niet zo voor quantiteit, meer voor qualiteit.
Laatst bijgewerkt door Professor op 20-12-09 20:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:49

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:

U bent een stille meelezer die mij en de professor volgt? Weet niet of dat een eer of juist het tegendeel moet zijn. Waarom moeten de oude het nieuwe leren en niet de nieuwe het oude? Dat de vaktaal die niet veranderd, te moeilijk is te leren, begrijpen en kunnen. Kunnen ik en de Professor niks aan doen. Ik doe tenminste nog de moeite de moderne benamingen te leren begrijpen, maar u de vaktaal niet. Ik ben geen deskundige instructeur zoals de Professor, ik ben hoefsmid. En u bent?

Geef jezelf vooral niet alle eer; ik ben een stille meelezer op heel bokt alsjeblieft zeg heb wel betere dingen te doen dan hele dagen berichtjes lezen van bejaarde mannen die denken alles te weten :D ;)

Waarom zouden de nieuwe het oude moeten leren? revolutie? de nieuwe kennen ook zeker delen van het oude, maar dat is nou juist zo mooi aan het paardrijden; het is de laatste jaren ontzettend vernieuwd en onderzocht, in 90% is alles beter voor het paard geworden. WAAROM zouden wij dan oude boeken moeten gaan lezen? En inderdaad, zou ik een paar titels mogen, heren? :)
Ik vind het onterecht dat jullie op een relatief jong forum (als wij het hebben over de gemiddelde leeftijd van een bokker) maar gaan lopen zeggen dat WIJ dingen moeten gaan leren uit JULLIE tijd, want toen was alles echt nog niet zo geweldig.

Shattered schreef:

Helemaal mee eens.

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 20:54

Ach, als we alles op de oude manier zouden moeten doen..
Ooit het boek "een paardenvriend" gelezen? :D (nu we het toch over boeken hebben)

Daarin staat beschreven hoe een paard de piaffe en passage werd aangeleerd.. Ben toch blij dat wij dat niet meer doen op die manier :') (was wel heel creatief :D) .. Soms moet je mee gaan in de vooruitgang, tuurlijk pik je wel eens dingen mee uit het verleden en blijven oude dingen behouden. Maar oude dingen verdwijnen vaak niets voor niets, evolutie. :D

Maar als u een deskundig instructeur bent, professor, wie bent u dan? Misschien dat ik ooit uw naam heb horen vallen :).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:01

FireScorpion schreef:
Geef jezelf vooral niet alle eer; ik ben een stille meelezer op heel bokt alsjeblieft zeg heb wel betere dingen te doen dan hele dagen berichtjes lezen van bejaarde mannen die denken alles te weten :D ;)

Waarom zouden de nieuwe het oude moeten leren? revolutie? de nieuwe kennen ook zeker delen van het oude, maar dat is nou juist zo mooi aan het paardrijden; het is de laatste jaren ontzettend vernieuwd en onderzocht, in 90% is alles beter voor het paard geworden. WAAROM zouden wij dan oude boeken moeten gaan lezen? En inderdaad, zou ik een paar titels mogen, heren? :)
Ik vind het onterecht dat jullie op een relatief jong forum (als wij het hebben over de gemiddelde leeftijd van een bokker) maar gaan lopen zeggen dat WIJ dingen moeten gaan leren uit JULLIE tijd, want toen was alles echt nog niet zo geweldig.

U heeft dat zelf geschreven, waar heb ik geschreven dat het een eer is het tegendeel zelfs. Welke leeftijd is voor u bejaard, u weet niet eens hou oud of jong ik ben? U denkt dat ik alles weet, zoals ik al schreef ben ik geen instructeur maar hoefsmid. Maar wat weet u en bent u?
Waarom zou het oude het nieuwe moeten leren, als het nieuwe het oude niet moet leren volgens u? U verwacht wat u zelf niet wil geven. Het is net als het paarden, niet alleen alleen verwachten dat het paard alleen maar geeft. U laatste zin is alleen op u zelf van toepassing, leest u maar eens terug wat ik precies geschreven heb. Weet u welke tijd mijn tijd was en hoe weet u dat het niet geweldig was? Is het rijden nu dan zo geweldig? Het verschil niet weten tussen schoudervoor (voorhandvoor) en schouder binnenwaarts? Losrijden en warmrijden? Steeds meer blessures en dan de hoefsmeden maar de schuld geven voor blessures rijden?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:03

Shattered schreef:
Ooit het boek "een paardenvriend" gelezen? :D (nu we het toch over boeken hebben)

Daarin staat beschreven hoe een paard de piaffe en passage werd aangeleerd.. Ben toch blij dat wij dat niet meer doen op die manier :') (was wel heel creatief :D) .. Soms moet je mee gaan in de vooruitgang, tuurlijk pik je wel eens dingen mee uit het verleden en blijven oude dingen behouden. Maar oude dingen verdwijnen vaak niets voor niets, evolutie. :D

Maar als u een deskundig instructeur bent, professor, wie bent u dan? Misschien dat ik ooit uw naam heb horen vallen :).

Heeft u de piaffe en passage zelf geleerd, aan paarden geleerd en gereden met wedstrijden? Of heeft u uw wijsheid en ervaring alleen maar uit boeken zoals een paardenvriend?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:06

oeh FS de laatste zin klinkt wat gefrustreerd..........

Ik persoonlijk heb het geluk gehad altijd hele goede smeden in mijn omgeving te hebben, zoals je weet ben ik best eigenwijs......

maar ik heb persoonlijk nooit mijn hoefsmid de schuld gegeven als het rijden niet ging, IK ben de schuldige als het rijden niet gaat...... niet de smid, niet de va, niet het zadel, niet het bit, niet de temperatuur, niet het neefje van de buurjongen......IK

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:10

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:

U heeft dat zelf geschreven, waar heb ik geschreven dat het een eer is het tegendeel zelfs. Welke leeftijd is voor u bejaard, u weet niet eens hou oud of jong ik ben? U denkt dat ik alles weet, zoals ik al schreef ben ik geen instructeur maar hoefsmid. Maar wat weet u en bent u?
Waarom zou het oude het nieuwe moeten leren, als het nieuwe het oude niet moet leren volgens u? U verwacht wat u zelf niet wil geven. Het is net als het paarden, niet alleen alleen verwachten dat het paard alleen maar geeft. U laatste zin is alleen op u zelf van toepassing, leest u maar eens terug wat ik precies geschreven heb. Weet u welke tijd mijn tijd was en hoe weet u dat het niet geweldig was? Is het rijden nu dan zo geweldig? Het verschil niet weten tussen schoudervoor (voorhandvoor) en schouder binnenwaarts? Losrijden en warmrijden? Steeds meer blessures en dan de hoefsmeden maar de schuld geven voor blessures rijden?

Dat was een sarcastische zin. oke; met bejaard heb ik het over Professor, en toevallig weet ik wél wie dat in het echt is. ;)
Ik zeg niet dat U alles weet, ik zeg dat jullie SAMEN doen alsof jullie alles weten. :)
Waarom zou die laatste zin op mij van toepassing zijn? ik heb NERGENS gezegd dat ik een hekel heb aan de oude methodes;
wat ik wél gezegd heb is dat veel oude methodes achterhaald en verbeterd zijn. Natuurlijk gebruiken ik, en andere bokkers nog steeds
dingen die ouder zijn, maar jullie komen zo vreselijk over dat alles wat nieuw is slecht is, en dat is gewoon niet zo. (ik bedoel; kijk alleen al naar wat voor heisa jullie van het woord Schakelen maken ;) )

En nu scheert u weer een heleboel bokkers over een kam. Wat is er mis met het verschil niet weten tussen schoudervoor en schouderbinnenwaards? ik kan u dat verschil wel vertellen, maar er zijn genoeg recreatieruiters die dat niet kunnen; zijn hun nu meteen dom en moeten hun nu maar meteen 'een paar goede paardenboeken' gaan lezen?

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:12

KiWiKo schreef:
oeh FS de laatste zin klinkt wat gefrustreerd..........

Ik persoonlijk heb het geluk gehad altijd hele goede smeden in mijn omgeving te hebben, zoals je weet ben ik best eigenwijs......

maar ik heb persoonlijk nooit mijn hoefsmid de schuld gegeven als het rijden niet ging, IK ben de schuldige als het rijden niet gaat...... niet de smid, niet de va, niet het zadel, niet het bit, niet de temperatuur, niet het neefje van de buurjongen......IK

Helemaal mee eens. Al liep mijn VZ paard wél 2 dagen kreupel omdat de hoefsmid zn straal te diep had weggesneden. Dus het ligt zeker niet altijd aan de hoefsmid, maar soms ook wel.

KiWiKo

Re: Tempi en overgangen hoe en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:15

maar dat kan gebeuren FS........... een hoefsmid is ook maar een mens, die kan gewoon heel makkelijk vernagelen bij een lastig peerd, of net effe te veel afveilen...... of wat dan ook, thats all in the game.

en ik zal dat een goede smid die altijd goed werk afleverd, behalve die ene keer ook echt nul kwalijk nemen........

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:16

FaberSmid schreef:
Shattered schreef:

Heeft u de piaffe en passage zelf geleerd, aan paarden geleerd en gereden met wedstrijden? Of heeft u uw wijsheid en ervaring alleen maar uit boeken zoals een paardenvriend?

Ik neem toch aan dat wij niet meer het paard 10 dagen opsluiten in een onverlichte ruimte, volgooien met haver en vervolgens een hete fakkel onder het achterwerk van het paard houden. Of heb ik iets gemist? ~~}>

Om uw vraag te beantwoorden, ja maar niet voor de wedstrijdsport :D, vrijheidsdressuur.

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:21

KiWiKo schreef:
maar dat kan gebeuren FS........... een hoefsmid is ook maar een mens, die kan gewoon heel makkelijk vernagelen bij een lastig peerd, of net effe te veel afveilen...... of wat dan ook, thats all in the game.

en ik zal dat een goede smid die altijd goed werk afleverd, behalve die ene keer ook echt nul kwalijk nemen........

snap ik, alleen de smid die wij hebben schijnt landelijk supergoed te zijn, maar ik heb nog niet veel positieve ervaringen over die vent gehoord :Y) mn peerd kreupel, andere paard heeft ie n keer n mep verkocht terwijl er NADRUKKELIJK gezegd is dat niet te doen (heet dier, zat gelijk tegen het plafond en hij kon z'n werk niet afmaken) en dr waren nog een paar dingen.. nu doet z'n zoon de paarden tegenwoordig en dat gaat een stuk beter! :)

je hoort mij ook echt niet zeggen dat het altijd de schuld is van een hoefsmid, vooral niet als het gewoon door het rijden veroorzaakt is, maar in bovenstaande gevallen ben ik niet zo happy ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-09 21:23

FireScorpion schreef:
Dat was een sarcastische zin. oke; met bejaard heb ik het over Professor, en toevallig weet ik wél wie dat in het echt is. ;)
Ik zeg niet dat U alles weet, ik zeg dat jullie SAMEN doen alsof jullie alles weten. :)
Waarom zou die laatste zin op mij van toepassing zijn? ik heb NERGENS gezegd dat ik een hekel heb aan de oude methodes;
wat ik wél gezegd heb is dat veel oude methodes achterhaald en verbeterd zijn. Natuurlijk gebruiken ik, en andere bokkers nog steeds
dingen die ouder zijn, maar jullie komen zo vreselijk over dat alles wat nieuw is slecht is, en dat is gewoon niet zo. (ik bedoel; kijk alleen al naar wat voor heisa jullie van het woord Schakelen maken ;) )

En nu scheert u weer een heleboel bokkers over een kam. Wat is er mis met het verschil niet weten tussen schoudervoor en schouderbinnenwaards? ik kan u dat verschil wel vertellen, maar er zijn genoeg recreatieruiters die dat niet kunnen; zijn hun nu meteen dom en moeten hun nu maar meteen 'een paar goede paardenboeken' gaan lezen?

Kunt u me dan vertellen wat er verbeterd is en dat is een oprechte vraag. Het verschil niet weten heeft te maken met de vaktaal niet geleerd hebben en kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:26

heee........... das reden voor exit smit :D :D

ik heb een smid gehad vroeger die een paard in een klap tegen de vlakte aan sloeg, heb de smit toen een glaasje water gegeven :D Dier had het zoooooooooooo verdient

maar als ik zeg deze niet slaan, dan ook maar beter niet slaan.... want dan heb je een lastige aan mij, want ik kan het dan weer recht gaan breien......

maar zoals ik al zei, ik ben eigenwijs, en ik heb het geluk altijd goede smeden om me heen gehad te hebben........ Ik ben helemaal gek op Jeroen v/d Wiel......... heerlijke vent....... goed in zijn werk, goed met paarden....... rustig, geweldige smid

Rhendera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-09 21:27

FaberSmid schreef:
FireScorpion schreef:

Kunt u me dan vertellen wat er verbeterd is en dat is een oprechte vraag. Het verschil niet weten heeft te maken met de vaktaal niet geleerd hebben en kunnen.

Zadels; De Manier hoe dingen bekeken worden; de omgang; de medische verzorging, ik ben geen natural maar ik ben wel een voorstander van de manier hoe er tegenwoordig naar hoeven gekeken word en dat er lang niet altijd ijzers onder hoeven. :) (nee dit is geen commentaar of aanval richting u aangezien u daar schijnbaar zwaar tegen schijnt te zijn......)

kunt u mij vertellen wat u vroeger beter vond dan nu? :)