De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:40

Voor mij persoonlijk ´is´ NL een provincie van het verenigd Europa waar ik als europeaan toevallig geboren ben omdat mijn ouders daar woonden.
Ik voel me niet ge-áso-cieerd met de school van dressuur welke daar dominant is.

Het topic is de Hollandse School = de school van Dhr.S.Janssen = de in NL dominante
dressuurvorm.
Door Dhr.Janssen zelf gelanceerd en het dekt wat míj betreft de lading prima.
Als u vindt dat er een betere benaming is, dan is aan u de vloer.

Nogmaals; bedenk er gerust een goede, treffende naam voor die de lading dekt. ´Hyperflexie´ dekt de lading niet, ´Blauwtongdressuur´ zal u niet in dank worden afgenomen, dus???
Wat mij betreft met ´Janssen´ ere aan wie ere toekomt. Het is tenslotte wel Dhr.Janssen die perfecte invulling geeft aan wat de FEI beloont.
De ethiek ervan hoort mijns inziens bij de FEI op het bord gemikt te worden. Díe beloont het.

FaberSmid

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 19:44

Huertecilla leuke reactie, maar geen antwoord? Hoe de mens hyperflexi zal verstoppen achter namen, het zal altijd herkenbaar blijven. De vraag is alleen, of er altijd mensen zullen zijn, die het dan nog kunnen herkennen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:01

FaberSmid schreef:
De vraag is alleen, of er altijd mensen zullen zijn, die het dan nog kunnen herkennen.

Het is een reeds doodlopende weg.
De FEI heeft er in november 2008 als zijnde geestelijke kwelling al afstand van genomen en onlangs heeft de amerikaanse dressuurorganisatie dat ook gedaan.
Gezien het collectieve gehueugen van de ruiterij weet over een paar jaar vrijwel niemand meer waar het over ging. Alleen wat puristen 8-)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:53

Dan wordt het hoog tijd voor opvolgend boek zoals van meneer Baucher.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 20:59

De F.E.I. is afhankelijk van geld.
Denk u niet dat die het meeste geld heeft het ook niet het meeste uit kan geven?
En dat de SJ school ondersteund door het KWPN en KNHS niet het meeste kunnen uitgeven?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:20

Laten we niet de sponsoren vergeten, zoals de banken rabo en sns? Pavo was en cavalor is de "voer"sponsor nu?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-09 14:45

Er is nogal wat aan de hand begrijp ik, pijnstillers wel of niet?
Iets wat me eerlijk gezegd nogal bevreemdt, maar goed, en een algemene opinie.

Er wordt niet zomaar gezegd dat paardrijden in populariteit aan het afnemen is. Wat zou een positieve impuls kunnen zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:09

Het is eigenlijk net zoals bij de hondenrassen, hondenras komt in de mode wordt kapot gefokt en dan als afval weg gegooid voor het volgende hondenras.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:37

FaberSmid schreef:
Het is eigenlijk net zoals bij de hondenrassen, hondenras komt in de mode wordt kapot gefokt en dan als afval weg gegooid voor het volgende hondenras.

Klein verschil is dat er voor honden 20 jaar geleden al een door het Min.LNV uitgeven boekje is verschenen over extreme fok en welzijn.
Dat er voor honden 100 jaar welzijnswetgeving is.
Dat er voor honden richtlijnen zijn over trainingmethodes.
Dat er voor hondenwelzijn door de db verbeten jacht wordt gemaakt op de laatste prikband-gebruikers.

Voor paarden is er niets aan welzijnswetgeving, is bitgebruik de norm en moet eerst aangetoond worden dat iets fysiek schadelijk is voor er over nagedacht wordt door de gebruikers.
Paardenliefde.....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:07

Was het maar een klein verschil, het is een wereld van verschil.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 20:44

De hollandse school rijdt dus niet meer met aanleuning, die tijd zijn we voorbij gegaan. De moderne, en verbeterde aanleuning, is licht achterover hangen en zo hard als (zichtbaar) mogelijk is trekken aan het tweede bitje, de onderlegtrens.
Of is dat LDR gebeuren op de stang, ik zie het nooit zo heel goed en schat in dat de stang het meeste werk doet.
Het onderlegtrensje zal dan wel functioneren als de ouderwetse opzetteugel. (Voor de oudjes onder ons, die kennen we nog wel uit de rijtuigen) De opzetteugel werd in het boek Black Beauty benoemd en de gebruikswijze ervan is later ook veranderd. Men vond het niet zo aardig voor de paarden.

Nu zie je hem nog in de de draf sport. Sport...

Wat een schril contrast toch met de landen van Europa waar men gebruiksstijlen kent, en alles op één bit dient te doen. Bij het trainen van een paard is het gebruik van hulpteugels zelfs verboden. Ze doen over die basis ook ietsje langer, investeren in een gebruikspaard. Ouderwets hoor. :+
Er wordt zelfs met als voornaamste doel gereden naar het bijna geheel overbodig maken van het (éne) bit.
Wel zo handig als je ook vele andere dingen te paard te doen hebt.
Grappig is dat ze alle oefeningen ook doen, op één hand.

Overigens aardig om te vermelden, in de vaardigheidsproef voor honden (Politiehond A) waren de eisen zodanig dat maar één ras erdoor kon komen, de Mechelaar.
De andere rassen en merken haalden het niet. Durf niet te zeggen of dat is veranderd.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:57

Paardentango schreef:
Overigens aardig om te vermelden, in de vaardigheidsproef voor honden (Politiehond A) waren de eisen zodanig dat maar één ras erdoor kon komen, de Mechelaar.
De andere rassen en merken haalden het niet. Durf niet te zeggen of dat is veranderd.

Verteld u eens meer, over welke tijd en vereniging schrijft u? Nieuw topic maar denk?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:18

Nieuw topic ja, het is voor mij al weer meer dan 20 jaar terug toen ik daar werkte. In die tijd mochten dames niet met honden werken, het zou de hond kunnen 'afleiden'.
Ben er al enige jaren uit.

Het was ook een reactie op de voorgaande berichten, ik zie een duidelijke overeenkomst met de huidige paarden'sport'.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:20

Maar even per pb dan, ben wel nieuwsgierig namelijk.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-09 21:29

In een grijs verleden werkte ik ooit bij het korps Rijkspolitie, daar waren verschillende onderdelen waar je eventueel naar toe kon, zoals de dienst levende have. Die had mijn grote belangstelling, alleen was het vrouw-zijn toen een onoverkomelijk probleem én argument.
De vaardigheidsproeven voor de honden waren op een gegeven moment zodanig dat er maar een bepaald type doorheen kon komen.

Niet echt een vereniging, maar gewoon vanuit het korps Rijkspolitie. Geen hond die nu nog weet wat Rijkspolitie is vrees ik... maar het is niet relevant voor dit topic.
Behalve een overeenkomst met paarden, ook daar is steeds meer één bepaald type wat het haalt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:40

Zeer interessant, dank voor uw pb.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 23:15

Ging dat hier niet over de Hollandse School, en dat gel.... over honden???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 00:30

Correct opgemerkt.
Frappant is echter wel dat er mijns inziens wel een overeenkomst te zien is. In de vermeende hedendaagse 'hollandse school' wordt uitsluitend een bepaald type paard getoond.
Is dat het ideale sportpaard? Of is het een wijze van gebruik van het paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:33

Paardentango schreef:
Correct opgemerkt.
Frappant is echter wel dat er mijns inziens wel een overeenkomst te zien is. In de vermeende hedendaagse 'hollandse school' wordt uitsluitend een bepaald type paard getoond.

Dat komt door de wijze van gebruik, ik noem het zelf geen rijden.
Misbruik lijkt mij het woord.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 10:02

Paardentango schreef:
In de vermeende hedendaagse 'hollandse school' wordt uitsluitend een bepaald type paard getoond.

Daar is een boek over: Het Dresuurpaard van Rosie.
In verschillende opzichten de moeite waard om te lezen. Een breed referentiekader is wel noodzakelijk om het op ´waarde´ te kunnen toetsen.

Een andere naam voor Hollandse School welke de lading perfect dekt is RiF-dresssuur. Die benaming geeft ook gelijk aan waaróm slechts weinig paarden daarvoor geschikt zijn.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 12:08

RiF of RiP, vast flauw van me maar geen idee waar het over gaat.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 12:27

Paardentango schreef:

Resistance is Futile, RiF-dressuur ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 15:58

Huertecilla schreef:
Paardentango schreef:

Resistance is Futile, RiF-dressuur ;)

Reiten ist Fatal.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-09 16:25

Mogen de lezers kiezen welke de juiste is?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 19:07

En poedeldressuur is een combinatie van slechte paardensport en slechte hondensport.