Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 18:33

Modie u rijdt toch jonge paarden en ongehoorzame paarden wel met ophoudingen, dat heeft u zelf geschreven?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 19:37

modie schreef:
Een beetje "opvangen" door het licht samenknijpen van de bilspieren en een licht samenknijpen van de bovenbeenspieren, is dan al voldoende (althans voor mijn fijngevoelige Cob)

Rijdt jij zadelloos dan? Ik vraag me af hoe jij je hulpen dan door je zadel heen laat komen?
Heb je soms een filmpje?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:24

FloortjeS schreef:
modie schreef:
Een beetje "opvangen" door het licht samenknijpen van de bilspieren en een licht samenknijpen van de bovenbeenspieren, is dan al voldoende (althans voor mijn fijngevoelige Cob)

Rijdt jij zadelloos dan? Ik vraag me af hoe jij je hulpen dan door je zadel heen laat komen?
Heb je soms een filmpje?

Oeps :') heb je nog nooit gereden dan, op een zadel of zonder zadel?
Nee, filmpjes heb ik niet, denk ook niet dat dit toepasselijk is voor jou _O-
Maar ja, da's natuurlijk mijn "persoonlijke" mening ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 20:30

Helemaal geen enkele foto's of film? Kent u FloortjeS persoonlijk, gezien uw persoonlijk schrijven?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 22:54

Ho, Ho, Ho, (of komt dit pas later?????)
Geachte professor, hoe weet U dat nou of dat kort en pijnloos is. In Duitsland gebruiken ze daarvoor een Mansurenzwaard? U wilde enkele berichten geleden nog meerdere degens slijpen! Bovendien hoeft mijn secondant helemaal geen degen te gebruiken, die is niet aan die code gebonden; botte bijlen, enterhaken, alles is geoorloofd.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 23:37

Geachte Modie,

Uw sarcasme is mij niet ontgaan, ik vraag mij slechts af waarom? Mijn vraag was en is serieus bedoeld.
Ik heb mij nooit als "begenadigd" aangeduid, wel heb ik geschreven dat ik zeer langdurig en intensief les en zeer vriendschappelijk contact met Ernest van Loon gehad heb. U zult moeite hebben mij iets anders in de mond te leggen. Terwijl ik geen moeite heb mijn bewering te staven.

Maar om terug te komen op het onderwerp. Nergens in de literatuur over "klassieke" of conventionele RIJKUNST kunt u lezen dat overgangen worden uitgevoerd, laat staan aangeleerd zonder gebruik te maken van (halve)-ophoudingen. Wel wordt het als een hoogtepunt van rijkunst gezien deze hulpen minimaal of onzichtbaar uit te voeren, MAAR ZE ZIJN ER WEL!! Ik laat mij graag beleren, indien U mij een werk toont van een algemeen aanvaard auteur die dat anders beschrijft. Maar vooralsnog houd ik mij aan mijn stelling. Een stelling die verankerd is in wat algemeen aanvaard is als 'Rijkunst'. Niemand kan op z'n eigen houtje de definties en basisdregels van deze rijkunst gaan veranderen. Wel kan men variëren in de instelling van de hals, zwaarte van de aanleuning, zelfs de volgorden van de te geven hulpen (heb ik nu alles?). Maar iets weglaten en dan pontificaal suggereren dat de andere geen rijkunst bedrijven, dat lijkt mij niet juist. Maar U tekst is dan ook niet 100% duidelijk daarover. Daarom neem ik dan ook maar aan dat U schrijft over "kunstmatige overgangen" . Helemaal niets op tegen, maar zoals U die beschrijft, ken ik ze niet. Het enige wat ik vraag, is een duidelijke uitleg van U, omdat U die aanpak/methode kent. Daar is niets onvriendelijks mee bedoeld.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 00:42

Geachte Niet-minder-geleerde Heer FaberSmid,

Het is niet aan mij U leed toe te voegen. U hebt de plaats van mijn secondant trachter in te nemen. Deze zal over uw lot beschikken. Wellicht indien U heel nederig om vergiffenis smeekt, zal deze genade voor recht laten gaan.

Maar waar gaat dit over? Hermelientje meldt dat ik iets uitstel nodig heb en promt begint de Professor zijn degens te slijpen (meervoud nogwel). Ik wordt dus uitgedaagd, terwijl ik rustig bezig was mijn kroontjespen zuiver te maken. Triest is dat. En tot overmaat van ramp vraagt Paardentango dan ook nog:"Gaat het heren?" . Natuurlijk niet |( : mijn leven wordt bedreigd door een duellant met meerdere degens, terwijl zich een ongevraagde secondant aandient en dat terwijl we galop trachten op te houden met samengeknepen billen. Als U begrijpt wat ik bedoel. Dit is teveel voor mijn zwakke gestel! (Met dank aan Marten Toonder voor de inspiratie)

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

p.s. genoeg onzin, hier wordt een serieus onderwerp behandeld, ik zal dus aan het werk gaan.
Professor, het duel vindt plaats dinsdag aanstaande, vijf minuten voor middernacht bij het Waldeckbastion te Maastricht. Minstens tien minuten vooraf aanwezig zijn. Gelieve voldoende keukenrollen mee te nemen!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 09:16

We moeten toch misschien maar eens bij Modie gaan kijken hoe ze dat nu precies doet en bedoeld. Ik heb er nog steeds geen duidelijk beeld bij. Telkens als ik denk, dat lijkt een beetje (half) op wat ik ken, dan wordt het weer wazig bij de volgende opmerking. En toch ben ik dus nog steeds erg nieuwsgierig. Misschien kan Modie eens een oefening beschrijven waarbij de ophoudende "zithulp" nodig is. Misschien dat je dat zo kunt doen alsof je ons stap voor stap begeleidt. Zeg maar een soort geleidende herinnering of zo, zodat we ons er helemaal in kunnen verplaatsen en als het ware kunnen invoelen hoe het moet. Ik zou het erg op prijs stellen Modie als je hier een reactie op geeft. ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:21

Ben het met bovenstande geheel eens.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 11:47

Kadankovitch schreef:
Geachte Niet-minder-geleerde Heer FaberSmid,

Het is niet aan mij U leed toe te voegen. U hebt de plaats van mijn secondant trachter in te nemen. Deze zal over uw lot beschikken. Wellicht indien U heel nederig om vergiffenis smeekt, zal deze genade voor recht laten gaan.

Zonde ik had het u graag gegund u zich lekker op uit te laten leven. Ik tracht niemand plaats in te nemen, omdat ik mijn plaats als hoefsmid wel ken, minder dan een schildknaap aan de zijde van de ridders(s). Het zal u dan ook wel niet verbazen dat deze over hitte ijlende hoefsmid om niemands vergiffenis zal vragen op die van de paarden na wat die alles wordt misdaan. U trouwe secondant zal ik uw recht over me heen laten komen en voor de paarden ondergaan. Neem echter wel in uw overweging mee, dat er zeldzame hoefsmeden zijn die uw wapens nog kunnen smeden en slijpen. De wetenschap over de juiste staal verhoudingen en het smeden is een ambacht zoals een hoefsmid voor paarden.

Maar waar gaat dit over? Hermelientje meldt dat ik iets uitstel nodig heb en promt begint de Professor zijn degens te slijpen (meervoud nogwel). Ik wordt dus uitgedaagd, terwijl ik rustig bezig was mijn kroontjespen zuiver te maken. Triest is dat. En tot overmaat van ramp vraagt Paardentango dan ook nog:"Gaat het heren?" . Natuurlijk niet |( : mijn leven wordt bedreigd door een duellant met meerdere degens, terwijl zich een ongevraagde secondant aandient en dat terwijl we galop trachten op te houden met samengeknepen billen. Als U begrijpt wat ik bedoel. Dit is teveel voor mijn zwakke gestel! (Met dank aan Marten Toonder voor de inspiratie)

Dat dit alles u ook te veel is, kan deze hoefsmid wel begrijpen. Zal uw leed dan niet meer maken.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

p.s. genoeg onzin, hier wordt een serieus onderwerp behandeld, ik zal dus aan het werk gaan.
Professor, het duel vindt plaats dinsdag aanstaande, vijf minuten voor middernacht bij het Waldeckbastion te Maastricht. Minstens tien minuten vooraf aanwezig zijn. Gelieve voldoende keukenrollen mee te nemen!

Tien minuten vroeger is niet vroeg genoeg, gezellige plaats voor een heerlijke maal en kroegentocht vooraf.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 18:06

FaberSmid schreef:
Kadankovitch schreef:
Geachte en niet minder geleerde heer FaberSmid,

Duizendvoudige verontschuldigen dat ik en tekst zo moeilijk heb gemaakt dat U er helemaal niets van begrijpt. Maar eigenlijk is hetgeen ik hierboven naar voren heb gebracht niet zozeer iets dat men zou moeten 'begrijpen'; het betreft voor mij eerder een gegeven dat ik onder de aandacht breng. Achtergrond informatie die van nut kan zijn voor degene die er gebruik van wil maken.
Maar goed, U begrijpt er niets van. Dan stel ik voor dat U het bovenstande nog eens heel langzaam en rustig doorleest. Stapje voor stapje. En daarna schrijft wat U van welk onderdeel nu precies niet begrijpt. Liefst met en uitvoerige uitleg waarom U het niet begrijpt. Zodat wij ons goed begrijpen.
Overigens zou het mij inderdaad benieuwen hoe U de verzamelde galop uitvoerd. Want uw duidelijk uitleg van uw hoogstaande rijkunstige opvatting wordt hier node gemist.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

Kadankovitch ik lees uw berichten altijd met veel plezier en bewondering, door uw onderbouwde inhoudelijke interessante schrijven. Het als hoefsmid niet makkelijk uw stof met een keer lezen te begrijpen. Het is dan ook goed dat u het onder de aandacht brengt, dat is juist wat een forum zoals bokt interessant maakt. Ik zal uw beschreven stuk nog een keer lezen en dan proberen dat wat ik niet begrijp aanduiden. Op mijn uitleg zal geen bokker zitten te wachten denk ik, hoefsmid blijf bij je beslag zal wel de gedachten van vele bokkers zijn. Maar omdat u het mij zo vriendelijk vraagt, zal ik mijn manier beschrijven.

Kadankovitch schreef:
I. Weinig duidelijk literatuur?
In de aan mij gerichte vraag, stelt U dat er in de literatuur weinig concrete tekst en uitleg te vinden is over dit onderwerp. Daar ben ik het mee eens. Die uitleg is er wel maar vaak erg summier. Ik weet natuurlijk niet zeker waarom auteurs dit onderwerp zo kort behandelen. Ik kan geen gedachten lezen. Er kleven echter aan het werk in galop enkele problemen die niet al te gemakkelijk uit te leggen zijn. En in en boek of artikel wilt de auteur graag iets helder neerzetten, dat zou voor mij in ieder geval een probleem zijn. Ik heb wat gesnuffeld in mijn archief en aanttekeningen over dit onderwerp en kom nogal eens tegenstrijdige beschrijvingen tegen van overigens bekwame auteurs en ruiters.
Onder andere twee veelvoorkomende problemen liggen hieraan ten grondslag en de daaraan verbonden oplossingen. Juist die aanpak verschilt bij hetzelfde probleem vaak aanmerkelijk. Daarom is het beschrijven van het rijden van verzamelde galop zo moeilijk: Probeert men alles zorgvuldig te beschrijven, met alle mogelijke oplossingen voor voorkomende problemen, is het zeer moeilijk een helder en duidelijk OPDRACHT aan de lezer te geven in de zin van; ALS JE DIT DOET GEBEURD ER DAT. Dus verblijven veel schrijvers in een zeer beperkte beschrijving waarin vooral niets fout wordt gezegt. Nu ben ik een aanhanger van de uitspraak van Einstein, ik parafraseer:" Beschrijf iets zo eenvoudig mogelijk, MAAR NIET EENVOUDIGER DAN DAT MOGELIJK IS ! " Soms zijn de beschrijvingen zo rechtlijnig, en laten ze zoveel vaak voorkomende problemen weg die automatisch bij het beoefenen van verzamelde galop voorkomen, dat ze bijna onjuist zijn. Als men die problemen niet beschrijft, is de kans op een correcte uitvoering een stuk kleiner. Want deze problemen kleven gewoon aan die oefening. Omdat ze te maken hebben met het directe doel van verzamelde galop, namelijk: DE VERMEERDE LASTOPNAME VAN DE ACHTERHAND. EN de 'structuur' van galop.

De boeken zijn er wel, al zijn goede boeken zelden te vinden en slecht gelezen. Daarbij komt dat de goede boeken, moeilijk geschreven zijn en daardoor moeilijk begrijpelijk te lezen. Ik ben het met u eens dat het rijden op zich, problemen met zich brengt "veroorzaakt" door de ruiter. Maar is dat nu juist niet het prachtige uitdagende van het rijden? Ik persoonlijk zou er niet aan moeten denken, dat het rijden maar van zelf gaat. En in plaats van actief rijden, passief te hobbelen.

Om met het laatste het eerste te beginnen: de galop is niet zo'n symetrische gang al stap en draf, waarbij de linker en rechter zijden zich gelijkvormig behoren te bewegen bewegen. Dit gegeven werk de twee volgende meest voorkomende problemen in de hand. SCHEEFHEID en TACTFOUTEN
Nagenoeg elk paard heeft de neiging het buitenachterbeen, midden tussen de voorbenen te laten sporen, om zodoende de meeste last op te kunnen nemen. Terwijl wij juist een zo gelijk mogelijke belasting op beide achterbenen nastreven. Zodra wij de inspanning van het paard verhogen door verzameling te vragen, komt dit probleem automatisch weer naar voren. De oplossingen om dit probleem tegen te gaan, hoort net zo bij het rijden van verzamelde galop als de baishulpen zelf.
Ook zal een paard sneller in galop tot tactfouten, of beter; tactstoringen, komen in verzamelde galop. De meest voorkomende is een 'viertact' galop, ook wel 'Redop' genaamd. Pikant detail hierbij is dat de vaak door bewonderaars 'Heiligverklaarde' oude meester De la Guériniére (vaak als grondlegger van de klassieke dressuur genoemd) juist deze rédop als enig juiste galop beschouwde.

De Redop brengt enige verwarring met zich mee. Zo ook de Mezair en Terre à Terre. Dat doet mij persoonlijk aan gangenpaarden denken of zoals u omschrijft. Hoeveel bokkers rijden er Klassieke Hoge School?

Nu, de moeilijkheid voor schrijvers is, dat er voor elk van deze twee twee problemen, verschillende correcte en effectieve oplossingen bestaan. Uit mijn ervaring komt dat omdat paarden in het zwaardere werk zeer verschillend kunnen reageren op dezelfde hulp. Harrie Bold (in 'Das Dressurpferd') beschrijft dit o.a. bij de uitvoering van galoppirouettes heel kort.
Dus wil een auteur de hulpen van verzamelde galop grondig beschrijven, wordt het zeer snel een taaie en ondoordringbare stof. Veel lezer willen echter duidelijk 'opdrachten' vinden, hapklare brokken als het ware, in zo'n beschrijving in de zin van: "Als je dit doet, gebeurd er dat." Maar paarden zijn geen brommers; alle paarden verschillen aanmerkelijk van elkaar. Indien men alle variaties kent die er bestaan (als dat al mogelijk is??), dan heeft men geen boek meer nodig. Ik kan dat, in ieder geval, niet van mezelf zeggen.

Hier begrijp ik u volkomen.

Ik persoonlijk ben van mening dat als ruiters de goede boeken begrijpelijk leren lezen en de "basis" correct leren van de juiste instructie. Dat dit soort vragen dan minder moeilijk lijken. U vroeg "mijn" manier, daar kan ik zeer kort over zijn. Tempi, overgangen en gymnastische dressuur oefeningen.

En wat heeft de zeer geleerde Kadankovitch nog te vertellen?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:57

Een oproep aan Modie: ik zou graag van u leren hoe u uw paarden aanleert te verzamelen zonder halve ophoudingen. Ik denk dat het bij een verder doorgereden paard misschien best kan. Ik probeer tenslotte ook alleen maar zo min mogelijk handhulpen te geven bij mijn halve ophoudingen en soms merk ik dat het lukt met alleen gewicht- en zithulp.
Legt u het me nu eens uit, want u bent zo stil en dat is o zo jammer. |(

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:15

Ik denk best dat dat kan, mits het paard heel erg ingesteld is om op de zithulp terug te willen komen en ook dermate meewerkend is dat hij nooit eens probeert door te drammen.

Net als Vur krijg ik het bij doorgereden paarden ook wel voor elkaar, maar er duiken ook dan bij mij best eens momentjes op dat een paard fluitend verder stoomt alsof ik er niet op zit en dan moet ik toch echt even inkomen met de hand. En dat gebeurt meestal in het galopwerk, zeker als ze wat vrolijk worden van het vooruit rijden, maar dat kan prima aan mijn eigen capaciteiten liggen (of liever gezegd dus: het gebrek daaraan).

Maar het verbaast me een beetje dat er zo op de opmerking van Modie gereageerd wordt, want ik neem aan dat we allemaal toewerken naar zo klein mogelijke hulpen en zeker met de hand.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:57

Denk dat wij allemaal het doel voor ogen hebben, om met minimale hulpen iets uit te voeren.
Alleen ik kan vur wel volgen, aangezien Modie meerdere malen geschreven heeft dit te doen zonder hand inwerking, dus zonder teugels, ophoudingen geeft zij niet.
Dus alleen met de zit, hoe dit funktioneert zou ik echt niet weten.
Wij allen streven naar zo licht mogelijke teugel (hand) hulpen te geven, maar dit geld natuurlijk ook voor de zit en beenhulpen.
Hoe verder een paard in de africhting is, hoe kleiner en fijner de hulpen gegeven worden.
Aangezien het paard het beter begrijpt en lichaamelijk het ook beter kan verwerken.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 17:51

Is het nu daadwerkelijk bewust zonder ophoudingen rijden, of is het onbewust met ophoudingen rijden?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:13

Nou, als het paard zithulpen herkent en meewerkend genoeg is om die ook te accepteren heb ik ook geen ophouding nodig, dan kan het alleen op zit. Probleem is voor mij dat je eerst die zithulp erop moet zetten ten eerste (en dat doe ik dus door zithulp-geen reactie? ophouding), en ten tweede dat die rem ook wel eens genegeerd wordt. En dan is een ophouding er dus als reservehulp.
Dus ik kan Modie prima volgen, alleen werkt het bij mij in de praktijk gewoon nog niet altijd even 100%.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 19:19

Zou dat graag in de praktijk willen zien, kan er zo niks bij voorstellen. Behalve dat de ruiter het niet door heeft, wel met ophoudingen te rijden. Hoeveel ruiters hebben werkelijk alles intens door wat die werkelijk allemaal doet en mee bezig is?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:05

Dat is anders vrij simpel te controleren door je teugels los te gooien en eens te kijken of hij op zit terugkomt.
Nog sterker, ik eindig elke trainingssessie door halsstrekkend uit te galopperen en/of draven aan de lange teugel en met een compleet losse teugel op zit (en uitademing) terug te gaan naar stap. Persoonlijk vind ik dat een hele basale stap in de africhting, die ik al met hele jonge paarden oefen (dan nog met wisselend succes uiteraard) en ik mag hopen dat elke ruiter die pakweg op M-niveau rijdt het in elk geval wel eens gevoeld heeft.
Maar ik wil binnenkort best eens iemand langs de kant een videocamera in zijn handen drukken hoor, is geen probleem, dan post ik het stukje wel hier. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:12

Dat zou ik waarderen, leuk om u te zien rijden.
Benieuwd of het dan echt gereden tempi en overgangen zijn of dat het paard als het ware valt in de tempo of overgang. Lukt het u uw paard ook in de dressuur houding te rijden en te behouden, zonder ophoudingen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:00

Ik zal de camera eens meepakken naar stal :j , ben bepaald geen sterruiter en de paarden zijn nog jong, maar hopelijk kan ik met beeld duidelijk maken waar ik naartoe wil. Jammer dat ik momenteel geen paard op hoger niveau heb staan/te rijden heb om de ontwikkeling in stappen te laten zien.

Ik neem aan dat we bij de oprichting spreken over verbinding in plaats van ophoudingen? Want ik vind verbinding van achter naar voren wel heel noodzakelijk voor de dressuur, ik wil geen paard wat zelf in een houding loopt, maar een paard wat daar loopt omdat hij in een bepaald frame gereden wordt. Wel zit er in de Belgische dressuursport een oefening (volgens mij komt die ook in de Duitse proeven voor?) dat de ruiter door de handen naar voren te brengen en de verbinding dus even te verbreken checkt of het paard op eigen benen in dezelfde houding verder blijft gaan. Ik vind dat nog steeds moeilijk omdat ik er naar Nederlandse stijl gewend aan ben veel nadruk te leggen op het halsstrekken en dus juist de paarden leer mijn hand steeds op te zoeken. Dat schijnt een verschil te zijn van aandrijven, maar ik blijf dat moeilijk vinden.

In elk geval: ik ben er bijvoorbeeld met Devdan nu wel mee bezig, om tijdens mijn lessen te oefenen dat hij ook leert wanneer ik been geef en ik hou de verbinding gesloten dat hij wat meer in de hand klimt. In het begin ging hij dan harder of wilde gaan strekken, maar door een combinatie van zit en evt. ophoudingen, begint het kwartje te vallen dat been ook in kan houden dat hij meer in de hand klimt en dus meer in de oprichting komt. Daarvoor is imo dus wel verbinding nodig, ik ben geen klassieke ruiter.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:30

Oprichting, verbinding en ophouding zijn op zich en niet een en het zelfde? Die oefening die u beschrijft is een prachtige controle, strekken van de hals ook maar een wereld van verschil. Met verbinding bedoeld u de aanleuning? Zonder aanleuning en ophoudingen (zo licht en subtiel mogelijk), is rijden onmogelijk maar is het hobbelen. Het kan voor de ruiter of toeschouwer lijken dat er zonder wordt gereden, maar de waarheid is anders dan het er uit ziet.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 18:01

Urielle schreef:
Ik zal de camera eens meepakken naar stal :j , ben bepaald geen sterruiter en de paarden zijn nog jong, maar hopelijk kan ik met beeld duidelijk maken waar ik naartoe wil. Jammer dat ik momenteel geen paard op hoger niveau heb staan/te rijden heb om de ontwikkeling in stappen te laten zien.

Ik neem aan dat we bij de oprichting spreken over verbinding in plaats van ophoudingen? Want ik vind verbinding van achter naar voren wel heel noodzakelijk voor de dressuur, ik wil geen paard wat zelf in een houding loopt, maar een paard wat daar loopt omdat hij in een bepaald frame gereden wordt. Wel zit er in de Belgische dressuursport een oefening (volgens mij komt die ook in de Duitse proeven voor?) dat de ruiter door de handen naar voren te brengen en de verbinding dus even te verbreken checkt of het paard op eigen benen in dezelfde houding verder blijft gaan. Ik vind dat nog steeds moeilijk omdat ik er naar Nederlandse stijl gewend aan ben veel nadruk te leggen op het halsstrekken en dus juist de paarden leer mijn hand steeds op te zoeken. Dat schijnt een verschil te zijn van aandrijven, maar ik blijf dat moeilijk vinden.

In elk geval: ik ben er bijvoorbeeld met Devdan nu wel mee bezig, om tijdens mijn lessen te oefenen dat hij ook leert wanneer ik been geef en ik hou de verbinding gesloten dat hij wat meer in de hand klimt. In het begin ging hij dan harder of wilde gaan strekken, maar door een combinatie van zit en evt. ophoudingen, begint het kwartje te vallen dat been ook in kan houden dat hij meer in de hand klimt en dus meer in de oprichting komt. Daarvoor is imo dus wel verbinding nodig, ik ben geen klassieke ruiter.

Wat mij opvalt dat u bepaalde dingen door elkaar haalt, zonder aanleuning kan men ook geen halve ophoudingen geven, en halve ophoudingen is altijd gepaard gaande met een drijvende zit en drijvende beenhulpen, die na gelang het paard zijn africhtings stand steeds fijner gegeven worden.
Een halveophouding is niet alleen met de handen.
Wat u schrijft ik leer mijn paarden steeds de hand opzoeken is correkt.
Men rijdt ook een paard in de hand, men stelt ook een paard in de hand, en dit gebeurt allemaal door het paard in de hand te drijven (hiermee bedoel ik van achter naar voor, in de hand rijden).
Dus een combinatie van zit ophouding??? Dat is een beetje krom, omdat een halveophouding alleen met de hand gegeven eigenlijk niets met een halve ophouding te maken heeft, men noemt het dan trekken. (oftewel een terugwerkende hand, wat niet goed is).
En de oprichting van de hals, is altijd relatief, in relatie met de getoonde verzameling.
Een absolute oprichting die alleen met de hand in stand gehouden wordt, wat men overigens veel ziet, is niet goed en geheel niet goed voor de beweging en zeker niet voor het paard, die drukt daardoor de rug naar beneden, omdat de buikspier(die draagt de rug en de ruiter, drukt als het ware naar boven, niet meer werken kan).
Wat zeer goed is hals laten strekken, dat moet men veel tussen door rijden.
Dat komt ook in de Duitseproeven voor, tot en met de L dressuur.
En wat u beschrijft van even de handen naar voren, dat noemen wij Überstreichen, dan brengt men 3 tot 5 galopsprongen beide handen naar voren, om te laten zien of het paard zijn Selbsthaltung kan bewaren, dus eerlijk in de hand gesteld is.
Dat kan men en doet men ook vaak alleen met de binnenteugel om te controleren of het paard werkelijk om het binnen been gesteld en eventueel gebogen is.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:14

FaberSmid schreef:
Oprichting, verbinding en ophouding zijn op zich en niet een en het zelfde? Die oefening die u beschrijft is een prachtige controle, strekken van de hals ook maar een wereld van verschil. Met verbinding bedoeld u de aanleuning? Zonder aanleuning en ophoudingen (zo licht en subtiel mogelijk), is rijden onmogelijk maar is het hobbelen. Het kan voor de ruiter of toeschouwer lijken dat er zonder wordt gereden, maar de waarheid is anders dan het er uit ziet.

Nee, vind ik iets totaal verschillends.

Oprichting: de houding waarin het paard gereden wordt waarbij het paard door het meer dragen en verder onderkomen van de achterhand en toenemende buiging in het spronggewricht, rijst in de voorhand.

Verbinding: de volledig onderling beinvloedbare lijn die een paard maakt wanneer het door de ruiter met het been gevraagd wordt tegen het bit aan te lopen en hierop na te geven, als een soort opgespannen springveer klem tussen de impuls van achteruit en de aanleuning vooraan.

Aanleuning: het gegeven dat het paard het bit opzoekt en aanneemt onder invloed van een correcte impuls.

Ophouding: het kort sluiten van de hand met als doel het paard minder zwaar te maken op het bit, teneinde een lichtere aanleuning te krijgen of een overgang terug te maken. Soms door ruiters ook gebruikt om een paard te attenderen op het daarop volgende verzoek van de ruiter.

Aanleuning en verbinding nodig? Ja. Ophoudingen: als correctiemiddel.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:21

Professor schreef:
Wat mij opvalt dat u bepaalde dingen door elkaar haalt, zonder aanleuning kan men ook geen halve ophoudingen geven, en halve ophoudingen is altijd gepaard gaande met een drijvende zit en drijvende beenhulpen, die na gelang het paard zijn africhtings stand steeds fijner gegeven worden.
......
Dus een combinatie van zit ophouding??? Dat is een beetje krom, omdat een halveophouding alleen met de hand gegeven eigenlijk niets met een halve ophouding te maken heeft, men noemt het dan trekken. (oftewel een terugwerkende hand, wat niet goed is).

Dat ben ik niet met u eens.
Een ophouding an sich als gegeven is puur het kort sluiten van de hand (in meer of mindere mate natuurlijk, ook afhankelijk van de gevoeligheid en graad van africhting van het paard, kan ook het even bewegen van de ringvinger zijn als de teugel hierom ligt).
Dat hier rijtechnisch gezien voldoende impuls voor nodig is omdat je anders je paard praktisch gezien alleen in elkaar trekt en daarmee paslengte verkort en rek in de bovenlijn verliest, ben ik met u eens.
Maar een ophouding op zich als term staat los van beenhulpen.
Trekken/terugwerken in de hand gebeurt door de hand terug te plaatsen of een vloeiende verbinding met de mond te blokkeren door bijvoorbeeld vast te houden. Het maken van de ophouding duurt te kort en is te fijnzinnig om echt terug te kunnen werken.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 19:22

Ik vind het overigens leuk om hierover van gedachten te wisselen, maar we zijn inmiddels wel al een tijdje weg bij de verzamelde galop :o