(leuk al die theorie! Ben druk bezig het in de praktijk te trainen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Plaisir schreef:Oke dan snap ik dat ook weer, bedankt
Zelf doe ik alles met mijn zit, alleen met stelling vragen verplaatsen mijn handen. Maar heb er nooit last van dat paard verder doordramt dat ik haar 'op moet vangen'.
laetitia schreef:even een vraagje: is aanleuning hetzelfde als nageeflijkheid?
Volgens mij eigenlijk niet. Aanleuning is iets wat het paard aanbiedt en wat de ruiter met het paard verbindt.
Nageeflijkheid is eigenlijk het 'nageven op de druk van het bit'.
Ruiter geeft druk op het bit en paard wijkt voor die druk, het nageven..
wat is jullie idee daar over?
superwoman schreef:laetitia schreef:even een vraagje: is aanleuning hetzelfde als nageeflijkheid?
Volgens mij eigenlijk niet. Aanleuning is iets wat het paard aanbiedt en wat de ruiter met het paard verbindt.
Nageeflijkheid is eigenlijk het 'nageven op de druk van het bit'.
Ruiter geeft druk op het bit en paard wijkt voor die druk, het nageven..
wat is jullie idee daar over?
naar mijn idee:
aanleuning=contact met de mond dmv de teugels
nageeflijkheid = dat het paard zich letterlijk mee geeft aan de ruiter- de lichte aanleuning veranderd niet wanneer de ruiter meer teugel geeft of neemt en wanneer de ruiter een andere hoofdhouding vraagt (lange teugel, stelling etc etc)
Citaat:Aanleuning is de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.
Citaat:Het is bij nageeflijkheid niet voldoende dat het paard alleen nageeft in zijn nek en ''aan de teugel loopt''.
Hij moet nageven en loslaten langs zijn hele wervelkolom. De hele wervelkolom met soepel zijn, zodat het paard kan inbuigen naar links en naar rechts en zich naar boven kan welven zodat de bovenlijn lang wordt.
Myukii schreef:Pion schreef:
Ik niet zozeer.
Als mijn jonkie iets spannends ziet, of wat gespannen loopt (madame is nogal vlug onder het zadel en heeft een gevoelig mondje) gebruik ik het 'trillen' met mijn hand om haar iets af te leiden.
Oké, kan, ieder zijn methode natuurlijk! Als mijn paard iets spannends ziet, gebruik ik liever niet zijn (ook gevoelige en zachte) mond om hem af te leiden, daar is z'n mond imo niet voor..
laetitia schreef:wat bedoel je met 'trilling'? Wat doe je dan met de teugels?