Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:54

Inderdaad, met je zit opvangen! Net als voorwaarts gaan ook vanuit je zit gebeurd met als extra hulp de kuit aan het paard.

(leuk al die theorie! Ben druk bezig het in de praktijk te trainen :D).

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 17:59

Oke dan snap ik dat ook weer, bedankt :j

Zelf doe ik alles met mijn zit, alleen met stelling vragen verplaatsen mijn handen. Maar heb er nooit last van dat paard verder doordramt dat ik haar 'op moet vangen' :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:23

Plaisir schreef:
Oke dan snap ik dat ook weer, bedankt :j

Zelf doe ik alles met mijn zit, alleen met stelling vragen verplaatsen mijn handen. Maar heb er nooit last van dat paard verder doordramt dat ik haar 'op moet vangen' :).

Hangt er natuurlijk wel vanaf wat je vraagt.
Ik vind het knap als je "nooit problemen hebt" wanneer je paard bijv van galop naar stap of halt moet.
Ik durf wel te zeggen dat ik daar nog wel eens de handrem bij gebruik :o

Plaisir

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:27

Nop mijn problemen liggen meer bij het mooi actief naar voren, overgangen terug kunnen we op magische wijze wel goed uitvoeren :+ Wel soms met probleempjes dat het niet vlekkeloos gaat maar ze is absoluut geen doordrammer :).

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:29

Plaisir schreef:
Nop mijn problemen liggen meer bij het mooi actief naar voren, overgangen terug kunnen we op magische wijze wel goed uitvoeren :+ Wel soms met probleempjes dat het niet vlekkeloos gaat maar ze is absoluut geen doordrammer :).

haha, je kan niet alles hebben :D

Plaisir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 18:32

Haha nee gelukkig niet, er is altijd wel iets om lekker aan te werken & vooral van te leren :D Ookal zou het soms wel makkelijk zijn..O:)

KSAC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:19

ik denk dat het ligt aan het paard. het ene paard is wat harder in de mond en daarbij zou je inderdaad bij moeten spelen, maar een ander paard laat al los op een stille hand. Ik rijd allebei, mijn pony is beter te rijden met een stille hand, terwijl mijn paardje nog jong is en ik daar een beetje probeer te spelen ( zeker NIET zagen! ) :)

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 20:23

Zo veel mogelijk voor optie 2 maar soms betrek ik optie 1 er ook bij :) .

mimeslosydy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:13

[/quote]
Het is fout omdat het niets meer of minder is dan je paard in de mond zitten treiteren.
Wat er gebeurt met dat "spelen", is dat je paard inknikt ten gevolge van de druk/pijn die je paard in z'n mond voelt. Dat zogenaamde "spelen" vindt het paard namelijk dermate hinderlijk/vervelend/pijnlijk dat hij een houding opzoekt om daar maar van af te zijn. En dat is 'in de krul', want zodra hij dat doet, hou jij op met hem in z'n mond te treiteren. Een paard op die manier in de krul rijden, heeft geen enkel nut en is zelfs schadelijk.[/quote]

PIJN EN DRUK??? volgens mij begrijpen jullie mijn tekst volledig verkeerd!
pijn uitoefenen op de mond van mijn pony ik denk er niet eens over :n
ik vráág aanleuning en het paard kan ja of nee zeggen.
ja is uitvoerig belonen en bij nee ontspan ik mijn hand en vraag ik nog een x.
en nee mijn pony vind dit helemaal niet hinderljk en/of vervelend, ze zit vol looplust, en is (bijna) altijd vrolijk schud niet met d'r hoofd of wat dan ook
in de krul rijden is ook geen sprake van :n ik kijk wel uit! beter 10 x teveel belonen dan 1 x te weinig en als mijn instructrice ook maar een spoortje van een (te) strenge hand ziet krijg ik gelijk commentaar.
steeds weer ontspannen (met je hand dus) en belonen. en ook heel veel been geven zodat de achterhand actief blijft en goed haar rug blijft gebruiken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:03

Veel been geven is niet nodig, als je je paard goed aan het been zet, goed aan de hulpen, hoef je niet heel veel been te geven om de achterhand actief te houden. Wel moet je dan een fijne zit hebben, waarmee je het paard niet blokkeert in de beweging. Daar zit vaak het probleem.

Met zo een zit, en als je je paard zo aan het been hebt, hoef je geen aanleuning te vragen, het paard zal dat zelf opzoeken. Het enige wat de ruiter dan nog hoeft te doen, is een zacht, elastisch contact onderhouden. Zo kun je volstaan met minimale hulpen. Alles wat je meer doet dan dat, is storend voor het paard, en gaat ten koste van de Durchlassigkeit en de aanleuning.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:35

precies yamcha! Je hoeft geen aanleuning te vragen, je paard biedt bij correct rijden het vanzelf aan.

Mijn bijrijdpaard gaat zelfs zonder teugelcontact al met een gebogen hals lopen en met neus op de LL, áls ik alles goed doe en in balans zit en hem in balans kan laten lopen.Aanleuning is het gevolg van een paard dat in balans kan gaan met een ruiter op zijn rug.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:46

Wat dacht je van een combinatie van 1 en 2. Eerst zelf zacht vragen met ondersteuning van been, daarna stil in de hand worden en nog altijd been erbij rijden en het paard daar fijn nageeflijk rijden. Komt hij te diep of juist te hoog, weer zacht vragen met been, geeft hij na, handen stil..
Ik vind beide opties, een te strakke stille hand en een te onrustige hand, alleen gebruikt namelijk niet correct :n
Laatst bijgewerkt door Raggel op 28-11-09 00:51, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:50

even een vraagje: is aanleuning hetzelfde als nageeflijkheid?

Volgens mij eigenlijk niet. Aanleuning is iets wat het paard aanbiedt en wat de ruiter met het paard verbindt.

Nageeflijkheid is eigenlijk het 'nageven op de druk van het bit'.
Ruiter geeft druk op het bit en paard wijkt voor die druk, het nageven..

wat is jullie idee daar over?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 00:56

ook beide. Je vraagt van voren maar je geeft bij van achteren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:05

laetitia schreef:

Volgens mij eigenlijk niet. Aanleuning is iets wat het paard aanbiedt en wat de ruiter met het paard verbindt.

naar mijn idee:
aanleuning=contact met de mond dmv de teugels

nageeflijkheid = dat het paard zich letterlijk mee geeft aan de ruiter- de lichte aanleuning veranderd niet wanneer de ruiter meer teugel geeft of neemt en wanneer de ruiter een andere hoofdhouding vraagt (lange teugel, stelling etc etc)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 11:22

Aanleuning hoeft geen contact met de mond te zijn. Dat hebben mensen ooit eens verzonnen, maar het is gewoon het contact tussen ruiterhand en 'voorkant' paard (hoofd of neus of mond). Het kan zelfs een onzichtbaar 'lijntje' zijn, dus zonder druk op de teugels.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:41

superwoman schreef:
laetitia schreef:

naar mijn idee:
aanleuning=contact met de mond dmv de teugels

nageeflijkheid = dat het paard zich letterlijk mee geeft aan de ruiter- de lichte aanleuning veranderd niet wanneer de ruiter meer teugel geeft of neemt en wanneer de ruiter een andere hoofdhouding vraagt (lange teugel, stelling etc etc)

Aanleuning is toch ook het principe dat het paard en de ruiter een elastische verbinding hebben met elkaar?
Dus incl. stelling, hals strekken, hoger instellen.?
Dát wordt toch bedoeld met aanleuning? Die elastische verbinding?

malloesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 16:09

Van http://www.paardenbegrijpen.nl

Citaat:
Aanleuning is de verende verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard.

Citaat:
Het is bij nageeflijkheid niet voldoende dat het paard alleen nageeft in zijn nek en ''aan de teugel loopt''.

Hij moet nageven en loslaten langs zijn hele wervelkolom. De hele wervelkolom met soepel zijn, zodat het paard kan inbuigen naar links en naar rechts en zich naar boven kan welven zodat de bovenlijn lang wordt.

Hier kan ik me goed in vinden, staan andere 'begrippen' ook begrijpelijk uitgelegd.
Imo is iig het verschil tussen contact en aanleuning is dat contact van de ruiter uitgaat en aanleuning moet vanuit het paard komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:08

Ik kan me ook erg goed vinden in de citaten van paarden begrijpen :j

Laetitia: imo wel ja :j

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 17:11

Lees het boek: "Hoe beweegt uw paard" maar eens, of "dressuur onder vuur".

Daar staan veel antwoorden in.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 16:52

Moderatoropmerking:
Ik heb enkele oneliners verwijderd als 'dat doe ik ook' of 'methode 1'

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:44

Myukii schreef:
Pion schreef:

Ik niet zozeer.
Als mijn jonkie iets spannends ziet, of wat gespannen loopt (madame is nogal vlug onder het zadel en heeft een gevoelig mondje) gebruik ik het 'trillen' met mijn hand om haar iets af te leiden.

Oké, kan, ieder zijn methode natuurlijk! Als mijn paard iets spannends ziet, gebruik ik liever niet zijn (ook gevoelige en zachte) mond om hem af te leiden, daar is z'n mond imo niet voor..

Hoe zou jij zoiets dan oplossen?
Ik zie absoluut geen kwaad in deze methode (of als hoe jij het een beetje omschrijft, misbruik van de mond maken).
Je hebt sowiso contact met de mond, een stille verbinding. Paard bouwt spanning op en ik leid het af door licht met mijn hand te trillen. Paard neemt de trilling waar en ipv op het 'enge' te letten richt het zijn aandacht op de lichte trilling waarna de verbinding weer stil wordt.
Overigens blijf ik bij deze '1e' methode wel van achter naar voor werken, dat is altijd van belang.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 20:05

wat bedoel je met 'trilling'? Wat doe je dan met de teugels?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:43

laetitia schreef:
wat bedoel je met 'trilling'? Wat doe je dan met de teugels?

Die hou ik vast :+
De teugels trillen dan uiteraard ook licht mee. Probeer in de lengte (qua teugels) niet te veranderen, trilling is in de 'breedte'.
Lastig uit te leggen maar ik ga meestal op mijn gevoel af. Wil een gelijkmatige, stille, lichte aanleuning en als ik daarvoor moet doorvragen, loslaten of even moet trillen dan doe ik dat. Echter wel altijd van voor naar achter!

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-09 15:14

@Pion, dat doe ik ook al mijn paard bv. op buitenrit zich wat groot en sterk maakt omdat ie iets engs ziet :D

Verder doe ik altijd combinatie van de twee!
Eerst wat losmaken door fijn te spelen met mijn binnenhand terwijl ik wat figuren rijd. Mijn paard kan ontzettend hangen en hard zijn op het bit, ik wacht wat tot ie ontspant en zich zelf beter draagt. Als dit lukt hou ik mijn handen stil en gelijk maar wel nageefelijk, dus geen hogere druk dan bij 'fase 1" :D