HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 22:58

mariettek schreef:
joliene schreef:

Vindt ik ook. Als ik nu weer een groen paard zou kopen, zou dat paard pas worden in gereden als die minimaal 6 jaar is.
Maar ik neem aan dat TS niet 1 een keer meer gaat springen, laat staan helemaal niet rijden.

Waarom zet je je eigen paard (volgens je profiel nog maar 5) dan niet weer een jaar op rust? Later oppakken kan altijd nog :+

Sorry, kon de opmerking niet laten :D }:0

ja.. ben het met je eens hoor! Ik kan ook gek worden van zulke opmerkingen. Ik vind dat je die beter voor je kunt laten, daar vraagt de TS toch niet om en er zijn genoeg topics die daar al over gaan...

Dana01

Re: HOe vaak spring jij met je vierjarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:01

nooit :D
volgend jaar word ze 5, mooie leeftijd om eens rustig aan te beginnen met springen, ik wil er nog lang van genieten :j
zo rijden we nog steeds maximaal 3 keer per week, lange rechte stukken, weinig bakwerk... we hebben alle tijd :j

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 16:03

ik vind dat per paard verschillen.
zoals mijn hafje die ik toendertijd had van 4 sprong ik ook 1 keer per week mee. alleen dan absoluut niet hoger als 60 cm :+ (later wel wat) en ook nietzo veel :)

Emilio_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:11

1 keer per week springles, 1x per week een huppeltje.
Soms gaan we elke week op concour, soms om de week en soms wel eens een maand niet.
Onze (net) 4 jarige is nu L, en mag bijna naar het M ;) (In juni B debuut, augustus L)

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 12:14

hmm in het begin ietsje vaker om te kijken hoe en wat daarna even een springstop van een maand of 2 en dan weer lekker verder, zon 3 keer per week als hij echt voor de sport gereden moet worden. (dit doe ik in opdracht van andere mensen met mijn eigen paarden doe ik rustiger aan maargoed ik heb te doen wat zij willen ;) )

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:05

Ik spring met mijn 4 jarige nog helemaal niet.
Ze is net 6 maanden ohz en bouw alles rustig op. Ze heeft 1 keer een balkje gelopen, het springen komt volgend jaar wel.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:10

Ik heb vorige week een 4-jarige gekocht. Hij is een half jaar onder het zadel. Hij heeft bij zijn vorige eigenaresse (int. springamazone) 5 B HC parcoursjes gelopen. Zoals hij nu bij mij loopt, vind ik hem daar nog te groen voor. Ik rij nu 4x in de week. Ik wil denk ik in april met dressuurwedstrijden beginnen. Pas als ik de B uitben wil ik beginnen met springwedstrijden. Vooralsnog ga ik niet in de training met het springen. Als hij de dressuur in de training goed oppakt, wil ik met hem gaan springen in de les (1x per 2 weken).

__AM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:14

Ik ben sinds kort met mijn 4 jarige gaan springen! Vorige week onze eerste springles gehad. En dat krijg ik om de week!

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:38

@ Palouse: Haha, ik wilde net een bericht typen, maar jij had al precies getypt wat ik wilde zeggen.

wendietjuhhh schreef:
Aberesk vind alles zielig want diegene reageert op alles zo.

Dit vind ik nou altijd zo grappig he. Arabesk zie ik nooit letterlijk typen dat iets 'zielig' is. Integendeel. Zij is waarschijnlijk degene die op bokt met de meeste goed onderbouwde informatie komt, artikelen, websites, etc. Deze informatie is echter niet wat mensen willen horen, want: iedereen doet het, dús is het goed. Wanneer iemand komt met informatie die het tegendeel bewijst, of wanneer diegene gewoon wil wijzen op het alternatief, is dat 'irritant', en gaan we er maar gewoon niet op in.

Nah, hier mijn mening dan: ik ben geen proffesional, en tot nu toe waren alle jongere paarden die ik tegen ben gekomen nog wat instabiel en lang en wiebelig. Dan zou ik dus nooit gaan springen.
En bovendien, hoe vaak wordt niet (ook door de profs) gezegd: voordat je gaat springen moet je eerst de dressuur goed op orde hebben, dit is namelijk de basis. Je maakt mij niet wijs dat de gemiddelde bokker met een vierjarig paard zijn dressuur al tot de galop perfect op orde heeft.
Ik zou het bij balkjes lopen laten, dit is tevens ook een goede oefening voor de dressuur.
Edit: quote-foutje.

YankeeBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 09:44

Niet. Ik vind mijn inmiddels 4.5 jarige daar nog te jong voor. Kan altijd nog!

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:45

mijn paardje is nu 4,5.. hij springt om de week los (goh wat heeft die een lol), en om de week een beetje onder het zadel, vooral lage hindernissen, maar heel soms hoge (en dan vind ik 1.10 hoog he). Ik spring vooral voor de afwisseling en om hem gewoon alvast vertrouwd te maken met balken, hindernissen en andere rare zooi, elke veilige boomstam in het bos word ook benut :Y) , En als reactie op andere mensen: waarom zou je niet met een 4jarige mogen springen? Die van mij zou er ongelukkig van worden als we alleen maar door de bak rondjes blijven lopen, dat springen vind hij echt leuk.

botje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 12:56

Ilse_123 schreef:
Die van mij zou er ongelukkig van worden als we alleen maar door de bak rondjes blijven lopen, dat springen vind hij echt leuk.

Hmm, jou activiteiten met je paard bestaan dus uit in de bak rondjes lopen en springen?
Er zijn zoveel dingen die je met je paard kan doen, beest hoeft echt niet doodongelukkig te worden als hij (nog) niet kan springen.

Wbt je vraag: lees het topic effe door.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 15:12

die van mij springt zelf over hindernissen heen als ze los in de bak staat :P
mijn paardje is 3,5 en we gaan van af volgende week 1 × in de 2 weken springen.
nouja springen, naar de springles en dan ook alleen het eerste halfuurtje maximaal mee doen.
dus is meer cavalettis lopen.
tevens heeft ze bij haar vorige eigenaar (heb haar net 3 weken) een oeffenparcoursje gesprongen, van 50 cm hoog ofzo.
had ik zelf persoonlijk ook niet gedaan denk ik maar goed.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 16:06

uhm, 1x in de 4 weken ongeveer. dan alleen kleine dingetjes, rond 60 cm. max 2 hindernissen.
Ik denk dat het er ook wel aan ligt wat voor ras je hebt, het ene ras springt nou eenmaal makkelijk over een hindernis dan het andere.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:10

:D Ik ben gisteren bixie aan het rijden geweest met mijn vierjarige.
Dat slalommen in draf was echt te grappig. :D Hij snapte het kunstje heel snel en werd er super los van in zijn lichaam.

Ulrika

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 17:18

Mijn 4 jarige laat ik af en toe los springen en dan laag is goed voor de spieren en ze vind het leuk...heb er 1 of 2x een laag kruisje mee gesprongen maar ze weet niet waar ze haar benen neer moet zetten dus wordt te gevaarlijk en denk ook niet dat het voor een jong paard erg goed is voor de rug.

raja_flintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 17:46

ik wacht tot hij 5 is

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 20:38

botje schreef:
Ilse_123 schreef:
Die van mij zou er ongelukkig van worden als we alleen maar door de bak rondjes blijven lopen, dat springen vind hij echt leuk.

Hmm, jou activiteiten met je paard bestaan dus uit in de bak rondjes lopen en springen?
Er zijn zoveel dingen die je met je paard kan doen, beest hoeft echt niet doodongelukkig te worden als hij (nog) niet kan springen.

Wbt je vraag: lees het topic effe door.

de vraag was meer retorisch :Y) , & ik bedoelde trouwens meer dat hij het gewoon leuk vind om te springen, en ik vind het ook leuk, niet dat hij gelijk doodongelukkig word natuurlijk, maar merk wel dat hij na paar keer intensief dressuur rijden er een beetje genoeg van krijgt, en dat snap ik. Dan betekend het niet dat ik gelijk afwissel door te gaan springen, maar ook wandelen, losgooien, door het bosrijden ect. Verder denk ik ook dat het ligt aan het soort paard waarmee je op 4 jarige leeftijd gaat springen, als het nou een paard is dat gewoon nog helemaal niet klopt (sterk overbouwd enzo) en dat het duidelijk is dat hij de bespiering, aanleg en zin er niet voor heeft, dan zou ik ook nog even wachten, of het totaal niet gaan doen :Y) Het gaat er tenslotte toch om dat je gewoon lol hebt, zeker met een 4 jarige, of je nou gaat springen of niet.

Zarahan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 06:51

Naar mijn mening hangt het van de vierjarige af. Een paard die niet meer (veel) groeit, kan je wat meer trainen. Mijn eigen jonge merrie groeide langzaam en lang en met haar ben ik erg voorzichtig geweest. Ik ben een voorstander van vaker springen maar alleen enkele kleine sprongen per dag. Bijvoorbeeld, als het vierjarige elke 2 dagen wordt gereden, zou ik 2-3 keer per week over een paar kruisjes springen. En hiermee bedoel ik echt enkele kleine sprongetjes, geen intensieve training zo vaak!

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:00

twee keer per week in de les, gewoon een parcourtje een paar keer, een best lage, iets van 60 tot 70 cm. hij zelf is een d pony.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:19

2 a 3 keer per week springen, dat vind ik ook met een tienjarige een hoop! 60-70 cm voor een d pony is ook niet bepaalt laag. Maar goed, dat zijn meningen, feit is dat het slechts is voor de ontwikkeling van de gwrichten, kleinigheidje :(:)

annaaube

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 21:28

ja okee, maar mijn pony vind het echt helemaal leuk enzo, en hij is trouwens net 5, xd niet dat het zo veel verschil maakt, maar alsnog.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:23

Dat je pony het 'helemaal leuk' vindt zegt nog niet dat het op den duur niet schadelijk is voor zijn gewrichten B-)

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 22:27

Ik zou het een keer per week doen en 2x dressuur

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 00:23

Met mijn vierjarige, sprongen we eens in de maand, om zo gewoon een beetje te oefenen,
dus wat balkjes lopen en af en toe een kruisje meepakken.