wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:03

orienta schreef:
Eerst maar is zien dat je een paard thuis onder controle heb voordat je hem mee naar buiten neemt

Thuis was hij braaf, maar mijn begeleidster wilde perse dat ik de eerste paar keer voor de zekerheid met een slof naar het duin ging.

@Orienta, ik bedoelde het niet snerend...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:04

Joolien schreef:
orienta schreef:
Eerst maar is zien dat je een paard thuis onder controle heb voordat je hem mee naar buiten neemt

Thuis was hij braaf, maar mijn begeleidster wilde perse dat ik de eerste paar keer voor de zekerheid met een slof naar het duin ging.

ik ook niet hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:05

orienta schreef:
Joolien schreef:

ik ook niet hoor ;)[/quote]

Ok, vrede op aarde. Maar vols mij moeten we even wat meer on-topic blijven bedenk ik me net... :Y)

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:06

Ik zou een slof niet graag als noodrem willen meenemen en hem dan onderlangs vastzetten. Het kan goedgaan als je hem als noodrem gebruikt, het kan ook misgaan en dan trek je je paard over zijn kop, met jou eronder.
Een paard in (echte!) paniek kan trouwens overal dwars doorheen gaan, dan kom je er niet meer met wat hangen aan het bit.
Oftewel, paard pas meenemen als je hem thuis goed onder controle hebt. Doe er dan bijvoorbeeld een martingaal aan op buitenrit, zodat hij zijn hoofd niet helemaal omhoog kan brengen.
Trouwens, weet niet meer wie het was, maar een slof die tussen de benen door vastgaat leidt voor het paard tot een makkelijkere manier om de rug weg te drukken, dan als je hem vanaf de zijkant vastmaakt.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:14

Joolien schreef:
bulck schreef:
Het gaat gewoon over hoe de slof nu stilaan ingeburgerd is geraakt als remmiddel en dat is verkeerd. Tuurlijk kan je niemand daar op afrekenen. Maar gewoon de link: slof+ rem vind ik zo verkeerd

Hoe zou jij het aanpakken dan als je een moeilijk/sterk paard mee naar het duin neemt? Of zou je die gewoon uberhaupt niet meenemen? ;)

@Orienta: Hij was klophengst, die kunnen nog wel eens raar doen...

Alllereerst bestaan er geen moeilijke sterke paarden (die worden immers gemaakt), als je leert rijden op techniek kom je daar snel achter :D
Verder rij ik veel misreden paarden en jonge dieren en kan me dus levendig dergelijke situaties inbeelden.

En ja in jouw geval had ik zelf niet gedacht aan te galopperen. Waarom niet. je gaf aan dat hij opgefokt was en je bent met twee, dus dan neem je niet dat risico.
Als wij met een jong dier buitengaan en die is drammerig of opgefokt, dan blijft mijn begeleider achter of naast mij op zijn paard. En ja dan zit je soms op een hobbelend geval, zaak is van zelf te ontspannen en hem aan het werk te zetten in een tempo dat jij als ruiter meester bent. Te traag is vaak niet goed (zeker niet bij een bokker) maar te snel is gewoon verliezen e.
En ja als het te gevaarlijk wordt, dan houd ik de eer aan mezelf en is het omdraaien en naar huis en volgende keer opnieuw proberen.

En nee geen enkele keer dat ik er ook maar aan denk om een slof om te doen, wel een band rond de nek voor als ze aan de kletter gaan dat ik gewoon benen kan geven en vasthouden aan de riem en verder laat ik ze dan gewoon lopen. Doordat je dan zo reageert, verander je de rollen weer, want waar hij dacht te ontsnappen (meestal uit angst, onzekerheid of gewoon jolligheid van het moment) geef jij daar dan op toe maar dan wel direct gevolgd door een hulp van vooruit en niet van trekken wat duidt op angst van de ruiter. Maar nu ben ik dat wel gewoon en kan me voorstellen dat niet elke ruiter direct die reactie heeft.
De keren dat het bij mij misging, waren de keren dat ik paniekeerde. (lees net zadelmak paard spring over de bakrand; door het gangpad los naar de buitenbakken en dat dier kent geen stuur, geen zithulp, en geen beenhulp.) (Of paard gaat aan de kletter los op een stal die openstond) Maar een slof het het resultaat nooit anders gemaakt hoor.

Paard is kuddedier en een vluchtdier met dus een vluchtafstand. Dat is al belangrijk om weten. Verder als ruiter moet je zorgen dat je de bovenhand haalt en behoudt, angst bij ruiter is blokkeren en dus nog meer een antwoord op het gedrag van het paard.

Maar kom nu terug On topic ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:28

bulck schreef:
bulck schreef:
Het gaat gewoon over hoe de slof nu stilaan ingeburgerd is geraakt als remmiddel en dat is verkeerd. Tuurlijk kan je niemand daar op afrekenen. Maar gewoon de link: slof+ rem vind ik zo verkeerd

Hoe zou jij het aanpakken dan als je een moeilijk/sterk paard mee naar het duin neemt? Of zou je die gewoon uberhaupt niet meenemen? ;)

@Orienta: Hij was klophengst, die kunnen nog wel eens raar doen...

Alllereerst bestaan er geen moeilijke sterke paarden (die worden immers gemaakt), als je leert rijden op techniek kom je daar snel achter :D
Verder rij ik veel misreden paarden en jonge dieren en kan me dus levendig dergelijke situaties inbeelden.

En ja in jouw geval had ik zelf niet gedacht aan te galopperen. Waarom niet. je gaf aan dat hij opgefokt was en je bent met twee, dus dan neem je niet dat risico.
Als wij met een jong dier buitengaan en die is drammerig of opgefokt, dan blijft mijn begeleider achter of naast mij op zijn paard. En ja dan zit je soms op een hobbelend geval, zaak is van zelf te ontspannen en hem aan het werk te zetten in een tempo dat jij als ruiter meester bent. Te traag is vaak niet goed (zeker niet bij een bokker) maar te snel is gewoon verliezen e.
En ja als het te gevaarlijk wordt, dan houd ik de eer aan mezelf en is het omdraaien en naar huis en volgende keer opnieuw proberen.

En nee geen enkele keer dat ik er ook maar aan denk om een slof om te doen, wel een band rond de nek voor als ze aan de kletter gaan dat ik gewoon benen kan geven en vasthouden aan de riem en verder laat ik ze dan gewoon lopen. Doordat je dan zo reageert, verander je de rollen weer, want waar hij dacht te ontsnappen (meestal uit angst, onzekerheid of gewoon jolligheid van het moment) geef jij daar dan op toe maar dan wel direct gevolgd door een hulp van vooruit en niet van trekken wat duidt op angst van de ruiter. Maar nu ben ik dat wel gewoon en kan me voorstellen dat niet elke ruiter direct die reactie heeft.
De keren dat het bij mij misging, waren de keren dat ik paniekeerde. (lees net zadelmak paard spring over de bakrand; door het gangpad los naar de buitenbakken en dat dier kent geen stuur, geen zithulp, en geen beenhulp.) (Of paard gaat aan de kletter los op een stal die openstond) Maar een slof het het resultaat nooit anders gemaakt hoor.

Paard is kuddedier en een vluchtdier met dus een vluchtafstand. Dat is al belangrijk om weten. Verder als ruiter moet je zorgen dat je de bovenhand haalt en behoudt, angst bij ruiter is blokkeren en dus nog meer een antwoord op het gedrag van het paard.[/quote]

Voordat we gingen galopperen waren de paarden allebei heel relaxed. Het onrustige is pas gekomen nadat ik hem terug had.
Logisch, want het andere paard was door naar huis gegaan.
Het leek me in deze situatie ook niet toepasselijk om hem extra aan te gaan sporen. De ruiterpaden bij ons zijn van die kleine smalle paadjes. Levensgevaarlijk dus om het paard aan te sporen, en aangezien het andere paard thuis aankwam, had ik dat ook gekomen... Lijkt me niet heel fijn over een drukke weg etc.
Verder had dit paard een onderhals waar je U tegen zegt, dit waren we er aan het uit trainen.

Kortom, de reactie van het paard op dat moment was een vluchtreactie. Logisch, maar niet prettig...

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:33

een paard vol met een slof aan ze kop trekken helpt dan natuurlijk veel beter bij een paniekerig paard ;)

Anoniem

Re: wanneer werkt de slof het hevigst in? opzij of onderlangs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:47

Nou op dat moment wel... Maar goed, ik denk dat 'we agree that we disargee...' Je had er denk ik bij moeten zijn... ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 16:49

heel simpel, alles vreemd en jong gaat bij mij een slof aan..... ben me daar besodemietert, ga me nek niet breken op andermans ellende.....

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:06

IK ben blij dat half bokt paarden heeft die ten alle tijden naar hun hulpen luisteren _/-\o_

Zelfs het best afgerichte paard kan verschieten, eruitnaaien (kolder in de kop krijgen), en hoef dan niet meer te reageren op je zit, stem of handen....
Buitendat zijn er genoeg paarden en ponys die in de bak zo mak zijn als een lammetje maar zodra je er mee buiten komt het echte racemonster/draken worden omdat ze hartstikke blij en fris zijn buiten. Dan kennen ze de knopjes hathouden en rustig aandoen ook SPONTAAN niet meer.
Dus GOED afgericht in de bak hoeft lang niet altijd te betekenen dat je paard buiten net zo afgericht is, je kunt 2 totaal andere paarden hebben ... mijn advies : buiten een paard wat niet goed op je hulpen reageert: zoveel mogelijk buitenrijden, desnoods met slof om, zodat hij ook DAAR op je hulpen gaat reageren.

@kiwiko: Zo denk ik er ook over
Laatst bijgewerkt door Urko op 18-11-09 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:07

Urko schreef:
IK ben blij dat half bokt paarden heeft die ten alle tijden naar hun hulpen luisteren _/-\o_

Zelfs het best afgerichte paard kan verschieten, eruitnaaien (kolder in de kop krijgen), en hoef dan niet meer te reageren op je zit, stem of handen....

@kiwiko: AMEN! wij begrijpen elkaar.

@Kiwiko en Urko, Amen :D

Het blijkt toch maar dat niet iedereen het zelfde erover denkt :P

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:14

haha joolien: ja als ik de volgende keer jou was, zou ik ook geen slof om doen, mezelf te pletter rijden tegen een boom, paard onder een auto... nee, véél beter dan met die slof de noodrem erop trekken...

on-topic: ik vind zelf slof onderlangs veel fijner rijden, maar buitendoor ben je volgens mij sterker, moet je gewoon even proberen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:14

KiWiKo schreef:
heel simpel, alles vreemd en jong gaat bij mij een slof aan..... ben me daar besodemietert, ga me nek niet breken op andermans ellende.....

Same here. Ik wil overal op gaan zitten, maar op MIJN voorwaarden. En dat is bij onbekend spul een slofteugel eraan. Paard lief? Sonja ook lief. Paard niet lief? Sonja ook niet. Keuze tussen zijn bekkie of mijn nekkie? Zijn bekkie.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:20

precies :D als ik moet kiezen tussen mijn nekkie of het paard zn bekkie............ dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt ....

Nou gaan er ongetwijfeld mensen miepen over grondwerk, vertrouwen en bladibladibla........

maar als je ingehuurd word om een paard te corrigeren, dan stap je met minimale informatie (die vaak niet juist is en door de bril van de eigenaar gezien, die zelf het paard verkloot heeft) op. Je kent het paard niet, je kent slechts het verhaal van de eigenaar (wat vaakt niet strookt met de werkelijkheid)

Gelukkig kan ik vanaf de grond al heel veel zien en redelijkerwijs inschatten hoeveel risico ik loop op dat betreffende paard en waar de valkuilen zitten......... maar geloof me, er gaat echt een slof om (alsmede bij mij een BP en Helm!)
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 18-11-09 17:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:52

Wat ik zie is weer een hoop mensen die niet lezen, zodat ze kunnen roepen dat er onkunde is :j Een slof is niet bedoelt als noodrem maar kan daar zeker wel voor dienen indien nodig. Jammer dat een hoop mensen er weer van uit gaan dat enkel zij de kunde hebben :(:) In feite reageren mensen gewoon op de vraag van TS omdat ze het niet nodig vinden om te strooien met een hoop theorie waar TS toch niet naar vraagt. :+

Joolien: er bestaan geen moeilijke/sterke paarden? := Da's nogal een ideaalbeeld. ;) Wees maar zeker dat er paarden bestaan die van nature sterk en moeilijk van karakter zijn.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 17:59

KiWiKo schreef:
precies :D als ik moet kiezen tussen mijn nekkie of het paard zn bekken............ dan is die keuze voor mij heel snel gemaakt ....

Nou gaan er ongetwijfeld mensen miepen over grondwerk, vertrouwen en bladibladibla........

maar als je ingehuurd word om een paard te corrigeren, dan stap je met minimale informatie (die vaak niet juist is en door de bril van de eigenaar gezien, die zelf het paard verkloot heeft) op. Je kent het paard niet, je kent slechts het verhaal van de eigenaar (wat vaakt niet strookt met de werkelijkheid)

Gelukkig kan ik vanaf de grond al heel veel zien en redelijkerwijs inschatten hoeveel risico ik loop op dat betreffende paard en waar de valkuilen zitten......... maar geloof me, er gaat echt een slof om (alsmede bij mij een BP en Helm!)

Hier ben ik het niet mee eens!

Als je slim bent stap je helemaal niet op een paard wat een gevaar kan zijn voor jou en voor zichzelf!!
Ik ben zelf niet zo van het grondwerk, maar het kan heel wat ellende voorkomen en genezen. Veel paarden hebben gewoon geduld en vertrouwen nodig en geen (dat doe ik wel even) ruiter met een slof, waarmee hij in de meest belachelijke houdingen wordt getrokken.
Als aan jou gevraagt wordt een paard te corrigeren, is het de bedoeling de oorzaak van het probleem te vinden en die op te lossen. Daarna licht je de eigenaar in en zorg je dat het niet weer gebeurd!

Denk je wel aan wat de redenen kunnen zijn waarom hij zo reageert????
Misschien is het pijn, stress, frustratie, ziekte...

Als een paard wil gaan, gaat hij toch wel en een slof betekend dan niet meer zoveel.

Ik ben van mening dat je meer schade aanricht, dan dat je iets goeds doet met 'zo'n rotding!
Een slof is een TE makkelijk alternatief en word 9 van de 10 keer verkeerd gebruikt. Er zijn maar weinig ruiters die fatsoenlijk met een slof om kunnen gaan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:02

Maaykuhhh,
Als je een paard aangeboden krijgt om te corrigeren, krijg je d'r 9 van de 10 x geen compleet verhaal bij. En degene die moet gaan corrigeren blijft zelf ook zo graag heel. Jeweetwel, gedoe over "maar 1 lijf", verantwoordelijkheden, man/kinderen enzo, dat geneuzel :D
Een slof HOEFT niet misbruikt te worden, en er zijn ook nog ruiters die WEL weten hoe je zo'n ding dient te gebruiken, namelijk als begrenzing.
Zonder op een dier te gaan zitten krijg je als corrigerend ruiter geen beeld van het probleem. En de juiste volgorde is nog altijd EERST diagnose stellen, DAN behandelen... ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:11

maaykuhhh schreef:
Hier ben ik het niet mee eens!

Als je slim bent stap je helemaal niet op een paard wat een gevaar kan zijn voor jou en voor zichzelf!!
Ik ben zelf niet zo van het grondwerk, maar het kan heel wat ellende voorkomen en genezen. Veel paarden hebben gewoon geduld en vertrouwen nodig en geen (dat doe ik wel even) ruiter met een slof, waarmee hij in de meest belachelijke houdingen wordt getrokken.
Als aan jou gevraagt wordt een paard te corrigeren, is het de bedoeling de oorzaak van het probleem te vinden en die op te lossen. Daarna licht je de eigenaar in en zorg je dat het niet weer gebeurd!

Hoe denk je dat je een paard kan corrigeren als je niet weet wat de oorzaak is, en waarom denk je dat een paard dan in de meest belachelijke houdingen word gedwongen?

Citaat:
Denk je wel aan wat de redenen kunnen zijn waarom hij zo reageert????
Misschien is het pijn, stress, frustratie, ziekte...

Lijkt mij dat ik niet uit hoef te leggen dat dit de eerste dingen zijn waar je naar kijkt toch? zoals je hebt kunnen lezen kan ik voordat ik opstap al wel heel veel lezen van een paard :)

Citaat:
Als een paard wil gaan, gaat hij toch wel en een slof betekend dan niet meer zoveel.

Klopt mijn enigste eigenste kon echt nog steeds gruwelijk van kiet gaan ook al had ik zijn neus bij mijn teen!

Citaat:
Ik ben van mening dat je meer schade aanricht, dan dat je iets goeds doet met 'zo'n rotding!
Een slof is een TE makkelijk alternatief en word 9 van de 10 keer verkeerd gebruikt. Er zijn maar weinig ruiters die fatsoenlijk met een slof om kunnen gaan!

ben ik het mee eens, maar voor mij geen makkelijk alternatief hoor, maar meer een noodzakelijk kwaad wilde ik heel blijven.

maaykuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:13

Sonja schreef:
Maaykuhhh,
Als je een paard aangeboden krijgt om te corrigeren, krijg je d'r 9 van de 10 x geen compleet verhaal bij. En degene die moet gaan corrigeren blijft zelf ook zo graag heel. Jeweetwel, gedoe over "maar 1 lijf", verantwoordelijkheden, man/kinderen enzo, dat geneuzel :D
Een slof HOEFT niet misbruikt te worden, en er zijn ook nog ruiters die WEL weten hoe je zo'n ding dient te gebruiken, namelijk als begrenzing.
Zonder op een dier te gaan zitten krijg je als corrigerend ruiter geen beeld van het probleem. En de juiste volgorde is nog altijd EERST diagnose stellen, DAN behandelen... ;)

Dat snap ik helemaal!
Maar veel ruiters grijpen zo snel naar de slof... IK vind dat een slof geen toegevoegde waarde heeft aan zowel het vinden van het probleem als bij het rijden zelf. Veiligheid staat voorop en als het paard echt zo verkloot is dat het een gevaar is!? Dan zou ik zeggen: Doe het lekker zelf maar! :+
Er zijn maar WEINIG ruiters die weten hoe het echt werkt! Geloof mij, ik heb al heel wat dingen zien gebeuren en dat waren GEEN amateurs!

Urko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:16

En dan nog vind ik dat een amateur ruiter best met een slofteugel buiten mag rijden om het *safe* te houden. Zie ik nog altijd liever dan een scherper bit ofzo
Slogteugel hangt toch los, totdat het moment dat jij hem zelf strakker pakt? Vriendelijker kan niet volgens mij.

bfsunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:22

Toen ik van de zomer mijn arm gebroken had, en hem weer mocht gaan belasten, maar er bijna geen kracht op kon zetten, had ik ook de slof erbij. Gewoon voor de extra zekerheid, doet paardje niets doe ik niets. Overigens kan ik heel leuk aan het bit komen maar dat tolereert mijn paardje toch niet, het is niet echt een werkwillig paardje, meer een lolbroek. Hij gaat bij mij altijd tussen de benen door. Dat je ongeveer net zo;n werking krijgt als bij een pessoa, als je de achterhand er goed onder rijdt.
Laatst bijgewerkt door bfsunshine op 18-11-09 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

SamCo

Zo reed ik op 13-jarige leeftijd indertijd ook op een paard en voorop een vriendinnetje die haar felle paard met slofteugel reed, buitenritje.
Paard is sterk, fel en vliegt er vandoor.
Vriendinnetje houdt paard in op de slofteugel, koppie in een ruk naar beneden en dientengevolge vliegt het paard over de kop.

Paard had zijn linkervoorpootje totaal VERBRIJZELD!
Uit rontgenfoto's bleken dat het bot volledig verbrijzeld was, geen breuken... nee... 100den stukjes bot!

Tja, slofteugels.... ik heb er voor mijn neus een paard dodelijk mee zien verongelukken!

KiWiKo

maaykuhhh schreef:
Sonja schreef:
Maaykuhhh,

Dat snap ik helemaal!
Maar veel ruiters grijpen zo snel naar de slof... IK vind dat een slof geen toegevoegde waarde heeft aan zowel het vinden van het probleem als bij het rijden zelf. Veiligheid staat voorop en als het paard echt zo verkloot is dat het een gevaar is!? Dan zou ik zeggen: Doe het lekker zelf maar! :+
Er zijn maar WEINIG ruiters die weten hoe het echt werkt! Geloof mij, ik heb al heel wat dingen zien gebeuren en dat waren GEEN amateurs!

Ik verdiende daar mijn boterham mee, en dan zeg je niet zo snel doe het zelf maar...... Een slof zit het rijden aka zoeken naar het probleem niet in de weg

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:24

scoxxx schreef:
Zo reed ik op 13-jarige leeftijd indertijd ook op een paard en voorop een vriendinnetje die haar felle paard met slofteugel reed, buitenritje.
Paard is sterk, fel en vliegt er vandoor.
Vriendinnetje houdt paard in op de slofteugel, koppie in een ruk naar beneden en dientengevolge vliegt het paard over de kop.

Paard had zijn linkervoorpootje totaal VERBRIJZELD!
Uit rontgenfoto's bleken dat het bot volledig verbrijzeld was, geen breuken... nee... 100den stukjes bot!

Tja, slofteugels.... ik heb er voor mijn neus een paard dodelijk mee zien verongelukken!

Scoxxx ik heb paarden dodelijk zien verongelukken op het land, in de baan, op stal en tijdens buitenritten......... tijdens het vervoeren op de wagen en noem maar op........... al die dingen dan maar niet meer doen.......?

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 18:25

scoxxx schreef:

Daar nog buiten gelaten het feit dat het paard over de kop vloog natuurlijk als gevolg van slofteugelgebruik.... levensgevaarlijk voor de ruiter.