paardrijden geen sport??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vinden jullie paardrijden een sport?

Jaa, een paard doet veel maar de ruiter ook!
607 (96%)
Nee, een paard doet al het werk!
13 (2%)
Een beetje want je moet wel opstijgen enzoo!
11 (1%)

Totaal aantal stemmen: 631

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:20

Ik rij en ik men, maar eelijk gezecht vind ik mennen niet echt een sport. Mischien voor het paard,
maar ik vind rijden lichaamlijk meer inspannend

FaberSmid

Re: paardrijden geen sport??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:24

Als paardensport geen sport is, wordt er verkeerd gereden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:32

FaberSmid schreef:
Als paardensport geen sport is, wordt er verkeerd gereden.

Waarom?
Maarre, de vraag van TS is niet of paardenSPORT een sport is, maar of paardRIJDEN een sport is. Het lijkt mij voor de hand liggend dat paardenSPORT wel een sport is (over sportief zullen we het maar niet gaan hebben #) ).

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-09 22:48

Dan woord paardensport in paardrijden veranderen. En waarom, omdat de ruiter actief rijdt en niet passief hobbelt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:29

Waarom denk je dat ik consquent ´ruitersport´ gebruik :D

Je hebt paardrijden en ruitersport.
Het eerste staat in dienst van mobiliteit en tweede in dienst van menselijke ambitie.
Dat maakt ook helder waarom bij het tweede waarborging van het paardwelzijn nóg belangrijker is; het betreft mensensport op/over de rug van een dier.

arlette1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:46

het is zeker wel sport of je nou een beginner bent of z rijd met je paard.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 10:48

Mensen zien sport als rondjes rennen, achter een balletje aan hobbelen en rondjes zwemmen, maar ze vergeten dat schaken ook een sport is, en dan zit je gezellig op een stoeltje.
Dat is met paardrijden net zo, je paard loopt wel, maar JIJ moet zorgen dat hij loopt, JIJ moet zorgen dat hij netjes zijn rondjes loopt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:06

Ess_Ramona schreef:
Mensen zien sport als rondjes rennen, achter een balletje aan hobbelen en rondjes zwemmen, maar ze vergeten dat schaken ook een sport is, en dan zit je gezellig op een stoeltje.
Dat is met paardrijden net zo, je paard loopt wel, maar JIJ moet zorgen dat hij loopt, JIJ moet zorgen dat hij netjes zijn rondjes loopt.

Paardrijden vraagt vaardigheid.
Deze vaardigheid onderling in competitie toetsen is ruitersport.

Twee situaties anno nu veroorzaken verschil in de perceptoe over ruitersport:

1. Wanneer de toets van vaardigheden geen verband meer heeft met paardrijden, blijft het ruitersport maar is geen paardrijden meer.

2. Een anders aspect is het welzijnsbelang van het dier. Onder het competitiebelang van de mens is waarborging daarvan nodig. Dat is nu niet het geval.
Zie blauwtongdressuur en doping-non-beleid.

Deze twee bovenstaande situaties geven een negatief beeld over ruitersport en dat maakt dat het element paardrijden als onsportief ervaren kan worden door buitenstaanders. Buitenstaander in deze: een ieder die niet zelf aan ruitersport doet.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:13

FaberSmid schreef:
Dan woord paardensport in paardrijden veranderen. En waarom, omdat de ruiter actief rijdt en niet passief hobbelt.

Als ik de tuin omspit ben ik ook actief bezig, toch wordt dit in het algemeen niet als sport gezien.
Als ik op de fiets naar mijn werk ga wordt dit over het algemeen ook niet als sport gezien, maar is wel actief bewegen....

Dus nogmaals, waarom zou alle paardrijden "sport" zijn?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:23

Waratje schreef:
Dus nogmaals, waarom zou alle paardrijden "sport" zijn?

Paardrijden is in dienst van het vergroten van de mobiliteit van de mens.
Sport is toetsing in competitie.
Ruitersport en paardrijden zijn géén uitwisselbare begrippen.
Niet alle paardrijden is ruitersport.
Niet alle ruitersport is paardrijden.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 12:29

4 kenmerken van sport

*Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
*Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
*Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Rij je wedstrijden dan doe je aan sport anders ben je maar aan het rondhobbelen op een paard }:0
Met paardrijden verband je (met mijn lichaamsgewicht) in 60 min. tijd 283 calorieën.. net zoveel als bij volleybal in competitief verband!

Mensen die niet geloven dat het niet inspannend is krijgen van mij altijd een privéles cadeau voor verjaardag o.i.d. bij een plaatselijke manege (eerste les: zonder zadel aan een longeerlijn oefeningen doen in de drie basisgangen). ~~}> Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 13:25

Ik heb wel eens geroepen dat het geen sport is voor de ruiters maar voor de paarden, maar na mijn eerste les ben ik daar zeker van teruggekomen!
Jezus ik heb nog nooit zoveel spierpijn gehad en ben al lang niet meer zo bezweet geweest.

Poekie13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:24

tuurlijk is het een sport! misschien nog wel beter dan andere, omdat je nauw samenwerkt met een ander levend wezen ;)

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 14:36

Natuurlijk is paardrijden een sport. Maar wel een sport waaraan je gewend raakt, op den duur wordt je er niet meer moe van.
Karate, bijvoorbeeld, of kickboxen blijft vermoeiend om te doen. Heb zelf lang op karate gezeten en weet van mijn mede sporters aldaar, dat ze vonden dat mijn gedressuur geen sport was.
Sport is iets wat je met regelmaat beoefend. Niet maar een keertje in de week.

Lissatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:53

ik ben er zeker van dat het een sport is
natuurlijk zal je niet even veel moeite moeten doen bij het buiten rijden enz
Maar als je traint is het zeker een sport

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 15:58

Johanna59 schreef:

1 keer per week is ook met regelmaat :)

en daarbij klopt het niet echt wat je zegt. Als je 1 keer in de week voetbalt/ zwemt/ tennist of welke andere sport dan ook, sport je nog steeds...ook als is het maar 1 keer in de week.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:38

Blabla1980 schreef:
Johanna59 schreef:

1 keer per week is ook met regelmaat :)

en daarbij klopt het niet echt wat je zegt. Als je 1 keer in de week voetbalt/ zwemt/ tennist of welke andere sport dan ook, sport je nog steeds...ook als is het maar 1 keer in de week.

Dus een versiercompetitie met vrienden/vriendinnen is sport!
Competitie, lichamelijke inspanning, spelregels van de westerse maatschappij, elk weekeinde _O-

Paardrijden is niet hetzelfde als ruitersport, ruitersport is niet hetzelfde als paardrijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 17:48

Lovely1 schreef:
4 kenmerken van sport

*Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
*Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
*Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.

Als ik in mijn eigen bak met mijn eigen paard aan het dressuren ben heb ik helemaal niets te maken met een "vastgelegde regelset", ik heb helemaal niets te maken met een "competitieaspect", er is wel wat sprake van fysieke en/of mentale activiteit, maar niet meer dan bij een flink stuk fietsen of tuinspitten (gangbaar niet als sport aangemerkt), en bij gebrek aan regels en gebrek aan competitieaspect valt er dus ook niets "volgens de regels te winnen". Wel ben ik bezig met esthetische en artistieke activiteiten.....
Waar blijf je nu met je "sport"? }>

Lovely1 schreef:
Rij je wedstrijden dan doe je aan sport anders ben je maar aan het rondhobbelen op een paard }:0
Met paardrijden verband je (met mijn lichaamsgewicht) in 60 min. tijd 283 calorieën.. net zoveel als bij volleybal in competitief verband!

Hier neem ik dus aanstoot aan, ik rij geen wedstrijden, maar ik rij wel serieus paard, dat is over het algemeen genomen niet onder de noemer "rondhobbelen" te zetten. Kom anders maar een keer een uurtje hier "rondhobbelen" als jij en je paard dat tenminste aankunnen :P

Lovely1 schreef:
Mensen die niet geloven dat het niet inspannend is krijgen van mij altijd een privéles cadeau voor verjaardag o.i.d. bij een plaatselijke manege (eerste les: zonder zadel aan een longeerlijn oefeningen doen in de drie basisgangen). ~~}> Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden.

Maar hoe langer je rijdt en verbetert in je rijden, hoe gemakkelijker het wordt. De eerste keer dat je op een fiets zit, gaat het ook niet zo gemakkelijk. Ik denk dat bij Anky de hartslag een stuk minder versnelt van een stukje basispaardrijden dan die van een complete beginner.

louiisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:00

Waratje schreef:
louiisie schreef:
nou mijn zus vind paardrijden maar zielig heeft ze mij van de week verteld.
ze zei namelijk; waarom vind je dat zo leuk paardrijden, een beetje slaan en schoppen en dan ook nog op die rug bonken. ik ga toch ook niet op jou rug zitten en je schoppen omdat je te sloom gaat! ;(
ik vond het best hilarisch toen ze me dat vertlede :+
maar eigenlijk zit er wel een kern van waarheid in..

Ik vind het diep triest als jouw zus dit over jouw 'sport' zegt, want dat beeld zal ergens vandaan komen. Dit klinkt niet als fijn samenwerken met je paard en dan vind je zo'n opmerking 'hilarisch'? Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn zus dit zou zeggen van mijn paardrijden. ;(
Een buitenstaander die niet beter weet is een ander verhaal, maar iemand die je zo na staat...... :n

ik vind niet dat ik me daar over moet schamen, ik weet wat mijn zus meent en niet meent.
en ook hoe ze het bedoeld. Ik en mijn zus kunnen goed met elkaar over weg en ze heeft ook wel eens op mijn pony gezeten dus ze weet best hoe het er aan toe gaat bij mij, niks niet slaan en schoppen.
ze zal wel van die filmpjes hebben gezien denk ik

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:30

louiisie schreef:
ze zal wel van die filmpjes hebben gezien denk ik

Ah van ´verkeerde momentopnames´ ;)

Voor veel niet-(FEI)dressuurruiters is een hele opname al genoeg :x
Idem springen, racen etc.
Ik bedoel; wie kan er nu wél aanzien wat er bij de start van een race met drie-jarigen 8)7 gebeurt?!

Wederom hebben beoefenaars een blinde vlek waar hun spiegel in zit.

Doet me erg denken aan de bard van Asterix en Obelix. De meningen over zijn zangkunst zijn verdeeld: hijzelf vindt het +:)+ , de rest van de wereld _-:(

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 18:47

Hehe, ik verveelde me pas dus ik heb naar een hoop dressuurruiters in stuttgart gekeken via die live dinges.
Waren er meerdere die hun paard een intensieve ribmassage moesten geven voordat ze er een paar moeilijke pasjes piaffe uitkregen.
Misschien heb ik dressuur nooit goed begrepen maar vroegah :P werd mij altijd verteld dat het ging om een fijn afgericht paard op zo klein mogelijke hulpen. Wat is er gebeurt met dat idee dan?? Of is het een ander idee?

Er reden ook mensen tussen die netjes reden hoor, maar dat waren wel vaak de mensen die wat minder indrukwekkend waren ofzo (en hadden vaak ook lagere punten), maar het zag er gewoon minder geforceerd uit en er was er zelfs een die maar heel licht contact had op de stangteugel. Ik was me echt af aan het vragen waarom deze mensen niet hogere punten kregen.. :?

Ohja sorry voor de offtopic, meer ontopic: buik massage voor piaffe vind ik onsportief. :P

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 19:01

arlette1234 schreef:
het is zeker wel sport of je nou een beginner bent of z rijd met je paard.

Waarom vet? Actief rijden en passief hobbelen heeft niks met het niveau van de ruiter en paard te maken. Maar de instelling van de mens, daardoor kan de mens passief hobbelen in plaats van als ruiter actief rijden.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 20:10

Blabla1980 schreef:
Johanna59 schreef:

Dus een versiercompetitie met vrienden/vriendinnen is sport!
Competitie, lichamelijke inspanning, spelregels van de westerse maatschappij, elk weekeinde _O-

Paardrijden is niet hetzelfde als ruitersport, ruitersport is niet hetzelfde als paardrijden.

Je leest niet goed :(:)
Ik had het over elke andere willekeurige sport....dat is dus niet gelijk aan een versiecompetitie }:0

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:00

Blabla1980 schreef:
Ik had het over elke andere willekeurige sport....dat is dus niet gelijk aan een versiecompetitie }:0

En er zijn hele volksstammen jonen mannen en -vrouwen die dat als een sport zien.

Ruitersport wordt vooral door degenen die er status aan menen te kunnen ontlenen als sport gezien.

Aan de andere kant van het meningenspectrum staan dierenliefhebbers die ruitersport dierenbeulerij vinden.

Nogmaals: ruitersport is niet hetzelfde als paardrijden en vice versa.
Het competatieve element maakt dat je ruitersport een sport kan vinden.
Bij paardrijden ligt dat anders.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 09:14

naja zelfs in het oude griekenland werd al paardgereden als sport

Citaat:
Wagenrace: Er werd gereden met twee- en met vierspannen (zie: strijdwagen). De tragedieschrijver Sophocles beschrijft in zijn Electra een race van tien wagens op de Pythische Spelen, op de Olympische Spelen namen er ongetwijfeld meer tegelijk deel.
Paardrijden: Men reed zonder zadel en zonder stijgbeugels. Er waren aparte categorieën voor veulens en voor volwassen paarden, een tijdlang ook voor merries.

de basis van je standpunt in deze discussie is welke betekenis je aan sport hangt.