Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
FaberSmid schreef:Als paardensport geen sport is, wordt er verkeerd gereden.
).
Ess_Ramona schreef:Mensen zien sport als rondjes rennen, achter een balletje aan hobbelen en rondjes zwemmen, maar ze vergeten dat schaken ook een sport is, en dan zit je gezellig op een stoeltje.
Dat is met paardrijden net zo, je paard loopt wel, maar JIJ moet zorgen dat hij loopt, JIJ moet zorgen dat hij netjes zijn rondjes loopt.
FaberSmid schreef:Dan woord paardensport in paardrijden veranderen. En waarom, omdat de ruiter actief rijdt en niet passief hobbelt.
Waratje schreef:Dus nogmaals, waarom zou alle paardrijden "sport" zijn?
Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden. Johanna59 schreef:Sport is iets wat je met regelmaat beoefend. Niet maar een keertje in de week.

Blabla1980 schreef:Johanna59 schreef:Sport is iets wat je met regelmaat beoefend. Niet maar een keertje in de week.
1 keer per week is ook met regelmaat
en daarbij klopt het niet echt wat je zegt. Als je 1 keer in de week voetbalt/ zwemt/ tennist of welke andere sport dan ook, sport je nog steeds...ook als is het maar 1 keer in de week.
Lovely1 schreef:4 kenmerken van sport
*Een sport heeft een vastgelegde regelset die bij alle spelers bekend horen te zijn. Deze kunnen over de tijd en de plaats variëren. Toernooien kunnen hun eigen aanvullende regels stellen, maar er is een vaste basisset van overeengekomen en geaccepteerde regels.
*Een sport heeft een competitieaspect. Dit kan zijn in een directe confrontatie met andere spelers, of in de zin van het vestigen van een score.
Een sport wordt beoefend voor het plezier van de deelnemers en/of van de toeschouwers.
* Een sport bestaat uit een fysieke of mentale activiteit, uitgevoerd individueel of in teamverband, met of zonder tegenspelers om van te winnen (bijv. voetbal), of om een doel te bereiken (bijv. bergbeklimmen), of om gezondheidsredenen (bijv. zwemmen).
*Het primaire doel van een competitie is om volgens de regels te winnen, en niet om esthetische, artistieke of financiële redenen.
Lovely1 schreef:Rij je wedstrijden dan doe je aan sport anders ben je maar aan het rondhobbelen op een paard![]()
Met paardrijden verband je (met mijn lichaamsgewicht) in 60 min. tijd 283 calorieën.. net zoveel als bij volleybal in competitief verband!
Lovely1 schreef:Mensen die niet geloven dat het niet inspannend is krijgen van mij altijd een privéles cadeau voor verjaardag o.i.d. bij een plaatselijke manege (eerste les: zonder zadel aan een longeerlijn oefeningen doen in de drie basisgangen).Vooral de volgende dag denken ze meestal wel een beetje anders over het paardrijden.
Waratje schreef:louiisie schreef:nou mijn zus vind paardrijden maar zielig heeft ze mij van de week verteld.
ze zei namelijk; waarom vind je dat zo leuk paardrijden, een beetje slaan en schoppen en dan ook nog op die rug bonken. ik ga toch ook niet op jou rug zitten en je schoppen omdat je te sloom gaat!![]()
ik vond het best hilarisch toen ze me dat vertlede![]()
maar eigenlijk zit er wel een kern van waarheid in..
Ik vind het diep triest als jouw zus dit over jouw 'sport' zegt, want dat beeld zal ergens vandaan komen. Dit klinkt niet als fijn samenwerken met je paard en dan vind je zo'n opmerking 'hilarisch'? Ik zou me de ogen uit mijn kop schamen als mijn zus dit zou zeggen van mijn paardrijden.
Een buitenstaander die niet beter weet is een ander verhaal, maar iemand die je zo na staat......
louiisie schreef:ze zal wel van die filmpjes hebben gezien denk ik
gebeurt?!
werd mij altijd verteld dat het ging om een fijn afgericht paard op zo klein mogelijke hulpen. Wat is er gebeurt met dat idee dan?? Of is het een ander idee?
arlette1234 schreef:het is zeker wel sport of je nou een beginner bent of z rijd met je paard.
Blabla1980 schreef:Johanna59 schreef:
Dus een versiercompetitie met vrienden/vriendinnen is sport!
Competitie, lichamelijke inspanning, spelregels van de westerse maatschappij, elk weekeinde![]()
Paardrijden is niet hetzelfde als ruitersport, ruitersport is niet hetzelfde als paardrijden.
Blabla1980 schreef:Ik had het over elke andere willekeurige sport....dat is dus niet gelijk aan een versiecompetitie
Citaat:Wagenrace: Er werd gereden met twee- en met vierspannen (zie: strijdwagen). De tragedieschrijver Sophocles beschrijft in zijn Electra een race van tien wagens op de Pythische Spelen, op de Olympische Spelen namen er ongetwijfeld meer tegelijk deel.
Paardrijden: Men reed zonder zadel en zonder stijgbeugels. Er waren aparte categorieën voor veulens en voor volwassen paarden, een tijdlang ook voor merries.