Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Yamcha schreef:Eerst de zit, eerst de basis. Dan komt de rest pas.
Equidea schreef:wanneer moet je dan leren rijden? als je in de baarmoeder zit?
Het is toch niet raar dat als je pas net 1-2 jaar rijd, dat je niet geweldig rijd?
Je leert vaak eenmaal eerst rijden op de handen omdat je een slecht evenwicht hebt, en een goede zit leer je met de tijd, les en ervaring.

WinBinChes schreef:Equidea schreef:wanneer moet je dan leren rijden? als je in de baarmoeder zit?
Het is toch niet raar dat als je pas net 1-2 jaar rijd, dat je niet geweldig rijd?
Je leert vaak eenmaal eerst rijden op de handen omdat je een slecht evenwicht hebt, en een goede zit leer je met de tijd, les en ervaring.
Nu nog een keer lezen en dan goed nadenken. Jij vind dus echt dat iedereen maar zo op de pony gezet kan worden en dan maar: ''trek aan de rechter teugel voor rechtsaf en aan beide teugels voor ho''?
Ik hoop dat dat een grapje is. Zit leer je niet in tijd tegelijk met de rest. Als je de basiskennis hebt kan je aan de longeerlijn of in zoals ze in Engeland ook mooi doen, begeleider ernaast, daar wordt je dan puur op houding en zit beoordeeld. Als je dan netjes in balans zit mag je de teugels er een keer bijpakken, maar tot die tijd....
Eerst leren zitten, dan pas rijden. Ik heb er helemaal geen problemen mee om ook een stuk theorie samen met de zitlessen te pakken, maar voordat je er uberhaupt de eerste keer erop stapt, moet je wel weten wat gewicht, gewichtsverdeling etc met de pony of het paard doen.
En dan vragen we ons ook nog serieus af waar die hossende meute vandaan komt die in de breedte rijd, nou ik weet het wel. De kennis hier is al om te huilen.....
Equidea schreef:Nee hoor, ik lees de starttopic, en lees "de jeugd rijd slecht", waarop ik denk... tja, je moet toch ooit leren rijden. Snap je mijn gedachtegang?
Huertecilla schreef:Equidea schreef:Nee hoor, ik lees de starttopic, en lees "de jeugd rijd slecht", waarop ik denk... tja, je moet toch ooit leren rijden. Snap je mijn gedachtegang?
Nee.
Je kan niet rennen voor je kan lopen.
Het op een paard stappen is al ´rennen´.
Je zal eerst op je netvlies en in je neuronennetwerk moeten hebben hoe het werkt voor je een paard aan jouw onvaardigheid mag blootstellen. Dat paard heeft daar geen boodschap aan en wel last van. Heeft het recht daar niet onder te hoeven lijden.
(en nu niet denken dat ik het goedkeur...)Equidea schreef:Rijden ze in engeland dan ook met 8 anderen tegelijk? En zo niet... hoe duur zijn die lessen dan wel niet...?
Equidea schreef:Huertecilla schreef:
Nee.
Je kan niet rennen voor je kan lopen.
Het op een paard stappen is al ´rennen´.
Je zal eerst op je netvlies en in je neuronennetwerk moeten hebben hoe het werkt voor je een paard aan jouw onvaardigheid mag blootstellen. Dat paard heeft daar geen boodschap aan en wel last van. Heeft het recht daar niet onder te hoeven lijden.
Ja maar daar verdienen manege's niet aan(en nu niet denken dat ik het goedkeur...)
En de mensen die je dat wel kunnen leren, zijn over het algemeen vrij expensive en daar heb je een eigen/verzorg paard voor nodig. En als je als ouder dat geld niet hebt, is een manege waarschijnlijk je enige alternatief?
Ps. excuses voor mijn barslechte taalgebruik, ben nog niet helemaal wakker.
Huertecilla schreef:Equidea schreef:Rijden ze in engeland dan ook met 8 anderen tegelijk? En zo niet... hoe duur zijn die lessen dan wel niet...?
....en dát hoort nu net een non-criterium te zijn.
Als je piloot wil worden moet je ook investeren in de opleiding. Dát betreft dan nog niet eens een rijdier, geen dier met zelf gevoel en welzijnsrechten.
Juíst bij paardrijden hoort het lesgeefmens van hbo-niveau te zijn en als je dat niet kan/wil betalen, heb je niets op een paard te zoeken.
Paardrijden is geen recht maar een welzijnsverantwoordlijkheid.
[/quote]
Citaat:@winbinches, theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen... Ik heb ook de mooiste boeken over schilderen, maar dat betekend niet dat ik meer kan schilderen dan een huis

Equidea schreef:Huertecilla schreef:Paardrijden is geen recht maar een welzijnsverantwoordlijkheid.
Maar... dat betekend dat paardrijden weer een elite sport word?