Jeugd.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TwinQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:54

In de lessen van mijn zusje zie ik soms kinderen die écht niet weten hoe je fatsoenlijk met een pony omgaat, die slaan zo'n paardje net zolang totdat hij in galop gaat, zó zielig! Maar het ergste is nog dat de instructrice dat geen probleem vind, ze rijd zelf M en ik heb haar een keer zien rijden, ze trok dat paard gewoon letterlijk 'in de krul'. Op andere manege's wordt volgens mij wel goed lesgegeven, maar er zijn gewoon te veel die die kinderen niet goed (kunnen?) leren rijden, helaas.

piezze

Re: Jeugd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:05

ja het probleem is dat het paardrijden nu veel populairder is geworden dan vroeger dus dat er automatisch meer slechte lesgevers bijkomen. Goed lesgeven is ook best moeilijk. Je moet en goed technisch inzicht hebben waar het rijkunstige probleem zit en je moet met kinderen en paarden kunnen omgaan. 3 kwaliteiten die de meesten niet alledrie hebben.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:19

ik merk het ook steeds meer. de helft van de kinderen die bij mij op les zitten, komen van verschillende manege's vandaan.
nou.. hun niveau is diep en diep triest :n
schoppen, trekken, bonken, niet eens zelf kunnen sturen, you name it, zij deden het.
en dan heb ik het over kinderen die bv al 2.5 jaar reden he?

gewoon zo aangeleerd op de manege omdat de paarden anders niet luisterden. mjah.. respect voor het rijdier, of correct rijden hoort daar schijnbaar niet bij.

halthouden? trekken aan de teugels en dan doen ze het wel :j
sturen? teugel naar je toe trekken ( bij voorkeur hand omhoog natuurlijk) dan doet hij het wel :+

ooh ooh.. wat krijgen ze altijd een moeilijke tijd om dat allemaal weer af te leren en gewoon fatsoenlijk de hulpen te geven.
vind het zelf in en in triest dat werkelijk de enige grote manege's hier in de omgeving ( die dus de monopoly hebben eigenlijk) zulke ruiters afleveren.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 01:24

wanneer moet je dan leren rijden :=? als je in de baarmoeder zit?
Het is toch niet raar dat als je pas net 1-2 jaar rijd, dat je niet geweldig rijd?
Je leert vaak eenmaal eerst rijden op de handen omdat je een slecht evenwicht hebt, en een goede zit leer je met de tijd, les en ervaring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 06:06

Maar als het goed is, leer je eerst een goede zit aan, en pas als je een redelijk onafhankelijke zit hebt, mag je pas aan die mond komen, eventueel een bokriempje ter ondersteuning. Niet andersom.

En dat is imo precies waar het met de rijopleiding fout gaat hier in NL: een goede zit leer je níet met tijd en ervaring. Veel ruiters hier in NL zitten ronduit slecht, en ik begrijp nu ook waarom, ze leren het gewoon niet. Een goede zit moet je heel bewust aangeleerd krijgen, anders sluipen er fouten in, en om dan na een tijdje het weer goed geleerd te krijgen, is zelfs vaak onmogelijk. Het begint met de zit, dan komt al het andere pas. Met een onafhankelijke zit heb je je handen niet nodig om in evenwicht te blijven, en dat maakt je teugelvoering per definitie vriendelijker.

Eerst de zit, eerst de basis. Dan komt de rest pas.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:28

Yamcha schreef:
Eerst de zit, eerst de basis. Dan komt de rest pas.

Daarvoor zelfs eerst nog een stuk theorie, kennis.
Zie mennen: eerst met een mentoestel leren hoe het teugelssteem werkt.
Dat is met rijden niet anders en dan doel ik niet alleen op de teugelvoering.

Zoals ik al schrijf gaat men zonder basis te snel gelijk ´rijden´.

Onbewust onbekwaam gelijk in het zadel.
Zonder kennis, geen begrip.
Zonder begrip geen kunde noch vaardigheid, alleen apen die soort van een kunstje nadoen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 08:38

Volledig mee eens.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:36

Equidea schreef:
Het is toch niet raar dat als je pas net 1-2 jaar rijd, dat je niet geweldig rijd?
Je leert vaak eenmaal eerst rijden op de handen omdat je een slecht evenwicht hebt, en een goede zit leer je met de tijd, les en ervaring.

Nu nog een keer lezen en dan goed nadenken. Jij vind dus echt dat iedereen maar zo op de pony gezet kan worden en dan maar: ''trek aan de rechter teugel voor rechtsaf en aan beide teugels voor ho''?

Ik hoop dat dat een grapje is. Zit leer je niet in tijd tegelijk met de rest. Als je de basiskennis hebt kan je aan de longeerlijn of in zoals ze in Engeland ook mooi doen, begeleider ernaast, daar wordt je dan puur op houding en zit beoordeeld. Als je dan netjes in balans zit mag je de teugels er een keer bijpakken, maar tot die tijd.... :n

Eerst leren zitten, dan pas rijden. Ik heb er helemaal geen problemen mee om ook een stuk theorie samen met de zitlessen te pakken, maar voordat je er uberhaupt de eerste keer erop stapt, moet je wel weten wat gewicht, gewichtsverdeling etc met de pony of het paard doen.

En dan vragen we ons ook nog serieus af waar die hossende meute vandaan komt die in de breedte rijd, nou ik weet het wel. De kennis hier is al om te huilen.....

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:40

WinBinChes schreef:
Equidea schreef:

Nu nog een keer lezen en dan goed nadenken. Jij vind dus echt dat iedereen maar zo op de pony gezet kan worden en dan maar: ''trek aan de rechter teugel voor rechtsaf en aan beide teugels voor ho''?

Ik hoop dat dat een grapje is. Zit leer je niet in tijd tegelijk met de rest. Als je de basiskennis hebt kan je aan de longeerlijn of in zoals ze in Engeland ook mooi doen, begeleider ernaast, daar wordt je dan puur op houding en zit beoordeeld. Als je dan netjes in balans zit mag je de teugels er een keer bijpakken, maar tot die tijd.... :n

Eerst leren zitten, dan pas rijden. Ik heb er helemaal geen problemen mee om ook een stuk theorie samen met de zitlessen te pakken, maar voordat je er uberhaupt de eerste keer erop stapt, moet je wel weten wat gewicht, gewichtsverdeling etc met de pony of het paard doen.

En dan vragen we ons ook nog serieus af waar die hossende meute vandaan komt die in de breedte rijd, nou ik weet het wel. De kennis hier is al om te huilen.....

Nee hoor, ik lees het startbericht en lees "de jeugd rijd slecht", waarop ik denk... tja, je moet toch ooit leren rijden. Snap je mijn gedachtegang?
Wat ik bedoel met op de handen rijden, is dat je snel je evenwicht kwijt raakt als beginner, niet het 'in de krul' gebeuren.

En tja, je kunt niet in een manegeles met 8 anderen goed leren rijden, daar heb je duurdere privelessen voor nodig, en het liefst nog een niet-manege paard ook. (verzorg, bijrijd of eigen).

Rijden ze in engeland dan ook met 8 anderen tegelijk? En zo niet... hoe duur zijn die lessen dan wel niet...?

Enneh, val je mij nou sirieus persoonlijk aan? Daar voel ik me echt niet bij aangesproken hoor. Zegt meer over jou dan over mij, als je denkt dat je me kent en weet hoeveel verstand ik heb in 1 post. :?
Laatst bijgewerkt door Equidea op 30-11-09 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:41

WinBinChes schreef:

...en als er kritiek op is wordt het recht op vrije meninguiting aan de kaak gesteld }>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:43

Equidea schreef:
Nee hoor, ik lees de starttopic, en lees "de jeugd rijd slecht", waarop ik denk... tja, je moet toch ooit leren rijden. Snap je mijn gedachtegang?

Nee.
Je kan niet rennen voor je kan lopen.
Het op een paard stappen is al ´rennen´.
Je zal eerst op je netvlies en in je neuronennetwerk moeten hebben hoe het werkt voor je een paard aan jouw onvaardigheid mag blootstellen. Dat paard heeft daar geen boodschap aan en wel last van. Heeft het recht daar niet onder te hoeven lijden.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:46

Huertecilla schreef:
Equidea schreef:
Nee hoor, ik lees de starttopic, en lees "de jeugd rijd slecht", waarop ik denk... tja, je moet toch ooit leren rijden. Snap je mijn gedachtegang?

Nee.
Je zal eerst op je netvlies en in je neuronennetwerk moeten hebben hoe het werkt voor je een paard aan jouw onvaardigheid mag blootstellen. Dat paard heeft daar geen boodschap aan en wel last van. Heeft het recht daar niet onder te hoeven lijden.

Ja maar daar verdienen manege's niet aan :) (en nu niet denken dat ik het goedkeur...)
En de mensen die je dat wel kunnen leren, zijn over het algemeen vrij expensive en daar heb je een eigen/verzorg paard voor nodig. En als je als ouder dat geld niet hebt, is een manege waarschijnlijk je enige alternatief?

Ps. excuses voor mijn barslechte taalgebruik, ben nog niet helemaal wakker.
Laatst bijgewerkt door Equidea op 30-11-09 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:47

Ook op een manage kan je leren zitten, dit vind ik een beetje een ***smoes. Alle beginnelingen kun je een boek meegeven, waar makkelijk en duidelijk in staat wat er gebeurt als je op een paard stapt. Vervolgens, eerst aan de longeerlijn. Die lessen hoeven echt geen uur te duren. Beter is korte lessen, waar je meer in stopt. Er zijn manege's die dit al doen, maar de meeste gebruiken het *** smoesje: ''geld'' Lessen kleiner maken en de korter. In een korte les kan je een heleboel doen. Meer dan een uur lang hetzelfde rondje draaien met 8 man tegelijk en waar je op elkaar moet wachten.

Aan de andere kant, als je dat er niet voor over hebt. Ga je maar lekker handballen. Paardrijden kost nu eenmaal geld, en als dat het waard is helemaal niet erg. Dat verdien je later dubbel weer terug.

Je mag nooit in de mond zitten, ook niet uit onbelans. Altijd wordt er commentara gegeven als iemand teveel hand gebruikt, en nu zou het ineens goed zijn omdat het kind niet kan zitten. Beetje omgekeerde wereld lijkt me

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:47

Equidea schreef:
Rijden ze in engeland dan ook met 8 anderen tegelijk? En zo niet... hoe duur zijn die lessen dan wel niet...?

....en dát hoort nu net een non-criterium te zijn.
Als je piloot wil worden moet je ook investeren in de opleiding. Dát betreft dan nog niet eens een rijdier, geen dier met zelf gevoel en welzijnsrechten.
Juíst bij paardrijden hoort het lesgeefmens van hbo-niveau te zijn en als je dat niet kan/wil betalen, heb je niets op een paard te zoeken.

Paardrijden is geen recht maar een welzijnsverantwoordlijkheid.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:48

Equidea schreef:
Huertecilla schreef:

Nee.

Ja maar daar verdienen manege's niet aan :) (en nu niet denken dat ik het goedkeur...)
En de mensen die je dat wel kunnen leren, zijn over het algemeen vrij expensive en daar heb je een eigen/verzorg paard voor nodig. En als je als ouder dat geld niet hebt, is een manege waarschijnlijk je enige alternatief?

Ps. excuses voor mijn barslechte taalgebruik, ben nog niet helemaal wakker.

Dan ga je dus maar lekker wat anders doen. Maar ook de manege kan hier veel doen om het te verbeteren. Lees laatste post.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:50

Huertecilla schreef:
Equidea schreef:

....en dát hoort nu net een non-criterium te zijn.
Als je piloot wil worden moet je ook investeren in de opleiding. Dát betreft dan nog niet eens een rijdier, geen dier met zelf gevoel en welzijnsrechten.
Juíst bij paardrijden hoort het lesgeefmens van hbo-niveau te zijn en als je dat niet kan/wil betalen, heb je niets op een paard te zoeken.

Maar... dat betekend dat paardrijden weer een elite sport word?
Niet dat het nou goed is allemaal, maar ik denk niet dat manege's nu allemaal dicht gaan omdat we op bokt het niveau te laag vinden.

@winbinches, theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen... Ik heb ook de mooiste boeken over schilderen, maar dat betekend niet dat ik meer kan schilderen dan een huis :+

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:51

[quote="Equidea
Enneh, val je mij nou sirieus persoonlijk aan? Daar voel ik me echt niet bij aangesproken hoor. Zegt meer over jou dan over mij, als je denkt dat je me kent en weet hoeveel verstand ik heb in 1 post. :?[/quote]
Vraag alleen of je je post wil lezen en of je er dan nog net zo over denkt, waar lees jij een aanval :?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:53

Het hoeft niet duurder te worden, de tijdindeling moet anders.

Als bijvoorbeeld voor een uur €20,- betaald en dan met 8 in 1 les

Of

Je betaald €20 uur voor een half uur waar je veel meer leert.

Wat is dan voordeliger denk je?

Snap je waar ik heen wil?

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:56

Citaat:
@winbinches, theorie en praktijk zijn 2 verschillende dingen... Ik heb ook de mooiste boeken over schilderen, maar dat betekend niet dat ik meer kan schilderen dan een huis

zonder theorie geen praktijk. Het is ook belangrijk om de theorie uit te voeren in de praktijk. Maar je moet wel eerst weten waar moet beginnen.

Welke penceel je moet gebruiken kan je halen uit de boeken, welke technieken moet je gebruiken. In de praktijk ga je dat beoefenen en verfijnen, maar je moet wel een begin hebben. Anders sta je met dikke kwast fijne lijnen te tekenen....

StuiterBall

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:01

Ik denk dat 'de jeugd' ook dat gedrag aanleert van 'de volwassenen'.
Ikzelf hoor met mijn 15 jaar ook nog tot de leeftijdsgroep 'jeugd' maar mij wordt niet aangeleerd op die manier te rijden. Ik krijg zelfs een hele preek als ik paardje te hard in de mond trek.
Ik heb op veel verschillende plekken gereden en ik denk dat idd het grote probleem het willen maken van winst is waardoor er niet meer naar het welzijn van de paardjes wordt gekeken.

Wat de jeugd waarschijnlijk vooral doet is kijken naar hun voorbeelden. En dat gewoon nadoen. Nu zeg ik niet dat alle mensen die dat voorbeeld zijn slecht rijden maar 'de jeugd' wil het zelfde zijn als hun voorbeeld en wil dit dus overnemen. Als naar het idee van de jeugd hun paard goed loopt door het beestje in de krul te trekken en niet wordt gecorrigeerd, kan 'de jeugd' er ook niets aan doen.

Wat betreft de slechte houding; vaak wordt hier ook niet op gecorrigeerd. Naar mijn idee is het dus voornamelijk gedrag wat wordt aangeleerd. Ik denk dat je de beste houding krijgt door gewoon heel veel verschillenden onderdelen van de paardensport te beoefenen. Een beetje van dit, beetje van dat en eens een voltigelesje tussendoor kan ook zeker geen kwaad.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:08

Equidea schreef:
Huertecilla schreef:

Maar... dat betekend dat paardrijden weer een elite sport word?

Huh :?

Waar een wil is, is nl. een weg.
In 1438 schreef Koning Duarte dit al. Dat er voor een getalenteert persoon met de wíl altijd middelen zijn.

Paardrijden is geen récht.
Paarden hebben welzijnsrecht :)*
De rest is een kwestie van persoonlijke prioriteiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:33

Okay, ik ga het doen, een foto plaatsen ...
http://i615.photobucket.com/albums/tt23 ... an32/x.jpg
Opbouwende kritiek, heb het al meegemaakt dat ze meteen met de hele site af beginnen te katten... Beetje rustig aan a.u.b.

(heb geblurd en alles zwart gemaakt wegens persoonlijke redenen, heb het meisje daarachter open gelaten om een gemiddelde te trekken, is en blijft een link zodat ik hem kan verwijderen als ik dat wil ... )

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:41

En wat is het nut om dat hier te plaatsen? :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 19:56

Ik had eerder berichten dat ik slecht les kreeg, ik dacht dat kun je zien aan die foto ...

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 20:21

hahaha erg leuk die foto's. Als jij vind dat jij slecht les krijgt dan kan je beter goede les zoeken ipv hier foto's te demonstreren. De foto's zijn erg onduidelijk maar als ik het zo kan zien mogen je handen wat meer meegaan. Nu lijken ze het hoofd van je pony een beetje te blokkeren. Filmpje zou meer duidelijkheid geven