Interview anky over Rollkur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:40

ESSIE70 schreef:
R.X. schreef:
Denk dat ik wel genoeg laat weten door mijn vorige post, ha, ha.

Ja dat jij er niet achter staat.
Maar geloof mij maar dat Anky er zelf wel voor 200% achter staat. :j

Ja heb je wel gelijk in misschien :D .

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:48

vind het zeker geen aangenaam zicht in de video. Ik zou zelf zo mijn paard niet willen rijden met een mond vol ijzer en dan nog zo trekken en sporen die kappen om de boel vooruit te houden.
Ik ben meer voorstander van Anja Beran dan Anky, maar ik vind het al heel wat dat ieder voor zijn mening durft uitkomen en Anky niet wordt aanzien als onfeilbaar.
Ik begin zo langzaam aan te denken dat warmbloedpaarden niet zo geschikt zijn voor dressuur. Spaanse paarden en Lusitano's hebben het in dit geval toch een stuk gemakkelijker en moeten blijkbaar niet in HF worden getrokken. Dit denk ik toch...
Laatst bijgewerkt door vancky2005 op 30-10-09 23:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:48

ESSIE70 schreef:
R.X. schreef:
Wat me wel opviel is dat ze zich zichtbaar ergerde aan de vragen, misschien staat ze er ook niet %100 achter wat ze allemaal zegt en doet???

Wat denk je nou zelf :+

ik denk dat ze erg moe wordt van altijd maar dezelfde kritische vragen

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 23:50

Equimotion schreef:
sanne83 schreef:
@equimotion; iedereen wisselt in werkhouding, dat is niets specifieks. Het gaat hier om het "afwisselen" in hoofd-halshouding, waarbij het hoofd inderdaad een half uur of langer van zeer diep tot iets minder diep wordt gereden. Dat is geen afwisseling en heeft helemaal niets met spieropbouw of stretchen te maken. .

Dat is wel degelijk afwisseling, je zegt het toch zelf al? Het is een afwisseling die jij niet graag ziet, maar dat is een andere discussie.

Als je mensen wijsmaakt dat je afwisselt in hoofdhouding en NIET alleen maar achter de loodlijn traint, klopt dat gewoon niet, heel simpel.
Als je niet doet wat je zegt, verlies je aan geloofwaardigheid.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 00:47

odetteke schreef:
Twiggy2008 schreef:
Wat een getrek aan die teugels (oh mensen, kijk toch eens goed!!) en dan dat geprik met die benen. Pffff......
Ieder zijn manier, hoor, maar hier kan ik echt niet warm van worden. Dat ze er prijzen mee wint, misschien zegt dat wat over het dressuurwereldje van tegenwoordig. :Y)

Topsport is grenzen verleggen, soms even doorbijten wanneer het pijn doet en door je eigen grenzen op te zoeken je lichaam verbeter.. hetzelfde geldt voor een paard. Het zal ook voor een paard soms behoorlijk afzien zijn, maar uiteindelijk worden conditie en spieren er wel sterker van. Mijn fysio heeft me ook wel eens oefeningen laten doen waar ik behoorlijk bij stond te vloeken :+

Ik kan eerlijk zeggen; nee, ik doe niet aan topsport en ben het ook niet van plan (naast het feit dat ik er inmiddels ook al te oud voor ben :+ ). Maar ik heb wel dressuurles, waar ik echt niet zo aan de teugels mag trekken en niet zo met mijn benen mag 'prikken'. Lichte aanwijzingen, op lichte druk rijden en dat zo uitbouwen, liefst zelfs nog met nog minder 'druk' als dat ik nu nodig heb. Dat is het streven. Mijn paard zwiept niet met zijn staart, bokt niet, maar doet wel zijn best. Ik zou nooit zo willen rijden met mijn paard (buiten het feit dat ik ook de ambitie niet heb verder). Nooit. En begrijp me goed, ik heb het dan even niet over het 'niveau', nee, ik heb het over de manier van communiceren met een paard. Natuuuuuuuurlijk zitten hier fans, die Anky adoreren. Nogmaals, ieder zijn mening, maar ik zie haar echt niet als een voorbeeld. Verre van.

Toen ik nog 6x per week sportte (hardlopen/sportschool) ging ik ook wel eens over mijn grenzen heen. Maar dat was mijn eigen keuze en achteraf 'moest' ik teveel van mezelf. Ben blij dat ik dat niet meer hoef te doen van mezelf. :D

Urielle

Re: Interview anky over Rollkur

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 07:42

Anky doet het maar best, hoeveel topics lopen er op dit moment, een stuk of zes, inclusief het Patrik/Scandic-verhaal? :D
Worden jullie hier nou zelf niet moe van? :+

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 08:33

Urielle schreef:
Anky doet het maar best, hoeveel topics lopen er op dit moment, een stuk of zes, inclusief het Patrik/Scandic-verhaal? :D

eigelijk wel....en het ergste...het heeft geen zin...

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:06

vancky2005 schreef:
vind het zeker geen aangenaam zicht in de video. Ik zou zelf zo mijn paard niet willen rijden met een mond vol ijzer en dan nog zo trekken en sporen die kappen om de boel vooruit te houden.

Heb het filmpje 4x bekeken en vraag me af waar jij ziet dat ze trekt en met de sporen kapt om de boel vooruit te houden?
Ik zie op een bepaald moment wel een weerstand biedende hand en een licht spoorgebruik, maar das alles. Waarbij ik vwb het spoorgebruik wil opmerken dat het wieltje er meer langs gaat en er zeker niet in de buik geprikt wordt.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:10

Ik vraag me af hoe het kan dat jij dat niet ziet, het hoofd wordt zo ongeveer naar beneden geworstelt :+
Als dit al een 'weerstandbiedende' hand is :=

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 10:46

WildWings schreef:
Ik vind vooral het zinnetje
"En je ziet dat het paard zijn oren vooruit heeft. Ieder paardenmens weet dat een paard iets niet zal doen als hij dat niet wil. Het is nog steeds 600kg en het is veel sterker dan ons." zo apart en zo ontzettend onwaar.

Dit vind ik inderdaad een veel te gevaarlijke uitspraak :\
Hoeveel mensen er nu al niet denken dat ze goed bezig zijn, dat het zadel heus wel past ed. omdat het paard het anders wel zou protesteren... :x

Iemand had het over kijk eerst eens in je eigen omgeving en heb daar kritiek op... Ja, daar gaat het ook veel te slecht aan toe.
Maar op de manege waar ik reed werd 5 jaar geleden nog niet gezaagd en alles ( :r), nu 5 jaar later moet het paard maar in de krul lopen want dat hoort natuurlijk zo, en dat doen we natuurlijk door middel van zagen of stevige druk :\

En waarom zullen ze dat denken denk je? Dat wanneer een paard in de krul loopt dattie dan goed loopt?
Vergeet niet dat heel veel jonge ruiters Anky als voorbeeld hebben, en denken dat het dus zo hoort en dat ook op hun eigen pony gaan uitoefenen.

Trouwens dat afwisseling in hoofdhouding, heeft iemand misschien ook een filmpje van haar waar ze het paard de hals laat strekken tot bijna op de grond? Nog nooit gezien namelijk.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:07

aslo schreef:
vancky2005 schreef:

Heb het filmpje 4x bekeken en vraag me af waar jij ziet dat ze trekt en met de sporen kapt om de boel vooruit te houden?
Ik zie op een bepaald moment wel een weerstand biedende hand en een licht spoorgebruik, maar das alles. Waarbij ik vwb het spoorgebruik wil opmerken dat het wieltje er meer langs gaat en er zeker niet in de buik geprikt wordt.

Super conclusie, ben blij dat je deze emaakt hebt, Aslo. Ben het helemaal met je eens.
Daar zit ook gelijk het probleem, heel veel mensen zien het verschil niet tussen trekken en een weerstandbiedende hand.

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 12:44

Citaat:

Citaat:
Super conclusie, ben blij dat je deze emaakt hebt, Aslo. Ben het helemaal met je eens.
Daar zit ook gelijk het probleem, heel veel mensen zien het verschil niet tussen trekken en een weerstandbiedende hand.

Ik ken wel degelijk het verschil tussen trekken en weerstand bieden. Ik vraag mij alleen af: er is toch een reden voor die weerstand? Is dat niet spierpijn, verkrampte spieren en beklemmend gevoel in de keel van het paard, ademnood? Een paard is een vluchtdier, alleen als je zoveel weerstand biedt kan hij niet meer anders dan tegenvechten.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:07

Wanneer het paard ongehoorzaam is moet je dat dan gewoon laten gaan?
Je vraagt een actie, gebeurt dan niet of krijg je protest dan pak ík wel door (alleen als mijn vraag aan het paard redelijk is) En doorpakken is niet altijd even vriendelijk, maar als ik het netjes heb gevraagd en het gebeurt niet dan laat ik dat niet over m'n kant gaan. Ik ben wel de gene die bepaalt wat er op dat moment gebeurt.

niet dat ik nou zo'n voorstander ben van deze manier van trainen (hyperflexie dus) maar ik ben wel voorstander van consequent rijden.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:14

Vrancky, ademnood? verkrampte spieren? denk eerder het koppeke van Nelson ja. Vind het zo belachelijk dat iets van amper enkele seconden zo uit z'n context getrokken kan worden. Ze lost het op zoals je het in de klassieke manier ook leert. Namelijk weerstand bieden en met je been het paard terug vragen na te geven, doen ze dat gaat de weerstand eraf en rijd je verder. Niets met zelfs de rollkur of het flexen te maken, maar basis.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:16

Qimm schreef:
maar ik ben wel voorstander van consequent rijden.

Precies. Dit paard loopt op een nivo waarbij hij het gevraagde zeker kent. Reageert wat opstandig om wat voor reden dan ook, is op zo'n moment ook minder interessant, als ruiter dien je dit m.i. direct op te lossen. Later kun je zo'n moment altijd nog evalueren. Je biedt weerstand middels je hand, eventueel een ophouding, geeft meteen kuit, geen reactie direct ff spoor (= voorwaarts (verder) oplossen) en paard weet meteen weer dat 'geklooi' ff niet getolereerd wordt en dat ie bij de les moet blijven, waarna er (bij wel juiste reactie paard) gewoon doorgereden wordt alsof er niets gebeurt is.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:00

Arabesk schreef:
10 minuten }:0 }:0 }:0 }:0

Ik heb erbij gestaan dat ze toch echt véél langer haar paard in die houding reed :r

En ik stond ernaast..
Inderdaad was dit even heel kort in die houding.. :(

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:03

Citaat:
Trouwens dat afwisseling in hoofdhouding, heeft iemand misschien ook een filmpje van haar waar ze het paard de hals laat strekken tot bijna op de grond? Nog nooit gezien namelijk.

Dat is nu precies wat ik me ook afvroeg. Je ziet inderdaad variatie in de hoofdhouding, maar voortdurend achter de loodlijn. Waarom het paard niet af en toe weg laten strekken? Positief gezien zou je als verklaring kunnen geven: dat heeft ie gezien zijn extreme souplesse niet nodig; negatief gezien zou je kunnen denken: dan verliest ze de controle. Zeg het maar, ik weet het niet. Mij spreekt de methode persoonlijk niet erg aan, maar ik geloof, nu ik me er weer eens een beetje in verdiept heb, dat dat geldt voor de dressuursport in het algemeen. Niet omdat het per definitie paardonvriendelijk zou zijn, maar ik vind het hele gebeuren een beetje te gekunsteld. Hou het maar op een kwestie van smaak.
Ik vind het overigens wel prijzenswaardig dat Anky hier (in ieder geval tot op zekere hoogte) uit probeert te leggen waarom ze zo traint.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:21

en wederom een filmpje van oproerkraaiers..
een inervieuw gedeeltelijl laten zijn om dan vervolgens te eindigen ergens midden in een/de clinic.. om zo, wederom, suggestief te veronderstellen dat Anky het een met het ander goed wil praten....
ik vind het sneu dat men op deze manier denkt te kunnen aantonen dat men gelijk heeft, ipv daadwerkelijke bewijzen te verzamelen....

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:21

Urielle schreef:

jaa, eigenlijk wel, en het is nog nutteloos ook

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:29

s1993 schreef:
Urielle schreef:

jaa, eigenlijk wel, en het is nog nutteloos ook

En in dit topic ook nog eens heerlijk offtopic. Vraag was namelijk slechts om te vertalen ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 23:30

en meningen :)

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:33

Inderdaad, staat natuurlijk ook niet zomaar bij discussies :+

Arabesk/ E_horse: Jullie zijn bij een clinic oid geweest?
Kunnen jullie mijn vraag dan misschien beantwoorden? :) Heeft ze ook halsstrekken laten zien(tot richting de grond dus)?

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 23:35

Excuus, heb de openingspost nog eens gelezen, en toen zag ik de edit.

angelique19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 10:30

Citaat:

Ja dat heb ik!! Dat is zo'n dvd over trainingsmethodes..
Krijg het alleen niet op comp!! ;)
Maar het gebeurt dus wel ! :z

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 12:01

Arabesk schreef:
10 minuten }:0 }:0 }:0 }:0

Ik heb erbij gestaan dat ze toch echt véél langer haar paard in die houding reed :r

en heb je wat ervan gezegd/ eraan gedaan :O
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 01-11-09 12:04, in het totaal 1 keer bewerkt