waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

stella92

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:16

ik bemoei me er ook even mee :D

nja, ik denk niet dat het paard zijn rug los laat en alleen zijn buikspieren aanspant. Het lijkt mij dat dan al de wervels uit elkaar gedrukt worden. Neem als voorbeeld jezelf. Als ik iets zwaars op mijn rug draag span ik mijn rugspieren en buikspieren aan. Het lijkt mij pijnlijk om mijn rugspieren te ontspannen. :o

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:22

Cinnepin wat is het verschil tussen modern klassiek dressuur gereden paarden en paarden die met het bauchersysteem gereden zijn?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:22

Ik denk dat een paard ons gewoon draagt met z'n hele lichaam :D rug, buik, bil en halsspieren werken allemaal samen in het dragen van het ruitergewicht. De houding die het paard aanneemt, verandert de hoeveelheid arbeid die bepaalde spiergroepen moeten leveren.

stella92

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:25

sanne83, ik geef je helemaal gelijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:26

ja sanne daar zit natuurlijk logica in hahah :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:27

FaberSmid schreef:
Gast9373 wat is het verschil tussen modern klassiek dressuur gereden paarden en paarden die met het bauchersysteem gereden zijn?

dressuuur interesseert me niks dus heb me daar verder niet in verdiept...en vind ik oook geen verdere toegevpoegde waarde hebben aan de vraag in het begin van dit topic ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:29

Cinnepin daar is wel het antwoord te vinden die uw reactie weerleggen, over welke spiergebruik rug- of buik.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 07-10-09 20:58, in het totaal 2 keer bewerkt

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:32

@TS: doordat je gewicht zet op de rug, moet die zich hiertegen 'wapenen' door, zoals je zelf terecht al aangeeft, met name de buikspieren te gebruiken.

Het is dus niet zo dat een paard per definitie zijn rug wegdrukt als hij op de voorhand gereden wordt, maar wel dat een paard dat op de voorhand loopt zich niet naar behoren kan wapenen tegen het gewicht van de ruiter, waardoor dit onnodig 'zwaar' op de rug drukt.

Bedenk ook dat een paard dat erg op de voorhand gaat het gewicht van de ruiter én het gedeelte van zijn eigen lichaam dat door de inactiviteit van de achterbenen verplaatst wordt naar de voorbenen moet dragen. Dat is dus dubbel-op.

'Los' is dat voor een paard vaak niet zo'n probleem (kijk maar naar paarden op de wei, die lopen echt niet altijd in een horizontaal of beter evenwicht) maar gaat de mens op zijn rug zitten, dan wordt het een ander verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:38

BBreedveld schreef:
@TS: doordat je gewicht zet op de rug, moet die zich hiertegen 'wapenen' door, zoals je zelf terecht al aangeeft, met name de buikspieren te gebruiken.

Het is dus niet zo dat een paard per definitie zijn rug wegdrukt als hij op de voorhand gereden wordt, maar wel dat een paard dat op de voorhand loopt zich niet naar behoren kan wapenen tegen het gewicht van de ruiter, waardoor dit onnodig 'zwaar' op de rug drukt.

Bedenk ook dat een paard dat erg op de voorhand gaat het gewicht van de ruiter én het gedeelte van zijn eigen lichaam dat door de inactiviteit van de achterbenen verplaatst wordt naar de voorbenen moet dragen. Dat is dus dubbel-op.

'Los' is dat voor een paard vaak niet zo'n probleem (kijk maar naar paarden op de wei, die lopen echt niet altijd in een horizontaal of beter evenwicht) maar gaat de mens op zijn rug zitten, dan wordt het een ander verhaal.

dit is een onderbouwde reactie dank je wel, hoop dat er meer mensen die zo hard roepen ook eens hun reactie kunnen onderbouwen :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:51

Cinnepin schreef:
kiwiko jij geeft veel reacties maar onderbouwd helemaal niks!! nee daar hebben we veel aan

mijn onderbouwing kost geld :)

Met alle liefde kom ik een uurtje lesgeven bij je :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:53

KiWiKo schreef:
Anoniem schreef:
kiwiko jij geeft veel reacties maar onderbouwd helemaal niks!! nee daar hebben we veel aan

mijn onderbouwing kost geld :)

Met alle liefde kom ik een uurtje lesgeven bij je :)

als je niet wilt onderbouwen in een discussie topic, waarom reageer je dan. En de manier hoe jij lesgeeft ( wat ik denk aan de hand van je berichten ) ;igt ver van mijn interesse dus gaat niet werken

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:55

wat jij wil :D ik weet alleen dat mijn lesklanten nooit jouw probleem hebben gehad.............

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 20:58

FaberSmid schreef:
Cinnepin daar is wel het antwoord te vinden die uw reactie weerleggen, over welke spiergebruik rug- of buik.

Cinnepin?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:04

KiWiKo schreef:
wat jij wil :D ik weet alleen dat mijn lesklanten nooit jouw probleem hebben gehad.............

ik heb ook geen probleem, waar haal je dat uit? ben dit topic gestart vanwege discussies in andere topics waar het hier over ging :) neehoor geen problemen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:08

fabersmid jij hebt een pb en hoop dat dat duidelijk genoeg is :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:19

Cinnepin schreef:

Bedankt voor uw pb, u had ook wel hier kunnen schrijven dat u het antwoord niet weet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:23

:')

Cinnepin: in de natuur lopen ze op de voorhand, in de natuur zit er dan ook niemand bovenop... ;)
Het trainen van de achterhand en rug doet men opdat ze het ruitergewicht kunnen dragen zonder problemen te krijgen. Of jij nou gewoon rondhobbelt of dat je nu dressuurproeven rijd, hoe dan ook moet die rug getraind worden. We weten allemaal wat er gebeurt met een paard dat constant verkeerd belast word. Vind het altijd wat sneu als mensen de moeite niet willen doen om een dier goed zijn lichaam te leren gebruiken maar er wel op willen gaan zitten en dat dan onder het momen van "in de natuur doen ze het ook niet".
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 07-10-09 21:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:24

FaberSmid schreef:
Anoniem schreef:

Bedankt voor uw pb, u had ook wel hier kunnen schrijven dat u het antwoord niet weet.

dat is niet wat ik naar jou pb maar dat maakt niet uit,,;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:33

Cinnepin schreef:
KiWiKo schreef:

ik heb ook geen probleem, waar haal je dat uit? ben dit topic gestart vanwege discussies in andere topics waar het hier over ging :) neehoor geen problemen :)

je hebt wel degelijk een probleem.............. jouw paard gaat (n gelukkig zie ik fotos die verbertering tonen to het begin) toch echt als je zo doorgaat gewoon errnstig kapot.. tis maar net welke goeroe je wil volgen en wie je in wil geloven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:35

ach ik ben van memnig dat een paard dat elke dag in een houding wodt gedwongen veel eerder kapot gaat, en zo zullen we t noot met elkaar eens worden.
Paard word ieder jaar helemaal onderzocht door een da ( tevens fisio dit maal ) en er is niks aan de hand :)

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:36

BBreedveld schreef:

Waarom is het precies zo'n ander verhaal? Hoe zie je aan een paard dat er zo'n enorm verschil is tussen bijv. aan de longe lopen of op dezelfde manier met een ruiter erop. Hoe zie je dat hij met een ruiter erop opeens uit balans is?
Waarom loopt een paard los niet op de voorhand, maar met een ruiter erop wordt de voorhand gelijk extreem belast.

Ik denk dat een paard zich gewoon wapent met zijn spieren tegen extra gewicht op de rug, net als wij doen als we een rugzak dragen. Of het paard dan met meer gewicht op de voor- of achterhand loopt, maakt niet zoveel verschil.
Ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een paard om met een ontspannen rug te lopen met het gewicht meer op de voorhand, dan met het gewicht op de achterhand.
Wanneer je wel dressuur wilt rijden, is het dan niet ook het doel om eerst de rugspieren zo goed mogelijk te laten ontspannen waarbij het gewicht meer op de voorhand ligt (in vwnw positie). Daarna ga je pas verzamelen, waarbij je ook constant die ontspanning in de rug moet behouden, terwijl je meer gewicht op de achterhand probeert te krijgen. Da's een stuk moeilijker dan wanneer het gewicht meer op de voorhand ligt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:38

sanne83 schreef:
BBreedveld schreef:

Waarom is het precies zo'n ander verhaal? Hoe zie je aan een paard dat er zo'n enorm verschil is tussen bijv. aan de longe lopen of op dezelfde manier met een ruiter erop. Hoe zie je dat hij met een ruiter erop opeens uit balans is?
Waarom loopt een paard los niet op de voorhand, maar met een ruiter erop wordt de voorhand gelijk extreem belast.

Ik denk dat een paard zich gewoon wapent met zijn spieren tegen extra gewicht op de rug, net als wij doen als we een rugzak dragen. Of het paard dan met meer gewicht op de voor- of achterhand loopt, maakt niet zoveel verschil.
Ik denk zelfs dat het makkelijker is voor een paard om met een ontspannen rug te lopen met het gewicht meer op de voorhand, dan met het gewicht op de achterhand.
Wanneer je wel dressuur wilt rijden, is het dan niet ook het doel om eerst de rugspieren zo goed mogelijk te laten ontspannen waarbij het gewicht meer op de voorhand ligt (in vwnw positie). Daarna ga je pas verzamelen, waarbij je ook constant die ontspanning in de rug moet behouden, terwijl je meer gewicht op de achterhand probeert te krijgen. Da's een stuk moeilijker dan wanneer het gewicht meer op de voorhand ligt.

kan me hier wel in vinden

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:41

Cinnepin schreef:
FaberSmid schreef:

dat is niet wat ik naar jou pb maar dat maakt niet uit,,;)

Nee dat is ook wat ik schrijf, als u het antwoord weet kunt u die wel geven en is zo een pb als smoesje niet nodig.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:43

Cinnepin schreef:
ach ik ben van memnig dat een paard dat elke dag in een houding wodt gedwongen veel eerder kapot gaat, en zo zullen we t noot met elkaar eens worden.
Paard word ieder jaar helemaal onderzocht door een da ( tevens fisio dit maal ) en er is niks aan de hand :)

Moderne klassieke dressuur dwingt geen paard in de houdingen, dat is het bauchersysteem, hollandse school en verkeerd rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-09 21:59

Cinnepin schreef:

de tijd zal het uitwiujzen...................

er van uitgaande dat de gemiddelde olympische porter zo een 25 jaar oud word gezond