Boekenwijsheid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

skins

Re: Boekenwijsheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:32

Ja, ik wil hem heel graag, maar overal staat dat hij tijdelijk niet leverbaar is :(.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:35

___Tessa___ schreef:
Ik had even op google gezocht, maar overal is ie uitverkocht...

Het boek zal snel weer leverbaar zijn heb ik begrepen.

Farfalla_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 20:36

Bij de bieb hebben ze m niet ;( , en ik was niet van plan dit boek te gaan kopen, dus maar wachten tot dressuur onder vuur besproken word!

___Tessa___

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:44

Hermelientje schreef:
___Tessa___ schreef:
Ik had even op google gezocht, maar overal is ie uitverkocht...

Het boek zal snel weer leverbaar zijn heb ik begrepen.

Okee, gelukkig maar, anders loop ik vanaf het begin meteen achter...

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 01:13

Arabesk schreef:
Kadankovitch schreef:
Voor het volgende boek geef ik nu mijn keuze: Dressur onder Vuur.

OK die heb ik hier liggen :-)

Tem anders even en laat je beginpost aanpassen met de mededeling dat nu at this very moment 'dressuur onder vuur' wordt gelezen :-)

Sorry Arabesk ik volg U even niet, wat moet ik temmen? U? dat kan onmogelijk de bedoeling zijn. "At this very moment" geldt een afspraak die een tijd geleden is gemaakt, onder de omstandigheid dat de heer van Loon was overleden. Onder andere op het topic waar zijn overlijden werd behandeld, is dat ter sprake gekomen, daarna is het overgenomen op de 'noodzakelijke' voorganger van deze topic. Afspraak is afspraak!
Er is al die tijd sprake geweest dat 'Ruiters en Rechters' besproken zou worden, daar was veel belangstelling voor. En waarschijnlijk hebben rond die tijd ook al tamelijk wat mensen het boek alsnog gekocht. Als er nu personen zijn die tijdelijk niet mee kunnen, dan vind ik dat heel jammer. Maar het kan niet zo zijn dat een aangekondigd boek niet wordt behandeld omdat er mensen zijn die het niet tijdig hebben kunnen bemachtigen. Juist die bovengenoemde mensen die dit boek al hebben zouden daardoor erg benadeeld worden. Zij hebben er juist op zitten wachten dat boek eindelijk besproken zou worden. Het is niet meer dan billik dat die bespreking ook nu plaatsvindt. Dus ik stel voor dat ieder op zijn beurt wacht, zo erg kan dat toch niet zijn.

Ook heb ik het voorstel van iemand gelezen, verschillende boeken in apparte topics te behandelen. Dat zou jammer zijn! Zodoende raakt elk boek lezers kwijt. Omdat iemand eerst voor boek 'A' heeft gekozen, wil niet zeggen dat zij/hij niet daarna met plezier boek 'B' zou willen bespreken, maar als dat al gebeurd is als boek 'A' klaar is start die lezer wellicht liever met boek 'C'. Boek 'B' verliest dus zo een lezer. Ik zou het dus zeer spijtig vinden zou voor een dergelijk voorstel gekozen worden.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:32

ik heb ruiters en rechters van Ernest van Loon ook besteld. Ik zou graag mee willen lezen en discussieren. Ik hoop dat ik het boek snel ontvang. Ik heb het ook besteld bij mediaboek.

LoesjeVis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 09:35

Wat een rust hier. Zit iedereen stilletjes te lezen?

Nifinao

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 15:50

Hallo allemaal,

Ik heb het boek net gelezen op aanraden van mijn instructeur. Ik zal het topic zeker blijven volgen.

Nog heel even over de korting op boeken (voordat men tevergeefs gaat proberen dat te bewerkstelligen):
Ik werk bij een uitgeverij en in de boekenbranche geldt een vaste boekenprijs. Dat wil zeggen dat een boek altijd een vaste verkoopprijs heeft ongeacht bij welke boekhandel en/of in welke hoeveelheid men het boek koopt. Een boekhandel mag een boek dus nooit goedkoper verkopen, tenzij het een speciale uitgave is die alleen bij die boekwinkel te koop is of als het gaat om een restpartij van boeken die niet meer gedrukt worden.

Ik vind het boek Ruiters & Rechters een goede eerste keuze. Het is een boek dat begrijpelijk en soms humoristisch geschreven is, maar waarin de lezer het 'hoe en waarom' onomwonden duidelijk wordt gemaakt.

Veel plezier met lezen allemaal.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 16:37

Waarom maken jullie niet een subforum boekenwijsheid onder rijtechnisch? In dat subforum kan alleen een moderator een nieuw onderwerp openen. Dus, je begint met 2 of 3 onderwerpen.
1. Het boek onder bespreking: in dit geval Ruiters en Rechters.
2. Voorstellen voor volgende, te lezen boeken.
3. Technische zaken zoals kortingen, enz.

Op die manier hou je het mooi gescheiden en to the point.

Het is ook makkelijker om een onderwerp weer te vinden als het z'n eigen subforum heeft.

- C

SunnyBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:45

Ik heb het boek n.a.v. dit topic laten reserveren bij de bieb en heb hem vanmiddag op mogen halen! :D

Leuk initiatief, ik lees en schrijf mee.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:23

Kadankovitch schreef:
Maar, zoals Hermelientje het al schreef, over het voorwoord en de inleiding, de basis van een boek, kan al geschreven worden.

OK ik steek van wal.
Allereerst komt bij mij een vraag op: 'de ijsco of de eekhoorn'. Bedoelt EvL daar echt concreet iets mee? Het lijkt er wel op. Of bedoelt hij hier het verschil tussen hele verschillende uitgangspunten om een doel te bereiken. Of gewoon gebrek aan kennis/onderscheidend vermogen en het vermogen te leren van ervaringen? Inderdaad zijn er velen die voor het 'plaatje' gaan of op andere wijze een heel verkeerd uitgangspunt hanteren en lopen dan hopeloos vast. Wat ze ook proberen...incl. de 'zonden' die EvL opbiecht: slofteugels, scherpe bitten enz.

Tweede wat mij opvalt is hoe EvL naar de verhouding leerling/instructeur kijkt; vanuit de dialoog het ontstaan van een vertrouwensbasis. Wat dat betreft zouden eigenlijk, op de keper beschouwd, heel veel rijtechnische vragen/discussies van ruiters niet hier op bokt maar in de les moeten plaatsvinden. Maar helaas zijn er maar al te veel instructeurs die zelf nog met een ijsco in de hand zitten...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:55

Wat mij allereerst opvalt in de opmaat van dit boek, is het beschaafde en niet-veroordelende taalgebruik van Van Loon. De conclusies die Beantsje verbindt aan de vergelijking van de ijscowafel en de eekhoorn zijn niet die van EvL - hij beschrijft immers hoe 'novicen' ( letterlijk beginners) vanuit een bepaalde optiek de klassieke rijkunst en gewoon goed rijden met elkaar verwarren: "... om samen met u in verbazing toe te zien hoe vele novicen blijven pogen de ijscowafel te laten klimmen, omdat de eekhoorn dat ook kan en hoe zij daardoor de samenhang tussen gewoon goed rijden en africhten enerzijds en de klassieke rijkunst anderzijds niet leren zien"
Ik denk dat hij hiermee een voorschot neemt op de volgende hoofdstukken van het boek waar deze samenhang duidelijk gemaakt zal worden. Voor een veroordeling in de zin van een 'gebrek aan onderscheidend vermogen etc'. zoals Beantsje schrijft lijkt het mij te vroeg (bovendien: als men wil leren zou je er ook vanuit kunnen gaan dat wij allemaal nog met de ijscowafel in de hand staan in plaats van de positie in te nemen dat wij al lang de eekhoorn in zijn tocht naar boven volgen!) Zo schrijft hij tenslotte met de quote van McTaggart: "Hoewel het mogelijk is te vroeg te beginnen, is het nooit te laat om te leren"!

Zijn toelichting op zijn eigen achtergrond, zijn leerweg, vind ik sympathiek. Hij plaatst zich niet boven de massa maar geeft aan dat wij allemaal fouten kunnen maken, soms verkeerd handelen en dat de weg naar kennis en begrip bezaaid is met obstakels die we soms door gewoonweg dingen te ervaren, uit ons scala van onmacht en onkunde kunnen verwijderen. Als men tenminste openstaat en wilt leren zien wat de effecten zijn van bepaald tuigage-gebruik en willen uitvinden hoe je hetzelfde effect kunt bereiken door bepaalde zaken achterwege te laten. Ik noem tuigage-gebruik maar je kunt dat net zo goed invullen met ieder ander willekeurig rijkunstig onderwerp.
Wat mij betreft is het duidelijk dat hier iemand aan het woord is die de lange weg van 'been there, done that' afgelegd heeft en van daar uit een mild oordeel kan uitspreken over de fouten die wij wellicht nog dagelijks maken omdat wij ergens nog steeds geloven dat onze ijscowafel toch die klauwtjes en poten heeft om de boom in te kunnen klimmen!

Diezelfde mildheid is uiteindelijk de basis van een goede communicatie tussen instructeur en leerling en maakt hem tot de ideale instructeur. Getuige zijn uitspraak dat hij even veel plezier had in het lesgeven aan de jonge onervaren ruiter of de vergevorde amazone.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 00:05

Jannepauli schreef:
Wat mij betreft is het duidelijk dat hier iemand aan het woord is die de lange weg van 'been there, done that' afgelegd heeft en van daar uit een mild oordeel kan uitspreken over de fouten die wij wellicht nog dagelijks maken omdat wij ergens nog steeds geloven dat onze ijscowafel toch die klauwtjes en poten heeft om de boom in te kunnen klimmen!

Zo vat ik het ook op.

En nog zo'n mooi citaat van McTaggart aan het begin van de inleiding. "Het doet er niet toe wannéér we met rijden beginnen, maar hóé"

Zijn deze citaten trouwens uit McTaggart: The art of riding.
Weet iemand dat?

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 01:10

Marijke van Loon is nog bezig met zijn bibliotheek en archief te inventariseren, wellicht heeft hij dat boek, zijn er echter meerdere boeken van McTaggart in die collectie, dan wordt het zoeken.
Het is niet moeilijk om het met voorgaande bijdragen eens te zijn. Meneer van Loon was heel beschaafd en vriendelijk. Hij had veel begrip voor de menselijke tekortkomingen van de ruiter zonder ze goed te keuren. Hij in dit boek tot de kern van het probleem van vele ruiters komen, zonder, zoals zovaak te lezen is, deze te veroordelen of te kleineren, ofschoon een beetje sarcasme is hem niet vreemd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:00

Kadankovitch schreef:
Marijke van Loon is nog bezig met zijn bibliotheek en archief te inventariseren, wellicht heeft hij dat boek, zijn er echter meerdere boeken van McTaggart in die collectie, dan wordt het zoeken.
Het is niet moeilijk om het met voorgaande bijdragen eens te zijn. Meneer van Loon was heel beschaafd en vriendelijk. Hij had veel begrip voor de menselijke tekortkomingen van de ruiter zonder ze goed te keuren. Hij in dit boek tot de kern van het probleem van vele ruiters komen, zonder, zoals zovaak te lezen is, deze te veroordelen of te kleineren, ofschoon een beetje sarcasme is hem niet vreemd.

Ach, ik vind het geen sarcasme hoor, ik vind het nog onder de noemer ironie vallen.

maar ja, om eens een lijntje door te trekken; als je in intermenselijk contact niet beschaafd en vriendelijk bent, ben je dat tegenover paarden vaak ook niet, toch?

En inderdaad is niet alleen de toon van het boek, maar ook de inhoud, de beschreven omgang met het paard, beschaafd en vriendelijk. Maar daar komen we vast nog op terug! (oeps, nou heb ik verklapt hoe het afloopt :+ )

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 06:32

Wat een enorm leuk initiatief !

Toen ik het boek destijds aanschafte, ook ergens in de jaren '80, ben ik moedig gestart met lezen, alleen vielen de woorden toen niet op zijn plaats wat me onzeker maakte.
Het boek belandde in de kast. In de loop der jaren hoorde ik mensen die ik bewonder vaak over Dhr. van Loon eerbiedig spreken. Toch kwam het er nooit van om het boek weer eens door te nemen. Als niet wedstrijd ruiter was het toen verder van me af.

Wat ik wel heb doorgenomen is 'Vrijheidsdressuur', die combinatie fascineerde me. Waarom leerde Dhr. van loon de paarden bv de Spaanse pas aan, en wat zag hij als meerwaarde daarin. Dat was iets wat me nogal boeide, en nog altijd. De gedachte ergens achter, het hoe en waarom. Het antwoord daarop kwam ook, en de meerwaarde bleek ook in de relatie mens/paard te zitten.

Desalniettemin is er nu een goede reden om het weer ter hand te nemen, ik ga boven in de boekenkast kijken en weer een start maken met lezen.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:37

Mijn exemplaar van Media Boekservice kwam zojuist door de brievenbus! Kan dus een begin maken met lezen.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 13:18

ik heb ook mijn boek zojuist ontvangen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:29

beantsje schreef:
maar ja, om eens een lijntje door te trekken; als je in intermenselijk contact niet beschaafd en vriendelijk bent, ben je dat tegenover paarden vaak ook niet, toch?

Dat is een interessante gedachtengang en het is voor de hand liggend om dat te denken. Vreemd genoeg valt het mij op bokt de laatste tijd vaak op dat een aantal mensen die ik helemaal niet beschaafd en vriendelijk vind in hun intermenselijk boktcontact, maar daarentegen juist erg veroordelend en neerbuigend, wel zeer begaan lijken met paardenwelzijn. Ik mag er dan toch hopelijk van uitgaan dat ze met hun eigen paarden ook beschaafd en vriendelijk omgaan en dat ze tenminste in de praktijk brengen wat ze prediken. Dus alhoewel naar men zegt Dhr. van Loon met mens en dier vriendelijk omging blijkt helaas uit de praktijk dat dit niet altijd hand in hand gaat.

@clarence
Bedankt voor de tips. Ik zat zelf ook in eerste instantie richting een subforum te denken, maar er moeten dan 30 mensen zijn die het idee ondersteunen. Dus eerst maar eens kijken hoe het zo gaat lopen. Doe je trouwens mee?

Fijn dat mensen het boek nu binnenkrijgen.

De mildheid van van Loon waarover Jannepauli spreekt heeft ongetwijfeld te maken met het feit dat hij niet spreekt als "rouwmoedige zondaar" maar als iemand die "niets paards of menselijks vreemd is". Ook zo mooi dat hij niet alleen alles zelf heeft geprobeerd maar ook op aanwijzing van anderen. Dit komt mij zo bekend voor van mezelf en ik zie het ook om me heen gebeuren. De meeste mensen zijn zo onzeker in hun eerste contacten met paarden dat ze maar al te graag luisteren naar foute adviezen van anderen die heel zelfverzekerd overkomen, om dan later te verzuchten hoe heb ik toch ooit zo dom kunnen zijn om daar in mee te gaan. En bedenk dat er in de tijd waarin het boek geschreven was ook geen internet was, dus je kon niet even snel op bokt.nl kijken om eens wat andere invalshoeken te verzamelen.

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 16:40

Hi Hermelientje,

Ik wil graag meedoen. Ik zal het boek er vanavond bij pakken.

Bedankt voor de overweging.

- C

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 14:18

Kadankovitch schreef:
Arabesk schreef:

Tem anders even en laat je beginpost aanpassen met de mededeling dat nu at this very moment 'dressuur onder vuur' wordt gelezen :-)

Sorry Arabesk ik volg U even niet, wat moet ik temmen? U? dat kan onmogelijk de bedoeling zijn. "At this very moment" geldt een afspraak die een tijd geleden is gemaakt, onder de omstandigheid dat de heer van Loon was overleden. Onder andere op het topic waar zijn overlijden werd behandeld, is dat ter sprake gekomen, daarna is het overgenomen op de 'noodzakelijke' voorganger van deze topic. Afspraak is afspraak!
Er is al die tijd sprake geweest dat 'Ruiters en Rechters' besproken zou worden, daar was veel belangstelling voor. En waarschijnlijk hebben rond die tijd ook al tamelijk wat mensen het boek alsnog gekocht. Als er nu personen zijn die tijdelijk niet mee kunnen, dan vind ik dat heel jammer. Maar het kan niet zo zijn dat een aangekondigd boek niet wordt behandeld omdat er mensen zijn die het niet tijdig hebben kunnen bemachtigen. Juist die bovengenoemde mensen die dit boek al hebben zouden daardoor erg benadeeld worden. Zij hebben er juist op zitten wachten dat boek eindelijk besproken zou worden. Het is niet meer dan billik dat die bespreking ook nu plaatsvindt.

OH ik heb je verkeerd begrepen ik dacht dat we over zouden gaan op dressuur onder vuur ivm de levering van het eerste boek, maar niet dus, we gaan nu eerst dat andere boek doen. OK

Maar misschien is het wel handig dat we telkens laten aangeven in de beginpost wel boek we aan het lezen zijn, zodat mensen niet tig pagina' s hoeven door te scrollen op zoek naar het juiste boek

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:06

Arabesk schreef:
Maar misschien is het wel handig dat we telkens laten aangeven in de beginpost wel boek we aan het lezen zijn, zodat mensen niet tig pagina' s hoeven door te scrollen op zoek naar het juiste boek

Dat is inderdaad handig en daarom staat ook in de beginpost dat we nu Ruiters en Rechters doen. ;)
Deelnemers kunnen verder ook suggesties doen voor het volgende boek. Ik noteer alle suggesties en zal op tijd een overzicht geven van alle suggesties zodat deelnemers kunnen kiezen welk boek ze hierna willen bespreken.

Doe je mee met Ruiters en Rechters? Zelfs als je het er inhoudelijk misschien niet altijd helemaal mee eens bent denk ik echt dat je er als leesboek van zult genieten. Vertrouw me.

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:18

Huertecilla schreef:
Arabesk schreef:
Ik ben van mening dat elke paardenliefhebber eigenlijk moreel verplicht is om het 'vakgebied' bij te houden :j

Kijk Arabesk, dat is ´voor kennis´, tegen hersenloos en _/-\o_

Een nadeel van de boeken als dressuur onder vuur en metaal in de mond is dat het angstagressie oproept.

Ik stel daarom ´Bem Cavalgar´ van Koning Duarte voor als verplichte leeskost. Dat is in mijn beleving met kop en schouders het beste boek over paardrijden ooit geschreven.
Dat gaat over de zwakste schakel; de mens, de ruiter.
Als die de wíl om zicht te verbeteren, om te leren, heeft gaat het vooruit. Anders niet. Waar geen wil is, is geen weg.

Is het mogelijk om het isbn nummer van de engelse versie neer te pennen?
Amazon verstrekt ze niet en het is wel zo zeker als ik hem bestel via de English book store in de stad.

(En @TP, die van de andere boeken?)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:21

Ik doe ook graag mee!
Ik wilde het boek al langer kopen, maar dit heeft me meteen maar over de streep getrokken.
Het boek is nog niet binnen, mijn zus had m in de ruitershop uitverkocht en toen ze belde om nieuwe te bestellen, vertelde de vrouw daar dat ze plots allemaal uitverkocht waren, had iets te maken met Bokt ofzo...! :D
Ze zouden ze snel weer binnen krijgen.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:25

Jee! Na lang wachten! Boek word hiero zo snel mogelijk besteld :)