Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Slikken met een bit in
Citaat:Er is een discussie geweest over de mogelijkheid dat een paard in staat is te slikken met een bit in en of het type bit dat gebruikt wordt van invloed is op het gemak van het slikken. Om te kunnen slikken moet een paard de gelegenheid hebben om zijn tong te bewegen en terug te trekken. Onderzoekers hebben de vraag gesteld of de aanwezigheid van een bit de tongbeweging hindert en het slikken tegenhoudt. In het McPhail onderzoek gebruikten we een endoscoop om de bewegingen van het strottenhoofd vast te leggen terwijl de paarden op een lopende band galoppeerden met het hoofd afgebogen. Analyse van de videobanden toonde aan dat er een heleboel variatie was tussen de twaalf paarden wat betreft de frequentie van hetslikken. Maar de slikfrequentie van ieder afzonderlijk paard was hetzelfde, of ze nu een bit(enkelgebroken trens of een Myler comfort trens), een halster of een bitloze optoming aanhadden. Daarom concludeerden we dat de aanwezigheid van een bit het paard niet hindert in zijn mogelijkheden tot slikken.
OKHannes schreef:Uhmmmm Kim, scrol efkes naar boven. De onderbouwing van het punt dat een bit niet nadelig voor een paard is, wordt daar gegeven (quote Suleitlitha)
randalinpony schreef:\
Ik lees hieruit dat alle dieren in een houding werden gedwongen. Ik ben trouwens ook benieuwd naar meer details, is dit onderzoek maar 12 keer uitgevoerd, of zijn deze 12 paarden allemaal getest met én bit, én halster én bitloos.
Jammer dat het dier niet ook is gemeten met een vrije hoofdpositie ter referentie.
CM_ schreef:En dat schort er nu net aan...
Kijk achter een punt staan, respect!
Maar TS doet er alles aan om ijzers, alle traditionele smeden , alle bitten etc zwart te maken om dr punt sterker te maken.
Kijk, en dat vind ik niet nodig .
Urko schreef:ALs ik het plaatje zo zie, gaat het over *aan de teugel lopen*. Het paard buigt zijn hoofd, waardoor die klepjes van slikken en ademhaling dus tegen elkaar in gaan open staan. Zo zie ik het dus..
Maar bitloos rij je het paard toch ook aan de teugel? Dus buigt hij ook zijn hoofd en krijg je dus die klepjes die tegen elkaar open gaan staan?
ALs ik het helemaal verkeerd begrijp, hoor ik het graag, maar als ik het plaatje dus zie (en de tekst lees) heeft het voor mij dus meer betrekking tot *aan de teugel rijden* dan dat er daadwerkelijk ijzer in een paard zijn mond ligt.
Ik heb overigs geen mening over wel of neit met bit rijden, met beide kun je een paard pijn doen, het is maar net hoe de ruiter er mee omgaat. Rij zelf al jaren op dubbel gebroken bit, maar kan ook zo opstappen en enkel met halster en touw rijden, laatste zelfs nog met nekrope gereden, paard gedraagd zich in alle 3 de vormen precies hetzelfde, alleen heb ik wel gemerkt dat je met het bit meer controle heb mbt schrikken en wegrennen. Met bit of enkel halster (bitloos) rijden begon paard de schuimen in zijn mond, bij nekrope niet, maar dan loopt hij ook helemaal uitelkaar en draagt hij zijn rug niet. (holle rug). Lijkt mij ook dat er dan meer slijtage in de rug optreed als je langer zo rijd.
Iedereen moet zelf weten hoe hij met zijn paard rijdt, als ze beide maar plezier hebben!
Citaat:Horses competing in many
equestrian sports are trained to perform with the
poll strongly flexed; greater flexion (smaller angle
between mandible and underside of the neck) may
make it more difficult to swallow because compression
of the pharynx and larynx hinders movement of the
structures involved in swallowing. The reduced swallowing
frequency with the Myler bit may have been
due to physical interaction between the bit and the
oral structures, leading to restriction of jaw or
tongue motion, stimulation of sensory receptors that
inhibited swallowing or reduction in salivation
Citaat:On the contrary, depression of the
tongue, which may naturally occur with some bits,
may stabilize the pharynx, allowing for better respiratory
function11.
Arabesk schreef:(ik hoop dat de mods er op toezien dat relnichten met als enige doel zo snel mogelijk het topic dichtkrijgen geweerd worden, ik hoop dat er respectvol gediscussieerd kan worden)
Citaat:"In dressage competition, a bit is required at every level; a double bridle (two bits) is required at the upper levels. To my mind, this is less about testing the horse as it is about testing the rider's skills. It takes more finesse to use a bit gently than it does to ride without one, just as it takes more finesse to use two bits gently than it does to ride with just a snaffle. A double bridle requires a more sophisticated and adept rider, because the horse will react instantly to any roughness and any mistake on the rider's part. Similarly, a bit requires more coordination and sophistication than a bitless bridle, because the bit requires more of the rider in terms of both knowledge and technique. As always, it is still the rider's responsibility to ensure that the horse is comfortable and confident."
Jessica Jahiel
Citaat:"The paper gives an overview about reins and bits and their influence on the movements in horses. Based on anatomical specimens and resulting schematic drawings the various influences of bits and reins including recent results of forces, measured by some authors are described. The great variability in bits and reins makes it very difficult to judge their influence. The bit produces forces in ventral, dorsal and caudal direction. The ventral forces may damage the lower jaw. Especially the caudally directed forces hold up the anterior movement of the horse and areas as the temporomandibular joint, the neck and the caudal cervical joints may be areas of high load. There, rein forces are acting, which are considerably amplified by lever forces. The high forces induced by the levers of the curb or other bridles as the draw rein are pointed out. The bitless bridles may induce also pressure to sensitive areas as nose, neck or lower jaw. The most important nerves, which can be irritated by bits or bitless bridles are shown. The sensitive hand of the rider is able to avoid pain and damage to the horses head and enables controlled, but not restricted movements."
Lepeltje schreef:Probeer het anders via deze: rechts bovenin kan je pdf aanklikken.
http://journals.cambridge.org/action/di ... aid=793396
Citaat:Abstract
It has been suggested that the presence of a bit reflexly increases salivation but, at the same time, interferes with the horse's ability to swallow. The objective of this study was to compare swallowing frequency in 12 horses exercising at canter while wearing a head collar, a bitless bridle, a jointed snaffle bit and a Myler correctional-ported barrel bit. Laryngeal movements were recorded videoendoscopically as the horses cantered (8 m s−1) on a high speed treadmill, with the use of side reins to flex the poll. Swallowing was stimulated artificially by infusion of sterile water at a constant rate of 5 ml min−1 through a cannula in the endoscope's biopsy port. The results showed large differences in swallowing frequency between horses. Swallowing frequency was lower for the Myler snaffle than for the other conditions (P<0.05). It is concluded that the presence of a bit does not preclude swallowing during exercise at canter with the poll in a flexed position, but certain types of bits may be associated with a reduction in swallowing frequency.
Cinnepin schreef:@ hinke rijd je vooral met je handen dressuur dan omdat je het bit nodig hebt?
Hinke schreef:Cinnepin schreef:@ hinke rijd je vooral met je handen dressuur dan omdat je het bit nodig hebt?
Ja joh, en trekken dat ik doe aan die teugels! Hup, handen achter mijn oren en dan trek ik dat bit zo door die kiezen! Kan ik beter sturen! En ik vind dat mijn knol dan ook veul beuter in de krul loopt.
(dat wil je toch horen?Ter informatie, ik rij zelf geen dressuur met mijn brede bolle haf, maar je kunt mss dit bijv eens lezen: http://www.bitlessbridle.com/dbID/300.html )
Citaat:Waarom bitloos?
* Omdat uw paard tijdelijk geen bit in kan vanwege een blessure;
* Omdat uw paard nooit meer een bit in kan vanwege een blijvende blessure;
* Omdat u het gewoon prettiger vindt.
Als een paard de mond beschadigd heeft op een plek waar het bit inwerkt, is het een goede oplossing om bitloos te rijden. U kunt gewoon doorgaan met rijden en hoeft uw paard niet stil te zetten. De blessure krijgt de tijd om te genezen. Uiteraard moeten we altijd zien te voorkomen dat er blessures in de mond komen.
Helaas zijn er ook paarden die blijvend beschadigd zijn in de mond. U moet hierbij denken aan botwoekeringen op de lagen en dergelijke. Het paard zal nooit meer echt fijn op een bit te sturen zijn. Bitloos kunnen we dan toch nog veel plezier hebben van zo‟ paard. Met een bit zal het altijd conflicten oproepen in de aanleuning en zal het plezier in het rijden afnemen.
suleilitha schreef:Nog even inhakend op Paul, die weet als geen ander dat een GOED PASSEND BIT geen schade aanricht. En dat een CORRECTE teugelvoering geen schade aanricht.
suleilitha schreef:Met een harde hand en een slecht passend bit richt je evenveel schade aan als met een slecht passende bitloze optoming, in combinatie met een harde hand.
Citaat:Gevoel wordt bepaald door zenuwuiteinden, niet door de zenuwen zelf. Er lopen wel zenuwen over het hoofd, maar de zenuwuiteinden lopen voornamelijk richting de lippen, de neusgaten en de binnenkant van de neus en de mond. Dit is ook logisch, aangezien de mond een voelorgaan van het paard is, dus gevoeligheid in en rond de mond is voor een paard een must.
De zenuwuiteinden in de mond liggen bovendien onder het zeer dunne mondslijmvlies, terwijl de zenuwbanen goed beschermd onderin de huid liggen. Slijmvlies is bovendien beter geïnnerveerd en doorbloed als huid en daarmee dus ook veel gevoeliger dan de huid.
Dit betekent dus dat een prikkel of druk op plekken waar zenuwuiteinden lopen, veel meer impact heeft dan eenzelfde prikkel of druk op plekken waar alleen zenuwbanen lopen. Dit maakt dat de mond van het paard vele malen gevoeliger is dan de neus of het hoofd.
De neus is omgeven door huid en vacht. Zenuwen die daar lopen, liggen onderin de huid en zijn omgeven door bindweefsel. Boven de zenuw heb je nog een laag bindweefsel, daarboven een laag onderhuid, daarboven een laag lederhuid, daarboven een laag opperhuid en daarboven nog eens een haarkleed en huidvet. De zenuwen op/rond de neus liggen dus heel goed beschermd.