Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:21

ninz schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=V5O4_KBg ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=9jgnFRMwrVw

Na deze twee filmpjes zou ik geen reden meer weten waarom een fries niet in de dressuurring thuis zou horen.... En alleen maar voor de sjees zou moeten.?

Moet je de piaffe in dat tweede filmpje vanaf 1:38 zien! :?

Opvallend is namelijk, dat het Tietse hier het linkervoorbeen en het rechterachterbeen wel diagonaalgewijs neerzet, maar daarna zet hij eerst rechtsvoor neer en pas eventjes daarna linksachter.......

FriesWytske

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:23

Tietse is geen goed voorbeeld.

Maar daarentegen Anders (Cas) wel. Heeft de kwalificatie eis voor de wereldruiterspelen ook al gehaald.

annelies_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 15:29

_San87_ schreef:
In principe kan ieder ras een dressuurproef lopen. Of het mooi is, is een kwestie van smaak.

Ik vind een Fries in de ring vaak niet mooi. Ze stampen, lopen te diep of met een rare halshouding, de verruimingen komen niet mooi uit de verf. Wie met een Fries wil starten moet dat mooi doen, ieder z'n meug.

@ikke20: Wat een onzin zeg. Als je vind dat je benadeeld word met een paard dat anders is dan anders, ben je zelf deel van het probleem.

Ik vind dat ikke wel gelijk heeft soms worden friezen weleen benadeeld omdat een jury er niet van houd zelf niet meegemaakt maar vaak genoeg gehoord dus het is zeker geen onzin.

Iedereen heeft zijn eigen smaak als je er maar plezie rin hebt

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:14

Ik ben van mening dat een Fries net zo kan dressuren als een KWPN. Ik heb zelf ook een Fries. 1.70 groot lange benen maar wel breed gebouwd. Met buitenrijden ging het meteen helemaal goed maar in de bak.. wat een ramp zeg. Ging voor geen meter. Ben ondertussen al een paar maanden hard en het oefenen en elke keer gaat het een stukje beter. Hij loop mooi ontspannen aan de teugel. (GEEN valse krul!) Veruimen is inderdaad nog moeilijk en de galop ook. (racen). Maar daar word aan gewerkt.
Mischien zijn we volgend jaar klaar voor de wedstrijden. Mischien ook niet. Ik zie het wel. Ik weet in ieder geval zeker dat we ooit zo ver zijn. Het is harder werken dan met een KWPN. Maar dat zie ik juist als een mooie uitdaging.
Vind het ook totale onzin dat een Fries niet in een dressuurring thuishoord.
Het zijn echt hele fijne paarden om mee te werken.

Leonieee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:17

ik vind het onzin.. want er zijn genoeg friezen die prima dressuur kunnen lopen! Ze zien er ook nog eens supermooi uit.. mijn fries heeft artrose en loopt daarom niet meer maar hij was nog maar net 5 en toen was ik al M! :D dus ik vind dat het best kan..

En fries kan niet wat een KWPN er kan, maar KWPNer ook niet wat een fries kan..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:18

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:32

Ik vind dat als je zegt dat Friezen niet thuis horen in de sport je kortzichtig bent. Ik rijd een Fries en was nooit echt een Friezen fan. Maar er zijn verschillende soorten friezen net als verschillende Kwpn'ers. Zo'n lelijke grote lompe Kwpn'er hoort ook niet in de sport thuis, net als een Fries!

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:35

Oakland1990 schreef:
Persoonlijk ben ik het met TS eens, alleen de friezen van Snoepig vind ik prachtig, verder zie ik liever een warmbloed.

Mag ik dan even eerlijk zijn, niet om haar af te kraken. maar de Friezen van Snoepig zijn toch juist lompe friezen? Ik vind ze nou niet echt bepaald elegant (Ze lopen mooi hoor, daar zal je mij niet over horen)

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:40

daisies schreef:
Oakland1990 schreef:
Persoonlijk ben ik het met TS eens, alleen de friezen van Snoepig vind ik prachtig, verder zie ik liever een warmbloed.

Mag ik dan even eerlijk zijn, niet om haar af te kraken. maar de Friezen van Snoepig zijn toch juist lompe friezen? Ik vind ze nou niet echt bepaald elegant (Ze lopen mooi hoor, daar zal je mij niet over horen)

Dat vond ik eerlijk gezegd ook wel een beetje je hebt op dit moment al veel modernere paarden er tussen lopen :o

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:42

Hmm, wat een raar topic zeg. Wat maakt het uit wat voor ras je rijd, als je winstwaardig rijdt dan hoor je die punten te krijgen. Wat maakt het jouw uit dat er andere mensen op Frieschen rijden? Ieder heeft zijn eigen smaak, en dat is juist fijn anders is het zo eentonig. Vind het juist wel wat hebben, dan een bruine, dan een zwarte en dan een blonde. :)

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:42

ninz schreef:
Dat vond ik eerlijk gezegd ook wel een beetje je hebt op dit moment al veel modernere paarden er tussen lopen :o

Nouja, ik hou zelf van moderne Friezen en heb zelf ook een hele moderne. Maar haar Friezen vind ik typisch nog een beetje het ouderwetse typ. ieder zijn smaak toch?
Laatst bijgewerkt door Daisies op 03-10-09 16:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:43

dit is toch wel even wat anders dan de fries van vroeger:

Afbeelding

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:50

daisies schreef:
[naam] schreef:

Nouja, ik hou zelf van moderne Friezen en heb zelf ook een hele moderne. Maar haar Friezen vind ik typisch nog een beetje het ouderwetse typ. ieder zijn smaak toch?

Ik zeg ook niet dat ik ze niet mooi vind hoor! :o zeker niet... (moet eerlijk toegeven dat ik zelf ook een moderne fries heb kan 1.40 losspringen, 1.20 springen we onder het zadel ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 16:51

tessa_brian schreef:
Ik ben van mening dat een Fries net zo kan dressuren als een KWPN. Ik heb zelf ook een Fries. 1.70 groot lange benen maar wel breed gebouwd. Met buitenrijden ging het meteen helemaal goed maar in de bak.. wat een ramp zeg. Ging voor geen meter. Ben ondertussen al een paar maanden hard en het oefenen en elke keer gaat het een stukje beter. Hij loop mooi ontspannen aan de teugel. (GEEN valse krul!) Veruimen is inderdaad nog moeilijk en de galop ook. (racen). Maar daar word aan gewerkt.
Mischien zijn we volgend jaar klaar voor de wedstrijden. Mischien ook niet. Ik zie het wel. Ik weet in ieder geval zeker dat we ooit zo ver zijn. Het is harder werken dan met een KWPN. Maar dat zie ik juist als een mooie uitdaging.
Vind het ook totale onzin dat een Fries niet in een dressuurring thuishoord.
Het zijn echt hele fijne paarden om mee te werken.

:x :x :x Komt ie weer he.... Denk jij nou echt, dat KWPN'ers daar niet "voorbij" moeten? Dat die zo snel er een zadel op ligt perfect kunnen verzamelen? :x
Bah wat haat ik dit soort topics hier om. Een fries is een paard, het heeft vier benen en kan bijgevolg dressuur. Dat mensen het feit dat ze meer haar hebben willen gebruiken om hun eigen gebrek aan rijkunsten te verdoezelen, vind ik weer wat minder maar goed. Ja, Friezen kunnen dressuren.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:25

Sommige Friezen inderdaad wel.. Kom es voor de grap naar Friesland, meer Friezen dan kwpn'ers :D :D

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:27

Bomba schreef:
ninz schreef:
http://www.youtube.com/watch?v=V5O4_KBg ... re=related

http://www.youtube.com/watch?v=9jgnFRMwrVw

Na deze twee filmpjes zou ik geen reden meer weten waarom een fries niet in de dressuurring thuis zou horen.... En alleen maar voor de sjees zou moeten.?

Moet je de piaffe in dat tweede filmpje vanaf 1:38 zien! :?

Opvallend is namelijk, dat het Tietse hier het linkervoorbeen en het rechterachterbeen wel diagonaalgewijs neerzet, maar daarna zet hij eerst rechtsvoor neer en pas eventjes daarna linksachter.......

En er is uiteraard geen één KWPNér die daar noooit een foutje in maakt, die kunnen dat állemaal perfect......

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:31

Haha nee dat bedoel ik helemaal niet zo, maar dit is wel een zeer ernstige fout die er nooit uit komt. Dit is namelijk niet een 'foutje' van Tietse, want hij heeft dit 'foutje' op al z'n filmpjes.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:36

Goh, laten we even een hengst bedenken die een 'foutje' maakt :Z

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:48

er zijn ook geen lelijke kwpeners :=

mijn Friezen lopen allemaal 10 keer beter dan mijn vorige kwpener

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:50

Zegt dat wat over de kwpn'er of over jij die verbeterd is kwa rijden?

Altijd leuk dat mensen geen enkele kritiek kunnen verdragen op een ras.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:53

dat ging om die kwpener. want hij was overbouwd en simpel gebouwd.

heb nu veel indrukwekkendere paarden. ook al zijn dat Friezen :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:55

Dit meen je toch niet serieus.. Een piaffe waarbij de beenzetting niet diagonaalsgewijs gaat is geen 'foutje', maar een zeer ernstige fout. Het mag zich eigenlijk geen eens een piaffe noemen, gezien deze dus absoluut niet op de achterhand wordt uitgevoerd, af te leiden aan het feit dat het paard eerst zijn voorbeen op de grond plaatst, en dan pas het achterbeen.

Zo'n fout is cruciaal in de dressuursport, en ik kan werkelijk geen een ander paard bedenken die deze fout maakt. En begrijp me niet verkeert, dit heeft niets te maken met het feit dat het hier om een fries gaat, maar om het feit dat de piaffe totaal verkeerd is aangeleerd.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:56

Nou dan heb je gewoon een niet kwalitatief paard gekocht en die heb je in alle uitgaves, fries, haflinger, kwpn, volbloed..... :')

Maar goed, zoals ik al zei, mensen hebben vaak moeite met realistisch blijven naar hun favoriete ras toe.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:58

Bomba schreef:
Dit meen je toch niet serieus.. Een piaffe waarbij de beenzetting niet diagonaalsgewijs gaat is geen 'foutje', maar een zeer ernstige fout. Het mag zich eigenlijk geen eens een piaffe noemen, gezien deze dus absoluut niet op de achterhand wordt uitgevoerd, af te leiden aan het feit dat het paard eerst zijn voorbeen op de grond plaatst, en dan pas het achterbeen.

Zo'n fout is cruciaal in de dressuursport, en ik kan werkelijk geen een ander paard bedenken die deze fout maakt. En begrijp me niet verkeert, dit heeft niets te maken met het feit dat het hier om een fries gaat, maar om het feit dat de piaffe totaal verkeerd is aangeleerd.

Ben het met je eens dat het een fout is, maar je maakt me nogmaals écht niet wijs dat er geen KWPN'er is op dat niveau die dezelfde fout zal maken.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 17:58

dat klopt, was een 12 jarige meisje en had er niet zoveel verstand van.

maar ik doel hier meer op het feit dat er hier gezegd wordt dat iedere kwpener beter is dan iedere fries. terwijl als je kampioenschappen bekijkt, winnen vaak zat friezen van de kwpeners :)