Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 07:45

Mijn paard was 3 en half en als een dronken vent liep hij door de bak,na het inrijden reed ik maar een paar keer per week.Hij was erg sloom en had er duidelijk geen zin in, later is hij pas goed voorwaarts geworden.ik vind 3 en half een mooie leeftijd, eerder zou ik het nooit doen.

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:16

Tja, wij hebben ook een paard staan, dat nu 2,5 is en echt graag aan het werk wil. Op zijn 2e was die zich al echt aan het vervelen. Nu mag die eindelijk aan het werk en hij pakt het ook super op. Het ligt er ook maar net aan wat voor een paard je hebt, 1 die er wel klaar voor is en de ander is er pas op latere leeftijd klaar voor.

astridelise

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:24

Mijn vriendin heeft een Andalusier van 3,5 en is deze zomer begonnen met zadelmak en ruitermak maken. Maar is toch denk ik te snel gegaan, want afgelopen donderdag heeft hij haar er gigantisch afgegooit. Op het moment dat zij ernaast lag kwam hij rustig mijn kant op gelopen. Hij krijgt nu ook even de tijd om bij te komen en weer rustig in zijn koppie te worden. Hij heeft gewoon duidelijk aan gegeven nu even nog niet!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:28

Ben met mijn merrie begonnen met 4½, was er daarvoor nog niet aan toe. Paard was te slungelig en er absoluut nog te jong voor in het koppie.
Met beleren erg goed opgelet of het niet te snel ging.
Nu 11 jaar verder heb ik nog altijd veel plezier met haar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:29

mensen moeten eens ophouden met denken dat het een geld of prestatie gerelateerd ding is als een paard eens wat jonger ingereden word.

presteren kan alleen een gezond paard en geld brengt alleen een heel paard op!

dus een kapotte niet presterend dier is slechts de kiloprijs waard, en daar heeft een fokker/africhter/eigenaar dus helemaal niks aan.

TessaVB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:34

Bij ons op stal stond een pony van 2 jaar en 4 maanden, en die was al ingereden. :=
Super leuk ding, maar die is nu 3.5 en is van een meisje van 8, die er mee rond hobbelt. Super leuk allemaal, maar 2 jaar en 4 maanden? :? Mijn pony is op dr 6e ingereden ivm veulens, en mijn paard volgens mij gewoon op d'r 4e.

http://emmahond.hyves.nl/album/35089663 ... _state__=4

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:36

Ik ben vorig jaar met een driejarige begonnen met longeren, maar deze merrie was er nog niet klaar voor. Het kwartje viel niet, ze begreep het niet, rende alleen maar enz. Lekker nog een jaartje op het land gezet en dit jaar weer gepakt. Na twee keer had ze het door en nu gat het prima. Longeer nu twee keer in de week 10 minuutjes. Lekker rustig aan. Dit is een laatbloeier. Sommigen geven op 3 jarige leeftijd min of meer aan dat ze er klaar voor zijn. Beginnen zich wat te vervelend enzo. Als je niet overdrijft, rustig opbouwt en naar het paard blijft kijken is hier denk ik niks mis mee.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:48

Even kijken per paard. Ik begin optioneel vanaf 1 januari van het jaar dat ze drie worden. Sommigen zijn dan al mooi compact, hebben plezier in het werk en daarbij is het opstappen en wegrijden. Anderen zijn dan nog heel iel en/of jeugdig en/of mentaal nog veulenachtig en dan kijk ik in het najaar nog eens, zeker echt grote paarden hebben vaak nog een jaartje nodig en mogen als vierjarige aan de slag. Later heeft mijn voorkeur niet, levert imo weinig verschil/voordelen op verder.
Tegenover de vijf- en zesjarigen die lichamelijk en geestelijk in balans waren (en dat als vierjarigen wrs ook al wel waren), staan de vijf- en zesjarigen die de bijna onbeschofte puberale brutaliteit hebben vastgehouden in de omgang en ook met het rijden later. Die laatste groep is niet mijn favoriet eerlijk gezegd en ik denk dat zulke paarden later prettiger te rijden waren geweest als ze eerder getraind zouden worden. Maar goed, keuze van de eigenaars.

Zirkonia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:51

Toen ik mijn paard leerde kennen op haar bijna 3e was ze al zadelmak en toen heb ik haar eerst een periode verzorgt dus moest luisteren naar haar toenmalige eigenaar. Hoewel ik meer buiten heb gereden om het stuur, gas en rem te ontwikkelen had ik wel 1x in de week les.. Later toen ze van mij werd heb ik het eigenlijk heel rustig aan gedaan. Meer poetsen en doen dan erop. Zodat ze alsnog rust had. En nu is ze 5,5 en wordt ze meer aan het werk gezet puur omdat ze wel klaar is voor lichte dingen.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:56

ik geloofde een paar weken geleden mijn ogen niet toen mijn buurvrouw een jaarling fjord aan het longeren was met hoofdstel en zadel.
Ik viel helemaal achterover toen ze er een 12jarige opzette en haar ermee liet rijden.

Zelf begin ik pas op 3 jaar en zet ze daarna een tijd stil. Ik heb hier zo'n slungel staan van 3,5 jaar maar die laat ik dan ook staan tot ze wat forser is

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:06

Hier zijn ze gemiddeld 3,5 4 jaar daarvoor hooguit eens longeren aan de longe zonder wat dan ook,
Ik vind op zo'n jonge leeftijd zadelmak maken niet zo gezond mede doordat ze nog in de groei zijn.

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:12

veel mensen zijn tegen het inrijden met 3 jaar maar dan vraag ik me eigen af waarom ik een 5 jarige onbeleerde E pony niet verkocht krijg 8)7

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:16

amies100 schreef:
veel mensen zijn tegen het inrijden met 3 jaar maar dan vraag ik me eigen af waarom ik een 5 jarige onbeleerde E pony niet verkocht krijg 8)7

Omdat het gros van de mensen toch een kant en klare pony willen hebben, waar zij zo op kunnen stappen en wegrijden.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:21

Heb hier een jaarling staan, deze zal ook "zadelmak" gemaakt worden op 2.5, als hij tenminste wat forser wordt.
Gewoon even laten wennen aan hoofdstel, zadeltje eventjes iemand laten overhangen,... Erna terug de weide op en het jaar erop terug opnemen, wel rustig natuurlijk ;)
Ooit een paard gekocht van 6.5 die nog niet zadelmak was, daar hebben we toch wel een pak problemen mee gehad! Was ook wel een dominante knol, dus maakte bij hem niet uit denk ik of hij nu 3 of bijna 7 was tijdens het opleren.
Wat vinden jullie eigenlijk ervan om met jaarlingen aan de slag te gaan? En dan heb ik het echt over basis dingen, halstertje, voetjes, vaststaan, afspuiten, etc. Of gewoon op het land laten staan?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:36

Waarom denken mensen toch altijd dat paarden die dominant zijn en aan het werk moeten dat het maar inrijden moet zijn!?!?
Je kunt ze ook naast de fiets een heel stuk laten draven. Pezen etc kun je het beste harden tot de leeftijd van 2 jaar, daarna heeft dat geen zin meer. En inrijden en inrijden is ook nog een verschil.
Een renpaard hoeft alleen maar rechtdoor te lopen en geen rare oefeningen te doen, daarbij hebben die zo'n lichtgewicht op hun rug dat het maar ong 10% van hun eigen gewicht is. Veel minder belastend dan een western-/dressuur- of springpaard moet doen.

Xadyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:38

Met een jaarling kan je daar al wel mee aan de gang vind ik. buurjongen van mij doet dat ook al met zijn jaarling, en heeft de veulens zelfs al een halster om. Hij wandeld ook veel met de jaarlingen langs de weg.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:43

amies100 schreef:

;)

Rl_PrincEsS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:46

2,5 vind ik wel echt jong. Op die leeftijd belast je hun gewrichten teveel en heb je kans op schade. Op een driejarige heb ik niets op tegen. Tenslotte kunnen 4 jarigen gewoon L springen als ze 4 zijn.

superrizzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:47

Mijn eigen paard is ingereden op een leeftijd van 2 jaar en 10 maanden. Let wel dit was op het adres waar ik hem heb gekocht !

Ik heb er zelf nog 3x op gereden toen hij 3 was.
nu staat hij lekker stil vanaf Juni en gaat hij volgend jaar weer aan de slag omdat het een Drum Horse is en hij nog LANG niet uitgegroeid is !.

Ik ben zelf geen voorstander van vroeg inrijden !
Minimaal 4 jaar vind ik dat ze moeten zijn !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:52

Ik ben het er niet mee eens, maar waarom dit gebeurd is omdat een ingereden paard geld gaat opleveren. Inrijden, op concours, en dan heb je een 4/5 jarige die M loopt en die je duur kan verkopen.
Paarden die je pas op hun 8e inrijd kosten 8 jaar geld, zonder dat ze er meer waard van worden.

Niet goed, ben ik helemaal met je eens, maar wel wat er gebeurt.

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:52

Griebels, met mijn jaarling ga je heus niet fietsen, hij eerder met jou denk ik ;) Beestje had bij de fokkers nog niet echt veel geleerd. Zo flipt die echt op het vastbinden, net als voetjes geven, gaat hij kaarsrecht en kapt hij. Hoefsmid en DA zeiden me al dat ik dit dier niet zelf mocht opleren (levensgevaarlijk werd hij genoemd geloof ik :+) en zo snel mogelijk moest castreren, maar meneer heeft zijn ballen nog niet ;)
Hij staat nu in de opfok, tussen andere hengstjes en naar mensen toe op de weide is hij totaal niet dominant ofzo. Houdt netjes zijn afstand, hapt niet, dreigt niet :n Soit deze week komen ze in de loopstallen en zal ik er toch wekelijks even mee aan de slag gaan, voetjes leren geven, volgen aan een touwtje zonder te steigeren graag, vastbinden etc. Dus eigenlijk zet ik mijn veulen met "dominantie" aan het werk, denk dat jij aan het werk mis begrijpt? ;) Lijkt me dat het anders gevaarlijk wordt niet?

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:53

ik heb vanaf dat mijn merrie 2 is over straat gelopen om de pezen goed verhard te krijgen ben der mee gaan fietsen enz. Op 3 jarige leeftijd merkte ik dat zij verveelt raakte op de dingen die zij al kon dus je voelt hem al aankomen toen gingen we longeren enzo incl. zadel daarna natuurlijk. Op 3,5 was zij daar ook wel klaar mee en was het tijd voor de volgende stap. Mijn zusje van 11 waar Risse toen de sterkste band mee had en overigens zeer goed kan rijden is erop gestapt. Prima hoor zij gaf de hulpen aan en ik de stemcommando`s daarna heeft zij rust gehad tot zij uitgroeide tot een bouw waar ik op kon. Dus laten we zeggen dat zij zeker een half jaar rust heeft gehad. En nu loopt risse weer onder het zadel en ze doetr het super.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:53

tessyke schreef:
ik geloofde een paar weken geleden mijn ogen niet toen mijn buurvrouw een jaarling fjord aan het longeren was met hoofdstel en zadel.
Ik viel helemaal achterover toen ze er een 12jarige opzette en haar ermee liet rijden.

Zelf begin ik pas op 3 jaar en zet ze daarna een tijd stil. Ik heb hier zo'n slungel staan van 3,5 jaar maar die laat ik dan ook staan tot ze wat forser is

Heb je haar hier op aan gesproken? Want dit is toch wel heeel erg vroeg!

Zelf heb ik geen paard, maar zou met inrijden wachten tot 3,5 of 4 jaar. Paardafhankelijk.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:57

uiteraard
maar die moeite heb ik snel opgegeven, haar antwoord was "ja maar het is een fjord en die zijn sterk"

GabberGill

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 09:58

amies100 schreef:

omdat genoeg mensen opzoek zijn naar ingereden paarden en vinden het knap lastig als ze een 5 jarige zoeken die ingereden is en dan jouwe zien dat die niet ingereden is :P

maar achteraf wil maar de helft van de mensen een ouder gereden paard en houden veel mensen vast aan 3 jaar inrijden.