Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:11

Aimee het niveau zal nog altijd afhangen van de paarden en niet de grote namen. Zet een grote naam op een zadelmak paard en laat die dan gp rijden? Neem een gp paard zet er een correcte ruiter op en die zal meer kunnen tonen, dan de grote naam op het zadelmak paard.
Een paard blijft zonder ruiter altijd paard, maar een ruiter zonder paard maar mens. En wat is uw bijdrage, zo te lezen kunt u ons alle veel bijdragen?

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:12

Ik dacht mmm interessant topic......
Maar het lijkt meer op een onderlinge discussie dan een rijtechnische ;) en dat is best jammer het lijkt mij nl wel zeer interessant en ik sta altijd open om mijn kennis te verbreden :D

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:13

Als dát al als persoonlijke aanval wordt gezien, mag degene die ik quote zich wel eens heel hard achter de oren gaan krabben.
Ik mag het toch wel eens zijn met een boodschap, maar dan een notitie erbij maken voor wie zich boodschap vooral aan zou moeten trekken........

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:14

Miep1979 het is jammer dat de mensen eerst kwalijk worden genomen hun mening en ervaring uit te wisselen. Omdat er eens daden moeten komen, dan komen die mensen met daden. En dan is het weer niet goed?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:15

Aimee schreef:
Als dát al als persoonlijke aanval wordt gezien, mag degene die ik quote zich wel eens heel hard achter de oren gaan krabben.
Ik mag het toch wel eens zijn met een boodschap, maar dan een notitie erbij maken voor wie zich boodschap vooral aan zou moeten trekken........

Daarom bedankte ik u voor uw inhoudelijke bijdrage, al leek het op een persoonlijke aanval.
Natuurlijk mag uw mening en ervaring plaatsen, net zo goed als iedere bokker.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:16

Dat ben ik niet met u eens. Het zijn wel degelijk belangrijke punten die Aimee aanhaalt.
Ik denk dat het vooral belangrijk is dat er van beide kanten deskundige zijn. Zodat het niet uiteenvalt in een ordinair wellus niettus spelletje.

FaberSmid

Re: Het nut en doel van clinic's, kan het de mening veranderen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:20

sporter u en de anderen denken dat wij niet van beide de deskundige kanten zullen vragen. Natuurlijk vragen wij de hollandse school persoonlijk, hopelijk kunnen en willen die ook deel nemen. Zo niet dan zullen we daar een oplossing voor moeten vinden. Maar wij staan niet alleen, er zijn vast bokkers genoeg die kunnen helpen en hun bijdrage kunnen geven?

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:23

FaberSmid schreef:
Aimee het niveau zal nog altijd afhangen van de paarden en niet de grote namen. Zet een grote naam op een zadelmak paard en laat die dan gp rijden? Neem een gp paard zet er een correcte ruiter op en die zal meer kunnen tonen, dan de grote naam op het zadelmak paard.
Een paard blijft zonder ruiter altijd paard, maar een ruiter zonder paard maar mens. En wat is uw bijdrage, zo te lezen kunt u ons alle veel bijdragen?

Tja....... Dit bericht getuigd in mijn ogen vooral van onwetendheid en dat is dan wel weer typerend.
Jij hebt dus duidelijk nog nooit ervaren watvoor verschil een echte toptrainer kan maken, onafhankelijk van het paard waarmee de training gevolgd wordt en onafhankelijk van het niveau waarop dat paard getraind wordt.
Als je die ervaring wel zou hebben, zou je namelijk nooit en te nimmer zo'n zin schrijven zoals ik dik gedrukt heb in je bericht.

Ik kan/wil graag een bijdrage leveren aan zo'n dag. Niet omdat ik zo'n topamazone ben, wel omdat ik me graag als proefpersoon beschikbaar stel en daarvoor meerdere en zeer verschillende paarden mee kan/wil nemen. Daarnaast ben ik zowel ruimschoots bekend met het Skala als met modernere varianten.
Mocht zo'n dag bovendien serieus aangepakt worden, regel ik wel minimaal één grote naam die graag met zoiets meewerkt. Overigens in jouw voordeel ;) :D
Ach..... En als dit goed georganiseerd wordt, zit er ook nog een mooi stukje communitynieuws in :)*

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:34

Aimee schreef:
FaberSmid schreef:

Tja....... Dit bericht getuigd in mijn ogen vooral van onwetendheid en dat is dan wel weer typerend.
Jij hebt dus duidelijk nog nooit ervaren watvoor verschil een echte toptrainer kan maken, onafhankelijk van het paard waarmee de training gevolgd wordt en onafhankelijk van het niveau waarop dat paard getraind wordt.
Als je die ervaring wel zou hebben, zou je namelijk nooit en te nimmer zo'n zin schrijven zoals ik dik gedrukt heb in je bericht.

Dat zal ik blijven schrijven, omdat ik heb geschreven zadelmak paard. En een zadelmak paard is een paard die alleen de ruiter op zijn rug accepteert. Een beleerd paard accepteert de ruiter en zijn hulpen. Beetje moeilijk gp rijden op een zadelmak paard, die de hulpen en kunnen (geestelijk en lichamelijk) nog niet bezit. En wat ik met een correcte ruiter bedoel is breed, een correcte ruiter die correct kan rijden. Dus die de hulpen correct kan geven en het paard correct kan rijden. Dat kan ook een grote naam zijn, maar ik wou u niet in de war brengen.
Maar legt u mij maar uit waarom ik het nooit en te nimmer zal schrijven?

Ik kan/wil graag een bijdrage leveren aan zo'n dag. Niet omdat ik zo'n topamazone ben, wel omdat ik me graag als proefpersoon beschikbaar stel en daarvoor meerdere en zeer verschillende paarden mee kan/wil nemen. Daarnaast ben ik zowel ruimschoots bekend met het Skala als met modernere varianten.
Mocht zo'n dag bovendien serieus aangepakt worden, regel ik wel minimaal één grote naam die graag met zoiets meewerkt. Overigens in jouw voordeel ;) :D
Ach..... En als dit goed georganiseerd wordt, zit er ook nog een mooi stukje communitynieuws in :)*

Dat vindt ik zeer sportief van u en dat meen ik echt. Daar willen wij vast en zeker gebruik van maken, om dit alles mogelijk te maken.

sporter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:42

FaberSmid schreef:
sporter u en de anderen denken dat wij niet van beide de deskundige kanten zullen vragen. Natuurlijk vragen wij de hollandse school persoonlijk, hopelijk kunnen en willen die ook deel nemen. Zo niet dan zullen we daar een oplossing voor moeten vinden. Maar wij staan niet alleen, er zijn vast bokkers genoeg die kunnen helpen en hun bijdrage kunnen geven?

Begrijp mij niet verkeert. Het is niet zo dat ik denk dat u minder mensen van de ''hollandse school'' zult uitnodigen. Ik hoop alleen dat als alles door gaat en de dag vind werkelijk plaats, dat er dan een gelijk of gelijkwaardig aantal voor en tegenstanders staat.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:57

FaberSmid schreef:
Dat zal ik blijven schrijven, omdat ik heb geschreven zadelmak paard. En een zadelmak paard is een paard die alleen de ruiter op zijn rug accepteert. Een beleerd paard accepteert de ruiter en zijn hulpen. Beetje moeilijk gp rijden op een zadelmak paard, die de hulpen en kunnen (geestelijk en lichamelijk) nog niet bezit. En wat ik met een correcte ruiter bedoel is breed, een correcte ruiter die correct kan rijden. Dus die de hulpen correct kan geven en het paard correct kan rijden. Dat kan ook een grote naam zijn, maar ik wou u niet in de war brengen.
Maar legt u mij maar uit waarom ik het nooit en te nimmer zal schrijven?

:')

Dus een paard dat de ruiter en zijn hulpen accepteert, loopt direct GP?
Wil jij beweren dat jij met al jouw meer-dan-zadelmakke-paarden GP rijdt?

Heb je überhaupt wel eens een normale correcte ruiter op een GP paard gezien? Veelal is dat paard helemaal niet herkenbaar als zijnde GP paard!
Heb je wel eens een echte topruiter aan het werk gezien met een 3-jarige? Ik heb een tijd lang de door mij zadelmak gemaakte 3-jarigen af moeten staan aan een absolute topruiter. Binnen een kwartier konden ze piaffe (of ik daar achter sta, is een andere kwestie) en telkens kon ik me af staan vragen of dat werkelijk het paard was waar ik de dag daarvoor alleen nog simpel in stap/draf/galop mee door de baan ging.

Overigens leert een paard bij mij vanaf de eerste keer dat er een ruiter op zit gelijk de hulpen. Als er dan een ruiter op zit die netjes de benen stil kan houden en een fijn contact met de mond kan houden, weet een beetje sensibel paard na één á twee keer rijden dat één keer kuitdruk voorwaarts gaan betekent. Als de ruiter dan in staat is om met de hand mee te gaan in de beweging, in plaats van steeds de verbinding weg te gooien, leert zo'n paard eigenlijk ook direct van achter naar voren op verbinding te komen. Kortom: ik maak niet zo'n groot onderscheid tussen zadelmak en het accepteren van de hulpen. Ik wil die basis er gelijk in hebben zodat het paard überhaupt nooit gewend raakt aan een ruiter die zit te duwen en niet beter weet dan het lopen met verbinding.
Dat kan trouwens komische taferelen opleveren als een paard dat op dusdanige wijze is aangereden ineens gereden wordt door een ruiter die de benen niet stil kan houden en het contact steeds weg gooit :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:09

Aimee, ik zal het slecht toepassen van een systeem altijd blijven bekritiseren. Dat jij dat afkraken noemt is omdat je het niet helemaal hebt gesnapt of misschien teveel als iets persoonlijks hebt opgevat. Het klopt dat ik vind dat het toepassen van het LDR hoort bij combinaties die de basis voorbij zijn. Basisruiters die proberen om na te doen wat de toppers laten zien, horen kritiek te blijven krijgen totdat het tot ze doordringt dat ze op de verkeerde weg zitten. Of jij daarbij hoort moet je zelf maar bepalen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:23

Lovely schreef:
Aimee, ik zal het slecht toepassen van een systeem altijd blijven bekritiseren. Dat jij dat afkraken noemt is omdat je het niet helemaal hebt gesnapt of misschien teveel als iets persoonlijks hebt opgevat. Het klopt dat ik vind dat het toepassen van het LDR hoort bij combinaties die de basis voorbij zijn. Basisruiters die proberen om na te doen wat de toppers laten zien, horen kritiek te blijven krijgen totdat het tot ze doordringt dat ze op de verkeerde weg zitten. Of jij daarbij hoort moet je zelf maar bepalen.

Begrijp er vaak niets van in Nederland wat ze daarmee bedoelen?
Met Basis.
Mij is geleerd dat basis nog niet alles is, dan komt voortgezet onderricht voor de ruiter en africhting van het paard en dan komt de hogeschool????

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:30

sporter schreef:
Begrijp mij niet verkeert. Het is niet zo dat ik denk dat u minder mensen van de ''hollandse school'' zult uitnodigen. Ik hoop alleen dat als alles door gaat en de dag vind werkelijk plaats, dat er dan een gelijk of gelijkwaardig aantal voor en tegenstanders staat.

Van die de theorie en praktijk van beide partijen zullen voordragen, kunnen wij alle voor een gelijk aantal vertegenwoordigers verzorgen. Wat betreft het publiek natuurlijk niet, denk niet dat er uitsmijters nodig zijn die een selectie moeten uitvoeren?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:42

Aimee schreef:
:')

Dus een paard dat de ruiter en zijn hulpen accepteert, loopt direct GP?
Wil jij beweren dat jij met al jouw meer-dan-zadelmakke-paarden GP rijdt?

Vraag me nu werkelijk af of u wel goed heeft gelezen? Ik had ook gp niveau of oefeningen kunnen schrijven, maar ik wil niet te kinderlijk overkomen. Ziet u de clinic dan als gp proeven voordragen? Volgens mij is het de bedoeling dieper op de theorie en praktijk in te gaan?
Even voor de duidelijkheid, ik bezit geen enkel paard ik rij enkel voor anderen. Maar u begrijpt heus wel wat ik bedoel dat een correcte ruiter met een gp meer kan tonen, dan een grote naam op een zadelmak paard.

Heb je überhaupt wel eens een normale correcte ruiter op een GP paard gezien? Veelal is dat paard helemaal niet herkenbaar als zijnde GP paard!
Heb je wel eens een echte topruiter aan het werk gezien met een 3-jarige? Ik heb een tijd lang de door mij zadelmak gemaakte 3-jarigen af moeten staan aan een absolute topruiter. Binnen een kwartier konden ze piaffe (of ik daar achter sta, is een andere kwestie) en telkens kon ik me af staan vragen of dat werkelijk het paard was waar ik de dag daarvoor alleen nog simpel in stap/draf/galop mee door de baan ging.

Ja dat heb ik, beide wat u omschrijft. Wat u hier omschrijft is echt tegen het dressuur rijden in. Een paard laten dribbelen, wat u dan als piaffe omschrijft met een 3 jarig paard is natuurlijk belachelijk. U moet toch wel weten dat het een lange weg van lessen en trainen is dat te bereiken? Het gaat er om dat het paard niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk aan dat niveau toe is.
Ik ken wel jonge paarden die zeer vroeg aanleg en kunnen tonen (talent), maar dan hebben die ook al enige training en voorbereiding ondergaan. Tempi en overgangen, dus ook verkorten.

Overigens leert een paard bij mij vanaf de eerste keer dat er een ruiter op zit gelijk de hulpen. Als er dan een ruiter op zit die netjes de benen stil kan houden en een fijn contact met de mond kan houden, weet een beetje sensibel paard na één á twee keer rijden dat één keer kuitdruk voorwaarts gaan betekent. Als de ruiter dan in staat is om met de hand mee te gaan in de beweging, in plaats van steeds de verbinding weg te gooien, leert zo'n paard eigenlijk ook direct van achter naar voren op verbinding te komen. Kortom: ik maak niet zo'n groot onderscheid tussen zadelmak en het accepteren van de hulpen. Ik wil die basis er gelijk in hebben zodat het paard überhaupt nooit gewend raakt aan een ruiter die zit te duwen en niet beter weet dan het lopen met verbinding.
Dat kan trouwens komische taferelen opleveren als een paard dat op dusdanige wijze is aangereden ineens gereden wordt door een ruiter die de benen niet stil kan houden en het contact steeds weg gooit :D

Natuurlijk u maakt u paarden zadelmak en beleerd ze in een keer. U weet toch het verschil tussen zadelmak en beleerd? Een correct gereden (zadelmak en beleerd) paard en ruiters, zullen geen problemen ondervinden met de problemen die u beschrijft. Dat zijn dan fouten van het zadelmak maken en beleren en de ruiter, niet het paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:44

Professor schreef:
Met Basis.
Mij is geleerd dat basis nog niet alles is, dan komt voortgezet onderricht voor de ruiter en africhting van het paard en dan komt de hogeschool????

Zo is mij dat ook geleerd meneer Professor, zal het zijn dat wij vast houden aan wat ons geleerd is of niet mee gaan met de moderne tijd?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 13:53

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Met Basis.

Zo is mij dat ook geleerd meneer Professor, zal het zijn dat wij vast houden aan wat ons geleerd is of niet mee gaan met de moderne tijd?

Tegenwoordig is de "basis" t/m Z
Waarschijnlijk ontstaan doordat de KNHS het heeft over de basis-wedstrijdsport?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:03

FaberSmid schreef:
Professor schreef:
Met Basis.

Dacht dat wij vaker modern zijn dan dat velen denken, wij benutten het woord moderne klassieke dressuur, waarbij hier op het forum nog steeds over klassieke dressuur geschreven wordt. *D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 14:21

sporter schreef:
FaberSmid schreef:
sporter dat is sportief van u.
Vur de paardensport bestaat voor een groot deel uit stof tot nadenken. Waar bent u bang voor of heeft u twijfels over, wat het deel nemen met uw paard betreft?

Ik ben natuurlijk altijd bereid om te leren, het is ook geen enkel probleem als ik daarvoor een paard mee moet zeulen :D

Dat is inderdaad goed nieuws.

Mag ik vragen wat voor paard, ik bedoel wat voor niveau of afstamming? Maakt op dit moment ook even totaal niet uit, wat voor stroming je aanhangt.

Wil nl een lijst bij gaan houden, om de "aanmeldingen" te inventariseren, nl

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 14:33

Professor schreef:
Lovely schreef:

Met Basis.

Basis is imo tot en met Z, tot en met de vliegende wissel. Het gaat eigenlijk niet om wedstrijdniveau, maar meer om wat het paard kan en heeft geleerd. Gedurende de basis krijgt het paard de hulpen uitgelegd en uitgewerkt totdat hij het samenspel begrijpt. Bij de meeste paarden is hiermee het eindpunt van de scholing wel bereikt. Daarna komt er nog een heleboel voor sommige paarden en ruiters.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:31

FaberSmid schreef:
horseyfries ik kan net zo goed als u niet bepalen welke anderen meer moeten doen dan organiseren. U schrijft zelf als het niet te ver weg is? Ik neem aan dat u mij persoonlijk bedoeld met anderen? Als voor u het binnen Nederland al te ver zou zijn, dan is het voor mij persoonlijk wel iets verder weg dan voor u.

Je kan wel zélf de stoute schoenen aantrekken en meer doen dan organiseren! ;)
Ik woon niet in Nederland dus ik denk dat binnen Nederland voor mij niet verder is dan voor jou, maar ik bedoel niet in het Noorden van Nederland maar ergens centraal, dat zou voor mij twee uur rijden zijn, dat vind ik nog acceptabel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:33

Aimee schreef:
horseyfries schreef:
Omdat het niet altijd mogelijk is om zelf een paard mee te nemen, kan ik me ook voorstellen dat een aantal "proefpersonen" zich beschikbaar stellen voor een openbare les in verschillende methodes. Dan kun je zien waar de vooruitgang zit, wat de gedachten achter een systeem is en kun je discussiëren over de voor- en nadelen daarvan.
Als het niet heel ver is zou ik ook nog een leerling kunnen meenemen of een eigen paard.
Kortom: ik wil op alle mogelijke manieren meewerken, maar nogmaals: alleen als anderen ook meer doen dan "organiseren".

Geef jij dan ook een training?
Ik kan nog wel een mooie Fries meenemen waarmee prima geschakeld kan worden tussen 'verschillende' systemen en waarbij ook wel goed verschil te zien zal zijn :)

Als dit een serieus plan is, ben ik wel heel benieuwd wie Professor en FaberSmid zijn en wat zij als serieuze bijdrage kunnen/willen leveren. Het niveau van zo'n dag zal daar immers van afhangen en afhankelijk van het niveau zal het al dan niet mogelijk zijn om grotere namen hiervoor bereid te vinden.

Dat wil ik best doen. Het lijkt me leuk dat een combinatie die allebei de systemen kent bijv. eerst op de ene manier getraind wordt, en dan op de andere manier. Dan kun je heel mooi de verschillen en de overeenkomsten zien.
Uit een eerdere ervaring met een soortgelijk plan weet ik dat veel mensen, ook al komen ze om fouten te zoeken, met een heel ander beeld naar huis gaan dan ze gekomen zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:39

Professor schreef:
Dacht dat wij vaker modern zijn dan dat velen denken, wij benutten het woord moderne klassieke dressuur, waarbij hier op het forum nog steeds over klassieke dressuur geschreven wordt. *D

Meneer Professor wat zegt een naam?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:42

horseyfries schreef:
Je kan wel zélf de stoute schoenen aantrekken en meer doen dan organiseren! ;)
Ik woon niet in Nederland dus ik denk dat binnen Nederland voor mij niet verder is dan voor jou, maar ik bedoel niet in het Noorden van Nederland maar ergens centraal, dat zou voor mij twee uur rijden zijn, dat vind ik nog acceptabel.

Het kan maar zo zijn dat het voor mij wel iets verder is dan voor u, 2 uurtjes is voor mij niet eens in de richting.
Sportief dat u deel kunt nemen en uw bijdrage kunt leveren, als het centraal geregeld wordt en 2 uurtjes rijden is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:59

Gek, Nederland is groter dan ik dacht? U zegt bij mensen van "de Hollandse School" te komen beslaan. Dus beslaat u in Nederland. Ook al woont u in Limburg of Friesland, dan nog zou u in twee uur in Midden Nederland kunnen komen.
Dus of u spreekt niet de waarheid in het één, of niet in het ander. Welke is onjuist?