Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belsje

Re: Zweefdraf ongewenst? en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:13

Dus eigenlijk ben je niet akkoord dan met instructeur zijn enthousiasme ... Is mijn eerste paardje, dus alles is nieuw voor me en ik ben ontieglijk onzeker!
Maar da's wel duidelijk zeker? :)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:18

Belsje schreef:
Dus eigenlijk ben je niet akkoord dan met instructeur zijn enthousiasme ... Is mijn eerste paardje, dus alles is nieuw voor me en ik ben ontieglijk onzeker!
Maar da's wel duidelijk zeker? :)

Dat weet ik niet... ik heb je paard nog nooit zien verruimen.... daarbij, voor B,L en M1 "mag" je nog best niet goed ondertreden hebben we zelf gemerkt, pas in de M2 kwam die aanmerking op de coupon voor het eerst.....

Belsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:32

Is ondertreden hetzelfde als stempelen?

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 16:49

Ik weet niet of het er aan ligt dat ik er nog niet van heb gehoort, maar ik snap het niet precies. misschien een voorbeeld in fot? als dat gaat of een filmpje met een goede draf zodat ik kan vergelijken en verschil kan leren zien.
Vind het namelijk belangrijk om dit te weten

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:34

amondi schreef:
Juist met verruimen kunnen zo lekker de achterhand niet onderbrengen..... dan trekken ze zichzelf lekker lang en dan kan je idd echt niet zitten!

Ik mag het ook dagelijks aan den lijve ondervinden, heb ook zo'n zwever ( ook een Gribus btw ). Vorige week stonden er nog een paar leken te kwijlen langs de bakrand, paard draafde zo prachting groot en traag. En ik maar zwoegen om dat er uit te rijden :o

Er helpt maar één ding en dat is alles bij elkaar rijden, scherp maken voor het been en dan echt actief laten lopen. Niet zo stug in zijn lijf, dan wordt ik zo'n beetje een halve meter gelanceerd bij het lichtrijden, maar in zijn lijf gebeurt er niks. Hij blijft dan stekerig in het voorbeen en zijn achterbenen trekken een spoor door de bak ( letterlijk ). Als het even kan gaat hij als een plank hout door de bocht, ook niet echt confortabel.
Ik moet hem echt goed achter zijn broek zitten om hem beter te laten draven. Ik moet wel zeggen dat ik nu een hele bewerkbare draf heb gekregen, met dat werk draaft mijn paard beter dan welk paard ik ooit gereden heb ( dat kan ook wat zeggen over mijn ervaring btw :o ). Hij kan dan ook veel kleiner en sneller worden, al is dat nog lastig vol te houden. Ach we moeten nog aan de B beginnen, we hebben nog tijd zat om alles op de rails te krijgen.

Even een oud filmpje opgezocht van mijn paard toen hij net onder het zadel was ( en ik net bevallen, het is allemaal niet om aan te zien, maar zijn draf is wel zijn typisch zweefdrafje ):

Zion net zadelmak

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 23:31

Dus als ik goed begrijp gebeurt er dus dat een paard tijdens de draf zweefmomenten maakt, of juist verende benen waardoor zou maar zeggen tijdens lichtrijden meer uit het zadel gegooid word

Woodstock

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 18:37

Nee dat is niet zo. Ik zou zeggen lees de teksten ff ;)

oOoKellyoOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 19:49

Ik heb alles gelezen, ik heb zelf vandaag een filmpje gemaakt, daar is ze wel losgegooid in de bak, ik zal eens proberen om deze op youtube te zetten

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:10

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:35

als je dat stukje bedoelt op 1 min 40 sec., nee dit is absoluut geen zweefdraf.
Ik hoop niet dat jij dat bent op het filmpje maar wat een zeurfilmpje.

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:52

haha, nee dat ben ik niet. ik wou dat ik dat was... dit is marijke de jong van http://www.paardenbegrijpen.nl

edit: maar wat is dat dan? Want het paard draaft en zweeft... imo is dat dan een zweefdraf :P

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 09:54

Paard doet van alles..... maar is zeker niet ge"interesserd in draven.... eerder moord.

Filmpje zelf is idd.... uhhh... een probeersel?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-09 13:27

Zweefdraf lijkt meer op passage. Het is passage-achtig, dus het paard komt wel van de grond, maar is daarbij ook groot (naar voren) en traag. Het achterbeen is niet vlijtig ondergebracht. Hier kun je niet veel mee. Het is veel moeilijker om dit soort draf weer goed te krijgen naar een goede vlijtige draf cq passage, dan een kleiner, vlakker paard met een goed ondertredend achterbeen, passage te leren. Het zweefdraf paard heeft een krachtig hulpmiddel om zich te onttrekken aan het vlijtig onder treden van het achterbeen. Dus het lijkt veel op passage, dus van de grond af, maar is niet met het achterbeen klein, ondergebracht en vlijtig, maar is groot, met een traag achterbeen.

Ik heb helaas geen filmpjes en heb ook nog geen echt goede voorbeelden gezien. De fries komt een beetje in de buurt. ;)

De term 2de draf komt niet uit de handel. Dit is eigenlijk een verzamelde draf die je vaak op Grand Prix-niveau ziet en bij veel jongere paarden die door onze topruiters worden gereden. Het is een verheven, actieve verzamelde draf. Ook dit is veel makkelijker aan te leren bij een van nature kleiner maar wel actief dravend paard. De 2de draf rijd je pas als je paard bijvoorbeeld naar het Z gereden is. Dan is hij in de regel oud genoeg en kent hij het principe van verzameling. Als ie dat kent, kun je hem de 2de draf leren en kan hij dat ook steeds meer vol houden. Vandaar uit kun je je paard leren de 2e draf ook zelfs in de uitgestrekte draf ed vast te houden. *D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:05

amondi schreef:
Paard doet van alles..... maar is zeker niet ge"interesserd in draven.... eerder moord.

Filmpje zelf is idd.... uhhh... een probeersel?

Filmpje is dood serieus...... Ze kan wat mij betreft zo bij de Tell Sell gaan werken.