Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:56

Een slof is een hefboom om het hoofd naar beneden te dwingen. Hoe je daar mee zou kunnen en willen springen is mij een raadsel, het is bedoelt voor een tegenovergestelde houding als die voor het springen vereist is.

En als je het paard zo slecht onder controle hebt dat je een slof nodig hebt om hem voor en na de hindernis in bedwang te houden dan zou je überhaupt niet moeten gaan springen. Eerst maar eens aan de (dressuur)basis werken.

Daarnaast is het een HULPteugel, voor tijdelijke ondersteuning tijdens de traing dus. Geen vervanging van de normale teugel, geen standaard uitrusting, geen veiligheidsgordel.

KiWiKo

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 17:59

dan weet jij niet hoe een slof werkt waves :)

althans niet hoe die goed werkt, want het heeft niks te maken met een hoofd naar beneden dwingen :)

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:22

Technisch werkt het als een hefboom en is het voor het paard heel moeilijk zich aan de inwerking ervan te onttrekken. Daar zit dus een mate van dwang achter. Althans dat is hoe ik "dwang" bedoel.

Ik ken de slof als hulpmiddel om paarden die hun rug niet goed gebruiken zoals notoire sterrekijkers, even de weg te wijzen. En als het kwartje gevallen is daarna zonder weer verder. En dat heeft vaak niet veel tijd nodig. Wat de slof dus met springen, extra veiligheid etc. te maken heeft ontgaat mij.
Maar goed, wellicht heeft iedereen een andere interpretatie van waar de slof voor dient.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:25

als je verkeerd met een slof rijd wel :) :)

correct met een slof rijden doet slechts begrenzen :)

dat is het mooie van een slof, je kan hem los laten hangen en slechts in laten komen indien nodig.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:30

KiWiKo schreef:
dan weet jij niet hoe een slof werkt waves :)

althans niet hoe die goed werkt, want het heeft niks te maken met een hoofd naar beneden dwingen :)

Ahum, hoe dan wel? Lijkt me basic natuurkunde dat het op de hefboom werkt.
Als het 'slechts begrenst' kan je even goed de teugel nemen, die hangt nl. ook al aan een metalen staaf door z'n mond, lijkt me redelijk duidelijk als begrenzing.

Om de vraag van de TS te beantwoorden, een slof 'nodig hebben' is een brevet van onkunde, meer en meer bepaald van ongeduld. 't zal wel allemaal snel hebben moeten gaan, inrijden, hekjes hupsen, hup verkocht.. en 't probleem voor de volgende.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:32

zie de post boven je :)

nee, soms heb je net effe iets meer nodig dan slechts een teugelhulp, zonder dat je daarbij een paard met zn kin op zn borst trekt!

maargoed, noemen het referentiekaderverschil :)

o0eefje0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:34

_Bitje_ schreef:
met slof leren rijden, onzin..
je leert je paard past echt rijden door je uit eigen kracht
je paard kunnen laten lopen, zonder slof ;)
overigens zou ik ook braaf zijn. helemaal opgekropt moeten lopenén overal spierpijn het gevolg...
Sloffen mogen voor mij wel verbrand worden,
meestal verpest je eerder een paard dan dat je er plezier mee hebt ;)

amen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:38

Afbeelding

ik zou zeggen brand los, wetende dat dit een 4 jarige is

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:39

KiWiKo schreef:
nee, soms heb je net effe iets meer nodig dan slechts een teugelhulp, zonder dat je daarbij een paard met zn kin op zn borst trekt!

dat meer, dat heet hefboom.
En dat over referentiekader mag je laten, ik heb er genoeg aan de slof rond gereden ;) Zowaar zelfs gesprongen, een zware afrader.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:41

nee hoor, hoeft geen hefboom te zijn :)

en als je er genoeg aan de slof hebt rondgereden en zelfs hebt gesprongen, dan weet je dat het allemaal niet zo ernstig is als beweerd kan worden omdat je juist de slof heel goed kan doseren

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:43

KiWiKo schreef:
zie de post boven je :)

maargoed, noemen het referentiekaderverschil :)

mwoah, ik denk meer een definitieverschil. Je interpreteert het woord dwang als negatief, kin tegen de borst trekken etc. Ik bedoelde het niet anders dan feitelijk.

Dwang betekent volgens het woordenboek "dat wat er voor zorgt dat iemand iets doet wat hij eigenlijk niet wil". Paard wil met hoofd omhoog lopen, met de slof zorgen we ervoor dat hij dat niet doet. De slof is dus het dwangmiddel.
Ben het wel met je eens dat het woord "begrenzen" beter de nuance weergeeft.

En een hefboom is een hefboom. Dat je die sterker of minder sterk kan laten werken (doseren) verandert niet wat het is.

Wel jammer dat je gelijk roept dat ik er niks vanaf zou weten in plaats van het meest logische te onderzoeken op een internetforum. Namelijk dat we langs elkaar heen banketstaaf. :+

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:45

ik spring af en toe wel met slof!
bij een paard wat heet is voor de sprong en er in vliegt(hoofd in de lucht en je hebt niks meer te vertellen)martingaal helpt daar ook niet tegen,dus gebruik ik slof als je weet hoe je er mee om moet gaan is het een super manier,je paard blijft mooi bij je en krijgt niet de kans om weg te vliegen met het hoofd omhoog,op de sprong kun je mooi je hand weg doen,en ik blijf ook altijd een galop sprong langer verlicht zitten.dit doe ik op lage hindernissen,met slof krijg ik controle en ontspanning,plus het paard gebruikt zijn lichaam beter,ook paarden die fijn zijn in het parcours spring ik wel eens met slof,je kunt het ook zien als gymastiek over kleine hindernissen,het paard bukt wat meer op de sprong en gebruikt zijn rug beter,en je hoeft dat dus niet te zien alsof het paard met zijn hoofd tussen zijn benen geknoopt over een hindernis moet springen,op de sprong kun je gewoon je hand weg doen.
springen met slof is voor mensen die weten hoe ze er mee om moeten gaan!!maar dat is met gewoon rijden met slof niet anders!

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:45

KiWiKo schreef:
Afbeelding

ik zou zeggen brand los, wetende dat dit een 4 jarige is

Tja daar kan niemand wat over zeggen, want je doet helemaal niets fouts met die slof...
Ik snap dan ook echt niet waar iedereen zich zo verschikkelijk druk om kan maken, net als of t een wapen is. :=
Zoals ik eerder al verteld heb kan je met een slof net zo fout rijden als je zelf wil, en dat betekend dus niet dat de slof fout is.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 29-09-09 18:46, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:46

ik zeg alleen dat je dan niet weet hoe een slof correct kan werken :) en dat een slof ook bijvoorbeeld een schouder kan begrenzen.......

en dat een slof dus niks te maken heeft met een krulletje aan de voorkant........

en dat vergeten veel mensen :) of snappen dat niet, of nog veel erger willen dat niet snappen :)

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:48

Slof kan in sommige gevallen bij het springen ook nuttig zijn naar mijn mening. Maar hij moet dan ook wel goed gebruikt worden en juist NIET het paard in de krul trekken.
Ik heb het wel eens zien gebruikt worden door een professionele, paardenvriendelijke ruiter, om een paardje te helpen dat boven de sprong "de lucht" inging met heel z'n lichaam (ook z'n hoofd, ging echt recht naar boven), en die leerde op die manier meer "vooruit" te springen en z'n hals te strekken!

Verder vind ik dat TS te weinig informatie/beeldmateriaal geeft om in dit geval een oordeel over het slofgebruik te kunnen geven. We weten ook niet welke ruiter er toen mee reed etc...

Ik snap dus niet goed het hele punt van deze discussie en dan voornamelijk dit topic. Discussies over de slof "an sich" zijn er al genoeg gevoerd denk ik...

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:48

KiWiKo schreef:
ik zeg alleen dat je dan niet weet hoe een slof correct kan werken :) en dat een slof ook bijvoorbeeld een schouder kan begrenzen.......

en dat een slof dus niks te maken heeft met een krulletje aan de voorkant........

en dat vergeten veel mensen :) of snappen dat niet, of nog veel erger willen dat niet snappen :)

Dat is niet willen snappen 100% zeker.
Ze horen iets van anderen, printen in de kop het is slecht, en staan niet meer open voor reacties van andere mensen. :)

Geef dan eens een voorbeeld aan mij wat er fout is aan een slof opzich?? :)
Als een slof slecht is, dan is het altijd nog de ruiter die voor geen meter kan rijden, en niet de o zo slechte slof. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:49

Slof in de kast laten voor mensen die er absoluut niet mee kunnen werken, ga er dan les in nemen...springen met slof is gewoon dom. Als je je paard niet onder controle kan houden voor een hindernis dan is hij er niet klaar voor, dan moet je nog wat meer dressuren en lagere hindernissen springen. Een paard dat steigert, dat eerst maar gaan afleren.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:49

KiWiKo schreef:

precies! met een slof kun je een paard leren van achter meer door te komen op de sprong of iets meer te bukken of iets meer met de schoft naar je toe te springen,een slof heeft zoals kiwiko zegt niet alles te maken met het krulletje aan de voorkant

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:51

russel schreef:
Slof in de kast laten voor mensen die er absoluut niet mee kunnen werken, ga er dan les in nemen...springen met slof is gewoon dom. Als je je paard niet onder controle kan houden voor een hindernis dan is hij er niet klaar voor, dan moet je nog wat meer dressuren en lagere hindernissen springen. Een paard dat steigert, dat eerst maar gaan afleren.

Slof wordt naar mijn mening niet gebruikt voor controle... en zeker niet bij het springen. Een paard dat op de hindernis afstormt met een slof laten springen lijkt me idd echt gevaarlijk.
Maar op een rustige, gecontroleerde, professionele manier kan het juist goede dingen teweegbrengen.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:55

Steph1989 schreef:
russel schreef:

Slof wordt naar mijn mening niet gebruikt voor controle... en zeker niet bij het springen. Een paard dat op de hindernis afstormt met een slof laten springen lijkt me idd echt gevaarlijk.
Maar op een rustige, gecontroleerde, professionele manier kan het juist goede dingen teweegbrengen.

ik geloof dat je het plaatje niet helemaal snapt,je hebt voor de sprong al controle door de slof door dat het paard zijn hoofd niet in de lucht kan steken en er als een gek opaf kan knallen,hij komt er tegen in en je begrenst hem op dat moment en laat weer los,als hij het snapt ontpspannen ze vrij snel,de meeste paarden die zeg maar in de sprong schieten doen dit uit angst

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 18:57

Ik heb een tijdje geleden ruzie gehad met een (arrogante) vent bij ons
op de manege hij heeft echt een vreselijke rijstijl gebruikt constant de zweep
en een slofteugel waar hij dus altijd mee springt.
Een tijd geleden was ik het zo zat hij sprong weer met een slofteugel en hij had hem
echt goed strak aangetrokken het paard zat bijna met neus tegen de borst.
En elke keer moest de hindernis hoger en hoger en paard kreeg me toch een pak
slaag als de balk eraf ging.
Ik ben toch tegen hem tekeer gegaan maar hij zei dan moet het paard zijn rug maar niet
boltrekken zo leert hij zijn rug te gebruiken, ik zei tegen hem dat die teugel ook wel wat losser kon
maar daar wou meneer niks van weten. Het arme paard had de volgende dag aardig spierpijn en
veel striemen van de zweep.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:00

Miranda06 schreef:
Ik heb een tijdje geleden ruzie gehad met een (arrogante) vent bij ons
op de manege hij heeft echt een vreselijke rijstijl gebruikt constant de zweep
en een slofteugel waar hij dus altijd mee springt.
Een tijd geleden was ik het zo zat hij sprong weer met een slofteugel en hij had hem
echt goed strak aangetrokken het paard zat bijna met neus tegen de borst.
En elke keer moest de hindernis hoger en hoger en paard kreeg me toch een pak
slaag als de balk eraf ging.
Ik ben toch tegen hem tekeer gegaan maar hij zei dan moet het paard zijn rug maar niet
boltrekken zo leert hij zijn rug te gebruiken, ik zei tegen hem dat die teugel ook wel wat losser kon
maar daar wou meneer niks van weten. Het arme paard had de volgende dag aardig spierpijn en
veel striemen van de zweep.

de volgende keer filmen en naar de dierenbescherming sturen!

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:02

goed idee maar denk niet dat ze daar wat tegen doen.

Ik vind eigenlijk dat je een slofteugel niet met springen
moet gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:02

Ben ik niet mee eens, ik heb een heel heet springpaard, door hem onder controle te moeten gaan houden met een slof is gewoon dom bezig zijn. Na veel meer oefening heb ik meer controle over hem, wacht hij ipv op een hindernis af te rennen en maar proberen hem terug te krijgen, om daar dan een slof voor te gaan nemen omdat je dan sterk bent, is het probleem niet oplossen, eerder vergroten. Paarden kunnen nl ook heel slim worden om de werking van de slof te ontlopen en een paard dat zich opkrult, daar heb je geen controle over en een opgekruld paard daar trek je snel de slof te strak mee aan.

Kortom leer er eerst mee rijden, hoevelen voelen niet of ze wel of geen contact met het bit hebben? Wat een aanleuning is, hoeveel gewicht ze in de hand mogen hebben en wat sterk maken is en of dat komt door ongehoorzaamheid, spanning of omdat ze gewoon veel te strak gehouden worden van voren en niet anders kunnen.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:10

Als iemand de slof goed gebruikt zou je het misschien wel met springen kunnen gebruiken.

hij is de enige volgens mij op manege die de slofteugel gebruikt
maar echt die paarden lopen gewoon helemaal bol geloof niet
dat dat de bedoeling is. hij gebruikt de teugel altijd op elk paard wat ie rijdt ik heb hem nog nooit zonder de slof zien rijden.