Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:36

FaberSmid schreef:
Zammie ik heb nog de opvoeding gehad, die ook beschreven staat in de handleiding. Er werden commando's gegeven en vaktaal gesproken, daardoor ontstaan er geen misverstanden zoals hier.
Lange lijnen komt van lange leidsels af, leidsels is schijnbaar een oudbollig woord en is lijnen geworden. Lange teugels zegt het al, teugels zoals je te paard zit maar dan langer omdat je schuin achter je paard loopt. Nu omschrijf ik het kinderlijk, hopelijk wel duidelijk.
Mijn vragen zijn nog blijven staan?
U schrijft liever geen extra dingen in uw hand te willen, maar welke hulpen geeft de longeerzweep?
Dan geeft u dus met longeren aan de binnen kant/hand de halve ophouding, hoe zit dat dan met rijden?

FaberSmid schreef:
Sorry Zammie alles raakt een beetje door elkaar heen, het was geloof ik modie die geen hulpteugels of bijzet gebruikt bij het longeren? In ieder geval zijn mijn vragen voor ieder die met longe geen bijzet of hulpteugel gebruikt en halve ophoudingen geven.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:46

Ik zie longeren aan de enkele longe zonder bijzet als beweging geven en niet zozeer als trainen. Ik ken zelf in elk geval geen technieken om zonder bijzet/dubbele longe goede hulpen te geven om nageeflijkheid te vragen. Ik vind dat daar ook begrenzing bij hoort namelijk en dat kan ik niet met enkel een enkele longe (onder het zadel gebruik ik daar weerstandbiedende hand en zithulpen voor).

Uitzondering is het balkjes lopen aan de enkele longe. Wanneer deze goed geplaatst zijn neemt ze uit zichzelf de juiste houding aan met juist rug- en achterhandgebruik :) Daarvoor doen we dat ook, om haar achterhand te versterken.

FaberSmid

Re: Waarom "hulpteugels" of bijzetten dubbele longe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:48

Dus u geeft met longeren (enkele longe) helemaal geen hulpen? Behalve om beweging te geven?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:51

Ze moet wel tactmatig en met een losgelaten lichaam lopen, maar ik werk dan niet aan verzameling, oprichting en dergelijke. We doen wel tempowisselingen en volte verkleinen/vergroten, maar ik kan aan de enkele longe geen verzameling en/of oprichting voor elkaar krijgen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 15:55

Wat zijn dan uw hulpen met tempi, vergroten en verkleinen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 15:59

Tempowisselingen mijn stemhulp en positie en lichaamshouding in de cirkel. Mocht ze niet voorwaarts gaan op die hulpen gebruik ik de longeerzweep (niet om te slaan!). Voor het verkleinen en vergroten van de volte gebruik ik wederom mijn lichaamshouding en eventueel neem ik de longeerlijn even iets strakker en laat hem daarna weer vieren wanneer ik haar naar binnen wil hebben. Wanneer ze niet terugkomt op mijn stem- en lichaamshulpen is het toverwoord geduld :+

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:01

bijzet is altijd wel fijn dan loopt je paard mooie nagevelijk als je hem aan longeren bent anders heeft longeren ook nietb veel nut

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:02

Heino schreef:
Tempowisselingen mijn stemhulp en positie en lichaamshouding in de cirkel. Mocht ze niet voorwaarts gaan op die hulpen gebruik ik de longeerzweep (niet om te slaan!). Voor het verkleinen en vergroten van de volte gebruik ik wederom mijn lichaamshouding en eventueel neem ik de longeerlijn even iets strakker en laat hem daarna weer vieren wanneer ik haar naar binnen wil hebben. Wanneer ze niet terugkomt op mijn stem- en lichaamshulpen is het toverwoord geduld :+

Ok duidelijk, dan is het alleen beweging geven en geen trainen zoals u schreef.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:04

Klopt

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:07

Ik denk zeker dat longeren met dubbele lijnen veel kan toevoegen maar aangezien het een hele kunst is om goed te longeren ben ik bang dat er veel ruiters hun paard eerder slechter dan beter maken met longeren.
Wat ik jammer vind is dat er zoveel mensen wat touwtjes aan hun paard knopen. Ze verpesten meer dan er goed aan te doen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:13

Daarom is begeleiding ook zo belangrijk Hopla, het is toch diep triest dat moderne ruiters het niet meer (willen) kunnen leren? En dat net zo voor de instructie?
Doe mij maar lessen voor zitten, longeren en lange teugel naast het rijden.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:15

Hmm ik weet niet of instructie 'vroegah' beter was. Merk wel degelijk verschil tussen hoe mijn instructeur nu les geeft en 10 jaar geleden. Maar waar dat aan ligt? Hij wordt alweer een dagje ouder, kan ook meespelen :P

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:17

Ik heb ooit eens een longeercursus (met dubbele lijnen) gevolgt maar één cursus van 8 lessen was toch echt nog onvoldoende.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik liever rijd dan longeer. Longeren doe ik alleen als mijn paard echt te fris is om erop te stappen.
En aangezien ik beter rijd dan longeer heeft longeren voor mij (op dit moment) geen toegevoegde waarde.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:31

Dat is zo zonde Hopla en gemis, met correct longeren kun je zo veel doen. Het is een afwisselende verademing, voor ruiter en paard. Vullen en versterken elkaar prachtig aan, zou het voor geen goud willen missen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 16:36

FaberSmid schreef:
Dat is zo zonde Hopla en gemis, met correct longeren kun je zo veel doen. Het is een afwisselende verademing, voor ruiter en paard. Vullen en versterken elkaar prachtig aan, zou het voor geen goud willen missen.

Persoonlijk denk ik dat het 'mogelijk' pas echt een toegevoegde waarde heeft wanneer je de passage en piaffe gaat beleren. Maar een noodzaak is het in mijn ogen niet. Het is toch een wereld van verschil of je OP het paard zit of er NAAST loopt. Het drijven is al heel anders bijv. Je drijft met zweep of met je kuit, een dat zijn twee heel verschillende dingen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 16:44

Hopla waarom alleen bij de hoge school oefeningen? Met longeren dubbele longe en lange teugels kun je alles doen wat onder het zadel van toepassing is? Een groot voordeel is dat de belasting van de ruiter er niet is. Het lijkt een wereld van verschil, maar bij correct longeren dubbele longe en lange teugel zijn de overeenkomsten logisch. Waarom denkt u dat de Spaanse rijschool zo lang longeren dubbele longe en lange teugel als basis gebruikt en blijft gebruiken?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 18:47

FaberSmid, longeer jij hetzelfde als in de Handleiding staat beschreven voor werk met de dubbele longe?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:16

Heino schreef:
Ik zie longeren aan de enkele longe zonder bijzet als beweging geven en niet zozeer als trainen. Ik ken zelf in elk geval geen technieken om zonder bijzet/dubbele longe goede hulpen te geven om nageeflijkheid te vragen.

Het kan echt.....
Ik zal het wel ff een keer laten filmen...
Een hoge dressuurhouding zal moeilijk worden maar die ambieer ik ook niet ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:18

Paintlinger schreef:
Heino schreef:
Ik zie longeren aan de enkele longe zonder bijzet als beweging geven en niet zozeer als trainen. Ik ken zelf in elk geval geen technieken om zonder bijzet/dubbele longe goede hulpen te geven om nageeflijkheid te vragen.

Het kan echt.....
Ik zal het wel ff een keer laten filmen...
Een hoge dressuurhouding zal moeilijk worden maar die ambieer ik ook niet ;)

Leuk, dat je het ook wil laten filmen.
Longeer je aan het halster, hoofdstel of kaptoom, Paintlinger?

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:20

Touwhalster meestal :j

Ik zal eens kijken wanneer ik iemand kan scoren die kan filmen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:23

modie schreef:
FaberSmid, longeer jij hetzelfde als in de Handleiding staat beschreven voor werk met de dubbele longe?

Zo goed als op het bijzetten na, ik bevestig via de longeersingel direct aan de kaptoom of bit. Dubbele longe werk al zwaar genoeg in door gewicht dubbele longe en handen. Ik ben tegen bijzetten en hulpteugels bij dubbele longe.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:24

Paintlinger schreef:

Touwhalster? bedoel je daar een soort Emiel Voest-halster mee?

Ik longeer gewoon op een huis-tuin en keukenhalster :D
Maar heb het ook afgewisseld met een hoofdstel, vroeger (vroeger, bedoel ik een jaar of 7 geleden)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:24

Ik ben heel benieuwd Paintlinger, ik kan en ken het zelf niet maar ben wel nieuwsgierig hoe jij bepaalde problemen waar ik met enkele longe tegenaan loop oplost. Bvb scheefheid, hoe corrigeer je dat?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 19:25

Paintlinger schreef:

Mag ik vragen waarom touwhalster? Een touwhalster is toch alleen voor het geleiden van paarden aan de hand? Niet om vast te zetten en niet om mee te werken, omdat het te dun en scherp is?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:28

FaberSmid schreef:
modie schreef:

Zo goed als op het bijzetten na, ik bevestig via de longeersingel direct aan de kaptoom of bit. Dubbele longe werk al zwaar genoeg in door gewicht dubbele longe en handen. Ik ben tegen bijzetten en hulpteugels bij dubbele longe.

In de Handleiding staat iets over: onder de buik door? Dit begrijp ik niet helemaal.
Kun je (neem aan dat ik je/jij mag zeggen? ging eigenlijk ongemerkt) dit aan mij uitleggen?

Het is inderdaad zwaar genoeg in de mond, dubbele longe. Ik doe het ook niet zo vaak. Lange teugel vind ik dan weer makkelijker.
Maar ga het eens proberen, zoals in de Handleiding beschreven staat.

Zie het straks wel, eerst één van de jonge paarden longeren.
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 20-09-09 19:29, in het totaal 1 keer bewerkt