De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:03

Maar die vertonen meestal niet allemaal hetzelfde probleem. Ik heb nog maar twee personen gezien die een fries fijn op de loodlijn reden en dat zijn Klomp en de andere ben ik, ironisch genoeg, de naam van kwijt...
Overigens zie ik een net gereden fries persoonlijk nog liever dan een net gereden KWPN'er ;)

horseyfries

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:05

Had je dit weekend op Horse Event moeten komen kijken naar mijn clinic ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:06

Ja ik weet niet of jij ooit foto's geplaatst hebt... Want ik denk dat jij het was.... :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:25

Horseyfries, maar het rijden met een doorgeknikt paard achter de loodlijn wordt toch juist regelmatig voor LRD aangezien en juist daardoor verkeerd toegepast.
Eigenlijk vind ik Sjef Janssen niet zo duidelijk in wat hij erover vertelt. Een paar jaar geleden ben ik ook nog naar Ermelo gekard om bij het trainingsseminar te horen hoe het nu werkelijk zat, maar er kwam eigenlijk helemaal niets uit. En eerlijk is eerlijk, als je een tijd naar Anky staat te kijken zie je weinig variatie in de houding van het paard en ook niet in de hoofdhalshouding.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:36

Voor LDR iets aanzien is iets heel anders dan dat het dat ook is hé ;)
Misschien moet je er dan eens een trainingsweekje Bartels aan wagen, dan zie je denk ik meer het nut van het systeem en de zin en onzin van wat erover vertelt wordt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:48

Nou, dat hoeft niet hoor, ik weet er genoeg vanaf, ik heb het alleen nooit door Sjef zelf verteld horen worden. Wat ik wel zie is dat heel erg veel mensen maar wat aan prutsen met dat LRD en bijna iedereen past het verkeerd toe. Het is ook niet iets wat je met een basiscombinatie moet doen, vind ik. Overigens vond ik het heel jammer dat Tineke Bartels laatst zei dat het een systeem op zich is, waar ik het niet mee eens ben omdat het niet geschikt is om een jong paard mee op te leiden en je dus niet het systeem vanaf het begin kunt toepassen. Daarmee is het al geen systeem op zich meer naar mijn idee.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 14:54

Dat is het wel omdat de essentie van het systeem niet het rond en diep rijden is, als je dus spreekt over "het systeem" heb je het ook over alle andere aspecten ervan zoals het uit elkaar houden van hand en been hulpen, niet bijdrijven als je terugrijdt of halthoudt en dat soort zaken. Daar begin je dus echt wel al mee bij een jong paard en dat werkt juist heel goed omdat het superduidelijk is voor de paarden. Duidelijker dan bijdrijven en tegenhouden om "de achterhand eronder te rijden".

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:02

Het bijdrijven en tegenhouden is ook nooit als exact tegelijkertijd bedoeld, maar ik begrijp wel waarom je het hier noemt. Ik begrijp ook hoe het systeem in elkaar zit, maar ik denk niet dat het bruikbaar is voor een jong paard als geheel. Het signaalrijden is misschien voor een enkel paard nog te verhapstukken, maar daarmee kom ik ook bij mijn volgende bezwaar en dat is dat het systeem niet geschikt is voor willekeurig elk paard en dat vind ik een tekortkoming.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:32

Blijkbaar weet je niet hoe het systeem in elkaar zit want anders zei je dat niet. Juist omdat niet hetzelfde wordt gevraagd van alle paarden is het voor alle paarden bruikbaar. Mag ik vragen waar jij dit systeem hebt leren kennen en toepassen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:51

HF, we horen toch altijd dat paarden wel geschikt moeten zijn voor dit systeem, waarom is dat nu opeens niet meer zo? Wat meneer Janssen heeft verzaakt is om te waarschuwen dat niet iedereen dit moest gaan proberen. Het is niet zozeer Anky die het systeem in diskrediet brengt, maar wel al die mensen die menen het te kunnen nadoen. Bij wie heb jij het eigenlijk geleerd, want jij rijdt kennelijk zelf in dat systeem?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:52

Het systeem is niet per definitie LDR. Het syteem is dat naar elk paard apart gekeken word.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:58

Oh, nou, dat is dan mooi afgekeken van het Skala en dus niet echt iets vernieuwends. Maar ik geloof dat dat gegeven nog niet zo doorgedrongen is tot de grote groep basisruiters die ermee klungelt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 15:58

Lovely schreef:
HF, we horen toch altijd dat paarden wel geschikt moeten zijn voor dit systeem, waarom is dat nu opeens niet meer zo? Wat meneer Janssen heeft verzaakt is om te waarschuwen dat niet iedereen dit moest gaan proberen. Het is niet zozeer Anky die het systeem in diskrediet brengt, maar wel al die mensen die menen het te kunnen nadoen. Bij wie heb jij het eigenlijk geleerd, want jij rijdt kennelijk zelf in dat systeem?

Nee, ze zeggen dat de extreme manier van diep rijden niet voor elk paard geschikt is, en dat ze dat zelf ook niet bij alle paarden doen.
Ik heb geen antwoord gekregen op mijn vraag, maar krijg wel dezelfde vraag terug, die ik gerust wil beantwoorden. Ik heb dit geleerd op Stal Bartels en
ben nog altijd lerende omdat er een soort van kleuterschool, lagere school, middelbare school en hogere school in bestaat en ik dus nog lang niet uitgeleerd ben op dat gebied. Daarom zei ik eerder dat je eens een keer een trainingsweek daar zou kunnen volgen om het echt in de praktijk op allerlei niveau's te zien. Ik ken heel veel mensen die na zo'n trainingsweek veel beter zijn gaan begrijpen hoe het werkt en wat het inhoudt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:01

horseyfries schreef:
Dat is het wel omdat de essentie van het systeem niet het rond en diep rijden is, als je dus spreekt over "het systeem" heb je het ook over alle andere aspecten ervan zoals het uit elkaar houden van hand en been hulpen, niet bijdrijven als je terugrijdt of halthoudt en dat soort zaken. Daar begin je dus echt wel al mee bij een jong paard en dat werkt juist heel goed omdat het superduidelijk is voor de paarden. Duidelijker dan bijdrijven en tegenhouden om "de achterhand eronder te rijden".

Dat is juist het grote manko van het systeem Baucher, dat met ophoudingen alleen tegengehouden wordt, niet meer nagegeven.
Dat de achterhand, geheel niet onder de massa komt.
Daarom kunnen de meeste niet eens meer werkelijk halthouden.
Dat op de handrijden is duidelijk te zien bij de marjonetten van SJ.
Dit is een systeem, dat geheel niets met rijden te maken heeft, de gene die het systeem heeft ontwikkeld, heeft dat zelf beschreven, het heeft meer na dan voordelen.
En toch willen de mensen het goed blijven vinden omdat het scoort.
Niet dat het beter is, het scoort.
De achterhand eronderrijden, heeft u dan nooit biomechanisch begrepen, want daar zit juist het manko bij LDR,Hypperflexie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:04

HF, jij vindt dat ik het niet goed begrijp en dat ben ik niet met je eens, misschien begrijp jij mij wel niet, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik heb trouwens ook niks tegen hoe de toppers hun paarden rijden, maar ik heb wel bezwaar tegen de blinde manier waarop basisruiters ermee aan het rotzooien zijn geslagen en ik heb een nog groter bezwaar tegen de instructeurs die dat steunen. Want ik denk echt dat je met een B, L, M of Z paard niks bij dat systeem te zoeken hebt tenzij er een goede (!) instructeur bij elke rit bij is, maar dat is helaas meestal niet.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:05

Op de ophoudingen bij de "hollandse school" wordt wel degelijk nagegeven, dus misschien is het systeem Baucher daarin verschillend van dit systeem?
Als u dat niet wist heeft u dit systeem nooit begrepen Professor.
Verder zou het fijn zijn als u de leerlingen en ruiters die het toepassen geen marionetten noemt, het zijn mensen als u en ik die een heel bewuste keuze hebben gemaakt voor een bepaald systeem. Of bent u een marionet van het Skala?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:07

eppie38 schreef:
Ik lees mee, en heb diep respect voor dit dialoog.
Hc vooral jou antwoorden lees ik met beetje kippevel maar heb niet zoveel behoefte om mezelf uit te drukken hier, wil het wel maar kan de woorden niet zo goed vinden maar ben het echt puur eens met jullie.
Ik hoop dat jullie door praten en lees met kippevel verder, thanks eindelijk iemand die onder woorden brengt wat ik voel.
Ik zou zeggen rot op met Anky maar tja die strijdkreet zet ook geen zoden aan de dijk.
Ik sluit me aan achter jullie maar julie moeten het woord voeren, sorry.

eppie38 schreef:
Ik zie iemand rijden, die als ik zo zou rijden bij mijn instructeur ik waarschijnlijk een zweep tegen mijn kop aan zou krijgen, en terecht.
Als ik zo een van mijn Friesen zou rijden zou ik ter plekke uit de ring gegooid worden.
Een Fries moet je voorwaarts rijden en dit gedrag ten aller tijde voorkomen.
ik ziou niet lachen als mijn paard zo zou lopen zeker niet en als het een van de Friesen zou zijn, zou ik de keuring dat jaar overslaan .
Ik vind deze vrouw een schande, net als haar man SJ, hoe durf je jezelf paardengek te noemen en dan zo met een paard om te gaan, bah je bent een schande voor de mensheid echt.

Het is goed dat u met kippenvel zit mee te lezen, maar beter is uw mening te uiten zoals in uw bericht.
Hoe meer zwarte schapen hoe beter, dan komt het bericht beter over dat niet alle maar witte schapen zijn die blind volgen. Dat er nog ruiters met gevoel voor de paarden zijn en niet tegen de paarden. Die het rijden volgens de oude handleiding terug willen en niet dat moderne hyperflexi Hollandse school Sjefke Janssen en alle ruiters die daar aan mee rijden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:10

Lovely schreef:
HF, jij vindt dat ik het niet goed begrijp en dat ben ik niet met je eens, misschien begrijp jij mij wel niet, dat zou natuurlijk ook kunnen. Ik heb trouwens ook niks tegen hoe de toppers hun paarden rijden, maar ik heb wel bezwaar tegen de blinde manier waarop basisruiters ermee aan het rotzooien zijn geslagen en ik heb een nog groter bezwaar tegen de instructeurs die dat steunen. Want ik denk echt dat je met een B, L, M of Z paard niks bij dat systeem te zoeken hebt tenzij er een goede (!) instructeur bij elke rit bij is, maar dat is helaas meestal niet.

Nogmaals de vraag: bij welke goede instructeur heb jij dit systeem leren kennen?
Mijn leerlingen doen het er van B tot en met Intermediaire I erg goed op, en ik ben echt niet bij elke rit! Ieder krijgt mee op zijn eigen niveau waar ze aan moeten werken, waar ze op moeten letten en waar ze nog vanaf moeten blijven, en dat kunnen ze ook prima zonder mij verder zetten gelukkig.
En natuurlijk zitten er heel veel raakpunten op bepaalde vlakken met het Skala, je zit tenslotte nog altijd op een paard, je geeft nog altijd hulpen en wat dat betreft kan ik me dus voorstellen dat sommige mensen denken dat er niets nieuws onder de zon is. Er zegt ook niemand dat dat nu totaal vergeten moet worden, het is meer uitgediept en er wordt niet bij voorbaat iets uitgesloten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:12

Huertecilla schreef:
Dit topic betreft de Hollanse School. Dit filmpje toont de essentie van die Hollandse School:
- hyperflexie aan de voorzijde door ontwijken van de as(s)ociatie met P+
- R- door relatief minder beperking

Zo lang de FEI goud blijft geven voor via aangeleerde hulpeloosheid geautomatiseerde oefeningen gaat er niets veranderen.
Zo lang de Hollandse School gouden succes heeft kan je het de NL ruiters niet echt kwalijk nemen dat het goud hen verblindt.
Dhr.Jansen verdient erkenning voor het perfectioneren van de methode welke goud gevonden wordt door de FEI jurering.
Dat het wellicht de geschiedenis in zal gaan als een beschamend dwaalspoor zoals Baucher zelf ook ontdekte is iets heel anders.

hc

Wat mij betreft mag het stukje geschiedenis van het ongeluk van meneer Baucher herhalen, zodat meneer Sjef Janssen zijn kans krijgt zijn fouten toe te geven en die in zijn boek te schrijven. Als dat zou gebeuren, zou ik een klein beetje respect krijgen en zijn boek willen lezen.

horseyfries schreef:
Dit filmpje toont helemaal niet de essentie van die Hollandse School.
Waar en wanneer heb jij Sjef Janssen horen zeggen dat dit filmpje de essentie is van wat ze doen?
Dit is een filmpje gemaakt door mensen die geen idéé hebben waar de essentie van de Hollandse School over gaat, dus om te stellen dat dit filmpje dan precies de juiste momenten eruit geknipt en geplakt heeft is wel een heel rare veronderstelling.
Het is duidelijk dat juist die momenten eruit gekozen zijn die een negatief beeld kunnen werpen op dit trainingssysteem dus als het iets NIET is dan is het dé essentie van dit systeem.

Natuurlijk is dit weer zo een moment opname? Vooral niet de fouten toegeven en lekker ten koste van de paarden blijven rijden. Trek ze maar lekker niet aan de teugel, maar aan de krul in plaats van rijden hobbelen. Heeft u het boek van meneer Baucher gelezen, over het zogenaamde trainingssysteem van meneer Sjefke Janssen?

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat Friezen dit uit zichzelf doen? Wat sommige Friezen doen: doorknikken en ver achter de loodlijn lopen, heeft niets te maken met de Hollandse School en ook niets te maken met hetgeen ik bedoel.
Hun systeem op de juiste manier toepassen kan idd net zo goed bij een Fries als bij eender welk paard, want de ESSENTIE (daar is tie weer!) van hun systeem is dat je per paard bekijkt hoe diep en hoe rond (of juist niet!) je rijdt, en dat is toevallig wél wat Sjef Janssen zelf ook vertelt.

Meneer Sjefke Janssen verteld zo veel, maar net niet alles. Laat net de informatie weg, zou graag een openbare debat met Meneer Janssen willen organiseren voor een goed doel. Denk dat er wel interesse voor is in het openbaar de theorie en de praktijk van beide kanten te bespreken en te tonen.
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 14-09-09 16:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:18

HF, er is eerst jarenlang geroepen dat het een soort van verlening van het Skala was omdat er een stukje uitdieping nodig was waarin het Skala niet zou voorzien. En laatstelijk zei Tineke Bartels juist weer dat het een systeem op zich was en dat is dus weer in tegenspraak met de rest. Maar nog steeds denk ik dat er maar weinig ruiters kunnen voldoen aan de eisen die het systeem aan het rijden en management stelt en dan is het des te vreemder dat jij daar leerlingen vanaf B niveau mee laat werken. Waar uit het zich in op B niveau? Signaalrijden als in niet aan de teugels trekken terwijl je aandrijft?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:20

Lovely schreef:
Horseyfries, maar het rijden met een doorgeknikt paard achter de loodlijn wordt toch juist regelmatig voor LRD aangezien en juist daardoor verkeerd toegepast.
Eigenlijk vind ik Sjef Janssen niet zo duidelijk in wat hij erover vertelt. Een paar jaar geleden ben ik ook nog naar Ermelo gekard om bij het trainingsseminar te horen hoe het nu werkelijk zat, maar er kwam eigenlijk helemaal niets uit. En eerlijk is eerlijk, als je een tijd naar Anky staat te kijken zie je weinig variatie in de houding van het paard en ook niet in de hoofdhalshouding.

En juist die variatie van de "houding" is toch afhankelijk van de oefeningen? Als de oefeningen veranderen, zal de "houding" mee veranderen?

horseyfries schreef:
Voor LDR iets aanzien is iets heel anders dan dat het dat ook is hé ;)
Misschien moet je er dan eens een trainingsweekje Bartels aan wagen, dan zie je denk ik meer het nut van het systeem en de zin en onzin van wat erover vertelt wordt?

Sorry maar het is voor mij persoonlijk en voor de paarden een pot nat. Anders had meneer Baucher dat ook wel beschreven?

Lovely schreef:
Nou, dat hoeft niet hoor, ik weet er genoeg vanaf, ik heb het alleen nooit door Sjef zelf verteld horen worden. Wat ik wel zie is dat heel erg veel mensen maar wat aan prutsen met dat LRD en bijna iedereen past het verkeerd toe. Het is ook niet iets wat je met een basiscombinatie moet doen, vind ik. Overigens vond ik het heel jammer dat Tineke Bartels laatst zei dat het een systeem op zich is, waar ik het niet mee eens ben omdat het niet geschikt is om een jong paard mee op te leiden en je dus niet het systeem vanaf het begin kunt toepassen. Daarmee is het al geen systeem op zich meer naar mijn idee.

Laat dat nu zo mooi in meneer Baucher zijn boek beschreven staan.

horseyfries schreef:
Op de ophoudingen bij de "hollandse school" wordt wel degelijk nagegeven, dus misschien is het systeem Baucher daarin verschillend van dit systeem?
Als u dat niet wist heeft u dit systeem nooit begrepen Professor.
Verder zou het fijn zijn als u de leerlingen en ruiters die het toepassen geen marionetten noemt, het zijn mensen als u en ik die een heel bewuste keuze hebben gemaakt voor een bepaald systeem. Of bent u een marionet van het Skala?

Wilt u beweren dat meneer Sjefke Janssen het beter weet dan meneer Baucher? En dat ze echt nageven, dat zijn dan zeker momentopnames die niet te zien zijn?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 16:31

horseyfries schreef:
Nogmaals de vraag: bij welke goede instructeur heb jij dit systeem leren kennen?
Mijn leerlingen doen het er van B tot en met Intermediaire I erg goed op, en ik ben echt niet bij elke rit! Ieder krijgt mee op zijn eigen niveau waar ze aan moeten werken, waar ze op moeten letten en waar ze nog vanaf moeten blijven, en dat kunnen ze ook prima zonder mij verder zetten gelukkig.
En natuurlijk zitten er heel veel raakpunten op bepaalde vlakken met het Skala, je zit tenslotte nog altijd op een paard, je geeft nog altijd hulpen en wat dat betreft kan ik me dus voorstellen dat sommige mensen denken dat er niets nieuws onder de zon is. Er zegt ook niemand dat dat nu totaal vergeten moet worden, het is meer uitgediept en er wordt niet bij voorbaat iets uitgesloten.

Gek dat wat meneer Baucher niet lukte u wel lukt, zonder de beschreven problemen?
Voorwaarts neerwaarts rijden moet de mens niet verwarren met het zogenaamde systeem en school van meneer Sjefke Janssen. En al helemaal niet vergeten wat nu de werkelijke geschiedenis is. Of wilt u nu ook al het wiel opnieuw uitvinden, u claim leggen en daar uw naam aan geven? Alle raakpunten met het correcte rijden zijn verdwenen, ten koste van de paarden tegen alle regels in. Laat ze eerst maar eens opnieuw hun eigen handleiding leren.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 17:57

Daar zijn we weer. De Hollandse school. Ik vind het respectloos voor de mensen die niet volgens het "systeem" van Sjef Janssen rijden. Ik voel me er ook niet bij thuis en wil ook niet zo genoemd worden. Moeten wij "tegensprekers" ook een "school" gaan verzinnen dan om ons zelf in een hokje te duwen.
Ik zou zo graag iemand zien scoren met een "normale" trainingsmethode en goed mee willen zien draaien in de top, maar dat lukt niet heb ik het idee. Ik had mijn hoop op Patrick Kittel, maar die is vervlogen bij het zien van de kur in Windsor.
Wie kunnen we hedentendage dan aanvoeren als een successtory met de "klassieke" trainingsmethode". Wie heeft er een idee? :?

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-09 18:38

Als de jury werkelijk punt wat ze zien, dan komen er wel meer "klassiekers" tot een successtory.
Nu is dat heel moeilijk, het spectakel wordt nog steeds hoog beloond.

De russin met Balagur is wel een mooi voorbeeld van een Klassieker en Monica Theodurescu ook

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 18:43

vur schreef:
Daar zijn we weer. De Hollandse school. Ik vind het respectloos voor de mensen die niet volgens het "systeem" van Sjef Janssen rijden. Ik voel me er ook niet bij thuis en wil ook niet zo genoemd worden. Moeten wij "tegensprekers" ook een "school" gaan verzinnen dan om ons zelf in een hokje te duwen.
Ik zou zo graag iemand zien scoren met een "normale" trainingsmethode en goed mee willen zien draaien in de top, maar dat lukt niet heb ik het idee. Ik had mijn hoop op Patrick Kittel, maar die is vervlogen bij het zien van de kur in Windsor.
Wie kunnen we hedentendage dan aanvoeren als een successtory met de "klassieke" trainingsmethode". Wie heeft er een idee? :?

Hollandse school is ook een belediging voor Hollanders. Wij zwarte schapen die tegen de kudde witte schapen in lopen die braaf de hallandse school volgen en na bleren. Hoeven niet iets nieuws wat er al is, laat ons maar het "oude" in ere houden en belangrijkste de paarden in er houden.