Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:08

Bizzybijtje schreef:
Dacht het niet......

U kunt het wel niet denken maar het is zo.
Voorhandvoor heeft ieder been zijn spoor.
b.v. gereden op de linkerhand:
1. Linkerachterbeen spoort tussen de twee voorbenen.
2. Linkervoorbeen heeft zijn eigen spoor.
3. Rechtervoorbeen heeft zijn eigen spoor.
4. Linkerachterbeen heeft zijn eigen spoor.

Schouderbinnen waarts linkerhand:
1. Linkervoorbeen heeft zijn eigenspoor.
2. Linkerachterbeen spoort in het linker voorbeen.
3 Rechterachterbeen heeft zijn eigen spoor.

En dat appeltje en een eitje, dat geloof ik niet, om de buitenschouder zover naar binnen te brengen dat hij voor de binnenheup is, is een zware gymnastische oefening, die men niet 1-2-3 beheerst.

Dacht dat dit dus duidelijk was??

Alet74

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:14

Maar wat is je doel met dit topic? Dat is mij niet zo duidelijk namelijk.
Qua beschrijving van de oefening kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Wat betreft het vinden van de moeilijkste zijgang, tja, de een vindt dit moeilijk, de ander dat. Dat is niet iets feitelijks volgens mij.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:34

Alet74 schreef:
Maar wat is je doel met dit topic? Dat is mij niet zo duidelijk namelijk.
Qua beschrijving van de oefening kan ik het niet anders dan met je eens zijn. Wat betreft het vinden van de moeilijkste zijgang, tja, de een vindt dit moeilijk, de ander dat. Dat is niet iets feitelijks volgens mij.

Wat mijn bedoeling is met dit topic?

Heb veel gelezen op bokt, maar men spreekt zo makkelijk over dingen, die geheel niet makkelijk zijn, schouderbinnenwaarts wordt verwisseld met voorhand voor.
De makkelijkste beweging zijwaarts wijken voor de kuit, de eerste oefening om een jong paard op de éénzijdige kuitdruk te leren reageren, die je gebruikt wanneer het paard reageert op de voorwaarts drijvende hulpen, en dat is al heel snel bereikt in de africhting.
Die wordt als moeilijker beschouwt, en dat is natuurlijk onzin, omdat je dan zeker niet zijgangen kunt rijden wanneer het paard niet op een éénzijdige kuitdruk reageert.

Daarom heb ik dit Topic geopend, om na te gaan of men werkelijk weet waarmee men bezig is.
En het valt mij tegen, hoe weinig amazone en ruiters werkelijk weten hoe en wat.
Dat het mij ook opvalt dat vele instructeurs er zo makkelijk over denken.
Dat een jurylid hier gereageerd heeft, die zelf rijdt dat die er zo makkelijk over denkt.

Denk ook dat vaak de fout gemaakt wordt, om Schouder voor te zeggen. beter is voorhandvoor.
Dan haal je het niet doorelkaar met Schouderbinnenwaarts.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:36

bij de academische rijkunst kennen ze wijken niet eens...daar is het van schoudervoor richting schouderbinnenwaarts...en dat met een goed ondertredend binnenachterbeen en een goede stelling en buiging...

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:46

Professor schreef:
b]Schoudervoor of tewel voorhandvoor is op 4 hoefslagen [/b] , het binnenbeen spoort tussen de voorbenen in, het linkervoorbeen heeft een hoefslag, het rechtervoorbeen ook, en llinkerachterbeen ook en het rechterbeen ook.En is geen verzamelde gang nodig.

Schouderbinnenwaarts is op 3 hoefslagen dat klopt, binnenachterbeen in de spoor van het buitenvoorbeen, het binnenvoorbeen op zijn eigen hoefslag en dito het buitenachterbeen. In een verzameld tempo gereden.

Dacht het niet......[/quote]

Dacht het ook niet... hooguit is schouderbinnenwaarts op 3 sporen en 2 hoefslagen een oefening op 4 hoefslagen bestaat niet.
Schoudervoor ken ik alleen als een lichte schouderbinnenwaarts, dus met minder buiging en dus minder verzameling dan schouderbinnenwaarts. Ook de instructrice die ik heb gehad (grand prix gereden) zeggen dit zo. Zou dit in NL anders zijn dan in Duitsland?

edit: ruzie met quotes

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 19:55

Wij noemen dat in Duitslsnd hoefslagen.
Waarschijnlijk in het Nederlands spoor.

Voorhandvoor, heb ik zo geleerd door mijn instructeur in Nederland.
Inplaats van schoudervoor, omdat men het dan niet verwisseld.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:58

@professor: je wilt dus wat meer inzicht in de, hoe zeg je dat, basiskennis van de gemiddelde ruiter.

Ik had het ook altijd over '3 hoefslagen' bij sb.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 19:58

Professor schreef:
Wij noemen dat in Duits hoefslagen.
Waarschijnlijk in het Nederlands spoor.

Ja daar ontstaat al enige verwarring. Wij hebben het over hoefslagen en sporen. Sporen zijn het aantal lijnen die de hoeven vormen. Waarom we het dan ook nog over hoefslagen hebben hier weet ik eigenlijk niet. (bij meer dan 2 sporen gebruik je meer dan 1 hoefslag) Vandaar ook de term dat een 'paard spoort' als zijn achterhoeven in het spoor van zijn voorhoeven treden.
Hoe dat dan zit bij het schoudervoor in NL en Dui weet ik dan niet.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:02

Back on topic: Ik denk dat het een moeilijk oefening is omdat bij veel paarden tegen de tijd dat ze schouderbinnenwaarts gaan rijden het paard nog niet genoeg op de buitenteugel kan worden gereden. Ik zie nog steeds veel te veel ruiters met hun binnenbeen naar achteren een schouderbinnenwaarts rijden helaas....
Het is een oefening die veel coördinatie vraagt van alle hulpen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:03

Is dit een rel-topic? Of heeft onze 'Professor' ( die titel is in Duitsland beschermd zoals u wellicht weet) op een goede dag besloten de bokt-lezertjes van schriftelijke rijlessen te gaan voorzien? Wat aardig! Herr Professor, waar heeft U uw opleiding in Duitsland gevolgd?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:05

haha, ik weet niet de definitie van een rel-topic, maar ik geloof niet dat dit er eentje is?
of heb ik het mis?

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:07

Maar hier in Nederland kunnen we ook nooit een goede sb leren want die wordt als eerste gevragen in de M1. En helaas moet het daar in arbeidsdraf en niet in verzamelde draf.
Misschien maar weer nieuwe proeven gaan maken?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:09

Jannepauli schreef:
Is dit een rel-topic? Of heeft onze 'Professor' ( die titel is in Duitsland beschermd zoals u wellicht weet) op een goede dag besloten de bokt-lezertjes van schriftelijke rijlessen te gaan voorzien? Wat aardig! Herr Professor, waar heeft U uw opleiding in Duitsland gevolgd?

Weet niet of u het weet, maar de Nederlandse instructeurs deden in Duitsland ook examen, tot dat Deurne gebouwd is.
En dat is geloof ik in 1975 klaar gekomen.
Dus wat wilt u hiermee zeggen???
En wie maakt er nu een rel??
En zegt niets inhoudelijks???

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:10

asjemenou schreef:
Maar hier in Nederland kunnen we ook nooit een goede sb leren want die wordt als eerste gevragen in de M1. En helaas moet het daar in arbeidsdraf en niet in verzamelde draf.
Misschien maar weer nieuwe proeven gaan maken?

Dan gaan ze in tegen hun eigen handleiding.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:15

Nou eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom deze vraag op bokt gesteld wordt, om vervolgens met elk van uw antwoorden de poster terecht te gaan wijzen of te beargumenteren. Dat is wat ik noem het 'stellen van geladen vragen' ... misschien vergis ik me maar ben gewoon benieuwd naar uw motivatie.

Maar als u oprecht geïnteresseerd bent in het 'hoe en waarom' van schouder-binnenwaarts, dan pakt u toch uw 'Skala der Ausbildung' er even bij?

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:21

Jannepauli schreef:
Nou eerlijk gezegd vraag ik mij af waarom deze vraag op bokt gesteld wordt, om vervolgens met elk van uw antwoorden de poster terecht te gaan wijzen of te beargumenteren. Dat is wat ik noem het 'stellen van geladen vragen' ... misschien vergis ik me maar ben gewoon benieuwd naar uw motivatie.

Maar als u oprecht geïnteresseerd bent in het 'hoe en waarom' van schouder-binnenwaarts, dan pakt u toch uw 'Skala der Ausbildung' er even bij?

Het lijkt inderdaad meer een uiteenzetting van hoe sbw gereden moet worden dan een discussie over waarom het moeilijk is (of niet)
Ik heb trouwens de vraag van TS wel beantwoord volgens mijn visie.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:30

Goed opgemerkt Jannepauli :D

Wat misschien een verschil is tussen een Duitse en Nederlandse kijk op schouderbinnenwaarts, is dat veel Duits-gerichte ruiters verzameling als voorwaarde zien voor de oefening. Ik, en veel Nederlanders met mij, wil in een zijgang kunnen schakelen: groot draven, klein, ergens er tussenin. Ook wil ik het paard verschillende houdingen kunnen laten aannemen tijdens de oefening: opgericht en kort in de hals, maar ook ronder, lager of langer. Kunnen schakelen in tempo en houding betekent namelijk optimale controle en alertheid.
Schouderbinnenwaarts is mijns inziens niets anders dan het paard de schouder licht naar binnen te laten brengen, gesteld en gebogen naar de binnenzijde.
Het paard kijkt daarbij dus niet in tegengestelde richting vanwaar hij gaat (dan zou hij achterom moeten kijken). De stelling is enkel iets meer naar het midden van de arena dan de lijn waarover het paard zich beweegt en de hals volgt daarbij de curve die het lichaam inzet: met het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:34

snater schreef:

Wat misschien een verschil is tussen een Duitse en Nederlandse kijk op schouderbinnenwaarts, is dat veel Duits-gerichte ruiters verzameling als voorwaarde zien voor de oefening. Ik, en veel Nederlanders met mij, wil in een zijgang kunnen schakelen: groot draven, klein, ergens er tussenin. Ook wil ik het paard verschillende houdingen kunnen laten aannemen tijdens de oefening: opgericht en kort in de hals, maar ook ronder, lager of langer. Kunnen schakelen in tempo en houding betekent namelijk optimale controle en alertheid.
Schouderbinnenwaarts is mijns inziens niets anders dan het paard de schouder licht naar binnen te laten brengen, gesteld en gebogen naar de binnenzijde.
Het paard kijkt daarbij dus niet in tegengestelde richting vanwaar hij gaat (dan zou hij achterom moeten kijken). De stelling is enkel iets meer naar het midden van de arena dan de lijn waarover het paard zich beweegt en de hals volgt daarbij de curve die het lichaam inzet: met het binnenachterbeen in het spoor van het buitenvoorbeen.

Helemaal mee eens.
Nog een reden waarom het lastig is: je moet op 1 lijn blijven terwijl je paard gebogen is. (ik vind een appuyement makkelijker inderdaad)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 20:42

snater schreef:

U haalt vele dingen door elkaar, leest u een de handleiding, dat wordt het u misschien allemaal duidelijker.
U haalt wanneer ik dit lees Schoudervoor, en Schouderbinnenwaarts door elkaar.
De stelling is niet meer als rechtuit.
De Schouderbinnenwaarts is gedacht om het binnenachterbeen meer onder de massa te laten treden, en het been te sterken, mede is het een oefening als voorbereiding van alle andere zijgangen.
Met Voorhandvoor (Schoudervoor) daar kunt u Tempi rijden.
Dat is de voorbereiding op Schouderbinnenwaarts.
Schouder binnenwaarts is en kan als oefening alleen nut hebben wanneer het verzameld gereden wordt.
Al het andere is geen Schouderbinnenwaarts.
Leest u na, dat staat in alle moderne boeken.

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:44

Volgens mij lees ik nu wat ik al eerder in dit topic gelezen heb.
Waarom wordt alleen gereageerd op dingen die volgens TS niet kloppen (= off topic) en wordt niet ingegaan op antwoorden van de vraag in de OP?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:45

Professor schreef:
snater schreef:

U haalt vele dingen door elkaar, leest u een de handleiding, dat wordt het u misschien allemaal duidelijker.
U haalt wanneer ik dit lees Schoudervoor, en Schouderbinnenwaarts door elkaar.
De stelling is niet meer als rechtuit.
De Schouderbinnenwaarts is gedacht om het binnenachterbeen meer onder de massa te laten treden, en het been te sterken, mede is het een oefening als voorbereiding van alle andere zijgangen.
Met Voorhandvoor (Schoudervoor) daar kunt u Tempi rijden.
Dat is de voorbereiding op Schouderbinnenwaarts.
Schouder binnenwaarts is en kan als oefening alleen nut hebben wanneer het verzameld gereden wordt.
Al het andere is geen Schouderbinnenwaarts.
Leest u na, dat staat in alle moderne boeken.

De duitse boeken misschien...
Iedereen hier weet toch echt dat je schouderbinnenwaarts ruim en verzameld kan rijden...
Dus niet alleen verzameld.

Schoudervoor is om je paard recht te richten.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 20:57

Hmmm het is een andere oefening die weer andere vaardigheden vraagt, maar ik kan zo niet zeggen welke van de twee ik moeilijker vind. Dat op een lijn blijven heb je met appuyeren ook, maar dan trek je denkbeeldig een schuine lijn en die moet je dan ook aanhouden. Tenzij je onderweg meer of minder zijwaarts wil natuurlijk.

Als je je paard oefeningen aanleert in de volgorde wijken-sb-travers-appuyeren (tenminste, dat doe ik) is sb inderdaad een pittige opgave omdat je voor het eerst de voorhand echt opzij zet ten opzichte van de achterhand. Waar een paard bij het wijken nog wat tegen de buitenhand aan kan duwen, moet hij daar in de sb echt vanaf blijven. Daarvoor heeft-ie weer wat extra balans nodig. Maar dat geldt ook voor de volgende stap: travers (en de daarop volgende: appuyeren).
De topicvraag vind ik dus ook totaal irrelevant, omdat ik het niet eens ben met de stelling dat sb de moeilijkste zijgang zou zijn. Ik denk dat als je travers, renvers en appuyeren makkelijker vindt dan sb, er iets (misschien wel ernstig) mis is met de manier waarop je AL je zijgangen rijdt.

Prof, schouderbinnenwaarts rijden heeft voor mij meerdere functies dan het binnenachterbeen onder te laten treden. Dat leer ik paarden namelijk liever als ze recht zijn. Wat te denken van lenigheid, controleren of het paard niet tegen de buitenteugel leunt en ook in het licht zijwaartse zich laat schakelen, inbuigen, controleren of de ruiter onafhankelijk blijft zitten...? En nee, dat maakt 'mijn' sb niet meteen een schoudervoor, want ik rij precies over hetzelfde spoor als in een sb. Bij schoudervoor gaat het paard minder gebogen en kun je nauwelijks van een zijgang spreken. Ik heb niets aan één ondertredend achterbeen als ik geen controle heb over de houding of het tempo van mijn paard. De kwaliteit van de beweging verbeter ik op rechte lijnen, simpelweg door te schakelen. Doe je twee achterbenen tegelijk. moeten jullie ook eens proberen :D

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:02

Professor schreef:
[...]

Heeft onze Prof kennis van de anatomie en fysiologie van het paard, én snapt-ie wat van dressuur? Dan snapt-ie vast wel dat wanneer je toerijdt in een sb, het paard voor meer gaat rijzen en er dus meer draagkracht van de achterhand uit komt. Wissel toe- en terugrijden met elkaar af in een schouderbinnenwaarts en je zult zien dat dat veel kracht kost. Het maakt de achterhand dus veel sterker dan wanneer je in één tempo door blijft tuffen. Niet mee eens, of twijfels misschien? Probeer het gewoon eens op een paar paarden. Spreek je morgen wel weer :wave:

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:13

Even een paar correcties:
Professor schreef:

Da's niet waar, het is waar dat een sb alleen zin heeft als een paard in de correcte houding en behoorlijk in horizontaal evenwicht wordt gereden. Juist doordat het het (binnen)achterbeen sterker maakt (ook in 1 tempo), is het wel een goede oefening om verzameling te bereiken.

Professor schreef:
b]Schoudervoor of tewel voorhandvoor is op 4 hoefslagen [/b] , het binnenbeen spoort tussen de voorbenen in, het linkervoorbeen heeft een hoefslag, het rechtervoorbeen ook, en llinkerachterbeen ook en het rechterbeen ook.En is geen verzamelde gang nodig.

Schouderbinnenwaarts is op 3 hoefslagen dat klopt, binnenachterbeen in de spoor van het buitenvoorbeen, het binnenvoorbeen op zijn eigen hoefslag en dito het buitenachterbeen. In een verzameld tempo gereden.

Ik begrijp dat de prof voor 'hoefslagen' sporen bedoelt. Schoudervoor is niet op 4 sporen. Een rechtgericht paard loopt op 4 sporen. daarbij lopen de 2 achterbenen net iets buiten de voorbenen.Een paard is nl. van voren wat smaller dan van acheren.
Bij schoudervoor is een minimale buiging waarbij het binnenachterbeen exact n het spoor van het binnenvoorbeen loopt. het buitenvoorbeen loopt tussen de sporen van de beide achterbenen in.
Voor wie wil, wil ik wel wat plaatjes kopiëren uit de oude 'Handleiding tbv Nederlandsche ruiters en hun instructeurs' wat de uitgangspunten van het nederlandse rijonderwijs bevat.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 21:25

proffesor waarom eerst verzameling voor een sb ?
verder zou ik wel eens een perfect uitgevoerde sb willen zien, heeft iemand een filmpje daarvan ?
ik vind dit verder een prima discussie als we elkaar ook wat in de waarde kunnen laten, sb is een hele moeilijke oefening en alles wat er over te lezen/leren valt is meegenomen.