ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:55

Er is maar 1 moet in het leven en dat is doodgaan.
Dus het moet niet met 3 en het moet niet met 6.

De redenen zijn al gegeven.
Dat een paard er geen schade van ondervind als je gewoon rustig aan de gang gaat.
Dus waarom zou je het dan laten.
Waarom alles in het negatieve trekken als het zal wel met geld of ongeduld te maken hebben.
daar heeft het voor mij niet mee te maken.

Maar ik ben wel graag met mijn paard bezig.
En dan is na braaf mee lopen en dat soort dingen er op gaan zitten de volgende voor mij.
Ik merk ook heel erg dat de paarden het ook leuk vinden.
Ze vinden mee lopen en over zeiltjes lopen en weet ik wat erg leuk, maar het verveeld zo ook op den duur.
Regelmatig eens op de trailer en naar een ander bos vinden ze leuk.
Ja ik kan er dan langs gaan lopen, maar aangezien ik daar geen enkele meerwaarde in zie is dat ook waar ik niet voor kies.
En ik merk ook dat ik paarden erg kan motiveren en belonen als ze ik noem maar wat aan galoperen op mijn beenhulp voor de eerste keer.
Je ziet de paarden dan groeien omdat ze zich zo geweldig voelen.
Ja het ligt aan mij dat ik dat geen 3 jaar volhoud om die motivatie over te brengen met over een zeiltje lopen of wat dan ook.
En dan zie je de paarden gewoon echt saai en duf met me mee lopen.
Grondwerk als in de zin van het opjagen en die nieuwetijdsdingen hecht ik ook geen meerwaarde aan.
Er zullen zeker wel leuke dingen tussen zitten, maar ik heb geen enkele problemen met mijn paarden op de manier waarop ik met ze omga.
Ze luisteren braaf en meer hoef ik er niet van.
Dat een ander dat wel wil, ook prima hoor.
Al denk ik wel dat er ook veel mensen zijn die daar schade mee brengen.
(Onkunde brengt schade aan de rond als erop)

Zolang er geen bewijs is als je gewoon met verstand een jong paard rijd, zal ik niet veranderen, wat andere er ook over zeggen.

Ik ga andere ook niet aanvallen dat ze te laat zijn met 6 jaar.
Laat ieder zijn ding doen.
Pas als overvragen aan de orde komt is je mond open doen ook wel tijd genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 13:58

mariska32 schreef:
Paardentango schreef:
Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?

het gemidelde sportpaard word 7....... :x

3 is gewoon te jong.

neee...... het gemiddelde PAARD in nl word 7. Dat is dus incl alle slachtpaarden en onverkoopbare hengstenveulens die door mensen zonder kennis papierloos zijn gefokt en daarna ineens de deur uit moeten....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:01

Klopt helemaal. het gemiddelde paard wordt 7. (en ik denk ook dat het een schatting is)

kijk eens wat er dadelijk weer op de markten staat.
Bomvol hengstjes zonder papier.
meestal veulentjes, soms een jaartje ouder.
Dat trekt het gemiddelde flink naar beneden

Gefokt door de recreant, niet de sportman die altijd maar afgekat wordt.
Die fokt met papier, die vind je niet op de markt.

Anoniem

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:09

wou net zeggen.... die worden voor dik geld verkocht en staan er vaak beter bij dan de gemiddelde papierloze pony.....

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:18

Ja, het is (nog) niet bewezen dat een paard later inrijden beter is.
MAAR wat is er erg aan om 1 a 2 jaar langer te wachten?
Ik geloof dat geen enkel paard daar slechter van wordt.
In die1 a 2 jaar kun je al wel gaan grondwerken, hem aan dingen laten wennen, evt. hem al kennis laten maken met een zadel en hoofdstel ed.
Allemaal als voorbereiding op het rijden waar je alleen maar profijt van hebt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:21

x_Marr schreef:
In die1 a 2 jaar kun je al wel gaan grondwerken, hem aan dingen laten wennen, evt. hem al kennis laten maken met een zadel en hoofdstel ed.

Maar hij wordt er ook niet beter van.
Kennis maken met een zadel en hoofdstel.
Hoeveel tijd wil je daar voor uitrekken dan?
2 jaar?
2 dagen klopt toch beter? :)
Dat vind een paard toch helemaal niet spannend?

En een dingen laten wennen, dat blijf je toch geen 2 jaar volhouden.
Tenminste ik niet, dat vind ik echt niet leuk.
En dat geef ik dan ook door aan mijn paard.
Maar dat vertel ik hierboven al. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:24

Paardentango schreef:
Het onderzoek staat in alle boekjes, niet die van de cowboys want die stappen er geloof ik al op met 1 1/2. :=
Is het niet gewoon een beetje je eigen hersens gebruiken en snuffelen op biologie, fysieke ontwikkeling etc. beetje kijken naar wanneer is een paard uitgegroeid, fysiek èn mentaal.

Onderzoek is altijd pas achteraf, als het kwaad al is geschied.

Je bent met levende dieren bezig, niet met 'rijmachines'.
het voordeel van een kind is dat ze makkelijk te intimideren zijn omdat ze in hun hoofd nog erg jong zijn.

Wat is dat nu weer voor bullshit met die cowboys? Die mensen hebben echt alles over voor die dieren daaro. Zoals ik tot nu toe gezien heb ranches dat ze gigantische paddocks hebben en weiland voor die dieren. Het lijkt mij super om daar als paard te mogen staan
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-08-09 14:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:26

Hoezo wordt hij er niet beter van? Dat weet je toch niet?

Dat jij het niet leuk vindt en dat het paard dan maar zo snel mogelijk klaar moet zijn, sorry, maar het gaat toch om het paard?!

Je kan genoeg dingen doen in die 2 jaar tijd, en als je het niet leuk vindt laat je hem gewoon langer 24/7 op de wei staan ipv. er ook eens mee bezig te gaan ;)

Wat nou als je paard wel rugproblemen krijgt als je hem hebt ingereden op 3 jarige leeftijd, ik neem aan dat je je dan behoorlijk schuldig voelt.
En ja tuurlijk een paard kan ook rugproblemen krijgen als die op latere leeftijd ingereden is, maar dna weet je iig zeker dat het niet aan te vroeg inrijden ligt! (alsnog moeten sommige ruiters zich dan schuldig voelen, kan namelijk ook door de manier van rijden komen)

Love_western: zij geeft een vooroordeel, maar dat doe jij nu ook ;)
Laatst bijgewerkt door Air op 09-08-09 14:28, in het totaal 1 keer bewerkt

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:27

Nou ik ken zat paarden die met hun 3e ingereden zijn, en daar gaat het nog steeds, ook op oudere leeftijd, prima mee! :)

Ik rijd ook ponys in en die pakken we ook als ze 3 zijn :)
Ben op dit moment ook bezig met een 3 jarige inrijden..

Wat je er mee kan.. tja, zorg dat je niet te lang bezig zijn dat ze echt spierpijn krijgen enzo.. gewoon rustig de training opbouwen en goed les nemen dat je de pony goed rijd.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:28

x_Marr schreef:

Dat jij het niet leuk vindt en dat het paard dan maar zo snel mogelijk klaar moet zijn, sorry, maar het gaat toch om het paard?!

Je kan genoeg dingen doen in die 2 jaar tijd, en als je het niet leuk vindt laat je hem gewoon langer 24/7 op de wei staan ipv. er ook eens mee bezig te gaan ;)

Oeps jah daar heb je gelijk in ;) Zal het ff veranderen

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:34

x_Marr schreef:

Wat nou als je paard wel rugproblemen krijgt als je hem hebt ingereden op 3 jarige leeftijd, ik neem aan dat je je dan behoorlijk schuldig voelt.
En ja tuurlijk een paard kan ook rugproblemen krijgen als die op latere leeftijd ingereden is, maar dna weet je iig zeker dat het niet aan te vroeg inrijden ligt! (alsnog moeten sommige ruiters zich dan schuldig voelen, kan namelijk ook door de manier van rijden komen)

Dat ze er beter van worden is niet bewezen.

Een paard zo snel mogelijk klaar moet zijn, zijn jouw woorden, niet de mijne.
dat is hoe jij het invult, niet hoe ik het invul.

Ik merk dat de paarden de aandacht en het rijden leuk vinden, waarom dan langer in de weide laten staan?
Ze genieten ervan.
En ik denk dat jou paarden zoals jij er mee omgaat dat ook doen.
waarom dan zo veroordelend voor iets wat niet bewezen is.

Ja ik zou me zeker schuldig voelen.
Maar ik heb geen paard met rug problemen. (En niet met peesproblemen en niet met hko)
En paarden die ik verkocht heb zijn ook niet allemaal versleten.
Dus nee, ik ga het niet anders doen.
De praktijk wijst niet uit dat er sneller schade is.

ja er is sneller schade als je niet weet wat je doet.
Maar dan rij je een paard van 6 ook kreupel.
Je verstand gebruiken moet je altijd en heeft niet altijd te maken met de leeftijd.

In de krul lopen, daar ben ik ook tegen.
Met sporen porren ook.
Ook daar gaat die 6 jarige aan kapot.
Dus daar gaat het hier niet over.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:36

Om te zorgen dat mensen hun paarden later inrijden, zouden de opfokadressen ook hun beleid moeten veranderen. Vaak kun je tot het 3e jaar terecht in de opfok en willen ze geen 'ouder spul' hebben lopen. De opfokadressen zouden ook oudere paarden aan moeten nemen (en dan bedoel ik geen 20jarige paarden die daar moeten staan als grasmaaier, maar paarden die 6 zijn en nog niet bereden om welke reden dan ook). Een gemengde kudde qua leeftijden lijkt mij sowieso een aanrader voor dat jonge grut, van volwassen paarden leren zij ook heel veel.
Het is doordat de opfokkers die oudere paarden niet aannemen te verleidelijk om met een jong paard te gaan rijden.
Je kunt ze niet meer in de opfok zetten, moet ze dus op pension zetten en dat kost dik geld. Veel mensen hebben dat gewoon niet over voor een paard waar ze niet (meer of nog niet) op kunnen rijden! " Ik ga geen E250 per maand betalen voor een paard waar ik niets mee kan" , hoe vaak hoor je dat wel niet?!
En dan gaat het dus over zowel jonge als zieke / oude paarden.

Ik denk dat het een goed begin zou zijn om een goede opfok te hebben die OOK na het 3e jaar nog paarden aanneemt.
Misschien een gat in de markt? :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:39

vorame schreef:
Ik merk dat de paarden de aandacht en het rijden leuk vinden, waarom dan langer in de weide laten staan?
Ze genieten ervan.

Er zijn zoooooveel dingen waar een dier of mens van kan genieten maar die niet goed voor hem zijn, dat vind ik een verkeerd argument.
Mijn hond vind varkensvlees ongetwijfeld heerlijk, maar als ik hem dat laat eten omdat hij er van geniet gaat ie toch dood ;)
En een hoefbevangen paard wil ook wel gras maar ziet de consequenties ervan niet, moet ik hem dan maar op gras zetten omdat hij het zo leuk vindt, en vervolgens inslapen omdat hij stokkreupel loopt?
Nee hoor, buiten ieders mening om wat 3jarigen betreft is bovenstaande natuurlijk een enorme drogreden...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:39

Ik denk wel dat er plaatsen zijn die dat doen.

Mijn vriendin is een half jaar op stage geweest naar het buitenland.
Haar paard was toen 7 of 8.
En die heeft ze toen ook in een opfok gezet tussen jongere paarden.
Dan had het paard lekker zijn aandacht en beweging.
En op die plek werd daar niet moeilijk over gedaan.

SnowY4you

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:40

vorame schreef:
x_Marr schreef:

Maar hij wordt er ook niet beter van.
Kennis maken met een zadel en hoofdstel.
Hoeveel tijd wil je daar voor uitrekken dan?
2 jaar?
2 dagen klopt toch beter? :)
Dat vind een paard toch helemaal niet spannend?

En een dingen laten wennen, dat blijf je toch geen 2 jaar volhouden.
Tenminste ik niet, dat vind ik echt niet leuk.
En dat geef ik dan ook door aan mijn paard.
Maar dat vertel ik hierboven al. :)

Precies paardje die ik nu inrijd die 5 is ( mensen hadden geen tijd zelf toen hij 3 was ), het heeft een week gedeurd met zadel opleggen en rondstappen/ rustig longe werk en erna zat ik er al op. Nu moet ik wel zeggen dat ik met er zitten nu alleen nog rechte stukken stap van max 10min ( 2xgedaan ). Nu heeft hij 2 dagen vrij aangezien ik met mijn baas 2 half jaar oude veulens moet ophalen in Duitsland, maar daarna gaan we toch echt los stappen en draven. Paardje vind het echt maar saai om iedere keer maar alleen te stappen en zadel op, paardje wil gewoon werken.

En dan een 3 jarige inrijd en en een 3 jarige indrijden zijn 2 verschillende dingen. Als je het gewoon rustig aan doet met inrijden en 2 a 3 keer per week iets van 15 to 20 minuten rijd ( geen springen, geen aan de teugel lopen enzo ) en hem leert geballanceerd lopen met een gewicht op hem kan het echt geen kwaad met 3 jaar.
Kijk je hebt van die mensen die pakken een 3 jarige gelijk aan de slof en die moet maar springen en wijken al gelijk en rijd 4 keer in de week een uur. Zit verschil in he :)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:46

Maar dan kom eerst maar eens met bewijzen.
De drogredenen komen toch echt van jullie kant met alleen het plaatje van de groeischijven.
Dat overvragen slecht is, mee eens.
maar je hoeft ook niet meteen 6 keer in de week een uur te aan rijden. :)
Alles waar TE voor staat is slecht.
Een hond die eens varkensvlees eet gaat niet dood.
Iemand die eens een sigarettje rookt gaat daar niet aan dood.

Een paard dat hoefbevangen is en teveel suikers eet dat is bewezen.
En daar zit hem het verschil.

Je hebt geen bewijs enkel een mening.
Stop dan die op te dringen alsof mensen dierenbeulen zijn.
Dat is zeer onprettig en totaal onnodig.

Wij maken jullie ook niet uit voor mensen die hun gezond verstand niet gebruiken, mensen die alles voor geld doen of wat ook.
Blijf gewoon netjes.
En dat is toch niet echt het geval.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:53

vorame schreef:
Klopt helemaal. het gemiddelde paard wordt 7.

Dat cijfer is afkomstig van een groep verzekeringsbedrijven. In hun data zitten zo goed als alleen paarden met een zekere fok- of sportwaarde. Het gaat dus niet om de overbodige shetlandhengstjes enz.. en ook niet over de meerderheid van de recreatiepaarden.

vorame schreef:
De drogredenen komen toch echt van jullie kant met alleen het plaatje van de groeischijven.
Dat overvragen slecht is, mee eens.
maar je hoeft ook niet meteen 6 keer in de week een uur te aan rijden. :)

Daar ben ik het mee eens, maar hoe bepaal je wat de groeischijven dan wel kunnen hebben op 3 jaar? Waar ligt de grens van overvragen? Je kunt niet naar binnen kijken, en een klein pijntje toont een gezond paard niet gemakkelijk.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 09-08-09 14:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:57

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:57

Bandida schreef:
vorame schreef:
Klopt helemaal. het gemiddelde paard wordt 7.

Dat cijfer is afkomstig van een groep verzekeringsbedrijven. In hun data zitten zo goed als alleen paarden met een zekere fok- of sportwaarde. Het gaat dus niet om de overbodige shetlandhengstjes enz.. en ook niet over de meerderheid van de recreatiepaarden.

En dat het uit de verzekerings business kwam is iets wat de mensen zelf er van hebben gemaakt is wat ik ooit begrepen heb.
Omdat de verzekering het nooit heeft vrijgegeven.
Maar het blijft maar hardnekkig rond gaan.

Maar ga er maar vanuit dat het met alle shetjes de leeftijd voor de recreatie niet hoger zal zijn.
En kijk eens in IM op bokt, veel jonge paarden die geen sportpaard zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:07

http://www.hoeftnietnatuurlijk.nl/hoefi ... ijden.html

Citaat:
knip... Ook zouden verzekeringsmaatschappijen naar buiten gebracht hebben dat paarden gemiddeld maar 7-8 jaar oud worden.

Voor ons reden genoeg om contact op te nemen met Hippo Paarden Verzekering.

Aldus Dhr de Boer Geerlings: Ten eerste, de gemiddelde leeftijd van 7-8 jaar oud is voor mij onbekend. Het enige wat ik hierover kan melden is dat ongeboren vruchten ook verzekerd worden en paarden ouder dan 15 jaar minder vaak (uitgebreid) verzekerd worden. Dit alles bij elkaar trekt de gemiddelde “verzekerde leeftijd” van het paard omlaag. De hoeveelheid kreupelheden welk wij moeten uikeren als gevolg van (slecht) hoefbeslag is nihil te noemen. De kreupelheden welk wij moeten uitkeren zijn helaas vaak het gevolg van scheve bekkenstand bij de paarden en/of de matige rijkunst van de ruiter. ..knip

En veel verzekeringen die een paard van 17 er zelfs uit gooien.

Dus dat verzekeringsmaatschappijen het de wereld in geholpen hebben kan nu wel met zekerheid naar het land der fabelen.

Ga dus maar gewoon uit van een gemiddeld paard.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:12

vorame schreef:
Omdat de verzekering het nooit heeft vrijgegeven.

Dat denk ik ook niet. Maar het cijfer is overgenomen in een of andere tekst van de overheid die naar de bron-verzekerinsdata verwijst en die wel online gepubliceerd staat. Misschien is via de zoekfunctie wel een linkje te vinden. Ik heb hem niet meer.
Maar je hebt gelijk, als je dat cijfer ergens voor nodig hebt, zou ik ook de originele bron willen zien.

Voor mij doet het er niet zo veel toe. Hoe kan je aan een 3 jarige zien dat je aan het overbelasten bent? Niet.. Of wel, als het te laat is. Goeie reden om zéér voorzichtig te zijn met zo'n jonge paarden lijkt me.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 09-08-09 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:13

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:15

Ik ken die hele site niet.
Maar als er huppeldepup natuurlijk staat, klopt natuurlijk alles wel.
heel logisch en geloofgewaardig hoor. :D

En zou de betreffende paardenverzekering zijn naam daar dan te grabbel gooien met leugens?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:38

http://edepot.wur.nl/2739 99 (een neutrale site)
Hier staan de gemiddelde leeftijden van van 14,5 en 10

Citaat:
dat er door mevrouw Vissinga in 1997 een schatting werd gedaan van het aantal paarden van 400.000. Dhr.Boersma schat het totaal aantal paarden iets lager in: 350.000 (Broekema, De Jong et al. 2005;Boersma 2003).Zowel mevrouw Vissinga als ook de Sectorraad Paarden geven aan hoe zij tot die schattingen zijn gekomen.
Mevrouw Vissinga maakt gebruik van de

volgende formule:Met een gemiddelde leeftijd van 14,5 jaar kwam dat in 1997 uit op 360.000 - 440.000 paarden. Vervolgens schatmevrouw Vissinga dat de paardenstapel elk jaar stijgt met 5%, dit zou betekenen dat anno 2005 de totalepaardenstapel 590.000 zou bedragen (Van Markus 1998)
.De Sectorraad Paarden maakt gebruik van de volgende schatting:(aantal gedekte paarden x geboortepercentage) + (aantal geļmporteerde paarden – aantal geėxporteerdepaarden) x gemiddelde leeftijdaantal geregistreerde dekkingen x de gemiddelde leeftijd van paarden

Inventarisatie PaardenhouderijMei 2005Wageningen UR – Animal Sciences Group35De Sectorraad houdt voor gemiddelde leeftijd van paarden 10 jaar aan (gebaseerd op gegevens van dierenartsen).

Het grappige de 14,5 komt uit schattingen van paarden met papieren.
Vaak de sportpaarden dus, die zo verschrikkelijk met de 3 al bereden worden.

de 10 jaar zal meer een gemiddelde zijn van alle paarden.
Een dierenarts komt namelijk niet alleen bij sportpaarden.

Maar hoe dan ook, vaste en duidelijke cijfers zijn er niet.
Dus zet die 7 jaar voor sportpaarden maar aan de kant.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 15:42

Staan weer geen bronnen voor die cijfers bij hoor.. die 14,5 en 10 zijn net zo vaag als die eerste 7 (of 8)