Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
mariska32 schreef:Paardentango schreef:Hoe oud worden paarden ook al weer gemiddeld in NL?
het gemidelde sportpaard word 7.......![]()
3 is gewoon te jong.
x_Marr schreef:Ja, het is (nog) niet bewezen dat een paard later inrijden beter is.
MAAR wat is er erg aan om 1 a 2 jaar langer te wachten?
Ik geloof dat geen enkel paard daar slechter van wordt.
In die1 a 2 jaar kun je al wel gaan grondwerken, hem aan dingen laten wennen, evt. hem al kennis laten maken met een zadel en hoofdstel ed.
Allemaal als voorbereiding op het rijden waar je alleen maar profijt van hebt.

Paardentango schreef:Het onderzoek staat in alle boekjes, niet die van de cowboys want die stappen er geloof ik al op met 1 1/2.![]()
Is het niet gewoon een beetje je eigen hersens gebruiken en snuffelen op biologie, fysieke ontwikkeling etc. beetje kijken naar wanneer is een paard uitgegroeid, fysiek èn mentaal.
Onderzoek is altijd pas achteraf, als het kwaad al is geschied.
Je bent met levende dieren bezig, niet met 'rijmachines'.
het voordeel van een kind is dat ze makkelijk te intimideren zijn omdat ze in hun hoofd nog erg jong zijn.

x_Marr schreef:Hoezo wordt hij er niet beter van? Dat weet je toch niet?
Dat jij het niet leuk vindt en dat het paard dan maar zo snel mogelijk klaar moet zijn, sorry, maar het gaat toch om het paard?!
Je kan genoeg dingen doen in die 2 jaar tijd, en als je het niet leuk vindt laat je hem gewoon langer 24/7 op de wei staan ipv. er ook eens mee bezig te gaan
Love_western: zij geeft een vooroordeel, maar dat doe jij nu ook
Zal het ff veranderen x_Marr schreef:Hoezo wordt hij er niet beter van? Dat weet je toch niet?
Dat jij het niet leuk vindt en dat het paard dan maar zo snel mogelijk klaar moet zijn, sorry, maar het gaat toch om het paard?!
Je kan genoeg dingen doen in die 2 jaar tijd, en als je het niet leuk vindt laat je hem gewoon langer 24/7 op de wei staan ipv. er ook eens mee bezig te gaan
Wat nou als je paard wel rugproblemen krijgt als je hem hebt ingereden op 3 jarige leeftijd, ik neem aan dat je je dan behoorlijk schuldig voelt.
En ja tuurlijk een paard kan ook rugproblemen krijgen als die op latere leeftijd ingereden is, maar dna weet je iig zeker dat het niet aan te vroeg inrijden ligt! (alsnog moeten sommige ruiters zich dan schuldig voelen, kan namelijk ook door de manier van rijden komen)
Love_western: zij geeft een vooroordeel, maar dat doe jij nu ook
vorame schreef:Ik merk dat de paarden de aandacht en het rijden leuk vinden, waarom dan langer in de weide laten staan?
Ze genieten ervan.

vorame schreef:x_Marr schreef:Ja, het is (nog) niet bewezen dat een paard later inrijden beter is.
MAAR wat is er erg aan om 1 a 2 jaar langer te wachten?
Ik geloof dat geen enkel paard daar slechter van wordt.
In die1 a 2 jaar kun je al wel gaan grondwerken, hem aan dingen laten wennen, evt. hem al kennis laten maken met een zadel en hoofdstel ed.
Allemaal als voorbereiding op het rijden waar je alleen maar profijt van hebt.
Maar hij wordt er ook niet beter van.
Kennis maken met een zadel en hoofdstel.
Hoeveel tijd wil je daar voor uitrekken dan?
2 jaar?
2 dagen klopt toch beter?
Dat vind een paard toch helemaal niet spannend?
En een dingen laten wennen, dat blijf je toch geen 2 jaar volhouden.
Tenminste ik niet, dat vind ik echt niet leuk.
En dat geef ik dan ook door aan mijn paard.
Maar dat vertel ik hierboven al.

vorame schreef:Klopt helemaal. het gemiddelde paard wordt 7.
vorame schreef:De drogredenen komen toch echt van jullie kant met alleen het plaatje van de groeischijven.
Dat overvragen slecht is, mee eens.
maar je hoeft ook niet meteen 6 keer in de week een uur te aan rijden.
Citaat:De gemiddelde leeftijd waarop paarden euthanasie krijgen is 15 jaar.
Bandida schreef:vorame schreef:Klopt helemaal. het gemiddelde paard wordt 7.
Dat cijfer is afkomstig van een groep verzekeringsbedrijven. In hun data zitten zo goed als alleen paarden met een zekere fok- of sportwaarde. Het gaat dus niet om de overbodige shetlandhengstjes enz.. en ook niet over de meerderheid van de recreatiepaarden.
Citaat:knip... Ook zouden verzekeringsmaatschappijen naar buiten gebracht hebben dat paarden gemiddeld maar 7-8 jaar oud worden.
Voor ons reden genoeg om contact op te nemen met Hippo Paarden Verzekering.
Aldus Dhr de Boer Geerlings: Ten eerste, de gemiddelde leeftijd van 7-8 jaar oud is voor mij onbekend. Het enige wat ik hierover kan melden is dat ongeboren vruchten ook verzekerd worden en paarden ouder dan 15 jaar minder vaak (uitgebreid) verzekerd worden. Dit alles bij elkaar trekt de gemiddelde “verzekerde leeftijd” van het paard omlaag. De hoeveelheid kreupelheden welk wij moeten uikeren als gevolg van (slecht) hoefbeslag is nihil te noemen. De kreupelheden welk wij moeten uitkeren zijn helaas vaak het gevolg van scheve bekkenstand bij de paarden en/of de matige rijkunst van de ruiter. ..knip
vorame schreef:Omdat de verzekering het nooit heeft vrijgegeven.
Citaat:dat er door mevrouw Vissinga in 1997 een schatting werd gedaan van het aantal paarden van 400.000. Dhr.Boersma schat het totaal aantal paarden iets lager in: 350.000 (Broekema, De Jong et al. 2005;Boersma 2003).Zowel mevrouw Vissinga als ook de Sectorraad Paarden geven aan hoe zij tot die schattingen zijn gekomen.
Mevrouw Vissinga maakt gebruik van de
volgende formule:Met een gemiddelde leeftijd van 14,5 jaar kwam dat in 1997 uit op 360.000 - 440.000 paarden. Vervolgens schatmevrouw Vissinga dat de paardenstapel elk jaar stijgt met 5%, dit zou betekenen dat anno 2005 de totalepaardenstapel 590.000 zou bedragen (Van Markus 1998)
.De Sectorraad Paarden maakt gebruik van de volgende schatting:(aantal gedekte paarden x geboortepercentage) + (aantal geļmporteerde paarden – aantal geėxporteerdepaarden) x gemiddelde leeftijdaantal geregistreerde dekkingen x de gemiddelde leeftijd van paarden
Inventarisatie PaardenhouderijMei 2005Wageningen UR – Animal Sciences Group35De Sectorraad houdt voor gemiddelde leeftijd van paarden 10 jaar aan (gebaseerd op gegevens van dierenartsen).