Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:49

bulck schreef:
Fransje? SBW is net zorgen dat de achterhand op de hoefslag blijft echter is dat een oefening waarop je de lengtebuigingen traint. Concreet is het van belang dat je deze oefening vraagt met een paard dat duidelijk de hulpen kent en accepteert ( lees voor je uitlopen en wijkt voor druk)
Je werkt vanuit een kleine volte, waarbij je dus wederom zorgt dat je paard blijft sporen en correct buigt door zijn hele lichaam. Vanuit de activiteit, buiging en rechtgerichtheid ga je bij het bereiken van de hoefslag verder en neem je je paard mee. Uiteraard is rechtdoor iets anders dan een buiging, dus krijg je als resultaat een paard dat 3 hoefslagen zal gebruiken waarvan 1 been op de binnenhoefslag, dan het diagonaal paar dat zal sporen en dan het buitenbeen dat eveneen op de hoefslag zit. Dus moest je lijnen trekken heb je drie lijnen ( ff om het visueel te maken ;-) ) Hoe sterker je paard al is op de achterhand, hoe mooier je een sb kan doen laten zien, want op de duur kan je dan spelen met je motor en tempowisselingen rijden en wordt die voorhand echt een speling en krijg je echt een leuk benenspel met ruimte, afdruk en vooral uitstraling, maar dit alles vanuit de kracht van het paard, zonder geforceer.
Een appuyement is eigenlijk hetzelfde. Hier moet je leren je paard te laten wachten voor je binnenbeen, waarbij ze stelling nemen naar de kant waar ze op willen en nageven, dan geef je de hulp en moeten ze vanuit de achterhand starten. Wederom is het de achterhand die alles op zich moet nemen om tot een goed resultaat te komen en je dus mooie scharende bewegingen krijgt.

Ik weet wel wat een schouderbinnenwaarts is hoor :) Maar bedankt voor de uitleg.

Ik bedoelde dat het achterbeen, zoals op de eerder ge-quotefoto, van de binnenhoefslag af moet en meer op de hoefslag onder het lichaam gebracht. Zoals op de foto te zien is brengt het paard het binnen achterbeen totaal niet onder de massa.
De hulp die ze op de foto geeft is met de linkerhand vrijwel bij de schoft en de de rechter ergens bij de hals aanhechting. Ik heb het idee dat als ze de linkerhand wat lager en iets verder naar achter brengt en de rechterhand wat dicht bij het hoofd de hulp voor de paard duidelijker is. Op die manier kan ze de achterhand en de voorkant wat beter sturen.

bulck

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 22:58

ok sorry Frans, ik had eigenlijk niet de referentie gelezen naar de eerdere foto's...
Op zich is naast het paard rechtrichten heel moeilijk, omdat je onbewust met je lichaamshouding het paard zal beinvloeden. Ik doe enkel longeren met de dubbele longes, echt grondwerk zou best zijn aan de lange lijnen en je er dan achter kan meevolgen, op die manier kan je dan echt de denkbeeldige lijnen zien.
Maar zowieso ook bij het grondwerk zelf op de hoogte blijven van de achterhand en niet vanvoor willen controleren

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:06

bulck schreef:
ok sorry Frans, ik had eigenlijk niet de referentie gelezen naar de eerdere foto's...
Op zich is naast het paard rechtrichten heel moeilijk, omdat je onbewust met je lichaamshouding het paard zal beinvloeden. Ik doe enkel longeren met de dubbele longes, echt grondwerk zou best zijn aan de lange lijnen en je er dan achter kan meevolgen, op die manier kan je dan echt de denkbeeldige lijnen zien.
Maar zowieso ook bij het grondwerk zelf op de hoogte blijven van de achterhand en niet vanvoor willen controleren

Zo leer ik het niet hoor. :) Ik loop ter hoogte van de schouder met mijn ene hand vlakbij de neus en de andere bij de schouder.
Ik krijg les op de methode die op www.paardenbegrijpen.nl beschreven wordt.

Naast het paard rechtrichten is niet lastiger dan onder het zadel. Als je er op zit beinvloed je het paard nog veel meer met je lichaam. Bovendien kan je er naast ook goed zien wat je aan het doen bent.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:21

fransje23 schreef:
bulck schreef:

Zo leer ik het niet hoor. :) Ik loop ter hoogte van de schouder met mijn ene hand vlakbij de neus en de andere bij de schouder.
Ik krijg les op de methode die op http://www.paardenbegrijpen.nl beschreven wordt.

Naast het paard rechtrichten is niet lastiger dan onder het zadel. Als je er op zit beinvloed je het paard nog veel meer met je lichaam. Bovendien kan je er naast ook goed zien wat je aan het doen bent.

Maar op die manier leg je de focus meer op wat er vanvoor gebeurt, terwijl echt rechtrichten begint vanuit de achterhand. Want een SB met enkel de voorbenen correct geplaatst en de stelling manueel gefixeerd (zoals je zelf aangeeft werk je vlakbij de neus en de schouder) dan maak je wel een beeld, maar conditioneer je het paard in mijn ogen niet. Ik vind het net leuk bij rechtrichten dat je als ruiter met slechts gevoel en lichaamshouding en met zoweinig mogelijk druk of afdwingen resultaat krijgt en net het paard zich bewust wordt van zijn lichaam en fier wordt in dat 'paardzijn'.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 23:47

bulck schreef:
Maar op die manier leg je de focus meer op wat er vanvoor gebeurt, terwijl echt rechtrichten begint vanuit de achterhand. Want een SB met enkel de voorbenen correct geplaatst en de stelling manueel gefixeerd (zoals je zelf aangeeft werk je vlakbij de neus en de schouder) dan maak je wel een beeld, maar conditioneer je het paard in mijn ogen niet. Ik vind het net leuk bij rechtrichten dat je als ruiter met slechts gevoel en lichaamshouding en met zoweinig mogelijk druk of afdwingen resultaat krijgt en net het paard zich bewust wordt van zijn lichaam en fier wordt in dat 'paardzijn'.

Dat manipuleren valt erg mee, tenminste dat vind ik. Ik werk wel met een kaptoom met de teugel aan de 2 buitenste ringen. De teugel heb ik vast met 2 vingers en alleen al wijzen naar de schouder is voldoende voor een reactie. Ook is je lichaamshouding, bijvoorbeeld het iets draaien van je lichaam, en je eigen tempo ook hier erg van belang.
Door het paard in de juiste stelling, nagevelijk en goed over de rug en in een rustig tempo te laten lopen komt de achterhand er goed onder.

Dit you tubefilmpje maakt het misschien wat duidelijker
http://www.youtube.com/watch?v=qNTMWh43stw

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:06

fransje23 schreef:
HannahFrouk schreef:
Uhm ... ik gebruik de linkerhand om iets druk op de schouder te zetten zodat hij weet dat die iets naar me toe moet. Als ik die hand daar weg haal, dan krijg ik toch geen sbw (of is dat een blonde opmerking?). Hoe houd ik anders de schouder naar binnen.... uhm ... ? :o? :o? :o? Dat wordt hannesen denk ik met dat zweepje. Ik zit sowieso nog regelmatig met de boel in de knoop of let teveel alleen op voor of alleen op achterkant, ik vind het nog erg moeilijk om alles tegelijk te doen.

Over hoofd zakken, bedoel je dit in het algemeen? Of alleen sbw. Ik neem aan het laatste?

Ik vind het ook lastig :D Je kan ook schouderbinnenwaarts vragen door het hoofd iets naar je toe te vragen en de druk iets meer beneden op de schouder of zelfs op de ribben te brengen. Voor een sbw moet die acherhand namelijk echt van de hoefslag en onder zijn lichaam. Met alleen de schouder naar binnen ben je er niet want nu buigt hij maar brengt hij het been er niet goed onder.

Je kan het gerust zonder zweepje proberen hoor, als het dan ook lukt is het toch prima.

ik vind het ook moeilijk om op alles tegelijk te letten maar dat went van zelf.

Het hoofd laten zakken bedoel ik in dit geval met sbw maar ook in het algemeen. Het is fijn als ze zakken maar dan moet de achterhand er wel bij blijven en als ze echt laag gaan is dat vaak niet meer het geval.

Dit is de reden dat ik dit soort dingen liever doe wanneer ik erop zit. Dan heb ik wat meer comtrole. Ik begin dan in stap met loswerken op de volte, afwisselend achterhand naar binnen en naar buiten op beide handen (linker- en rechterhand). Daarna draaf ik aan, rijdt lekker lang en laag en daarna doe ik een galopje op beide handen. Dan even lange teugel en dan pak ik weer op en ga "echt" aan het werk. Want dan loopt mijn paard al lekker over de rug en kan ik haar van voor iets meer oppakken en wat meer de achterhand erbij vragen. Dan begin ik met wat zijgangen naar links en naar rechts en dan ga ik verder werken op de volte met de achterhand afwisselend wat meer naar binnen en naar buiten op beide handen. Daarna begin ik , vanuit de volte, wat stukjes schouderbinnenwaarts en travers mee te pakken. Alles vanaf die volte om het makkelijker te maken voor mijn paard. Steeds meer vanaf de volte rechtuit de oefeningen uitbouwen. Dat werkt super.

In het begin van het rijden gaat het dan vooral om de ontspanning, verderop gaat het wat meer naar de verzameling zodat ze wat meer haar achterhand moet gaan gebruiken. Alles met mate en steeds weer, na een voor je paard moeilijke oefening, even die ontspanning terug opzoeken door haar even een rondje weer lang en laag te laten draven.

Ik krijg dit zo aan de hand niet voldoende voor elkaar en kan dan ook niet voelen. Ik ben dus meer van het rijden dan van aan de hand werken. Maar zo heeft ieder zijn of haar voorkeur natuurlijk. Wel geloof ik dat ik, wanneer ik dit aan de hand zou moeten bewerkstelligen, ik tegen de tijd dat we bij de achterhand ondertreden waren aanbeland, allang gevloerd zou liggen :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:10

HannahFrouk schreef:
Maikeltje ik heb wat je schreef doorgelezen en ben het in het overgrote deel met je eens (waarsch alles maar moet er nog even beter induiken). Je noemt precies het probleem dat mijn paard heeft en idd wat we eraan proberen te doen is vooral dat rechterachterbeen sterker maken. Dat doen we vooral op de grond op de volte.

Nou zou ik wel benieuwd zijn geweest wat jullie hadden gevonden van foto´s en filmpjes van VOOR ik begon met rechtrichten want dan moet dat wel afgrijselijk zijn geweest ;-).

Ik ga er op een ander moment nog wat meer op in (nu geen tijd voor). Moet het eerst nog even wat beter lezen en begrijpen want ik blijf moeite met dat laatste houden.

Moet wel even zeggen dat ik blij ben dat het topic loopt zoals het loopt. Tot nu toe toch een erg prettige uitwisseling van tips en inzichten. En persoonlijk heb ik er zelfs nu al wat van opgestoken!

+:)+

da's toch al een winst, toch?

Blijf benieuwd naar filmpjes want dan kun je nog beter specifiek reageren op evt problemen.

Wat ik in het algemeen altijd zo jammer vind (en dat is dus zeker niet naar jou gericht HannahFrouk) is dat mensen zomaar wat rijden, zonder eigenlijk erbij na te denken WAT ze nu eigenlijk aan het trainen zijn. Vaak dus zonder zich ervan te vergewissen wat nu het eigenlijke probleem is waar ze tegenaan lopen. En daar ben jij je wel van bewust wat dus al de helft van je oplossing betekent ;)

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:14

Chantal___ schreef:
maikeltje schreef:
Wat je beter kunt doen op haar moeilijke kant ipv zelf je gewicht te verschuiven, is op het verkeerde been licht rijden. Daar help je haar meer mee, zo heeft ze het makkelijker doordat haar binnenvoorbeen wat meer "lucht" krijgt.

Die contrastelling hoef je er niet bewust op te rijden. Wanneer jij consequent de kant die zij vastpakt loslaat en juist de kant waar zij het bit niet aanneemt wat druk vraagt, zal ze in den beginne linksom sowieso met de toeter naar buiten door de bocht gaan. Niets om geven, komt vanzelf weer goed. Voor jouw paard zijn een paar pasjes wijken vanuit de volte linksom naar rechts toe, volte openen en sluiten goede oefeningen. Het schoudervoor-, schouderbinnenwaarts- (op de rechterhand)en travers-achtig rijden (op de linkerhand) komen later wel wanneer je wat verder bent.

Ik zal het daar eens met mijn instructrice over hebben :). De contrastelling vraag ik ook niet bewust, het is niet eens écht contrastelling. Ik zeg meer contrastelling om het een naam te geven. Het gaat erom dat ze haar hoofd iets meer naar buiten 'zet' waardoor er meer druk komt op het 'niet gebruikte' been. Omdat ik dit alles doe onder leiding van mijn instructrice (met veel ervaring) ga ik dit niet zomaar veranderen, ik zal het eerst met haar overleggen :). Wel goede tips.

"Het schoudervoor-, schouderbinnenwaarts- (op de rechterhand)en travers-achtig rijden (op de linkerhand) komen later wel wanneer je wat verder bent."
Schoudervoor- en schouderbinnenwaarts rijden doen we sowieso nog niet, dat komt wel. Ook doen we nog geen travers, ik hoop dat het hierboven duidelijker is uitgelegd :).

De 'voltetips' ga ik zeker gebruiken tijdens het rijden :).

Ik had aan de hand van je filmpje ook al opgemaakt dat jij nog niet toe was aan die oefeningen in combie met het paardje wat je pas net rijdt. Vandaar die volte oefeningen. Daar heb jij de komende tijd sowieso meer dan je handen aan vol. Zag ook dat je paardje met het linker voorbeen nogal toontredend liep. Dat kun je nu niet meer verbeteren. Maar ontlasten kan wel door het rechter achterbeen te versterken en op die manier kan ook jouw bijrijdpaardje nog jaaaaren mee. Technisch goed rijden is zo ontzettend belangrijk, zeker voor een paardje met een afwijkende beenstand en dus hartstikke goed dat je je daarvan bewust bent.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:22

HannahFrouk schreef:
Ik zit nu alweer heftig mee te lezen en te denken dat het kraakt :D , maar ik snap het nog steeds niet helemaal hoe jullie dat bedoelen met die contrastelling.

Hoefnie opnieuw uit te leggen hoor, ik ga het vanmiddag gewoon NOG eens secuur lezen en kijken of ik het snap (en zoals ik al zei ik ga dat ook eens aan mijn instructrice vragen aangezien wij het daar nog nooit over hebben gehad).

Overigens mogen er GEEN foto´s gequot worden, houden jullie daar rekening mee. Omschrijf het anders als BEELDFOTO 1 of 2 + naam van de bokter + evt pagina (in dit geval was ik de bokker zelf toevallig).

HF, wat betreft die contra stelling, maak je daar niet al te druk over. Die heb je vanzelf wanneer je je concentreert op het juist NIET vastpakken van de kant waar het paard zelf wel het bit (of in jouw geval de kant zonder bit) aanpakt. Dat is het hele principe. Juist druk vragen op de kant waar je paard geen druk aan wil nemen en je rijdt op de moeileijke kant in het begin vanzelf met die contrastelling. Belangrijk is dat je dat in beginsel in de bochten ook absoluut niet met je handen wil corrigeren. Je paard laat, verder in de africhting, merken dat doordat jij juist op die kant geen druk neemt, zelf druk gaat vragen op die kant. En dan heb je 'm waar je hem hebben wil, namelijk op twee teugels ipv 1. That's all there is to it ;) En o zo moeilijk, vergis je niet. Consequent zijn hierin is rete-moeilijk maar echt...het loont.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:25

poesila9 schreef:
ik vraag even wat, mijn pony heeft wat moeite haar achterhand onder te brengen, hoe stimuleer ik haar het best?

Lees het topic maar eens door, dan krijg je wel wat ideeen hierbij.
En zorg dat je een goede instructrice vindt. Beter 1x per maand lessen bij een echt goede instructrice dan x per week bij een mindere. Je kunt als het goed is een maand werken aan de punten die je leert bij een echt goede instructie. Is je geld meer dan waard....echt!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:40

HannahFrouk schreef:
Nu ga ik nog even op Maikeltje in. Nou ja, het meeste had ik al gezegd, we zijn het gewoon eens en dat zijn ook precies de dingen waar ik inderdaad aan moet werken, vooral het sterker en soepeler maken van rechts achter. We werken op dit moment nog het meest op de volte adh in stap. Ik ben nog maar net met draven op de volte begonnen (adh) maar daar moet ik nog veel aan oefenen. Verder hebben we nog geen travers gehad, dus dat kan ik ook nog niet oefenen, maar ik snap wel dat dat een heel nuttige oefening voor ons gaat worden ja ;-). Als ik erop zit werk ik alleen nog op de volte in stap en draf en werk dan alleen nog maar aan ontspannen, loslaten en inbuigen. En ben aan het oefenen met op het juiste moment aansporen, wat nog verrekte lastig voor ons is moet ik zeggen (en dan trek ik dus m'n benen op). Ik hoef er van de instructrice op dit moment geen bit in te doen ondanks dat hij op de voorhand loopt, ik mag toch nog helemaal niets met die teugel doen. Het is juist de bedoeling om eerst die ontspanning te krijgen en adh en door juist met het been (of adh met het zweepje) aan te sporen de achterhand sterker te krijgen, pas dan zal hij zich wat meer op kunnen richten. Hij loopt echt als een kip nu! Tilt nauwelijks z'n benen op, dus daar werken we nu erg veel aan. Een probleempje wat ik dan specifiek met mijn paard heb is dat hij mega-gevoelig is voor aanraking of stimulatie vd achterhand, als ik hem bv een mini-tikje met een zweep op z'n buik geef of erger nog tegen z'n benen dan slaat hij zowat tegen het plafond, niet omdat hij denkt dat ik hem wat doe maar gewoon vreselijk beledigd en geirriteerd (ja logisch, de laatste keer dat hij daar een tikje heeft gehad is 8 jaar geleden geloof ik). Dus ben nu apart met hem aan het oefenen wat ik daarmee nou precies bedoel. Gaat ook weer even duren ;-).

Ontspanning is ook een eerste vereiste voor inspanning. Wat dat betreft ben ik het volledig met je instructrice eens.

En ik was zeker niet van zins hier een bitloos versus bit-topic van te maken. Wel heb ik even in je profiel gespiekt en zie dat je met bit totaal niet onverdienstelijk reed. Het hakken optrekken probleem heb ik evengoed hoor, was voorheen springruiter en heb te maken met een beetje stoelzit. ;) Maar ben me wel heel bewust van de problemen die het met zich meebrengt wanneer je paard scheef is. En veel mensen zijn helaas niet bewust met die dingen bezig en doen maar wat.

Ook heb ik geen echte methode, het is me van jongs af aan erin gewreven dat een paard op twee teugels en zit moet gaan omdat je anders (zeker in het parcours) niet fatsoenlijk recht op een hindernis af kunt rijden. Bij mij is het gewoon JBF (Jan Boeren Fluitjes) kennis die er van jongs af aan is ingestampt ( en soms gescholden, dat ook :o ). Ik weet dus niet beter of mijn paard moet tussen twee benen en op twee teugels gereden worden. Dit zal een mix zijn tussen A.de B. en klasieke dressuur en andere stromingen. Echter heb ik er wel veel profijt van gehad met het beleren van jonge paarden. En ben de JBF-instructeur in kwestie wat dat betreft dan ook heel dankbaar wat hij er bij mij ingeprent en soms gescholden heeft.

Maar die ontspanning moet gaan resulteren in inspanning afgewisseld met.... en wel zsm. Wanneer ik de foto's in jouw profiel bekijk zou dat met dit paard ook wel moeten kunnen.

Dus hup, aan de slag met het beeske. In zijn belang. Wanneer je het afwisselt tussendoor met lang en laag zou het moeten kunnen :j

Wat me trouwens opvalt aan de combinaties die wel netjes dragend hun paard kunnen rijden op bitloos: die zijn stuk voor stuk beleerd MET bit. Dus als dat goed werkt, waarom geen combi ervan maken :)*

En wanneer je wil zien hoe ik mijn jonge paard (verre van foutloos) naar de ontspanning toe rijd, dan moet je eens op de onderste link in mijn onderschrift klikken. Daar staan ook filmpjes bij. Daar zit ook nog heel wat werk aan. Toen wij met haar begonnen liep ze onderhand dubbelgevouwen door de bak heen te rennen op de linkerhand. Echt niet normaal, over scheef gesproken :oo
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 04-08-09 02:00, in het totaal 1 keer bewerkt

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 01:48

bulck schreef:
Fransje? SBW is net zorgen dat de achterhand op de hoefslag blijft echter is dat een oefening waarop je de lengtebuigingen traint. Concreet is het van belang dat je deze oefening vraagt met een paard dat duidelijk de hulpen kent en accepteert ( lees voor je uitlopen en wijkt voor druk)
Je werkt vanuit een kleine volte, waarbij je dus wederom zorgt dat je paard blijft sporen en correct buigt door zijn hele lichaam. Vanuit de activiteit, buiging en rechtgerichtheid ga je bij het bereiken van de hoefslag verder en neem je je paard mee. Uiteraard is rechtdoor iets anders dan een buiging, dus krijg je als resultaat een paard dat 3 hoefslagen zal gebruiken waarvan 1 been op de binnenhoefslag, dan het diagonaal paar dat zal sporen en dan het buitenbeen dat eveneen op de hoefslag zit. Dus moest je lijnen trekken heb je drie lijnen ( ff om het visueel te maken ;-) ) Hoe sterker je paard al is op de achterhand, hoe mooier je een sb kan doen laten zien, want op de duur kan je dan spelen met je motor en tempowisselingen rijden en wordt die voorhand echt een speling en krijg je echt een leuk benenspel met ruimte, afdruk en vooral uitstraling, maar dit alles vanuit de kracht van het paard, zonder geforceer.
Een appuyement is eigenlijk hetzelfde. Hier moet je leren je paard te laten wachten voor je binnenbeen, waarbij ze stelling nemen naar de kant waar ze op willen en nageven, dan geef je de hulp en moeten ze vanuit de achterhand starten. Wederom is het de achterhand die alles op zich moet nemen om tot een goed resultaat te komen en je dus mooie scharende bewegingen krijgt.

In dit geval is de SBW een oefening die ervoor zorgt juist dat het paard het betreffende achterbeen wat achter is gebleven in bespiering meer ontwikkeld. in dat geval zijn in beginsel SBW-achtige oefeningen genoeg. Gevraagd vanuit de ontspanning en een paar pasjes vanuit de volte. Door dit steeds stukje bij beetje uit te bouwen, evenals de travers-ACHTIGE oefening vanaf de andere hand, zorg je ervoor dat stukje bij beetje meer kracht in het betreffende achterbeen komt. Dat is hier de doelstelling, niet het correct uitvoeren van de oefening an sich. :)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 08:14

Ik begrijp SBW nu wel beter moet ik zeggen, dus allen bedankt voor de uitleg en verschillende toelichtingen. Werken aan lange lijnen ben ik op dit moment nog niet zo´n fan van om allerlei redenen en in het zadel vind ik het juist weer veel minder prettig en krijg ik sbw ook niet eens goed voor elkaar, het voelt aan OF als wringen OF als een rommeltje (heb dat nu 1x gehad met les).

Hoe je het liefste werkt, adh of ohz of met lange lijnen, ja, lijkt me heel persoonlijk. Lijkt me ook dat dat zowel van paard en ruiter afhangt. Ik heb een paard dat adh heel geconcentreerd kan werken maar soms best moeite heeft om te ontspannen en zijn spieren echt los te laten, dat is veel lastiger als je erop zit en als je dan met lange lijnen aan komt heb je op sommige dagen het risico dat je binnen 10 minuten paard met alles in de knoop hebt omdat hij 180 graden omspringt door een bakkaboutertje. Daar heb je met “gewoon” adh werken veel minder last van, je kunt zelf tenslotte gewoon geconcentreerd doorlopen en uiteindelijk komt hij dan wel een keer goed mee en gaat hij zich ook concentreren.

Het mag ook persoonlijk zijn toch? Ik vind het juist ook wel leuk om te lezen wat jullie voorkeur is en waarom. Misschien gebruik ik dat niet bij DIT paard, maar je leert er wel van. Met een ander paard zou ik er wellicht liever direct op gaan zitten, weet ik niet.

Het is wel zo (Maikeltje) dat het gevaar erin sluipt dat je adh ernaast, teveel met de voorhand bezig bent. Maar ja, misschien geeft dat niet als je je maar wel realiseert dat wat je doet nog maar gebrekkig is. Ik heb dat nog continu hoor dat ik denk “oh ja, achterhand”, “oh oeps, buiging”, “oh ja achterhand”. Maar net als fietsen (“oh ja, sturen”, “oh oeps m´n evenwicht”) zal het uiteindelijk wel allemaal bij elkaar komen neem ik aan, als je blijft letten op wat je moet doen. Een extra oog erbij is eigenlijk heel fijn, dus ik leer meer met les dan als ik voor mezelf oefen en zelfs als er iemand gewoon even meekijkt heb je daar wat aan. Wat het bit betreft: ik heb niets tegen op rijden met bit, mits juist gebruikt. Ik heb zelf ook weer teruggegrepen op rijden met bit omdat ik goed rijden met bit, beter vind dan slecht rijden zonder bit.

Om toch nog even terug te komen op dat “zomaar wat rijden”. Niet dat ik me persoonlijk aangesproken voel, maar omdat ik denk dat mijn verhaal voor veel meer mensen geldt. Ik ben zelf altijd heel bewust en met veel gevoel met paardrijden bezig geweest. En ik denk dat dat gewoon voor heel veel ruiters opgaat; je rijdt naar beste eer en geweten en probeert op te lossen wat zich aanbiedt. Maar een paard dat compenseert laat soms niet zo duidelijk merken waar het probleem zit, dat moet je dan wel te horen krijgen. Ik heb vroeger op een manege gelest, nou daar hoorde ja dat echt niet hoor! En ik denk nog niet eens bij alle privé instructeuren die er rondlopen. Eigenlijk is dat jammer en ook voor mezelf en dan vooral voor mijn paard vind ik dat jammer, dat ik dat nou nooit geweten heb hoe ik daarmee om kon gaan.

De contrastelling: nee, ik maak me daar niet druk over hoor, het is alleen dat ik het graag wil begrijpen. Maar inmiddels is het lampje wel gaan branden ;-) en snap ik waarom dat gedaan wordt. Het klinkt als een goede oefening.

Ik denk dat onze volgende stap is dat we van heel lang laag ontspannen, wat meer aan het werk gaan. Maar het zou kunnen dat dat nog even duurt, mijn paard lijkt ontspannen maar mijn lesgeefster zegt: hij kan nog 1 fase verder ontspannen. Misschien dat ik dat eerst moet bereiken voor ik verder mag kijken. En wat dat betreft volg ik (vanzelfsprekend) de instructrice omdat ik tot nu toe veel van haar heb opgestoken en daar vertrouwen in heb en zij ook een goed onderbouwd verhaal heeft. Ik denk wel dat ik binnenkort travers krijg.

De genoemde filmpjes moet ik nog bekijken, is nog even niet gelukt.

Woensdag kan ik nieuwe foto´s hopelijk ook filmpjes maken. Ik hoop eigenlijk dat dan m´n kaptoom ook binnen is, dat zou wel fijn zijn.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 08:31

maikeltje schreef:
In dit geval is de SBW een oefening die ervoor zorgt juist dat het paard het betreffende achterbeen wat achter is gebleven in bespiering meer ontwikkeld. in dat geval zijn in beginsel SBW-achtige oefeningen genoeg. Gevraagd vanuit de ontspanning en een paar pasjes vanuit de volte. Door dit steeds stukje bij beetje uit te bouwen, evenals de travers-ACHTIGE oefening vanaf de andere hand, zorg je ervoor dat stukje bij beetje meer kracht in het betreffende achterbeen komt. Dat is hier de doelstelling, niet het correct uitvoeren van de oefening an sich. :)

Precies, de SBW-oefeningen zijn geen doel op zich maar een middel om het paard sterker de te krijgen in de achterbeen en ook rechter te maken.

Mijn mening is dat als een paard al moeite heeft om de oefening aan de hand goed of makkelijk uit te voeren het onder het zadel helemaal moeilijk wordt. Dan heeft hij niet alleen zijn eigen gewicht maar ook nog eens het ruitergewicht om rekening mee te houden.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 09:32

PS-je : misschien een domme vraag hoor, maar kun je eigenlijk ook met een kaptoom rijden? Ik bedoel alleen om je oefeningen te doen, bv op de volte? Dus net zoals je de oefeningen aan de hand zou uitvoeren? (dit even afgezien van of je dit als ruiter en/of als paard trekt).

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 10:54

Dames, gezien het donderdag erg warm weer wordt vind ik het te warm om er op te stappen. Zowel voor mijzelf als voor Razelma. Negen van de tien keer longeer ik haar dan ook zodat ze in ieder geval haar beweging krijgt. Hoe kan ik door blijven gaan met rechtrichten aan de longe?! Normaal longeer ik alleen met halster.

Edit: Bij het longeren loopt ze altijd lekker met haar neus omlaag, ze 'sleept' hem lekker over de grond en haar rug wordt wel goed gebruikt.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:01

Als ik het goed begrijp geeft jouw instructrice je vooral OHZ les?
Kun je die oefeningen dan niet uitbouwen naar oefeningen op de grond/longe? Je weet al welke stelling je moet nemen om je paard beter in balans te krijgen toch?

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:03

Ja, we hebben afgelopen donderdag ons eerste les gehad. Dat nog puur OHZ. De stelling zal wel lukken, dat is geen probleem. Het gaat puur om nog andere eventuele tips die ik bij het grondwerk kan uitoefenen :).

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 11:17

Hm, tsja, persoonlijk denk ik dat het toch wel handig is om daar dan ook een paar grondlessen in te nemen. In het begin, bij de eerste lessen krijg je het op de grond al bijna niet voor elkaar om een fatsoenlijke cirkel te lopen vanwege de scheefheid van je paard (en je eigen gebrek aan concentratie). Ik vond dat nog niet meevallen. Het is het handigst als iemand je dat toch even goed voordoet, vind je niet? Zodra je eenmaal de grondwerkbasis hebt op cirkel en hoefslag dan kun je misschien niet alles, maar eigenlijk al aardig wat nuttigs doen (vond ik zelf).

Ik vind het zelf wat lastig om je tips te geven voor adh, terwijl je foto´s hebt geplaatst van ohz. Maar misschien dat iemand anders een poging wil doen naar aanleiding van je foto´s (pag 1 voor de nieuwelingen).

Edit: had trouwens niet in de gaten dat je nog maar 1 les hebt gehad. Da´s eigenlijk wel erg leuk, want misschien kunnen we dat dan een beetje volgen hoe dat verder gaat met jou en je paard na een aantal lessen!

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:42

Normaal had ze met longeren niet veel moeite om een fatsoenlijke cirkel te lopen. Kan ook zijn dat het me eerder niet zo is opgevallen omdat ik het niet wist.

Ik ben nu sowieso van plan om aan mijn instructrice te vragen of we ook wat grondwerklessen kunnen nemen zo nu en dan. Ik heb over 2 weken weer les.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 12:47

Nee, maar aan gewoon longeren merkte ik het bij mijn paard ook niet zo direct hoor.

Ronsel even iemand om fotootjes te maken als je grond-RR-les krijgt Chantal! Zou erg leuk zijn om hier neer te zetten, een eerste les. Is wel ontzettend leuk om te volgen.

(als je tenminste niet opziet tegen alle tips en commentaar die je dan krijgt)

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 12:50

Nee hoor, vind ik ook wel leuk om te doen! Tips en commentaar vind ik absoluut niet erg, mits opbouwend. Natuurlijk moet wel iedereen begrijpen dat ik alles eerst met m'n instructrice ga overleggen en vooral haar instructies opvolg ;) Maar dat spreekt denk ik voor zich.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:12

Chantal___ schreef:
Dames, gezien het donderdag erg warm weer wordt vind ik het te warm om er op te stappen. Zowel voor mijzelf als voor Razelma. Negen van de tien keer longeer ik haar dan ook zodat ze in ieder geval haar beweging krijgt. Hoe kan ik door blijven gaan met rechtrichten aan de longe?! Normaal longeer ik alleen met halster.

Edit: Bij het longeren loopt ze altijd lekker met haar neus omlaag, ze 'sleept' hem lekker over de grond en haar rug wordt wel goed gebruikt.

Met een dubbele longe kan je al veel meer.

Lekker met de neus omlaag betekend vaak ook lekker op de voorhand. Als ik je filmpje zie van de eerste pagina heeft je paard daar toch al de neiging toe dus het hoofdje en halshouding iets hoger kan dan geen kwaad.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 18:51

Hey!
Leuk topic, ik zet hier even een stipje want ik heb nu geen tijd om mezelf helemaal voor te stellen.
Ik heb met mijn pony (die een lichamelijke bemerking heeft) ongeveer 6 mdn. klassieke dressuurles.
We zijn nu met de travers bezig!
Maar goed, meer volgt!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 21:36

Hoi Def
Zou erg leuk zijn als je er dan ook een foto bij had! (zie ook beginpost)
Hebben we weer wat te bespreken :+