Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Had je hem ge PB't? Professor schreef:Wie kan mij nu eens echt uitleggen, waarom LDR het paard aktiever in de achterhand maakt???
De achterhand (benen) willen wij toch vermeerd onder laten treden?
Hoe kan dat als normaal de voorhand 3/5 van het gewicht draagt bij een paard in natuurlijk evenwicht?
Dan is het gewicht op de voorhand bij LDR nog eens vele malen hoger.
Het hoofd van het paard met de hals is al 75 kilogram, die breng je naar beneden, dus naar breng je het gewicht naar voren.
Zelf heb ik een video gezien, waarbij Sjefke Janssen op een paard rijdt, een uur lang, met Halsverlenger+slofteugel+stang en trens.
Waarom al deze middelen erop pakken, als het geen dwang is????
Het paard ging een uur lang, in één en dezelfde houding.
Anky van Grunsven, van Gal heb ik zien afrijden in Hagen (Westf) een uur lang, in eén en dezelfde houding van het paard, met maximaal 5 minuten stap, voor de rest, een soort verzamelde draf, en overgangen tussen Piaff en Passage. In een houding waarbij de kin minimaal een halve handbreedte van de borst was.
En de paarden waren niet bezweet, nee drijf nat, schuim op het lichaam.
Eerst reden ze in een Reithalle, niet open voor het normale publiek (was ook zelf wel in die Reithalle) en na een half uurtje gingen ze in de buitenmanege.
Waar de paarden nog eens een half uur werden geknecht.
Wat opvallend is bij LDR dressuur gereden paarden, is een Piaff en Passage die geen Hankenbiegung laten zien. (buiging van de grote gewrichten van de achterhand).
Dat de paarden in de mond niet nageven. (afkouwen).
Dit kunnen zij ook niet, omdat de neusriem en de hand van de ruiter dit niet toestaan.
Dat de paarden met de bovenlip, of onderlip of beiden opelkaar slaan.
Dit komt omdat de neusriem totaal geen ruimte geeft om de mond te openen. (wat bij het nageven van het paard een noodzaakelijkheid is) openen en sluiten van de mond, bij een halve ophouding.
Dit ontbreekt allemaal bij LDR gereden paarden.
Daarom vind ik het wonderlijk dat ze ook nog medailles krijgen, omdat het niet mogelijk na de reglementen van de KNHS en de FEI, omdat de aanleuning ligt moet zijn, en naarvoren moet zijn.
Dat het paard gehoorzaam moet zijn, wat zich uit in het halthouden.
Vierkant, met de achterbenen onder de massa. (minstens de achterhoeven onder de achterknie)
Maar spektakel laten ze zien, alleen technisch zijn er veel dingen fout, gewoon fout.
Kijk naar het achterbeen in de uitgestrekte draf, die komt niet meer mee, in de lengte, die drukt wel sterk af, anders zou het paard na een paar meter stilstaan, maar de achterbenen drukken naar achteren, en grijpen nie naar voren, niet zo als het voorbeen.
Men kan dat zien op foto´s de toon van de hoef van het voorbeen wijst naar voren(macimale strekking), op het zelfde moment wijst de achterhoef, van dezelfde diogonale beenpaar, met de toon al naar beneden( of heeft helemaal niet naar voren gewezen).
Al die voorstanders van LDR, geven steeds aan, van moment opnamen.
Dat is waar een foto, maar die zijn al extreem, maar ik heb het zelf gezien, heb serie foto´s ervan, en video´s, mij kunnen ze dat niet meer wijs maken.
En die testen, tja het is hoe je test, wanneer je zo zou testen als ze afrijden dan komt er heel iets anders uit dan dat ze nu aangeven.
Maar in de test b.v. in Utrecht reden ze LDR met moment opnamen, en niet zo als ze werkelijk rijden, thuis en op afrijtreinen.
Dus die test stelde niets voor, dat was verbloemen van.
bulck schreef:Waar heb je die video van het door u genoemde Sjefke? Beetje normale ondertoon kan ook, zelfs als je het niet met een bepaalde trainingsmethode eens bent.
Btw in hagen was ik eveneens van de partij, dan denk ik toch dat je niet goed gezien hebt. Want die paarden worden eerst geruime tijd ingestapt en afgereden na een inspanning.
Sorry, maar Sjefke is de Limburgse naam voor Sjef.
Hagen, ingestapt en afgereden, heeft niets te maken met wat ik geschreven heb, een uur inspanning zonder een ontspanning, weegt niet op om in te stappen en uit te stappen. Maar u zegt niets maar ook niets tegen wat ik gezien heb.
Verder is er niemand die het anders laat zien, want de klassieke meesters (of ze verkondigen het alleszins) laten eveneens paarden zien die traag in de achterhand zijn, slepen met de benen, rug wegdrukken etc.
Leuke niets zeggend antwoord van u, geen bijdrage tot een discussie, alleen zoals al de voorstanders het ontwijken van een gefundeerd argument.
Kijk ldr heeft zijn nut bewezen voor de sport, het is een trainingmethode die zeer delicaat en dus met kennis en onder begeleiding uitgevoerd moet worden.
LDR heeft bewezen dat je met geld en macht, in dressuur proeven dingen weg mag laten, halthouden enz., dat men zoveel macht bezit de mensen te verblinden met mechaniseerde paarden, met hangende (achterover) zittende ruiters, Anky zat voorheen mooi en ontspannen, nu is het een kramp op een paard, die regelmatig scheef zit, wat zeer jammer is voor iemand met zoveel talent.De lichtheid van de aanleuning is weg, doorgetrokken stang maar nu val ik in herhaaling, omdat u alleen reageerd, maar niet gefundeerd een onderlegd antwoord geeft, zoals de meeste LDR voorstanders.
Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar iets afbreken wat je zelf niet beheerst is altijd gemakkelijk.
Beauty_J schreef:îk vind het afschuwelijk!!.. een paard aan de teugel rijden is al geen natuurlijke houding. maar een ROLLkur is vreselijk!. vind het gewoon al erg er naar te kijken!!
Als ze niets uitvoeren mogen ze lopen zoals ze willen, ga jij er met je gemiddeld 60kg op zitten als mens is het verstandig dat je zo'n dier correct leert dragen.
Dit soort reacties snap ik niet.
Karl66 schreef:Nooit geweten dat het op de borst krabben pijnlijk is:
Het is natuurlijk heel gemakkelijk om te zeggen dat het stretchen pijnlijk is voor een paard en dan wordt het ook gelijk door anderen overgenomen dat het zo is. Maar ondertussen is het een aanname die nergens op gebaseerd is. Paarden doen het zelf in de natuur ook en dat zouden ze niet doen als het zo pijnlijk voor ze is als hier beweerd wordt.
maikeltje schreef:Zeg professor, graag zou ik dat filmpje van Sjef eens zien waar hij een uur onafgebroken aan het rijden is en ook evt ander filmmateriaal. Zou dat kunnen?
Bedankt alvast.
Professor schreef:maikeltje schreef:Zeg professor, graag zou ik dat filmpje van Sjef eens zien waar hij een uur onafgebroken aan het rijden is en ook evt ander filmmateriaal. Zou dat kunnen?
Bedankt alvast.
Zou je graag willen, nou zoek op internet, daar kun je meerdere foto´s zien die uit deze film gehaald zijn.
Dat filmpje geef ik niet vrij, om bepaalde redenen.
Wel heb ik kopien naar verschillende vakmensen gestuurd.
bulck schreef:Omdat ik me niet hoef te verantwoorden tov van u of enig ander tegenstander.
Funderen tegen dovemans oren doe ik niet, heb ik al voldoende gedaan in andere topics (dus zoek als u zich geroepen voelt)
Het zijn geen dovenmans oren, maar mensen die kritisch kijken, die dicht erbij kunnen komen, zoals in Haren en in Aken.
Mensen die niet zomaar wat zeggen.
Jij zegt dat het paard ononderbroken 1uur een inspanning leverde. Wederom is dat u blik op het verhaal, ik zag wat anders.
Ja natuurlijk kunt u dit zo schrijven, u lijkt van dat uit wel op Sjef, die zegt ook steeds dat anderen het vekeerd zien. Dat is natuurlijk makkelijk, maar zelf was ik met een groep van mensen daar, die uit verschillende oogpunten bij het afrijden erbij waren.
Als er kritiek geuit wilt worden op de rollkur of LDr is dit 9/10 gewoon een reactie op paarden verkeerd ingesteld staan ipv echte rollkur.
Sorry, maar geen uren alchter elkaar, zoals ik met meerdere het met eigen ogen gezien hebben, en op film en foto´s vastgehouden hebben.
Verder reageert u als de meeste ldr tegenstanders.
Wetenschappelijk is er geen bewijs dat LDR nadelig zou zijn, wat eveneens zichtbaar is als je kijkt naar de ouderdom die die paarden bereiken.
Het is een trainingstechniek, geen opleidingsmethode en daar gaan de meeste de fout in.
Waar mogen dingen achterwege blijven in de dressuur? Ik heb nu zelf het geluk van zelf uit een goed nest te komen, goede paarden te hebben. Maar ook ik moet halthouden op x, lieftst vierkant en kaarsrecht op de middellijn voor het behalen van een mooi punt. Net zoals Anky dat moet of enig ander ruiter.Werkelijk is het beeld van Anky in de kur op de EK dan geheel van uw netvlies verdewenen? Is dat halthouden, met een hoofd naar links getrokken??? Of heeft u dat ook niet gezien????

Citaat:Niemand vraagt om goedkeuring, het is een trainingstechniek voor sportpaarden. De resultaten zijn ernaar. Ofwel sta je ervoor open ofwel niet. Kritiek geven is makkelijk en gebeurt altijd door conservatieve mensen die dus angst hebben voor het onbekende wat als een bedreiging overkomt
bulck schreef:Ja vertelt geen gefundeerde zaken. Paarden van Anky worden uberhaupt al geen uren gereden, maar dat al terzijde. En als je dan in Hagen was, dan heb je de ochtendtraining gezien van dichtbij en weet je dat dit amper 40minuten was.
Dat van dat halthouden op het Ek, daar was ik niet bij, maar dan nog, hoeveel andere ruiters komen er niet slecht binnen? Maar omdat die dan niet volgens deze techniek gereden worden is dat minder erg? Je vergeet dan de andere keren dat het wel correct verloopt en bovendien blijft dat een hekel punt bij Salinero
Dus u zegt eerst ik moet ook halthouden en stilstaan dus Anky ook of wie dan ook, en nu zegt u iets geheel tegenstrijdig.
De ochtend training was het niet in Hagen, ben wel grijs maar niet blond.
U heeft het ook mis met de EK het was de groetopstelling, of wat dat er voor door moest gaan.Bovendien heb ik nog nooit Salinero of een paard dat Rollkur gereden wordt vierkant en stil zien halthouden, en dat is een basis fout.
Dat Sjef stelt dat andere het verkeerd zien is eigenlijk een normale reactie om bvb mensen met vaste dogma's gewoon in hun waarde te laten.
Sjef Janssen moet niet zo arrogant zijn, met zijn opmerkingen van dat hij Rollkur uitgevonden heeft en dat het jaren op voor is, het is jaren achteruit gaan, het is het systeem Baucher 1e episode, men herkent het eraan, zodra de paarden uit de zandbak komen, zijn ze niet rijdbaar, deze paarden zijn geprogrammeerd op de ring (rijbaan) dat probleem hadt Baucher ook.
En het is een dooddoener van dhr Sjef Janssen en een beoordeelings fout, dat hij andere die kritiek hebben op het systeem altijd mond dood maakt, door te zeggen dat zij vastzitten in hun dogma.
Wat is verkeerd, iets dat afwijkt van een norm en een standaard? Als we als mens nooit verder hadden gedacht, leefde we nu nog in grotten.
Het systeem Baucher dat SJ toepast, is een oud systeem, hij heeft alleen het geluk gehad dat hij all Bobo´s en juryleden zand in de ogen gestrooid heeft, en dat hij het voor elkaar gekregen heeft die oefeningen in de Grand Prix eruit te laten halen die Baucher ook niet uitvoeren kon.
Niemand vraagt om goedkeuring, het is een trainingstechniek voor sportpaarden. De resultaten zijn ernaar. Ofwel sta je ervoor open ofwel niet. Kritiek geven is makkelijk en gebeurt altijd door conservatieve mensen die dus angst hebben voor het onbekende wat als een bedreiging overkomt.
U schrijft als een copy van dhr Sjef Janssen, het is droevig dat men achter deze persoon aan rent, zonder na te denken, hij heeft maar beperkt inzicht wat men met de z.g. normale moderne klassieke dressuur bereiken kan, omdat hij het niet bevatten kan of kon.
Hij doet zo arrogant dat hij in wezen zegt, ik ben uit gestudeerd in de moderne klassieke dressuur, en daarom heb ik Rollkur, omdat dat geen beperkingen heeft, of wat hij zegt verder gaat.
Dat is voor mij, arrogantie totaal. Omdat hij andere beledigd door te zeggen ze zijn blind, zijn vastgeroest enz,
Wie is Sjef Janssen?????
Hij schreef zelf eens, ik ben bij bekende duitse dressuurstallen geweest, met Anky en mijn leerlingen, maar dat was ook niet alles. (ik schrijf het nu even met mijn eigen woorden)
Welke dressuur stallen vraag ik mij dan af????
Wat heeft hij zelf gereden, en hoe heeft hij gereden???
Het gaat mij niet erom hoe hoog, nee hoe, en bij wie??
Hoe kan hij het allemaal beoordelen, dan hadt hij naar mijn berekeningen nu al meer dan 100 jaar oud moeten zijn.
En waarom mag je geen kritiek hebben, wordt men steeds monddood gemaakt???
En waarom wordt er steeds gelogen, van moment opnamen???
Daarbij weet hij zelf drommels goed, dat dat niet zo is, die moment opnamens.

Huertecilla schreef:pharagirlke schreef:Zelfde idee als leren in split te gaan zitten dus.
![]()
Jaja, geheel pijnloos![]()
Nogmaals; het paard ziet het nut van die split niet. Voelt alleen de pijn.
hc
Professor schreef:Citaat:
Niemand vraagt om goedkeuring, het is een trainingstechniek voor sportpaarden. De resultaten zijn ernaar. Ofwel sta je ervoor open ofwel niet. Kritiek geven is makkelijk en gebeurt altijd door conservatieve mensen die dus angst hebben voor het onbekende wat als een bedreiging overkomt
Het is een bedreiging, voor de paarden, het is niet een bedreiging voor de mens. Wanneer het alleen een bedreiging was, voor mijn eigen ego, dan was ik niet zo fel. Nee mensen, kijk zo´n kur maar eens objektief aan, heel rustig, zonder muziek, en beoordeel dan de mond van het paard, de ogen, en hoe het paard de ring inkomt, of het halthouden kan (teken van rust en ontspanning) Of het werkelijk zo´n mooie uitgestrekte draf is, komen de achterbenen onder de massa, of drukken ze naar achteren weg, en komt de achterbenen gelijk in de diogonaal gelijk op de bodem?? Of komt het achterbeen na???
Resultaat is er, maar wat is het resultaat???
Ik val de methode aan, niet de ruiters, dat zijn zeer talentvolle ruiters, dat is ook niet de diskussie het gaat om de methode Baucher tegenwoordig rollkur genoemd.
En dat is een bedreiging voor de paarden.
Professor schreef:Werkelijk is het beeld van Anky in de kur op de EK dan geheel van uw netvlies verdewenen? Is dat halthouden, met een hoofd naar links getrokken??? Of heeft u dat ook niet gezien????[/i]
Alane schreef:Beste professor, hij noemt geen namen, niet omdat er geen namen zijn, maar omdat hij zich niet hoeft te verantwoorden, en de stallen waar hij geweest is, weten wie en wat hij bedoelt
btw hij schreef het anders:
"Anky en ikzelf en momentele leerlingen van ons in het verleden en recentelijk nog op zeer gerenommeerde klassieke stallen in Duitsland getraind hebben en dat daar met de regelmaat van de klok taferelen plaats vonden die niets maar dan ook niets met paardrijden te maken hadden en zeker niet als paardvriendelijk betiteld konden worden maar zelfs integendeel als het molesteren van een paard aangeduid konden worden."
Juist goed gecopyeerd, maar wie is Sjef J, omdat te beoordelen, want op welke stallen is hij dan geweest?? Willi Schultheis? of echt gerenommeerde stallen??? Niets kun je terug vinden helemaal niets.
De geadresseerde werd hier kwalijk genomen dat hij/zij nooit op clinics is geweest, nooit rechtstreeks vragen heeft gesteld, en enkel en alleen kritiek heeft geuit waarvoor dhr Janssen of mevr. van Grunsven nooit de kans hebben gekregen het een of ander uit te leggen.. en dat zijn feiten beste professor...
vwb het niet stil blijven staan van Salinero, kun je nagaan hoe hoog de score was geweest als het paard dat wel had gedaanDie score is ook veel te hoog, u spreekt steeds over score, is zeg en schreef uit de Grand Prix zijn dingen gehaald die zij met Rollkur methode niet uitvoeren kunnen het liefste halen ze het halthouden er ook nog uit.