Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:14

Daan_Ordeal schreef:
Albert het spijt dat ik het zo moet zeggen maar ik vind het echt complete onzin dat alle paarden tijdens de wedstrijd op de voorhand liepen! Heb je dan ook de laatste combinatie gezien die startte? Vond jij dat paard op de voorhand lopen?

De laatste combinatie liet een acceptabel beeld zien (en is ook als zodanig beoordeeld met 63% ), maar ook deze combinatie liep, zeker gezien het niveau, teveel op de voorhand.
Dus; ja alle 19 combinaties liepen te veel op de voorhand.

Jasmijn78 schreef:
Genuanceerde en onderbouwde mening van Johan Hamminga. Ik kan mij er wel in vinden. Ik hecht toch meer waarde aan de mening van zo iemand, dan aan de mening van de eerste beste (al dan niet bitloze) bokker die op een dressuurwedstrijd op basisniveau amper boven de 60% uit weet te komen...

Sparkling App schreef:
Wel jammer dat er weinig waardering is voor het KNHS dat ze blijkbaar hebben gezorgd dat er iig 1 echte professional aanwezig was voor de beoordeling, voor de mensen die denken dat ze het even beter weten dan Johan hoe je een paard moet beoordelen;... nou ja, daar heb ik eigenlijk helemaal geen woorden voor, zo dom...

Deze mag Arabesk zich aantrekken. Niks presteren, wel mauwen.
Laatst bijgewerkt door Albert op 29-07-09 16:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:17

Johan Hamminga reed zélf ook niet mee, maar heeft wel een grote smoel. Hij was er wel, want hij stond naast ons. :+

En Albert ik was er wel, maar reed niet mee, weet je nog ;-) (aangezien mijn paarden niet gechipt zijn én geen paspoort hebben)

Wat doet het ertoe of ik wel of niet zelf had meegereden? Denk je dat hiet iets had uitgemaakt in zijn mening? Of haal je mijn 'niet rijden' aan enkel en alleen om mij de grond in te trappen ter meerdere glorie van jezelf? Of haal je dat aan omdat je geen beter tegen-argument kan verzinnen.

'arabesk wel of niet meerijden' is totaáááál niet relevant in deze discussie. :7

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:24

Arabesk schreef:
Johan Hamminga reed zélf ook niet mee, maar heeft wel een grote smoel. Hij was er wel, want hij stond naast ons. :+

Als je het een beetje moeilijk krijgt in een discussie is schelden dodelijk Arabesk. Johan Hamminga rijdt rondjes om jou heen, een beetje respect zou je sieren.
Arabesk schreef:
En Albert ik was er wel, maar reed niet mee, weet je nog ;-) (aangezien mijn paarden niet gechipt zijn én geen paspoort hebben)

en daarmee zeg je dat je nog nooit een wedstrijd gereden hebt. Dat zegt mij genoeg Arabesk.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:29

Ik werd kotsmisselijk van de waanzin die hij uitkraamde, overduidelijk wisten hij en zijn gesprekspartner NIETS van bitloos rijden. Het zou hem sieren als hij zich er wat meer in zou verdiepen, ipv zo te raaskallen. Ze hadden het over 'welk bit is dat en welk bit is dat' (ze bedoelden bitloze optoming denk ik) en 'is hier nog ergens sterke drank ik word niet goed' en 'ik hoop dat ze een goede levensverzekering hebben' Ze hebben de hele avond lang alleen maar staan zeiken zeiken en zeiken.

Lekker respectvol was dat :r

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:32

Albert schreef:
en daarmee zeg je dat je nog nooit een wedstrijd gereden hebt. Dat zegt mij genoeg Arabesk.

waarom zou ík een wedstrijd moeten rijden om hier in de discussie mee te doen. Was jij op die avond aanwezig? Nee, ga dan maar weg uit dit topic. Tenslotte redeneer jij zelf zo :+ wat kom je hier dan doen.

Zullen we weer ontopic gaan :-)

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:33

Ik was degene naast de veearts. Je diskwalificeert jezelf.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:34

Albert schreef:
Ik was degene naast de veearts. Je diskwalificeert jezelf.

Ah dus je reed niet mee? Dus waarom discussieer je dan hier? Ik mag hier niks zeggen van jou omdat ik niet meereed, maar jij reed ook niet mee :?

Ach, ik denk dat ik wat léuks ga doen, ipv me bezighouden met negatieve elementen :)*

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:36

Ga eens paardrijden. Bitloos.

KiWiKo

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 16:41

ik zag niet veel anders dan op een reguliere wedstrijd.......... op een enkeling na :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:14

Mi is een bitloze optoming niet bedoeld om een constante aanleuning mee te hebben. Dan werkt het veel te sterk in en zie je de paarden erop protesteren.
Wat mij betreft is bitloos wel heel geschikt voor taskkn van sport waar geen constante aanleuning vereist is, maar niet voor dressuur, waar dat juist gevraagd wordt.
Ik ben ook geweest, niet meegereden, dus volgens sommigen mag ik niet meepraten, maar ik heb dezelfde problemen bij de paarden gezien als oa Lia en Albert..

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:19

Anoeksa ik ben het zeker niet eens met een aantal uitspraken van Johan Hamminga, dat is dan weer iets waar wij het in ieder geval over eens zijn :D

Ik zal mezelf nogmaals qouten om aan te geven met welke zaken in het niet eens ben. Hierover kan ik ook geen goede onderbouwing van hem terug vinden in het artikel.

Daan_Ordeal schreef:
Hij zegt dat hij bij veel paarden onrust in het hoofd / hals zag omdat ze bitloos niet fijn vinden of niet accepteren. Waar baseert hij dat op? En zie je op de reguliere wedstrijden dan alleen maar paarden lopen die het bit wel accepteren?

De opmerking dat het overgrote deel is opgeleid met bit en anders nooit het niveau had kunnen bereiken vind ik ook zo'n onduidelijke aanname. Hoe weet hij dat??

En alle paarden liepen dus op de voorhand?! :?

Dan nog die opmerkingen met betrekking tot "scherpe neusriem" (alsof iedereen met een scherpe neusriem reed, niet dus!) en "zonder bit kom je niet in de buurt van horizantale evenwicht. Tja dat vind ik dus echt nergens op slaan...

En het voorbeeld met betrekking tot het licht atactische paard slaat echt werkelijk kant noch wal :n

Vooral dat laatste mbt het voorbeeld van het atactische paard, serieus waar gaat dat over?!?!

Zoals Moonprayer ook al zegt is het volgens hem per definitie niet mogelijk om bitloos dressuur te rijden. Er zijn dus een aantal mensen die wel bitloos dressuur rijden en die zelf ervaren hebben dat het wél mogelijk is.

Albert ik denk dat wij lang of kort kunnen praten, we zijn het gewoon niet met elkaar eens en dat gaat denk ik ook niet veranderen ;)

Billy wil je dan alsjeblieft eens aan mij uitleggen waarom een bit wel geschikt is voor contanste aanleuning en geen enkele bitloze optoming want ik snap het niet ?!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:21

Omdat bitloze optomingen vrijwel allemaal of werken op een aansnoermechanisme, waardoor de neus doof wordt bij constante druk, of op een drukpuntmechanisme wat op een zenuw ligt...
Da's ook niet erg prettig om daar constant op in te werken...

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:25

Nu heb je het over het kruislingse systeem, want bijvoorbeeld een sidepull snoert nergens aan.

Maar is de mond (lagen, tong gehemelte) dan wel geschikt voor contstante druk? En is dat dan wel prettig voor een paard?

Daarnaast blijf ik er bij dat er nergens iets aansoert als je op de JUISTE wijze rijdt. Iemand waarbij zijn optoming aansoert moet leren paardrijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:27

er is met een bit geen constante druk :D Als iemand correct rijd is er nooit spraken van constante druk :D zowel met als zonder bit........

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:29

Leg jij me maar eens uit dan hoe je dressuur moet rijden met een kruislingse optoming. Die is gemaakt om aan te snoeren, dus kun je dat niet constant doen.
De sidepull is de reden waarom ik "vrijwel alle" gezegd heb....

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:42

Ik neem die man bij voorbaat al niet serieus. Voor bit-rijders zal het een geweldige aanwinst zijn in de sport, dat zal ik niet ontkennen maar de opmerkingen die hij tijdens de wedstrijd geplaatst heeft getuigd er niet van dat hij zich ook maar enigzins (met interesse voor het bitloos rijden) verdiept heeft in het bitloos rijden. Hoe kun je dan een oordeel gaan vellen als je er vanaf het begin van de wedstijd al tegenaan heeft lopen te schoppen. (ja ik weet dat hij af en toe ook met hackeymore rijdt........nee dat is idd een prettige optoming).. Ik denk dat je objectief moet kunnen zijn en zijn uitspraken die avond getuigen niet van objectiviteit
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 29-07-09 17:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:44

een echte hackeymore nog wel _O-

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:46

geen speelgoed?? dat had ik begrepen....;-)

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:47

Misschien kom je deskundiger over als je de naam van de optoming goed hebt ;)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:49

ik hoef niet deskundig over te komen...... ik ken mezelf en mijn tekortkomingen :-)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:49

maar heel even........... nou word deze man niet serieus genomen door bitloze rijders............

maar die bitloze rijders rennen wel achter allemaal mensen aan die zelf een soort van niet mee tellen in de sport, maar wel een mooi commercieel verhaal hebben..........

gaat ergens hier iets scheef, kan nog niet mijn vinger leggen op wat precies ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:50

Een kruislingse optoming is niet bedoeld om aan te snoeren, maar om de druk over het gehele hoofd te verdelen.

Er zijn ook geen hoofdstellen die werken op basis van drukpuntmechanisme om druk op een zenuw uit te oefenen.

Allemaal verzinsels van mensen die het niet zo op hebben met bitloos. :Z

En wat denk je van de zenuwen en het gevoelige slijmvlies in de mond; is dat soms wel een ideale plek voor continue druk? Lijkt me niet.

Verder is aangetoond dat juist de mond ongevoelig wordt door bitgebruik.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:52

Het heeft niets met niet serieus genomen te worden te maken door de bitloze rijders, het gaat m.n. over de manier waarop hij zich tijdens de wedstrijd uit heeft gelaten en dan zo'n stuk schrijft. (ik rij met en zonder bit, dit even voor de duidelijkheid).
O ja en over het achter andere mensen aan hobbelen...........dat vind ik sowieso niet handig, doe lekker waar je jezelf en je paard goed bij voelt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:56

als de mond van je paard ongevoelig word door het bit/bitloos dan doe je toch echt iets niet goed in het rijden.

het is geen van beiden zaligmakend,al willen sommigen je dat wel doen geloven.

ik blijf erbij dat als je er netjes mee omgaat bit en bitloos allebei prima kan,afhankelijk van wat het paard ook prettig vind.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-09 17:56

quintusgl schreef:
Het heeft niets met niet serieus genomen te worden te maken door de bitloze rijders, het gaat m.n. over de manier waarop hij zich tijdens de wedstrijd uit heeft gelaten en dan zo'n stuk schrijft. (ik rij met en zonder bit, dit even voor de duidelijkheid).

Was je er bij toen hij de bewuste uitspraak deed?
Want het stuk is volgens mij helemaal niet zo negatief, maar je moet wel de nuances willen lezen.