Paarden verwent?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:09

Tamor07 schreef:
Citaat:
Paard mag van mij best een eigen inbreng hebben. De uiteindelijke beslissing neem ik, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet met ideeen mag komen. Uiteindelijk heb ik liever een paard wat actief meedenkt, dan een robot (aangeleerde hulpeloosheid)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn gevoel behandel je hier je paard als een mens. Misschien bedoel je het niet zo, maar je schrijft het wel zo. De 'ideeën' waar mijn paard mee komt aan zetten zijn vaak niet de ideeën die ik in m'n hoofd had..

ff kort (heb eigenlijk geen tijd)... heeft niets te maken met paard te behandelen als mens, maar wel als partner. Niet alleen kun je de ideeen van het paard in een voor jou acceptabele vorm gieten... je kunt er zelfs voor zorgen dat jouw ideeen zijn ideeen worden.
En dat is erg motiverend voor een paard.

Stel bv dat je een paard hebt wat graag eens een keer een lekkere rengalop wil doen. Natuurlijk doe je dat niet langs de autosnelweg, maar waarom niet op een daarvoor geschikt breed pad?
Dan blijf hij er lol in hebben en heb jij een paard met een zonnig humeurtje

Stel bv dat je een paard hebt wat alles in zijn mond pakt? Waarom hem niet leren apporteren? Handig toch als je zweep eens op de grond valt?

Rekening houden met het feit op paard zijn dag heeft of niet werkt aan het eind van het verhaal ook positief. Want in het algemeen zet een paard zich veel meer in als er rekening met hem wordt gehouden op de ' goede' dagen

Verder denkt een paard niet in termen van 'baasje pesten, aanstellen, winnen etc... zijn typische mensendingen.
paard is gewoon paard met het daarbij behorende gedrag
(zeer sociale gedrag, overigens)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Paarden verwent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 12:14

Ik zou 'm idd niet zomaar zijn zin geven, maar ik maak wel gebruik van wat hij aanbied.

Enthousiast en lekker voorwaarts van springen? Dan pak ik met de dresuur af en toe een sprongetje mee als beloning, en het houd hem lekker actief.
En hij vind voetballen met z'n grote fitnessbal geweldig, dus dat doe ik nu ook. :P

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 13:58

Miss_Malfoy schreef:
Tja daarom zijn er gelukkig ook heel veel verschillende paarden, anders zou het saai worden. :D Die ik verzorg, daarbij moet je gewoon van de no-nonsense zijn.
Vlakbij zijn wei staat een groep koeien, kijkt meneer niet naar. Maar owee als we op buitenrit koeien tegen komen, dan zijn ze opeens eng. Ja dan zeg ik amahoela, hoeft hij niet als een gek voor te gaan dribbelen, snuiven, staart omhoog etc. Dat is gewoon aanstellerij.
Die is echt niet doodsbang. :n

100 procent controle heb je idd nooit, maar dat weerhoud me er niet van om het te proberen. Da's toch wel het minste wat ik kan doen.

Paarden faken angst niet. Paarden faken zowieso niet. Dat kan gewoonweg niet :n Dat jij niet begrijpt dat je paard onder totaal andere omstandigheden, gemoedtoestand en omgeving opeens wel bang kan zijn van koeien, ligt dat aan jouw begrip, niet aan je paard.

controle betekent voor mij juist loslaten. Juist lekker zoveel mogelijk je paard z'n gang laten gaan, maar weten dat je altijd dat veto hebt, terwijl je het nooit hoeft te gebruiken.

Ik vind de hele vraagstelling eigenlijk maar raar. Ik zie nooit verwende paarden. Het feit alleen al dat wij ze opsluiten, bepalen waar en met wie en wanneer wij ze komen halen en wij iets met ze willen doen, geeft je al een enorme verantwoordelijkheid om zoveel mogelijk terug te doen om het voor je paard zo prettig mogelijk te maken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:51

Tamor07 schreef:
Dani62 schreef:
Pfft, dat er nog mensen bestaan die denken dat paarden 'misbruik maken van de situatie' of hun angst faken :(. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
Paard loopt je niet te pesten hoor, hij heeft gewoon écht een gruwelijke hekel aan de situatie......

Mijn paard hoeft nooit op stal, dát is pas verwennerij ;).

Overigens vind ik het helemaal niet erg om je paard een dag te laten staan terwijl je eigenlijk anders van plan was. Goede leiders houden ook rekening met hun paard namelijk. Je paard zal daar niet verwend van raken, die weet namelijk niet eens wat dat ís.

Ik denk niet dat het altijd ECHT angst is. Bijv. ik had met mijn pony elke maandag avond les in de manege en nou was mijn pony een beetje ondeugend maar daar ging het best wel redelijk en toen had ik een x wedstrijd in dezelfde bak. En wat denk je? Hij wou helemaal nergens langs.

Dan denk ik toch echt, hij neemt me in de zeik. Sommige paarden zijn echt bang. Maar van sommigen is het gewoon aanstellerij waar je even door moet pakken. Bijv. je paard is al 100x ergens langs geweest en bij de 101e x durft hij er niet meer langs, dat is voor mijn gevoel een echte angst.. :Y)

De situatie kan anders zijn en dat maakt dan een levensgroot verschil uit voor je paard. Een wedstrijd is toch anders dan een les vor jou en voor de mensen om hem heen en die spanning voelt het paard feilloos aan en dat maakt hem onzeker

Hetzelfde geldt voor die 100 keer/101 keer. Kleine verandering in de situatie/andere stemming van de ruiter/iets ruiken of zien wat ruiter niet ziet (paarden hebben veel betere zintuigen dan wij stakkers)/ iets horen... etc etc

Hetzelfde geldt ook voor de koeien van miss maloy. Koeien in de wei naast het paard is heel wat anders dan koeien tijdens een buitenrit omdat de situatie anders s

En gezien een paard nu eenmaal een prooidier is, is het superallert op iedere situatie die ook maar iets anders is dan anders. Dat is zijn manier van overleven in het wild.

Een paard neemt je niet in de zeik. Een paard is gewoon een paard en doet wat zijn instinct/paardengedrag hem ingeeft.
Laatst bijgewerkt door liljebo op 21-07-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 15:58

en nog ff een aanvulling als antwoord op de vraag
*bezoek zit toch lekker in de zon*

Paarden zijn niet verwend. Integendeel. Veel paarden hebben een ruiter die geen snars van hen begrijpt, vanalles moet (ook als het paard zijn taal chinees vind) krijgen op hun donder als ze onzeker zijn of de vraag niet begrijpen of iets niet kunnen, worden vaak opgepot in de stal, hebben weinig kontact met soortgenoten....
Nee.... paarden van nu zijn niet verwend

Mensen daarentegen wel (tenslotte vinden wij dat paarden zich maar moeten schikken en doen wat we willen...)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:16

Nou ik zal het maar zo zeggen, ik onderdruk het karakter van mijn paard niet en er is wederzijds respect aanwezig.
Ik ben consequent, hij mag gewoon altijd alles. :D
En de leider in onze relatie is ook duidelijk hij. Dus bij ons is alles duidelijk , geen miscommunicatie!

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:22

ik vind dat veel paarden tegenwoordig niet meer behandelt worden als paard. te veel getut enz enz.

kijk dat een paard een luxe leven heeft, fijne stal, wiede, wordt gereden, tandarts komt, oshteopaat, fiso noem maar op. dat is allemaal prima maar denk je dat een paard daar waarde aan hecht???
een paard is wel een paard en heeft duidelijkheid nodig en snapt heel veel dingen niet, die wij als logisch beschouwen, want tja wat is er nou eng aan een ding naast de bak, of een opvliegende vogel................. voor een paard kan dat eng zijn omdat het opeens een andere situatie is.

iedereen kan paarden houden, maar de meeste weten niet hoe je met een paard om moet gaan.
idd zoals liljebo hierboven al zegt, paarden worden gestraft als ze onzeker/bang/het niet snappen/of schrikken. terwijl je ze dan juist moet begleiden. vertrouwt je paard je, dan zal hij verder gaan wanneer je hem begleid, paard tegen hem en geef hem rustig een hulp.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 18:27

daijano schreef:
Nou ik zal het maar zo zeggen, ik onderdruk het karakter van mijn paard niet en er is wederzijds respect aanwezig.
Ik ben consequent, hij mag gewoon altijd alles. :D
En de leider in onze relatie is ook duidelijk hij. Dus bij ons is alles duidelijk , geen miscommunicatie!

Ja maar die van jou is gewoon ook echt een geval apart. :')

@sanne83:
Lezen is ook een kunst, ik zeg nergenst dat hij bang is. Hij vind koeien hoogstens spannend als ze gaan rennen. Maar het is en blijft leuk om er een beetje opgewonden over te doen. Vind hij kennelijk nodig. En als ze dan echt gaan rennen, duikt hij achter z'n maat zijn kont (jawel, meneer de stoere hengst verschuilt zich achter de kudde die hij hoort te beschermen :+ ) en bekijkt de boel vanaf daar. :Y)

En voor paarden die jou heel gemakkelijk als leider beschouwen hoef je idd niet echt streng te zijn, consuquent en duidelijk zijn volstaat, maar er bestaan ook types paarden die graag iedere dag toch nog eventjes proberen of het toch echt echt echt niet kan.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-09 22:46

Miss_Malfoy schreef:
Maar owee als we op buitenrit koeien tegen komen, dan zijn ze opeens eng. Ja dan zeg ik amahoela, hoeft hij niet als een gek voor te gaan dribbelen, snuiven, staart omhoog etc. Dat is gewoon aanstellerij.

Ik lees alleen wat jij schrijft.
Dus als hij niet doodsbang is, is hij niet bang? Ik ben wel benieuwd wanneer je hem dan wel serieus neemt? Als hij bokkend en stijgerend ervandoor sprint? Wat is dan je grens, waarbij je zegt: nu is hij echt doodsbang, hier ga ik wat mee doen?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 06:57

sanne83 schreef:
Miss_Malfoy schreef:
Maar owee als we op buitenrit koeien tegen komen, dan zijn ze opeens eng. Ja dan zeg ik amahoela, hoeft hij niet als een gek voor te gaan dribbelen, snuiven, staart omhoog etc. Dat is gewoon aanstellerij.

Ik lees alleen wat jij schrijft.
Dus als hij niet doodsbang is, is hij niet bang? Ik ben wel benieuwd wanneer je hem dan wel serieus neemt? Als hij bokkend en stijgerend ervandoor sprint? Wat is dan je grens, waarbij je zegt: nu is hij echt doodsbang, hier ga ik wat mee doen?

Ik denk dat je paard best even mag kijken wat er voor zich gebeurd, dat hij even kijkt en snuift wil nog niet zeggen dat hij ervandoor gaat, als je paard je vertrouwd zal hij er wel langs gaan geduld van onze kant moet er dan wel zijn, paarden zijn vluchtdieren en willen het liefst wegrennen als er iets engs is, de grens bij dit allemaal is het in gevaar brengen van zichzelf , ruiter en anderen. bokken en steigeren betekent verzet maar ook wantrouwen tegen over de ruiter!
Mijn paard is echt bomproof , maar dat wil nog lang niet zeggen dat hij als een coole kikker OVERAL langs gaat, sommige dingen zal ik hem moeten overtuigen dat het "goed" is. Wederzijds vertrouwen is het enige wat er in mij opkomt. Zonder dat is je relatie met je paard zinloos!
Het paard moet op je kunnen vertrouwen en jij op je paard, is dat niet het geval zal het vluchtdier weer naar boven komen!

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 14:30

In mijn ogen zijn de ruiters meer verwend dan de paarden, en vaak ook ten nadele van de paarden. Bijv. Luxe pensionstal met binnenbaan 3 buitenbanen en paddock (waar je je paard dan een uurtje in mag staan) Leuk voor de ruiter! we vergeten dat het paard veel op stal staat waar het niet gelukkiger van wordt, allerij hulp(dwang) middelen worden er verzonnen om het paard mooi (in de krul) te laten lopen, vervolgens mag hij na het rijden op adem komen in de stapmolen. Leuk zeg voor het paard.

Nee op de meeste stallen in NL worden paarden niet verwend, alleen de ruiter wordt verwend ten koste van het paard. Paard kan het echt niet schelen of hij met 2 roze dekens op staat of gewoon lekker in z'n wintervachie...

uitzonderingen daar gelaten, maar paard is geen paard meer, het is een kostbaar bezit, we zijn bang dat ze zich bezeren als ze zonder peesbeschermers in het land staan, bang dat paarden het koud krijgen zonder deken. Sommige mensen gaan paarden teveel met mensen vergelijken waardoor we denken dat ze verwend worden, tegendeel is waar....

Dorine_Tibo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:13

ik verwen mijn paarden altijd na het werk, ik vind die van mij gewoon normaal verwend.
Hij is niet vervelend verwend maar ik vind het gewoon op zijn tijd moet je toch even lekker veel brood enzo geven.

met rijden ben ik gewoon streng, hij is natuurlijk veel groter en sterker dan mij en daar moet hij geen misbruik van maken.
en ook omdat ik mijn paard nog maar 4 weekjes heb moet ik gewoon laten weten dat ik de baas ben en niet hij.

maar hij krijgt natuurlijk wel altijd een beloning of zo iets.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:16

Knor schreef:
In mijn ogen zijn de ruiters meer verwend dan de paarden, en vaak ook ten nadele van de paarden. Bijv. Luxe pensionstal met binnenbaan 3 buitenbanen en paddock (waar je je paard dan een uurtje in mag staan) Leuk voor de ruiter! we vergeten dat het paard veel op stal staat waar het niet gelukkiger van wordt, allerij hulp(dwang) middelen worden er verzonnen om het paard mooi (in de krul) te laten lopen, vervolgens mag hij na het rijden op adem komen in de stapmolen. Leuk zeg voor het paard.

Nee op de meeste stallen in NL worden paarden niet verwend, alleen de ruiter wordt verwend ten koste van het paard. Paard kan het echt niet schelen of hij met 2 roze dekens op staat of gewoon lekker in z'n wintervachie...

uitzonderingen daar gelaten, maar paard is geen paard meer, het is een kostbaar bezit, we zijn bang dat ze zich bezeren als ze zonder peesbeschermers in het land staan, bang dat paarden het koud krijgen zonder deken. Sommige mensen gaan paarden teveel met mensen vergelijken waardoor we denken dat ze verwend worden, tegendeel is waar....

+:)+
Ik ben het helemaal met je eens!!! :j

xPassion

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:22

ik verwen mijn paard niet, maar verzorg haar in mijn ogen wel goed.
Ze krijgt gewoon het basisvoer en 1x in de 2weken eens iets lekkers zoals een appel extra.
ze staat elke dag op de wei en moet hooguit 2,5 uur per dag werken. En dan moet ze ook gewoon werken, niet aanstellen en doorlopen.
Ze heeft daarna alle tijd om niks te doen ;)
Ik zorg ervoor dat ze moet hebben wat ze nodig heeft en ze krijgt soms iets extra's.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 16:25

Ja mijn paardje word zeker wel verwend maar tot op zekere hoogte. Als mevrouw iets doet wat niet door de beugel kan dan krijgt ze ook op haar lazer. Maar ze krijgt erg veel aandacht, we rijden altijd buiten, ze krijgt veel lekkers en goed eten dus in die zin is ze wel verwend.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-09 23:15

daijano schreef:
Ik denk dat je paard best even mag kijken wat er voor zich gebeurd, dat hij even kijkt en snuift wil nog niet zeggen dat hij ervandoor gaat, als je paard je vertrouwd zal hij er wel langs gaan geduld van onze kant moet er dan wel zijn, paarden zijn vluchtdieren en willen het liefst wegrennen als er iets engs is, de grens bij dit allemaal is het in gevaar brengen van zichzelf , ruiter en anderen. bokken en steigeren betekent verzet maar ook wantrouwen tegen over de ruiter!

Ik denk dat je dan al ver over die grens bent. Paarden die zichzelf, de ruiter en anderen in gevaar brengen, denken compleet niet meer na en zijn al ver over meerdere grenzen gegaan. Ik zou heel wat eerder beginnen met actie ondernemen.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 09:51

Sanne, volgens mij begrijp je niet wat ik bedoel.
Mijn paard mag aangeven dat hij bang is voor iets, en ook wel even snuiven of opzij gaan het is een dier en hij kan niet zeggen “oei ik vind dit eng”

Met de grens bedoel ik : zolang mijn paard mij zichzelf en anderen niet in gevaar brengt mag hij kijken en snuiven!!!
Dat is bij ieder paard anders, die van mij zou nooit rennen bokken en steigeren dus hij mag best kijken
En ik kan hem even uit het oog verliezen om het zomaar te zeggen, ik kan bij een buitenrit even kletsen ofzo
Dus ik hoef hem niet in de gaten te houden en dus ook niet “de grens” voor te zijn , Want ik vertrouw hem en hij mij , dus ik weet dat hij na enkele min samen met mij het “énge obstakel” voorbij gaat! Vluchtdier vertrouwd de leider en zal deze volgen.
Paarden die wat heter en angstiger zijn moet je indd van begin af aan gewoon bij je hebben, je aandacht bij hem houden en hij bij jou.
Dus wat jij bedoeld snap ik ook.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 10:53

Knor schreef:

Daar ga ik helemaal in mee.
Ik schreef het ook al: de paarden zijn niet verwend. De eigenaars/ruiters daarentegen wel degelijk...

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:03

Ik ben niet streng, maar wel consequent.
Mijn jonge paard ben ik aan het inrijden en aan het opvoeden, maar ze weet precies wat wel en wat niet mag.

Toch denk ik wel dat ze verwent zijn. Ze krijgen meer als dat ze in principe nodig hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:05

Whoopi1 schreef:
Toch denk ik wel dat ze verwent zijn. Ze krijgen meer als dat ze in principe nodig hebben.

Zoals?
En ervaart het paard die dingen dan ook als 'verwennen'?

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:26

Twiggy2008 schreef:
Knor schreef:

+:)+
Ik ben het helemaal met je eens!!! :j

Ook mee eens, maar we hebben als mens zelf bijgedragen aan ons eigen verwen gedrag tegen over het paard, doorgefokt en doorgefokt, een paard van tegenwoordig kan bijna niet meer zonder deken in de winter/regen.... , weerstand is niet sterk genoeg, peesbeschermers omdoen omdat het paard geen sterke benen meer heeft van zichzelf, luxe bakbodems, omdat het paard niet sterk genoeg meer is om in een gewone zandbak te lopen, dure aangepaste zadels omdat de ruggen zwakker worden.. enz....
Het paard is door de jaren heen zwak gefokt! Maar we willen allemaal top dressur/ Spring gefokte paarden!!!! Wij hebben hier aardig ons steentje bij gedragen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:37

daijano schreef:
Ook mee eens, maar we hebben als mens zelf bijgedragen aan ons eigen verwen gedrag tegen over het paard, doorgefokt en doorgefokt, een paard van tegenwoordig kan bijna niet meer zonder deken in de winter/regen.... , weerstand is niet sterk genoeg, peesbeschermers omdoen omdat het paard geen sterke benen meer heeft van zichzelf, luxe bakbodems, omdat het paard niet sterk genoeg meer is om in een gewone zandbak te lopen, dure aangepaste zadels omdat de ruggen zwakker worden.. enz....
Het paard is door de jaren heen zwak gefokt! Maar we willen allemaal top dressur/ Spring gefokte paarden!!!! Wij hebben hier aardig ons steentje bij gedragen!

Hier ben ik het nièt mee eens. Alsof wij zelf zwakke paardjes gefokt hebben. Daar geloof ik niet in.
De paarden (en veulens) zelf zijn wel sterk namelijk, die kunnen prima zonder dekens en peesbeschermers e.d.. Het is de manier waarop mensen hun paarden houden. Het begint al in de opfok; in het najaar tot het voorjaar gaan de veulens naar binnen en kunnen dus geen weerstand opbouwen in gure oostenwind, hagel en sneeuw en vorst. Die jonge paarden leven ook uitsluitend op zachte ondergrond (weiland en potstal), waardoor hun hoeven, pezen en gewrichten onvoldoende ontwikkelen. Ook gaan er van jongs af aan al kilo's brokkies in, wat het gehele spijsverteringskanaal om zeep helpt. Tja, maak al die ongein maar weer eens goed wanneer het een volwassen paard is. Dat kàn wel, maar veel mensen hebben in hun beleving dan een "zwak paard" dat idd niet meer zonder dekens, peesjes, stalletje en hoefijzers kan.
Heeft niets met fokken te maken, maar alles met hoe er van jongs af aan met ze wordt omgegaan qua huisvesting e.d..

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 11:47

Whoopi1 schreef:

Hmm, eens kijken. Wat hebben paarden in principe nodig? Ruwvoer, water, onderdeel uitmaken van een kudde, voortplanting, véél ruimte, veiligheid, beschutting, véél bewegingsvrijheid...
De meeste paarden hebben dit echt niet hoor. Dus wat geven we meer dan ze nodig hebben? We geven meer van de dingen die ze helemaal niet nodig hebben.

Zo zie ik het. Niks verwende paarden hier in NL hoor ;).

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:31

JoviBan schreef:
daijano schreef:

Hier ben ik het nièt mee eens. Alsof wij zelf zwakke paardjes gefokt hebben. Daar geloof ik niet in.
De paarden (en veulens) zelf zijn wel sterk namelijk, die kunnen prima zonder dekens en peesbeschermers e.d.. Het is de manier waarop mensen hun paarden houden. Het begint al in de opfok; in het najaar tot het voorjaar gaan de veulens naar binnen en kunnen dus geen weerstand opbouwen in gure oostenwind, hagel en sneeuw en vorst. Die jonge paarden leven ook uitsluitend op zachte ondergrond (weiland en potstal), waardoor hun hoeven, pezen en gewrichten onvoldoende ontwikkelen. Ook gaan er van jongs af aan al kilo's brokkies in, wat het gehele spijsverteringskanaal om zeep helpt. Tja, maak al die ongein maar weer eens goed wanneer het een volwassen paard is. Dat kàn wel, maar veel mensen hebben in hun beleving dan een "zwak paard" dat idd niet meer zonder dekens, peesjes, stalletje en hoefijzers kan.
Heeft niets met fokken te maken, maar alles met hoe er van jongs af aan met ze wordt omgegaan qua huisvesting e.d..

Dit klopt idd helemaal ieder paard kun je best 'sober" houden, daar hoef je echt geen haflinger voor te hebben.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 12:56

JoviBan schreef:
daijano schreef:

De veulens komen voort uit de verwende tak paarden, (hiermee bedoel ik de dure fokmerries en dure hengsten) niet wat we particulier fokken....de fokpaarden worden in watte gelegd en die zetten ze niet in de winter buiten hoor,...door de jaren heen en het fokken zijn het nu eenmaal geen werkpaarden meer, ze worden gefokt op goed achterbeen , beweging hier en beweging daar? Al de aandoeningen gwrichten, pezen enz... komen steeds vaker voor.De veulens van nu zijn zeker minder sterk dan 50 jaar geleden, veulens die toen niet sterk genoeg waren gingen dood, nu kunnen ze dmv medicijnen overleven, natuurlijk evenwicht is al verstoord!
En tuurlijk heb je dat zelf in de in hoever je er zelf in mee gaat, ben je vanaf begin af aan bezig met 5 dekens zal dezeaan 1 niet meer genoeg hebben... dus daar geef ik je 100 % gelijk in. je paard is wat je er zelf van maakt!