Tamor07 schreef:Citaat:Paard mag van mij best een eigen inbreng hebben. De uiteindelijke beslissing neem ik, maar dat wil niet zeggen dat het paard niet met ideeen mag komen. Uiteindelijk heb ik liever een paard wat actief meedenkt, dan een robot (aangeleerde hulpeloosheid)
Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Naar mijn gevoel behandel je hier je paard als een mens. Misschien bedoel je het niet zo, maar je schrijft het wel zo. De 'ideeën' waar mijn paard mee komt aan zetten zijn vaak niet de ideeën die ik in m'n hoofd had..
ff kort (heb eigenlijk geen tijd)... heeft niets te maken met paard te behandelen als mens, maar wel als partner. Niet alleen kun je de ideeen van het paard in een voor jou acceptabele vorm gieten... je kunt er zelfs voor zorgen dat jouw ideeen zijn ideeen worden.
En dat is erg motiverend voor een paard.
Stel bv dat je een paard hebt wat graag eens een keer een lekkere rengalop wil doen. Natuurlijk doe je dat niet langs de autosnelweg, maar waarom niet op een daarvoor geschikt breed pad?
Dan blijf hij er lol in hebben en heb jij een paard met een zonnig humeurtje
Stel bv dat je een paard hebt wat alles in zijn mond pakt? Waarom hem niet leren apporteren? Handig toch als je zweep eens op de grond valt?
Rekening houden met het feit op paard zijn dag heeft of niet werkt aan het eind van het verhaal ook positief. Want in het algemeen zet een paard zich veel meer in als er rekening met hem wordt gehouden op de ' goede' dagen
Verder denkt een paard niet in termen van 'baasje pesten, aanstellen, winnen etc... zijn typische mensendingen.
paard is gewoon paard met het daarbij behorende gedrag
(zeer sociale gedrag, overigens)
Die ik verzorg, daarbij moet je gewoon van de no-nonsense zijn. 
. Als paarden bang zijn dan zijn ze bang en dan is het geen verwend paard, dat net doet alsof hij bang is, in de hoop dat baasje erin trapt en hem weer lekker in zijn warme knusse kooitje stopt, waar hij gezellig de eerstkomende acht uur naar een muur mag staren........
.

) en bekijkt de boel vanaf daar.