Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:28

tja, ik vind het weinig met wel of geen respect te maken hebben.
Ik ben blij dat ik het zonder bijrijder red. Maar ik heb dan ook 'maar' 1 paardje... ik zou het niet redden als ik 2 of meer paarden zou hebben, daarom heb ik die dus ook niet (ook kostentechnisch trouwens).

Ik ga elke dag naar mijn paardje toe, maar rij niet elke keer, ze krijgt wel voldoende aandacht en beweging. Ik voel me er zo het prettigst bij.
bij een vorig paard heb ik wel een bijrijdster gehad, maar toch beviel dat niet altijd goed, ze belde regelmatig op het laatste moment nog af en ook het afgesproken bedrag meebetalen lukte haar niet... tja.

zelf ben ik wel bijrijdster geweest ook, ik ging trouw een aantal keer in de week paarden rijden, met bijbetaling overigens, dat deed ik met veel plezier, maar toch. Het is niet hetzelfde als een eigen paard. Eerste paard werd vrij onverwacht verkocht, volgend paard ging verhuizen, en derde paard kreeg een veulen... dus het is heel onzeker of je wel altijd wat te rijden overhoud...

nee, zoals het nu gaat vind ik het prima.

maar soms kan ik toch niet begrijpen waarom mensen meer paarden nemen dan ze aankunnen qua tijd en financiën.. je moet niet afhankelijk zijn van een bijrijder vind ik..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:29

Citaat:
Als je nu tijdelijk ziek bent of door omstandigheden af en toe niet kan (bvb reuma idd)

Ik heb me er een poos buiten gehouden maar hier wil ik wel even op reageren. Reuma is helaas geen tijdelijke ziekte - en het kan heel gemakkelijk zo uitpakken dat ook dat af en toe voor altijd wordt. Wil je dan je paard niet wegdoen (want hij is wel je vriendje en je wilt hem graag als vriendje houden, het is al moeilijk genoeg om zo'n rotziekte te hebben) dan moet je dus een andere oplossing voor zijn beweging zoeken. Als je dan iemand hebt die dat heel graag wil doen, die ook een band met je paardje wil opbouwen, dan is dat toch juist geweldig!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:33

knuffeldier schreef:
chipieke schreef:
Ben blij dat er heel wat mensen mijn standpunt begrijpen.
klinkt goed zoals jij het hebt geregeld.

Maar doelde die collega ook op jou omdat je een bijrijder hebt of ziet hij jou als uitzondering vanwege je ziekte?

hij doelde op mij persoonlijk. We waren aan het praten over de paarden en hij hoorde dat ik een bijrijder had. Hij vroeg waarom. Ik deed de uitleg. Hij vroeg wat ik dan nog deed. Ik deed de uitleg. En dan kwam het er uit op een nogal spottende manier 'ik heb echt geen respect voor mensen met bijrijders, ongeacht de reden'.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:36

Blue_Eyes: ik vind dat wel lastige 'gevallen' en weet ook niet wat ik zelf in zo'n situatie zou doen, kan ook mijn gevoel niet goed omschrijven. Ik zie een paard als een maatje, als een soort levenspartner (klinkt lekker penny :+). En tegen je man zeg je ook niet 'ja schat, de andere twee dagen is die vrouw er voor je'. Ik snap dat dat voor de meeste mensen niet te vergelijken valt, maar voor mij wel. En daarom kan ik de man wel begrijpen, al heb ik nog steeds respect voor die mensen. Overigens heb ik dat niet (don't shoot me) voor mensen die financieel gezien afhankelijk van een bijrijder zijn.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:37

Met mijn eerste paard heb ik een ernstig ongeval gehad, waaraan ik gelukkig lichamelijk niks heb overgehouden. Helaas had ik wel een PTS, wat natuurlijk erg lastig was met rijden; dat leverde 2 dagen huilbuien en nachtmerries op elke keer.
Ik heb toen een bijrijdster gezocht zodat ik even afstand kon nemen en hulp kon zoeken. Gelukkig heb ik het na een half jaar weer zelf kunnen overnemen.

Afgezien daarvan, wat is er mis mee om een bijdrijder te hebben, als het uit financiéle redenen is of uit tijdgebrek? Niets, volgens mij. Je kunt beter part-time paardenbezitter zijn dan je paard de helft van de tijd op stal laten staan omdat je hem niet wilt delen. volgens mij komt een paard met eigenaar en 1 of om mij enkele bijrijders helemaal niets tekort, integendeel, hij krijgt lekker veel aandacht.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Ik ben bijrijder en ik heb er een dus ik sta in allebei de schoenen :D
Ik rijd een paard 3x in de week bij, daarbij ga ik 2/3 x per week naar mijn eigen pony en die word ook nog een paar dagen voor me gedaan. Ik vind het écht onzin dat mensen met bijrijders geen respect zouden krijgen, je doet het toch juist voor je paard zodat die meer aandacht krijgt en lekker kan bewegen en dus gezond blijft. Alleen maar positief in mijn ogen.

Naomi_unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Het enige waarom ik het soms niet begrijp dat mensen bijrijders hebben is je hebt toch een paard voor je plezier en om lekker te rijden? Een paard kost veel geld, dus waarom dan een paard hebben en dan andere mensen hem laten rijden.
Maar als jij fysiek je paard niet kan rijden, maar hem wel graag wilt houden, vind ik het een logische oplossing dat je een bijrijder zoekt.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:42

Heino schreef:
Blue_Eyes: ik vind dat wel lastige 'gevallen' en weet ook niet wat ik zelf in zo'n situatie zou doen, kan ook mijn gevoel niet goed omschrijven. Ik zie een paard als een maatje, als een soort levenspartner (klinkt lekker penny :+). En tegen je man zeg je ook niet 'ja schat, de andere twee dagen is die vrouw er voor je'. Ik snap dat dat voor de meeste mensen niet te vergelijken valt, maar voor mij wel. En daarom kan ik de man wel begrijpen, al heb ik nog steeds respect voor die mensen. Overigens heb ik dat niet (don't shoot me) voor mensen die financieel gezien afhankelijk van een bijrijder zijn.

Nee, maar het kan wel zijn dat als jij het fysiek niet meer aankunt om het huis te poetsen, je daar iemand voor inhuurt, zodat je man 's avonds toch in een schoon huis thuiskomt. Die bijrijder van je paard zorgt dan voor de dingen die jij niet meer kunt, zodat jij met paardlief nog gezellig kunt doen. Lekker met hem wandelen, poetsen, grondwerk, als rijden niet meer gaat. De bijrijder/poetsmevrouw doet het noodzakelijke werk dat je zelf niet meer kunt.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:43

Naomi_unique schreef:
Het enige waarom ik het soms niet begrijp dat mensen bijrijders hebben is je hebt toch een paard voor je plezier en om lekker te rijden? Een paard kost veel geld, dus waarom dan een paard hebben en dan andere mensen hem laten rijden.
Maar als jij fysiek je paard niet kan rijden, maar hem wel graag wilt houden, vind ik het een logische oplossing dat je een bijrijder zoekt.

Ja dat is wel zo, maar bv. in combinatie met school en/of werk is het toch lastig om genoeg tijd te hebben en als je dan iemand hebt die het 2/3 dagen kan overnemen hebben 2 mensen er plezier van en voor het paard is het beter :)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:44

Naomi_unique schreef:

Als je een paard wilt houden, maar niet wilt rijden, dan ben je daar toch vrij in? Het is toch jouw geld? Mensen hebben toch ook shetlanders? Moet iedereen zelf weten. En juist met een bijrijder zorg je dat je paard toch zijn beweging en training krijgt.

Trouwens er zijn ook mensen die een paard delen uit financiéle overwegingen. Wat is daar mis mee?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:48

Blue_Eyes schreef:
Nee, maar het kan wel zijn dat als jij het fysiek niet meer aankunt om het huis te poetsen, je daar iemand voor inhuurt, zodat je man 's avonds toch in een schoon huis thuiskomt. Die bijrijder van je paard zorgt dan voor de dingen die jij niet meer kunt, zodat jij met paardlief nog gezellig kunt doen. Lekker met hem wandelen, poetsen, grondwerk, als rijden niet meer gaat. De bijrijder/poetsmevrouw doet het noodzakelijke werk dat je zelf niet meer kunt.

Ik zei al dat het voor anderen waarschijnlijk niet te vergelijken is :P
Maar ik vind ziektes ook wel anders dan tijdgebrek :) Voor zieke mensen heb ik meer begrip dan voor mensen die gewoonweg geen tijd hebben, bvb omdat ze anders hun paard niet kunnen betalen of andere prioriteiten hebben. Ik vind dat je ruimschoots de financiën moet hebben voor een dier, en dat je anders geen paard aan moet schaffen/houden. En dat is vrij hard, ik weet het.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:49

Naomi_unique schreef:

Ik geef fysiek mijn paard voldoende beweging, en ik mankeer niks gelukkig, maar heb WEL een bijrijdster.
Waarom? Zij is dressuurmatig beter onderlegd dan ikzelf, mijn paard leert van haar. Daar profiteer ik weer van mee :)*

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:51

Heino schreef:
Blue_Eyes schreef:

Ik zei al dat het voor anderen waarschijnlijk niet te vergelijken is :P
Maar ik vind ziektes ook wel anders dan tijdgebrek :) Voor zieke mensen heb ik meer begrip dan voor mensen die gewoonweg geen tijd hebben, bvb omdat ze anders hun paard niet kunnen betalen of andere prioriteiten hebben. Ik vind dat je ruimschoots de financiën moet hebben voor een dier, en dat je anders geen paard aan moet schaffen/houden. En dat is vrij hard, ik weet het.

Oh, ik snap je vergelijking best - maar ik denk dat je die bijrijder niet moet zien als een tweede partner, maar als een poetsmevrouw, zeg maar ;)

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:52

Hmmm....toch leuk al die reacties heh...

Ik denk dat het ieder voor zich is. Iedereen heeft een paard om zijn of haar eigen redenen. Ik heb toen ik een paard nam, bewust een pony erbij genomen, deels omdat ik altijd gezelschap voor mijn paard wilde hebben, deels omdat ik het superleuk zou vinden om iemand te geven wat ik altijd gehad heb, een verzorgpony. Ik heb geen bijrijdster voor mijn paard, maar op mijn pony heb ik een fantastisch verzorgsterduo (namelijk een moeder die haar dochtertje altijd komt brengen en haar helpt met alles), maar kan op welke manier dan ook niet verzinnen waarom een bijrijdster slecht zou zijn. Fysiek, geen zin hebben of financieel, ik denk dat het aan de eigenaar is.

Het kostte wat je kost naar je paard gaan is niet voor iedereen weggelegd. Ben je een slechte eigenaar als je niet altijd gaat, maar iemand anders stuurt omdat jij naast je paard ook nog iets anders wil doen? Nee denk ik, is heel gezond. Als je financieel in de knoei komt en je hebt een bijrijder nodig om het bol te werken, petje af- dat is moeilijk genoeg....

En fysiek is natuurlijk helemaal vreselijk, als je het zelf niet meer kan- ik hoop maar dat mij dat nooit gebeurt!!

Maargoed, nee hoor- ieder voor zich, ieder zijn/haar eigen mening!

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:55

Elpharo schreef:
Fysiek, geen zin hebben of financieel, ik denk dat het aan de eigenaar is.

Inderdaad, waar bemoeit iedereen zich altijd mee toch. Als het paard het goed heeft, prima toch, al heeft ie 5 bijrijders :+

Elpharo schreef:
En fysiek is natuurlijk helemaal vreselijk, als je het zelf niet meer kan- ik hoop maar dat mij dat nooit gebeurt!!

Dat vooropgesteld ja ;)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 23:03

Ik vind het hebben van een bijrijder een veilige gedachte. Het is niet omdat ik NU dringend hulp nodig heb, maar het is ook fijn dat je wel eens op vakantie kan, naar familie/ vrienden/ verjaardagen/ bruiloften/ uitvaarten kan zonder eerst de halve wereld af te moeten zoeken naar iemand die zo'n dag even op je paardje kan passen. Zeker op een kleinere pensionstal is het niet altijd mogelijk een vervanger te krijgen. En wat als je bijvoorbeeld je been breekt en weken/ maanden uit de roulatie bent? Paard dan maar meteen verkopen? Wie zegt dat het paard ook meteen verkocht is en niet pas als je weer beter bent? Een bijrijder is voor mij gewoon een stukje extra zekerheid dat mijn paardje niets tekort komt, ook als er onverwachte dingen met mij gebeuren.

Voordelen zijn verder dat ik een dagje extra per week vrij heb (niet noodzakelijk, wel aangenaam) en iemand anders een enorm plezier doe. Let wel, zij hoeft vrijwel niets te doen en ook niet te betalen. Ze hoeft alleen maar goed op mijn paardje te passen maar mag doen wat ze wil en waar ze zin in heeft. Een volledige win-win situatie voor allemaal. Paardje is trouwens dol op haar, ze neemt altijd hele bergen lekkers mee.

Ik heb wel problemen met mensen die een bijrijder gebruiken om het kostenplaatje rond te krijgen, of gewoon uit gemakzucht enorme bedragen vragen om de eer te hebben het paardje 1 tot 2 keer per week te komen rijden, uitmesten en eigenlijk alles laten doen door de bijrijder. Ze zijn er zelfs die eisen dat de verzorgster/ bijrijdster het paard gezadeld en al klaar heeft staan voor als ze komen en daar nog geld voor vragen ook. Daar heb ik geen begrip voor, dan kan je beter op een manege gaan rijden.

Mensen die door ziekte, ook chronisch, een bijrijder zoeken vind ik vaak juist geweldig. Zij geven iemand anders, een derde, de kans om voor betrekkelijk weinig geld/ moeite een soort van eigen paard te hebben. Daar kan ik alleen maar respect voor opbrengen. Dan gaat het meestal niet meer over het geld, de bedragen die de meeste mensen die door lichamelijke of geestelijke beperking niet dagelijks kunnen komen vragen zijn meestal heel redelijk.

sefanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:09

Een artikel

Eigenaars: Waarom een bijrijder zoeken?

Tijdgebrek oplossen!
Maandelijkse kosten, verzorging en verantwoording verdelen
Meer (professionele) beweging en aandacht voor je paard
Vaste verzorging en berijding van 1 persoon
Ziektes en stalgebreken voorkomen door meer beweging
Voldoende beweging van je paard is erg belangrijk.Als je tijdgebrek hebt of je wilt meer beweging voor je paard dan het nu krijgt dan is het zoeken van een bijrijden een goed idee. Door de economische ontwikkeling is een extra bijdrage aan de maandelijkse (hoge) kosten van een paard of pony een fijne bijkostigheid.
Een bijrijder hebben voor je paard is iets anders dan een verzorger.
Een bijrijder geeft je paard (professionele) beweging als jij geen tijd hebt en doet meestal een deel van de verzorging, tenzij de pensionstal dat al doet. Daarbij kan een bijrijder deelnemen in een gedeelte van de kosten, of betaal jij als eigenaar de bijrijder voor het beleren van je (jonge) paard. De nadruk van een bijrijder ligt dus op het rijden van een paard of pony en niet op het verzorgen. Een bijrijder is dus een beetje mede-eigenaar, zeker als deze meebetaald aan de maandelijkse kosten van je paard!
Bijrijden is het rijden of beleren en al dan niet verzorgen van een paard welke eigendom is van iemand anders. Beweging van het paard is een belangrijke reden voor het zoeken naar een bijrijder. Veel eigenaars hebben tijdgebrek en het paard staat dan nutteloos op stal. Dat is niet gezond voor een paard en veroorzaakt ziektes en stalgebreken! Een bijdrage aan de maandelijkse (hoge) kosten van een paard of pony is meestal ook een van de redenen waarom eigenaars op zoek gaan naar een bijrijder

Bijrijders: Waarom bijrijden?

Een paard hebben voor minder kosten
Een paard helpen gezond te blijven
Een band opbouwen met het paard
Jezelf verder ontwikkelen met rijden en beleren
Wel de lusten, niet de lasten!
Als bijrijder heb je een paard onder je hoede van iemand anders. Je geeft deze beweging of gaat het paard beleren in de dagen dat de eigenaar niet kan, en je ontwikkeld jezelf met rijden. Daarmee bouw je een goede band op met het paard, wat je in een manege niet snel hebt. Je neemt een gedeelte van de verzorging en verantwoording op je, al dan niet tegen vergoeding. De kosten voor jou als bijrijder zijn afhankelijk van je niveau, leeftijd van het paard en eigenaar. Meestal varieren ze van de 50 tot 120 euro per maand. Als je een hoog niveau hebt met rijden (Z) of veel ervaring met inrijden, en de eigenaar is op zoek naar een goede bijrijder kan het zijn dat jij zelfs betaald word door de eigenaar! Maar een bijdrage aan de maandelijkse (hoge) kosten van een paard of pony is meestal een van de grootste redenen waarom eigenaars op zoek gaan naar een bijrijder. Daarnaast is beweging van het paard een even belangrijke reden voor het zoeken naar een bijrijder.

Ik ben zo'n iemand dat beperkt is... Nogmaals het liefst doe ik mijn eigen paarden het liefst zelf... Ik kan alls wel doen maar ik moet dan erg om mijn dagindeling letten... Ik heb een bijrijder om idd af en toe dingen te laten zoals ze zijn (en gezien mijn beperking niet anders kan) maar dan heb ik wel het gevoel dat mijn dag niet afgerond is... Ik ben dagelijjks bij mijn paarden... Mijn merrie is helemaal gek op bijrijder... Ik rijd haar dressuurmatig maar kan geen wedstrijden doen, mijn bijrijder krijgt dan ook les van mijn instructrice en zij gaat uiteindelijk wedstrijden met haar doen (mijn merrie heeft aanleg en vind het leuk)... Ik hoef geen vergoeding, ik doe het voor het welzijn van mijn merrie... Momenteel rijd ik haar niet, ze heeft een veulen... De eerste twee maanden had mijn merrie het snel, herstel van bevalling (te groot veulen)... Ik probeerde ze daarna langzaam te scheiden en toen kreeg mijn veulen longontsteking en daarna nog eens een klap tegen kaak aan... Ik mag ze vandaag weer ophalen van kliniek... Mijn bijrijder is niet van mijn zijde afgeweken, loopt niet weg omdat zij niets kan doen met merrie... Ik ben zo blij met haar....

kyraenlisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:43

waarom geen respect voor mensen met bijrijders .... alsof ze dan ineens minder van hun paard gaan houden .
heel veel mensen vinden de stap om afstand te doen van hun trouwe maatje te groot , maar hebben op de een of andere manier geen tijd meer om full time er mee bezig te zijn .
dan is een bijrijder een goede oplossing .
en je geeft mensen die het financieel niet breed genoeg hebben om zelf een paard te kopen toch het gevoel dat ze als het ware toch een paardje hebben waar ze een hoop mee mogen doen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:48

Ik ben het niet met de stelling eens :n
Ik rijd zelf een paard bij, deze mensen hebben heel veel lol met hun paarden, voornamelijk in het fokken van goede springpaarden en welshpony's. Er staan 2 pony's en 3 paarden aan huis en ze zijn er heel de dag druk mee. Alleen ze rijden niet meer, beide mensen zijn boven de 70, en durven het niet meer aan. Het zijn allemaal paarden uit eigen fokkerij en dus jong spul, en als je op die leeftijd valt stap je niet zomaar meer op. Daarom rijd ik daar, zodat de paarden meer beweging krijgen dan enkel in de wei staan en gelongeerd worden.

Waar ik geen respect voor heb:
Mensen die alle tijd/geld/gezondheid hebben om een paard te houden en te rijden, maar ze alleen hebben voor de status. De bijrijder mag dan alles opknappen omdat ze er zelf geen zin in hebben. Dat vind ik wel zo'n verwende instelling...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:50

En ik heb geen respect voor die man die dat zei.
Wat een uitspraak zeg.
Een bijrijder kan juist zo veel voordelen hebben. Kijk mijn vriend, heeft een paard gered uit een manege. (verhaal staat op bokt Lucky) Maargoed, mijn vriend houdt van dat paard en wilt alleen maar het beste voor hem.
En omdat hij door zijn handicap aan zijn rug bijna nooit kan rijden en het paard het toch heel leuk vindt om de bossen in te gaan rijd een vriendin van ons op het paard.
Ik doe het ook maar omdat ik nog mijn eigen paard heb die op een pensionstal staat en de aandacht zo niet goed kan verdelen is dit een ideale oplossing.
En we kunnen met z'n 2e naar buiten. Heerlijk!
Voor onze bijrijdster is het ook ideaal. Zij kan geen paard kopen en onderhouden dus kan ze die van ons lenen. Ze hebben de grootste lol samen.
Ik denk dat die persoon met die iutpsraak niet verder denkt dan zijn neus lang is.
Je wilt toch het beste voor je paard.

chantal1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:55

Nou ik vind de stelling"geen respect" voor mensen met bijrijders een beetje cru. Er zijn zoveel redenen te bedenken waarom iemand een bijrijder heeft. Ik ben het er iig mee oneens.

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:57

Hádden sommige mensen maar een bijrijder. Dan stond hun paard tenminste niet zo weg te kwijnen. Verkopen is nou eenmaal niet altijd een optie (oud/lastig paard).

Ben zelf bijrijder voor twee dagen per week en ik val regelmatig voor andere mensen op stal in. En reken maar als de paardjes aan mij zijn toevertrouwd dat er héél goed voor ze gezorgd wordt. En dat is voor zowel het paard als de eigenaar natuurlijk het beste.

Je moet kiezen in het belang van je paard. Niet iedereen heeft nou eenmaal zeeën van tijd. Bovendien willen mensen ook weleens een weekendje weg of op vakantie. Of ze zijn langere tijd ziek. Dan vind ik zelfs dat je iemand in MOET schakelen om de zorg van je paard over te nemen. Zéker als ze op stal staan.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:48

Tsja, ook ik zal waarschijnlijk wel door periodes heengaan waarin ik minder/geen tijd heb voor mijn paard. Ik heb haar twee jaar geleden gekocht en er is een grote kans dat ik over zes tot negen (ofzo) jaar een kindje zal willen... Hell nó dat ik mijn paard verkoop. Ik zal ook nog steeds voor de volle 100% toegewijd zijn, maar echt beweging geven zal er even niet in zitten. En misschien komen er nog wel meer dingen op mijn pad, zoals een verhuizing of wat dan ook. En beter dan mijn paard weg laten kwijnen, is het zoeken van een verantwoordelijke verzorgster (het rijden is niet eens belangrijk voor mij).

Als je permanent geen tijd hebt voor je paard zou je wel aan verkopen kunnen denken ja. Maar ikzelf ben egoïstisch genoeg te denken dat mijn paard het nergens fijner krijgt dan bij mij ;). Misschien zou ik haar zelfs nog liever in volpension onderbrengen, ergens in Frankrijk, bij mensen met 30 hectare ofzo ;).

In de tijd dat ik nog geen eigen paard had was ik trouwens maar wat blij met al die meiden die een bijrijder zochten, daar heb ik o.a. de verantwoording die een paard met zich brengt geleerd en nog veel meer dingen.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 15:57

Ben het met bovenstaande post eens: hadden maar meer paarden een bijrijder!!! Ook ik rijd bij en er zijn weken dat ik meer op het paard rijd dan de eigenaresse en dat doe ik met liefde....Dat betekent overigens niet dat de eigenaresse minder om haar paard geeft, ze heeft een drukke baan en durft haar paard met een gerust hart aan mij over te laten en zorgt ervoor dat het paard elke dag zn aandacht krijgt....Dat lukt heel veel eigenaren zonder bijrijder niet eens....daar heb ik juist respect voor, niet iedereen durft zijn paard uit handen te geven in belang van het paard... :D

Yessy

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:00

Overigens vind ik het niet handig als iemand een bijrijder heeft vanwege het financiele plaatje, straks stopt deze persoon er spontaan mee en kun je alsnog je paard wegdoen...