Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Vroegah waren er nog échte ruiters?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:16

Er zat trouwens bij mij thuis totaal nergens dwang achter. Mijn ouders vonden het leuk als ik met een prijsje thuis kwam, maar reed ik geen platte prijs (wat vaak voorkwam hoor), dan werden ze alleen boos als ik daar over zeurde.

Uitgangspunt was liefde voor je paard/pony en plezier in het gebeuren en presteren was bijzaak. Gelukkig!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:17

KiWiKo schreef:
omdat mensen tegenwoordig vinden dat ze alleen maar rechten hebben.......

En dit zou trouwens wijlen mijn wijze vader gezegd kunnen hebben! De spijker op de kop. Paardenmensen houden allereerst van hun paard, dan van het verzorgen, de stal bijhouden, het dier een goed leven gunnen en pas op de laatste plaats komt de prestatie. Dán houd je van paarden!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 18:19

het valt ons thuis op dat tegenwoordig, iedereen maar mag lesgeven, en jureren.

in mijn zusters tijd, waren er nog mensen die erg echt veel verstand van hadden, en niet ''ff'' een cursusje gedaan hadden!

en het valt me ook op dat er weinig clubs zijn die nog gemoedelijk zijn. het is veel te prestatiegericht.
vroeger waren het hele dagen, en waren er parades en viertal noem maar op! bij ons in de regio is dat helemaal over. wat ik erg jammer vindt. :n

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 21:50

Ik denk wel dat het klopt dat er vroeger meer discipline was, maar dat heeft ook zijn keerzijde. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar dat filmpje op pagina 1. Die paarden en ruiters doen braaf wat er gevraagd wordt, maar eigen initiatief, wat is dat? De instructeur strooit met wat kreten zoals aanleuning en stelling, maar hij legt nauwelijks uit wat het is of hoe het bereikt kan worden, laat staan waarom het belangrijk is. Zo ging het er op de maneges waar ik gereden heb nou ook altijd aan toe. Zo moest het nou eenmaal en niemand had het lef om iets te vragen. Was ook niet nodig, want er werd je als ruiter toch nooit gevraagd hoe je iets moest doen of waarom. Op die manier leer je wel een beetje rijden, maar aan die vaardigheden heb je niet veel in een andere situatie. Als je weet waarom je iets doet kun je die kennis veel algemener toepassen. Ik hoop dat ik enigszins te volgen ben. :o Mijn punt is dat discipline een beperking kan zijn als het er toe leidt dat je dingen gewoon maar voor waar aanneemt en niet durft te vragen naar het hoe en waarom. Tegenwoordig durven mensen dat sneller en misschien is het een beetje doorgeslagen, maar ik zie er toch ook wel voordelen van in.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-09 22:00

Ik kan je prima volgen goeroe! Ik denk dat er minder goede instructeurs zijn waardoor men ook sneller voor zichzelf gaat denken, maar of dat altijd een goed iets is betwijfel ik... Men neemt niet zomaar aan wat de instructeur zegt zegmaar, ook al heeft diegene er tig jaar voor geleerd (al schijn je nu heel gemakkelijk gediplomeerd instructeur te kunnen worden.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:01

goeroe schreef:
Ik denk wel dat het klopt dat er vroeger meer discipline was, maar dat heeft ook zijn keerzijde. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar dat filmpje op pagina 1. Die paarden en ruiters doen braaf wat er gevraagd wordt, maar eigen initiatief, wat is dat? De instructeur strooit met wat kreten zoals aanleuning en stelling, maar hij legt nauwelijks uit wat het is of hoe het bereikt kan worden, laat staan waarom het belangrijk is. Zo ging het er op de maneges waar ik gereden heb nou ook altijd aan toe. Zo moest het nou eenmaal en niemand had het lef om iets te vragen. Was ook niet nodig, want er werd je als ruiter toch nooit gevraagd hoe je iets moest doen of waarom. Op die manier leer je wel een beetje rijden, maar aan die vaardigheden heb je niet veel in een andere situatie. Als je weet waarom je iets doet kun je die kennis veel algemener toepassen. Ik hoop dat ik enigszins te volgen ben. :o Mijn punt is dat discipline een beperking kan zijn als het er toe leidt dat je dingen gewoon maar voor waar aanneemt en niet durft te vragen naar het hoe en waarom. Tegenwoordig durven mensen dat sneller en misschien is het een beetje doorgeslagen, maar ik zie er toch ook wel voordelen van in.

Het hoe en waarom je bepaalde oefeningen moest doen leerden wij altijd achteraf. Zo heb ik tot vervelens toe slangenvoltes gereden met elke keer op de middellijn een overgang. Wist ik veel dat je dan in 1 oefening de pony recht en aan het been kreeg.... Maar de oefening werkt nog steeds prima.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:06

Ik denk dat paardrijden nu voor veel mensen toegangkelijker is.
Vroeger was het relatief gezien duurder.
Binnenbakken bestonden al niet, dus een mooi weer ruiter bestond al niet.

En vroeger luisterde je.
Je ging niet de betweter uithangen tegen een oudere.
Bij paarden was het juist erg streng omdat het om levende dieren ging.
Had je daar geen zin in, dan kon je gaan.
En alleen de mooie dingen bestond toen ook niet.
Mee mesten, vegen, stro lossen, alles hoorde erbij.
Was je dan geen echte, dan haakte je wel af en ging je aan het strand liggen bij 30 graden ipv op de benauwde schelft aan hooi pakken zeulen. :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:16

Binnenbakken bestonden niet? Ik heb anders altijd in binnenbakken gereden. Maneges en rijvereningen hadden er ofwel zelf eentje of ze deelden er eentje met andere rijverenigingen, of er werd in de winter in de bak van een manege gelest.

Mesten, vegen en zelfs opzadelen hoefde ik (helaas) niet op de manege waar ik heb leren rijden. Jammer, want ik heb er in feite alleen technisch leren rijden. De verzorging kwam pas in beeld toen er een eigen pony kwam.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:18

Op wedstrijd kon je in een binnenbak rijden, buiten los rijden.
En dat waren maar erg weinig binnenbakken toen in de buurt.
De meeste die ik ken zijn gebouwd toen ik toch al wat jaartjes reed. :)
Later zijn er bij verschillende bakken een tweede of derde bijgebouwd.
En kon je zelfs binnen losrijden op wedstrijd.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:21

Anne_GTI schreef:
Het hoe en waarom je bepaalde oefeningen moest doen leerden wij altijd achteraf. Zo heb ik tot vervelens toe slangenvoltes gereden met elke keer op de middellijn een overgang. Wist ik veel dat je dan in 1 oefening de pony recht en aan het been kreeg.... Maar de oefening werkt nog steeds prima.

Met de oefeningen die ik op de manege(s) moest rijden was ook niet veel mis, maar ik heb daar niet veel geleerd over het waarom van bepaalde oefeningen. Als jij weet dat een bepaalde oefening goed is om je paard voor het been te krijgen denk je daar misschien aan als je eens zonder instructie aan het paardrijden bent. Anders ga je maar doelloos wat oefeningen rijden, ongeveer wat ik deed toen ik een verzorgpony kreeg. :+

Overigens heb ik later een poosje (verenigings)les gehad van een 'ouderwetse' instructeur met een schat aan kennis, waar ik zoveel meer aan had kunnen hebben als hij wat meer had willen uitleggen. Feit was dat ik de pony in de les altijd veel beter aan het lopen kreeg dan thuis, maar wat die slangenvoltes met twaalf bogen daarmee te maken hadden heb ik nooit begrepen. :o Een paar keer heb ik geprobeerd om iets te vragen, maar dat werd altijd als een gebrek aan respect opgevat, met als gevolg een sneer of belachelijk gemaakt worden voor de groep. Zo jammer!

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:24

Wij mochten best vragen stellen maar wel als de les afgelopen was. Tijdens de les werd dat niet op prijs gesteld.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:35

Wij reden het hele jaar door buiten verenigingsles. Op woensdag gingen we naar de manege voor springles, was wel een 40 kilometer verder denk ik.

Er waren toen nog niet zo heel veel binnenmaneges, wat betekende dat je vaak indoors reed op dezelfde plaatsen. Veel verenigingen organiseerden gewoon hun wedstrijden een stuk verderop, daar waar een goede manege was.

Zijn er nog mensen uit die tijd (zo rond 1977 - 1980) die bij ook wedstrijden reden bij Manege Buitenhorst in Oosteind, de grote manege in Hoeven (weet de naam niet meer .... ), de Roosberg in Bavel en het Hippisch Centrum in Breda? O ja, ook Ruitersbos is Breda, daar kwamen we ook regelmatig.

Ik was lid van de Dongemondruitertjes in Made :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:36

Anne, sommige dingen viel bij mij ook later pas het kwartje. Zoals bij het volte openen en bij aankomst hoefslag aangalopperen. Het duurde even voordat ik toentertijd doorhad hoe het een op het ander werkte. Het kwartje viel echter wel op een gegeven moment, gelukkig.
Karin, bij ons op de manege draaide alles om de paarden en niks om de mensen. Als je op de manege was, dan hielp je mee met alles, of je donderde op.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:37

Toen ik bij de ponyclub reed volgde ik iedere winter extra dressuurlessen bij de instructeur die normaal gesproken de paardenlessen deed. Daar kon je je voor inschrijven en dan had je met drie ponycombinaties les, een soort clinicachtig idee. Zo'n prettige man, hij nam echt de tijd voor je én om dingen uit te leggen. Ik heb van hem veel meer geleerd dan van mijn ponyclubinstructrice die een instelling had van 'bek houden en rijden' en alleen opmerkingen maakte als je dingen fout deed, niet als het goed ging.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:39

Lovely schreef:
Karin, bij ons op de manege draaide alles om de paarden en niks om de mensen. Als je op de manege was, dan hielp je mee met alles, of je donderde op.

Dat was bij ons ook zo.
Had je die mentaliteit niet dan ging je maar een andere hobbie zoeken.
Bij paardrijden hoorde ook de andere dingen.
Dat is wat je toen meteen leerde.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:42

Ik had het graag gedaan, maar helaas was het bij ons op de manege niet anders. Andere maneges waren te ver weg, dus ik had het maar te doen met deze.

Maar goed, dat soort dingen accepteerde je ook maar. Net zoals je het accepteerde dat er een instructeur stond met een instelling van 'bek houden en rijden'. Tegenwoordig ben ik iets kritischer, als tienjarig meisje sta je toch anders in het leven. ;)

InezFlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:44

Toen ik net mijn vzpony had ging ik door weer en wind. Altijd kwam ik. Maar de laatse tijd nam dat wat af. Ik was minder gemotiveerd.

Nu krijg ik die motivatie weer en ben laatst lekker in de regen 3 kwartier gaan fietsen voor me vezorgpaardje :D

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-09 22:53

Toch vind ik niet alles "vroegah" beter.

Het niveau van nu is vele malen hoger dan pakweg 30 jaar geleden.
Ik heb zelf in de jaren 80 wedstrijden gereden ( Z1 en Z2) en mijn dochter rijdt nu Z2. Zij rijdt op een veel hoger niveau als ik destijds.
Komt uiteraard ook door de betere paarden van nu, maar ook doordat we meer kennis hebben.

Ik had toendertijd echt nog nooit gehoord van een osteopaat, laat staan dat mijn paard er naar toe zou gaan.....

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 07:45

Was het niveau werkelijk lager?
Als ik nu de paarden zonder achterbeen en steek gangen een 8 zie krijgen voor een uitgestrekte draf, dan betwijfel ik dat eigenlijk wel.
Daar kreeg je vroeger terecht een 4 voor.
Dat is nu in, want de top doet dat ook zo.

CarolineP

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 17:31

:D Ja, dat was toen ook hoor!

Ik zag laatst een video van mezelf ( := ) en toen viel het me echt op.
Lisa's Z proeven zijn veel beter dan die van mij....( haar paard is ook beter)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 18:39

Ik weet ook niet of deze discussie gaat over het niveau. Ik denk dat dat inderdaad hoger ligt, maar in welke sport is dat niet zo? Allerlei technische mogelijkheden, betere fokprogramma's, andere inzichten, nieuwe werkwijzen: het leidt bijna altijd tot verbetering. Kijk eens naar de rondetijden van de schaatsers van tegenwoordig in vergelijking met 20 jaar geleden.

Maar bedoelen we dat hier in deze discussie? Het gaat mij meer om het andere beleven van paarden. Wij hebben onze paarden - net als mijn ouders vroeger - bij huis bijvoorbeeld. Altijd rekening houden met voertijden, mesten, op tijd binnen zetten, niemand die dat voor je doet, het is jouw paard.

Ik ken tegenwoordig veel meer mensen die hun paard op pension hebben of in de manege hebben staan dan vroeger, dat was vroeger meer uitzondering dan regel. En ik zeg niet dat het beter of slechter is, maar het is duidelijk wel totaal anders dan vroeger.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:46

Nou, ik heb hier een aantal jaargangen van de Hoefslag uit de jaren '60 en '70 en als ik naar de foto's kijk die daarin staan, heb ik niet altijd het idee dat de paarden toen zoveel slechter waren qua exterieur en beweging. We zeggen en roepen wel dat we tegenwoordig zulke bewegingswonders hebben, maar of dat ook zo is, betwijfel ik.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 07:59

Dat betwijfel is dus ook.
Ik denk dat er toen anders naar beweging werd gekeken dan nu.
En persoonlijk vind ik het kijken van nu niet beter.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:37

Dacht al dat het aan mij lag, maar ik hou heel erg van die oudere types (zowel bij mannen als paarden trouwens ;-)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-09 12:14

Ik heb het idee dat de jurering ook heel sterk verandering is, meer modern en minder volgens de principes van de klassieke dressuur.