Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:omdat mensen tegenwoordig vinden dat ze alleen maar rechten hebben.......
Mijn punt is dat discipline een beperking kan zijn als het er toe leidt dat je dingen gewoon maar voor waar aanneemt en niet durft te vragen naar het hoe en waarom. Tegenwoordig durven mensen dat sneller en misschien is het een beetje doorgeslagen, maar ik zie er toch ook wel voordelen van in. 
goeroe schreef:Ik denk wel dat het klopt dat er vroeger meer discipline was, maar dat heeft ook zijn keerzijde. Kijk bijvoorbeeld nog eens naar dat filmpje op pagina 1. Die paarden en ruiters doen braaf wat er gevraagd wordt, maar eigen initiatief, wat is dat? De instructeur strooit met wat kreten zoals aanleuning en stelling, maar hij legt nauwelijks uit wat het is of hoe het bereikt kan worden, laat staan waarom het belangrijk is. Zo ging het er op de maneges waar ik gereden heb nou ook altijd aan toe. Zo moest het nou eenmaal en niemand had het lef om iets te vragen. Was ook niet nodig, want er werd je als ruiter toch nooit gevraagd hoe je iets moest doen of waarom. Op die manier leer je wel een beetje rijden, maar aan die vaardigheden heb je niet veel in een andere situatie. Als je weet waarom je iets doet kun je die kennis veel algemener toepassen. Ik hoop dat ik enigszins te volgen ben.Mijn punt is dat discipline een beperking kan zijn als het er toe leidt dat je dingen gewoon maar voor waar aanneemt en niet durft te vragen naar het hoe en waarom. Tegenwoordig durven mensen dat sneller en misschien is het een beetje doorgeslagen, maar ik zie er toch ook wel voordelen van in.

Anne_GTI schreef:Het hoe en waarom je bepaalde oefeningen moest doen leerden wij altijd achteraf. Zo heb ik tot vervelens toe slangenvoltes gereden met elke keer op de middellijn een overgang. Wist ik veel dat je dan in 1 oefening de pony recht en aan het been kreeg.... Maar de oefening werkt nog steeds prima.

Een paar keer heb ik geprobeerd om iets te vragen, maar dat werd altijd als een gebrek aan respect opgevat, met als gevolg een sneer of belachelijk gemaakt worden voor de groep. Zo jammer! 
Lovely schreef:Karin, bij ons op de manege draaide alles om de paarden en niks om de mensen. Als je op de manege was, dan hielp je mee met alles, of je donderde op.