Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:59

Ik was bijtoeval pas op een stal.
Deze had 3 stagaires.
1 deed Deurne, de ander weet ik zo niet.
Alle 3 mochten ze niet rijden. Niet goed genoeg.
Een van die 3 had daar een paard gestald staan.
De zon van de staleigenaar reed dat paard de hele week.
Op donderdag nam de staigere hem mee naar Deurne, daar reed hij dan zijn ding en dat ging voor die keer dan goed.
Zou hij dat paard zelf de hele week rijden zou het zeker verkeerd gaan.
Toch slaagt die jongen dadelijk met een 7.
Maar zulke kluns wil ik niet. :)

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:01

Het is ook heel moeilijk om zo iemand te vinden. Ik heb altijd paarden gereden voor andere mensen tot ik op een adres kwam waar ik heel erg op mijn fouten werd gewezen. Komt er op neer dat ik eigenlijk helemaal niet zo geweldig kan rijden, en verstand van het rijden heb ik verder ook niet. Longeren is bij mij rondjes rennen, meer ook niet. Dat hebben veel mensen merk ik. Je komt van de manege lessen af, gaat een beetje bijrijden op verzorg en leasepaarden en zo kom je niet veel verder. Denk dat je dan toch een stuk ouder moet gaan zoeken.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:04

hallo,

Ik ben op proffesionele wijze bezig met het opleiden en africhten van talentvolle dressuurpaarden voor de sport, verkoop of gewoon een tijdje door trainen om ze weer op de rit te krijgen.Heb zeer veel ervaring.ook met het opleiden van jonge paarden .Heb een tiental paarden van groen opgeleid tot nationaal nivo.
als iemand meer wil weten dan stuur maar een pb!

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:07

Drupke,

mooi en aardig naar een stal brengen.
Daar ben je zo een flink bedrag kwijt.
Ik heb mijn paarden aan huis.
Dat scheelt nog al in de kosten.
Ik wil best een goede ruiter betalen, maar als ik ook nog de stalling en accomodatie moet betalen terwijl ik dat hier aan huis goed in orde heb, dan wordt het wel een erg dure hobbie. :)

drupke

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:14

Voor sommige ruiters die dus al meerdere paarden op 1 accomodatie hebben is het niet haalbaar om op verschillende plaatsen paarden te gaan rijden.voor mij werkt dat niet.en daar komt bij dat als ik een paard goed wil trainen ik overzicht wil hebben in bijv voer,beweging en gedrag.enz.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:16

vorame schreef:
Ik was bijtoeval pas op een stal.
Deze had 3 stagaires.
1 deed Deurne, de ander weet ik zo niet.
Alle 3 mochten ze niet rijden. Niet goed genoeg.
Een van die 3 had daar een paard gestald staan.
De zon van de staleigenaar reed dat paard de hele week.
Op donderdag nam de staigere hem mee naar Deurne, daar reed hij dan zijn ding en dat ging voor die keer dan goed.
Zou hij dat paard zelf de hele week rijden zou het zeker verkeerd gaan.
Toch slaagt die jongen dadelijk met een 7.
Maar zulke kluns wil ik niet. :)

Oh dat is inderdaad wel erg zeg :P dat is bijna zoiets als je tentamen door een ander laten maken!
Het ergste is dat zulke mensen vaak ook nog instructeur of jury worden :')

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:19

drupke schreef:
Voor sommige ruiters die dus al meerdere paarden op 1 accomodatie hebben is het niet haalbaar om op verschillende plaatsen paarden te gaan rijden.voor mij werkt dat niet.en daar komt bij dat als ik een paard goed wil trainen ik overzicht wil hebben in bijv voer,beweging en gedrag.enz.

Dat begrijp ik.

Maar ik denk dat de mensen in dit topic ook niet op zoek zijn naar een trainingsstal. :D

Ik ben zelf ook iemand die zijn paard in overzicht wil houden.
Hoe wordt hij getraind, welk voer krijgt hij.

Ik heb mijn paard heel toevallig een 3 weken weg gehad.
Afgelopen maandag heb ik hem terug gehaald.
Kreupel, vol stress. Overvraagd.(vol met kilo's brok en kon zijn energie niet gewoon kwijt)
Helemaal mijn paard niet.
Beloftes die gemaakt zijn zijn niet nagekomen.
Zoals weidegang.
Hij heeft hier 20 minuten als een dolle geraast.
Ook niet gezond voor hem omdat hij kreupel is, maar ja.
Betaald heb ik ook niet, dat begrijp je wel.
Ik krijg de da rekening wel ;(

Nooit gaat er bij mij een paard naar een trainingsstal.
Dit was mijn eerste en tevens laatste ervaring ermee.
Bij een goed bekend staande stal waar je normaal 650, betaald

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:22

Ik ben ook een tijdje opzoek geweest naar een bijrijdpaard in de buurt van utrecht. Helaas vind ik dat juist heel moeilijk te vinden, ik ben dan ook wel op zoek naar een paard dat wat kan of wat kan leren. Dan ligt de motivatie ook veel hoger. Een paard dat je de hele tijd been moet geven en waar geen verandering in komt heb ik vrij snel gezien. Aanwijzingen/les vind ik juist fijn, zeker met een onbekend paard. Ik heb wel altijd eigen paarden gehad en geloof wel dat ik aardig wat kan en er gevoel voor heb. Maar inderdaad is er ook wel onzekerheid hoor, ik stap niet zo snel op mensen af.

Vanuit de stad is het echt moeilijk om een leuk paard te vinden dat ook nog goed te bereiken is en waar geen geld voor wordt gevraagd..

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:26

Jemig Vorame, wat een verhaal... Er zijn trainingsstallen en trainingsstallen, helaas zul je van tevoren niet altijd kunnen zien wat voor soort het is... Vreselijk.

Ik zoek voor dit najaar een bijrijder, als die echt goed is zou ik er nog voor willen betalen, die hoeft echt mij niet te betalen (ik heb mijn bijrijders nog nooit laten betalen, maar stel het wel op prijs als ze eens een keer iets kopen voor het paard, een borstel of dekje ofzo, en als ze dat niet doen is het ook ok). Ik word geopereerd en zoek gewoon een bijrijder die mijn paard alleen maar netjes nageeflijk rijdt en gevoel heeft voor een recht gereden paard. Dat is alles, maar ik twijfel enorm om of een bijrijder te zoeken met al het gedoe, in de gaten houden, bijsturen enz. t.o.v. het paard maar een week of 8 niet laten werken (niet zo handig voor een 22-jarige die gewoon nog in de running is, maar goed).

Mijn ervaring is dat je op z'n best een bijrijder treft die het paard niet in de weg zit en beweging geeft, dat is ok (en zo'n bijrijder heb ik ook, naar tevredenheid) voor een bijrijder terwijl je zelf je paard stevig rijdt, maar niet als je zelf uit de running bent.
Laatst bijgewerkt door stefje op 13-07-09 11:30, in het totaal 3 keer bewerkt

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:27

ja das gewoon heel erg vervelend.En van zulke stallen krijg je zeker een negatief beeld.maar gelukkig zijn we niet allemaal zo!

mijn motto is eerlijkheid duurt het langst!!

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:30

Als ik ze moet optellen, dan ken ik in totaal 3 écht handige ruiters, waarvan ik er (qua rijstijl) dan maar 2 van hen graag bezig zie. Dat zijn ruiters die met alles wegrijden, heel handig paarden kunnen corrigeren en er echt iets van kunnen maken. Bij hen alledrie is dat al opgemerkt toen ze een jaar of 14 waren. Alledrie hebben ze op die leeftijd op een handelstal gewerkt waar ze de verknipte paarden of de jonkies onder hun kregen, maar ze werden daar wel gewoon voor betaald.
Ondertussen zijn ze allemaal 22 en krijgen ze de paarden om te rijden gewoon aangeboden, laat ons stellen dat ze gewoon kunnen kiezen. En als je de keuze krijgt tussen een paard dat verknipt is en herreden moet worden, of een pareltje met super veel talent dat gewoon geen ruiter heeft.... Dan weet je wel voor dewelke ze kiezen. Ze zijn op dat gebied, terecht, heel selectief. Lessen worden voor hun betaald, prijzengeld is voor hun, inschrijvingsgelden voor de eigenaar. Twee van de drie hebben ondertussen ook al een langere tijd gewerkt (ja, betaald..) voor internationale spring en handelstallen en hengstenhouders...

De echte handige ruiters krijgen de paarden aan de lopende band aangeboden... Ik denk dat je dan de keuze hebt tussen ofwel de handige ruiters betalen, ofwel om zelf je ruiters 'op te leren' zodat ze uiteindelijk handig worden.

bulck

maar RoseK dan moet je beter een adres vinden waar je goed prive les kan krijgen.
Als ik iemand zoek als bijrijder, verwacht ik wel dat, na enkele keren onder toezicht, deze persoon mijn dier naar behoren kan rijden.

Iemand op je paard laten rondhobbelen kan echt geen kwaad voor een keertje, maar het is wel de bedoeling dat je 'geholpen' wordt met een bijrijder en niet extra werk erbij krijgt.

Maar bij mij draait het om het totale pakket, dat begint van omgang op stal, over training tot naverzorging. En dat trainen en werken willen ze allemaal, maar een paard naar behoren naverzorgen, gerief netjes maken en weghangen dat is vaak iets anders.
Dus ik heb op een ervaring na, nog maar enkel slechte ervaringen.

Ziezo_X

Waar ik in de pensionstalling sta is echt uitzonderlijk goed moet ik zeggen. Die jongen rijdt zo netjes en rustig. Houdt altijd zijn woord. De paarden komen er iedere dag uit en ook in het land als de klant dat wil.
Maar inderdaad, ik hoor meer slechte verhalen dan goede van trainingsstallen... =S

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:31

drupke schreef:
ja das gewoon heel erg vervelend.En van zulke stallen krijg je zeker een negatief beeld.maar gelukkig zijn we niet allemaal zo!

mijn motto is eerlijkheid duurt het langst!!

Dat was hun motto ook zeiden ze.
Prachtige accomodatie.
Mooi hoog in het stro.
En mooie verhalen.

Ik weet dat ze zo niet allemaal zijn hoor. :)
En wat er mis is gegaan daar op die plek weet ik ook niet.
Alles zal er echt niet kreupel worden.
Maar het verhaal wat werd opgehangen deugde in in ieder geval niet.
Ik ben niet in discussie gegaan, heb niet meer doorgevraagd, maar wilde mijn schatje thuis hebben.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:36

oeps nou ik ben het niet hoor :P

maar ik ken zo ontzettend veel van die verhalen.das echt verschrikkelijk en dat soort mensen vepesten het gewoon voor de rest van ons.en het ergste is dat ze daar met rijen voor de deur staan ....nou ik snap dat niet!

en ja je moet er dus gewoon ook beetje geluk mee hebben.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:39

bulck schreef:
maar RoseK dan moet je beter een adres vinden waar je goed prive les kan krijgen.
Als ik iemand zoek als bijrijder, verwacht ik wel dat, na enkele keren onder toezicht, deze persoon mijn dier naar behoren kan rijden.

Iemand op je paard laten rondhobbelen kan echt geen kwaad voor een keertje, maar het is wel de bedoeling dat je 'geholpen' wordt met een bijrijder en niet extra werk erbij krijgt.

Maar bij mij draait het om het totale pakket, dat begint van omgang op stal, over training tot naverzorging. En dat trainen en werken willen ze allemaal, maar een paard naar behoren naverzorgen, gerief netjes maken en weghangen dat is vaak iets anders.
Dus ik heb op een ervaring na, nog maar enkel slechte ervaringen.

Ik denk niet dat ik er problemen mee heb om een dier naar behoren te rijden, ook zonder les. Alleen vind ik het leuker om les te krijgen met een (enigzins) talentvol paard zodat ik ook echt intensief aan bepaalde dingen kan werken. Maar zoals ik al zei is het vinden van zo'n paard echt niet makkelijk hier.

Het naverzorgen lijkt me logisch, voor iemand die eigen paarden heeft gehad is dat misschien ook vanzelfsprekender, ik weet hoeveel werk alles is.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:57

vorame schreef:
En wat er mis is gegaan daar op die plek weet ik ook niet.
Alles zal er echt niet kreupel worden.
Maar het verhaal wat werd opgehangen deugde in in ieder geval niet.
Ik ben niet in discussie gegaan, heb niet meer doorgevraagd, maar wilde mijn schatje thuis hebben.

Ik weet niet wat je verder van plan bent met ze, Vorame, maar bij mij gingen ze echt compleet aan de schandpaal :-( .
Zodat ook in de wijde omgeving dit bekend wordt, en anderen niet ook zo de dupe worden. Ik denk dat ze vaak nog lang wegkomen met 'vriendschappen', mensen vinden misschien hun aanpak minder maar vinden het wel 'kicken' dat ze bekenden zijn van mensen met zo'n trainingsstal...

Ik zou de rekening inderdaad niet betalen, en ze aansprakelijk stellen voor de kreupelheid en de niet-diervriendelijke aanpak van je paard (mishandeling dus). Ik heb laatst een 'akkefietje' gehad met een dierenasiel hier waarvan een hond mijn paard lelijk gebeten had. Mijn rechtsbijstandsverzekering (die verder geen rol heeft gehad in deze, ik heb het zelf af kunnen handelen) zei dat ik op mijn buik kon schrijven de vergoeding de kosten voor mijn gemiste uren op mijn werk die ik later in mijn eigen tijd kon inhalen, en zeker de immateriele kosten (niet kunnen rijden en de stress van dit alles) nooit uitgekeerd zou krijgen.

Nou, in een 'goed' gesprek met de verzekeringsman van de andere partij is dat helemaal goed gekomen en heb ik alle kosten die ik geclaimd heb, uitgekeerd gekregen (ik weet nu ook hoe je zo'n gesprek moet voeren ;-)). Blijft over dat ik door de verantwoordelijke van het asiel zelf schandalig ben behandeld, maar als ik er nu langsloop denk ik 'gna gna, het recht heeft zegengevierd'. En met minder zou je het eigenlijk niet moeten doen... Maar ik begrijp heel goed dat je in eerste instantie alleen maar je paard veilig terug thuis wilde hebben!

(ps wil je meer weten over hoe zoiets aan te pakken, pb kan altijd)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:04

Bedankt voor je aanbod,
Lief van je.

Ik weet nog niet wat ik ga doen.
Het ene moment denk ik, ik bel de rechtsbijstand.
Ander moment denk ik, ik ga er geen energie in stoppen.
Ik kan ook niets bewijzen en hun houden elkaar de hand wel boven het hoofd dat er niets gebeurd is.

Ik vermoed dat de kreupelheid wel mee gaat vallen, tenminste dat is wat ik nu denk. (en tot nu toe de da ook)
In de week dat hij thuis is, is hij al flink verbeterd.
Nog lang niet goed, maar hij speelt weer, draaft en galopeerd ook weer uit zichzelf.
Dat deed hij na die uitspatting niet meer.
Hij lijkt ook weer wat zichzelf te worden in de omgang.
Natuurlijk is het afwachten of dat zo door blijft zetten.
Ik denk dat hij heel erg over belast is geweest en door de stress alles in zijn lijf heeft vastgezet.

Ook betreffende het rijden, hij was braaf.
Wel een levendig paard, maar wel eerlijk.
Ik moet dadelijk wel nog zien hoe hij dat op pakt.

Hij krijgt nu op aanraden van een lieve vriendin van me bach resue remedy en rose rock.
Dat zou zijn trauma wat moeten verlichten.
Ik geloof er niet zo in, maar kwaad doet het vast ook niet.

Maar dit is nogal offtopic. :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:06

@roseK, Belgie is te ver zeker :-)

Ik heb vanalles meegemaakt. Paarden bezweet onder de dekens. Thuis aankomen en paard is cooling down aan het doen in de molen en kind is er niet meer (wie weet hoe lang staat ie er dan niet in)Gerief volledig onder de blubber en of zweet. Tuig gewoon op de grond of stuk, zonder dit laatste dan even te melden. Solarium op laten staan en noem maar op...
Klinkt ongeloofwaardig, maar is maar een klein stukje van wat vaak de realiteit is. En trek je dan als eigenaar je bek open, ben je te veeleisend, heb je geen respect en mag je een ander zoeken.

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:14

Een klein beetje te ver maar :Y)

Lante

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:23

Ik ken het probleem van twee kanten; Ik heb voor kennissen wel paarden gereden, uitgebracht voor in de basissport, maar mijn ervaring is dat wanneer je het gratis doet, je meestal wordt gebruikt/misbruikt en je tot slot stank voor dank krijgt. Hoe vaak ik al de rotzooi van een ander mocht oplossen en uieindelijk als het dan een paar keer goed gaat, stappen ze er zelf op; gaat het weer mis en krijgt de bijrijder de schuld ervan.

Ik begin er niet meer aan, ik hou het wel bij mijn eigen paarden.

Zelf heb ik ook een bijrijder. Na heeel lang zoeken iemand die op een goede en gemotiveerde manier met mijn jonge paard bezig is; hoeft niks te betalen, alleen de eigen lessen en de wedstrijden. Moet nog e.e.a. leren, maar dat geeft niet. Ik ben nu heel tevreden en probeer haar vrij te laten tot op bepaalde hoogte en ga er zelf niet op; het is 'haar' rijpaard.

Op deze manier heeft zij een leuk sportpaard onder de kont en is de sport voor haar te betalen, mijn paard wordt netjes gereden, ik heb wat hulp en gezelligheid op stal en mijn paard wordt er natuurlijk beter van.

Het is van beide kanten geven en nemen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:34

Hierin kan ik je ook helemaal volgen.

Heb het zelf jarenlang meegemaakt.
Doe nu paarden zadelmak maken voor 1 stal. Die mensen betalen correct en alles verloopt in goede verstandhouding. Als er eens eentje echt goed verkocht wordt krijg ik zelf eens een bonus.
Dus het is nemen en geven.

Lante schreef:
Ik ken het probleem van twee kanten; Ik heb voor kennissen wel paarden gereden, uitgebracht voor in de basissport, maar mijn ervaring is dat wanneer je het gratis doet, je meestal wordt gebruikt/misbruikt en je tot slot stank voor dank krijgt. Hoe vaak ik al de rotzooi van een ander mocht oplossen en uieindelijk als het dan een paar keer goed gaat, stappen ze er zelf op; gaat het weer mis en krijgt de bijrijder de schuld ervan.

Ik begin er niet meer aan, ik hou het wel bij mijn eigen paarden.

Zelf heb ik ook een bijrijder. Na heeel lang zoeken iemand die op een goede en gemotiveerde manier met mijn jonge paard bezig is; hoeft niks te betalen, alleen de eigen lessen en de wedstrijden. Moet nog e.e.a. leren, maar dat geeft niet. Ik ben nu heel tevreden en probeer haar vrij te laten tot op bepaalde hoogte en ga er zelf niet op; het is 'haar' rijpaard.

Op deze manier heeft zij een leuk sportpaard onder de kont en is de sport voor haar te betalen, mijn paard wordt netjes gereden, ik heb wat hulp en gezelligheid op stal en mijn paard wordt er natuurlijk beter van.

Het is van beide kanten geven en nemen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 12:37

Dat heb ik ook jaren als hobbie gedaan.
En dan x % bij verkoop.
Maar dan moet je dus niet op zoek zijn naar een paard waarmee je verder kunt komen.
En al helemaal niet op zoek zijn naar een paard waar je een band mee op kunt bouwen.
En voordat ik betaald kreeg heb ik ook heel wat uurtjes gemaakt op vrijwillige basis.
Maar daardoor wel enorm veel geleerd.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 13:37

@ Aerdenhout ik heb eens op je site gekeken maar zie alleen maar paarden en pony's op leeftijd en fjorden e.d krijg eerder een "manege indruk" hiervan,dus lijkt mij dat je daar toch wel meiden of jongens van 12/15jaar voor kan vinden.

Wil je mensen in gevorderde stadium kom je toch al gauw aan een leeftijd van tussen de 30-40jaar die echt jonge paarden kunnen aanrijden en trainen naar een hoger niveau en die willen wel normaal betaald worden,dus niet voor niks of 4euro per uur.
Ook rijden deze mensen liever op wat meer warmbloedpaarden waar wat uit te halen valt en fijner werkt,daarmee bedoel ik dus van nature loslijviger en lichtvoetiger voor de dressuur wil je leuk mee kunnen doen in de sport.

Kijk het is maar net wat je zelf wilt natuurlijk en ja soms moet je eerst in goede mensen investeren voor dit wat oplevert,maarja niet investeren levert zowiezo niks op,daar heb je alleen zelf maar meer werk mee en blijft de rest liggen zoals jezelf eigenlijk al aangeeft.
Ik weet niet op welk niveau jezelf rijdt of gereden hebt maar deze mensen zitten ook vaak niet te wachten op een eigenaresse die zelf niet op "niveau" van de ruiter/amazone gereden heeft maar wel denkt het allemaal "te weten" en dan moet je ook nogeens vind ikzelf bij je te raden gaan of jezelf dan wel instaat bent je paard los te laten(over te laten)aan de ruiter en deze daarin het vertrouwen geven anders werkt het ook niet.(wil niet zeggen dat je een controlerend oog mag houden op je eigen paard natuurlijk!)

En anders inkrimpen zodat je het zelf allemaal alleen aankunt,dat kan ook nog natuurlijk.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 14:23

Misschien eens bellen met een manege? Of bij lessen gaan kijken? Dat iemand de beste is van een manege zegt inderdaad niet alles, maar misschien is er wel iemand die ook ervaring heeft met een eigen-/bijrijpaard. Ik denk dat de mensen die het beste kunnen rijden vaak niet de mensen zijn die zich daar het meest van bewust zijn (een opschepperige mail zou m.i. dus juist een indicatie zijn dat iemand toch niet zo goed is). Misschien is er iemand die door een manege als talent wordt gezien maar die denkt dat hij/zij niet goed genoeg is om aan de eisen van jou/een eigenaar te voldoen? Of iemand die wel een bijrijpaard heeft maar die om wat voor reden dan ook toch open staat voor iets nieuws/iets wat misschien wel meer mogelijkheden biedt? Wat je misschien ook zou kunnen doen is bij een uitwisselingswedstrijd gaan kijken; daar laten de maneges vaak hun beste ruiters aan deelnemen en dan zie je meteen hoe ze reageren op een onbekend paard (nadeel is wel wat ze natuurlijk weinig inrijtijd hebben).

Of is er niet een pensionklant die het leuk vindt om een paard erbij te rijden en veel te leren?

Overigens denk ik dat de manier waarop een manegeruiter rijdt (vwnw of niet, etc) erg afhangt van de instructie (zeker bij jongere meiden). En ik denk dat dit soms tot onzekerheid kan leiden. Misschien kun je te weten komen op welke manege (en in welke lessen want dat wil nog wel eens per instructeur verschillen) er wel aandacht wordt besteed aan vwnw rijden, hoewel ik denk dat je misschien ook heel tevreden kunt zijn met iemand die veel ruitergevoel heeft en graag wil leren maar toevallig les heeft gehad van iemand die vwnw rijden afkeurt of in ieder geval niet aanleert.

edit: ik kan overigens wel eens voor je rondvragen, heb je een link van een advertentie of anders iets meer info? (kom oorspronkelijk uit NH) Zelfde geldt voor Stef overigens.