Overgang terug, wel of geen been?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DendroFleur

Re: Overgang terug, wel of geen been?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-09 23:25

Ik geef voor de overgang been om hem meer bij elkaar te krijgen. Dus steeds kleinere drafpassen maar wel impuls naar voor houden. Om de overgang te maken hoef ik me dan alleen nog maar lang te maken. Valt hij te vroeg terug of verliest hij impuls, dan gelijk weer naar voor rijden en de overgang opnieuw voorbereiden.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:20

Leorah schreef:
waar staat dan zwart op wit geschreven dat je in een overgang zoals van draf naar halt geen beenhulp mag gebruiken??? Daar ben ik het dan echt niet mee eens namelijk.

Je komt wéér met een voorbeeld dat niet van toepassing is.
Naar halt gebruik je een hele ophouding, omdat je het paard immers tot staan moet brengen.
Dan rijdt je dus een halve ophouding gevolgd door een hele en daar zit uiteraard dus wel been hulp bij omdat dat inherent is aan ophoudingen.
Maar in een overgang naar een langzamer gang gebuik je nooit als finale hulp de hele ophouding.
Je gebruikt een halve ophouding om je paard attent te maken en het gewicht meer op de achterhand te krijgen (verzamelen) en daarna de teugelhulp om daadwerkelijk naar de langzamere gang over te gaan, gewoonlijk ondersteund met je zit.

Het is normaal, wat er verder beschreven wordt in een aantal postst, om vóór(!) een overgang de achterhand eronder te zetten met een halve ophouding (paard tegen de gesloten hand rijden), waar je dus wél been bij gebruikt, als voorbereiding.
De halve ophouding op zich wordt vaak verkeerd uitgelegd als een soort getrek aan de teugels, maar dat is een ander onderwerp.
:D

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:29

Ik ben het geheel eens met lusitana.Word ook gek van dat 'zwaar' zitten,hoe moet een paard nu de rug opbollen en het achterbeen onder brengen als je daar zwaar op zit?Bekken kantelen voorover en ik knijp soms ook licht en kort de knie aan voor het terug komen.Met overgangen heb ik nooit been er aan,als ze teveel terug komen dan drijf ik weer iets voorwaarts.In tempowisselingen geef ik soms wel been maar nooit tegelijk met hand,wel een fractie na elkaar.Een paard snapt ook maar 1 hulp tegelijk.Niet te moeilijk maken dus:remmen is geen gas geven.In de galop heb ik wel altijd buitenbeen naar achter maar deze ligt daar alleen op de plaats zodat ik in de juiste houding blijf zitten voor de betreffende galop.dit maakt het voor het paard duidelijker en kan ik ook de wissels beter voorbereiden door soms het 'oude'achterbeen even wat vlug te maken zodat de wissel groter door komt.

Bailey_Mar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 22:43

Benen er idd wel goed aanhouden, maar vooral jezelf lang en zwaar maken dus op je zit. Zo werkt het bij mij altijd goed! *D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 14:18

Je geeft alleen been om de impuls te behouden. Met andere woorden, om ook in de overgang terug van achter naar voren te blijven rijden. Dus aan je zit en been wat je af laat vloeien aan de voorkant.

Zelf geef ik geen ophouding voor de overgang terug, dit doe ik alleen als de impuls dreigt te verminderen, door been - ophouding - afvloeien. Ik heb met mijn paard afgesproken dat als ik mijn bovenbenen aanknijp hij terug komt in tempo.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:42

Ik heb geleerd om mn been eraan te houden tijdens een overgang. Om de achterhand actief te houden.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:45

jep. ik ook,. Altijd been aan het lichaam houden.
Altijd blijven rijden.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 19:02

inpriciepe geen been, maar hij moet wel actief blijven en impuls blijven houden.

dus zodra je een overgang terug rijdt, mag het paard niet stil vallen. doet hij dat wel, even been erbij en meteen weer eraf.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 09:02

Maar volgens mij lopen er nu echt een heleboel dingen door elkaar.
Been aan het lichaam houden lijkt mij namelijk weer iets totaal anders dan een beenhulp geven.
Been aan het lichaam = ruststand
Beenhulp = actie

Nu vraag ik me toch af hoe dat bij iedereen zit.
Ik lees veel dat mensen altijd hun been eraan houden, bedoel je dat je dan tijdens de overgang constant een beenhulp geeft? Maar je drijft hem in een gewone draf toch ook niet iedere pas om die impuls te onderhouden?

essie332

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 10:51

je moet geen been geven maar ik maak wel altijd men benen lang

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 20:53

Maar wat is dan je doel daarvan? Een drijvende hulp geven of jezelf zwaar maken?
Het lijkt mij dat je jezelf daarmee zwaar wilt maken, wat dan weer niet zoveel met een beenhulp te maken heeft.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:26

gas terug nemen doe ik als volgt:
zit verzwaren, teugel ophouding en been ERBIJ. been erbij is om de achterhand er goed onder te houden en je pony/paard nageefelijk te houden (heb ik hier nog geen 1x terug gelezen, maar om je paard nageefelijk te houden heb je je been nodig ook als je in gas minderd)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:40

Iets been eraan natuurlijk, anders breekt een paard af. Hij moet goed doorblijven treden van achter. Dat veroorzaak je door iets je kuit aan te leggen.
(Bij halthouden helemaal ;) anders krijg je een über lang paard).

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:45

Sjonniej schreef:
Maar volgens mij lopen er nu echt een heleboel dingen door elkaar.
Been aan het lichaam houden lijkt mij namelijk weer iets totaal anders dan een beenhulp geven.
Been aan het lichaam = ruststand
Beenhulp = actie

Nu vraag ik me toch af hoe dat bij iedereen zit.
Ik lees veel dat mensen altijd hun been eraan houden, bedoel je dat je dan tijdens de overgang constant een beenhulp geeft? Maar je drijft hem in een gewone draf toch ook niet iedere pas om die impuls te onderhouden?

Als je een goed voorwaarts paard heb hoef je niet bij iedere pas te drijven in draf, maar als je een overgang maakt komt er meer druk op de teugels, dit werkt remmend. Het zorgt er ook voor dat het paard iets minder impuls krijgt, dit moet je dan weer aanvullen met je been. Natuurlijk niet drijven zoals je een paard harder wil laten gaan, maar iets je kuit aanleggen (en aandrukken als dat nodig is) om het actief van achter te houden en de voorhand 'opwaarts' te houden. Anders duikelt je paard in stap en dat is zonde. Ook moet je je kuit iets aandrukken als een paard de neiging heeft om een beetje schielijk te remmen... eigelijk moet alles heel vloeiend gaan, dat doe met een combinatie van je been en je hand (zit uiteraard ook). De een zou iets meer been nodig hebben dan de ander, dat is bij elk paard verschillend...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 09:45

Mijn paard breekt dan echt niet af.
Ik zorg dat hij voordat ik de overgang maak al scherp en oplettend is en vooral dat hij dan zelf voorwaarts blijft denken.
Dan hoef ik in de overgang terug geen been meer te gebruiken.
Is toch ook raar, gas en rem tegelijk gebruiken :)
Pas als hij daadwerkelijk achter niet meer goed zou werken krijgt hij daarvoor een hulp.
Niet eerder.
Als je gewoon draaft blijf je toch ook geen been geven, pas als hij achter traag wordt krijgt hij weer been zodat hij herrinerd word dat hij achter actief moet blijven.
In een overgang ga ik niet ineens iets anders doen dan in mijn hele rijden. :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:16

Maar bij verzameling rem en drijf je toch ook tegelijk. Voor een overgang (bij wat hoger niveau iig) wordt toch verwacht dat je wat verzameld. Eigelijk is een overgang van voorwaarts in draf, naar iets meer verzameling en dan naar stap.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:26

Als ik de verzameling heb zoals ik hem graag heb (zoal lielle schreef het gunstige geval waar je heen wilt)
Dan blijf ik ook niet meer drijven.
Ook pas weer als hij inkakt.
Een hulp hoort pas te komen bij verandering.
Eigenlijk niet anders dan de arbeiddraf, daar drijf je ook pas als hij inkakt.
Bij verzameling ook niet anders.
Alleen merk ik natuurlijk ook dat het gunstige geval minder vaak aanwezig is en dat de praktijk uitwijst dat ik vaker moet drijven dan ik wil.
Maar dat is niet mijn uitgangs punt.

In de overgang terug en het paard kakt in drijf ik ook bij, maar dat is niet wat ik wil.
En als het gaat zoals ik wil hoef ik in de overgang niet te drijven en verlies daarmee gaan impuls.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:27

wel zonder been terug, maar zodra je voelt dat ze ook terug gaan direct weer been dat ze wel voorwaarts blijven lopen :)

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:48

Wel knap dat je verzameling kan rijden door alleen maar te remmen (druk op de teugels).
De moeilijkste paarden zijn paarden die heel erg voorwaarts zijn waarbij je je been nauwelijks kan aanleggen. Dan wordt bijna alles met de teugels opgevangen. Verzameling kan dan bijna nooit met een actief achterbeen worden gereden omdat de paarden wegschieten wanneer je je kuit wil aanleggen. Dan krijg je van die trippel dingen die kleine pasjes maken op de plek omdat ze graag naar voren willen maar van achter worden tegengehouden.

Wanneer je een paard van achter drijft en van voren 'de deur op een kier zet' krijg je echte verzameling op de achterhand. Zonder te drijven krijg je dus het bovenstaande zoals tegenwoordig 80% van alle Z dressuurpaarden loopt...

Hoe voorwaarts een paard ook is, je been heb je ten alle tijden nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:52

Ziezo_X schreef:
Maar bij verzameling rem en drijf je toch ook tegelijk. Voor een overgang (bij wat hoger niveau iig) wordt toch verwacht dat je wat verzameld. Eigelijk is een overgang van voorwaarts in draf, naar iets meer verzameling en dan naar stap.

Je rijdt een paard naar verzameling door een halve ophouding en een halve ophouding is het enige moment waarvan je kunt spreken van gas en rem tegelijk, hoewel het meer gas geven tot je op de muur stuit is, (je rijdt immers tegen de gesloten hand). Dit is een moment.
In een overgang naar langzaam doe je dus eerst het paard onderbrengen/verzamelen (halve ophouding, paard tegen gesloten hand rijden), en dán "rem" je (hand zonder been). Dit zeg je zelf eigenlijk ook.
Citaat:
naar iets meer verzameling en dan naar de stap
die "en dan" is de feitelijk overgang zelf, en die rijdt je zonder been. Dat is het punt waar het over gaat.
;)

Verzameling zelf is hier niet het punt van discussie. Ik hoop dat we allemaal weten dat verzameling niks met teugelwerk te maken heeft behalve op momenten van een halve ophouding.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:56

Ziezo_X schreef:
Wel knap dat je verzameling kan rijden door alleen maar te remmen (druk op de teugels).
De moeilijkste paarden zijn paarden die heel erg voorwaarts zijn waarbij je je been nauwelijks kan aanleggen. Dan wordt bijna alles met de teugels opgevangen. Verzameling kan dan bijna nooit met een actief achterbeen worden gereden omdat de paarden wegschieten wanneer je je kuit wil aanleggen. Dan krijg je van die trippel dingen die kleine pasjes maken op de plek omdat ze graag naar voren willen maar van achter worden tegengehouden.

Wanneer je een paard van achter drijft en van voren 'de deur op een kier zet' krijg je echte verzameling op de achterhand. Zonder te drijven krijg je dus het bovenstaande zoals tegenwoordig 80% van alle Z dressuurpaarden loopt...

Hoe voorwaarts een paard ook is, je been heb je ten alle tijden nodig.

Druk op de teugels?
En je zit dan?

Natuurlijk heb je been nodig, maar niet op elk moment.
Je maakt hem attent net voor het moment dat het gaat gebeuren, niet tijdens.
Juist doordat mensen teveel doen krijg je die slechte proeven, alles gaat met een hoop hulpen zodat een paard subtiele hinten niet meer kan begrijpen door de ruis die er continue is.

Je merkt als een paard gaat verzamelen dat je en geen been meer nodig hebt en op de teugels ook geen druk meer staat (wederom dat gunstige geval)
Maar het paard zelf lekker actief blijft.

Wegschieten voor de kuit is een ander probleem.
Dat is wegrennen, vluchten.
Is geen voorwaarts denken.
Dat is net zulk probleem als niet aan het been zijn.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 10:57

Ow grapje =p ik versta onder overgang het gehele traject, van 'gewoon' draf naar 'gewoon' stap. Dus ook de voorbereiding.

Ziezo_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:08

vorame schreef:
Je merkt als een paard gaat verzamelen dat je en geen been meer nodig hebt en op de teugels ook geen druk meer staat (wederom dat gunstige geval)
Maar het paard zelf lekker actief blijft.

Wat versta je onder geen druk op de teugels? Wanneer ik geen druk op de teugels heb zakt mijn paard iets in het front. Wanneer ik geen druk op de teugels heb en drijf komt ze veelte diep te lopen. (Maar misschien is dat ook wel bij elk paard anders hoor, dat weet ik niet.) Daarom heb ik altijd iets druk op de teugels zodat ze 'er tegen aan loopt'. Als je dit echter zonder been doet komt ze weer te diep te lopen. Op het moment dat ze goed actief verzameld loop en ik geef geen druk op de teugels zakt ze weer iets in. Als ik niet drijf dan krijg je zo'n trippel drafje wat iedereen tegenwoordig zo mooi vindt.
En wat gebeurd er als je bij verzameling geen druk op de teugels hebt en je gaat met stang en trens rijden. Denk maar niet dat een paard dan nog graag het bit wil aannemen als hij er ook net zonder druk achter kan kruipen. (dat is hij immers gewend)

Ow, volgensmij is dat weer een beetje off-topic :P
Dit was iig de verdediging van mijn standpunt ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:08

Ziezo_X schreef:
Ow grapje =p ik versta onder overgang het gehele traject, van 'gewoon' draf naar 'gewoon' stap. Dus ook de voorbereiding.

Dan bedoelen we waarschijnlijk toch hetzelfde :)

Al zijn er veel mensen die echt in de overgang zelf zitten te knijpen met het been.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 11:09

Alles rijd je van achteren naar voren. Afhankelijk van de graad van africhting met of zonder been. De overgang terug, de overgang voorwaarts en het achterwaarts. Daarbij als jij in de verzameling rijd en je doet het goed heb je op den duur steeds minder druk op je teugels. Het paard komt van achteren bij, bolt zich van boven op, omdat jij een halve ophouding maakt, en welft verder door in de hals, en op dat moment kan jij af laten vloeien aan de voorkant en is je druk weg. Dat is hoe aanleuning ontstaat. Het van achteruit naar je hand toerijden. En dan wordt er dus niet bedoelt, gasgeven en van voren tegen houden :D

Dus in elke overgang ben je in meer of mindere mate je verzameling ( het sluiten van je paard ) nodig.

Edit: Met Lusitana kan ik een groot gedeelte mee gaan, alleen het remmen zonder been alleen hand niet. Ik sluit mijn paard door naar de overgang, als ik alleen hand ( wat in mijn ogen niet mag ) gebruik, ben ik al weer een deel geslotenheid kwijt. Ik knijp mijn bovenbenen aan als aanwijzing dat hij de overgang moet maken, dus én geen been én geen hand. Als ik daarin een stukje geslotenheid verlies rijd ik eerst die er weer bij. Op deze manier bereid ik hem voor op steeds wat meer verzameling.

Eigenlijk doe ik weinig anders dan bij een arbeids draf.

En als je alles perfect op een rij hebt, hoef je eigenlijks helemaal niks meer te doen, maar voordat je zover bent... Ik ben het wel heel erg eens met de opmerking die gemaakt werd dat er teveel wordt gedaan. Kleine hulpen geven en dat zo min mogelijk en zo vaak als nodig.