Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Leorah schreef:waar staat dan zwart op wit geschreven dat je in een overgang zoals van draf naar halt geen beenhulp mag gebruiken??? Daar ben ik het dan echt niet mee eens namelijk.
anders krijg je een über lang paard). Sjonniej schreef:Maar volgens mij lopen er nu echt een heleboel dingen door elkaar.
Been aan het lichaam houden lijkt mij namelijk weer iets totaal anders dan een beenhulp geven.
Been aan het lichaam = ruststand
Beenhulp = actie
Nu vraag ik me toch af hoe dat bij iedereen zit.
Ik lees veel dat mensen altijd hun been eraan houden, bedoel je dat je dan tijdens de overgang constant een beenhulp geeft? Maar je drijft hem in een gewone draf toch ook niet iedere pas om die impuls te onderhouden?

Ziezo_X schreef:Maar bij verzameling rem en drijf je toch ook tegelijk. Voor een overgang (bij wat hoger niveau iig) wordt toch verwacht dat je wat verzameld. Eigelijk is een overgang van voorwaarts in draf, naar iets meer verzameling en dan naar stap.
die "en dan" is de feitelijk overgang zelf, en die rijdt je zonder been. Dat is het punt waar het over gaat.Citaat:naar iets meer verzameling en dan naar de stap

Ziezo_X schreef:Wel knap dat je verzameling kan rijden door alleen maar te remmen (druk op de teugels).
De moeilijkste paarden zijn paarden die heel erg voorwaarts zijn waarbij je je been nauwelijks kan aanleggen. Dan wordt bijna alles met de teugels opgevangen. Verzameling kan dan bijna nooit met een actief achterbeen worden gereden omdat de paarden wegschieten wanneer je je kuit wil aanleggen. Dan krijg je van die trippel dingen die kleine pasjes maken op de plek omdat ze graag naar voren willen maar van achter worden tegengehouden.
Wanneer je een paard van achter drijft en van voren 'de deur op een kier zet' krijg je echte verzameling op de achterhand. Zonder te drijven krijg je dus het bovenstaande zoals tegenwoordig 80% van alle Z dressuurpaarden loopt...
Hoe voorwaarts een paard ook is, je been heb je ten alle tijden nodig.
vorame schreef:Je merkt als een paard gaat verzamelen dat je en geen been meer nodig hebt en op de teugels ook geen druk meer staat (wederom dat gunstige geval)
Maar het paard zelf lekker actief blijft.