Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 09:54

Tinky12 schreef:
Mijn zweep is een verlenging van mijn hand...
- Niet als strafmiddel...wel voor...
- aanwijzen
- wakker maken
- belonen
- vliegen wegvegen
- richting geven
- houd er honden mee op afstand
- zijn erg makkelijk als je moet wachten voor het stoplicht,als je hem omdraaid kun je met het handstuk het knopje indrukken van het stoplicht :D

Ik kan niet zonder zweep :o

Wij mennen ook nooit zonder zweep en gebruiken de zweep ook als hierboven, maar ook
- gebruiken de zweep ook om de juiste stelling / buiging aan te nemen.
- om voor de koets in de linker- of rechtergalop aan te springen, bij de galopwissels
- bij de keertwendingen om de buitenkant te begrenzen.
Op de koets heb je nu eenmaal geen been- en zithulpen. En om Z dressuur te rijden heb je soms meer nodig dan stem- en leidselhulp.

lauraenabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-09 10:49

met springen gebruik ik hem soms om hem te activeren/sneller als hij echt niet aan mijn been loopt... met dressuur af en toe om de achterhand te activeren en heel soms om het te corigeren als hij over de buitenschouder weg loopt maar in mijn dressuur proeven heb ik eigenlijk altijd genoeg aan een spoortje... ik mis mijn zweep echt niet ;) (rij nu een poosje in het M1)
(met springen rij ik zonder spoor en dan heb ik soms het zweepje nodig)

Edi_Roosa

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 14:06

Voor het rijden.
En voor vrijheidsdressuur

Evelien14

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-09 17:28

ik gebruik al een tijdje geen zweep meer.

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 06:39

Ik gebruik de zweep soms. Ik geef een klein tikje zodat hij een pasje sneller loopt. Of als hij niet wil aangaloperen als hij in een dwarse bui is.

JeroenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-09 13:34

Niet om het voorwaarts gaan, dat moet altijd vanuit m,n been komen.

Wel om te corrigeren(Dit dan voornamelijk bij springen) of met de dressuur iets meer stuwing vanuit de achterhand vragen. Dus gewoon een tikje geven op de kont.

saskia_b

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:36

voor niks

Suzanne1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 16:42

Ik rijd het liefst zonder zweep maar zonder zweep gaat hij klieren en met zweep niet.
En dan gebruik ik hem nog niet eens.
En ik gebruik hem ook om hem van achter wat meer te actieveren.

Myou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:07

Soms denk ik wel eens waarom heb ik een zweep. :o
Maar ik geef soms gewoon echt een tik op mijn paard de baas te zijn als hij echt een eigen willetje krijgt!

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 17:14

ik gebruik hem vaak om hem net door die ene hoek te krijgen waar ie een afkeer van heeft.. en even meningen, als ie dan bokt nog een tikje?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:40

als ze bokken en ik heb een zweep vast krijgen ze een tik ja :j

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:32

Dat dacht ik...

Olijkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 20:33

Het gaat er bij mij gewoon om dat ze weet dat ik hem bij heb, heb hem verder bijna nooit nodig, alleen als ze achteruit gaat kruien ofzo dan hup tik en benen naar voren.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:11

ja ik ook idd.. heb hem met buitenrit ook altijd bij omdat ze standaard bij alles irritant achteruit gaat lopen

xCHERYL

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:15

Ik gebruik mijn zweep niet, het gaat bij mij meestal om het hebben van de zweep.
Zodra de pony die ik rijd door heeft dat ik mijn zweep erbij heeft, reageert ze weer goed op mij.
En áls ik hem gebruik, is het voor het corrigeren, als ze bijvoorbeeld na een tijdje niet meer reageren op mijn been, een klein tikje erbij.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:22

ik rij haast nooit met zweep. doe dat alleen als ik vind dat ze vlugger op mijn been moeten worden. geen reactie is tik achter de kuit

Veerle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:34

Bij mijn verzorgpaard gebruik ik mijn zweep als die niet doorloopt en bijna in slaap valt, ik heb m vaak nodig omdat ik niet heel veel met mijn benen kan berijken aangezien het een paard is en ik nog maar een meisje van 12 ben :+
Ik gebruik de zweep ook als mijn vp gaat klieren en ergens naar gaat kijken en doet alsof die het eng vind, ik geef dan geen harde mep maar gewoon een tikje dat die weer door moet lopen en zich niet moet aanstellen.

Ik heb zelf ook nog wel een vraag/probleem, er is een pony bij ons op de manege en die is vreselijk langzaam en niet vooruit te krijgen. Ik rij er best wel vaak op en vraag me soms af wat ik moet doen. Als die soms echt niet reageert geef ik van gefrustreedheid best wel een harde mep maar vind dit eigenlijk niet zo goed. Weten jullie hier iets op?

_Tamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 17:32

Ik gebruik bij mijn eigen paard bijna geen zweep. Wel als ik wil dat ze meer haar ah gaat gebruiken, dan krijgt ze een klein tikje op d'r kont. En als ze niet reageert krijgt ze ook een tik. ;)

Bij mijn bijrijdpaard heb ik de zweep erbij voor de galop. De linkergalop is nogal een punt bij hem. Het aanspringen gaat makkelijker als ik de zweep tegen de binnenschouder druk, dan gaat 'ie fijn inbuigen en krijg ik 'm ook fijn in galop. :)

LisavdBerg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:43

Eventjes laten weten dat ik al 3 keer aan het knijpen ben en meneer/mevrouw doen alsof ze lucht zien:)

Bij Sjors kan ik neit zonder, het is zo'n ongelooflijke etterbak geworden. Damn, ik wist dat het fout zou gaan als er meer beginners op gingen rijden, maargoed. Hij snapt nu dat als ik een drukje geef dat ie harder moet en een harder drukje dat ie de volgende gang inmoet.

Karin meer om te corrigeren dat ik met een langdurige galop bezig ben en niet met halve rijbaan en dan maar draven want mevrouw heeft geen zin meer. Nee, mevrouw heeft dan lekker pech:D

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:57

Als speeltje voor de kat...Touwtje eraan, muis eraan en vliegen maar! :P

Verder, bij de paarden, hooguit als begrenzer, aanwijsstok of verlenging van mijn arm. Meer niet, ik mep eerder mezelf dan de paarden, dus dat werkt toch niet... ;)

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 20:58

ik neem de zweep alleen mee op buitenrit, om dazen weg te vegen/meppen, en wielrenners op een afstandje te houden.. :D

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 21:05

Ik gebruik mijn zweep als laatste fase als ik been geef (bovenkuitspier, onderkuitspier, tikje achter mn kuit). Als verduidelijking bij de zijgangen, even op zn kont leggen (die moet ook nog opzij!) en als vliegenwegveegapparaat en ook om soms zn schouder of hoofd te begrenzen (stickfunctie)

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:19

Als die niet goed voorwaarts wil...

SuperShetCnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 10:20

En voor bij wijken, iets aantikken...

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-09 11:58

Als hij de bak niet in wil krijgt hij een tik.. Is gewoon aanstellerij.
Verder rijd ik niet met zweep :n
Op mijn nadere pony gebruik ik hem alleen maar om vast te houden dat ze weet dat ze moet 'luisteren', ik doe er verder niks mee.