Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:43

Ik had haar van de pony afgerukt en een gebroken neus geslagen... En daarna zeggen dat ze maar niet stout moet doen.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:46

Stravero schreef:
Roos_s schreef:
eet jij ook gras dan?? vind zo raar een mens met een paard te gaan vergelijken!!

een paard kan makkelijke poepen terwijl die loopt hoor!

Niet alle paarden hoor := Bij ieder paard zijn de ingewanden verschillend en bij de een ligt het allemaal 1 cm naar links en bij de ander 1 cm naar rechts. En zo belachelijk is het niet om een paard met een mens te vergelijken :=

nou die cm doet het niet hoor :=

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 17:52

Stravero schreef:
Roos_s schreef:
eet jij ook gras dan?? vind zo raar een mens met een paard te gaan vergelijken!!

een paard kan makkelijke poepen terwijl die loopt hoor!

Niet alle paarden hoor := Bij ieder paard zijn de ingewanden verschillend en bij de een ligt het allemaal 1 cm naar links en bij de ander 1 cm naar rechts. En zo belachelijk is het niet om een paard met een mens te vergelijken :=

Nou mensen, even niet zo off topic alstublieft. Bovendien, ts heeft al aangegeven dat de pony in kwestie kán poepen terwijl hij loopt.

Schoentje

Re: Bestraffing van 'n paard dat niet doorloopt met poepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 21:44

Ik vind ook dat een paard moet doorlopen als hij poept, zeker als hij galopeerd. Anders kun je flinke problemen krijgen in het parcours of een proefje. En als ze dat van te voren toch is aangeleerd hebben ze idd wel eens een tik of schop nodig.

Maar zoals TS verteld dat het meisje zich gedraagd is natuurlijk van de zotte!
Die moesten ze meteen van haar pony af schoppen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 22:39

Schoentje, maar als je nou niet aan wedstrijden doet? ;)
Wat maakt het jou dan uit dat iemand zijn/haar paard niet aanleert om door te lopen?
De mijne mag stoppen en dat doet hij ook. Doet hij op het land ook, hij loopt NOOIT door.
En ik voel me niet geroepen om hem aan te gaan tikken (als ik al een zweep in de buurt heb) of wat dan ook. Ik zie daar echt het nut niet van in, hoor. Mij maakt het niet uit, als hij even stopt. Hij mag ook altijd even kriebelen, als hij jeuk heeft. :D Doe ik zelf ook. :+

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 01:20

In zo'n geval is het natuurlijk geen probleem maar het wordt toch lastig om wat te bereiken op concoursen als je paard tijdens de proeven steeds stilstaat om te poepen of te krabben.

Overigens hebben paarden dat snel genoeg door hoor, als je ze leert om door te lopen weten ze al snel dat ze moeten poepen vóór jij in het zadel zit en dat doen ze bij mij ook altijd. Als ik op concours ben ga ik vlak voor ik de ring in ga ook even rustig stappen aan een lang teugeltje (vaak stijg ik af) en ze weten dat ze dan wel mogen stilstaan om te poepen.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 06:48

Twiggy2008 schreef:
Schoentje, maar als je nou niet aan wedstrijden doet? ;)
Wat maakt het jou dan uit dat iemand zijn/haar paard niet aanleert om door te lopen?
De mijne mag stoppen en dat doet hij ook. Doet hij op het land ook, hij loopt NOOIT door.
En ik voel me niet geroepen om hem aan te gaan tikken (als ik al een zweep in de buurt heb) of wat dan ook. Ik zie daar echt het nut niet van in, hoor. Mij maakt het niet uit, als hij even stopt. Hij mag ook altijd even kriebelen, als hij jeuk heeft. :D Doe ik zelf ook. :+

Dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dan maakt het mij en niemand denk ik iets uit dat ze stil gaan staan. :D Lekker late stilstaan dan!

Ik bedoelde het vanuit wedstrijd oogpunt. Ik heb daar nog wel eens discussies over, omdat we zo'n bodem hebben waar de poep uit moet, laten de meeste hun paard stilstaan tijdens het mesten. Vanuit stap en draf geeft dat geen probleem, maar in galop moeten ze het ook echt leren om handig te lopen als ze poepen. Het is anders echt een probleem als je naar een hindernis rijd.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 10:00

Hou het inderdaad wel een beetje ontopic!
En Cosmo moet wel doorlopen omdat ik nu wedstrijdgericht met hem ga rijden.

rho_paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:11

ik zou zeggen ga naar de eigenaar en laat hem met dat meisje praten dan is het zo opgelost :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 10:55

ArabicQueen schreef:
Ik had haar van de pony afgerukt en een gebroken neus geslagen... En daarna zeggen dat ze maar niet stout moet doen.

Ik zou het eerst eens aan dat meisje vragen hoe het nu zit :)

Een andere verzorgster kan wel van alles roepen :)

Op het hoofd slaan van een paard is natuurlijk nooit goed, maar TS zal zelf ook fouten maken denk ik zo. Hoe dan ook, een goed gesprek met de eigenaar is nooit verkeerd.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 11:51

Nou sorry hoor, maar ik sla geen paarden op het hoofd, laat geen hekken openstaan, etc. En ik heb verder niks tegen dat meisje dus waarom zou ik dan dingen gaan roepen? Dus ja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 12:39

Ik zeg alleen dat er aan een verhaal 2 kanten zitten :)

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-09 20:00

Nou aan dit verhaal niet, dus. ;)

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:07

Bij mij mogen ze als ze daar voor kiezen altijd stilstaan om te poepen. Lekker dressuurrijden kan ik toch niet met die rug strak omhoog. Boodschap gedaan en we kunnen weer lekker aan de slag!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:28

Ach ik doe daar ook nooit zo moeilijk over.
Andoy mag thuis stil staan, op wedstrijd houd ik mijn been er aan op dat moment zodat hij door loopt.

Ik vind dat als je de verzorgster hebt geconfronteerd dat je het goed hebt aangepakt hoor.
als je nu weer wat tegenkomt dan zou ik wel naar de eigenaar stappen.

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:36

hestejente schreef:
Stravero schreef:

Nou mensen, even niet zo off topic alstublieft. Bovendien, ts heeft al aangegeven dat de pony in kwestie kán poepen terwijl hij loopt.

Zo offtopic is het niet hoor, had TS het maar niet op [RT-D] Discussies moeten zetten. ;)

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:53

Hoe zal de dame in kwestie het vinden als ZIJ een tik tussen de oren krijgt? }:)

Ik zal dit nooit toestaan. Maar er wel werk van maken. De eigenaar van Cosmo vertrouwd de pony aan jullie toe en blijkbaar weet 1 van jullie niet hoe je een pony rechtmatig moet straffen (indien het dier gestraft moet worden). Ik vind dat je het kan vertellen aan de eigenaar van Cosmo. Als je je schuldig voelt dan doe je het anoniem en vertel je voorzichtig wat er gebeurd is.

Ik laat die van mij stilstaan als die moet poepen ik vind het niet erg, (hij al helemaal niet :D ) we rijden toch geen westrijden meer dus het maakt niets uit....moet ik er wel bij zeggen dat het maar zeer zelden gebeurd.

Iemand enig idee wat voor commentaar de juryleden geven voor een stilstaande poepert?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:00

Tussen de oren slaan als ie moet bouten doe je niet, simpel zat. Maar aan de andere kant tolereer ik het bij geen enkele van onze paarden dat ze uitgebreid blijven staan bouten, je zult maar net een drukke voorrangsweg oversteken en paardlief doet het stilstaand midden op de weg, nog afgezien van het feit dat ze het dan ook doen op wedstrijd.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:21

Ik zit werkelijk met kromme tenen dit topic te lezen; in het kader van ik rij wedstrijden is alles maar geoorloofd; want stel je voor dat hij tijdens de proef stilstaat( dat kan je wel een heel winsrpunt schelen, misschien, eventueel. En stel je voor dat je paard er misbruik van gaat maken.... Vraag je dan toch eens af, wat je daar samen met je paard aan het doen bent, dat ie het poepen moet aangrijpen om stil te gaan staan. Voor paarden is zijn darmstelsel te belangrijk om aan te gaan zitten klooien.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:37

Ik vind dat elk paard kan doorlopen tijdens het poepen! Kwestie van aanleren. Maar de manier van die kleine meid is dus NOt DONE.
Anderzijds, je hebt er iets van gezegd en je krijgt er een snauw voor terug, ik zou wel naar de eigenaar gaan. Wat denkt ze wel? Zomaar dat beest pijn doen, als ze dit nog een keer doet, kan je misschien nooit zijn hoofd nog aanraken. Dus in belang van de pony : vertel de eigenaar hierover!
Ze weet er echt niets van 'Dat doet geen pijn hoor'. Jaa daaag :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:42

Nou, je had mij toch niet willen meemaken als ik er achter zou komen dat iemand mijn pony tussen haar oren gemept zou hebben. Wanneer ik hier achteraf achter zou komen en ik zou weten dat jij er ook bij was en jij had je mond gehouden had je net zo goed kunnen vertrekken. Kom nou helemaal...
Níémand die met een vinger aan mijn paard komt op die manier, dat doe ik zelf wel als ik vind dat dat nodig is.

YildizArabs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:45

Vind het niks met wel of niet wedstrijden rijden te maken hebben. Wel van opvoeding; mijn paard blijft niet stilstaan als ie moet poepen, punt. Kan me mateloos irriteren aan die onopgevoede beesten die tijdens een ritje alles maar mogen; gras en bladeren van de bomen vreten en te pas en te onpas stilstaan om wat dan ook te doen (bv poepen). Wie rijdt er dan met wie?
Maar goed, das allemaal een beetje offtopic. Een paard tussen zijn oren slaan heeft weinig zin als je wilt dat ie vooruit gaat. Worden ze alleen maar kopschuw van en ze snappen niet wat je bedoelt. Dus, zoals eerder aangegeven, druk achter het been geven.
Als jij je bij deze bestraffing niet prettig voelt (wat ik me levendig kan voorstellen) zou ik dat zeker bij de eigenaar aangeven. Vertel wel ff vantevoren aan het betreffende meisje dat je dat gaat doen, doe je ook niks achter haar rug om.
NB. Probeer het wel een beetje tactisch te brengen (voorkomt ruzie) bijvoorbeeld; ik weet niet of dit wel de juiste manier is om het paard te bestraffen en wil dat graag met de eigenaar bespreken, wat vindt je daar van? Speel open kaart; jullie als verzorger willen toch goed met je verzorgpaard omgaan, dus jullie hebben in de manier van opvoeding een gezamenlijk belang. Ben heel benieuwd hoe het verder zal verlopen, zou er als ik jou was niet te veel tijd overheen laten gaan. Veel succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:48

dat van dat misbruik maken vond ik sowieso een zeer kromme gedachtengang, Celticpony. Zo zit een paard namelijk niet in elkaar.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 09:48

Paarden die geen goed lendenmechanisme (kantelen van het bekken) hebben gaan onder hun ruiter veel trager lopen, krommen sterk de rug of moeten haast stilstaan om hun ontlasting te doen.

Chanelll

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-09 10:35

Mallodie schreef:
Ik vind dat elk paard kan doorlopen tijdens het poepen! Kwestie van aanleren. Maar de manier van die kleine meid is dus NOt DONE.
Anderzijds, je hebt er iets van gezegd en je krijgt er een snauw voor terug, ik zou wel naar de eigenaar gaan. Wat denkt ze wel? Zomaar dat beest pijn doen, als ze dit nog een keer doet, kan je misschien nooit zijn hoofd nog aanraken. Dus in belang van de pony : vertel de eigenaar hierover!
Ze weet er echt niets van 'Dat doet geen pijn hoor'. Jaa daaag :)

Het meisje is 14, dat is dus eigenlijk al helemaal erg want dan zou je dat toch wel moeten weten? Ik wist het al toen ik begon met paardrijden dat je zoiets niet doet, maarja..