als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

MamboBeach

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:30

Rianneke, ik vind jou erg kort door de bocht, ik denk namelijk dat er wel uitzonderingen zijn.
Nu zeg jij dat je niet moet gaan fokken met een merrie die haar veulen niet opvoedt. En wat nu als je voor de eerste keer gaat fokken? Bij wijze van spreken.
En opvoeding bij een veulen en jaarling enz. is door de mens toch ook wel nodig.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:37

KiWiKo schreef:
Oamaru schreef:
Mee eens. Tot op zekere hoogte. :D

Mijn paard staat af en toe gewoon stil, en wat je ook probeert hij vertikt het om verder te gaan. Dit heeft niks te maken met lichamelijke ongemakken oid. Puur uit puberij van hem. Verder gaat het super, dus ben niet van mening dat dat een ruiterfout is. :)

DAT is nou juist een ruiterfout :D :D :D

Sorry, ben ik het niet mee eens. Denk dat ook per paard verschilt. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:39

neee verschilt niet per paard :) het verschilt per ruiter :) :)

bij een andere ruiter zal jouw paard wellicht niet stil gaan staan ;)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:41

een paard dat nooit in handen is geweest, dus niet verpest kan zijn door het wezen mens..... die voor zichzelf, voor de groep levensgevaarlijk is, is gewoon geboren met een kronkel in de kop :) :)

en dat is heel wat anders dan een moeilijk paard door de mens zo gemaakt :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:43

MamboBeach schreef:
Rianneke, ik vind jou erg kort door de bocht, ik denk namelijk dat er wel uitzonderingen zijn.
Nu zeg jij dat je niet moet gaan fokken met een merrie die haar veulen niet opvoedt. En wat nu als je voor de eerste keer gaat fokken? Bij wijze van spreken.
En opvoeding bij een veulen en jaarling enz. is door de mens toch ook wel nodig.

Een paard word niet slecht geboren, maar slecht gemaakt naar mijn mening. Ik vraag me af wat voor uitzonderingen er zijn? Als het paard maar bij de juiste persoon staat... Als je merrie haar veulen niet opvoed, zul jij als mens meer moeten doen en slecht gedrag in moeten dammen... En de merrie voortaan gust laten!

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:46

KiWiKo schreef:

Een paard heeft ook z'n eigen gedachtengang, waarom zal alles wat hij doet op de mens
worden afgeschoven? Elk paard heeft zn eigen karakter, dus waarom zou het ene paard
niet wat meer zn eigen zin doordrammen dan de ander?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:48

Rianneke, geloof me ze zijn er ;) die waar ik het over heb die hebben we met 2 maand af moeten spenen omdat hij zijn moeder echt (en dan met de nadruk op ECHT) terroriseerde...... hij terroriseerde de hele boel. ALTIJD!!

We hebben hem in een gemengde groep op 4 maand ingeschaard waar de leidende merrie echt een bitch was. Ook daar had hij het hele zooite binnen een paar maanden helemaal op van de zenuwen.

Nadat hij zijn tweede paard "gesloopt" had hebben we hem af laten maken op 1,5 jarige leeftijd. Dier was gruwelijk gaaf, echt geweldig en had het helemaal kunnen maken in de sport.... maar niet te handhaven in de wereld

over menselijke fouten heb je het dan niet, dier was gewoon niet goed......

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:48

Rianneke schreef:
En dat is weer een fout van de mens. Je moet niet fokken met een merrie die der eigen veulen niet opvoed ;) En niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken!

Dus als uit een goede merriestam die al een paar generaties fijne sportpaarden geeft, uit een merrie die al meerdere normale veulens gegeven heeft ineens een debiel geboren wordt die letterlijk met regelmaat je palen uit de grond denderd ongeacht de hoeveelheid stroom of houtwerk dan is de mens daar fout aan :=

Je hebt dan wellicht een verkeerde hengst/merrie combi gemaakt maar ik weet niet of jij een glazen bolletje hebt waarin je dat kunt voorspellen, de meeste mensen niet......

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:48

Oamaru schreef:
KiWiKo schreef:

Een paard heeft ook z'n eigen gedachtengang, waarom zal alles wat hij doet op de mens
worden afgeschoven? Elk paard heeft zn eigen karakter, dus waarom zou het ene paard

dat zeg ik :) :) ruiterfout :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:49

Oamaru schreef:
KiWiKo schreef:

Dan vind je het kennelijk goed dat hij dat allemaal besluit. Maar je wens was anders, je wil dat hij loopt. Jullie hebben dus duidelijk een verschil van mening en dat is niet een fout van je paard, maar van jou als ruiter omdat je altijd helder en duidelijk naar je paard hoort te zijn en jij bent dat dus niet. Je kan niet èn accepteren èn van balen, dat gaat niet, het is het een of het ander, maar de beslissing ligt bij jou.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:50

Haha, dit topic lijkt vooral bedoeld te zijn om de kudde de kans te geven om te laten zien hoe geweldig ze zijn en hoe goed het allemaal gesnapt wordt. Eigenlijk net zoals in een recent topic waar vastgesteld werd wie wél een 'paardenmens' is en wie niet. De meerderheid stond zich daar als mini-tarzannetjes op de borst te trommelen om duidelijk te maken dat ze bijna een paard zijn, zó wis en zeker waren ze paardenmens! :D

Het is zo ongenuanceerd allemaal.
Mensen maken fouten, maar paarden ook. En heus, lang niet alles is te verklaren met "dan had je maar duidelijker' moeten zijn.
Die opvatting maakt een paard namelijk tot een wezenloze slaaf, zonder enige vorm van individualisme. of karakter.
Hoe ver kun je gaan? De stelling zegt immers eigenlijk dat een paard pas 'spoort' als JIJ het zo goed doet, dat ie alles doet wat jij verlangt?
Het enige wat van belang is dat je als mens probeert een in oorsprong wezensvreemde taal te spreken, empathie te ontwikkelen en open te staan voor signalen die de onze niet zijn. Gewoon je best doen en niet te veel "extern attribueren" (oftewel alles buiten jezelf de schuld geven). Maar hoe lang je ook "in de paarden zit"en hoe goed je het ook allemaal bedoelde, zelfs dan kan het fout gaan. Aan de éne kant van het hek (mens) of de andere (paard) !
Dus... afgezien van de 'opvoedkundige waarde' van dit topic, denk ik dat je er in beginsel al helemaal niet mee komt als je dit soort 'zwart-wit' polls lanceert. Dat gaat namelijk geheel voorbij aan alle grijstonen die soms zo kenmerkend voor 'communicatie' zijn.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:51

maar paarden zijn net als mensen
GEEN machines GEEN robotten
en hebben zeker eigen karacter mening en zullen vast
ene dag meer zin hebben als de andere

ben persoonlijk van mening dat paard even mag klagen
dat die die dag minder zin heeft
als die het daarna maar wel doet

het is aan de ruiter om dan niet te overvragen

maar een foutloos paard bestaat net zo min als een foutloze ruiter

ja die zwarte hengst bij de c&a voor de deur :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:52

@ Janeepauli daarom staat er ook een knopje......... anders nl bij :D :D :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:52

Jannepauli, kan jij een fout van een paard noemen die hij niet van de mens heeft geleerd?

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:53

Sorry ben het niet met jullie eens. Ik bén duidelijk, ik drijf gebruik mijn stemhulpen en zithulpen. Wat meer kan ik doen? En nee, ik sla hem niet vooruit oid. Dus ja ik ben wel duidelijk. Hij heeft alsnog de wil om stil te gaan staan, omdat hij veel liever lekkerin het bos loopt dan in de bak dressuur te doen of te gaan springen. Dus het gaat puur van zijn karakter uit. Het is niet voor niks een IJslander. Vind het juist kort door de bocht om alles maar op een ''ruiterfout'' af te schuiven. Ben het met je eens dat veel dingen daar indd vandaan komen, maar zeker niet alles.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:54

eens jannepauli maar ts vind communicatoie fout
ook ruiterfout

er is altijd wel iets tot de keuze van de hengst en merrie toe
wat dus door de mens / ruiter veroorzaakt is terug te draien/vinden ..

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:54

Jannepauli schreef:
Dus... afgezien van de 'opvoedkundige waarde' van dit topic, denk ik dat je er in beginsel al helemaal niet mee komt als je dit soort 'zwart-wit' polls lanceert. Dat gaat namelijk geheel voorbij aan alle grijstonen die soms zo kenmerkend voor 'communicatie' zijn.

:j

Niet alleen bij paarden trouwens. Veel ruzies tussen mensen zouden niet nodig zijn als iedereen op het zelfde niveau communiceerde. Ruzies zijn bijna altijd onbegrip van beide kanten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 10:55

Oamaru schreef:
Sorry ben het niet met jullie eens. Ik bén duidelijk, ik drijf gebruik mijn stemhulpen en zithulpen. Wat meer kan ik doen? En nee, ik sla hem niet vooruit oid. Dus ja ik ben wel duidelijk. Hij heeft alsnog de wil om stil te gaan staan, omdat hij veel liever lekkerin het bos loopt dan in de bak dressuur te doen of te gaan springen. Dus het gaat puur van zijn karakter uit. Het is niet voor niks een IJslander. Vind het juist kort door de bocht om alles maar op een ''ruiterfout'' af te schuiven. Ben het met je eens dat veel dingen daar indd vandaan komen, maar zeker niet alles.

dus het is jouw paard zijn fout dat hij niet naar je luistert???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 10:55

Oamaru schreef:

Teveel geduld en begrip kan ook fout zijn. Je paard is ongehoorzaam en jij vindt dat goed; dat is jouw schuld en niet die van je paard.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:00

KiWiKo schreef:
@ Janeepauli daarom staat er ook een knopje......... anders nl bij :D :D :D

Zeker.. als ik aan polls mee zou doen, dan had ik vast dat knopje ingedrukt. Maar kijk even naar de huidige stand: 75% ja..
De vraagstelling (maar ook de meerderheid van de reacties) gaat over "ja" - je zou dus kunnen vaststellen dat er 'ongenuanceerd' gereageerd wordt wat ook nog eens bevestigd wordt door o.a. jouw reacties door de kleinste miscommunicatie een 'ruiterfout' te noemen.
Mijn opvatting is dat de meest voor de handliggende dingen niet altijd even voor de hand liggend zijn. En dat is een invalshoek die mij, met name in paardenwerk, goed bevalt. :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:00

Er zijn trouwens prima werkschuwe paarden aan te wijzen die je met de beste wil van de wereld niet op topniveau zou krijgen. Dan kun je klagen over je paard, maar ik kies er liever voor zo'n paard dan te verkopen aan iemand die net als het paard ook niet zo veel ambitie heeft en lekker samen lol heeft. Je kunt ook niet van ieder mens verwachten dat hij top-sporten gaat worden. Als een mens of dier de 'drive' niet heeft ga je dat er echt niet in-communiceren. Dat moet je respecteren en zoeken naar een betere combinatie. Er zijn dan vast mensen die door hele sterke overredingskracht zo'n paard nog een heel eind krijgen, maar dat zijn dan wel de paarden waarvan men klaagt dat ze je altijd in de steek laten op een belangrijk moment. Het pushen geeft in mijn idee uiteindelijk alleen maar ergernis. Verkoop zo'n dier lekker aan een recreatie-ruiter en die heeft er dan samen met het paard wel ineens lol mee.

Oamaru

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:01

KiWiKo schreef:
Oamaru schreef:

dus het is jouw paard zijn fout dat hij niet naar je luistert???

Je hoort mij niet zeggen dat het fout is hoor. Ik zeg alleen dat het bij zijn karakter hoort. ;)
Je zult meer mensen horen zeggen die met IJslanders werken dat het een wereld van verschil
is met een KWPN oid. Maargoed, dat is weer een andere discussie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:04

Sizzle, er zijn heel veel paarden met de verkeerde baasjes waardoor er heel erg veel problemen ontstaan die alleen op te lossen zijn die combinatie op te heffen.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:05

Sizzle schreef:
Dus als uit een goede merriestam die al een paar generaties fijne sportpaarden geeft, uit een merrie die al meerdere normale veulens gegeven heeft ineens een debiel geboren wordt die letterlijk met regelmaat je palen uit de grond denderd ongeacht de hoeveelheid stroom of houtwerk dan is de mens daar fout aan :=

Je hebt dan wellicht een verkeerde hengst/merrie combi gemaakt maar ik weet niet of jij een glazen bolletje hebt waarin je dat kunt voorspellen, de meeste mensen niet......

Ik zei al niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken... Als je in het begin al ziet dat een veulen teveel praatjes heeft het meteen de kop in drukken en em altijd kort houden.

nickyu schreef:
ja die zwarte hengst bij de c&a voor de deur :+

Nou die staat totaal niet aan de hulpen hoor :(

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:07

Rianneke schreef:
MamboBeach schreef:

Een paard word niet slecht geboren, maar slecht gemaakt naar mijn mening. Ik vraag me af wat voor uitzonderingen er zijn? Als het paard maar bij de juiste persoon staat... Als je merrie haar veulen niet opvoed, zul jij als mens meer moeten doen en slecht gedrag in moeten dammen... En de merrie voortaan gust laten!

Ben ik dus niet met je eens, maargoed dat we allemaal onze eigen mening hebben! :j