Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
KiWiKo schreef:Oamaru schreef:Mee eens. Tot op zekere hoogte.
Mijn paard staat af en toe gewoon stil, en wat je ook probeert hij vertikt het om verder te gaan. Dit heeft niks te maken met lichamelijke ongemakken oid. Puur uit puberij van hem. Verder gaat het super, dus ben niet van mening dat dat een ruiterfout is.
DAT is nou juist een ruiterfout![]()
![]()
het verschilt per ruiter

MamboBeach schreef:Rianneke, ik vind jou erg kort door de bocht, ik denk namelijk dat er wel uitzonderingen zijn.
Nu zeg jij dat je niet moet gaan fokken met een merrie die haar veulen niet opvoedt. En wat nu als je voor de eerste keer gaat fokken? Bij wijze van spreken.
En opvoeding bij een veulen en jaarling enz. is door de mens toch ook wel nodig.
KiWiKo schreef:neee verschilt niet per paardhet verschilt per ruiter
![]()
bij een andere ruiter zal jouw paard wellicht niet stil gaan staan
die waar ik het over heb die hebben we met 2 maand af moeten spenen omdat hij zijn moeder echt (en dan met de nadruk op ECHT) terroriseerde...... hij terroriseerde de hele boel. ALTIJD!! Rianneke schreef:En dat is weer een fout van de mens. Je moet niet fokken met een merrie die der eigen veulen niet opvoedEn niet gewenst gedrag meteen de kop indrukken!
Oamaru schreef:KiWiKo schreef:neee verschilt niet per paardhet verschilt per ruiter
![]()
Een paard heeft ook z'n eigen gedachtengang, waarom zal alles wat hij doet op de mens
worden afgeschoven? Elk paard heeft zn eigen karakter, dus waarom zou het ene paard
niet wat meer zn eigen zin doordrammen dan de ander?
ruiterfout
Oamaru schreef:KiWiKo schreef:neee verschilt niet per paardhet verschilt per ruiter
![]()
Een paard heeft ook z'n eigen gedachtengang, waarom zal alles wat hij doet op de mens
worden afgeschoven? Elk paard heeft zn eigen karakter, dus waarom zou het ene paard
niet wat meer zn eigen zin doordrammen dan de ander?
Jannepauli schreef:Dus... afgezien van de 'opvoedkundige waarde' van dit topic, denk ik dat je er in beginsel al helemaal niet mee komt als je dit soort 'zwart-wit' polls lanceert. Dat gaat namelijk geheel voorbij aan alle grijstonen die soms zo kenmerkend voor 'communicatie' zijn.
Oamaru schreef:Sorry ben het niet met jullie eens. Ik bén duidelijk, ik drijf gebruik mijn stemhulpen en zithulpen. Wat meer kan ik doen? En nee, ik sla hem niet vooruit oid. Dus ja ik ben wel duidelijk. Hij heeft alsnog de wil om stil te gaan staan, omdat hij veel liever lekkerin het bos loopt dan in de bak dressuur te doen of te gaan springen. Dus het gaat puur van zijn karakter uit. Het is niet voor niks een IJslander. Vind het juist kort door de bocht om alles maar op een ''ruiterfout'' af te schuiven. Ben het met je eens dat veel dingen daar indd vandaan komen, maar zeker niet alles.
Oamaru schreef:Sorry ben het niet met jullie eens. Ik bén duidelijk, ik drijf gebruik mijn stemhulpen en zithulpen. Wat meer kan ik doen? En nee, ik sla hem niet vooruit oid. Dus ja ik ben wel duidelijk. Hij heeft alsnog de wil om stil te gaan staan, omdat hij veel liever lekkerin het bos loopt dan in de bak dressuur te doen of te gaan springen. Dus het gaat puur van zijn karakter uit. Het is niet voor niks een IJslander. Vind het juist kort door de bocht om alles maar op een ''ruiterfout'' af te schuiven. Ben het met je eens dat veel dingen daar indd vandaan komen, maar zeker niet alles.
KiWiKo schreef:@ Janeepauli daarom staat er ook een knopje......... anders nl bij![]()
![]()
KiWiKo schreef:Oamaru schreef:Sorry ben het niet met jullie eens. Ik bén duidelijk, ik drijf gebruik mijn stemhulpen en zithulpen. Wat meer kan ik doen? En nee, ik sla hem niet vooruit oid. Dus ja ik ben wel duidelijk. Hij heeft alsnog de wil om stil te gaan staan, omdat hij veel liever lekkerin het bos loopt dan in de bak dressuur te doen of te gaan springen. Dus het gaat puur van zijn karakter uit. Het is niet voor niks een IJslander. Vind het juist kort door de bocht om alles maar op een ''ruiterfout'' af te schuiven. Ben het met je eens dat veel dingen daar indd vandaan komen, maar zeker niet alles.
dus het is jouw paard zijn fout dat hij niet naar je luistert???

Sizzle schreef:Dus als uit een goede merriestam die al een paar generaties fijne sportpaarden geeft, uit een merrie die al meerdere normale veulens gegeven heeft ineens een debiel geboren wordt die letterlijk met regelmaat je palen uit de grond denderd ongeacht de hoeveelheid stroom of houtwerk dan is de mens daar fout aan![]()
Je hebt dan wellicht een verkeerde hengst/merrie combi gemaakt maar ik weet niet of jij een glazen bolletje hebt waarin je dat kunt voorspellen, de meeste mensen niet......
nickyu schreef:ja die zwarte hengst bij de c&a voor de deur
Rianneke schreef:MamboBeach schreef:Rianneke, ik vind jou erg kort door de bocht, ik denk namelijk dat er wel uitzonderingen zijn.
Nu zeg jij dat je niet moet gaan fokken met een merrie die haar veulen niet opvoedt. En wat nu als je voor de eerste keer gaat fokken? Bij wijze van spreken.
En opvoeding bij een veulen en jaarling enz. is door de mens toch ook wel nodig.
Een paard word niet slecht geboren, maar slecht gemaakt naar mijn mening. Ik vraag me af wat voor uitzonderingen er zijn? Als het paard maar bij de juiste persoon staat... Als je merrie haar veulen niet opvoed, zul jij als mens meer moeten doen en slecht gedrag in moeten dammen... En de merrie voortaan gust laten!