Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:18

Jolienn

Re: Wat vind jij een veilige manier om af te stappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 16:20

Ik doe eerst mijn rechtervoet uit de beugel, zwaai mijn been naar links, linkervoet uit de beugel en glij/spring dan naar beneden. (Met witte broek flink springen om zwarte vegen te voorkomen :+) Heel soms bij mn pony vanuit dameszit en dan springen. En als ik gewoon maf aan het doen ben wil ik ook wel van mn pony's kont af glijden, maar dat zal ik bij mn paard niet doen (die blijft niet staan namelijk :P)

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 16:21

Beide voeten eruit, en dan eraf :)

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 17:30

mijn gewoonlijke manier is 2 voeten uit de beugels en eraf. maar bij mijn eigen pony ga ik ook wel es van de kont af ofzo :D

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:16

Wat ik altijd doe is 2 benen uit de beugels, me iets opdrukken uit het zadel, rechterbeen over de kont en me dan zachtjes eraf laten glijden. Ik krijg het motorisch gezien niet voor elkaar om 1 voet in de beugel te laten. Vroeger wilde ik ook nog wel eens via de voorkant eraf (eerst in dameszit en dan eraf glijden) maar dat is niet veilig, als een paard schrikt of ineens zijn hoofd omhoog doet heb je een probleem. Bovendien is het geen handige manier van afstappen als je een groot paard en daarnaast zwakke enkels hebt.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:18

Ik skup allebei m'n beugels uit en dan zwaai ik m'n been er overheen en glij langs het zadel naar beneden. Heb wel al 2x m'n knoopjes van m'n wedstrijdjasje eraf getrokken omdat ik aan m'n zal bleef hangen :=

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:47

Zilfstar schreef:
Inmiddels brult ie niet meer van schaamte als hem dat gebeurd, maar krabbelt ie lachend overeind. Dat is alvast een stap in de goede richting voor hem qua incasseringsvermogen.

En dat is een oneindig belangrijke les: lachen om je eigen vergissingen :j

Citaat:
En nee, hij wil geen speciale beugels, want dat is niet stoer en hij is toch niet gek :+ (ik heb het hem net gevraagd...)

:D

Goed, even terug naar de oorspronkelijke vraag: ik heb nu ook nog een goede reden gekregen om met je voet in de beugel af te stijgen (dus hem echt in de beugel te houden.) Ik heb net een weekend buitenrijden achter de rug, op westernzadels, en daar willen ze dat je je voet in de beugel houdt zodat je weer op kunt stijgen als het nodig is. En dat kan nodig zijn als je ergens mee blijft haken achter die fijne knop (die zo heerlijk is om vast te houden maar zo vreselijk in de weg kan zitten). Ook niet onaannemelijk en omdat het toch iets kleinere paarden betreft en langere beugels waar je niet zomaar in blijft hangen, kan het ook goed. Afspringen is erg gevaarlijk vanwege dat blijven hangen, en ook erg lastig door de vorm van het zadel.

Mimi1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 18:52

Eerst mijn rechtervoet uit de beugel, dan zwaai ik mijn rechterbeen achterlangs (over de bips van het paard), dan steun ik op twee handen en doe ik mijn linker uit de beugel en spring af. Zo doe ik het eigenlijk altijd, een andere manier lijkt me niet zo veilig eigenlijk, maar dat kan ieder voor zich natuurlijk het beste beslissen;).

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 19:38

Been over nek en eraf springen.
Ja, het is erg "gevaarlijk". Maar ik ken m'n pony en ze heeft nog nooit -bij het op/afstappen- gesteigerd of haar hoofd omhoog gegooid. Ze vind het ook helemaal niet erg en staat er rustig bij :) Als ik op andere pony's rij skup ik 2 beugels uit en spring eraf :)

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:50

1 voet uit de beugel, been over de kont zwaaien, steunen op beide handen, 2e voet uit de beugel en op de grond springen.

Met opstijgen gebruik ik een krukje, misschien een leuke aanvulling op deze discussie. Hoe stap je op.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:04

:D Ik ben de variatie uit mijn ponytijd nog niet tegen gekomen:
Met een handslag overslag voorover eraf langs de schouder. Je maakt eerst een handstand door je handen op de wrongen van je zadel te zetten met je hoofd naast de schoft en je schouder op de schoft. Vervolgens maakt je een koprol erachteraan en je staat netjes op je voeten naast het paard.

:D Je hebt ook nog de variate koprol achterover maar die is wat lastiger. (oefenen in water, dan val je niet hard)
Je gaat overdwars op je pony zitten en maakt dus een koprol achterover. Ook dan land je op je voeten. (moet je wel snel kunnen draaien)

Je kan ook achterste voren eraf glijden met een boksprongetje eventueel.

Radslag van de kont af kan ook maar ook die landing is lastig.

Landen doe je altijd :+ Het veiligste is toch gewoon een voet uit de beugel, been erover en rustig naar beneden laten glijden.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:07

Bij grote paarden: (ik ben namelijk klein) haal ik eerst mijn rechtervoet uit de beugel, zwaai mijn been over de billen, ga hangen, haal dan mijn andere voet uit de beugel, en laat mij zo naar beneden glijden.

Bij mijn pony: Haal allebei de voeten uit de beugels, zwaai mijn been over de billen, en spring eraf

Appieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:10

Veiligste manier: Twee voeten uit de beugels en dan been eroverheen.
En soms een keer aan de andere kant afstappen, of eerst naar amazonezit of via de kont.. Voor de afwisseling haha :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:14

doordat ik problemen had met mijn linkerarm en daar niet op kon steunen, stap ik af doormijn linkerbeen over de hals te zwaaien en er dan af te glijden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 06:59

Ik haal altijd 2 voeten uit de beugels, zwaai mn been over de kont en stap zo af,
Of ik glij er via de kont af :+

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:52

Ligt eraan op wat voor paard ik zit, bij mijn pony was het altijd 2 voeten uit de beugels, been erover en eraf. Bij mijn merrie doe ik altijd rechtervoet uit de beugel, rechterbeen eroverheen, en en steunen op mijn zadel, linkervoet uit de beugel en me zachtjes laten zakken. Merrie wil nog weleens wat ronddraaien of opzij stappen, en dan heb ik liever nog wat steun aan die ene beugel.

Roos_Marijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:00

bij mij is het iedere keer anders.
de ene keer zwaai ik mijn been er voor over heen (dameszit) en dan glijd ik er af.
of 2 voeten uit de beugels en dan 'normaal' afsteigen.
of via de kont :))

kimmiee95

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:44

2 voeten uit de beugels vind ik de veiligste manier, die gebruik ik ook altijd.
Stel dat het paard wel opeens weg schiet, dan heb jij een probleem als je 1 voet nog in de beugels hebt, dat kan nog wel verkeerd aflopen.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:52

Ik haal altijd mijn rechterbeen uit de beugel, zwaai 'm over de billen, houdt me vast aan zadel en haal mijn linkervoet er ook uit. Dan laat ik me zakken. Het gaat, ehem, niet helemaal correct als ik het met 2 voeten doe :o .

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:30

1 voet uit de beugel, been erover, even steunen op handen en andere voet uit beugel en dan op de grond springen (of voorzichtig zakken als de bodem steenbevroren is :+ ).

Ik vind dit de veiligste manier, als ze toch weer aan de wandel gaan zit ik er ofwel zo terug op ofwel stak ik direct op de grond.

Robin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 21:33

Ik haal beide voeten uit de beugels :j
En soms wil ik nog wel eens van de kont afglijden :+

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 07:45

Maar eigenlijk... Is opstappen dan even gevaarlijk que blijven hangen in beugels en weet ik veel als afstappen met 'de 1 been methode' zeg maar...
Als je het opstappen zou filmen, en vooruit en teruguit zou spoelen, zou je eigenlijk hetzelfde effect krijgen als afstappen. Met als enige verschil dat je met afstappen je beugel al uit doet voor je op de grond staat en met opstappen heb je natuurlijk vanaf de grond je voet in de beugel... (can you picture it ;)?)
Ik denk dat je paard bij het opstappen ook zou kunnen wegschieten als je halverwege bent en dan zou je hetzelfde probleem hebben en dus zou het even gevaarlijk zijn... Dus ik denk dat het weinig zal uitmaken... Ik vind 'de 2 benen zwaaimethode' (heb ze even hernoemd hoor :D) daarom niet per definitie veiliger... Of je zou ook zo moeten kunnen opstappen... Dan krijg je wel bijzondere taferelen :D doe maar filmpjes ;):D

Ok, even serieus... Is dit nou een hele rare gedachte?

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:01

ik haal mij nrechtervoet uit de beugel, zwaai mijn been over de kont, steun met mijn armen/handen op het zadel, haal mijn andere voet uit de beugel en spring eraf. ik ben 1x van iemands eigen paard van de kont af gegleden en dat was wel erg grappig maar het lijkt me niet slim om altijd zo af te stappen :D

evoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:33

ooit zo geleerd:
1 voet uit de beugel, been over kont, steunen met je handen op het zadel, andere voet uit de beugel en op de grond springen..
maar ik doe eigenlijk altijd gewoon 2 beugels uit en in 1x been over de kont zwaaien en op de grond springen :D
en via de kont of dameszit is ook wel leuk voor een keertje :D

Careano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 18:53

Ik kan het niet als ik beide voeten uit de beugels haal, haha :')
Daarom doe ik eerst mijn rechtervoet uit de beugel, die zwaai ik over zijn kont, dan hang ik eventjes, haal mijn linkervoet eruit en slide zachtjes naar beneden.

Met mijn vorige paard kon ik makkelijk van zijn kont af, dat is leuk!

Ik doe het trouwens ook wel eens andersom, dus rechts afstappen. Ik doe ook rechts opstappen zodat m'n beugels niet zo scheef worden, dus waarom niet rechts afstappen haha. Soms kijkt paardlief je dan wel een beetje raar aan.