Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:49

DaniBanani schreef:
Maar wáárom denken mensen dat?

Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van onwetendheid. Mensen die zelf uitsluitend traditioneel hebben leren rijden en het bit als vanzelfsprekend zien, hebben misschien nooit verder nagedacht over andere optomingen. Als zo iemand jou voorbij ziet komen met een bitloze crb in plaats van een onderlegd Engels hoofdstel met trens, zal dat in de eerste instantie vraagtekens oproepen en in de tweede instantie misschien de reactie, goh, die heeft lef!

Iemand die zich niet in bitloze optomingen verdiept heeft, ziet immers alleen maar een dun touwtje om het hoofd van jouw paard, en kan zich misschien niet voorstellen dat je daarmee in staat bent om hulpen over te brengen. :j

Daar hoef je verder mijns inziens geen waardeoordeel aan te verbinden, maar ik denk dat dit deels de reden is dat mensen denken dat bitloos 'eng' is. Een andere reden zou kunnen zijn dat ze een slecht beeld hebben van bitloze ruiters omdat met de tegenwoordige hype, half pennyland zonder verdere voorbereidingen met een sidepull of een touwhalster de bossen en velden intrekt, vaak niet met goede afloop. ;)

Ik rij zelf zowel bitloos als met bit. Als ik een bitoptoming gebruik betekent dat werken, soms in de bak en soms ook buiten als trainingsrondje, aangezien ik de bak saai vind en buiten zich ook prima leent voor dressuurmatige oefeningen. Dan rij ik dus met contact en meestal maar kort, half uurtje in de bak of hooguit 45 minuten rondje buiten.

En als ik ontspannen rond wil sjokken of een lange buitenrit wil maken, rij ik bitloos, met een bosal. Dan heb ik zelf geen zin om constant met contact te rijden, dus kies ik voor een optoming waar contact onnodig en juist uit den boze is. Zo kan mijn paard ook makkelijker het onderscheid maken tussen relaxed boscrossen en werken voor zijn brokken. ;)

Grappig genoeg is de bosal een stuk scherper en werkt een stuk harder in dan de kneveltrens van mijn bithoofdstel. Maar dat is ook geen probleem, want ik zit er toch niet aan. Als ik al hulpen geef, dan gebruik ik neckreining. Reden dat ik de bosal gebruik en geen andere optoming is dat ik de meeste bitloze optomingen niet fijn vind omdat ze geen goede release hebben, en dat is bij de bosal wel het geval. Als je er niet aan zit hangt ie gewoon in balans en doet verder niets ( en stiekem gebruik ik ook de bosal omdat ik de combinatie van bosal + geknoopte mecate zo stoer vind staan bij mijn stinker, haha.

Maar goed, stel dat mijn paard ervandoor vliegt - wat nog nooit gebeurd is en ik acht de kans ook klein, want ik ga niet naar buiten met een beest dat nerveus is en geen vertrouwen heeft of halfslachtig aan de hulpen staat - dan gok ik zo dat ik hem eerder stil heb met de bosal dan met de trens. Toch kijken mensen mij ook weleens raar aan als ik met de bosal voorbij kom. Zoals ik al zei, onwetendheid dus. Ik zie er geen probleem in en als ik jou was zou ik me gewoon niet druk maken om wat andere mensen denken of vinden. Daarbij kun je natuurlijk altijd een praatje aanknopen en eventueel uitleggen waarom je met een bepaalde optoming rijdt. Misschien vinden die 'kritische kijkers' dat wel heel leuk en interessant, en leren ze er wat van. Als je niet direct begint te preken, staan een hoop mensen best open voor degelijke uitleg. :j

Sunset22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:55

Ik vind het een intressant topic, ik ben zelf ook niet anti bit of anti bitloos. Iedereen moet gewoon lekker rijden waar hij/zij zich goed bij voelt en echt niks aan trekken van hoe anderen er over denken en wat ze zeggen... wat mij betreft kan het allebei prima!!

ja ik denk dat daar voor beginnende zonder bit ruiters tegen aan lopen en dan stoppen..! ik blijf ff mee lezen *D

Dani

Re: Waarom lijkt bitloos enger/gevaarlijker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-09 22:57

Rider: dat is ook waar. Het oogt als veel minder, dus zal het vast ook veel minder goed/sterk werken.
Is ook een begrijpelijke redenatie.

Haha, ik vind een bosal ook wel stoer hoor..maar mijn crb vind ik toch ook wel leuk..die kleurtjes :D

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 22:59

Omdat je met een bit een constante verbinding met de mond hebt en zonder bit eerst de verbinding moet maken door je teugels aan te halen. Scheelt een seconde aan om te kunnen reageren met je hand en dat kan genoeg zijn om onder een bus te komen.

Overigens ga ik rustig met een halster het bos in maar zal ik er niet over denken om de binnenstad door te rijden terwijl ik dat met een bit geen probleem vind. Dan heb ik controle tot op de centimeter, met een halster op de meter. Die 99 centimeter kan in een stad grote problemen opleveren.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 23:09

Ik vind bitloos niet enger dan met bit. Het gaat er uiteindelijk om het totaal plaatje. Of je nu met of zonder bit rijd je paard moet gewoon goed aan de hulpen staan en, zeker buiten, snel te stoppen en onder controle zijn.

Mijn evraring is dat de "remweg" bij veel mensen die buitenrijden toch wel vrij lang is...zowel bij de bit als bitloze ruiters.

Verder denk ik dat het met bit rijden nog steeds een gewoonte is.

Ik kan met mijn paard rustig met een halstertje en zonder zadel een rondje buiten rijden maar als we fanatiek gaan rijden doe ik er een bitje in.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:32

Ik heb in principe geen voorkeur, hou aan wat het paard gewend is. Een paard dat bitloos is gereden ga ik geen bit in hangen, een paard dat altijd met bit is gereden ga ik geen bitloze optoming aan hangen, mischien ooit maar zeker niet meteen. Simpel. Ik geloof niet dat een van beide "beter" of "slechter" is, het kan beide enorm schadelijk zijn bij verkeerd gebruik. Het hangt wat mij betreft dus ook enorm af van de ruiterhand. Ik vind niet dat het een of het ander per definitie "veiliger" is, dat hangt van het paard en wat ie gewend is af. En individuele paarden hebben zelf een voorkeur voor druk in de mond, op de lagen, tegen de wangen, op de neus of achter de oren of gecombineerde dingen. Bij paarden die je amper op de neus mag aanraken, en die bij aanraking van de oren meteen in de paniekstand schieten zou ik geen bitloze optoming gebruiken, bij paarden die extreem gevoelig zijn in de mond zou ik niet snel voor een bit kiezen als ik zelf de keuze heb. Ik laat het dus volledig afhangen van a: Wat ie gewend is en b: karakter/ gevoeligheden.

Voor mij is het rijden met bit bij mijn eigen meiske meer een "gewoonte" dan principe. En zolang die gewoonte goed werkt is er geen reden dat te veranderen. Als er problemen komen kunnen we altijd gaan zoeken naar een optoming die voor ons beide werkt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:33

rider schreef:
Daar hoef je verder mijns inziens geen waardeoordeel aan te verbinden, maar ik denk dat dit deels de reden is dat mensen denken dat bitloos 'eng' is. Een andere reden zou kunnen zijn dat ze een slecht beeld hebben van bitloze ruiters omdat met de tegenwoordige hype, half pennyland zonder verdere voorbereidingen met een sidepull of een touwhalster de bossen en velden intrekt, vaak niet met goede afloop. ;)

Maar hoe begin je dan? Ik heb altijd met bit gereden, en daarnet heb ik al verteld dat het me voor mijn paard een goede afwisseling lijkt om eens zonder bit te proberen. Tegen de tijd dat ik hem mét bit dus onder controle heb he :7 Maar hoe moet ik dat dan aanpakken?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:36

hestejente schreef:
Maar hoe begin je dan? Ik heb altijd met bit gereden, en daarnet heb ik al verteld dat het me voor mijn paard een goede afwisseling lijkt om eens zonder bit te proberen. Tegen de tijd dat ik hem mét bit dus onder controle heb he :7 Maar hoe moet ik dat dan aanpakken?

Gewoon proberen, anders kom je er nooit achter. Mick geeft in de post voor de jouwe al heel mooi aan hoe goed je je paard moet kennen om de juiste optoming te bepalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:39

Ja, en ik ken 'm nog niet zo goed. Ik had eigenlijk bedacht om met twee optomingen over elkaar te beginnen, dus hack + hoofdstelletje met bit, zodat ik dat achter de hand heb de eerste paar keer. Is dat wat?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:41

Volgens mij is dat heel ongemakkelijk voor je paard, bovendien zou een hack ook niet het type optoming zijn die ik zou kiezen om te beginnen met bitloos := Een hack is toch (naar wat ik heb gehoord en gelezen) een scherpere vorm van bitloze optomingen.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:46

hestejente schreef:
Ja, en ik ken 'm nog niet zo goed. Ik had eigenlijk bedacht om met twee optomingen over elkaar te beginnen, dus hack + hoofdstelletje met bit, zodat ik dat achter de hand heb de eerste paar keer. Is dat wat?

Lijkt me niet handig.

Hoe reageert je paard als je bovenaan de manenkam stevig vastpakt?
Hoe reageert je paard als je hem stopt met je hand voor de neus?
Hoe reageert je paard op sturen met je hand aan de zijkant van de wang?
(dus gewoon los naast je in de box/wei/bak sturen met je handen als je ernaast loopt)

Aan de hand van de reactie van je paard moet je aardig kunnen opmaken wat het beste gaat werken.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 00:59

Om een nieuwe optoming te proberen moet je eerst weten waar jouw paard druk kan verdragen, en waar niet.

Raakt ie in paniek als je een touw om de neus doet? Dan is een bitloze optoming die (deels) op de neus werkt geen goed plan. Kan je probleemloos aan de oren zitten, achter de oren kriebelen, zachtjes aan de oren trekken? Dan zou een optoming die alleen achter de oren werkt een idee kunnen zijn.

Wil je paard het bit nooit aannemen? Krijgt ie snel wondjes in de mondhoeken of raken deze snel geirriteerd (ook te zien met eten van ruwvoer) is een bit mischien niet het beste idee. En ga zo maar door.

In principe kan je in een uur ongeveer wel bepalen wat voor dat paard absoluut geen oplossing is, die dingen die overblijven kan je deels door kijken en deels door proberen wel uitselecteren, zodat er uiteindelijk een favoriet uitkomt en een of meerdere alternatieven.

Daarmee denk ik dat je zo open mogelijk moet staan voor de verschillende optomingen, goed weten hoe elke optoming inwerkt (theorie!!!) en je vooral niet vastpinnen op bit- of bitloos! Probeer zo min mogelijk beperkingen te zoeken behalve diegene die je paard aangeeft en think outside of the box.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 01:15

Anne_GTI schreef:
Hoe reageert je paard als je bovenaan de manenkam stevig vastpakt?
Hoe reageert je paard als je hem stopt met je hand voor de neus?
Hoe reageert je paard op sturen met je hand aan de zijkant van de wang?

Doet 'm niks (interesseert 'm niet/weinig reactie)
Dan stopt 'ie, en
Dan geeft hij tegendruk.

Druk achter de oren wil ik sowieso niet, hij duikt nu al zo en ik wil juist de kont omlaag en meer oprichting van voren.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 02:00

hestejente schreef:
rider schreef:

Nou ja, het is gewoon bijzonder onverstandig om met een optoming die zowel voor jou als je paard onbekend is, maar gelijk de ruiterpaden op te duiken. :P

Begin gewoon in de bak, of als je die niet tot je beschikking hebt, in een wei of paddock. In ieder geval en veilige, stabiele omgeving waar je paard niet zomaar de weg op kan rennen als er iets mis gaat of als er een miscommunicatie ontstaat.

Laat ik allereerst stellen dat ik niet geloof dat er paarden zijn die niet bitloos of niet met bit kunnen lopen (medische uitzonderingen daargelaten). Met geduld en de juiste instelling kun je ieder paard aan elke manier van rijden leren wennen en aan iedere optoming.

Als je wilt beginnen met bitloos kun je je het best eerst oriënteren op de diverse optomingen. De bosal en de hackamore zijn beiden vrij scherp en niet echt aan te raden voor bitloze beginners. Je zult ook moeten beslissen of je een optoming wilt met constant contact - zoals bij een bithoofdstel - of juist niet. In het begin, om gewoon wat te oriënteren, kan een stalhalster prima volstaan, al gaan die wel makkelijk schuiven. Andere, mijns inziens toegankelijke hoofdstellen zijn de sidepull en de dr. Cook (en imitaties daarvan). Er is ook niets mis met de ouderwetse kaptoom. Die heb je tegenwoordig ook in zeer paardvriendelijke leren uitvoering, dus zonder ijzer in de neusband.

Als je eenmaal een optoming hebt gevonden die naar jouw zin is en doet wat jij wil dat ie doet, dan is de volgende stap om het paard eraan te laten wennen. Ik weet niet of je weleens een paard hebt laten wennen aan een hoodfstel + bit, of een jong ding aan een stalhalster? Een nieuwe optoming aanwennen doe je gewoon op dezelfde manier. Realiseer je dat je iets nieuws en onbekends van je paard gaat verlangen. Begin in een veilige omgeving, zoals een bak, en doe de nieuwe optoming om. Als je de indruk krijgt dat het paard het vreemd/onprettig vind, laat hem dan even rustig staan, beloon hem, haal het hoofdstel er weer af en ga de volgende dag verder. Als hij gewend is aan het hoofdstel, begin dan vanaf de grond met het aanwennen van de nieuwe teugelhulpen. Die voelen voor een paard bitloos logischerwijs anders dan met bit, dus neem wederom rustig de tijd. Vraag stelling links, rechtsom, kijk hoever het paard mee wil gaan met de hand.

Begin indien mogelijk niet direct met rijden en met de nieuwe optoming in combinatie met bit (dus niet het bitloze hoofdstel en het bithoofdstel tegelijk om en gebruiken). Dat is alleen maar verwarrend voor het paard. Ik vind niet dat je bitloos en bitrijden kunt vergelijken, maak het dus voor je paard makkelijk door met de nieuwe optoming helemaal opnieuw te beginnen.

Als je het idee hebt dat je vanaf de grond duidelijk kan communiceren en dat het paard de nieuwe optoming verdraagt en de hulpen ervan begrijpt, dan is het tijd om erop te klimmen en hetzelfde kunstje onder het zadel te gaan uitbouwen. Blijf net zolang in de bak totdat jij en je paard helemaal vertrouwd zijn met de nieuwe optoming en jij je comfortabel en veilig voelt ermee. In de tussentijd kun je gewoon buitenrijden met bit en ook in de bak werken met bit, als je maar duidelijk onderscheid maakt tussen de hulpen. Ga niet alleen rondjes sjokken maar rij actief figuren, zodat je echt de nieuwe manier van hulpen geven met de bitloze optoming bevestigd.

En als je dan na verloop van tijd helemaal durft te vertrouwen op de nieuwe rijstijl, dan kun je mijns inziens veilig naar buiten. :j

Het kost wat tijd maar dan heb je ook wat.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 02:10

Rigide vasthouden aan bit of juist bitloos is niet altijd in het belang van je paard. Je kan inderdaad bijna elk paard wel laten wennen aan verschillende optomingen, maar het vereist kunde en inzicht om een bij je paard passende optoming te vinden. En ik vind dat een optoming bij het paard moet passen, en daarna pas bij de ruiter. Dus niet bitloos omdat de ruiter dat zo "vriendelijk" vind, en ook niet met bit omdat dat nou eenmaal zo hoort.

rider

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 02:27

Iedere normale optoming is zo vriendelijk en zo prettig als de ruiterhand.

Ik ben het niet eens met de stelling dat de optoming eerst bij het paard moet passen en daarna bij de ruiter. :n

Het lijkt me juist van belang dat de ruiter zich prettig en comfortabel voelt bij het hoofdstel dat deze wil gebruiken. Die ruiter is namelijk degene die gaat lopen rukken, plukken en hangen op het moment dat hij of zij nerveus wordt of zich niet prettig voelt tijdens het rijden.

Iedere normale optoming, die gebaseerd is op het idee paard braaf = druk weg - en daar valt een goed gebruikt bit dus ook onder - kan echt wel op ieder paard. Als een dier ergens geen druk verdraagt of in paniek raakt van, bijvoorbeeld, een touw om de neus, is het tijd voor de trainer om zich eens achter de oren te krabben. Wederom, medische gevallen daargelaten.

Als een paard een optoming niet verdraagt lijkt me dit nogal een teken aan de wand dat je als trainer te snel gaat of teveel forceert. En als een paard in het verleden door iemand verkloot is en daarom geen bit verdraagt, of geen druk achter de oren of op de neus verdraagt, lijkt het me juist een mooie uitdaging om het dier van zijn trauma af te helpen. :)

Jive01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:41

danibanani reed mijn paardje ( nu haar paardje , gefeliciteerd meid) met een crb
en mijn idee als ik zo naar ze keek, was meer dat als dafner zou gaan racen en met haar hoofd zou gaan schudden, dat ze dat ding zo af kan schudden, dat leek mij een heel eng idee,
maar daan.... ik ben er wel iets anders over gaan denken hoor,,,

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 09:44

Ik vind bitloos enger, omdat als mijn pony bijvoorbeeld weg springt of aan de kletter gaat en ik hem op de rem zet (ik heb immers geen zin om een heel weiland over te vliegen) ik zijn neusbeen zou breken. Terwijl je met een bit natuurlijk net zoveel schade aan kan richten en je bij een correct bitloos hoofdstel helemaal niet bang hoeft te zijn voor het breken van het neusbeen. Maar toch, dat vind ik altijd wel een erg eng idee :o

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:03

Marijkjuh schreef:
Ik vind bitloos enger, omdat als mijn pony bijvoorbeeld weg springt of aan de kletter gaat en ik hem op de rem zet (ik heb immers geen zin om een heel weiland over te vliegen) ik zijn neusbeen zou breken. Terwijl je met een bit natuurlijk net zoveel schade aan kan richten en je bij een correct bitloos hoofdstel helemaal niet bang hoeft te zijn voor het breken van het neusbeen. Maar toch, dat vind ik altijd wel een erg eng idee :o

Dit is best een raar verhaal...

Hoe vaak gaat je pony trouwens aan de kletter?

Ik denk dat als een paard echt aan de kletter gaat niets werkt dus wat dat betreft maakt de optoming weinig uit.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 11:18

hestejente schreef:

In de bak kan je experimenteren zo veel je wil lijkt me. Het ergste wat kan gebeuren is dat je in het zand valt ;-)
Maar nu serieus. Het achterliggend principe is hetzelfde alsof je enkel met een touw om de hals zou rijden. Het paard en jij moeten zo ver zijn dat het graag alles voor je wil doen als je het vraagt. Als jij achteruit gaat zitten en het touw opneemt, moet het paard denken 'ok, stoppen voor baasje'. Dat komt niet vanzelf, je moet een goede verstandhouding met je paard opbouwen (al doende..).
Met een bitloos hoofdstel heb je het wat makkelijker als met een halsring, via de teugels is het makkelijker praten over links en rechts ;-)

Vervolgens buiten, dat is een ander verhaal. Als je veilig buiten wil moeten jij en het paard zo ver zijn dat over wat jij vraagt helemaal niet nagedacht wordt. Dat moet gewoon in een flits gelijk gebeuren. Het paard weet dat er buiten geen hek om staat, dus hij moet ook echt wel spontaan bij jou willen blijven. Ook bij afleiding, ook met wind in z'n haar, ook bij stress enz.. dit vraagt veel uren en doordachte voorbereiding! In de bak, onder begeleiding buiten, en vervolgens alleen buiten.
Maar aan iedereen die hier meeleest: zomaar ineens bitloos buiten gaan zonder dat je exact weet hoe gehoorzaam het paard aan je hulpen is in diverse situaties, is wachten op een ongeluk.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 13:49

Citaat:
Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van onwetendheid. Mensen die zelf uitsluitend traditioneel hebben leren rijden en het bit als vanzelfsprekend zien, hebben misschien nooit verder nagedacht over andere optomingen. Als zo iemand jou voorbij ziet komen met een bitloze crb in plaats van een onderlegd Engels hoofdstel met trens, zal dat in de eerste instantie vraagtekens oproepen en in de tweede instantie misschien de reactie, goh, die heeft lef!

Ik denk dat dit het een beetje is. Vroeger was voor mij bitloos een hackamore en daar werden de meest gruwelijke verhalen over verteld. Een hackamore was in mijn penny en puber tijd maar een eng, gevaarlijk en vooral zielig iets want daar kon je het neusbeen mee breken. Een hackamore was in die tijd ook het enige bitloze wat er te krijgen was. Western was er amper in Nederland en Emiel Voest reed wellicht ook gewoon nog met bit, zweep en sporen in die tijd :P laat staan dat iemand ooit van Pat parelli had gehoord(die Linda waarschijnlijk nog moest ontmoeten)

Jaren later reed ik eens een ijslander die een hackamore had omdat ie op een gewoon bit niet meer te rijden was. Ik vond het wel erg prettig rijden. Nog later kwam ik aanraking met western en daar leerde ik dat juist jonge paarden op een bitloze optoming werden gereden ivm het wisselen. Pas als dat voorbij was en de scholing dusver gevordert was stapte je over op een trens en uiteindelijk een scharenbit voor de klasses op 1 hand.
Sinds 2 jaar ben ik wat bezig met NH. In frankrijk bij familie eens gereden met een touwhalster. Ik vond het wel leuk en knoopte mijn haflinger ook zo'n ding om en ging gewoon een ritje maken...beviel prima maar of ik nou echt veel verschil merkte ...nee dat niet echt.
Kon er ook niet echt mee doorgaan wegens rugproblemen en dus niet meer kon rijden.

Mennen doe ik gewoon met bit...en ik denk dat dit toch meer voor het veilige idee is. Fjord kan nog wel eens koppig doen.
Echter ben ik wel overgestapt op ander materiaal en denk nu veel meer na en zoek ook meer voordat ik zomaar ene bit erin hang. daarnaast ben ik me nog bewuster geworden op het gebruik van mijn handen.

Ben niet voor of tegen...alles wat je op je paard gebruikt moet met verstand gebruikt worden en zorgvuldig zijn uitgezocht op pasvorm en materiaal.

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 14:01

Moet zeggen dat ik sinds een tijdje ook ben overgestapt op bitloos, en de eerste keer dat ik erop zat had ik wel wat angst ja! Maar nu echt TOTAAL niet meer. Ik heb tussendoor 1 keer weer met bit gereden, en juist toen ben ik er echt afgelazerd, dus ja met of zonder bit zegt voor mij echt niks! Misschien als je hogere dressuur wilt rijden is een bit handiger omdat je daarmee net wat kleinere hulpen kan geven. Maar voor mij is dit helemaal prima, en niks geen schuldgevoel meer tegenover mijn paardje!!! ;)

Carolien81

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:24

In de bak kan je experimenteren zo veel je wil lijkt me. Het ergste wat kan gebeuren is dat je in het zand valt ;-)
Maar nu serieus. Het achterliggend principe is hetzelfde alsof je enkel met een touw om de hals zou rijden. Het paard en jij moeten zo ver zijn dat het graag alles voor je wil doen als je het vraagt.

Vervolgens buiten, dat is een ander verhaal. Als je veilig buiten wil moeten jij en het paard zo ver zijn dat over wat jij vraagt helemaal niet nagedacht wordt. Dat moet gewoon in een flits gelijk gebeuren. Het paard weet dat er buiten geen hek om staat, dus hij moet ook echt wel spontaan bij jou willen blijven. Ook bij afleiding, ook met wind in z'n haar, ook bij stress enz.. dit vraagt veel uren en doordachte voorbereiding! In de bak, onder begeleiding buiten, en vervolgens alleen buiten.
Maar aan iedereen die hier meeleest: zomaar ineens bitloos buiten gaan zonder dat je exact weet hoe gehoorzaam het paard aan je hulpen is in diverse situaties, is wachten op een ongeluk.[/quote]

Helemaal mee eens. Door al die jubelverhalen krijgen mensen er een verkeerd beeld van: dat het o zo veilig is en zo makkelijk en zo diervriendelijk. Als je er geen ervaring mee hebt is het echt aan te raden een stappenplan bedenken voordat je bitloos naar buiten gaat.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:28

Daar ben ik het mee eens,en je paard moet er ook wel geschikt voor zijn. Met het ene paard ga je sneller bitloos naar buiten als met het andere paard.Ik kreeg vaak de vraag,waarom rij je bitloos? Dan vertelde ik dat ik geen bit nodig had,huh maar dat heeft iedereen toch nodig dat leer je toch.

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-09 15:31

Paard lijkt makkelijker te overtuigen om toch te luisteren? Maar als ze weg willen zijn ze weg, dat hou je niet tegen maar ook niet met bitloos...