DaniBanani schreef:Maar wáárom denken mensen dat?
Waarschijnlijk is het gewoon een kwestie van onwetendheid. Mensen die zelf uitsluitend traditioneel hebben leren rijden en het bit als vanzelfsprekend zien, hebben misschien nooit verder nagedacht over andere optomingen. Als zo iemand jou voorbij ziet komen met een bitloze crb in plaats van een onderlegd Engels hoofdstel met trens, zal dat in de eerste instantie vraagtekens oproepen en in de tweede instantie misschien de reactie, goh, die heeft lef!
Iemand die zich niet in bitloze optomingen verdiept heeft, ziet immers alleen maar een dun touwtje om het hoofd van jouw paard, en kan zich misschien niet voorstellen dat je daarmee in staat bent om hulpen over te brengen.

Daar hoef je verder mijns inziens geen waardeoordeel aan te verbinden, maar ik denk dat dit deels de reden is dat mensen denken dat bitloos 'eng' is. Een andere reden zou kunnen zijn dat ze een slecht beeld hebben van bitloze ruiters omdat met de tegenwoordige hype, half pennyland zonder verdere voorbereidingen met een sidepull of een touwhalster de bossen en velden intrekt, vaak niet met goede afloop.
Ik rij zelf zowel bitloos als met bit. Als ik een bitoptoming gebruik betekent dat werken, soms in de bak en soms ook buiten als trainingsrondje, aangezien ik de bak saai vind en buiten zich ook prima leent voor dressuurmatige oefeningen. Dan rij ik dus met contact en meestal maar kort, half uurtje in de bak of hooguit 45 minuten rondje buiten.
En als ik ontspannen rond wil sjokken of een lange buitenrit wil maken, rij ik bitloos, met een bosal. Dan heb ik zelf geen zin om constant met contact te rijden, dus kies ik voor een optoming waar contact onnodig en juist uit den boze is. Zo kan mijn paard ook makkelijker het onderscheid maken tussen relaxed boscrossen en werken voor zijn brokken.
Grappig genoeg is de bosal een stuk scherper en werkt een stuk harder in dan de kneveltrens van mijn bithoofdstel. Maar dat is ook geen probleem, want ik zit er toch niet aan. Als ik al hulpen geef, dan gebruik ik neckreining. Reden dat ik de bosal gebruik en geen andere optoming is dat ik de meeste bitloze optomingen niet fijn vind omdat ze geen goede release hebben, en dat is bij de bosal wel het geval. Als je er niet aan zit hangt ie gewoon in balans en doet verder niets ( en stiekem gebruik ik ook de bosal omdat ik de combinatie van bosal + geknoopte mecate zo stoer vind staan bij mijn stinker, haha.
Maar goed, stel dat mijn paard ervandoor vliegt - wat nog nooit gebeurd is en ik acht de kans ook klein, want ik ga niet naar buiten met een beest dat nerveus is en geen vertrouwen heeft of halfslachtig aan de hulpen staat - dan gok ik zo dat ik hem eerder stil heb met de bosal dan met de trens. Toch kijken mensen mij ook weleens raar aan als ik met de bosal voorbij kom. Zoals ik al zei, onwetendheid dus. Ik zie er geen probleem in en als ik jou was zou ik me gewoon niet druk maken om wat andere mensen denken of vinden. Daarbij kun je natuurlijk altijd een praatje aanknopen en eventueel uitleggen waarom je met een bepaalde optoming rijdt. Misschien vinden die 'kritische kijkers' dat wel heel leuk en interessant, en leren ze er wat van. Als je niet direct begint te preken, staan een hoop mensen best open voor degelijke uitleg.

Maar hoe moet ik dat dan aanpakken?
Een hack is toch (naar wat ik heb gehoord en gelezen) een scherpere vorm van bitloze optomingen.