Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_1Guusje1_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 16:59

Met jonge paardjes moet je uitkijken dat je niet al te veel rijd! 'eigen mening'
Meestal zijn paarden pas rond hun 6/7e uitgegroeid,
als je te veel gaat rijden op zo'n jonge leeftijd, kan het paard een ingezakte rug krijgen,
iedere dag rijden kan, maar rij dan maar een half uurtje,

Als je echt 1 uur wilt gaan rijden zou 'ik' het beperken tot 2 a 3 x in de week.

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:49

TakeThat schreef:
Wil niet zeggen dat je paard vervelend wordt van weinig rijden, verder ben ik het met je eens.

Mijn inmiddels 4 jarige merrie heb ik vandaag weer voor de 2e keer gereden na lange tijd (wegens problemen met dracht) en ze geniet er echt weer van!
ook deze merrie heb ik 4/5 keer perweek gereden toen ze 3 was, ook wedstrijden en ze mankeert niks hoor.
Nu is deze merrie ook wel bedoelt voor de hogere dressuur later, geloof best dat mensen die puur voor de lol rijden het allemaal rustiger aan doen wat natuurlijk ook prima is

Nou valt 4 a 5 dagen nog meer hoor, maar je zal echt nu nog niet merken aan een paard dat je hem te vaa rijd. Ik denk zelf dat je dat later pas zal zien als ze ouder worden en dus waarschijnlijk eerder versleten zijn.

TakeThat

Re: Hoevaak per week rijd jij je 3/4 jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:08

Een grote 3 jarige concorde is na het inrijden noodgedwongen stil gezet omdat die wel al last van zijn gewrichten had het kan dus snel opduiken.

Maar vaak rijd ik niet langer dag 30/40 minuten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:11

Myn 3jarige merrie rij ik nu 2x in de week, af en toe loopt ie 3x maar dan is 1x daarvan een training aan de longe. Ze is sinds eind februari onder het zadel en begin april 3geworden. :)

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:14

Je zal inderdaad nu niets van merken maar als ze ouder zijn beginnen de problemen. Merk het zelf met mijn 18 jarige die is ook te vroeg en te vaak aan het werk gezet op jonge leeftijd. Rijdt nu een 4 jarige en deze loopt hooguit 2 à 3 keer in de week 30 min onder het zadel.

TheJokerr

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:14

GEWOON IEDERE DAG
3 kwartier, met uitstappen 60 minuten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:15

Het slijten van paarden verschilt enorm, daar kun je geen pijl op trekken. Onze pony is al byna dagelijks onder het zadel sinds ze anderhalf (!!!) jaar oud is, ze is nu 25 en loopt nog dagelijks zonder ook maar enige gezondheidsproblemen.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:14

Chaos schreef:
Het slijten van paarden verschilt enorm, daar kun je geen pijl op trekken. Onze pony is al byna dagelijks onder het zadel sinds ze anderhalf (!!!) jaar oud is, ze is nu 25 en loopt nog dagelijks zonder ook maar enige gezondheidsproblemen.

anderhalf ?? hoe dat zo dan?

Ik wil ook aangeven dat jong rijden vanaf 3 jaar niet gerandeerd op been of andere gebreken.....hoeveel paarden ik wel niet ken die later zijn ingereden en toch blijven keupel of andere slijtage mankementen hebben gekregen.......

willemlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:18

ik rijd een 6-jarige merrie 3 tot 4 keer in de week ongeveer 3 kwartier. en daarvoor longeer ik nog 10 tot 15 minuutjes.

Winxz_Bas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:21

die van mij loopt 4/5 dagen in de week 15/20 minutjes in de bak..
ze is nu 2 week ohz,, en beheerst al stap,draf gaop en sturen in de 3 gangen.. maar we longeerden ook al veel hoor in het begin..
en ze vind het neit veel.. ze is dan al wel 4 geweest ;)

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:32

mijn merrie is net 3 geworden, is wel zadelmak en we zijn aan het trainen, ze moet naar de merrie keuring. ze loopt 3 keer in de week aan de longe en 1 keer in de 2 weken onder het zadel, ze kan nog weinig dus rechtuit.Aan de longe laat ik haar wel echt 15 min werken, 10 min stappen. Met rijden hoog uit 30 min, nog geen galop

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:38

Het slijten ligt aan hoe je rijdt, je kennis, je gevoel.
Je kan een 3 jarige kapot rjden, maar ook een 13 jarige.

Jonge paarden rij ik maar een keer of 3/ 4 in de week. hooguit een half uurtje. Behalve bij een buitenrit, dan is het langer.
Maar ik loop er ook balkjes mee, pak er ook een sprongetje bij.
Dat is goed voor het fris tussen de oortjes houden, goed voor de coördinatie en maakt ook de achterhand sterker.

Wel ben ik vanaf dag 1 bezig met het laten reageren op mijn been, zodat ze al snel meer op de achterhand gaan lopen en dat je ze ook kunt gaan rechtrichten en aan de teugel kunnen lopen omdat ze dat dan zelf aanbieden. En dat allemaal vanuit de ontspanning.
Dan rij je een 3 jarige niet kapot.

Helaas worden die vaardigheden steeds minder bij geleerd, alles moet snel, hup getrek die krul in, achterhand wordt vergeten. Elk probleem wordt bij het paard gezocht want de ruiter is geweldig.
Of juist het tegenover gestelde, paard sjokt een eeuwighied met het hoofd in de lucht op de voorhand, want hij is zo jong.
En dan krijg je problemen. Ongeacht de leeftijd

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:01

Sjelle schreef:
Chaos schreef:

anderhalf ?? hoe dat zo dan?

Ik wil ook aangeven dat jong rijden vanaf 3 jaar niet gerandeerd op been of andere gebreken.....hoeveel paarden ik wel niet ken die later zijn ingereden en toch blijven keupel of andere slijtage mankementen hebben gekregen.......

Ze komt bij een nogal rare handelaar vandaan. En die had haar als kinderpony verkocht aan mensen die geen verstand van paarden hadden. Die zijn er vrolijk mee gaan rijden, totdat ze moeilijk begon te doen op het bit. Dierenarts erbij gehaald en toen was ze net begonnen met wisselen.. :+

nathalieeee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:37

Mijn bijna 4 jarige wordt 3 tot 4 keer per week bereden, waarvan meestal 2 keer in de bak. Soms meer, soms minder. Gemiddeld een half uur, als ze braaf is korter en met buitenritten wel eens een uur.

Sjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 07:23

@chaos

Oh das idd niet handig nee.
Vroeger bij mij op de manege was dat ook gebeurd met een tinkerruin die was 1,5 en bleek net te gaan wisselen........verklaarde een hoop

ikkiN

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:29

Ik rijd een NF ruin, sinds eind december onder het zadel, en 4x in de week een half uur mag ie aan het werk. 2x voor de wagen en 2x onder het zadel in de bak.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:37

WildRose schreef:
ik doe meestal 1 a 2 weken goed doorrijden en daarna 3x in de week

Hier het zelfde!
maar dan wel 10 a 15 minuten per keer!
en als die niet word gereden of voor en na het rijden in het land gooien!

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 11:40

Sjelle schreef:
@chaos

Oh das idd niet handig nee.
Vroeger bij mij op de manege was dat ook gebeurd met een tinkerruin die was 1,5 en bleek net te gaan wisselen........verklaarde een hoop

dan is die waarschijnlijk wel wat ouder, want een paard wisselt rond zijn 3e jaar!

kjoetie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:53

mijn merrie wordt volgende maand 4, ik heb haar in september vorig jaar zadelmak gemaakt, over de winter weinig gedaan en eind januari ben ik haar serieuzer gaan rijden. Nu rijdt ik haar 2 keer per week gemiddeld, soms 3 keer, een half uurtje dressuurmatig. Onze eerste buitenrit zit erop dus ik wil graag minimaal een keer per week buiten rijden maar dat lukt niet altijd omdat ik afhankelijk ben van andere mensen (wil nog niet alleen gaan). Daarnaast doe ik wat grondwerk en tut ik veel met haar, en staat ze lekker op de wei.. beest heeft een luizenleven :+

wanuu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 22:12

4 tot 5 keer per week, soms wat minder, hangt er vanaf of ik erg zin heb, haha.
Maar ik ben nooit langer bezig dan zo'n 30 minuten.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:37

Vandaag heb ik gesprongen met Dakota. Ze hadden me verteld dat ze kon springen, maar ik durfde het nog niet. Ik heb 4 keer of zo'n cavalleti sprong gegaan. Zo'n balk die op 2 houten kruisjes ligt. Dat vond ik wel hoog genoeg om mee te beginnen. Ik vind springen erg leuk en durf ook best wel een meter ofzo te springen, maar nog niet met Dakota.

TakeThat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:33

leeftijd maakt wel wat uit.. er kan altijd schade optreden, natuurlijk. maar als je op een paard van 1,5 gaat zitten is de kans bijna 100% dat je er schade aanoverhoud

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:30

TakeThat schreef:
leeftijd maakt wel wat uit.. er kan altijd schade optreden, natuurlijk. maar als je op een paard van 1,5 gaat zitten is de kans bijna 100% dat je er schade aanoverhoud

het gaat in dit topic ook over 3/4 jarige maar ik vind trouwens elke dag rijden teveel voor een jong paard die nauwelijks wat kent, tenzij het paard met 3 jaar is aangereden en richting 4,5 jaar gaat!

Eva_Jameson

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:12

Ik heb er zelf nog geen maar vrienden van mij wel en die rijden hem ongeveer 4/5 x in de week en hij is op zijn 3e ingereden
Dit zijn wij dus ook ongeveer van plan

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 17:29

"Vroegah" was er volgens mij de richtlijn:
3x in de week voor een 3 jarige,
4x in de week voor een 4 jarige,
en vanaf de 5e konden ze volop in training.
Vind ik op zich ook wel heel logisch. Vind sommige vd reacties die zeggen dat leeftijd er niet toe doet wel een beetje vreemd. Een lichaam dat nog volop in de groei is en alle pezen moeten nog sterker worden kan het werk natuurlijk niet zo vanzelfsprekend aan als een volgroeid paard. Ook dan moet je natuurlijk rekening houden met, je kan een paard altijd kapot rijden als je er niet verstandig mee om gaat.