wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

Ayasha
Blogger

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:49

Punt is dat ik nog maar weinig paarden heb gezien die de juiste spieren gaan gebruiken van een slof. Het enige wat ik paarden er van zie doen, is er op gaan hangen. :)

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:53

pharagirlke schreef:
Punt is dat ik nog maar weinig paarden heb gezien die de juiste spieren gaan gebruiken van een slof. Het enige wat ik paarden er van zie doen, is er op gaan hangen. :)

Dat is niet mijn ervaring. Ik longeer mijn verzorgpaard met een slof, en eigenlijk staat die slof tijdens het longeren nooit op spanning. Alleen in het begin heel even het eerste rondje, verder loopt hij erg ontspannen goed over zijn rug.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:54

Maar dan ben je aan het longeren, halsverlenger word vaak ook onder het rijden gebruikt en dat heb ik echt nog nooit goed zien gaan.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:56

Slof : word gebruikt door goede ruiters bij paarden die gemeen uitbreken oid..
Word door minder goede ruiters gebruikt als rem en als in-de-krul-trek-apparaat.

Stiek : word door ervaren mensen gebruikt als hulpteugel om jonge paarden de eerste paar keer aan de druk op de teugel te laten wennen, en daarna gaat dat ding de kast weer in.
Door minder ervaren ruiters word het als dagelijks hulpmiddel gebruikt met als gevolg dat paard de verkeerde spieren aanspant, en in de stiek gaat hangen.

Longeren met slof is een ander verhaal ;)

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:57

ik rijd nooit met slof of elastiek, maar heb in het verleden wel een paar keer met een stootteugeltje gereden. Voor mij was het nut dat mijn paard zijn kop niet omhoog kon doen, en ik me dus even kon concentreren op andere dingen dan dat giraffen. Bovendien drukte hij zo onwijs zijn rug weg, wat naar mijn mening niet goed is. Dan maar even een teugeltje er aan, daar liep hij wel mee naar beneden en drukte zijn rug niet weg. Naar een paar keer teugeltje er weer af gehaald, en eigenlijk geen problemen meer mee gehad..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:00

doe er dan een martingaal aan en neem degelijke(re) les. Helpt beter.

sam98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:08

Ik rij ook wel eens met slof.
Puur omdat die buiten heel erg heet kan worden en schrikkerig.
is het niet nodig hangt die er gewoon los aan.
met longeren heb ik hem der soms ook aan.

Ik denk dat er overigens veel mensen met een slof rijden.
Toen ik in Zuidlaren was reden er zoveel springruiters tijdens het inrijden met een slof.
En ik denk echt wel dat zij weten hoe ze de slof moeten gebruiken.

Als je hem goed gebruikt en weet hoe je ermee omgaat en er niet altijd mee rijd kan het niet veel kwaad.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:15

pharagirlke schreef:

ik heb degelijke les en ik zie niet in wat er verkeerd aan is om dat als, tijdelijke!!, oplossing te gebruiken. Een paard die zijn rug wegdrukt, dat is lekker!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:40

barbara28 schreef:
pharagirlke schreef:

ik heb degelijke les en ik zie niet in wat er verkeerd aan is om dat als, tijdelijke!!, oplossing te gebruiken. Een paard die zijn rug wegdrukt, dat is lekker!

Een paard dwingen om in de krul te lopen mbv stootteugels is wel lekker?

Ik ga met PG mee, als paard als giraffe loopt is hooguit een martingaal een fijn hulpmiddel, voor de rest dient dit rijtechnisch opgelost te worden, niet dmv een marteltuig :n

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:45

Misschien te gebruiken op de langste stand met longeren, maar zeker niet rijtechnisch nuttig. Je moet zonder al die r*tzooi kunnen rijden, dan kan je pas echt rijden, dan kunnen paard en ruiter rijden. Nageeflijkheid en ontspanning moet je verkrijgen van een paard doordat de ruiter haar handen tilt en ontspant, het paard goed aan het been is en de ruiter het paard verder niet ( met bijv met de zit/houding/handen) belemmert. 'hulpmiddelen zijn makkelijke steuntjes voor de ruiter, terwijl als de ruiter zijn/haar eigen fouten oplost het paard eindelijk de kans heeft om te ontspannen en te zakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:48

Met correct slofgebruik is niks mis, de pest is dat er veel mensen niet weten hoe je met een slof om moet gaan. Verder is het een hulpmiddel wat ik alleen maar gebruik om een paard eeeeven op de juiste plaats te krijgen, dus incidenteel gebruik. Het is geen ding voor alledag.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:06

suleilitha schreef:
Met correct slofgebruik is niks mis, de pest is dat er veel mensen niet weten hoe je met een slof om moet gaan. Verder is het een hulpmiddel wat ik alleen maar gebruik om een paard eeeeven op de juiste plaats te krijgen, dus incidenteel gebruik. Het is geen ding voor alledag.

Even nieuwsgierig, want als je het paard dan even op de plek zet..kan je dit dan niet met je eigen rijden doen? Want ik zie het nu als even het paard in de goede stand zetten en dan eraf en zo doorrijden. Als het namelijk even niet wil lukken doet de ruiter dan toch zeker iets mis? Verder ben ik het met je eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:10

Pffft, nou vooruit, ik zal het even uitleggen. Ik heb regelmatig tuigers ingereden onder het zadel die alleen maar voor de kar hadden gestaan en waar dressuurmatig niks mee was gedaan, deze dieren krijg je heel moeilijk aan het verstand dat ze nageeflijk moeten lopen. Met de slof leer je ze min of meer om in de juiste positie te gaan lopen en na een keer of twee rijden heb je hem ook niet meer nodig.
Momenteel rij ik trouwens een hengst bij, en reken maar niet dat ik daar mee naar buiten ga zonder een hulpteugeltje eraan, just in case, snap je wel. Als meneer merries ziet of ruikt, en hij zet de kop erop, weet ik zeker dat ik het af moet leggen en vandaar dit stukje ingebouwde veiligheid, ik moet wel zeggen dat de slof er eigenlijk constant werkloos bijhangt maar mocht hij ontploffen, dan is het wel mijn extra stukje ingebouwde veiligheid, louter voor andermans veiligheid, en mijn eigen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:20

suleilitha schreef:
Pffft, nou vooruit, ik zal het even uitleggen. Ik heb regelmatig tuigers ingereden onder het zadel die alleen maar voor de kar hadden gestaan en waar dressuurmatig niks mee was gedaan, deze dieren krijg je heel moeilijk aan het verstand dat ze nageeflijk moeten lopen. Met de slof leer je ze min of meer om in de juiste positie te gaan lopen en na een keer of twee rijden heb je hem ook niet meer nodig.
Momenteel rij ik trouwens een hengst bij, en reken maar niet dat ik daar mee naar buiten ga zonder een hulpteugeltje eraan, just in case, snap je wel. Als meneer merries ziet of ruikt, en hij zet de kop erop, weet ik zeker dat ik het af moet leggen en vandaar dit stukje ingebouwde veiligheid, ik moet wel zeggen dat de slof er eigenlijk constant werkloos bijhangt maar mocht hij ontploffen, dan is het wel mijn extra stukje ingebouwde veiligheid, louter voor andermans veiligheid, en mijn eigen.

Oke dankje voor je uitleg :D , ben het ook zeker met je eens in al deze gevallen!

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:53

pharagirlke schreef:

ik heb degelijke les en ik zie niet in wat er verkeerd aan is om dat als, tijdelijke!!, oplossing te gebruiken. Een paard die zijn rug wegdrukt, dat is lekker![/quote]

Een paard dwingen om in de krul te lopen mbv stootteugels is wel lekker?

Ik ga met PG mee, als paard als giraffe loopt is hooguit een martingaal een fijn hulpmiddel, voor de rest dient dit rijtechnisch opgelost te worden, niet dmv een marteltuig :n[/quote]

Ik weet niet of je wel eens gezien hebt hoe het plaatje er uit ziet met een stootteugel, maar hij wordt zeker niet gedwongen om in de krul te lopen! enkel om zijn hoofd niet omhoog te doen. Als het paard gewoon met zijn hoofd naar beneden loopt, werkt hij niet eens in, hangt hij los, en met hoofd naar beneden bedoel ik dus niet in de krul getrokken. Natuurlijk dient het in de eerste plaats rijtechnisch opgelost te worden, maar we zijn niet allemaal Anky. Wat als je het rijtechnisch niet voor elkaar krijgt? mijn mening is dat je dan beter even een teugeltje er aan kan hangen, dit is mijn inziens altijd minder slecht dan een paard wat continu de rug wegdrukt. Ik kon het omdat het op dat moment niet rijtechnisch oplossen omdat mijn rijkunsten te wensen over lieten. Na 3x met het teugeltje gereden te hebben, gewoon weer zonder, (en rijd inmiddels alweer ruim een jaar zonder naar een hulpteugel te hebben gegrepen) en paard liep weer prima en met fijn ruggebruik.

Ik heb er toen voor gekozen om even die teugel er aan te doen. Als ik dat niet had gedaan, had ik nog weet niet hoe lang aan lopen modderen met een paard wat zijn rug enorm wegdrukt, daar wordt hij zeker niet beter van..

Verder vind ik persoonlijk de vergelijking van een stootteugel met een martelwerktuig wel erg ver gaan, ik zie niet zo hoe ik mijn paard op die manier martel, maar goed, ieder zijn mening...

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:16

Ik vind dat er met een slof die correct gebruikt wordt niks mis is. Jammer genoeg zie je vaak genoeg ruiters die hun slof strak aangespannen hebben met het koppie van het paard op de borst. Slof moet je onder begeleiding niet aan beginnen, tenzij je er al veel ervaring mee hebt.
Mijn ervaringen met de elastiek vind ik wat minder, veel paarden gaan er in hangen. Hier kweek je een onderhals mee. Toch vind ik dat als je zo nodig een hulpteugel er aan wilt hangen terwijl je er niks van af weet toch beter een elastiek kan doen. Dan zit je er zelf tenminste niet aan te trekken. (Moet je hem natuurlijk niet te strak doen ;) )

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:07

Als een paard als een giraffe loopt en de rug weg drukt, is het een teken dat jij iets grondig fout doet of dat je ergens te onervaren bent. Dat los je niet op met een elastiek. ;) Ik ben ook geen Anky (danku god) maar zelfs ik ben er ingeslaagd om met lessen mijn paard fijn over de rug te laten lopen. Dus dan moet elk ander het ook kunnen. Het is IMO geen kwestie van het niet rijtechnisch kunnen oplossen (wat een stom uitvlucht "ik ben geen Anky") maar er gewoon geen tijd in willen steken. En dat vind ik dan weer zonde. Je hoeft nl echt geen Anky te zijn om een paard gewoon fijn over de rug te laten lopen met fijne aanleuning :(:) Als je dat denkt, zou ik me wat meer verdiepen in de sport die paardrijden noemt.

Weet je wat nou het rotte is aan die "stiek"? Het lijkt alsof het paard fijn loopt er mee... Zeker onder het zadel. Je hebt weinig in je handen, hij loopt vanvoor mooi in de krul en voelt fijn soepel onder je kont. Meer moet dat niet zijn he? In werkelijkheid kweek je een onderhals en help je die rugspieren alleen maar meer naar de vaantjes omdat hij ze fout gebruikt omdat ie in gevecht gaat met de stiek. Dat laat een elastiek nl toe. Een slof is zo toelatend als de ruiterhand... Een elastiek kan een paard rustig mee vechten zonder dat de ruiter ook maar iets door heeft. Paard belast zich totaal fout, gebruikt spieren die die niet hoort te gebruiken, word stijf en na een half jaar zit de ruiter met de handen in het haar want "hij liep toch goed met die elastiek, iig beter dan wanneer die er niet aan hing want ik ben geen rijwonder........"

En vervolgens mag het dier dus richting zo'n krakermensje (weet de naam even niet) en drie maanden enkel rechtuitstappen omdat hij volledig geblokkeerd zit... En nee, dit is niet verzonden. Heb het zien gebeuren en zó vaak gezegd dat ze dat klere ding af moest doen... Maar ze zei ook "ik ben geen sterruiter en zo loopt ie tenminste correct" tja.... Jij je zin.

Ik vind een stootteugel wel degelijk een martelwerktuig, dan nog liever een elastiek :\ stootteugel vind ik al helemaal niets! Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over :')

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:28

ik ben het niet met je eens dat het te maken heeft met er geen tijd in willen stop. Ik stop juist heel veel tijd in mijn lessen om te proberen rijtechnisch beter te worden. Verder denk ik niet dat je in 1 weekje een onderhals kweekt. Ik heb ook niet na een half jaar met mijn handen in het haar gezeten, aangezien ik er maar drie keer mee gereden heb. Ik ben er ook niet voor om daar lange tijd mee te rijden, maar om even een patroon te doorbreken, heeft het mij in ieder geval heel fijn gelopen.

Maar goed....das de eeuwenoude discussie op bokt, slof/stoot/stiek tegen geen slof/stoot/stiek. Je hebt altijd voor en tegenstanders. Ik heb momenteel een instructrice die er absoluut niet voor is en gelukkig is het ook niet meer nodig, maar nogmaals, voor mij was het prettig om even een patroon te doorbreken.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:31

elastiek heeft voor mij geen zin, niks nut zegmaar.

een slof kan voor mij het verschil betekenen tussen wel gezond afstappen of niet gezond geparkeerd worden tegen een muur.

voor nageeflijkheid (of het krulletje in de volksmond genoemd) heb ik geen slof nodig, dat rij ik er zo wel aan.........

maar voor een extra controlemiddel als een paard besluit voor zichzelf te gaan beginnen is het voor mij een must, net zoals mijn helm en mijn Bodyprotector

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 21:32

Gek, ik ben er nl van overtuigd dat een slofteugel in de juiste handen goed werk kan leveren. Maar een stoot teugel en een stiek zijn twee keer niets.

Prestige___

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 23:48

Tuc schreef:
Zicky schreef:
Het enige nut van rijden met een elastiek/slof is het verkl*ten van je paard....

Helemaal gelijk ;)

Blijkbaar zijn dat mensen die er niets maar dan ook NIETS van kennnen..
dus volgens jou verkl**t jos lansink en ludo en dirk demeeersman..en nog zoveel topruiters hun paard?
want die rijden toch ook veel met slof..
Als je het op de juiste manier gebruikt is er ook niets mis mee!!!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:40

ik heb toch geen hele verkeerde ervaringen met het elastiek.
ik geef ook ruiterlijk toe dat het even een kortdurend hulpje voor mij als ruiter is,en word ook onder begeleiding gebruikt(ik heb zo om de week priveles,soms elke week)

pharagirlke schreef:
Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over :')

ik ben benieuwd wat je hier precies mee bedoeld?
en dat jij een elastiek niets vind,betekend niet dat hij voor een ander wel een goede hulp kan zijn.

een slof is ook niet voor iedereen geschikt,je hebt toch een paar dubbele teugels in je hand,en het is ook een handigheid die je moet hebben om de slof goed te kunnen hanteren zegmaar.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 07:44

crossmonster schreef:
Slof : word gebruikt door goede ruiters bij paarden die gemeen uitbreken oid..
Word door minder goede ruiters gebruikt als rem en als in-de-krul-trek-apparaat.

Stiek : word door ervaren mensen gebruikt als hulpteugel om jonge paarden de eerste paar keer aan de druk op de teugel te laten wennen, en daarna gaat dat ding de kast weer in.
Door minder ervaren ruiters word het als dagelijks hulpmiddel gebruikt met als gevolg dat paard de verkeerde spieren aanspant, en in de stiek gaat hangen.

Longeren met slof is een ander verhaal ;)

Há mee eens :P

Het was mij nog niet gelukt in een kort stukje, maar hier komt het dus wel op neer *\o/*

luffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:08

pharagirlke schreef:
Als een paard als een giraffe loopt en de rug weg drukt, is het een teken dat jij iets grondig fout doet of dat je ergens te onervaren bent. Dat los je niet op met een elastiek. ;) Ik ben ook geen Anky (danku god) maar zelfs ik ben er ingeslaagd om met lessen mijn paard fijn over de rug te laten lopen. Dus dan moet elk ander het ook kunnen. Het is IMO geen kwestie van het niet rijtechnisch kunnen oplossen (wat een stom uitvlucht "ik ben geen Anky") maar er gewoon geen tijd in willen steken. En dat vind ik dan weer zonde. Je hoeft nl echt geen Anky te zijn om een paard gewoon fijn over de rug te laten lopen met fijne aanleuning :(:) Als je dat denkt, zou ik me wat meer verdiepen in de sport die paardrijden noemt.

Wat heerlijk kort door de bocht weer!!
Ik denk niet dat jij kan bepalen of iemand er tijd in wil steken of niet. En ook niet of iemand te onervaren is.

SemdeLorijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-09 09:16

Ik heb er meer een voorbeeld bij dat mensen die constant met een slof om rijden er wel goed mee omgaan maar het punt is dat ze gewoon geen zin in het natuurlijke werk hebben... ze willen de paarden/pony's zelf niet aan teugel vragen en laten de slof het werk doen.
Ik vind dat je beter zelf het paard door de hals kan vragen dan dat je er een slof omheen knoopt.
Ik snap het best dan als alleen op 0% staat en je kunt gewoon niet meer zelf vragen dat er een slof uit de kast komt maar niet zomaar bij een 3 jarige of zoiets want doe moeten zo enzo al wat leren.
En die slof zal wel helpen maar je mag geen wedstrijden rijden met een slof... dus het is dubbel zoveel werk, eerst je paard met slof trainen en dan nog een keer zonder slof trainen, en dan op wedstrijd zie je dat het niet geholpen heeft want dan gooit hij het hooft weer in de lucht...

Dat is mijn mening :D

Phoe Phoe.. eindelijk uit getypet :z :Y)