Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
pharagirlke schreef:Punt is dat ik nog maar weinig paarden heb gezien die de juiste spieren gaan gebruiken van een slof. Het enige wat ik paarden er van zie doen, is er op gaan hangen.
barbara28 schreef:pharagirlke schreef:doe er dan een martingaal aan en neem degelijke(re) les. Helpt beter.
ik heb degelijke les en ik zie niet in wat er verkeerd aan is om dat als, tijdelijke!!, oplossing te gebruiken. Een paard die zijn rug wegdrukt, dat is lekker!
suleilitha schreef:Met correct slofgebruik is niks mis, de pest is dat er veel mensen niet weten hoe je met een slof om moet gaan. Verder is het een hulpmiddel wat ik alleen maar gebruik om een paard eeeeven op de juiste plaats te krijgen, dus incidenteel gebruik. Het is geen ding voor alledag.
suleilitha schreef:Pffft, nou vooruit, ik zal het even uitleggen. Ik heb regelmatig tuigers ingereden onder het zadel die alleen maar voor de kar hadden gestaan en waar dressuurmatig niks mee was gedaan, deze dieren krijg je heel moeilijk aan het verstand dat ze nageeflijk moeten lopen. Met de slof leer je ze min of meer om in de juiste positie te gaan lopen en na een keer of twee rijden heb je hem ook niet meer nodig.
Momenteel rij ik trouwens een hengst bij, en reken maar niet dat ik daar mee naar buiten ga zonder een hulpteugeltje eraan, just in case, snap je wel. Als meneer merries ziet of ruikt, en hij zet de kop erop, weet ik zeker dat ik het af moet leggen en vandaar dit stukje ingebouwde veiligheid, ik moet wel zeggen dat de slof er eigenlijk constant werkloos bijhangt maar mocht hij ontploffen, dan is het wel mijn extra stukje ingebouwde veiligheid, louter voor andermans veiligheid, en mijn eigen.
, ben het ook zeker met je eens in al deze gevallen! pharagirlke schreef:doe er dan een martingaal aan en neem degelijke(re) les. Helpt beter.
[/quote]
)
Ik ben ook geen Anky (danku god) maar zelfs ik ben er ingeslaagd om met lessen mijn paard fijn over de rug te laten lopen. Dus dan moet elk ander het ook kunnen. Het is IMO geen kwestie van het niet rijtechnisch kunnen oplossen (wat een stom uitvlucht "ik ben geen Anky") maar er gewoon geen tijd in willen steken. En dat vind ik dan weer zonde. Je hoeft nl echt geen Anky te zijn om een paard gewoon fijn over de rug te laten lopen met fijne aanleuning
Als je dat denkt, zou ik me wat meer verdiepen in de sport die paardrijden noemt.
stootteugel vind ik al helemaal niets! Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over
Tuc schreef:Zicky schreef:Het enige nut van rijden met een elastiek/slof is het verkl*ten van je paard....
Helemaal gelijk
pharagirlke schreef:Elastiek, ach, als je het juiste paard hebt rukt ie hem gewoon over
crossmonster schreef:Slof : word gebruikt door goede ruiters bij paarden die gemeen uitbreken oid..
Word door minder goede ruiters gebruikt als rem en als in-de-krul-trek-apparaat.
Stiek : word door ervaren mensen gebruikt als hulpteugel om jonge paarden de eerste paar keer aan de druk op de teugel te laten wennen, en daarna gaat dat ding de kast weer in.
Door minder ervaren ruiters word het als dagelijks hulpmiddel gebruikt met als gevolg dat paard de verkeerde spieren aanspant, en in de stiek gaat hangen.
Longeren met slof is een ander verhaal
pharagirlke schreef:Als een paard als een giraffe loopt en de rug weg drukt, is het een teken dat jij iets grondig fout doet of dat je ergens te onervaren bent. Dat los je niet op met een elastiek.Ik ben ook geen Anky (danku god) maar zelfs ik ben er ingeslaagd om met lessen mijn paard fijn over de rug te laten lopen. Dus dan moet elk ander het ook kunnen. Het is IMO geen kwestie van het niet rijtechnisch kunnen oplossen (wat een stom uitvlucht "ik ben geen Anky") maar er gewoon geen tijd in willen steken. En dat vind ik dan weer zonde. Je hoeft nl echt geen Anky te zijn om een paard gewoon fijn over de rug te laten lopen met fijne aanleuning
Als je dat denkt, zou ik me wat meer verdiepen in de sport die paardrijden noemt.