Het "echte" dressuurrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:44

Jeutje, wat een suggestief artikel dat van aannames aan elkaar hangt. Jammer. Een goed, gedegen artikel over welke takt van de paardensport ook, kan ik waarderen. Dit vind ik niet bepaald de discussie waard. :7

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:45

jasmijn78 schreef:
Schangah schreef:
Ik geloof dat bij jou het kwartje nog niet echt bij je valt. De amazones die daar reden waren nederlands die een les kregen van Andreas. Je haalde direct de rijders eruit die volgens LDR reden.

Ja, klets hier nog maar eens om heen!!! Het doet je geloofwaardigheid echt geen goed.

Maar ik moet zeggen: je hebt mij echt heel erg aan het lachten gemaakt :D Ik lig hier echt helemaal in een deuk! Kom niet meer bij :D

Echt knap hoe je weer zo'n bruggetje weet te bedenken dat als er slecht wordt gereden bij een klassieke/AR instructeur om dan alsnog de 'moderne' dressuur de schuld te geven

Ik geloof echt dat je blond bent :o? en die oogkleppen zitten er nog steeds zo te zien.
Je had vanmiddag ook mogen meedoen.
Laatst bijgewerkt door Schangah op 29-03-09 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

timilon

Re: Het "echte" dressuurrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:48

dames,laten we het gezellig houden.
ruzie's of meningsverschillen(zoals je wilt) vechten jullie per pb maar uit.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 21:55

Schangah schreef:
Ik geloof echt dat je blond bent en die oogkleppen zitten er nog steeds zo te zien.

Eh... dus als ik voortaan een klassieke instructeur zie met een slecht klasje dan is automatisch de verklaring daarvoor dus dat die slecht rijdende ruiters uit Nederland komen en aan LDR deden?

En alle ruiters die bij een 'moderne' dressuurinstructeur lessen en in die les mooie dingen laten zien waren zeker de week ervoor even bij Andreas geweest :+

Zo lust ik er nog wel 10.

Schangah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-09 22:01

Nu lig ik in deuk, het kost me nu te veel kwartjes, besteed ze liever aan iets anders. :wave:

insun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 01:22

Dit hele topic wordt weer een welles-nietes verhaaltje; iedereen valt de verdediger van het andere standpunt aan, zonder zelfs maar na te denken en begrip probeert te tonen over datgene wat z'n "tegenstander" zegt.
Waarom is er tussen ons (allen paardenliefhebbers) zoveel haat en nijd? Waarom kunnen wij ,als volwassen mensen die één gemeenschappelijke passie hebben (nl. paarden) niet discussiëren zonder persoonlijk te worden? Ik volg dit topic en zie slechts enkele niet bevoordeelde posts. En juist op die posts word niet gereageerd.
Ikzelf vind de post van Kikka iets om over na te denken zónder dat er met een beschuldigende vinger gewezen wordt (in tegenstelling tot citaat van TS) Even ter herinnering:
Kikka schreef:
Ik ben het eens met Jasmijn78 in de zin van dat het een geromantiseerd verhaaltje is. Ik geloof niet in het perfecte plaatje van een 13jarig paard dat geestelijk en lichamelijk aan een oorlog toe is als inderdaad de soldaten nog niet eens 18 waren. Waarom wel je paarden zo hoog opleiden als je soldaten nog niet eens de baard in de keel hadden?

Wat betreft het doel en middelverhaal van het dressuurrijden; gebruiken wij het paard (middel) niet allemaal gewoon om op onze eigen manier plezier (doel) te maken? Of we dat nu op bijzonder serieuze wijze doen door dagelijks 7 paarden op een grote dressuurstal te trainen of wekelijks een buitenritje te maken met je boscrosser, we maken allemaal gebruik van het wezen paard. De een doet dat op een andere manier dan de ander, maar in essentie is het hetzelfde. Waar we voor moeten zorgen is dat het paard, wat zo braaf alles doet wat wij hem opdragen, zoveel mogelijk ontlasten. Zij hebben er tenslotte niet om gevraagd dat wij met ons volgevreten lijf bovenop ze gaan zitten en dan ook nog van ze verlangen dat ze braaf tussen witte hekjes leuke huppeltjes doen of over gekleurde hekjes springen.

De dressuur is inderdaad een doel geworden, voor dressuurruiters. Springruiters zien het als een middel om hun doel te bereiken. In alle takken zijn er ruiters te vinden die dat op een goede manier doen en het paard in hun waarde laten, maar helaas zijn er ook in alle takken minstens zoveel ruiters te vinden die dat niet doen. En nu mijn punt :P: De schuld ligt niet alleen bij de dressuurruiters, onder springruiters, enduranceruiters, westernruiters, gangenruiters én recreatieruiters zijn er minstens zoveel 'schuldigen'. Dit soort discussies zijn goed, om zoveel mogelijk mensen ervan bewust te maken dat we het paard zoveel mogelijk op een manier moeten trainen die er voor zorgt dat ze zo min mogelijk last van onze hobby hebben.

Waarom regeert niemand (pos. of neg.)op deze post? Misschien omdat Kikka een neutrale mening geeft, niet schopt en daardoor niet terug geschopt kan worden?

Hestejente, jij geeft als enige antwoord op mijn vragen; waarom ziet iedereen enkel het slechte in dressuurruiters en waarom mag ik deze oefeningen niet in een proef tonen.
Dat waardeer ik zeer! :j Ik geef duidelijk aan dat ik iets niet snap en stel daarom een aantal vragen.
Niemand, behalve jij, doet moeite om m'n vragen te beantwoorden.

Als antwoord op jouw antwoorden kan ik enkel zeggen; misschien willen jullie enkel die verhalen horen? Ik hoor niemand over de wanpraktijken die bij gangenpaarden gebruikt worden (kijk op de homepagina bij bokt). Verder vraag jij mij wat het doel van proefjes rijden is. Jasmijn78 geeft daar een antwoord op waar ik het helemaal mee eens ben (maar ik ben het níet eens op welke toonaard dit antwoord gegeven wordt, omdat er geen respect naar mekaar toe uit spreekt.)
Daarbij wil ik eraan toevoegen dat ik doodgewoon plezier heb aan wedstrijden rijden.

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:23

He wat nou weer jammer dat dit weer zo'n wellus/nietus discussie wordt. Het echte dressuur rijden is gewoon samen met je paard één zijn.
Ja ik ben gister ook naar de clinic van Hausberger geweest. En in de toekomst hoop ik echt om eens les van hem te kunnen krijgen.Wat hij heel belangrijk vond is dat het paard je partner hoort te zijn en dat zij streven dat de paarden tot hun 24/25 jaar nog fit zijn om te werken. Ja het op lengte rijden voorwaarts /neerwaarts is in de rijschool van Wenen een zeer belangrijk onderdeel.Vooral de jonge paarden van vijf jaar worden veel voorwaarts/ neerwaarts gereden Waar hij ook heel veel op hamerde was voor de loodlijn rijden en sommige mensen hadden daar toch wel moeite mee. Maar je zag ook duidelijk dat de paarden beter gingen bewegen. Ik vond het een hele leerzame clinic. Mijn grote voorbeeld zal Wenen toch echt blijven.Heb vroeger voor mijn opleiding op veel dressuurstallen gewerkt zowel in Nederland als Duitsland. Heb in die tijd weinig met plezier gereden op een enkele daargelaten. Ik rij nu meer op de Wenen manier zeg maar en heb weer veel plezier in het rijden.
Maar iedereen moet gewoon doen op de manier waar hij/ zij en het paard plezier in heeft !!! Of dat nou modern is of klassiek maar zorg ervoor dat je paard je partner blijft !!!

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:31

Ik heb geen idee of ik modern of klassiek les krijg. Ik krijg gewoon les van een kundige instructreur die naar mijn paard kijkt, en kijkt wat werkt en wat goed is voor mijn paard. We beginnen altijd VWNW, altijd eerst een horizontaal evenwicht, en gaan daaruit verder. Altijd eerst zorgen dat mijn paard voorwaarts is voor er verder gewerkt wordt.

De ene keer werken we gewoon aan een fijn lopend los paard, de andere week oefenen we specifiek onderdelen uit een proef die ik dat weekend moet lopen (ja, de "kunstjes" dus!)

Paard is 16 en doet het nog prima. We hebben samen lol aan het rijden van dressuurwedstrijden. En ik snap niet wat daar nou ineens mis mee kan zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:43

Jasmijn78 schreef:
Af en toe begrijp ik ook niet waarom ik nog moeite doe. Maar ik ben het echt zat om als fanatieke wedstrijdamazone via dergelijke artikelen en topics steeds in een kwaad daglicht te worden gesteld. Maar goed; reacties van sommige hier spreken al boekdelen wat betreft kennis en ervaring van dressuur.

Het artikel gaat niet over Jasmijn78 en het topic gaat ook niet over Jasmijn78. Als je denkt dat de wereld om jou draait, krijg je dus dit soort zinloze discussies waarbij jij je niet-gerespecteerd voelt en jij respectloos richting anderen reageert. Bepaalde ideeën, meningen, topics en artikelen gaan namelijk helemaal niet over Jasmijn78. Dus waarom trek je het je zo persoonlijk aan en ga je zo in verweer.
Blijkbaar voel je je persoonlijk aangesproken en zit er dus wel een kern van waarheid in als het om jou gaat? Anders zou je niet zo in verweer gaan namelijk. Als jij vindt dat het artikel niet op jou van toepassing is, dan raakt de inhoud je namelijk ook niet.

En verder kun je niet stellen dat mensen die jouw mening niet delen, geen kennis en ervaring hebben wat dressuur betreft. Lekker makkelijk is dat, "jij bent het niet met me eens en hebt een andere kijk dan ik, dus je hebt er geen verstand van". Da's ook geen manier van discussiëren.

Zelf vind ik zeker goede punten in het artikel, om als ruiter bij stil te staan (welke discipline dan ook), zoals cissy op de vorige pagina al aangaf. Jezelf zaken afvragen en je verder verdiepen, waarom doe ik dit, waarom wil ik dit, wat vindt mijn paard ervan, etc.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:51

JoviBan schreef:
"jij bent het niet met me eens en hebt een andere kijk dan ik, dus je hebt er geen verstand van". Da's ook geen manier van discussiëren.

Maar Joviban, punt is denk ik meer dat het merendeel geen idee heeft van de training van een (top)sportpaard. Daar bestaat een hele overdreven voorstelling van zaken over. En als je dan eens aangeeft hoe het wél zit, dan nog neemt men dan niet aan.
De kritiek op de dressuur is voor een groot deel gebaseerd op een keertje voorterrein kijken. Daar kán je gewoon geen mening op baseren voor de hele dressuursport :n .

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:56

insun schreef:
Waarom regeert niemand (pos. of neg.)op deze post? Misschien omdat Kikka een neutrale mening geeft, niet schopt en daardoor niet terug geschopt kan worden?

Hestejente, jij geeft als enige antwoord op mijn vragen; waarom ziet iedereen enkel het slechte in dressuurruiters en waarom mag ik deze oefeningen niet in een proef tonen.
Dat waardeer ik zeer! :j Ik geef duidelijk aan dat ik iets niet snap en stel daarom een aantal vragen.
Niemand, behalve jij, doet moeite om m'n vragen te beantwoorden.

Als antwoord op jouw antwoorden kan ik enkel zeggen; misschien willen jullie enkel die verhalen horen? Ik hoor niemand over de wanpraktijken die bij gangenpaarden gebruikt worden (kijk op de homepagina bij bokt). Verder vraag jij mij wat het doel van proefjes rijden is. Jasmijn78 geeft daar een antwoord op waar ik het helemaal mee eens ben (maar ik ben het níet eens op welke toonaard dit antwoord gegeven wordt, omdat er geen respect naar mekaar toe uit spreekt.)
Daarbij wil ik eraan toevoegen dat ik doodgewoon plezier heb aan wedstrijden rijden.

Ja, je stelt toch gewoon een vraag ;) Kijk, ik vind het ook leuk om proefjes te rijden, ik snap dat jij dat ook vindt. Op het moment breng ik mijn paard nog niet uit maar dat zal dit jaar wel gebeuren, en dan zal mijn doel zijn om aan de jury te laten zien wat ik onder die omstandigheden (stress van paard z'n eerste proefje ooit) en op dat moment met 'm kan neerzetten :=

Misschien heb je ook wel een punt dat sommigen hier alleen het negatieve van een ander kunnen zien, wellicht omdat het dressuurgeprik-voor-de-punten me nogal dwars zit ;) En omdat ik dat soort rijden nogal vaak tegenkom, kijk maar eens op HAW, dan zie je wat ik bedoel. Zo rijden heel veel mensen, ook niet-bokkers. En er zijn natuurlijk ook fototopics van mensen die wél fijn rijden ;) Misschien moest ik maar eens naar jouw dressuurwedstrijd komen kijken, laat jij mij dan een proef zonder gepluk zien? :P

Laten we het in ieder geval eens zijn over dat de insteek in het rijden, of je dat nou dressuur noemt of niet, samenwerking met het paard, en werken aan verbetering van de combinatie hoort te zijn.

Joviban: _/-\o_

LDRD: wie heeft het over topsport? Wij hebben het hier over dressuur, dacht ik. Dressuur vind ik nog steeds geen sport of zelfs maar een discipline, maar gewoon een essentieel onderdeel van je rijden. Hierboven heb ik ook al wat onderstreept ;)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 07:59

Ik heb 'top' ook tussen haakjes gezet.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:05

JoviBan schreef:
...
En verder kun je niet stellen dat mensen die jouw mening niet delen, geen kennis en ervaring hebben wat dressuur betreft. Lekker makkelijk is dat, "jij bent het niet met me eens en hebt een andere kijk dan ik, dus je hebt er geen verstand van". Da's ook geen manier van discussiëren.
...

Natuurlijk wil het niet zeggen dat mensen die Jasmijn's mening niet delen de kennis en ervaring niet hebben wat dressuur betreft. Maar zeg nou zelf, als je de felste tegenstanders in dit topic hun profiel bekijkt zie je (even generaliserend) de ene haflinger na de andere ijslander. Op de foto's zie ik dan weinig dressuurmatige training. Ik ben het dan wel eens met Jasmijn. Als je zo'n felle mening hebt over dressuur, dan kan je dat niet alleen basseren op wat je wel eens op een wedstrijd bij je in het dorp heb gezien.

Het zijn allemaal verhalen van 'ik zie altijd bij mij op de manege' 'en moet je maar eens kijken wat een mishandeling ik daar op die wedstrijd zag'. Maar geen ervaringen die zeggen 'Toen ik vroeger zelf LDR reed ben ik erachter gekomen dat mijn paard daar niet beter van werd, en heb ik een andere weg gekozen'.

Dus veel meningen die gebasseerd zijn op horen zeggen en van een afstandje zien. Sommige dingen moet je gewoon zelf hebben meegemaakt, gevoeld, om er een echte mening over te hebben. (Ik kan ook wel zeggen dat afrika een heel mooi continent is, heb namelijk wel eens een foto gezien, maar ik ben er nog nooit geweest. Wat is mijn mening dan waard?) Met alleen wat boeken lezen en DVD's kijken kom je er niet.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:14

LDRD schreef:
Ik heb 'top' ook tussen haakjes gezet.

Dus wat is dan je probleem?

Anoeska, ik heb nog geen rijfoto's van mijn... IJslander inderdaad. Waarom zou een haflinger of IJslander niet dressuurmatig gereden kunnen worden? Maar je mag best komen kijken wanneer ik rijd hoor.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:16

Ik bedoel natuurlijk niemand persoonlijk. En ik weet ook dat er talloze voorbeelden van goed presterende ijslanders, haflingers, fjorden enz. enz. enz. zijn.

Maar ik denk dat je de strekking van mijn post wel begrijpt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:20

Ik heb niks tegen dressuur, en ik zou het erg jammer vinden als jij dat dacht. Ik heb wel wat tegen het geprik-voor-de-punten, waar ik zelf niet over kan vertellen uit eigen ervaring omdat ik dat nooit heb gedaan. Maar kijk nou zelf eens om je heen op een willekeurig concoursterrein. Dan zie je toch zelf ook dat er nogal wat mensen zijn die rijden "voor het kunstje"?

Wellicht, en dit is maar een gedachtekronkel van mij, hebben mensen die niet op een "standaard" paard rijden, en daarmee bedoel ik een grote warmbloed die voor de sport gefokt is, niet alleen wat paarden maar ook wat rijden (inclusief dressuur) betreft een andere visie. Minder mainstream, zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:31

@Anoeska:
Ik kijk zelden in profielen, maar ik geloof je op je woord. ;)
Voor de volledigheid heb ik wel even in het profiel van Jasmijn78 gekeken en zie daar ook geen rijfoto's. Ze kan dus wel in ieder topic roepen dat zij het zo goed doet allemaal, maar dan wil ik ook wel eens wat plaatjes en filmpjes zien, anders is zij op haar beurt ook niet zo geloofwaardig.

Verder denk ik dat je niet alles eerst zelf gedaan hoeft te hebben (of er geweest moet zijn) voordat je daar een mening of gevoel over kunt hebben. Ik hoef zelf bijv. niet met twee bitten te gaan rijden om tot de mening te komen dat twee bitten niet zo aangenaam is voor m'n paard. Ik hoef bijv. ook geen join up te gaan doen om tot de mening te komen dat een join up niet zo'n goed idee is. Ik hoef ook niet in Amerika te zijn geweest om tot de mening te komen dat ik het niet aantrekkelijk vindt om naartoe op vakantie te gaan. Zo hoef ik heel veel dingen niet eerst zelf te doen om daar een mening over te kunnen vormen. Luisteren, kijken en voelen zijn ook heel belangrijke zaken om tot een gedegen mening te kunnen komen.
En dan nòg, maak je dikwijls mee op Bokt dat wanneer je wèl je eigen ervaring vertelt, dat dat ook met dezelfde gang van tafel wordt geveegd. Ook eigen ervaringen worden in discussies nauwelijks serieus genomen, dat zegt ook vrijwel niemand iets. Dan wordt er geschermd met "ja maar jij". ;)

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:37

jasmijn78 schreef:
Even ter info: een NIET goed getraint en gezondgehouden paard zal GEEN punten scoren in de dressuursport. Dus ook als je aan dressuursport doet is het van belang je paard happy, sterk en gezond te houden.

Dat ben ik niet met je eens, ik vind de wijze waarop wedstrijdpaarden worden gehouden vaak bedroevend.

Over hoe en wat van trainen en wedstrijden heb ik niet genoeg verstand, maar alleen al het feit hoe vele (niet allemaal uiteraard) paarden van pure dressuurruiters erbij staan is voor mij al genoeg om te weten dat er velen, niet goed bezig zijn.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:50

hestejente schreef:
Ik heb niks tegen dressuur, en ik zou het erg jammer vinden als jij dat dacht. Ik heb wel wat tegen het geprik-voor-de-punten, waar ik zelf niet over kan vertellen uit eigen ervaring omdat ik dat nooit heb gedaan. Maar kijk nou zelf eens om je heen op een willekeurig concoursterrein. Dan zie je toch zelf ook dat er nogal wat mensen zijn die rijden "voor het kunstje"?

Verdiep je eerst eens in de training. Vanaf een voorterrein kan jij niet beoordelen of iemand een kunstje aangeleerd heeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:52

BraveSpots schreef:
Dat ben ik niet met je eens, ik vind de wijze waarop wedstrijdpaarden worden gehouden vaak bedroevend.

Over hoe en wat van trainen en wedstrijden heb ik niet genoeg verstand, maar alleen al het feit hoe vele (niet allemaal uiteraard) paarden van pure dressuurruiters erbij staan is voor mij al genoeg om te weten dat er velen, niet goed bezig zijn.

En hoeveel knuffelpaarden/recreatiepaarden worden er niet verkeerd behandeld dan?
Daar schieten mij vaak de tranen van in de ogen hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 08:55

LDRD schreef:
Verdiep je eerst eens in de training. Vanaf een voorterrein kan jij niet beoordelen of iemand een kunstje aangeleerd heeft.

Wat bedoel je hiermee? Verdiepen in hoe een goede training behoort te zijn of hoe de betreffende ruiters thuis trainen?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:07

Hoe de betreffende ruiter thuis trainen, vanaf het moment dat het paard onder het zadel komt.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:11

Helaas heb ik nog steeds veel te weinig rijfoto's en al zeker niet van mijn lessen. Vind ik zelf ook jammer, maar dat komt echt nog wel. Dus ik vind het behoorlijk vooroordelende commentaar hier weer erg triest. :+

Knap altijd dat mensen precies denken te weten wat je precies met je 'niet typische dressuurpaard' doet. :roll:
Gelukkig weet ik zelf beter wat betreft mijn persoonlijke ervaringen van zowel nu als in het verleden. Daarbij heb ik mijn huidige eigen paard nog niet veel bereden, aangezien ik vooral wilde wachten tot hij wat ouder en volgroeider was. Inmiddels bijna 5 jaar en de bedoeling is dat we dit jaar wat fanatieker aan de slag gaan. :j

Verder ga ik met Joviban mee, dat veel mensen net zo hard bleren, maar ook niets van zichzelf laten zien. :?

Ik zou zeggen, kom maar op met de foto's en de filmpjes dan. :D

Verder heb ik de website van die Josepha eens bekeken. Op zich vind ik alles er heel vriendelijk uitzien, voor zover je dat kunt beoordelen met die paar filmpjes. Wat me opviel: Ik vind haar handhouding wat 'slordig', maar dat kan ook te maken hebben met het beleren van het paard misschien. Bij die filmpjes staat er niet bij hoe ver het paard an sich in training is. Bij het centered riding op mijn paard, die ik daarbij ook aan het beleren was destijds, had ik in het begin ook dat soort teugelhulpen om het sturen, het wenden te ondersteunen. Dus daar kan ik weinig over zeggen..... Wat ik wel kan zeggen is dat centered riding toch een andere manier is dan het gemiddelde Engelse rijden. Daar moet je wel van op de hoogte zijn, anders snap ik dat je het niet 'ziet'. Ik vind het rijden met de cordeo erg gaaf. Dat wil ik ook met mijn paard!!!! :)

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:15

Twiggy2008 schreef:
Knap altijd dat mensen precies denken te weten wat je precies met je 'niet typische dressuurpaard' doet. :roll:
Gelukkig weet ik zelf beter wat betreft mijn persoonlijke ervaringen van zowel nu als in het verleden. Daarbij heb ik mijn huidige eigen paard nog niet veel bereden, aangezien ik vooral wilde wachten tot hij wat ouder en volgroeider was. Inmiddels bijna 5 jaar en de bedoeling is dat we dit jaar wat fanatieker aan de slag gaan. :j

Mag ik hieruit afleiden dat jij denkt dat op een dressuurpaard een zadel ligt zodra deze 2.5 jaar is?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-09 09:22

Nee, dat mag je niet. Al hoop ik ook dat het niet gebeurt :n . Ik had het alleen over mijn eigen persoonlijke situatie met mijn eigen paard. ;)