Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:12

Je had inderdaad gezegd dat het een Metall was en daaruit ontstond bij mij de gedachte dat het die Metall kon zijn uit een merrie die Indoctro als pa heeft, dus dat het gaat om een Metall x Indoctro, snappie me nog??
Tja, het is me geheel duidelijk dat je denkt dat Kiwiko niet kan rijden en dat ik zei de gek dat ook niet kan, maar je zou je wel eens erg kunnen vergissen..... verder betrap ik je erop dat je het erg leuk zou vinden om mensen door de lucht te zien vliegen, maar ach....... als je dat vaak genoeg ziet wordt het ook weer zo gewoontjes ;)
Maar nu even to the point, ga het maar even regelen, dan kom ik binnenkort wel even langs.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:14

suleilitha schreef:
Robbert, iemand die veel paarden heeft ingereden, correct rijdt en een boel ervaring heeft, rijdt echt binnen een keertje of zeven een groentje onder het zadel te hebben gehad, naar winst in de B, believe it... or not.

Dat gaat toch echt niet meevallen. Het heeft bij de meeste jonge beesten toch een tijdje nodig, voordat ze in balans een rechte lijn en een volte om het binnenbeen kunnen lopen en netjes in een tempo en nageefelijk kunnen galoperen.
Als je het op een normale manier doet tenminste.

Ik geloof dat ik mezelf een best handige ruiter mag noemen en binnen een keer of 7 rijden zijn bij mij de meeste paarden niet zo ver dat ze dat allemaal kunnen.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:16

suleilitha schreef:
Je had inderdaad gezegd dat het een Metall was en daaruit ontstond bij mij de gedachte dat het die Metall kon zijn uit een merrie die Indoctro als pa heeft, dus dat het gaat om een Metall x Indoctro, snappie me nog??
Tja, het is me geheel duidelijk dat je denkt dat Kiwiko niet kan rijden en dat ik zei de gek dat ook niet kan, maar je zou je wel eens erg kunnen vergissen..... verder betrap ik je erop dat je het erg leuk zou vinden om mensen door de lucht te zien vliegen, maar ach....... als je dat vaak genoeg ziet wordt het ook weer zo gewoontjes ;)
Maar nu even to the point, ga het maar even regelen, dan kom ik binnenkort wel even langs.

Je hebt pb ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:17

Keeee ik ga even lezen....

DeniiSee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:18

Bij mijn pony, waar ik 6 dagen in de week een uurtje op rijd, moet ik hem zeker wel bezig houden, anders gaat hij zelf wel mee denken, daar ben ik telkens mee bezig met ff pasje opzij, pasje terug, pasje vooruit, zorgen dat hij spanningen kwijt kan, en lekker ontspannen blijft door lopen. Bij hem moet je niet erop zitten en meerijden, maar echt je ding blijven doen.. Als je hem 1 centimeter geeft, neemt hij 1 centimeter.
Al moet ik zeggen dat ik nogsteeds niet vlug genoeg ben om hem bij te houden, maar dit ligt totaal aan mij dat ik er sneller op moet reageren, ik weet wat ik moet doen, maar het is makkelijker gezegt dan gedaan.

Ik denk wel dat iedereen zo op hem zou kunnen weg rijden, het is bij hem wel echt centimeter/millimeterwerk, vingertoppenwerk, je doet het al gauw te groot bij hem want hij is zo licht eigenlijk op je hulpen te rijden, ik heb er zelf alleen nog soms wat moeite mee om het precies goed af te stemmen, maar daarom heb ik ook 6 dagen rijden en 4/5 dagen les.

Zelf weet ik dat ik nog niet op elk paard kan stappen en weg rijden, zoveel ervaring heb ik nou ook nog niet.. hoop het wel ooit te hebben, want mn instructrice zei vanmiddag ook, je kan het wel je weet hoe het moet want je hebt het een tijdje terug echt super gedaan, toen waren we ook met het grote draven bezig, ze gelooft in me, en dat geeft je toch net weer een stukje meer vertrouwen en doorzettingsvermogen om het allemaal nog beter te doen en het niet op te geven.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:21

Anoeska schreef:
Volgens mij denken ook sommige mensen dat hun paard echt zoooo bijzonder is, lees hier ook al dat Twiggy en Hinke denken dat op hun paarden niet weg te rijden is. Ik denk dat als je een handige ruiter bent (dus niet eentje die maar wat probeert, zoals ik) dan kan je ook op zulke paarden gewoon rijden. Het draait gewoon om ruitergevoel, opstappen met zelfvertrouwen en veeeel ervaring.

Ik heb ook een heel bijzonder paard, dat vind ik zelf in elk geval wel :) . Vind jij jouw paard niet heel bijzonder dan? :D
Ik ben idd overtuigd dat niet iedereen zo op mijn paard weg rijdt ;) . Maar iemand die het wil proberen, is van harte welkom. Graag zelfs, ik leer graag nieuwe en handige dingen, dus als ik de kans krijg. Ik zeg er meteen ook eerlijk bij dat ik zelf ook echt niet zomaar op ELK paard weg rij, hoor. Mij hoor je dat echt niet beweren...... Verre van zelfs..... Ik ben in de omgang met paarden iets beter dan er op zittend. :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:29

Ja, mijn paard is ook heel bijzonder VOOR MIJ. Maar dat wil voor mij niet zeggen dat een behoorlijke ruiter niet zo met haar wegrijdt. Die kan prima met haar aan de slag, geen finetuning, maar de grote lijnen lukken wel.

Natuurlijk ken ik haar een stuk beter, en kan ik inschatten dat vuurwerk dat buiten afgestoken wordt haar niets doet, maar dat die plastic zak naast het ruiterpad reden is om een meter opzij te springen. Ja, dat zijn de kleine dingetjes die je alleen van je eigen paard weet. Maar dat wil niet zeggen dat iemand anders er niet leuk mee weg kan rijden.

Met ruitergevoel, vertrouwen en ervaring denk ik dat je met ieder paard wel wat kan.

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:40

Ik volg de orun 2e fase en wij moeten op een vreemd paard 2 x 20 minuten dressuur rijden en 2 x een B parcours springen.
Heb nog maar op één paard van mijn medecursisten gereden, dus het is voor mij allemaal nieuw.
Heb vroeger op een handelsstal gewerkt en heb tig paarden onder de kont gehad, kan me niet herinneren dat ik er met 1 niet overweg kon. :n
Natuurlijk is elk paard anders, maar de basis is qua rijden hetzelfde. ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:56

Ben tot nog toe nog geen paard tegen gekomen waar ik geen B proefje uit kreeg. Maar ik heb ook nog niet élk paard gereden. Wel al heel verschillende paarden.

Maar ik ben nog altijd heeeel erg jaloers op KiWiKo :j Ondanks dat ze altijd beweerd geen talent te hebben heeft de bewuste madam meer ruitergevoel in haar pinken dan veel ruiters in hun hele lichaam. Ja sorry KiWiKo, zag dat je het hier weer zei en het moet nou verdorie maar eens gedaan zijn met jezelf te onderschatten :j

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 00:59

Ik was er altijd van overtuigd dat iedereen op mijn merrie zo weg zou kunnen rijden, en er nog probleemloos een L- nivo mee zou kunnen rijden ook... Heb ik even op mijn neus staan kijken toen er iemand opstapte (of beter gezegd: dat probeerde) en madam bokkend, racend, steigerend en ondertussen vliegende keertwendingen makend door de bak stuiterde en en passant nog even wat virtuele hindernissen van minstens 1 meter meenam... En dat ging echt niet om een beginner, maar iemand die proffessioneel paarden traint.

Sinds die keer let ik altijd heel goed op de hele houding van het paard, of ik het aandurf erop te gaan zitten of vriendelijk bedank. Dat ik zelf ook een keertje in een vergelijkbare actie van een wildebras venijnig ben gevallen helpt ook trouwens. Ik ben geen held en niet levensmoe en weet dat ik niet snel genoeg ben voor sommige paarden. Dat is een stukje zelfkennis (mag je dat zo zeggen zonder arrogant te klinken?) waar ik stiekem heel trots op ben.

Voor diegenen die dergelijke bloedjes wel aandurven en daar ook ervaring mee hebben waardoor ze dat kunnen heb ik veel respect, diegenen die DENKEN dat ze ook de hypernerveuze bloedjes, of valse krengen aan kunnen noem ik gewoon roekeloos.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:49

nou ik geef toe dat ik lang niet ieder paard weet te bewegen tot een B proef hoor,zelfs mijn eigen pony niet.
(daar staat dan weer tegenover dat ook niet iedereen op haar weg rijdt en een correcte B proef neer kan zetten,wel is ze heel braaf dus in dat opzicht durf ik iedereen er wel op te laten.bij mij ligt dat trouwens meer aan mn eigen rijkunsten ;) )

respect voor de mensen die het wel (denken) te kunnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 07:59

ik kan wel op elk paard wegrijden...of ik blijf zitten is een tweede, en een B proef dat al helemaal niet maar ik kan er wel op wegrijden...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 09:30

Even terugkerend naar de oorspronkelijke vraag van de TS met de opmerking van haar instructeur in gedachten "je moet op elk paard kunnen wegrijden" zeg ik: ja, daar heeft de instructeur gelijk in!

Een goed opgeleide, talentvolle ruiter, met ruim inzicht en gevoel voor paarden, zal dat zeker kunnen. Rijden is tenslotte ook het beschikken over een open telefoonlijntje, waarbij je vanaf de eerste seconde kunt communiceren, luisteren en antwoorden. Weten wat voor vlees je in de kuip hebt . En die kwaliteiten stellen je zeker in staat om te kunnen anticiperen, te reageren op de juiste manier en op te vangen indien nodig. Onafhankelijk van welk paard je dan ook onder 't zadel hebt.

De vraag wordt hier echter omgebogen naar bloederige, bokkende-vliegende spektakel paarden en dan komen er vanzelf wel mensen uit de kast die zeggen dat ook te kunnen. Tja, dan zit je meteen in de categorie van personen als Gert van den Hof ( of de brutale wannabe's!), die met geweld en vooral door het paard te overdonderen, er wel een tijdje op blijven zitten en na een kwartiertje kunnen roepen dat-ie "mak" is..

De onderliggende gedachte van de uitspraak van de instructeur ( althans dat mag ik hopen) is dus simpelweg dat je eraan moet werken om dat fijne gevoel te ontwikkelen, en niet dat je in de nabije toekomst moet gaaan solliciteren naar een baantje bij het circus of moet verhuizen naar Texas om dienst te doen als paardenbreker.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:29

In theorie denk ik ook dat een goede ruiter op elk paard zou moeten kunnen wegrijden.

In de praktijk ligt dat denk ik even anders. Er zijn veel factoren die daar invloed op kunnen hebben. Dat is ook de reden dat ik denk dat het in de praktijk niet altijd opgaat.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:29

CaroleKlomp schreef:
In theorie denk ik ook dat een goede ruiter op elk paard zou moeten kunnen wegrijden.

In de praktijk ligt dat denk ik even anders. Er zijn veel factoren die daar invloed op kunnen hebben. Dat is ook de reden dat ik denk dat het in de praktijk niet altijd opgaat.

Precies wat ik bedoel. ;)

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:33

@ Jannepauli...
En dat sluit weer aan op wat ik ergens in het begin van het topic zei (pag. 1 ofzo), dus ben het wel met je eens :d

Er zijn hier een aantal mensen die idd aardig op 1 lijn zitten :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 10:36

Als je op veel verschillende paarden heb gereden en bij veel bedoel ik niet 10, maar de mensen die het als beroep doen, zoals kiwiko en wekelijks andere paarden te rijden krijgen. Die hebben wel de handigheid dat ze op bijna elk paard weg kunnen rijden. Ook een B proef rijden is dan echt niet moeilijk. Dat is niet meer dan een volte en een overgang tussen wat letters.
En ook een jong paard daar gallopeer je vaak de tweede keer al op. Die heb je na een paar keer rijden ook een B proef rond. Winstpunt waardig is dan vaak meer is het een kijkerd of niet.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:23

Citaat:
De vraag wordt hier echter omgebogen naar bloederige, bokkende-vliegende spektakel paarden en dan komen er vanzelf wel mensen uit de kast die zeggen dat ook te kunnen. Tja, dan zit je meteen in de categorie van personen als Gert van den Hof ( of de brutale wannabe's!), die met geweld en vooral door het paard te overdonderen, er wel een tijdje op blijven zitten en na een kwartiertje kunnen roepen dat-ie "mak" is..

Dat is volstrekte onzin. Hoezo geweld? Wat heeft het hebben van een goede zit, handig zijn, en veel lef hebben met geweld te maken?
Ik heb het trouwens niet over een vliegend bok-spektakelpaard, maar over een gevoelig sportpaard. Als je beroepsruiter bent zijn dat vaak juist de paarden waar je mee om moet gaan nl.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:34

Hinke schreef:
Ik zie niet in waarom je op elk paard weg zou willen kunnen rijden. Als je paardrijden als hobby hebt is dat toch nergens voor nodig? Als je voor je beroep paarden corrigeert en beleert is dat wel nodig, maar dat doet de meerderheid van de ruiters nou eenmaal niet.

Ik kan zeker niet op elk paard weg rijden en daar heb ik ook totaal geen enkele behoefte aan ;)

KiWiKo schreef:
ik weet dat ik op elk paard wegrijd........... echt....... noem het kapsones, dat mag.......

ik ben slechts in een ding goed in mmijn leven en dat is het aanvoelen van paarden en daar adequaat op reageren :)

:= Ja hoor! Ik denk het ook. Mn ouders hebben nog wel een leuke metal merrie voor je staan, mag je daar even op weg rijden. Vorig jaar is ze m1 geweest, maar nu heeft ze een jaartje stil gestaan. Eerlijk paard, maar wel bloederig, en als ze een poosje stil heeft gestaan heeft ze de neiging als je dan weer op wilt stappen helemaal uit haar stekkerdoos te gaan :P Je mag het proberen als je wilt! (*laad alvast de batterij van de videocamera op*)
Dan kun je wel een paard goed aanvoelen maar imo moet je gewoon heel handig zijn, héel rap kunnen opstappen, en veel lef hebben.

.

gut :D :D laat dat nou 15 jaar lang mijn werk zijn geweest :) :)

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:38

Nou ik weet wel zeker dat er bijna geen mensen weg rijden op Only Time, waarom niet?
Nou omdat hij aan me gewend is, en ik heb er ook zeer lang over gedaan tot ik een beetje normaal op hem kon rijden.
Veel van mijn vriendinnen hebben het ook wel eens geprobeert en die stonden binnen 5 minuten weer op de grond.
En niet door middel van bokken of steigeren, maar gewoon dat Only er dan lekker bij gaat liggen, hij wil gewoon geen anderen op z'n rug.
Het heeft me dan ook heel erg veel tijd gekost om hem zo ver te krijgen dat ik er niet van af val. :+

Verder weet ik wel zeker dat ik ook niet op alle paarden weg rijd, want er zijn er vast wel meer als Only Time.
Maar ik denk elk paard die een beetje 'normaal' is dat ik daar wel gewoon mee weg rijd.
Laatst bijgewerkt door AlicavR op 25-03-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:43

Ik denk dat je er van schrikt hoveel mensen daar gewoon mee weg rijden.
Nee geen vriedinntjes van je maar mensen die als beroep paardrijden hebben. Die hebben daar geen probleem mee.
Net als het verhaal over de mettal.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:49

dat weet ik inderdaad ook wel zeker.
Een paard dat gaat liggen? bij een handige ruiter krijgt hij niet eens de kans om te gaan liggen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:50

Maar dan moet je wel iemand hebben die je toelaat om zo'n dier het uit zijn hoofd te praten dat ie wil gaan liggen... :=
Dat vind ik altijd zo moeilijk met paarden voor anderen rijden....
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-03-09 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

AlicavR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:50

Nou dat betwijfel ik echt.
Op Only hoef je helemaal niet goed of stevig te kunnen zitten, maar Only die gaat gewoon liggen en dan doet hij helemaal NIKS meer.
En als je dan boos word en je gaat hem slaan met de zweep, gaat hij of iets doen in de trent van rollen, of hij staat op en rent plots weg. ( bijde heb ik zelf mee gemaakt )
En door hem heb ik ook al op het ziekenhuis gelegen.

Maar door dat ik in een paar jaar tijd echt een band met hem heb opgebouwd mag ik er nu op rijden, maar vraag ik dingen van hem die hij moeilijk vind, en ik ga er in door, dan word hij boos en gaat hij dus weer dwars doen.

Ik maak het verhaal niks erger dan het is, maar Only is eigenlijk best een 'rampen' paard.
En ik heb ook heel vaak twijfels gehad of ik nog wel op hem wou rijden.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-09 15:51

AlicavR schreef:
... en ik heb er ook zeer lang over gedaan tot ik een beetje normaal op hem kon rijden...

Waarschijnlijk zegt ook dat meer over jouw (no offence) rijkunst en die van je vriendinnetjes... ;)