Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:54

Ik vind het op zich wel kunnen, mits het goed gebruikt wordt!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 12:58

Ik denk te weten over welke manege dit gaat, daar lopen de paarden met minder getalenteerde ruiters idd met een halsverlenger die zeker niet strak afgesteld is.
Dit is vooral om de paarden over de rug te laten lopen waardoor het zowel voor paard en ruiter aangenamer rijden is. Bij de betere ruiters lopen ze gewoon zonder. Volgens mij moet de eerste ruiter die voor het eerst op een paard stapt en hem nagevelijk weet te rijden en totaal niet stoort nog geboren worden.

Dus in dit geval heb ik er geen probleem mee, zie liever een paard wat fijn over de rug loopt dan 1 met een weggedrukte rug en een hotsende ruiter op zijn rug.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:30

Ik weet vrij zeker dat de manege waar ik rij vergelijkbaar is met die van Sonja.

Op onze manege worden eerst zitlessen gegeven, als de ruiter een onafhankelijke zit heeft mag ie de groepsles in die bestaat uit 3 tot maximaal 6 mensen. Ze worden bijgezet met een thiedemann juist omdat de thiedemann makkelijk afgesteld kan worden naar wie erop zit. Daarbij duren de beginnerslessen, ook de groepslessen, een half uur (exclusief in- en uitstappen, waarbij de thiedemann los gaat). Er wordt op alle vlakken naar het belang van het paard gekeken, maar paardrijden is nou eenmaal iets wat je moet leren en helaas is dat altijd ten koste van het paard. Dat is een fase waar iedere ruiter doorheen moet. Of we nou Pietje Puk zijn of Anky. De gevorderdenlessen zijn gewoon een uur, exclusief in- en uitstappen.

Een goede manege zorgt ervoor dat de lesklanten dat deel, een van de moeilijkste stukken van paardrijden, zo snel mogelijk correct onder de knie hebben en verder kunnen. En dus niets geen schoppen of trekken. Als je betrapt wordt op schoppen mag je afstappen, al is het de koningin.

Oja, bij ons rijden de gevorderden op 1 paard af en toe met slof, puur om er goed mee te leren omgaan (en omdat meneer flink kan sterrenkijken en ook wel eens vergeet dat er iemand op z'n rug zit).

Anoniem

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 16:40

Nav die laatste zin, en voor als iemand gaat opmerken dat dergelijke paarden niet in de les horen:
Niet vergeten dat ook manegeruiters op een gegeven moment een uitdaging willen...
Ik heb het wel graag hoor in m'n meest gevorderde les, paarden "waar iets mee is" (niet in het extreme natuurlijk!). Hartstikke leerzaam voor m'n ruiters, goed voor de paarden, en dus voor mij ook interessant om mee te werken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 18:03

er word hier eerder gezegd: eerst leren rijden en later wel hulpteugels

lijkt me juist andersom!onder begeleiding en met een goed afgestelde hulpteugel de eerste beginselen van het rijden leren is alleen maar fijn voor paard en ruiter.
en hulpteugels zijn pas fout op het moment dat ze te strak/verkeerd afgesteld zijn,dat ligt niet aan de teugel zelf,maar aan degene die hem afsteld.
later als je meer gevoel hebt voor het rijden en meer ervaring hebt dan kan je een paard daar ook zelf naartoe rijden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 19:58

kazary schreef:
Ook begrenzen is een vorm van afdwingen, het paard kan namelijk niet lopen waar hij wilde, anders was de heulpteugel niet nodig. En in een manege les is het te druk om een paard vanuit de grond voorwaarts te drijven zodat de achetrhand aan het werk blijft.
Het zou een ander idee worden als het zitles aan de longe is.

Maar dat wat het paard het liefst wil, is niet altijd het beste voor hem. En die hulpteugel helpt het paard ook de onkunde van de ruiter op te vangen. Op een manier die voor hem meer verantwoord is. (bij deze opmerkingen ga ik uiteraard uit van correct afgestelde hulpteugels).

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:00

kazary schreef:
Ik heb niets tegen begrenzen, ik heb iets tegen van voor begrenzen zonder dat er achter iets gedaan wordt. Nogal een verschil lijkt me.

Ja hoort, maar in welke manege groepsles gebeurd dat?
Prive les of zit les, waar 1 op 1 les wordt gegeven is daarom ook anders. Dan kan de instructrice daar wel steeds bij zijn.
Groepsles ben ik daarom tegen een hulpteugel, dat is in de krul op de voorhand.

Heb vanmiddag nog beginnerslesjes en longelesjes staan geven. Even extra goed gekeken naar de bijzetteugels, die we in die lessen veel gebruiken. Ik zag wel pony's met hun hoofd lager, die wat sterker gevraagd werden hun rug te gebruiken omdat de ruiter daar nog niet toe in staat was. Ik heb geen pony gedwongen in de krul gezien. Dat lijkt mij ook meer een kwestie van correct afstellen :-s

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:01

Myrddin schreef:
Ik heb ooit gehoord dat in Duitsland men niet de teugels in de handen krijgt voordat men een onafhankelijke zit heeft.
Dat je begint zonder beugels en teugels.
Weet je al is de helft gelogen ik denk als we zo meer les zouden geven er geen hulpteugels nodig zijn omdat onze paarden dan blij zijn met ons op de rug en goed en ontspannen lopen.
Een HULP teugels is er om het paard even te HELPEN om de juiste houding te vinden.
Uiteindelijk zal het dier het zelf gaan doen en zijn hulpteugels niet nodig.
Dus vooral op een manege. Geef eerst eens goed les en gebruik gezonde paarden met een goed harnachement kijken of ze dan nog nodig zijn.

Dat is een ideaalbeeld. En wellicht in Duitsland geaccepteerd. Probeer het hier maar eens commercieel te verantwoorden. Het merendeel van je klanten ben je waarschijnlijk al kwijt voor ze goed en wel begonnen zijn.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:02

kazary schreef:
Zoals het dan bij jullie op de manege gaat ken ik er geen 1 hier in de buurt. Hier gaat alles gewoon hup los in de groep, 8 tot 10 ruiters achter elkaar. En dat in de 4 maneges die ik hier ken.
Bij jullie is het dan 1 op 1 les. Is dan daarna nog een hulpteugel nodig in de groepsles?

Ander manege paard kiezen in de beginnersles, dat is geen paard voor beginners.
Als een ruiter een betere zit heeft gekregen is het niet meer kontje boem en kan het paard zonder hulpmiddel gereden worden.
Want dat begeleiden dat naar hoe het hoort, ik ken het hier niet.

Nou sorry, dat is wel hoe het gaat en als FNRS jury zie ik dat het op heel erg veel maneges zo gaat. De paarden die beginnerslessen lopen, lopen ook juist gevorderde lessen, zodat ze gemotiveerd blijven voor de beginnerslessen.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:10

Ik vind dat paarden met een thiedeman op de een of andere manier vastgeklikt lopen. Ms handig voor beginners of voor drakerige paarden op de buitenrit, maar als meer-gevorderde in de bak mis je toch iets als je alleen paarden leert rijden met een thiedeman.

Martigaal mits juist afgesteld heb ik geen probleem mee.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:13

Maar dat is het juist. Je gebruikt zo'n hulpteugel niet bij elk paard en niet altijd. Het is en blijft een HULPmiddel.

Adrija

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:15

Maar op sommige maneges worden ze dus wel altijd gebruikt.... :\

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 20:46

dan worden ze dus niet goed gebruikt.
en ik denk dat we het er over eens zijn dat het een hulpmiddel moet blijven en geen permanent iets

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 21:56

Ilja000 schreef:
kazary schreef:
Zoals het dan bij jullie op de manege gaat ken ik er geen 1 hier in de buurt. Hier gaat alles gewoon hup los in de groep, 8 tot 10 ruiters achter elkaar. En dat in de 4 maneges die ik hier ken.
Bij jullie is het dan 1 op 1 les. Is dan daarna nog een hulpteugel nodig in de groepsles?

Ander manege paard kiezen in de beginnersles, dat is geen paard voor beginners.
Als een ruiter een betere zit heeft gekregen is het niet meer kontje boem en kan het paard zonder hulpmiddel gereden worden.
Want dat begeleiden dat naar hoe het hoort, ik ken het hier niet.

Nou sorry, dat is wel hoe het gaat en als FNRS jury zie ik dat het op heel erg veel maneges zo gaat. De paarden die beginnerslessen lopen, lopen ook juist gevorderde lessen, zodat ze gemotiveerd blijven voor de beginnerslessen.

Die maneges waar ik het over heb zijn ook FNRS. Maar de FNRS bekijkt toch alleen of de tap goed werkt?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:21

Ten eerste heb je een wel heel vertekend beeld van wat de FNRS doet en waar zij voor staat.

Ten tweede hoor je mij niet zeggen dat alle FNRS maneges het goed voor elkaar hebben. Ik zeg alleen dat ik als FNRS jury op verschillende bedrijven kom, ook lessen zie en dat ik zie dat het op veel maneges wél goed gaat.

daantje_gt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:24

Persoonlijk vind ik dat niet goed of ze moeten goed gebruikt worden. Helaas gebeurd het tegenwoordig steeds meer op maneges.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:29

Oh, ik heb iemand van de FNRS aan de andere kant van de kabel. Oke, dat verklaart. Nee dan mag ik niet zeggen dat de sterren uit gedeeld worden over hoe goed de biertap is en de kantine.
Als ik zie dat geen weidegang, kleine stallen en slecht tuig nog FRNS mag zijn en zelfs sterren ontvangt, snap je ook wel dat mijn kijk er op wellicht wat anders is :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:38

Het sterrensysteem van de FNRS is al verbeterd Kazary, en er wordt nog steeds kritisch naar gekeken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-09 22:40

Er zou geen enkele ster gegeven mogen worden, zolang het paardenwelzijn niet op niveau is. Nu kan dat nog wel.

Manegepaarden in stands en toch nog één ster....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:41

Psssssst dit is denk ik een andere (zeker niet minder interessante overigens) discussie ;)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:41

Goed om te horen Sonja. :) Maar als ik hier in de omgeving het niveau van de lessen zie mag er nog zeker meer verandering in het beoordelen komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-09 22:44

Dat is op een gegeven moment niet altijd meer aan te pakken. Je kunt eisen dat mensen gediplomeerd zijn. Maar ja, ik roep al heeeeeel lang dat een papiertje me echt lang niet alles zegt, en da's niet zonder reden...

En daar nog bij... Wat is goed???
Ik zie in mijn tak van sport ook mensen naar volle tevredenheid lessen bij mensen die imo hun paarden stomweg mishandelen ipv rijden. Maar "da's western" zeggen ze dan. Tja...

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 00:41

Bij ons worden de beginners dus vrij strak bijgezet met een Thiedemann, die echter bij het in- en uitstappen wel los gedaan wordt. Zodra de ruiter in een fase is dat ie van achter naar voor leert rijden, dus naar nageeflijkheid toe leert rijden, wordt de thiedemann steeds losser gedaan en als de ruiter zover is dat die een paard probleemloos naar nageeflijkheid kan rijden wordt ie eraf gehaald of zo los gezet dat ie geen inwerking meer heeft.

Ik vind het daarbij opvallend dat leerlingen op deze manege de meeste paarden al binnen een half jaar netjes nageeflijk kunnen rijden (dus niet in de krul, maar vanuit ontspanning) en die thiedemann dus niet meer nodig hebben, terwijl dat op andere maneges die niet bijzetten letterlijk jaren kan duren. In beide gevallen met 1 les per week. Bovendien kunnen de lesklanten van de manege die beginners bijzet veel beter voelen, omdat ze vanaf het begin geleerd hebben wat ze moeten voelen. Ze merken dan ook veel sneller tactfouten op, of onregelmatigheden die de meeste manegeklanten niet opmerken. Waardoor de dierenarts in een vroeger stadium bij beenproblemen kan komen en de schade vaak beperkt blijft tot een weekje rust, waar bij veel maneges veel paarden chronische beenproblemen hebben en standaard iets onregelmatig zijn. En als ze dan zo kreupel zijn dat het opvalt zijn die paarden meteen weken uit de running. Uitzonderingen zijn er natuurlijk altijd. Dingen als artrose of spat kan je niet altijd voorkomen en zeker niet bij manegepaarden. En blessures kunnen ze ook in de wei oplopen, ook ernstigere.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 06:44

maar hoe strak is vrij strak?
een thiedeman is toch pas goed afgesteld als hij alleen inwerkt als het paard gaat 'sterrenkijken'?

en nogmaals voor de mensen die hulpteugels niet goed vinden: we spreken hier toch over goed afgesteld.
te strak afgestelde hulpteugels ben ik ook helemaal niet voor!

ik vind dat op de manege waar ik met mijn pony sta er goed lesgegeven word,ook met oog op de manegepaarden.
er zijn bv ook vaak poets en zadelcursussen voor de beginners.
om de kinderen(en ook volwassenen soms)goed en correct te leren hoe het moet

(en over het sterrensysteem.......ik zie ook weleens maneges met sterren waarvan ik ook zo mn bedenkingen heb)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-09 06:50

Een halsverlenger vind ik een waardeloos ding voor veelvuldig gebruik, paarden gaan erin hangen en zetten daardoor juist de rug vast.

Bijzetteugels vind ik levensgevaarlijk met rijden.
Wat ik een fijne hulpteugel vind voor manegepaarden vind ik de thiedemann, dit omdat deze een vrij zachte inwerking heeft, en ook zachter inwerkt als ruiter de handen toestaat.