Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kazary schreef:Ook begrenzen is een vorm van afdwingen, het paard kan namelijk niet lopen waar hij wilde, anders was de heulpteugel niet nodig. En in een manege les is het te druk om een paard vanuit de grond voorwaarts te drijven zodat de achetrhand aan het werk blijft.
Het zou een ander idee worden als het zitles aan de longe is.
kazary schreef:Ik heb niets tegen begrenzen, ik heb iets tegen van voor begrenzen zonder dat er achter iets gedaan wordt. Nogal een verschil lijkt me.
Ja hoort, maar in welke manege groepsles gebeurd dat?
Prive les of zit les, waar 1 op 1 les wordt gegeven is daarom ook anders. Dan kan de instructrice daar wel steeds bij zijn.
Groepsles ben ik daarom tegen een hulpteugel, dat is in de krul op de voorhand.
Myrddin schreef:Ik heb ooit gehoord dat in Duitsland men niet de teugels in de handen krijgt voordat men een onafhankelijke zit heeft.
Dat je begint zonder beugels en teugels.
Weet je al is de helft gelogen ik denk als we zo meer les zouden geven er geen hulpteugels nodig zijn omdat onze paarden dan blij zijn met ons op de rug en goed en ontspannen lopen.
Een HULP teugels is er om het paard even te HELPEN om de juiste houding te vinden.
Uiteindelijk zal het dier het zelf gaan doen en zijn hulpteugels niet nodig.
Dus vooral op een manege. Geef eerst eens goed les en gebruik gezonde paarden met een goed harnachement kijken of ze dan nog nodig zijn.
kazary schreef:Zoals het dan bij jullie op de manege gaat ken ik er geen 1 hier in de buurt. Hier gaat alles gewoon hup los in de groep, 8 tot 10 ruiters achter elkaar. En dat in de 4 maneges die ik hier ken.
Bij jullie is het dan 1 op 1 les. Is dan daarna nog een hulpteugel nodig in de groepsles?
Ander manege paard kiezen in de beginnersles, dat is geen paard voor beginners.
Als een ruiter een betere zit heeft gekregen is het niet meer kontje boem en kan het paard zonder hulpmiddel gereden worden.
Want dat begeleiden dat naar hoe het hoort, ik ken het hier niet.

Ilja000 schreef:kazary schreef:Zoals het dan bij jullie op de manege gaat ken ik er geen 1 hier in de buurt. Hier gaat alles gewoon hup los in de groep, 8 tot 10 ruiters achter elkaar. En dat in de 4 maneges die ik hier ken.
Bij jullie is het dan 1 op 1 les. Is dan daarna nog een hulpteugel nodig in de groepsles?
Ander manege paard kiezen in de beginnersles, dat is geen paard voor beginners.
Als een ruiter een betere zit heeft gekregen is het niet meer kontje boem en kan het paard zonder hulpmiddel gereden worden.
Want dat begeleiden dat naar hoe het hoort, ik ken het hier niet.
Nou sorry, dat is wel hoe het gaat en als FNRS jury zie ik dat het op heel erg veel maneges zo gaat. De paarden die beginnerslessen lopen, lopen ook juist gevorderde lessen, zodat ze gemotiveerd blijven voor de beginnerslessen.