Romyv schreef:Even aanvullend, het paard krijgt hierbij/hierdoor een "ronde bovenlijn" , dus maakt zijn rug "bol". Dat is ook het moment dat je een stuk comfortabeler gaat zitten. Voor de duidelijkheid , ik heb meestal getraint met reining als doel en dat is een andere training dan naar de pleasure toe.samengevat:
Verzameling is het dragen van het gewicht op het achterbeen in combinatie met stuwing.. korton: buiging..
Foto's ik heb wat gegoogled,maar ik vrees dat niks in de smaak zal vallen, omdat er vanuit een dressuur-oogpunt word gekeken.
Dit is misschien wel grappig een korte beschrijving van een AQHA jury beoordeling
Artikel Balance comes first in western Pleasure
Nog een artikel: How Does a rider train a horse for western pleasure?
Dus ja, er is wel een vorm van verzameling/collection gewenst in de western pleasure,maar niet doorgewerkt tot oprichting, DAT is mijn conclusie....
. Als je het evenwichtspunt verder achter zou leggen, moeten de schouders meer liften ... als de hals en het hoofd tegelijkertijd omlaag moeten is de balans in dit plaatje zoek. Die balans zou ook zoek zijn bij een horizontaal (in het Pleasure frame) gereden Fries. Als je naar de Western Pleasure kijkt bij de Arabieren ziet die er ook heel anders uit dan op de rassenshows van de Quarters, Paints en Appaloosa's. Lijkt me ook logisch, gezien de bouw van een Arabier vergeleken met die van een QPA.
. Ik ken namelijk een heeeeeeeeeeeleboel quarters met beenproblemen!
. 
Ik vind het wel mooi om een NSBA-pleasure klasse te zien. 

CONSTANT