bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 02:18

De uitdrukking van de paarden op alle foto's die ik heb gezien, zeggen mij genoeg, mijn huis tuin en keukenbeesten kijken mét bit heel wat blijer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:13

Twiggy2008 schreef:
suleilitha schreef:
Ach weet je, de ergste tegenstanders van roken zijn ook ex-rokers, zo zie ik het ook wel een beetje :7

Gaat niet altijd op ;) . Heb een gloeiende hekel aan sigaretten en ik heb niet gerookt, hoor. ;)

Ik rook als een ketter (nee hoor, dat valt nogal mee) en heb er ook geen hekel aan.....
Norway_girl schreef:
Ach wat maakt het allemaal uit, bit of niet, we houden allemaal even veel van ons dier :j

Als het een combinatie is van houden van en rijtecnisch correct rijden, maakt het mij niet uit of dat met of zonder bit is :)

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:30

Dat zeg/bedoel ik :=

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:37

Vudress schreef:
Het lijkt wel zo te zijn hoe diervriendelijker iemand pretendeert te zijn hoe naarder de streken zijn die ze uithalen met paarden.

Ik vind het orenspel van die paarden vaak genoeg zeggen.

Ik vind dit ook weer zo'n enorm stemmingmakende opmerking. :roll:

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 11:58

Twiggy2008 schreef:
Vudress schreef:
Het lijkt wel zo te zijn hoe diervriendelijker iemand pretendeert te zijn hoe naarder de streken zijn die ze uithalen met paarden.

Ik vind het orenspel van die paarden vaak genoeg zeggen.

Ik vind dit ook weer zo'n enorm stemmingmakende opmerking. :roll:

Waarom wist ik voordat ik in je profiel keek al dat je van het bit- en boomloze was?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:01

En jij een dressuurmiep? :D

Even zonder dollen, ik vind het jammer dat je zo reageert. Het bevestigt mijn eerdere post(s) over dit soort discussies alleen maar. :+

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:12

Wat wil ik dan dat ik zeg? Dat het allemaal fantastisch is en dat die paarden er blij uitzien??

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:18

Jij schaart met jouw *gezellige* opmerking alle mensen die bewust zo paardvriendelijk mogelijk bezig zijn onder 1 kam. Dat vind ik niet kunnen, want er zijn genoeg mensen die wel goed bezig zijn. Of er hun uiterste best voor doen, niemand is of doet het perfect.... Of jij wel dan?

(Overigens ben ik sowieso geen fan van paarden die teveel 'kunstjes' doen, zowel met als zonder bit :n )
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 12-03-09 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:19

Ik had hem wel eens op You Tube gezien, en geloofde het niet, dat het zomaar kan, je moet het wel eerst aanleren, voordat je stap voor stap zonder kan en met enkel alleen een halstouw dat soort dingen kunnen, want ja de knoppen moeten wel eerst erop komen, voordat je zoiets kan, tenminste dat is wat ik zelf denk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 12:37

Ben dat toch niet met je eens Twiggy :)

Ik vat het meer zo op:
Mensen die zich er zo op voor laten staan als hij dat ze dierenvrienden zijn, blijken vaak helemaal niet zo lief voor dieren.

Dat zegt imo niet veel over bit- of boomloos, maar wel over het imago dat hij zichzelf aanmeet.

Het is ook wat anders als zo paard- of diervriendelijk mogelijk te zijn, gewoon voor jezelf en je dier en niet om er beter van te worden in de ogen van anderen. Ik probeer ook diervriendelijk te zijn, een beetje traditioneler als jij, en soms een heel klein beetje NH erin, en eigenlijk vind ik ook wel dat een paard de hele dag buiten hoort met zijn vriendjes.......
Nevzorov verdient géld met dierenvriend zijn, terwijl hij dat (schijnbaar) toch niet zo is :=

Vind dat wel met meer mensen. Mensen die bv heel lief allerlei diertjes "redden", vooral om er zelf beter van te worden, doordat mensen ze geld geven, wat voor de dieren bedoeld is (moeten die mensen mss zelf ook wat beter nadenken, maar toch)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:04

Equimotion schreef:
Als je je een beetje verdiept hebt in hoe paarden iets leren kun je al heel snel je conclusies trekken. Je zult namelijk altijd een keer iéts moeten doen wat de gewenste reactie bij het paard oplevert, waar je hem dan voor kunt belonen zodat hij prikkel aan gedrag gaat koppelen. Daarna kun je pas de prikkel gaan verfijnen.

Aangezien een paard niet kan praten lukken dit soort trucs dus niet door hem op z'n schoft te kriebelen en te vragen of hij even op z'n achterbenen wil gaan staan.

Ook een beetje suggestief, dit he. ;)

Ik lees in dit topic weer een heleboel reacties van mensen die zich duidelijk níet verdiept hebben in leren door positieve reinforcement.
Geloof me, als je daar orkas mee kan leren om door een hoepeltje te springen voor een sardine, dan lukt het ook vast wel een paard een sprongetje te laten maken. (nou ja, niet voor een sardine dan) :D

De kunst is juist om het paard in omstandigheden te brengen dat het geneigd is tot een bepaalde beweging, en daar op het juiste moment een beloning aan te koppelen (eventueel dmv bridging, een signaal dat zegt dat de beloning eraan komt.)

Andere mogelijkheid: de beweging die je wilt, opbouwen uit simpelere, andere bewegingen.

Zo heb ik capriole opgebouwd uit: kick(1 achterbeen slaat uit), bokken (twee achterbenen), voorbeen heffen, steigeren(twee voorbenen heffen) en vervolgens snel achter elkaar bok+steiger.

Op een gegeven moment gaan 4 voeten van de vloer. :+
Daar is geen slaag aan te pas gekomen, alleen veel suiker. ;)

Wil absoluut niet zeggen dat je dezelfde beweging niet met dwang en geweld kan aanleren, maar dat kan bij willekeurig wat je een paard wil aanleren, of dat nou longeren of over een hindernis springen of een passage is.....

Maar hier wordt weer lekker gegeneraliseerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 13:47

Equimotion schreef:
Als je je een beetje verdiept hebt in hoe paarden iets leren kun je al heel snel je conclusies trekken. Je zult namelijk altijd een keer iéts moeten doen wat de gewenste reactie bij het paard oplevert, waar je hem dan voor kunt belonen zodat hij prikkel aan gedrag gaat koppelen. Daarna kun je pas de prikkel gaan verfijnen.

Aangezien een paard niet kan praten lukken dit soort trucs dus niet door hem op z'n schoft te kriebelen en te vragen of hij even op z'n achterbenen wil gaan staan.

Dit zet mij aan 't denken of jij je wel verdiept hebt of jij wel de juiste conclusies hebt getrokken.

Een vraag aan het paard stellen kan al voldoende zijn. Beloning voor het juiste antwoord is dan de 'prikkel' (stimulans, motivator).
Wil je je vraag iets duidelijker stellen omdat het paard de vraag niet begrijpt, dan kun je de 'prikkel' opbouwen c.q. verzwaren en wel in kleine stapjes/fases.

Jij zegt echter (zoals ik het lees hoor) dat je met een fikse prikkel moet beginnen (bijv het bit) en dat je deze dan weer kunt afbouwen/verfijnen.
Maar veel beter is dus om zonder prikkel te beginnen en mèt motivator, eventueel een zachte prikkel bij geven (door bijv. zachtjes je vinger tegen een bepaald lichaamsdeel te leggen), dus de prikkel opbouwen indien nodig. Maar je begint dus zo fijn en zo subtiel mogelijk, en niet andersom!

Waarom eerst een paard 'verharden' dmv harde prikkels? Ik zie het nut daar niet van in.
Zelf heb ik mijn paarden graag zo gevoelig mogelijk, zodat ze al reageren op de meest subtiele vraag. Een 'harde prikkel' zoals een bit of een tik hebben ze dan ook niet nodig om de gewenste reactie te geven. En ik vind dat heel waardevol.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:45

Mindfields schreef:
Wat grappig weer he dit.

Toen ik een paar maanden geleden ergens in een topic over hem zei dat hij in werkelijkheid helemaal niet zo is als hij naar buiten doet voorkomen, werd ik door een mod teruggefloten en werd ik aan alle kanten aangevallen dat ik zat te rellen.

Ik zei het niet voor niks hoor toen. Maargoed.

Dit lijkt me weer een heel duidelijk voorbeeld van iemand die er meer van gezien heeft.

Ik vraag me af of alle voorstanders meerdere paarden afgericht hebben en dat in intensieve samenwerking gedaan hebben met een trainer vergelijkbaar als dit.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:48

Vudress schreef:
Wat wil ik dan dat ik zeg? Dat het allemaal fantastisch is en dat die paarden er blij uitzien??

Kijk nou eens gewoon naar die foto's, als je niet wist dat hij bitloos rijd zou je dan ook zeggen dat deze paarden vreselijk ongelukkig zijn?
Nare streken? Ik heb het veel en veel erger gezien en niet van mensen die bitloos rijden.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:52

Ik heb wat filmpjes gekeken op youtube. Half internet trekt daar zijn conclusies uit...... := ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:55

Ik heb het nu over de foto's waarbij er wel een bit in zit, die ben ik nog niet tegengekomen op youtube.

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:04

wat hebben bitlozen tocht tegen bitters en bitters tegen bitlozen? I don't get it. Je doet toch gewoon dat gene wat het beste bij jou in combinatie met je paard past? Waarom doet iedereen dan zo flauw tegen elkaar. Ik rijd paard met bit waarbij ze mij zeker niet het idee geeft dat ze het vervelend vind. Dan zie je ook wel eens paarden die zeer zeker duidelijk maken dat ze er wel last van hebben. Wat naar mijn mening gewoon verkeerd gebruik van het bit betekent. Dit zie je óók bij bitloos gereden paarden. het ene paard heeft nergens last van frustratie of wat dan ook, maar het ander vind op een andere manier wel weer irritatie. Ik bedoel als je maar hard genoeg aan een bitloos hoofdstel rukt lijkt me dat ook niet erg prettig. Zelf moet je gewoon liefde voor je paard hebben en enigszins verstand van ze, dan doe je al gauw het goede.

En die foto's van nevzorov zeggen me niks. Je hebt te weinig achtergrond informatie. En ja, op het eerste gezicht ziet het er niet vriendelijk uit, en als wat hier word gezegd hij er spijt van heeft dat hij zo reed, waarom zou je dan toch negatief denken en blijven denken dat hij die paardjes lekker aan t pesten is? Het enigste wat ik kan hopen is dat hij zijn paarden niet elke minuut van het rijden op deze manier rijd en dat hij ze met respect behandelt. En ik wil ook zeker geloven dat hij dat doet.
Amen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:06

Femke16, de meeste ruiters die met bit rijden hebben niks tegen de aanhangers van bitloos rijden maar meer problemen met de manier waarop het rijden met bit continu wordt aangevallen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:15

Citaat:
Wat naar mijn mening gewoon verkeerd gebruik van het bit betekent. Dit zie je óók bij bitloos gereden paarden. het ene paard heeft nergens last van frustratie of wat dan ook, maar het ander vind op een andere manier wel weer irritatie. Ik bedoel als je maar hard genoeg aan een bitloos hoofdstel rukt lijkt me dat ook niet erg prettig.

Wat op bokt constant gebeurt is dat de excessen van beide methoden gebruikt worden om de andere partij te verketteren.
Ook wel genoemd: moddergooien. :+

Rij trouwens met en zonder. :P

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:18

suleilitha schreef:
Femke16, de meeste ruiters die met bit rijden hebben niks tegen de aanhangers van bitloos rijden maar meer problemen met de manier waarop het rijden met bit continu wordt aangevallen.

Als jij word aangevallen door dat je met bit rijd en jezelf weet dat je het beste met je paard voor hebt en er heilig in gelooft dat hij er ook tevreden mee is, dan moet je er gewoon niet op in gaan. Dat die aanvaller nou zo graag wil zeggen dat hij/zij zelf het goed doet en jij niet, laat dat lekker zijn/haar gang gaan. En denk positief: Als deze persoon zijn idee graag wil opdringen, moet hij/zij zelf het daar wel zo erg mee eens zijn en heeft hij dus het beste met zijn paard/ ponies voor. Dan kan het niet anders dat hij/zij ze goed verzorgd.
:+ Ik weet niet, maar ik wil niet denken dat iemand die van paarden houd of ze gewoon respecteerd zijn paarden pijn doet. Ik kan alleen hopen dat ze weten wat ze doen en hun koppigheid aan de kant durven te zetten op momenten dat ze het even niet meer weten en het gewoon even vragen aan iemand die er meer verstand van heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:20

Ik vind de uitdrukking van die man zijn gezicht mij niet aanstaan, wrede uitstraling. Als je al behoorlijk wat kan sturen, dan kan je ook vriendelijk met bit rijden, doet mij niet vriendelijk aan deze foto's.

DebjeDopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:22

misschien jaa,, dit is bewerkt of dat was voor zijn tijd en en die zweep dat, dát was toeval!
nou nee je kan goed zijn voor je paard en het beste willen maar straffen is normaal, dat gebeurt ook in een kudde
je paard zulke dingen aanleren zonder bit zonder zweep of zonder ook maar een hulpmiddel, nou ook nee.
ik kan tegen kimberly fluisteren wat ik wil als ik wil dat ze iets doet of klopjes geven wat ik wil...maar ze doet het niet.
zulke dingen kun je een paard echt niet aan leren met 'praten'
(even ter informatie, het meeste wat ik hier neerzet is mijn mening. dus niks is aanvallend bedoeld ;) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:25

Je bedoelt denk ik dat jíj het niet kunt.....

Als ik zie wat mensen aan dieren kunnen leren zonder hulpmiddelen vind ik dat toch knap hoor!

Femke16

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

randalinpony schreef:
Wat op bokt constant gebeurt is dat de excessen van beide methoden gebruikt worden om de andere partij te verketteren.
Ook wel genoemd: moddergooien. :+

Rij trouwens met en zonder. :P

Ja, ik weet het. Helaas kan niet iedereen gewoon blij zijn voor de ander dat haar/zijn manier zo goed bij haar/zijn combinatie werkt. En zo niet defouten op een respectvolle manier aanwijzen zodat iemand er ook daadwerkelijk wat aan heeft. Want dat moddergooien levert niks op, lijkt mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 17:27

Het ras is ook wel bepalend, een anda zul je makkelijker kunstjes leren dan een kwpn-er. De meeste filmpaarden zijn ook anda/lusi's