Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Connie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 14:52

ik denk dat het een combinatie is van alles, dat je al een tijdje rijdt en alles wat onder de knie hebt (dan heb ik het niet over alle ins-en outs van de dressuur etc) en dat je verschillende soorten paarden/pony's onder je hebt gehad en dat je dus weet hoe je met verschillende paarden karakters om kunt gaan.

Viola_x_King

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 16:55

Ik vraag het me ook een beetje af ;) maar volgensmij ben je een beginner als je nog niet zo lang rijd. Als je een half jaartje rijd op hetzelfde paard en je een beetje vertrouwen hebt in elkaar ben je geen beginner meer :)

kazary

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 22:00

Viola_x_King, dan krijg je toch problemen als je naar een paard of verzorgpaard gaat kijken waar ze erbij schrijven dat hij niet voor beginner is. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 00:38

Ik denk ook dat altijd op hetzelfde paard rijden, en alleen maar op dat paard, niet helpt. Dan leer je mischien perfect rijden op dat ene paard, maar kan je met willekeurig ander paard niets maar dan ook niets.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 06:52

waarom zou je dan met een ander paard 'niets maar dan ook niets' kunnen als je normaal altijd op je eigen paard rijdt?
ik heb een eigen paard,maar ik kan ook best op andere paarden rijden.
maar het is logisch dat je op je eigen paard beter rijdt omdat je die ook beter kent en op elkaar ingespeeld bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:36

omdat paarden allemaal verschillend zijn :) als je op je enigste eigenste heel leuk de baan door kan, en je kan dat op een ander vreemd paard niet...... dan ben je op je enigste eigenste best gevorderd, maar op dat andere paard absoluut een beginner :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:38

maar dat geld toch niet voor ieder paard en iedere ruiter?
ik vind 'niets maar dan ook niets' wel erg algemeen en een beetje overdreven

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:44

met 10 jaar manege ervaring verongeluk je met een jong, goed aan de hulpen staand sportpaard.......

IK durf het niet aan....... en ik heb echt kopers weggestuurd.

Konden ze nog zo brallen over dat hun altijd op de stoute manegepaarden moesten, en dan kan het jonkie nog zo braaf zijn...... maar ervaring heeft mij geleerd dat het gewoonweg levensgevaarlijk kan zijn.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:33

Leuke discussie en inderdaad nogal moeilijk aan te geven wanneer je een beginner bent.

Zoals alle factoren als hierboven door iedereen al zo ongeveer aangegeven zijn inderdaad mede bepalend, maar voor mezelf hanteer ik dat wanneer een ruiter in staat is om
in balans en lichtheid te rijden zonder het paard te hinderen, in de bewegingen van het paard mee te kunnen gaan alswel de bewegingen van het paard goed te kunnen opvangen dan zie ik je niet meer als beginner.

Jaren ervaring zijn voor mij geen graadmeter, heb mensen met vele jaren rij-ervaring zo ongelooflijk een paard zien hinderen (als een zoutzak zien rijden, trekkend en vaak uit compensatie voor eigen onkunde ook nog eens met allerlei hulpstukken aan het paard) en ook zie ik soms ruiters die nog geen 3 jaar rijden maar beschikken over zo'n ongelooflijk fijn afgestemd gevoel tov eigen houding, techniek en paard onder zich, dat die meteen al gekwalificeerd kunnen worden tot 'ervaren' of 'meer ervaren'...
Groenheid van een paard kan meespelen maar hoeft helemaal niet, dat geldt ook weer voor bewegingsmechanisme en ruggebruik van het paard. Vandaar dat ik prima uit de voeten kan met mijn bovenaan deze reactie aangegeven beschrijving.

Mensen die roepen: ik rij al vanaf mijn 6e of ik rij wedstrijden, of ik heb altijd eigen paarden gereden of ik rij 'al' 10 jaar op de manege, zegt mij helemaal niets. Soms is dat juist voor mij een indicatie om te denken 'mwah...rij eerst maar eens voor, dan beoordeel ik dat later wel' :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 09:51

KiWiKo schreef:
met 10 jaar manege ervaring verongeluk je met een jong, goed aan de hulpen staand sportpaard.......

Konden ze nog zo brallen over dat hun altijd op de stoute manegepaarden moesten, en dan kan het jonkie nog zo braaf zijn...... maar ervaring heeft mij geleerd dat het gewoonweg levensgevaarlijk kan zijn.

Die ervaring heb ik ook. En hoe harder ze riepen dat ze de moeilijke manege paarden moesten rijden, hoe meer ik wist dat ze zich gruwelijk overschatte.
Die mensen geloven of willen niet geloven dat er een enorm! verschil zit tussen het zogenaamde moeilijke manege paard en een jong en zelfs braaf maar goed aan de hulpen gereden sportpaard.
Iemand die dat verschil niet ziet is voor mij ook nog zeker een beginner omdat die blijkbaar nog nooit verschil heeft ervaren.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 10:27

Ik vind het persoonlijk ook moeilijk om te definieren wie een beginner is of wie gevorderd is.

En ja vaak worden manegeruiters met de vinger gewezen, maar bij ons in de buurt is het echt zo dat het merendeel er rijdt om te rijden, kunnen amper hun paard optomen (neusriem over teugels of door bitring,...) rijden met sporen omdat het mooi is, zitten soms jaren in de 1ste of 2de groep. En nee niet iedereen hoeft de ambitie te hebben om hogerop te geraken, ieder z'n ding. Maar als je een verzorger of bijrijder zoekt, is dit het soort ruiters die je echt niet wil. Er zijn er ook andere die inderdaad mee mogen helpen de jongere of moeilijkere paarden in te rijden. In mijn ogen eerder uitzonderingen.

Voor mij is een niet-beginner iemand die zelfstandig een paard correct kan verzorgen en optomen, alleen kan opstappen (al dan niet mbv een krukje), een goede basis heeft, correct en consequent is qua hulpgeving en indien nodig straffen. Iemand die weet hoe hij/zij een training opbouwd en bereid is bij te leren.
't is zoals de eigenares van m'n eerste verzorgpaard zei: "liever iemand die niet met m'n paard kan wijken, maar hem wel nageefelijk rijdt en de basis bevestigd dan iemand die ermee wijkt, wissels springt,... maar de basis uit het oog verliest.." EN "Je kan jezelf pas ruiter noemen als je er minstens 1x bent afgevallen." Tegen mij zeiden ze vroeger minstens 100x (en die heb ik zeker gehaald :D )
Dus iemand die niet alleen op kant-en-klaar opgezadelde manege paarden gereden heeft, maar op verschillende types paarden/pony's.

Zelf ben ik verre van een goed ruiter (vind ik zelf), heb vroeger wel enkele wedstrijden gereden, maar heb nooit hoger dan een L1-proef gereden of 80cm gesprongen. Ik ben er waarschijnlijk meer afgevallen dan over de hindernissen gegaan tijdens de springlessen (kan het mij niet ze goed meer herinneren :o ) maar heb alles proefondervindelijk geleerd met schade en schande, met vallen en opstaan. En dat is iets wat velen uit het oog verliezen, niet hoe lang je rijdt telt, maar wat je al hebt meegemaakt. ERVARING dus

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 13:00

KiWiKo schreef:

Nog erger zelfs: tijdens mijn zoektocht naar een leuke opvolger voor mijn recreatiepony'tje van 1.46 kwam ik een hele leuke 007 ruin tegen van 1.75...."Makkelijk te rijden paard, fijn aan de hulpen" stond er in de advertentie. Dit klopte helemaal, maar ik had wel het gevoel dat ik opnieuw moest leren rijden, terwijl ik toch al zo'n 15 jaar rij, waarvan 8 jaar op mijn eigen... Het was gewoon zo'n groot verschil: de gangen, de manier van reageren, het hele idee van "een paard ipv een pony".... Laat ik het zo zeggen, ik snap inmiddels heel goed als er in advertenties staat dat het paard leuk is voor de overgang pony-paard, hoewel ik eerst dacht dat die overgang zwaar overdreven werd.....En inmiddels voel ik mij kiplekker op mijn "kleintje" van 1.65 :D

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 22:13

Ik denk dat er drie soorten ruiters bedoeld kunnen worden:

1) de advertentie gaat over een jong en/of heet en/of sensibel paard, de eigenaar zoekt een koper die paarden kan rijden met veel gevoel (en dus aanvoelt wanneer door te pakken, wanneer te negeren)

2) De oude eigenaar vindt het zonde dat een goed wedstrijdpaard terecht komt bij een ruiter zonder ambities en zoekt dus een vergevordere sportruiter.

3) het paard uit de advertentie is een levensgevaarlijke stinkbok die beter richting slager zou kunnen of richting een kamikazeruiter die nog niet onder de indruk is als het paard salto's draait, en als de kopers tijdens de proefrit hun nek breken, kan de eigenaar bij een rechtszaak altijd aangeven dat hij nu eenmaal in de advertentie had gezet dat het geen simpel paard was...

Eke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-09 21:26

denk dat het verschilt per ruiter.. :j
Rijd je op veel verschillende paarden de ene wat drukker als de ander en de een wat jonger als de ander of rijd je altijd dezelfde pony's

Angelezno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:05

NaNi schreef:
In advertenties waar paarden te koop aangeboden worden, of waar verzorgpaardjes aangeboden worden, zie ik telkens de opmerking "niet geschikt voor beginners" terugkomen.

Maar wanneer ben je nou een beginner, en wanneer niet meer? Waar ligt voor jullie de grens? Wat moet je kennen en kunnen voordat je beginner-af bent? Zit dit in kwaliteit (jaren ervaring) of kwantiteit (niveau, sóórt paarden dat je gereden hebt) ?

Ben benieuwd hoe jullie hierover denken.

Ik denk dat het een algemeen begrip is. Ik beschouw mezelf als een beginner en ik weet nog lang niet alles over paarden.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:09

KiWiKo schreef:

Dus jij verkoopt altijd uitsluitend aan mensen die al eerder een eigen paard hebben gehad? Denk toch echt dat je dan een grote groep mensen te kort doet.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:14

Dat zal liggen aan het karakter van het paard. er zijn er die zadelmak en bomproof zijn geboren en die kun je ook als 4 jarige wel verkopen aan een beginner.
Maar de jong en goed aan de hulpen staande sportpaard zoals Kiwiko het omschrijft met zoals ik het dan toch aanneem met wat karakter. Daar sla je die groep echt over. Je wilt je paard bij een passende combinatie en geen ongelukken.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:17

Dus je zegt jij bent manegeruiter dus jij mag geen sportpaard. Lijkt mij dat je toch op zijn minst mensen kan laten komen kijken om zelf een oordeel te vormen of je ze idd op het paard laat rijden. Als je daar duidelijk over bent in het eerste contact is dat vrijwel nooit een probleem voor mensen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:20

geen sportpaard is onzin...........

alleen veel sportpaarden raken in paniek als er een matige ruiter opzit.......

en om ongelukken te voorkomen ................

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:20

Ze mogen wel een sportpaard. Maar geen jonge goed aan de hulpen staande die wat karakter heeft. En daar hoef ik die mensen niet voor te zien. Als manege ervaring echt de enigste ervaring is weet je dat het fout gaat. Dan kunnen ze ook de reis en tijd besparen. Het is nog al rot als ze op het erf staan na 1,5 uur rijden en ze mogen niet rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:22

daniella74 schreef:
KiWiKo schreef:

Dus jij verkoopt altijd uitsluitend aan mensen die al eerder een eigen paard hebben gehad? Denk toch echt dat je dan een grote groep mensen te kort doet.

nee hoor :) maar als ik het gevoel heb dat het niet goed gaat komen, dan moeten ze echt een deurtje verder gaan kijken.

ik heb over het algemeen alleen paarden gereden die echt niet geschikt waren voor ruiters die niet handig zijn.

en ik heb ook wel eens paarden verkocht aan mensen die net an een jaar reden, maar die waren vaak 10 plus, en hadden al eea meegemaakt....... en konden dus makkelijker een ruiterfout vergeven

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:26

Dus ik moet een dooie demente ouwe afgeragte knol kopen, dan mag ik wel een sportpaard maar wel eentje van 19.
Ik vind belachelijk omdat ik een "manegeruiter" ben dat men er meteen vanuit gaat dat ik niets kan, niet weet en compleet
hopeloos ben.

KiWiKo, van jou had ik dat vooroordeel niet verwacht, dacht dat jij wel een open blik zou hebben. Maar als ik ooit weer een paard ga zoeken dan zal ik je niet bellen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:31

Ze heeft juist geen vooroordeel, maar ervaring.
En dan zeg ik maar even bot, het is te horen dat jij dat dus mist als je niet snapt wat kiwiko en ik zeggen.

Er bestaan erg leuke sportpaarden van een jaar of 8 / 10.
Die hebben hun puber jaren gehad, zijn al op vreemd terein geweest. Daar kun je erg veel van leren. Dat zijn super paarden om als eerste paard te kopen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:32

naja :D :D :D sorrie hoor als je je beledigd voelt :)

Ik denk inderdaad dat een manegeruiter meer gebaat is bij een goed leersportpaard dan bij een jong sportpaard.

Een leerpaard vergeeft je je fouten, bij een jonkie krijg je hem twee keer zo hard terug........ en dat is niet gaaf, dan vergaat de lol in het rijden snel.

Het is puur een logisch iets....... wat zou jij eraan hebben dat als je toevallig een verkeerde hulp geeft (iets te groot bijvoorbeeld) en je ligt dan met je snuffert in het zand omdat het dier in paniek raakt...... heb je toch niks aan? en die dieren raken daarvan in paniek.... dat is gewoon zo....

dan is het toch veel leuker om een goed doorgereden leerpaard te kopen die even zegt "ola meiske, mag wat minder...... dan doe ik het ook wel!!" en je dan voor de herkansing kan......

de herkansing zit er niet op bij "mijn" soort jonkies........

ik bedoel het ook niet flauw, ik zeg alleen dat ik vind dat ik moet zorgen dat als ik wat verkoop dat ik dan ook wat verkoop wat een toekomst heeft........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:34

het topic in mijn onderschrift is hier een mooi voorbeeld van.......

als ik op een jong nog onbevestigd paard zo de wissels spring, ga ik met mijn kop in het zand...... Treu zei slechts...... he meis, kan ook wat minder joh!!! :)