opstappen met krukje als je groot bent????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flo31

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:01

Het krukje is toch gewoon voor de ruiter zelf, als hij met z'n been niet tot de stijgbeugel kan of vergis ik me? Ik begrijp dat het voor een paard niet zo leuk is als er iemand aan een kant van em hangt maar zo erg kan het toch niet zijn?

Zelf heb ik een soort poetsbak die hol is onderaan waar je dan ook kan opstaan! Je kan er dan gewoon handschoenen ofzo in steken en als kruk gebruiken!

happy2014

Re: opstappen met krukje als je groot bent????

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:05

nee hoor, het krukje is er voor het paard! ik krijg heus wel mijn voet in mijn stijgbeugel, maar ik ben zwaar en zo makkelijk kom ik niet omhoog, dus het is echt geen lolletje voor de paardenrug als er, in mijn geval, 96 kilo aan een kant hangt. Ook al ben je niet zwaar, het is best een belasting voor een paardenrug.

ik stap echt altijd met een krukje af, heel zelden niet, en dat is als ik in het bos om een of andere reden af moet stappen..

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:19

Veel mensen vóór een krukje lees ik.
Voorheen heb ik er nooit zo over nagedacht, maar sinds ik een paard op de manege rijdt van 1.83 (ben zelf 1.76) stap ik ook op met een kruk. Grote reus heeft zowiezo snel last van zijn rug, en ik ben ook niet zo heel soepel dat ik er even opklim. Als we binnenrijden helpt iemand met een barkruk en als we buiten rijden via een strobaal.
Op de manege waar ik nu rijd, wordt er zowiezo meestal geholpen met opstijgen en gaat er vaak iemand aan de andere kant 'hangen' als er gewoon wordt opgestegen, om wat tegendruk te geen aan de andere kant.
Het lijkt me idd wel een lastig verhaal als je alleen met je paard op stap gaat.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 10:25

Ik stap zelfs bij mijn pony met krukje op.... het is het behoud van zijn rug en mijn zadel!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:11

Ik stap altijd met een krukje op. Mijn paard is 1,75 en ik ben 1,77 dus op zich kan ik het wel zonder krukje.
Maar het is beter voor mijn zadel en haar rug.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:12

Mexx schreef:
Snoevie schreef:
dat eurostar krukje klinkt goed,waar is die nog meer te koop?

Nu bij Divoza in de aanbieding voor € 12,95. Ik ga hem vanmiddag halen en dan druk bezig om mijn paard te leren stil te staan naast het krukje ;)

Afbeelding

4,95 bij de praxis in Leeuwarden, ander merk en misschien iets lager, maar toch. :D Er wordt nog aardig wat op verdiend dus! ;)

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:20

Haha ja je kan ook op een emmer gaan staan ;)

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:31

Ik: altijd via een krukje, én afwisselend links en rechts, op - én afstijgen... Tja, je heb er altijd uitslovers bij, hè? :D
Ik ben zelf bijna 1.80 m lang, weeg aangekleed 65 kilo, en mijn paard is bijna 1.70 m en weegt naakt 1000 kilo... :+ Tja... Maar ook die kan last hebben van haar rug, of een scheef getrokken zadel...
Mijn mening is dus inderdaad: indien mogelijk altijd via een verhoging erop! :j

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 14:36

BenB schreef:
Haha ja je kan ook op een emmer gaan staan ;)

Moet je wel een stevige hebben en ook nog een stabiele! :D

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:38

Vanavond ben ik voor het eerst met dat Eurostar krukje opgestapt en als ik geweten had hoe makkelijk dat gaat, dan was ik er eerder mee begonnen! Super!!

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-09 20:43

Mexx schreef:
Vanavond ben ik voor het eerst met dat Eurostar krukje opgestapt en als ik geweten had hoe makkelijk dat gaat, dan was ik er eerder mee begonnen! Super!!

Klinkt goed. Hoe werkt 'ie nou precies, volgens mij las ik eerder in dit topic dat het zelf in en uitklapt??

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 08:13

Je kan het op de foto niet heel goed zien, maar bovenop zit een handvat. Als hij zoals op de foto uitgeklapt staat, dan kan je dat handvat omhoog trekken en dan klapt hij gewoon in! Erg handig dus ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 12:44

Ik denk dat de lengte van de ruiter en de hoogte van het paard er niet zo toe doen, maar feit is wel dat het veel minder belastend is voor de paardenrug.
Ik zou willen dat alle manege's een krukje o.i.d. gebruikten, zeker in de volwassenlessen.

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-09 22:59

nou, ik geloof niet dat mijn paard er zoveel last van heeft, dan had ze wel stil blijven staan. Die loopt gewoon weg, of ik er nou naast hang of niet...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 05:33

hoe bedoel je,dat je paard geen last heeft van het gewicht dat hangt bij het opstappen?

het is wel bewezen dat het de druk een stuk verminderd door met een krukje op te stappen.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 09:13

Elan_GV schreef:
nou, ik geloof niet dat mijn paard er zoveel last van heeft, dan had ze wel stil blijven staan. Die loopt gewoon weg, of ik er nou naast hang of niet...

Of juist wel ;) Troef loopt ook altijd weg, maar nu ik met een krukje opstapte, bleef ze staan!! Niet gelijk, want ze vond uiteraard het krukje eerst eng :D Maar toen ze merkte dat ik geen echt gewicht op de beugel hoefde te zetten, bleef ze staan. Ik kreeg dus het idee dat ze normaal juist gaat lopen, om van dat 'hanggewicht' van mij af te komen.

Maar nou moet ik er ook even bij zeggen, dat jij echt een heel stuk leniger bent dan ik. Ik heb al moeite om op een paard van 1.56 te komen en jij stapt zonder enige moeite op een paard van 1.70 ;)

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:15

Ik stal bijna altijd op met een stoel of iets anders.
Alleen als er geen mogelijkheid voor is dan niet.

Ik zie iedereen naar de blokker rennen voor een opstapje, maar een emmer voldoet ook hoor!
Vooral als ze een beetje stevig zijn.

Ik stap meestal van een speciekuip, stoel of als er niets anders is een emmer. Het liefst de kuip of emmer. Vind een stoel toch wel gevaarlijk als je paard opeens iets anders van plan is.

Mexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 10:46

Een emmer lijkt me toch echt niet zo stevig als een echt opstapje, wat er voor gemaakt is om op te kunnen staan!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 14:53

er schijnt iets van 9 newton op een paard zijn rug aan druk te komen als je opstapt zonder een krukje

terwijl de pijn grens van een paard bij 4 ligt

het volgende moment dat er die druk onstaat is als ruiters hun zadel recht schuiven door aan 1 kant even te gaan hangen.

door middel van een krukje verklein je de afstand van af het grond punt naar het punt van het zadel

je kan wel even lang zijn maar de arm van de draagkracht is daardoor ook langer en dus zou je haast zeggen zwaarder ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:55

juf_esther schreef:
Opstappen met een krukje is beter voor de paardenrug, zie artikel in de Bit van afgelopen maand. Ik heb het idee dat je het steeds meer ziet, opstappen met krukjes. Zeker op maneges, waar paarden door veel verschillende en vaker op een dag bereden worden, lijtk het me wel een goede zaak.

Aan de andere kant vind ik het ook belangrijk dat kinderen leren ook zonder krukje op te stappen, is ook een eis voor bv het ruiterbewijs.

Ben ik het idd helemaal mee eens!! Opstappen met een krukje is veel en veel beter voor de rug van je paard. Wat mij betreft ongeacht wat je lengte is. Of je nou 1.62 bent (zoals ik) of 1.84 m. Ik ben ook van mening dat het belangrijk is, dat kinderen op leren stappen zonder krukje. Want als je in het bos rijd. Heb je niet even een krukje bij de hand :D

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 16:58

Eerst deed ik het ook niet, maar ik kwam er altijd toch best moeilijk op. Ik ben even groot als m'n paarden (1.70-1.75m), en dan is het nog best lastig om soepel op zo'n groot dier te komen.
Nu ik vorige maand m'n linker arm gebroken had, kom ik er zelfs bijna niet meer op zonder krukje (doet nog zeer, m'n pols met zoveel gewicht te belasten).

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 17:04

flo31 schreef:
Het krukje is toch gewoon voor de ruiter zelf, als hij met z'n been niet tot de stijgbeugel kan of vergis ik me? Ik begrijp dat het voor een paard niet zo leuk is als er iemand aan een kant van em hangt maar zo erg kan het toch niet zijn?

Zelf heb ik een soort poetsbak die hol is onderaan waar je dan ook kan opstaan! Je kan er dan gewoon handschoenen ofzo in steken en als kruk gebruiken!

Het krukje is er juist wel voor het paard en niet voor de ruiter.
Of je nu lang of klein bent, je hangt altijd even aan het paard en zo belast je de paardenrug teveel eenzijdig.
Super dat die dame van de stal iedereen verplicht om via een krukje op te stappen, zouden ze overal moeten verplichten.
Ik stap al jaren via een krukje, stoel of bankje op en sindsdien heeft mijn paard geen rugproblemen meer.

Elan_GV schreef:

Jou paard heeft dus duidelijk wel last van zijn rug anders zou hij juist blijven staan en niet weglopen.

Ik merk trouwens aan mijn beugelriemen hoe belastend het voor de rug is, voordat ik met krukje opstapte moest ik regelmatig mijn beugelriemen wisselen omdat de linker wat uitrekte, nu blijven ze even lang.
Als ik al zie wat het gehang met een beugelriem doet, dan is het wel duidelijk wat het met de rug van een paard kan doen.

paleoceen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-09 21:33

Ik ben in ieder geval niet de enige die moeite heeft met opstijgen.

askazita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-09 19:07

bij de manege wara ik rijd moet je opstappen met een krukje,(psc-lichtenvoorde.nl)
omdat het beter is voor de rug.

Jeanneeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 20:53

Het is zowieso wel goed voor je paard om met krukje op te stappen omdat je dan niet zo neer ploft in het zadel en als je groot ben moet je toch ook je hele gewicht aan 1 kant van je paard hangen om op te stappen? dit lijkt me niet echt anders met als je kleiner bent.