Is dit nu western??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

samwise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-09 00:17

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 01:01

Dit is zelfs een officieel wedstrijd onderdeel. Het is zeg maar een soort "kuur op muziek" maar dan in de Reining. De paarden moeten de zelfde oefeningen doen als in een "normale" reining proef. Niet elke ruiter zal dit onderdeel bit en of zadel loos doen hoor. Maar deze twee Reining ruiters stelen op die manier in elk geval overal de show. :j :j :j :j :D Overigens hun score wordt door het publiek en door een officiele jury bepaald. Hoe uitzinniger het publiek hoe hoger de publieks score, maar dat lijkt me duidelijk ;) !

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:34

141MeXxie141

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 12:51

volgens mij als deze ruiter van het eerste filpje alleen lichte druk had ggeven en bumpen met der benen was dat paard ook wel naar beneden gegaan, en westrn ruiter laten los als het paard eenmaal naar beneden loopt en houden het niet vast zoals de meeste dressuur ruiters, dit is eigelijk nog vrendelijke dan dresuur want die vrouw e het erg zachtjes en liet daarna netjes los, zelf zaag ik me paard trouwens nooit naar beneden. :P

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 13:12

Inderdaad Vera, dát zijn de filmpjes...

Om even terug te komen op het eigenlijke topic ;).
Ik vind het ook geen fijn filmpje. Niet zozeer om hoe de vrouw in het fimpje het laat zien, maar omdat mensen die dit zien zelf gaan prutsen. Feit is helaas wel dat je dit meer dan regelmatig ziet. Inderdaad is het ook erg lastig om een westerninstructeur te vinden die je niet zeker methode aanleert, maar ze zullen er vast en zeker zijn. Ik ben, door gebrek aan goede westerninstructie, overgegaan op integrated riding, maar ik rijd nog steeds western. Ik doe nu alleen véél meer met mijn zit en kleine hulpen dan mij ooit door een westerninstructrice is aangeleerd. Waarschijnlijk heb ik gewoon de verkeerde instructie te pakken gehad, daar ben ik wel van overtuigd :). Maar probeer jij maar eens een goede te vinden in regio Den Haag die niet van ... afkomt...?!

Ik ben het wel met de TS eens over de verzameling in het westerngebeuren. Ik vind dat er ook té weinig aan de verzameling gedaan wordt, zéker op wedstrijden. Imo ben je een betere ruiter wanneer je gewoon de verzameling terugvraagt wanneer het paard op de voorhand valt, dan wanneer je het paard maar laat sukkelen omdat je 'm niet durft terug te vragen op wedstrijdterrein.. Dat hoofd laaghouden is niet zo moeilijk, de verzameling echter wel.
De filmpjes van Niels zijn mijn ideaalbeeld niet. De achterhand sleept er maar wat achteraan. Niels, zonder verzameling kun je ook gewoon een changement krijgen hoor ;), een stuk gemakkelijker ook nog.
Ik vind het inderdaad goed dat er iets aan gedaan wordt op de wedstrijden, want een paar jaar geleden was het écht heel erg. Maar imo nog lang niet genoeg.

Anoniem

Re: Is dit nu western??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:19

Er is imo een verschil in wissels. Je kan omgooien (wat veel in reining gebeurt) en echt wisselen.

Het is maar wat je wil zien. In de western vraag je gewoon minder verzameling dan in de dressuur. Echter wil je wel een gewoon verzameld paard.

Corrigeren gebeurd genoeg op show. Echter ben ik geen voorstander van te veel corrigeren op show, thuis kan je trainen en op show ga je voor de prestaties.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:15

Heel verhaal getypt... Is het weg :? .

Je hebt zeker verschil in wissels, vliegende galopwissel, wat inderdaad in de reining veel te zien is, en het changement. Zit in mijn ogen ook véél verschil in. Toch heb ik een voorbeeldje waar mijn paard changeerde zonder verzameling en ik 'm niet omtrok, ik zat nieteens aan de teugels! Hij ging onwijs van kiet en ik had geen zin in een gevecht, dus liet 'm lekker uitrazen in de galop. In de buurt van de x verplaatste ik per ongeluk mijn gewicht en had een wissel. Dus het kan wel, al is niet iets wat ik persoonlijk graag zie.
** Offtopic zinnetje even weggehaald :D **

Ik geef je groot gelijk dat je thuis traint en dit op de wedstijden laat zien. Misschien ben ik wel te kritisch, want wanneer mijn paard te snel op de voorhand valt, zul je mij niet op een wedstrijd zien. En idd, omdat we er beiden nog genoeg moeite mee hebben, zal je me ook vast nog niet gezien hebben ;)... Jammer dat sommige mensen denken dat de inrijbak een 'thuis' is en daar nog even snel de puntjes op de i willen zetten.

Inderdaad is het ook maar wat je wilt zien. Ik wil graag een correcte verzameling zien met 4 benen en een rug die het gewicht dragen (ook in de jog), desnoods met wat meer oprichting. Misschien ook wel omdat ik het retebelangrijk vind omdat die van mij spat heeft, misschien ben ik wel gewoon een zeikerd. :D
Daarbij speelt imo de bouw ook wel mee, dit is bijv. goed te zien bij het paintje van mijn vriendin. Deze staat van nature meer op de voorhand dan mijn connemara.
Laatst bijgewerkt door Yv_ op 11-03-09 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:38

Yvvv: Zo'n wissel die jij beschrijft zie ik de paarden dagelijks in de wei doen.

Reining snap ik niet zo was er mis mee is met de houding? Als je het naar voren zitten bedoeld in de circkels etc. Heeft 2 goede redenen:
A) Je geeft het paard het teken dat ie moet versnellen.
B) Het lijkt al alsof je veel sneller gaat.

En ik wil ook een paard wat zichzelf draagt maar wat (volgens mij) de bedoeling van de dressuur is, is dat het paard 60% van zijn gewicht op de achterhand zet. Dat hoeft van mij niet omdat je dan ook de oprichting krijgt die in de western niet gewenst is.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 20:46

Als je naar mijn avater kijkt, zie je al een heel ander beeld dan een willekeurige pleasure foto van internet. Ik zeg niet dat mijn avatar of juist die foto van internet goed of juist is, maar ik wil hier mijn punt mee maken dat je ook met een goede verzameling niet per se naar die oprichting hoeft.

Over de reining, laat maar hangen, dat is materiaal voor een andere discussie :). Ik snap wat je bedoeld (ik ben wel thuis in western ;) ), maar daar doelde ik eigenlijk niet op :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:37

Moet zeggen over je avatar dat ik dat niet als een mooie pleasure-foto zie. De foto is niet groot maar ik zie liever een paard wat zijn hals gestrekt heeft waarbij de neus er net iets uitkomt.

Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld. Er zijn binnen het western altijd wat 'modes'.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 15:19

.. En dus geen verzameling...?

Niels, om niet al te ver off topic te gaan, heb ik een nieuw topic geopend. Daar kunnen we verder 'discussieren' haha!
[RT-D] Western Verzameling

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 23:58

Ik vind het filmpje in het begin topic niet zo als ik het graag zie, om een paard na te laten geven op het bit.
Toch te veel links-rechts beweging met de handen, liever gelijkmatige druk en benen mogen van mij, meer gelijkmatige druk zijn ipv overdreven bumpen.

Daarna zie ik veel filmpjes komen van cutting en freestyle-reining zo van: "ZO kan het ook!"
Dit vind ik geen vergelijk,omdat het 1ste filmpje echt het begin is van training en de andere filmpjes het eindresultaat.
Geloof maar, dat de cutting en freestyle reining paarden uit de filmpjes ook een "gedegen" opleiding hebben gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:20

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar aangezien er enkele mensen waren die op 1 filmpje hun mening baseerden, gaf ik wat links hoe het ook kan. Dat is idd geen training maar het wel 'einddoel'.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 09:26

samwise schreef:
Nu was ik al nooit zo'n fan van western maar dit bevestigd het nogmaals.
Wat vindt jij ervan?

Ga eens bij een gemiddende dresuurwedstrijd/les kijken? Daar vergeten ze vaak alleen even het ontspan gedeelte daar zaagt men gewoon lekker de hele proef door en dan zit de mond ook nog dichtgesnoerd daar waar het westernpaard zijn mon tenminste nog kan openen.

Dit komt helaas dus in alle takken van de paardensport voor maar heeft helaas niks met ontspanning te maken.