Kort uitstappen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

petitparis

Re: Kort uitstappen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 19:06

uitstappen doe ik in de eerste plaats tot ze op adem zijn. Droog is met mijn ongeschoren paard niet te doen, die zweet al van zich op te winden en dat betert niet met langer te stappen. Afhankelijk van de temperatuur kan ik het ook inkorten of als het te hard regent, dan worden ze alleen maar natter en vatten ze vlugger kou, maar dan ga ik wel met deken op nog even aan de hand stappen of zet ze in geval van regen in de stapmolen.

Hydrocare

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:35

Ik stap droog tot 5 - 10 min.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-09 12:44

ik ga altijd op buitenrit,maar dan galoperen we nog op het veldje, maar als we het niet doen zo'n 30 minuten 10 onder de man en 20 erlangs vind ik belangrijk voor de band van mijn paard zo is ie echt rustig als hij op stal moet enzo

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:59

Ik stap meestal ook 5-10 minuten uit.
Daarna even naverzorgen en dan mag hij weer op de wei.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:04

Ik stap een minuut of 3 a 4 uit gok ik.
Maar dan is hij op adem en helemaal koud, anders stap ik nog langer door.
Moet erbij zeggen dat ik die van mij maar een half uur rijd incl. in- en uitstappen ongeveer ;)

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 09:09

Ik rijdt meestal wel een flink uur, daarna stap ik in alle rust uit..15/20 minuten.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 12:51

Ik stap gemiddeld wel 10 min in.
Soms langer als ik lekker oefeningentjes aan het rijden ben.

Uitstappen ligt der aan of hij echt nat en bezweet is.
De ene keer ben ik intensief bezig geweest de andere keer heb ik misschien alleen maar even gedraaft.
Ligt der dus echt aan wat ik gedaan heb.

Maar zorg wel dat hij droog is en op adem. :D
En dan nog uitstappen hoort er bij je wil toch ook rijden?
Sommige vinden het minder leuk maar ik begrijp dat niet ik stap net zo lekker dan dat ik intensief aan het rijden ben.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 13:56

nu met het zonnetje stap ik lekker uit in het bos... mijn merrie moet ik dan daarna nog even in de bak uitstappen, aangezien ze van buiten stappen niet echt tot rust komt en droog wordt ;)

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:01

Dat probleem heeft mijn zus ook altijd. _O-

Janice_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:29

ik stap meestal rond de 10 min uit maakt eigenlijk niet uit hoe lang ik gereden heb.. tenzij hij helemaal in het zweet zit dan wel wat langer..

Sissi87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:30

Ik stap dr altijd op het pad uit, kan ze meteen lekker grazen!!!

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:31

Ik draaf meestal een minuut of 10 uit op een rustig tempo en lekker met een lang teugeltje dan stap ik nog een minuut of 5 uit. Óf ik stap buiten uit dan is het een half uurtje of langer.
Tijdens het uitdraven word het melkzuur makkelijker afgevoerd wat tijdens het stappen nauwelijks word gedaan, zodat er geen verzuurde spieren komen :)
Laatst bijgewerkt door Amrah op 31-03-09 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Norway_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-09 13:33

Ik draaf sowieso altijd aan het einde van de rit lekker lang en laag uit, dan stappen tot het paard op adem is. Ligt er een beetje aan, soms zijn dat twee rondjes, maar soms ook 5-10 minuten.

VDLStud

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-09 11:45

ik stap altijd goed uit. Tijdens het uitstappen rij ik ook nog altijd figuren, zodat ze niet te snel afkoelt. Anders kan ze misschien stijf worden en dat kan ik niet gebruiken.

PeelSlowly

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 08:56

Uitstappen hangt af van de conditie en hoe hard het paard gewerkt heeft, na een zware training stap ik dus langer uit dan na een half uurtje in de wei draven met een goed bereden paard.

Zoraida_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:12

Ik stap minstens wel 10 minuten/15 minuten uit. Als het paard dan nog zweet/ nog niet geheel op adem is stap ik langer uit.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:18

Mijn pony krijg ik niet droog en op adem onder het zadel, ik stap zo'n 5 a 10 minuten uit (afhankelijk van de training, meestal trainen we nog niet zo hard). Dan laat ik haar rollen in de bak, zweetdeken er op en dan gaan we nog even aan de hand stappen en evt wat grazen. Dan komen we weer uitgerust terug op stal.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:22

Iedereen stapt wel uit, de een wat langer dan de ander, maar.....blijven jullie erop zitten of stappen jullie ook af en lopen nog een paard rondjes aan de hand (al dan niet zonder zadel of lossere singel)?

Ook lees ik dat er redelijk wat mensen zijn die het paard vlug onder de zweetdeken zetten. Hoe lang laat je die dan op? Droog je het paard van te voren dan toch nog af met een handdoek of gooi je de zweetdeken erop en loop je dan weg?

Ik zelf rij recreatief en stap het laatste stuk over de weg naar huis (CA. 20-30 minuten). Zou het paard dan nog bezweet zijn (helaas is het laatste stuk alleen maar bergop) dan zet ik haar met hooi op stal en droog haar met een handdoek af. Als het weer het toelaat, dan mag ze meteen de uitloop op om zich verder droog te rollen. Anders leg ik nog een half uurtje een zweetdeken op.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 22:36

In de winter na les stap ik lang uit en vaak ook nog een tijdje ernaast. Dan is ze meestal zeiknat en gaat ze met dubbele zweetdeken op de trailer, dik half uur met de trailer naar huis, thuis voeren en bovenste zweetdeken vervangen door haar (al dan niet gevoerde) regendeken waaronder ze verder op kan drogen. Bij droog weer laat ik haar ook wel eens een tijdje staan met beide zweetdekens, maar zorg dan dat ze niet bij het zand kan komen, anders rolt ze ermee.

Als ik voor mijzelf rijd, rijd ik haar meestal niet zo in het zweet en kan ik meestal toe met uitstappen tot ze op adem is (paar minuten) In de training rijd ik voornamelijk op ontspanning en vraag niet veel oprichting, meestal draaf ik dan op het eind even met lange teugel en stap dan verder uit.

Als ik in de winter moet uitstappen tot ze droog is na een les, ben ik met haar wintervacht uren bezig...
Ze lopen in principe dag en nacht buiten, dus ze blijft sowieso wel wat in beweging.

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:27

Mijn paard wordt iedere dag fanatiek gereden al zeg ik hetzelf.
Hij heeft dus een bere goede conditie.
Echt nat word hij dus nooit, maar ik stap meestal kort uit tot de ademhaling weer normaal is.

Na een buitenrit is meneer drijfnat en heeft hij het schuim tussen zijn billen staan.
Dan stap ik wat langer uit.
Daarna benen afspoelen en coles linement op zijn gevoelige plekken (rug en broek) en dan zweetdeken op en op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 23:35

ik stap redelijk lang uit volgens mij ( meestal ook in t bos ) kan zo 20 minuten zijn, Vaak is ze dan ook weer helemaal droog :+
Het is belangrijk dat ze goed op adem zijn en niet meer warm zijn :)
Als je de tijd hebt om een paard aan t werk te zetten moet je ook de tijd nemen voor na verzorging ( waaronder uitstappen ) En niet onder een dek pleuren!

Felicia29

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:20

Als ik gereden heb let ik er vooral op dat de ademhaling van mijn paard weer tot rust is gekomen. Dat zie ik aan de neusgaten of de flanken die weer 'normaal' ademhalen. Voor elk paard is de uitstaptijd natuurlijk anders. Daar kan niemand een tijd aan verbinden. Het is ook afhankelijk van de conditie van je paard en het werk dat hij achter de rug heeft.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:46

Cinnepin schreef:
Als je de tijd hebt om een paard aan t werk te zetten moet je ook de tijd nemen voor na verzorging ( waaronder uitstappen ) En niet onder een dek pleuren!

Hm, koud en nat uit blijven stappen is anders ook niet zo ideaal, met uitstappen in de winter na een les waarbij ze doorweekt is, gaat er ook een zweetdeken overheen. Na een half uur uitstappen is ze echt wel afgekoeld, maar nog steeds zeiknat. Soms laat ik haar dan even rollen als er droog zand is, maar onder deken gaat ze altijd, en die zweetdeken gaat in de winter pas af als ze helemaal opgedroogd is, en dat kan met haar wintervacht toch wel een uurtje of 4 (als het niet langer is) duren... Vandaar dat ik die zweetdeken ook omhoud als we thuiskomen en over haar wollen deken haar gevoerde of ongevoerde (afhankelijk van temperatuur) regendeken gooi zodat ze lekker het land of de paddock op kan zonder kou te vatten. Zo ook als ze nat geregend is...

Een wasplaats met warm water en vervolgens even onder het solarium om op te drogen staat op het verlanglijstje ;)

gwenniieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:48

ik stap altijd gewoon ong 10 minuten uit. iig dat hij weer op adem is en zijn neus gaten niet meer zo groot zijn etc! ik let daar altijd op & daarvoor draaf ik altijd nog met lange teugel een paar rondjes voor ontspanning als hij daarvoor hard heeft gewerkt.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-09 16:51

Ligt er idd aan hoe koud het is..
als het heel fris is en mijn paard is wat nat, stap ik niet zo lang, tot ie op adem is dus zo'n 5 min, en dan op stal dekentje om.
dat ie kou vat heb ik ook geen belang bij.

als het gewoon lekker weer is, meestal toch minimaal minuut of 10, tot ie op adem en wat droger is.. :)
zomers stap ik meestal ook zoiets uit, en dan even lekker onder de douche afspoelen, en eventueel droog stappen in de molen :)