Het ging niet alleen over jou Gompie, 't valt gewoon op dat iedereen meteen Anky eruit pikt.
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
En niet alleen door jou hoor, maar zeker een keer of 5/6 in dit topic.
Kan je tenminste leren van je fouten. Jorine_Falco schreef:Ik bedoel het helemaal niet aanvallend op iemand, ook niet persee op jouw berichtje.
Het gaat me om het principe: als anky het niet zonder les kan, kan vast de rest het ook niet. Zo wordt het een beetje gezegt,En niet alleen door jou hoor, maar zeker een keer of 5/6 in dit topic.
Inderdaad, heerlijke paarden zijn het vaak: gewoon de ruiter op zijn kop geven wanneer de ruiter een fout maakt! Ik heb het ook een keer gemerkt: ik werd wat te vlug op de linkherhand: gevolg paard omhoog en weg concentratie.Kan je tenminste leren van je fouten.
frustraties alom
) Karennnn schreef:Jep, ken ik maar al te goed! Aangezien ik lesgeef op manege krijg ik vaak zo van die uitspraken waar ik me serieus vragen bij stel.
En vaak nog ergers: de ouders!!!
Toen ik net 18 geworden was, gaf ik een half jaartje les aan een jongen van 17 die een 2tal jaar reed op de manege (springles voornamelijk!)
Ik sprong toen met een paard in het Z en 2 in het M die we zelf beleerd hadden. De jongen had nog geen parcourservaring.
na een half jaartje les starte hij springwedstrijden en na 4 springwedstrijden was hij voor de eerste keer foutloos.
Toen wou zijn vader eens een ''goed gesprek'' met mij. Hij had besloten dat ze het vanaf nu wel zelf aan konden. Hij reed nu immers al foutloze parcours rond en iemand van dezelfde leeftijd die les geeft in een manege kon hem toch echt niets meer bijleren.
Ik ging echt stuk van woede, verbazing...! mijn ouders kalmeerde mij maar door te zeggen dat ze niet beter wisten!
maar die toon waarop die vader met mij kwam praten! ''vanaf nu kunnen we het zelf wel hij reed IMMERS AL foutloze parcours''![]()
![]()
![]()
(wat een emotie roept dit bericht trouwens weer opfrustraties alom
)
Ze komen zichzelf toch wel een keer tegen als het niet meer zo vlotjes gaat. En gaat het wel goed, dan kon het blijkbaar wel. Karennnn schreef:Jep, ken ik maar al te goed! Aangezien ik lesgeef op manege krijg ik vaak zo van die uitspraken waar ik me serieus vragen bij stel.
En vaak nog ergers: de ouders!!!
Toen ik net 18 geworden was, gaf ik een half jaartje les aan een jongen van 17 die een 2tal jaar reed op de manege (springles voornamelijk!)
Ik sprong toen met een paard in het Z en 2 in het M die we zelf beleerd hadden. De jongen had nog geen parcourservaring.
na een half jaartje les starte hij springwedstrijden en na 4 springwedstrijden was hij voor de eerste keer foutloos.
Toen wou zijn vader eens een ''goed gesprek'' met mij. Hij had besloten dat ze het vanaf nu wel zelf aan konden. Hij reed nu immers al foutloze parcours rond en iemand van dezelfde leeftijd die les geeft in een manege kon hem toch echt niets meer bijleren.
Ik ging echt stuk van woede, verbazing...! mijn ouders kalmeerde mij maar door te zeggen dat ze niet beter wisten!
maar die toon waarop die vader met mij kwam praten! ''vanaf nu kunnen we het zelf wel hij reed IMMERS AL foutloze parcours''![]()
![]()
![]()
(wat een emotie roept dit bericht trouwens weer opfrustraties alom
)
Juul schreef:Precies, heerlijk is dat. Sheila is al zo dat wanneer ik in dr achteruit wil zetten en ik doe het iets anders dan aangeleerd, dan staakt ze al.
, of jij gebruikt je teugels als versnellingspook? Province schreef:[naam] schreef:Precies, heerlijk is dat. Sheila is al zo dat wanneer ik in dr achteruit wil zetten en ik doe het iets anders dan aangeleerd, dan staakt ze al.
Dan heb je het dus niet goed aangeleerd. Een paard moet met de simpelste aanwijzingen weten wat hij moet doen.
Dus als jij bij een goed gereden paard alleen je benen naar achter legt, weet je paard dat hij achterwaarts moet. (mits je hem dit dus geleerd hebt), het is duidelijk dat je achterwaarts niet met teugeldruk vraagt, je paard hoort zelfs achterwaarts te gaan op je been als je je teugels toesteekt!
Overigens "zet" je een paard niet in zijn achteruit, maar vraag je hem achteruit te lopen, of jij gebruikt je teugels als versnellingspook?
Goh, natuurlijk zet je een paard niet letterlijk in z'n achteruit, maar zo mag ik het toch wel noemen? 

Mag iedereen ajb zelf weten wat hij met z'n paard doet, niet elk paard hoeft de verkoop in hoor.suleilitha schreef:Ik ben van mening dat zowiezo bij elke ruiter de basis er correct in moet zitten en je een paard, al rij je recreatief, nageeflijk moet kunnen rijden met een juist lichaamsgebruik van het paard. (al vaker uitgelegd, een paard dient onder de ruiter niet bijvoorbeeld op de voorhand te hangen, slijten ze alleen maar overmatig van) Hoe een paard er bijloopt als het in de wei staat heeft er niks mee te maken, dan zijn ze onbelast.
Verder ben ik ook van mening dat we nooit zijn uitgeleerd. Momenteel heb ik weer even twee keer per week les, een keer gewoon bij de vereniging en nog een keer privéles. Even weer de puntjes op de i zetten. En nee, ik rij geen wedstrijden, ik wil gewoon de paarden onder het zadel goed voor elkaar hebben.
Tuurlijk mag iedereen zelf weten hoe hij of zij het doet, maar een paard wat in drie stukken lijkt te vallen onder het rijden en zwaar op de voorhand hangt, heeft een beduidend kortere levensduur dan eentje die correct wordt gereden.

Juul schreef:Klopt. En een pijnlijker leventje vaak ook nog. Maar bij een paard die lekker loopt zoals het hoort, de ruiter netjes kan dragen en snapt waar hij heen moet zie ik het probleem van de manier van het aanleren verder echt niet. Sommige mensen vinden het 1 fijner dan het ander. Iedereen rijd tenslotte min of meer op zijn eigen manier.
liesenlizzy schreef:Ik wil wel weer beginnen met lessen, maar vind het heel moeilijk om een goede instructeur/instructrice te vinden. Ik ben zelf een recreatie mens, maar vind het wel belangrijk dat mijn houding goed is. Op dit moment heb ik het idee dat ik wat scheef ben gaan zitten, maar heb niemand in de omgeving die dat kan zien. Ook wil ik graag weten wat mijn houding is tijdens een sprong. ik heb wel iemand aangesproken die lessen aanbied op locatie, maar uit haar beschrijving heb ik het idee dat ze meer kijkt naar hoe het paard loopt, dan naar houding en zit. Ik kan natuurlijk altijd een proefles aanvragen.
Province schreef:[naam] schreef:Klopt. En een pijnlijker leventje vaak ook nog. Maar bij een paard die lekker loopt zoals het hoort, de ruiter netjes kan dragen en snapt waar hij heen moet zie ik het probleem van de manier van het aanleren verder echt niet. Sommige mensen vinden het 1 fijner dan het ander. Iedereen rijd tenslotte min of meer op zijn eigen manier.
En hoe moet een paard lopen zoals het hoort dan?
Leg ons dat eens uit...
Manier van aanleren, dat leer jij nog wel... Er zijn niet voor niks methodes.... elke actie geeft een reactie..
Ben geen kleutertje die stout is geweest.
En dat ben ik zo te horen van jullie fantastische ruiters ook.
Nogmaals: Beter lezen dus. Volgens mij weet niemand het trouwens precies wat nou dé goede manier is, want óók daar blijven de meningen over verdeeld. Karennnn schreef:En vaak nog ergers: de ouders!!!
Gompie58 schreef:Woede.............emotie???
Dat zegt meer over jou......................
Die mensen hebben een bord voor de kop en een lege portemonee misschien, maar om daar nu woedend om te worden.![]()
Juul schreef:Dat heb ik toch nergens beweerd of wel soms??? Dat ik zo geweldig rijd etc. Ik bestempel mezelf de hele tijd als 'groentje' hoor.En dat ben ik zo te horen van jullie fantastische ruiters ook.
Nogmaals: Beter lezen dus. Volgens mij weet niemand het trouwens precies wat nou dé goede manier is, want óók daar blijven de meningen over verdeeld.