Wat vinden jullie hiervan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kazary

Re: Wat vinden jullie hiervan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:39

Ah kijk, daar hebben ze die oefening van af gekeken. Het moet gewoon een nieuw onderdeel worden in de gp :D

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:45

Om nog even te reageren op de beginpost, ik heb niet het hele topic precies gelezen, wel snel doorgelezen.

De steekgang op het eerste plaatje is inderdaad heel verkeerd. En je ziet het tegenwoordig vaak. Maar ik zie het juist vaak op gewone concoursen.

Het plaatje wat jij eronder zet, is ook niet goed, maar heel anders dan de steekgang van het plaatje erboven.

Let vooral op het voorbeen, bij het eerste plaatje zie je dat de hoef 'omhoog klapt' of hoe ik dat ook noem. Bij het 2e plaatje zie je dat het voorbeen mooi vanuit de schouder komt (been een klein beetje rond, hoef in de goede lijn met het been).
Bij de eerste is het voorbeen een teken van te weinig schoudervrijheid. Dit komt door een te strenge ruiterhand waarschijnlijk.

Let op: het 2e plaatje is dus ook niet goed! Het paard gebruikt veel te weinig achterbeen en te veel voorbeen. Misschien leerzaam om te lezen is het topic over een paard wat goed over de rug gaat. Als je wilt, kan ik die wel opzoeken. Heel leerzaam.
Maar het paard op de 2e foto drukt zijn rug niet zo erg weg als bij het 1e plaatje, en hij gebruikt zijn schouder. De ruiter op de foto heeft waarschijnlijk niet teveel druk op de teugels, anders zou het voorbeen er niet zo uitzien, je ziet duidelijk dat het paard schoudervrijheid heeft.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 10:48

Nonnekuh schreef:
En wij maar trainen op het achterbeengebruik van onze paarden :Z
Helemaal niet nodig!!

Nee joh! Dus stoppen met actief rijden, dan heb je direct meer tijd om je op de voorhand te concentreren. Want paard moet wel met de kin op de borst. Als je dat voor elkaar hebt, kan je zo naar de OS hoor. :j

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:26

Toevallig zag ik net een foto in de nieuwste Hoefslag van de Z2 kampioen pony's regio Noord Holland. Dat vind ik dus typisch zo'n 'prikkende' uitgestrekte draf en niet zoals die m.i. zou horen te zijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:31

hihi echt bokt weer............ we nemen een klok en een klepel......... gaan dan flink luiden, ondertussen bij Abraham wat mosterd proberen te halen om uiteindelijk via gehuurd gereedschap behoorlijk een plank mis te slaan........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:43

Stekeldraf? Ik heb altijd geleerd dat dit "steekgangen" zijn maar mijn vocabulaire zal niet meer up to date zijn, denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:49

KiWiKo schreef:
hihi echt bokt weer............ we nemen een klok en een klepel......... gaan dan flink luiden, ondertussen bij Abraham wat mosterd proberen te halen om uiteindelijk via gehuurd gereedschap behoorlijk een plank mis te slaan........

Stekeldraf, zou dat prikken?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:51

KiWiKo schreef:

Wat bedoel je hier mee KiWiKo?
Hebben de (meeste) mensen hier geen gelijk dan?
(geen aanval!)

Ik vind het juist super dat er mensen zijn die zich hier mee bezig houden.
Je leert heel veel door te lezen en te observeren en dat is wat hier gebeurd. (toch?)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:52

De foto's zijn voor mij geen bewijs dat de achterhand niks doet, het kan ook zijn dat het paarden zijn met allemachtige taktfouten, dan krijg je hetzelfde beeld :+

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 12:58

S_zanne schreef:
KiWiKo schreef:

Wat bedoel je hier mee KiWiKo?
Hebben de (meeste) mensen hier geen gelijk dan?
(geen aanval!)

Ik vind het juist super dat er mensen zijn die zich hier mee bezig houden.
Je leert heel veel door te lezen en te observeren en dat is wat hier gebeurd. (toch?)

weet je, als iemand al niet eens begrijpt dat het anatomisch niet mogelijk is om een correcte uitgestrekte draf te rijden als het paard op de handrem staat, dan zijn we toch al vrij vlot uitgepraat :)

zullen we het even op het niveau houden van de meeste boktrandridders...... je zit in galop, je wil de volte op, je trekt het dier met de binnenhand naar binnen....... peerd valt uit galop. Hoe ken dat nou??? Nou omdat je op dat moment het binnenachterbeen blokkeerd met je hand, dus kan het dier helemaal niet galoperen........

ander voorbeeldje, paard springt steeds verkeerd aan....... begijp ik als je stelling naar binnen vraagt en daarbij het hoofd van het paard naar binnen trekt........ dan kan die niet anders, want hij kan wederom dat binnenachterbeen niet kwijt.

Zullen we eerst maar eens gaan miepen over deze enorme basisfouten voordat we ons gaan buigen over dingen die way beyond our reach zijn? en meningen de wereld instrooien die kant nog wal raken?

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:07

geef je gelijk, maar daarom mag je het er nog wel over hebben.

Heb je trouwens nog meer van die voorbeelden?
Heel handig. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:08

Meer voorbeelden van basisfouten? Kijk maar eens in HAW, daar staan er genoeg :D

S_zanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 13:11

suleilitha schreef:
Meer voorbeelden van basisfouten? Kijk maar eens in HAW, daar staan er genoeg :D

whahaha! NOT! :z

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:48

Met Kiwiko eens,het paard op de foto in de beginpost {Nadine} heeft ook geen steekdraf,want je moet ook goed kijken naar de achterhand en zij zet die eronder op de foto waardoor het voorbeen uit de schouder komt voor zover dat mogelijk is bij haar.Bij een steekdraf blijft het kruis altijd hoog omdat het paard alleen de voorbenen eruit gooit zonder achter dus iets te doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:50

Afbeelding

Dit is een steekdraf,je ziet ook dat het paard de grond in loopt inplaats van dat het zich opricht.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 14:50

Ik ben het er helemaal mee eens (wat vele andere hier ook zeggen)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 17:10

KiWiKo schreef:
zullen we het even op het niveau houden van de meeste boktrandridders...... je zit in galop, je wil de volte op, je trekt het dier met de binnenhand naar binnen....... peerd valt uit galop. Hoe ken dat nou??? Nou omdat je op dat moment het binnenachterbeen blokkeerd met je hand, dus kan het dier helemaal niet galoperen........

ander voorbeeldje, paard springt steeds verkeerd aan....... begijp ik als je stelling naar binnen vraagt en daarbij het hoofd van het paard naar binnen trekt........ dan kan die niet anders, want hij kan wederom dat binnenachterbeen niet kwijt.

Zullen we eerst maar eens gaan miepen over deze enorme basisfouten voordat we ons gaan buigen over dingen die way beyond our reach zijn? en meningen de wereld instrooien die kant nog wal raken?

Moet je nou echt zo denigrerend doen? Ook in bijvoorbeeld een gewoon drafje gaat je paard niet fijn het bochie om als je probeert om met de binnenteugel te sturen, maar goed, laten we vooral even on topic blijven.

Kiwiko, ik vind het prijzenswaardig dat mensen zich hier in verdiepen en aangeven er lering uit te trekken. "Echt bokt weer" vind ik in dit topic vooral op jouw reactie slaan, er zijn ook mensen die bokt gebruiken om van te leren, weet je. Al was het maar om te leren hoe je niet op je paard wil zitten.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-09 18:14

Eigenlijk snap ik ook niet helemaal wat er fout is aan wat hier is gezegd. Wat klopt er dan allemaal niet?Omdat we het nu over de top hebben, daar mag niemand niets van zeggen? Tja, daar vind ik ook dat die het ultieme voorbeeld moeten geven wat wij graag ooit eens een 10% van zouden willen kunnen.
Maar heel eerlijk zie ik tegenwoordig bewegingen voorbij komen waarvan ik denk, als ik dat zelf doe wordt ik boos op mezelf dat ik met zoveel hand rij, dan wordt ik boos dat ik de motor niet aan de gang heb.
Teveel binnenhand, naar binnen hangen zijn óók dingen waar ik op let, maar ik ben dan ook maar een basis ruiter, ik mag nog fouten maken daar waar de GP ruiters ze toch niet meer horen te doen.
En eigenlijk had ik ook verwacht dat iemand als Kiwiko ook goed zou zien wanneer de achterhand erbij is en dat dit dus is wat je nu niet veel ziet in de GP. En dat de paarden ook niet over de rug lopen en dat de paarden ook niet gaan "zitten" in een passage, het is geen verzameling meer, maar beurtelings pootjes op tillen. Dat ik het zelf niet beter kan wil toch niet zeggen dat ik het niet zie?

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-09 22:04

Elisa2 schreef:
Afbeelding

Dit is een steekdraf,je ziet ook dat het paard de grond in loopt inplaats van dat het zich opricht.

Dit is naar mijn mening geen steekdraf. Het is niet hetzelfde als de 1-ste en de 2-de plaatje in begin van de topic.
Kijk naar de achterbenen. Die komen hier mooi door.
Het paard in je plaatje wordt wel een beetje door de ruiter 'naar beneden' gereden en draf is niet zuiver takmatig (L achterbeen raakt de grond maar R voorbeen is nog in de lucht) maar de achterbenen, zoals te zien, worden niet geremd.

Wat ik bedoel met de topic is de situatie - waneer de voorhand (voorbenen) spectaculair uitzwiepen, maar de achterhand doet niet mee. (Te veel voor /te weinig achter..)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-09 15:32

De plaatjes in het begin van het topic laten een verzamelde draf zien,bij een verzamelde draf neemt het paard gewicht op de achterhand op en worden de passen achter kleiner en actiever.
Op het plaatje wat ik gepost het komt het achterbeen "na",paard loopt geheel op de voorhand en versnelt inplaats van veruimt.Ik denk dat wat jullie bedoelen dat voorbeengezwaai is,dat is naar mijn mening iets heel anders dan een steekdraf.Met voorbeengezwaai worden de paarden gewoon ontzettend op druk gereden {ik hou daar ook niet van} waardoor ze weinig anders meer kunnen dan die voorbenen eruit gooien.En sommige paarden breken dan geheel af in het middenstuk,dan lopen ze echt in 3 stukken. {zoals Santano bij de hk}

Kazary: niet iedere topruiter kan even {fijn/goed} rijden,dat ben ik met je eens.Ik zie er ook een hoop die met veel hand rijden en daar houd ik absoluut niet van.Maar ik wil wel even zeggen dat het per paard verschilt in hoeverre ze gaan en kunnen zitten in de verzameling.Dat ligt echt aan de bouw,een paard wat overbouwd is gaat wel wat zitten in een piaffe maar je zult het moeilijker kunnen zien dan bij een paard die evenwichtiger gebouwd is.Sommige paarden kunnen ook echt moeilijk zitten en compenseren dat dan ergens anders in hun lichaam.Wil niet zeggen dat ze dan niet verzameld lopen,maar het ziet er wel "anders" uit.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 00:30

Het ultieme GP paard/combinatie dat ook 100% kan scoren bestaat nog steeds niet. Als je naar de combinaties in de top kijkt zie je ook dat ze allemaal hun sterke en minder sterke punten hebben.

Ik vind het wel een negatieve ontwikkeling als het bekijken van foto's en het trekken van lijntjes op een scherm de manier wordt om af te lezen of een paard goed gereden wordt. Wat mij betreft mag er best wat meer voorlichting komen van terzake deskundige trainers over hoe eea eruit hoort te zien, ipv de youtube-subcultuur van mensen die vooral menen dat ze hun visie moeten verkondigen door een ander af te kraken.

En niet alle paarden zitten nu eenmaal even fijn in elkaar. Het voorbeeld van Santano is wel een mooie in dat kader. Ik gruwel van Sandro Hit nakomelingen omdat ze dat vrijwel allemaal doen, ze zitten nou eenmaal zo in elkaar. Ik vraag me ernstig af of Santano onder een andere ruiter nou zo heel veel meer zou kunnen laten zien.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:51

Het gaat ook niet over een proef die 100% scoort. Maar je ziet wel hoge punten in de strekdraf in 3 delen. En leren van foto's kijken is juist een posiieve ontwikkeling. Want daar kun je enorm veel van zien en dus ook leren. Je hebt geen heel filmpje nodig om te kunnen zien of een paard de rug gebruikt of te zien dat de achterhand niet mee doet. Want de volgende pas is dat echt niet anders. Anders waren er ook niet zo enorm veel foto's van te vinden als dat eens ooit een keer perongeluk voor zou komen.

Uitgestrekte draf is overigens nooit een verzamelde gang.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:11

Nou, als er dan op de foto van bovenstaande zwarte wordt gereageerd als een voorbeeld van hoe het moet... dan denk ik dat je nog veel te leren hebt. En volgens mij leer je dat beter door in de praktijk te gaan kijken dan van achter het scherm van je pc.

Uitgestrekte draf is weliswaar geen verzamelde gang, maar je hebt wel een bepaalde mate van verzameling nodig om het correct uit te kunnen voeren. Je ziet de kwaliteit van de africhting er zeker in terug.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 10:18

Wie schrijft daar dat het zo moet? Maar het klopt wel dat die zijn achterbeen onder massa zet, dat is wel al iets. Iets wat die eerder afgebeelde paarden óók niet eens deden.En als mensen de foto's die als eerste geplaatst werden als goed beschouwen hebben ze net zo goed nog veel te leren.
En nu heb ik geen idee wie er op de zwarte zit, begreep ook pas door de antwoorden hier in het topic dat de eerste foto Gal zou zijn. Dus misschien is er op die 2 foto's al een groot verschil in niveau?
Dat wij als basis ruiter basis fouten maken, dat hoort erbij. Maar op GP niveau een paard nog in grote basis fouten laten lopen vind ik er niet bij horen en verbaas me op dat moment over de hoge punten. Zowel op foto, film als dat je het in het echt ziet.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 13:15

Equimotion schreef:
Je ziet de kwaliteit van de africhting er zeker in terug.

En daar mankeert het nu net vaak aan.
Bij paarden die met vijf jaar al in de hogere regionen van de sport lopen, kun je bij mij niet spreken van kwaliteit van africhting.
De spronggewrichten van een paard zijn met zes jaar pas volgroeid ze kunnen dan pas BEGINNEN met verzameld werk. Dat ze lang voor die tijd al succesvol zijn in de sport wil dus zeggen dat ze per definitie overnomen zijn. Ze hebben werk gedaan dat ze niet zouden moeten doen.
Een kwalitatief goede africhting gaat in het ritme van het vermogen/ontwikkeling van het paard en is niet gericht op scoren op wedstrijden....
Wat je nu hier en daar ziet is dus juist wel dat gericht zijn op scoren op wedstrijden, ZELFS als dat strookt tegen de regels van de dressuur en de gezondheid van het paard. En dat het ook nog eens beloond wordt.