Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Citaat:De natuurlijke scheefheid
Ieder paard heeft een natuurlijke scheefheid. Dit houdt in dat het paard een voorkeur heeft voor links of rechtsom buigen. Zo heeft het paard ook een voorkeur om met meer gewicht op het ene voorbeen te lopen dan het andere. Bij de achterbenen hebben we te maken met stuw en draagkracht. Het paard heeft meestal een meer dragend en een meer stuwend achterbeen. Paarden die bijvoorbeeld linksgebogen zijn (makkelijker naar links buigen) zetten vaak hun linkerachterbeen naast de massa, met als gevolg dat dit been minder draagt dan het rechterachterbeen. Het linkerachterbeen is dus meer stuwend en het rechterachterbeen is meer dragend.
Het natuurlijk evenwicht
Daarnaast heeft het paard ook een natuurlijk evenwicht. Dit heeft te maken met het feit dat een paard van nature 60% van zijn totale gewicht op de voorhand draagt en 40% op de achterhand.
Dit is handig tijdens het grazen, want zo ontstaat er een automatisch voortbewegen. Het kost het paard dus minder energie.
Symptomen van niet rechtrichten
De natuurlijke scheefheid en het natuurlijk evenwicht zullen geen probleem zijn voor een paard, zolang hij geen ruiter te dragen heeft. Het gewicht van de ruiter zal voor een groot deel op de voorhand terecht komen, waardoor het paard nog meer uit balans gebracht wordt.
In plaats van dat het paard zijn achterbenen verder onder zijn zwaartepunt zet en zijn bekken naar voren kantelt, zal hij juist zijn bekken naar achteren kantelen, zijn rug hol maken en zijn rugspieren aanspannen, zijn hoofd omhoog brengen en zijn buikspieren lang laten.
Deze houding zorgt voor ontelbaar veel problemen, zowel lichamelijk als rijtechnisch.
Denk bijvoorbeeld aan:Niet aan de teugel gaan
Zwaar op de voorhand
Sterk op 1 kant
Bokken
Rennerig
Flegmatiek
Schrikachtig
Teugelkreupel
Kissing spines
Peesblessuures
Enz
Het natuurlijk evenwicht en de natuurlijke scheefheden van het paard zijn puur spiertechnische problemen. Hierdoor is het mogelijk om dit door een goede training te verhelpen.
Sannessep schreef:Mystica: Wat is nou precies normaal volgens jou? Welke oefeningen (of wat voor methode) bedoel je daarmee?
Ik ben een beetje de draad kwijt bij sommigen in de discussie hier.
Overigens ben ik het met de TS eens, ik heb ook dit boek in huis (Dressuur onder vuur) en daar wordt heel goed in uitgelegd hoe dit in elkaar zit (dus wat er fout gaat in de huidige standaarden bij de dressuur) en waarom bepaalde houdingen niet goed zijn voor een paard (of in ieder geval minder goed als bij de bedoelingen van de vroegere dressuur).
Edit: Je had alweer geantwoord... ben beetje traag met typen soms..
modie schreef:Klassieke dressuur is het paard dmv oefeningen soepel, sterk en lenig te maken.
Zodat het paard de hoge-school oefeningen zonder problemen kan maken
Men neemt daar ook simpel weg de tijd voor.
Een klassiek getraind paard is op zijn top rond zijn 14de levensjaar.
De moderne dressuur gebruikt truukjes om het paard zo vlug mogelijk op top-niveau te hebben.
Vaak al met 8 jaar.
Die paarden zijn gewoon nog niet volgroeid en sterker gemaakt om de oefeningen gezond aan te kunnen.
DAt vind ik een groot verschil in de moderne en klassieke dressuur.
x_Marr schreef:Het is niet de moderne dressuur die fout is, maar de gedachtengangen van mensen, diaar zit de fout..... kijk naar het plaatje ipv. ontspanning.
Iedereen behoort vind ik vanuit de ontspanning te werken, maakt niet uit of het klassieke dressuur, moderne dresuur ofwatdanook is.
Ook ik vind de dressuur aan de top er niet lekker uitzien, ik vind het er te gespannen uitzien, te gedwongen.
Maar dat is wat ik zie, en ik zie het alleen op plaatjes, of op film.. ik kan het dus niet zeker weten..
Maar ik weet wel dat ik liever een lange losse teugel zie, paard met de neus over de grond opend, over de rug en swingend, de juiste spieren gebruikend... dan dat ik naar de hedendaagse topdressuur kijk.
Maar dat is mijn mening
haike schreef:Ben momenteel bezig met een onderzoek naar wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen de 'klassieke' en 'moderne' dressuur en heb daarvoor meerdere ruiters van beide methoden geinterviewd. Tot nu toe geven ze op bijna alle vragen dezelfde antwoorden, grootste verschil blijkt te zijn de manier waarop stallen naar de methoden kijken, en niet hoe ze uitgevoerd worden.
callunairis schreef:Deze stelling is mijn mening welke ik gevormd heb naar aanleiding van onderzoeken die ik gelezen heb, met wat ik geleerd heb met de 'klassiek' dressuur rijden en vooral met wat ik veelvuldig om mij heen zie gebeuren.
haike schreef:Ben momenteel bezig met een onderzoek naar wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen de 'klassieke' en 'moderne' dressuur en heb daarvoor meerdere ruiters van beide methoden geinterviewd. Tot nu toe geven ze op bijna alle vragen dezelfde antwoorden, grootste verschil blijkt te zijn de manier waarop stallen naar de methoden kijken, en niet hoe ze uitgevoerd worden.
callunairis schreef:Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.
Over het welzijn van het paard in de moderne dressuur.
Ik heb het geprobeerd in een eerdere post maar om een of andere reden is deze weggehaald. Misschien vanwege een web adres dat ik had opgegeven. Dit was helaas een erg goede website die mijn stelling beargumenteert.
Ik vrees echter ook om de poging van de discussie zelf, dit laat al zien dat dit een zeer gevoelig onderwerp is.
Omdat ik de website niet mag posten zal ik zelf enkele argumenten hier opgeven, argumenten waarmee ik het dus eens ben:
Veel oefeningen die gedaan worden bij de moderne dressuur (let op, dit wordt zelfs op hoog niveau gedaan!!! Ik heb het oa over olympische spelen) zijn in mijn ogen (en de ogen van anderen waaronder experts op gebied van anatomie van het paard) ZEER SLECHT voor het paard.
-Oefeningen zoals het hoofd zeer ver achter het bit, de rollkur zoals ze dat noemen.
Ik had hiervan een plaatje bij mijn profiel gezet, deze is echter ook weggehaald.
Verder zijn veel verzamel oefeningen die tegenwoordig in de moderne dressuur gedaan worden, mooi om te zien (spectaculair) maar ze hebben niets met verzamelen te maken!
(nogmaals, ik kan helaas geen plaatjes laten zien hier)
Ik weet niet of ik hier namen mag noemen maar er is een dierenarts die onderbouwd waarom de moderne dressuur zeer slecht is voor het paard (je mag zelf kiezen of je het hier mee eens bent of niet)
NOGMAALS, ik wil deze discussie aangaan voor het WELZIJN van het paard!!!
Alicia2u schreef:In de klassieke dressuur beleer je een paard als gebruikspaard, voor oorlogvoeren etc. Er is altijd nog een hoger doel en er zijn tegenwoordig oefeningen die geen enkele meester meer uit kan voeren. Deze opleiding neemt jaren in beslag en kan alleen voltooid worden met de allerbeste paarden (alle minder goede paarden zouden op het slagveld allang gedood zijn).
Er wordt de tijd genomen, meestal wel 10 jaar, om een paard goed op te leiden. Niets moet op een bepaald punt gebeuren, het paard bepaald de tijdlijn.
Alles moet functioneel zijn, waarbij de expressie er niet zo toe doet.
Sammie schreef:

jirina schreef:Dit is van Bit 2008. Een GP ruiter hihi..
Moet je nog meer foto's?
Het gaat om te sterke inwerking van de hand, die de achterbeen gebruik remt.
jirina schreef:En sterke gebruik van hand is denk ik wel "modern".
Waratje schreef:Het enige wat van belang is om te zien is het verschil tussen GOEDE dressuur en SLECHTE dressuur. Bij goede dressuur wordt het paard mooier, bij slechte dressuur worden plaatjes nagejaagd.
Waratje schreef:Plaatjesjagen doen wedstrijdruiters en "klassieke dressuurvolgelingen" even fanatiek en hoewel het plaatje dan misschien niet helemaal hetzelfde is, is het effect voor het paard meestal even beroerd.
jasmijn78 schreef:jirina schreef:Moet je nog meer foto's?
Het gaat om te sterke inwerking van de hand, die de achterbeen gebruik remt.
Erg flauw dit... Er zijn ook genoeg foute filmpjes en foto's te vinden van klassieke ruiters hoor... Dus wat is nu je punt?jirina schreef:En sterke gebruik van hand is denk ik wel "modern".
Ik vraag mij af waar je dat op baseert? Nou, ja laat ook eigenlijk maar. Want ik denk dat je antwoord zwaar gekleurd/eenzijdig zal zijn....
.

want als je nog eens terug leest zie je dat mijn ervaring niet enkel boekenwijsheid is maar ook uit praktijk (mijn klassieke rijden en lessen en het zien van (vele vele) 'moderne' rijders)callunairis schreef:ik voor de mensen die steeds maar aanhalen dat ik de 'moderne' dressuur niet mag generaliseren, ik probeer dit zo min mogelijk te doen, maar het beestje heeft een naam nodig.
Moderne dressuur heeft in elk geval veel oefeningen en manieren van uitvoeren die ZEKER NIET in de klassieke dressuur op die manier voor mogen komen.
En ook weet ik dat OVERAL prutsers zitten, ook bij 'klassiek' maar daar heb ik het niet over.
Wat ik WEL zie is dat veel moderne ruiters op hun 'schadelijke' showy uitvoereing EN op -in modern dressuur gangbare- fouten BELOOND worden met punten!!! Ook op hoog niveau!!
Dus het argument "iedereen maakt fouten" gaat in DAT geval NIET echt op! (naar mijn mening)
sorry
Alicia2u schreef:Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zag het vandaag ook weer op wedstrijd, ook op de hogere niveaus: fout uitgevoerde oefeningen die beloond worden met 8en en 9ens. Belachelijk gewoon! Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat klassiek niet competitief is en dat dat de druk van de ketel haalt, waardoor er over het algemeen veel meer tijd genomen wordt voor de opleiding.