moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:06

Mystica: Wat is nou precies normaal volgens jou? Welke oefeningen (of wat voor methode) bedoel je daarmee?

Ik ben een beetje de draad kwijt bij sommigen in de discussie hier.

Overigens ben ik het met de TS eens, ik heb ook dit boek in huis (Dressuur onder vuur) en daar wordt heel goed in uitgelegd hoe dit in elkaar zit (dus wat er fout gaat in de huidige standaarden bij de dressuur) en waarom bepaalde houdingen niet goed zijn voor een paard (of in ieder geval minder goed als bij de bedoelingen van de vroegere dressuur).

Edit: Je had alweer geantwoord... ben beetje traag met typen soms..

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:06

@ Mystica; Daar ben ik het niet mee eens, het kan wel degelijk schadelijk zijn voor je paard, een quote uit de link;

Citaat:
De natuurlijke scheefheid
Ieder paard heeft een natuurlijke scheefheid. Dit houdt in dat het paard een voorkeur heeft voor links of rechtsom buigen. Zo heeft het paard ook een voorkeur om met meer gewicht op het ene voorbeen te lopen dan het andere. Bij de achterbenen hebben we te maken met stuw en draagkracht. Het paard heeft meestal een meer dragend en een meer stuwend achterbeen. Paarden die bijvoorbeeld linksgebogen zijn (makkelijker naar links buigen) zetten vaak hun linkerachterbeen naast de massa, met als gevolg dat dit been minder draagt dan het rechterachterbeen. Het linkerachterbeen is dus meer stuwend en het rechterachterbeen is meer dragend.

Het natuurlijk evenwicht
Daarnaast heeft het paard ook een natuurlijk evenwicht. Dit heeft te maken met het feit dat een paard van nature 60% van zijn totale gewicht op de voorhand draagt en 40% op de achterhand.
Dit is handig tijdens het grazen, want zo ontstaat er een automatisch voortbewegen. Het kost het paard dus minder energie.

Symptomen van niet rechtrichten
De natuurlijke scheefheid en het natuurlijk evenwicht zullen geen probleem zijn voor een paard, zolang hij geen ruiter te dragen heeft. Het gewicht van de ruiter zal voor een groot deel op de voorhand terecht komen, waardoor het paard nog meer uit balans gebracht wordt.

In plaats van dat het paard zijn achterbenen verder onder zijn zwaartepunt zet en zijn bekken naar voren kantelt, zal hij juist zijn bekken naar achteren kantelen, zijn rug hol maken en zijn rugspieren aanspannen, zijn hoofd omhoog brengen en zijn buikspieren lang laten.

Deze houding zorgt voor ontelbaar veel problemen, zowel lichamelijk als rijtechnisch.
Denk bijvoorbeeld aan:

Niet aan de teugel gaan
    Zwaar op de voorhand
    Sterk op 1 kant
    Bokken
    Rennerig
    Flegmatiek
    Schrikachtig
    Teugelkreupel
    Kissing spines
    Peesblessuures
    Enz

Het natuurlijk evenwicht en de natuurlijke scheefheden van het paard zijn puur spiertechnische problemen. Hierdoor is het mogelijk om dit door een goede training te verhelpen.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:12

Sannessep schreef:
Mystica: Wat is nou precies normaal volgens jou? Welke oefeningen (of wat voor methode) bedoel je daarmee?

Ik ben een beetje de draad kwijt bij sommigen in de discussie hier.

Overigens ben ik het met de TS eens, ik heb ook dit boek in huis (Dressuur onder vuur) en daar wordt heel goed in uitgelegd hoe dit in elkaar zit (dus wat er fout gaat in de huidige standaarden bij de dressuur) en waarom bepaalde houdingen niet goed zijn voor een paard (of in ieder geval minder goed als bij de bedoelingen van de vroegere dressuur).

Edit: Je had alweer geantwoord... ben beetje traag met typen soms..

Wat normaal is voor mij? Dat je je paard oefeningen laat doen omdat die oefeningen voor hem zin hebben, dat je probeerd om je paard meer gewicht op zijn achterhand te laten brengen, dat je niet zaagt, trekt, er een slof om hangt om hem in de krul te trekken, maar wacht totdat het paard uit zichzelf je hand opzoekt, dat je paard op of iets voor de loodlijn loopt en niet er achter. Dat vind ik normaal.

Lyonesse

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:14

@ Drunksheep, ik ben nu met die website bezig :+

Air

Het is niet de moderne dressuur die fout is, maar de gedachtengangen van mensen, diaar zit de fout..... kijk naar het plaatje ipv. ontspanning.
Iedereen behoort vind ik vanuit de ontspanning te werken, maakt niet uit of het klassieke dressuur, moderne dresuur ofwatdanook is.

Ook ik vind de dressuur aan de top er niet lekker uitzien, ik vind het er te gespannen uitzien, te gedwongen.
Maar dat is wat ik zie, en ik zie het alleen op plaatjes, of op film.. ik kan het dus niet zeker weten..

Maar ik weet wel dat ik liever een lange losse teugel zie, paard met de neus over de grond opend, over de rug en swingend, de juiste spieren gebruikend... dan dat ik naar de hedendaagse topdressuur kijk.
Maar dat is mijn mening :D

Drunksheep

Mystica schreef:
@ Drunksheep, ik ben nu met die website bezig :+

Sorry het spijt me :+

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:15

modie schreef:
Klassieke dressuur is het paard dmv oefeningen soepel, sterk en lenig te maken.
Zodat het paard de hoge-school oefeningen zonder problemen kan maken
Men neemt daar ook simpel weg de tijd voor.
Een klassiek getraind paard is op zijn top rond zijn 14de levensjaar.

De moderne dressuur gebruikt truukjes om het paard zo vlug mogelijk op top-niveau te hebben.
Vaak al met 8 jaar.
Die paarden zijn gewoon nog niet volgroeid en sterker gemaakt om de oefeningen gezond aan te kunnen.

DAt vind ik een groot verschil in de moderne en klassieke dressuur.

Dat vind ik nou ook. En ik denk dat dat ook het grootste probleem is tegenwoordig.

Verder zie ik het ongeveer zo:

Klassieke dressuur: het paard wordt, DOOR MIDDEL VAN OEFENINGEN, zodanig getraind dat het ons goed kan dragen, zonder dat het schadelijk is voor hemzelf.

'Moderne' dressuur (lees: de klassieke dressuur van tegenwoordig): het paard wordt getraind OM DIE OEFENINGEN TE LATEN ZIEN.

En daarmee wordt te weinig gekeken naar hoever het paard daar zelf in is (geestelijk en lichamelijk), waardoor dus verkeerde houdingen ontstaan.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 00:15

x_Marr schreef:
Het is niet de moderne dressuur die fout is, maar de gedachtengangen van mensen, diaar zit de fout..... kijk naar het plaatje ipv. ontspanning.
Iedereen behoort vind ik vanuit de ontspanning te werken, maakt niet uit of het klassieke dressuur, moderne dresuur ofwatdanook is.

Ook ik vind de dressuur aan de top er niet lekker uitzien, ik vind het er te gespannen uitzien, te gedwongen.
Maar dat is wat ik zie, en ik zie het alleen op plaatjes, of op film.. ik kan het dus niet zeker weten..

Maar ik weet wel dat ik liever een lange losse teugel zie, paard met de neus over de grond opend, over de rug en swingend, de juiste spieren gebruikend... dan dat ik naar de hedendaagse topdressuur kijk.
Maar dat is mijn mening :D

Ik ben het compleet met je eens ;)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-09 00:22

drunkscheep, sannessep, x-mar
bedankt voor jullie hulp met verduidelijken, dit is idd wat ik ook bedoelde!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 20:42

Ben momenteel bezig met een onderzoek naar wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen de 'klassieke' en 'moderne' dressuur en heb daarvoor meerdere ruiters van beide methoden geinterviewd. Tot nu toe geven ze op bijna alle vragen dezelfde antwoorden, grootste verschil blijkt te zijn de manier waarop stallen naar de methoden kijken, en niet hoe ze uitgevoerd worden.

phantompje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-09 21:35

jongens wat is het toch jammer dat we niet gewoon naar elkaar kunnen luisteren en van elkaar kunnen leren zonder ons meteen aangevallen te voelen. Ik ben ook een groot liefhebber van de klassieke dressuur en ook niet kapot van het steeds dieper en ronder rijden. Als het tijdens het trainen nou een klein stukje zou zijn om te rekken oke ( ben ik er nog steeds niet kapot van) en het gebeurd met beleid, maar dat is nu juist het probleem ik zie zo vaak en steeds meer dat paarden die zo scheef zijn als wat en die aan alle kanten vast zitten in de valse krul worden getrokken en als dat met spierballen werk niet meer lukt komen de touwtjes en slof te voorschijn,( oude klassieke meesters zeggen hierover, waar kennis ophoud begint geweld ) moet niet echt lekker voelen om spieren die vast zitten als een huis er even lekker doorheen te trekken en dan vinden ze het zo gek dat het arme dier in protest gaat, een paard geeft zeer zeker zijn grenzen aan alleen zijn er zoveel ruiters die hun ogen ervoor sluiten helaas. Het doel van dressuur is het rijden van oefeningen om het paard te gymnastiseren zodat hij helemaal los door zijn lijf kan lopen en in ontspanning, en dat is dus ook zoals het in de klassieke dressuur de bedoeling is. En de paarden die volgens deze manier gereden worden, worden een stuk ouder zonder allerlei klachten dan het gemiddelde sportpaard van tegenwoordig dat ze het liefst zo jong mogelijk in de grand prix willen hebben zonder dat het paard er lichamelijk en geestelijk er aan toe is. Iedereen moet rijden zoals hij het zelf wil maar ik vind het wel belangrijk dat het welzijn van het paard niet vergeten word. Ook al zijn hier al vele discussies over geweest ik vind hem zeer zinnig kijk alleen maar hoe er nog op word gereageerd het is dus nog steeds eem hot item en geen bullshit.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 01:32

phantoompje,
bedankt voor je bericht. Ik ben het met je eens! Dit is ook wat ik ervaar...
Mijn ervaring is dat men de bel heeft horen luiden en niet weet waar de klepel hangt. (wederom, ik scheer niet iedereen over deze kam, maar helaas toch wel velen)

Ik heb deze stelling verder idd geplaatst omdat ik niet wil dat dit onderwerp in de doofpot gestopt wordt, enkel omdat men bang is voor 'ruzie'.
Ik wil ook helemaal niet beschuldigen, ik hoop enkel dat we van elkaar kunnen leren... Wie weet zie ik ook wel iets over het hoofd, het is helemaal niet gezegd dat ik de waarheid in pacht heb (dat heb ik ook helemaal niet)

Deze stelling is mijn mening welke ik gevormd heb naar aanleiding van onderzoeken die ik gelezen heb, met wat ik geleerd heb met de 'klassiek' dressuur rijden en vooral met wat ik veelvuldig om mij heen zie gebeuren.

Beste Haike,
ik wil je waarschuwen. Hoewel het erg goed is dat je onderzoek doet (er is blijkbaar erg veel onduidelijkheid, ook hier te lezen) Wat ik begrijp uit wat je schrijft heb je mensen geinterviewd over welke oefeningen er zijn in de 'moderne' en de 'klassieke' methoden en hoe de oefeningen in hun ogen uitgevoerd moeten worden binnen de beide methoden. Maar tussen wat men zegt in hoe ze uitgevoerd moeten worden en tussen hoe ze dan ook daadwerkelijk uitgevoerd worden zit een verschil!
En pas op, ik noem hier helemaal niet 'goed' of 'fout'! Ik probeer aan te geven dat je volgens mij de verschillen tussen de methoden niet kunt onderzoeken naar aanleiding van wat mensen vinden, en wat ze zeggen...

Er zijn namelijk veel 'moderne' dressuur ruiters die het idee hebben dat ze verzamelen, en dat de rug van het paard ontspannen is, maar als je kijkt naar hun paard is dit helemaal niet het geval! Naar mijn idee is het doel tussen beide methoden hetzelfde (ontspanning, verzameling etc) maar de manier waarop het bereikt wordt is vaak verschillend, en vaak hebben ruiters dit helemaal niet door!
Daarnaast zie je veel relatief jonge paarden in de dressuur sport, dit omdat het allemaal snel moet gaan. Het paard moet opleveren. Bij klassiek wordt het paard de eerste twee jaren van de training (als het al zeker drie jaar oud is) enkel gelongeerd en rechtuit gereden (liefst buiten de bak). Daarna wordt er pas langzaam wat gevraagd van het paard. Tegen die tijd is het paard 5 en nog steeds niet aan wedstrijden toe!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 07:00

haike schreef:
Ben momenteel bezig met een onderzoek naar wat de daadwerkelijke verschillen zijn tussen de 'klassieke' en 'moderne' dressuur en heb daarvoor meerdere ruiters van beide methoden geinterviewd. Tot nu toe geven ze op bijna alle vragen dezelfde antwoorden, grootste verschil blijkt te zijn de manier waarop stallen naar de methoden kijken, en niet hoe ze uitgevoerd worden.

Dat is mijn ervaring ook. Ik heb getraind bij zowel heel klassieke instructeurs als bij directe leerlingen van Sjef & Anky en het idee erachter verschilt niet zoveel. Ook als je een paard diep rijdt, rijd je hem van achter uit naar je hand toe etc. Alle beweringen van mensen die menen dat je een paard in die houding krijgt door hem in elkaar te trekken kloppen gewoon niet. Ik kijk dan ook nogal kritisch naar uitspraken als "overstrekken van de rug" etc (Heuschmann) omdat ze gebaseerd zijn op een aanname die bij voorbaat al niet klopt. De grootste meerwaarde van "moderne dressuur" vind ik dat het paard (en ook de ruiter!) eindelijk eens als een atleet beschouwd wordt. Er wordt veel meer gekeken naar fysiologie en trainingsleer en ik vind dat een goede ontwikkeling. Zelf zoek ik naar een middenweg, ik combineer elementen van beide op een manier die voor mij en het soort paarden dat ik graag rijd werkt, en ik ken vele mensen in de hedendaagse (top)sport die dat ook zo doen.

Ik heb op meerdere stallen gelopen zowel "klassiek" als "modern", en ik heb bij de zogeheten "klassieke" mensen meer dingen gezien die in mijn ogen echt niet kunnen dan bij moderne sportmensen. Ik ken een "klassieke" stal waar je bijna geen enkel paard over z'n rug kunt rossen met een borstel omdat ze dan van spierpijn zowat op de grond gaan liggen. Ik heb Bent Branderup, die vaak wordt aangehaald als klassieke topper, in een thuissituatie aan het werk gezien waarbij ik hem het liefst van z'n paard had getrokken. Ik heb wel eens een paard getrixt zien worden maar wat ik bij die man en z'n volgelingen op die stal gezien heb sloeg werkelijk alles.

Een topper als Salinero loopt echt niet rond met pijn in z'n lijf, dan kan hij namelijk de prestatie die hij doet absoluut niet verrichten. Het gaat het vaakst fout bij de paarden die juist niet het talent hebben dat de eigenaar erin meent te zien, en die dan wel moeten presteren om nog verkocht te kunnen worden voor een acceptabel bedrag zodat de eigenaar z'n investering niet totaal kwijt is.

Als je liever naar een paard kijkt dat aan een lang teugeltje met z'n neus over de grond gaat moet je niet naar een dressuurwedstrijd kijken. Dressuur draait om ontwikkeling van een paard, en als je hem z'n leven lang met een lang teugeltje over de grond laat draven ontwikkelt hij niet zoveel, hooguit kapotgereden voorbenen. Jij wordt ook geen geoefend danser als je op de bank blijft liggen en af en toe een rondje met de hond wandelt.
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 08-02-09 07:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 07:05

callunairis schreef:
Deze stelling is mijn mening welke ik gevormd heb naar aanleiding van onderzoeken die ik gelezen heb, met wat ik geleerd heb met de 'klassiek' dressuur rijden en vooral met wat ik veelvuldig om mij heen zie gebeuren.

Ik zou beginnen met eens wat minder te lezen en wat meer praktijkervaring op te doen, en ook eens op een goede sportstal je licht op te steken. Mijn ervaring met klassiek/academische trainers is dat ze hun woorden vooral kracht bijzetten door de sport flink af te branden. Daar ben jij een goed geindoctrineerd voorbeeld van :)

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 08:43

Tsja, wat is nu het grootste verschil? Mensen denken hetzelfde te doen in beide stromingen, toch is het beeld van een klassiek opgeleid paard en een paard dat in de moderne wedstrijddressuur loopt ontzettend anders. Komt dat dan door de verschillende rassen die beide methoden domineren? Nee, dat denk ik niet; ook in de klassieke dressuur kun je modern gefokte paarden vinden en de oude barokke rassen zie je ook terug in de ring.

Waar ligt dan het verschil?

Naar mijn mening komt de differentiatie voort uit de verschillende princiepes die gehanteerd worden. Waarvoor eidt je een paard op?

In de klassieke dressuur beleer je een paard als gebruikspaard, voor oorlogvoeren etc. Er is altijd nog een hoger doel en er zijn tegenwoordig oefeningen die geen enkele meester meer uit kan voeren. Deze opleiding neemt jaren in beslag en kan alleen voltooid worden met de allerbeste paarden (alle minder goede paarden zouden op het slagveld allang gedood zijn).
Er wordt de tijd genomen, meestal wel 10 jaar, om een paard goed op te leiden. Niets moet op een bepaald punt gebeuren, het paard bepaald de tijdlijn.
Alles moet functioneel zijn, waarbij de expressie er niet zo toe doet.

Dan heb je de moderne dressuur. Daar gaat het om de sport, om het winnen en om de lol. Het paard is een leuk tijdverdrijf, een hobby in de meeste gevallen. Winnen is natuurlijk leuk, maar je leven hangt er niet meer vanaf. In een proef moet je oefeningen snel achter elkaar doen, op een vaste volgorde, ongeacht of je paard er klaar voor is of niet. Het moet spectaculair zijn om te zien, bijna een show (zeggen ook veel topjuryleden).

Ik denk dat dat de grootste verschillen zijn. Moderne dressuur levert in op functionaliteit van veel oefeningen en gaat voor expressiviteit. Bij de klassieke stroming is het andersom.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 11:17

haike schreef:

Als je naar de verschillen tussen "klassiek" en 'modern' op zoek bent, bestudeer dan de volgende boeken:
http://www.archive.org/details/equitation00bussrich
hier kun je het boek op internet lezen:
http://en.wikisource.org/wiki/Equitation/Chapter_12
verder het boek:
"Twisted Truth of Modern Dressage" van Phillipe Karl
http://www.amazon.com/Twisted-Truths-Mo ... 6QDHXVKG9Q
en :
"A Method of Horsemanship Founded Upon New Principles" van F. Baucher
http://www.allbookstores.com/author/F_Baucher.html
en:
"Another Horsemanship" van Jean-Claude Racinet.
http://www.amazon.com/Another-horsemans ... 0933316038
Voor mij het verschil tussen 'dressur' in sport en klassieke dresuur?
Ik wil het volgende citeren:
.."I have always been criticized for not buying good and sound animals for myself, as other masters do. But to educate such an animal teaches the rider nothing. It is too easy.
The master does not prove his own ability nor the practical usefulness of his art by training horses already made nearly perfect by nature. The test of his sience and his utility lies in his ability to correct the natural defects of an ordinary animal and make it useful." ( ±jaar 1888)

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:35

callunairis schreef:
Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.
Over het welzijn van het paard in de moderne dressuur.

Ik heb het geprobeerd in een eerdere post maar om een of andere reden is deze weggehaald. Misschien vanwege een web adres dat ik had opgegeven. Dit was helaas een erg goede website die mijn stelling beargumenteert.
Ik vrees echter ook om de poging van de discussie zelf, dit laat al zien dat dit een zeer gevoelig onderwerp is.

Omdat ik de website niet mag posten zal ik zelf enkele argumenten hier opgeven, argumenten waarmee ik het dus eens ben:

Veel oefeningen die gedaan worden bij de moderne dressuur (let op, dit wordt zelfs op hoog niveau gedaan!!! Ik heb het oa over olympische spelen) zijn in mijn ogen (en de ogen van anderen waaronder experts op gebied van anatomie van het paard) ZEER SLECHT voor het paard.

-Oefeningen zoals het hoofd zeer ver achter het bit, de rollkur zoals ze dat noemen.
Ik had hiervan een plaatje bij mijn profiel gezet, deze is echter ook weggehaald.

Verder zijn veel verzamel oefeningen die tegenwoordig in de moderne dressuur gedaan worden, mooi om te zien (spectaculair) maar ze hebben niets met verzamelen te maken!
(nogmaals, ik kan helaas geen plaatjes laten zien hier)

Ik weet niet of ik hier namen mag noemen maar er is een dierenarts die onderbouwd waarom de moderne dressuur zeer slecht is voor het paard (je mag zelf kiezen of je het hier mee eens bent of niet)

NOGMAALS, ik wil deze discussie aangaan voor het WELZIJN van het paard!!!

Er zijn hier al zoveel discussies over LDR en klassieke dressuur versus moderne dressuur gevoerd... Maar om even terug te komen op je openingspost:

Moderne dressuur IS niet per definitie LDR/Rollkur. Lang niet alle huidige top/subtopruiters passen LDR toe. Of LDR echt schadelijk is (wanneer het deskundig wordt toegepast) is nog steeds niet (objectief) vastgesteld. Dat LDR schadelijk is in ondeskundige handen is een feit. Maar een zweep, sporen, een bit en een zadel is in ondeskundige handen eveneens schadelijk. Dus zou je kunnen concluderen dat ondeskundigheid schadelijk is voor een paard. En laten wij ons daar nou allemaal in meer of mindere mate schuldig aan maken. Want deskundige ruiters worden niet zo geboren.

Welzijn van het paard is afhankelijk van de mate van deskundigheid en ervaring van de ruiter. Of je nu GP rijdt of een riddertest. De discipline an sich zegt dus niets over welzijn.

Verzameling: er zijn legio voorbeelden van een verkeerde vorm van verzameling aan te wijzen. Zowel in de moderne dressuur als in de klassieke dressuur.

Alicia2u schreef:
In de klassieke dressuur beleer je een paard als gebruikspaard, voor oorlogvoeren etc. Er is altijd nog een hoger doel en er zijn tegenwoordig oefeningen die geen enkele meester meer uit kan voeren. Deze opleiding neemt jaren in beslag en kan alleen voltooid worden met de allerbeste paarden (alle minder goede paarden zouden op het slagveld allang gedood zijn).
Er wordt de tijd genomen, meestal wel 10 jaar, om een paard goed op te leiden. Niets moet op een bepaald punt gebeuren, het paard bepaald de tijdlijn.
Alles moet functioneel zijn, waarbij de expressie er niet zo toe doet.

Dit klint natuurlijk superromanitisch en heel nobel en zo. En klassieke liefhebbers slaan zichzelf natuurlijk graag op de borst dat zij een 'hoger' doel nastreven, etc. Maar feit is dat wij niet meer oorlog voeren ter paard. Dat een paard voor ons nu een hobby-dier is. Paardrijden is vrijetijdsbesteding. Dus trainen wij het paard voor onze lol. Klassiek of modern. De klassieke zijn niet roomser dan de moderne en andersom. De een rijdt een wedstrijd voor de lol, de ander een riddertest.

Welzijn is ruiter-afhankelijk en niet discipline afhankelijk.

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:48

Sammie schreef:

Van het voorbeenzwaaien ben ik absoluut niet van. De achterhand komt niet mee, paard wordt in twee stukken gereden. Maar dat valt imo ook niet onder dressuur zoals het bedoeld is.

Paarden die in de hand worden gereden, op de voorhand lopen, voorbeenzwaaien, in twee stukken lopen missen een behoorlijk stuk in hun dressuuropleiding. Misschien door de ruiter, misschien door de instructeur, misschien doordat het paard lastig te rijden is.
Van dat soort 'spectakel' ben ik niet weg van. Dat heeft niks met 'dressuur' te maken.
[/quote]

Jammer genoeg zie je dit heel vaak in de hoogste dresuur kringen.

Afbeelding
Dit is van Bit 2008. Een GP ruiter hihi.. 8-)
Moet je nog meer foto's?
Het gaat om te sterke inwerking van de hand, die de achterbeen gebruik remt. En sterke gebruik van hand is denk ik wel "modern".

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:52

Maar weer eens zo'n typisch hokjestopic. Het enige wat van belang is om te zien is het verschil tussen GOEDE dressuur en SLECHTE dressuur. Bij goede dressuur wordt het paard mooier, bij slechte dressuur worden plaatjes nagejaagd.
Plaatjesjagen doen wedstrijdruiters en "klassieke dressuurvolgelingen" even fanatiek en hoewel het plaatje dan misschien niet helemaal hetzelfde is, is het effect voor het paard meestal even beroerd.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 12:58

jirina schreef:
Dit is van Bit 2008. Een GP ruiter hihi..
Moet je nog meer foto's?
Het gaat om te sterke inwerking van de hand, die de achterbeen gebruik remt.

Erg flauw dit... Er zijn ook genoeg foute filmpjes en foto's te vinden van klassieke ruiters hoor... Dus wat is nu je punt?

jirina schreef:
En sterke gebruik van hand is denk ik wel "modern".

Ik vraag mij af waar je dat op baseert? Nou, ja laat ook eigenlijk maar. Want ik denk dat je antwoord zwaar gekleurd/eenzijdig zal zijn....

Waratje schreef:
Het enige wat van belang is om te zien is het verschil tussen GOEDE dressuur en SLECHTE dressuur. Bij goede dressuur wordt het paard mooier, bij slechte dressuur worden plaatjes nagejaagd.
Waratje schreef:
Plaatjesjagen doen wedstrijdruiters en "klassieke dressuurvolgelingen" even fanatiek en hoewel het plaatje dan misschien niet helemaal hetzelfde is, is het effect voor het paard meestal even beroerd.

Precies...

jirina

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 14:00

jasmijn78 schreef:
jirina schreef:
Moet je nog meer foto's?
Het gaat om te sterke inwerking van de hand, die de achterbeen gebruik remt.

Erg flauw dit... Er zijn ook genoeg foute filmpjes en foto's te vinden van klassieke ruiters hoor... Dus wat is nu je punt?
jirina schreef:
En sterke gebruik van hand is denk ik wel "modern".

Ik vraag mij af waar je dat op baseert? Nou, ja laat ook eigenlijk maar. Want ik denk dat je antwoord zwaar gekleurd/eenzijdig zal zijn....
.

Flauw? Waarom.
De ruiter wordt met de punten beloond en er wordt door de toeschouwers voor geklapt.
Het is erg spectaculair.. En daar gaat het om.
Of niet dan?
Ben jij met mij eens dat het te sterke inwerking van de hand is?
[RT-D] Wat vinden jullie hiervan?

Te sterke inwerking van hand. Iedereen kan bij zichzelf nagaan hoe veel draag hij in zijn hand.
Ik zal citeren:

"During an experiment carried out by the 'Cavallo Magazine'.
The electronic sensors revealed that the western trainer Grischa Ludwig
stops his horse from canter by acting upwards once on reins with a tension of 2,7 kg per rein.

Afbeelding

Dressage riders participating in the experiment
repeatedlly pulled on each rein with between 8 - 12,5 kg to stop their horses from canter."

Afbeelding

Jij kan rustig link naar de klassieke ruiter in de fout ( foto of filmpje) plaatsen, graag zelfs!
Ik heb geen probleem mee.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 15:45

equimotion,

bedankt voor je argumenten van de andere kant! Dit zijn eindelijk eens goede argumenten die mij doen nadenken en de andere kant bekijken.

Wel jammer dat je dan weer het woordt 'geindoctrineerd' er bij moet halen ~~}> want als je nog eens terug leest zie je dat mijn ervaring niet enkel boekenwijsheid is maar ook uit praktijk (mijn klassieke rijden en lessen en het zien van (vele vele) 'moderne' rijders)

Verder wil ik voor de mensen die steeds maar aanhalen dat ik de 'moderne' dressuur niet mag generaliseren, ik probeer dit zo min mogelijk te doen, maar het beestje heeft een naam nodig.
Moderne dressuur heeft in elk geval veel oefeningen en manieren van uitvoeren die ZEKER NIET in de klassieke dressuur op die manier voor mogen komen.

En ook weet ik dat OVERAL prutsers zitten, ook bij 'klassiek' maar daar heb ik het niet over.
Wat ik WEL zie is dat veel moderne ruiters op hun 'schadelijke' showy uitvoereing EN op -in modern dressuur gangbare- fouten BELOOND worden met punten!!! Ook op hoog niveau!!
Dus het argument "iedereen maakt fouten" gaat in DAT geval NIET echt op! (naar mijn mening)
sorry

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-09 16:11

jirina,
dit is idd ook weer 1 van de voorbeelden. (zonder iedereen over de kam te scheren, gebeurt dit ook veel)

En ja, kom graag met fotos met fouten van klassieke ruiters! (wel topnivaeu graag)
Het gaat nog steeds om uitwisseling van ideeen, proof me wrong! Zou niets liever willen dan ongelijk hebben...

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:44

callunairis schreef:
ik voor de mensen die steeds maar aanhalen dat ik de 'moderne' dressuur niet mag generaliseren, ik probeer dit zo min mogelijk te doen, maar het beestje heeft een naam nodig.
Moderne dressuur heeft in elk geval veel oefeningen en manieren van uitvoeren die ZEKER NIET in de klassieke dressuur op die manier voor mogen komen.

En ook weet ik dat OVERAL prutsers zitten, ook bij 'klassiek' maar daar heb ik het niet over.
Wat ik WEL zie is dat veel moderne ruiters op hun 'schadelijke' showy uitvoereing EN op -in modern dressuur gangbare- fouten BELOOND worden met punten!!! Ook op hoog niveau!!
Dus het argument "iedereen maakt fouten" gaat in DAT geval NIET echt op! (naar mijn mening)
sorry

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zag het vandaag ook weer op wedstrijd, ook op de hogere niveaus: fout uitgevoerde oefeningen die beloond worden met 8en en 9ens. Belachelijk gewoon! Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat klassiek niet competitief is en dat dat de druk van de ketel haalt, waardoor er over het algemeen veel meer tijd genomen wordt voor de opleiding.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-09 20:52

Alicia2u schreef:
Hier ben ik het helemaal mee eens. Ik zag het vandaag ook weer op wedstrijd, ook op de hogere niveaus: fout uitgevoerde oefeningen die beloond worden met 8en en 9ens. Belachelijk gewoon! Ik denk dat het belangrijkste verschil is dat klassiek niet competitief is en dat dat de druk van de ketel haalt, waardoor er over het algemeen veel meer tijd genomen wordt voor de opleiding.

Dat ben ik niet met je eens.

Financieel belang is onzin in geval van een wedstrijdpaard. Zoveel verdien je niet in de wedstrijdsport, daar moet vrijwel bij iedereen geld bij, ook al kun je geld winnen. Die geldprijzen staan niet in verhouding tot de kosten.

Ik heb de ergste dingen gezien (op Bent Branderup na, wat ik die man heb zien doen was zo dieronterend dat ik hem graag met naam en toenaam blijf noemen) op de "tweede rangs" handelsstallen waar paarden staan die net niet goed en fijn genoeg zijn voor het echte werk, maar waar eigenaren intussen al zoveel in geinvesteerd hebben dat die alsnog geld moeten gaan opbrengen. Het liefst dus door verkoop naar een buitenland waar de wedstrijdstandaard wat lager ligt dan bij ons. (5 jaar terug was dat dan met name de VS) Die paarden kunnen het fysiek/mentaal eigenlijk net niet aan maar moeten daar wel naartoe getrixt worden. Wiens schuld is dat? Moet die ruiter dan maar heel ethisch zeggen "dat wil ik niet doen" en maar een krantenwijkje erbij nemen om z'n bedrijf draaiende te houden?