KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Tender_12

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:52

Dressuur rij je toch op je zit/gewichtshulpen?
Dus ik snap niet waarom de anders uitwerking zijn..
Gewoon mijn mening natuurlijk :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-09 21:00

Grappig meer dan de helft van de stemmers is voor gemengde wedstrijden :-)

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 21:41

Yamcha schreef:
Apart voor mij graag. De inwerking is anders met bit, als bitloos. de uitwerking zal ook anders zijn.

Buiten dat is de klassieke dressuur gebaseerd op rijden met bit.

Je kunt best dressuur bitloos willen rijden, niks op tegen, maar dat is dan niet klassiek, en dus een andere competitie :)

Dat is 1 van de dingen die ik niet zo goed kon verwoorden. :P
Helemaal mee eens.

poekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 22:25

dan ben ik dus geen natural bij deze...

Nu ik bitloos rij heb ik eigelijk nog steeds dezelfde doelen voor ogen als ik eerrlijk ben.En de uitwerking is voor mij niet veel anders behalve dat het fijner gaat nu.Maar rij persoonlijk mijn paardje gewoon nageefelijk en dezelfde figuren.Dus klassiek dressuur zou bitloos dus ook gewoon dezelfde proef nog willen rijden zou niet weten waarom niet. Dus voor mij gewoon KNHS

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:00

En toch blijf ik bij apart, voor mij (en vele andere) is het ideaalplaatje mét bit. Dat plaatje hoeft voor mij niet veranderd te worden door ineens andere dingen gaan toestaan. Zonder bit is een heel ander verhaal, dan mogen er van mij aparte wedstrijden voor worden georganiseerd.

ayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 23:08

Als dit een opstap is naar uiteindelijk gemengde wedstrijden vind ik het prima. Bitloze combinaties kunnen nu helemaal geen wedstrijden rijden, dus er is iig vooruitgang.
Maar ik blijf erbij dat dressuur gewoon dressuur is en iedereen gemengd moet. Anders kun je idd voor heel veel subgroepen wel aparte wedstrijden uitschrijven.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 00:01

Yamcha schreef:
Apart voor mij graag. De inwerking is anders met bit, als bitloos. de uitwerking zal ook anders zijn.

Buiten dat is de klassieke dressuur gebaseerd op rijden met bit.

Je kunt best dressuur bitloos willen rijden, niks op tegen, maar dat is dan niet klassiek, en dus een andere competitie :)

Als je bij de gemiddelde wedstrijd kijkt zie ik weinig wat lijkt op klassieke dressuur. Het is heel normaal dat er ontwikkelingen plaats vinden, zoals bitloos paardrijden. Dan is het imo een goede zaak dat de KNHS met de tijd mee gaat.

@ Casper: Dat het ideaal plaatje met bit is begrijp ik echt niet, waarom?? Het ideale beeld is toch een paard dat fijn door zijn lijf loopt en plezier heeft in het werk, wat maakt het dan uit als het geen bit in de mond heeft? Als je zonder bit een gelijke proef neer kan zetten als met bit is er ook geen sprake van een heel ander verhaal, en dat is prima mogelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:30

Tender_12 schreef:
Dressuur rij je toch op je zit/gewichtshulpen?
Dus ik snap niet waarom de anders uitwerking zijn..
Gewoon mijn mening natuurlijk :)

Waarom zou je dat überhaupt bitloos willen rijden? Dan maakt het toch niets uit?

Toch zijn er mensen nogal fanatiek voor bitloos rijden. Waarom dan?
Blijkbaar is de inwerking toch anders, anders zou dat verschil er niet zo prominent zijn :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:35

Apart. Het plaatje interesseert me geen jojo trouwens, maar de inwerking van een hoofdstel met of zonder bit is heel anders schijnbaar. Een van de punten waar ik nog steeds niet weet wat ik ermee aan moet is dat een paard met bit steeds in verbinding moet lopen, van achter naar voren, maar voor (contact met het bit) moet er dus wel zijn. Met bitloos begreep ik uit het eerder topic dat dat niet gaat omdat je dan in feite 'hulp voor terug' geeft. Dat zou dus al inhouden dat ruiters die met bit rijden wel dat contact moeten hebben, ruiters zonder bit zouden dan met losse teugel moeten rijden. Een ruiter met bit met losse teugels wordt afgestraft ivm achter het bit (paard moet de hand van de ruiter volgen omlaag)

Verder heb ik nog steeds mijn twijfels over het samen losrijden. Er is me verzekerd dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit, maar dan vraag ik me af waarom er zo graag bitloos gereden wordt?

danneke80

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 11:54

Yamcha schreef:
Waarom zou je dat überhaupt bitloos willen rijden? Dan maakt het toch niets uit?

Toch zijn er mensen nogal fanatiek voor bitloos rijden. Waarom dan?
Blijkbaar is de inwerking toch anders, anders zou dat verschil er niet zo prominent zijn :)

Het ligt eraan welke optoming je gebruikt. Ik merk bijvoorbeeld geen verschil in rijden met bit en rijden zonder bit.
Waarom ik dan toch zonder bit rijd? Waarom niet? ik voel dr weinig voor om mn paard iets in dr mond te duwen wat ze niet nodig heeft. Voorheen was het weleens ruzie om het hoofdstel om te doen, nu doet ze zelf dr koppie omlaag. Ze geeft dus duidelijk zelf aan dat ze bitloos prettiger vind alhoewel ze met bit ook accepteerde.

Chevano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:02

ik heb gekozen voor apart. Niet omdat ik vind dat het niet zo kunnen . Maar meer om wat er gezegd gaat worden. Die rijd met bit en heeft gewonnen zeker een jury die neit van bitloos houd en vica versa.
Verder vind ik het fijn voor mensen die bewust goed met bitloos omgaan ook nu wedstrijden kunnen starten.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:11

Ik vind dat het bij elkaar in moet. Zou niet weten waarom het apart zou moeten.

Het uiteindelijke doel van de dressuur is dat het paard met plezier zijn natuurlijke bewegingen vrijwillig onder de ruiter laat zien.
En het doel van de jury is om dit punt te beoordelen, ongeacht het ras, type en optoming.

edit: Sorry casper, ik had je andere uitleg niet gelezen...

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:16

Daan_Ordeal schreef:
[Als je bij de gemiddelde wedstrijd kijkt zie ik weinig wat lijkt op klassieke dressuur.

Amen! Zie het boek 'Dressuur onder vuur' van Gerd Heuschmann, wordt dit eventjes perfect uitgelegd.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:27

Ik zal voor apart gaan, kan de jury zich aan iedereen evenveel irriteren :+ Veel juryleden die ik heb gesproken zijn namelijk niet zo over bitloos te spreken. :P

MilleniumK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:34

Urielle schreef:
Apart. Het plaatje interesseert me geen jojo trouwens, maar de inwerking van een hoofdstel met of zonder bit is heel anders schijnbaar. Een van de punten waar ik nog steeds niet weet wat ik ermee aan moet is dat een paard met bit steeds in verbinding moet lopen, van achter naar voren, maar voor (contact met het bit) moet er dus wel zijn. Met bitloos begreep ik uit het eerder topic dat dat niet gaat omdat je dan in feite 'hulp voor terug' geeft. Dat zou dus al inhouden dat ruiters die met bit rijden wel dat contact moeten hebben, ruiters zonder bit zouden dan met losse teugel moeten rijden. Een ruiter met bit met losse teugels wordt afgestraft ivm achter het bit (paard moet de hand van de ruiter volgen omlaag)

Verder heb ik nog steeds mijn twijfels over het samen losrijden. Er is me verzekerd dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit, maar dan vraag ik me af waarom er zo graag bitloos gereden wordt?

sluit ik me bij aan :)

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 12:42

Met het oog op de toekomst: gemengd…

Waarom?

Kunnen de bitlozen misschien wel een supergoede reclamestunt mee maken en de in hart en nieren overtuigde bit-ruiters laten inzien dat je net zoveel kunt bereiken zonder als met bit en de voordelen van het rijden zonder bit ook daadwerkelijk aan de hand van cijfers/uitslagen zichtbaar maken.

Alleen natuurlijk wel met een bijscholing voor de reeds bestaande juryleden en alles door KNHS aan banden gelegd, hoe de optoming wel/niet mag zijn voor de wedstrijden; net zoals het type bitten dat wel/niet gebruikt mag worden.

Het plaatje of je nou wel of niet met bit rijdt zou me persoonlijk niet boeien, gaat om de kunstjes die je uiteindelijk in de ring laat zien en de uitvoering van de gevraagde onderdelen. Wat mij betreft niet eens extra punten voor optoming of what ever. Gewoon de proeven behouden zoals ze nu zijn, een paar regels extra opnemen voor welke optoming wel/niet is toegestaan en gaan met die banaan. Lachen toch?

Kom maar op, ben benieuwd!

_danieke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 15:29

apart gewoon omdat het eerlijker voor allebij is je hebt jury die je daardoor minder punten geeft enz. maar wat ik niet snap vanaf de z of iets hoger is het toch verplicht om met S&T te rijden hoe doen de bitlosen dat dan ?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 18:03

danieke94 schreef:
apart gewoon omdat het eerlijker voor allebij is je hebt jury die je daardoor minder punten geeft enz. maar wat ik niet snap vanaf de z of iets hoger is het toch verplicht om met S&T te rijden hoe doen de bitlosen dat dan ?

Hiermee geef je dus al aan dat het door de jury komt dat het niet eerlijk is. Is er dan niet iets ernstig mis met de jury zelf? Een jurylid moet in staat zijn om alleen naar de combinatie en de gedane oefeningen te kunnen kijken, de rest zou hem worst moeten zijn (uitgezonderd verzorging combinatie natuurlijk, maar dat heeft dan weer niks met optoming te maken).

En wat dat S&T betreft... ik weet niet of dat uberhaupt wel nodig is om hogere oefeningen te doen. Misschien wel hoor, ik kan dat zelf niet en heb er ook nog nooit mee gereden, maar tot nu heb ik voor mezelf nog niet kunnen ontdekken waarom dat echt nodig zou zijn, zoveel ijzer.
Er zijn vast een hoop mensen die mij dit perfect uit kunnen leggen, maar ik ben toch pas overtuigd als ik het zelf ervaren heb in de praktijk dat het echt niet anders kan dan met twee bitten. En ik denk niet dat ik ooit op zulke hoogopgeleide paarden terecht kom, dus zal dat wel niet binnenkort gebeuren...

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:12

Aparte wedstrijden/proeven voor bitloos rijden komen, bij de knhs, tja ik weet niet hoor, waarom? Iedereen zegt nou wel dat de echte dressuur ver te zoeken is, nou als je dat bitloos wel kunt laten zien, dan zal de jury dat heus wel goed beoordelen, in een normale proef op een normale wedstrijd, lijkt mij. En als je dan echt perfecte dressuur laat zien en je wordt nog slecht beoordeelt, ja dan moet er iets veranderen, maar de meesten roepen alleen maar dat goede dressuur niet goed beoordeelt wordt.

Als je iets anders wilt laten zien en doen dan de reguliere dressuur, zoals bij de knhs wedstrijden gereden wordt, dan denk ik, ga dan ergens anders wedstrijden rijden, bitloos of niet.
De optoming zal vast ook op een normaal engels hoofdstel moeten lijken, de reglementen kennende. Dat is vervelend (?)maar wel logisch, imo. En als je echt aparte wedstrijden voor bitloos rijden wilt hebben moet je toch ook weer voor elk soort hoofdstel een aparte catogorie hebben, omdat sommigen nu zeggen dat de inwerking anders is, maar de inwerking van bitloze hoofdstellen verschilt ook ontzettend, en de inwerking van bitten ook.

Eh ja, ik ben voor bitloos op wedstrijden hoor, misschien ga ik er zelf ook nog mee bezig als het er van komt, maar dan ga ik op dezelfde manier dressuur verder rijden, omdat ik dat een fijne manier vind.
Ik ben dus voor gemengd :)

En waarom zou een jury zich aan bitloos moeten irriteren..? Als je netjes rijdt bewijs je je toch vanzelf?

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:19

Kirstjuhh schreef:
Urielle schreef:

sluit ik me bij aan :)

Eh... rare bewering. Ja een touwhalster is scherp als je er hard aan trekt.... Een heel dun bitje is dat ook!
Je hebt net zo goed scherpe optomingen in bitloos als dat je dat in verschillende soorten bitten hebt.
Is toch niets mis mee?
Een bitloze optoming is niet per definitie scherper als een bit, weet niet waar je dat weg hebt, maar dat slaat nergens op.

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 20:44

Om even te antwoorden op je vraag Urielle: (waarom mensen dan zo graag bitloos rijden)

Ik ben ook voorstander van bitloos hoor, maar niet iedereen kan ermee om gaan (ikzelf ook nog niet, wordt aan gewerkt). Als de enige redenatie is dat een bit zielig is, dan zijn dat dus de mensen die er geen bal van gesnapt hebben. Er zijn namelijk ook erg scherpe bitloze optomingen verkrijgbaar. Soms erger dan dat een bit kan zijn. Lotje Moerdijk legt hier een aantal dingen over uit op haar site. Ik vind dat ze dit erg goed verwoord en onderbouwd. Bitloos rijden prefereert ze zeker boven met bit rijden, omdat zij zelf in de praktijk meerdere malen ervaren heeft dat verschillende paarden er beter mee lopen. Maar als het niet anders kan gaat er gewoon weer een bitje in. Hier kan ik me heel goed in vinden.

Haar eindconclusie op haar site (http://www.paralelli.eu/bitloos.htm):

Bitloos is zeker te preferen boven met bit rijden, maar er hangen wel voorwaarden aan!
Als je niet kunt rijden mét bit, kun je ook niet rijden zonder bit!!
Vergeet niet dat je 100% controle moet hebben over snelheid en houding.
En voor alle bitloze optomingen geld: Er zijn er veel, met prachtige namen. Alles lijkt op elkaar en bij de meeste is er géén meerwaarde te vinden. Maar... elk paard is anders en er zit vast wel iets bij waar jouw paard goed op reageert. Begin met iets simpels en zoek verder als je denkt dat iets anders beter past bij het karakter van je paard. Koop nog niks, leen van vrienden of wordt lid van de NVBP, waar je ongeveer alle hoofdstellen mag uitproberen.

En als je de conclusie moet trekken dat je paard eigenlijk beter loopt mét bit, of zelfs met stang, vergeet dan niet dat principes minder waard zijn dan de gezondheid van je paard... (En dan heb ik het over zijn rug, een veel groter oppervlakte als mondhoekjes...).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:17

Urielle schreef:
Er is me verzekerd dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit

Ben wel benieuwd wie jou dat zo overtuigend verzekerd heeft.
Het is namelijk kinklare onzin.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:19

Het zal me echt een worst wezen, maar laat ze alsjeblieft gewoon starten, dan hebben we tenminste niet meer dat gezeur...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 22:32

Is het net niet de bedoeling dat juryleden neutraal staan tegenover combinaties? Dat ze hun vooroordelen achterwege laten en kijken naar de prestaties in plaats van over wie het meest of het minst geroddeld word?

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-09 08:45

Wel leuk om al die verschillende reacties te lezen.

Dat de jury het bij voorbaat het al niets vind irriteert mij nogal! Een jury zou objectief moeten zijn!

En inderdaad, dat een bitlooshoofdstel scherper inwerkt dan een bit is onzin. Leg dan maar eens een bijvoorbeeld een pessoa bit en een sidepull met een dikke zachte neusriem naast elkaar. Iemand die niet begrijpt dat de sidepull véél zachter inwerkt komt volgens mij van een andere wereld. Een hackemore bijvoorbeeld is ook echt niet mijn ding, en daar zul je mij dan ook niet mee zien dressuren.
Overigens kun je in mijn profiel foto's zien dat je bitloos een paard prima nageeflijk kunt rijden.